JW's Z3 2.8 widebody

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 20 jan 2018, 19:32

haha Jans ik heb een Z3 roadster :wink:
Ik wou heel graag een Z3 QP maar ik ben eigenlijk de roadster meer gaan waarderen, blijft toch leuk een auto zonder dak :mrgreen:

De touring heb ik ook nog steeds, ding gaat maar niet stuk haha.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Rogerb » 20 jan 2018, 19:42

Mooie updates allemaal! Mooi dat je goede klep hebt, zilvergrijs is altijd zo´n shitkleur qua kleurverschil.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 20 jan 2018, 20:42

Ja wel erg blij mee!
Aantal weken alleen een achterklep in kleur kunnen vinden met een bagage rek haha.


Heeft iemand nog advies over het wisselen van de M3 3.2 toplagers?
Op dit moment zitten ze erop zoals het hoort, alleen heb ik nu in de rust stand 0graden camber

Nu krijg ik wel last van onderstuur als ik een beetje hard ga pushen.
Voor de rest rijd het snaar strak rechuit en is het stuur gevoel ook fijn, maar een sportieve auto mag best wat meer overstuur hebben.

Nu kunnen de e36 M3 3.2 toplagers links en rechts omdraait worden zodat je meer camber krijgt dit zal ergens tussen de -1,5 / -2 uit komen.
Nu had ik laatst Bas Roos aan de telefoon en die zei dat ik beter shims tussen het onderste bevestigings punt kon maken zodat ik rond de -0,5 / -1 uit kom.

Wie kan mij hier nog meer praktijk advies over geven?

Edit,
Kwam nog een berichtje van Bert tegen uit 2008!
Weer een top stukje informatie
Extra negatief camber toevoegen op de vooras leid tot minder onderstuur over het algemeen. 

Plus als onderstuur een probleem was dan word je snelheid in lange doordraaiers ook wat groter maar qua feel word het grensgebied iets vager. 

Ook tot minder rechtuitstabiliteit. Je stuur draait die laatste graden niet vanzelf terug naar centre positie.

Die M3 topmounts. Je moet ze neem ik aan van een M3 3.2 hebben omdat die off centre zijn. Bij ons op de E36's is het zo dat als je ze omgekeerd monteerd op een standaard E36 je iets meer als een graadje extra hebt. Als je ze op een M3 3.2 omdraait heb je 2 graden extra omdat die andere draagarmen en fusee's hebben. 
Ik ga langs en rechts de toplagers omdraaien en dan zie ik het wel met uitlijnen.
-1,0 mag die wel hebben op de voorkant.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Knot » 21 jan 2018, 13:14

Krijg je dat standaard met stellen niet voor mekaar dan? De IS200 kon ie rondom op -1,5 zetten zonder moeite met alleen bilstein/eibach set.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 21 jan 2018, 14:15

Nee bij een Z3 is de camber niet instelbaar alleen de sporing aan de voorkant kan je verstellen.

Je kan wel met shims werken tussen het onderste punt van de fusee om iets meer camber te krijgen.
Maar bij de lokale uitlijner hier raden ze dat af vanwege de ingesloten hoek.

BMW levert zelf een camber correction bolt voor het bovenste fusee punt maar daar haal je hoog uit 0,3 graden verstelling mee.

Omdat ik die excentrische e36 M3 3.2 toplagers heb gebruikt, krijg je 2graden meer caster wat wel scheelt voor de rechtuit stabiliteit.
Het stuur gaat beter terug naar de middenstand en het stuurt zwaarder of center.

Wel een fijne mod voor de Z3 want door het korte stuurhuis was de Z3 een stuk nerveuzer dan mijn 323ti.

Het voordeel is van meer caster dat je ook meer camber krijgt wanneer je gaat sturen.

Door dat de toplagers dat ze excentrisch zijn kan je links en rechts omdraaien voor meer camber.
Als ik dan rond de -1 camber op de voorkant krijg ben ik dik tevreden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Knot » 22 jan 2018, 19:38

Ja, caster werkt tijdens insturen positief (negatief dus), en trucje met de m3 toplagers (evt nog l/r omwisselen) is ook handig. Maar wel super dat het bij lexus dus standaard allemaal goed te stellen is met het onderstel (dubbel wb).

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Crookie » 22 jan 2018, 19:55

Ik was in de veronderstelling dat bij de e36 reeks het camber af te stellen viel dmv de horizontale bout aan de fusee. Zo doet VW het. Het scheelt in elk geval een rondje uitlijnen wanneer de veerpoot verwisseld wordt.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Macboy » 23 jan 2018, 00:11

Mooie updates JW die airco en speakers en de cc :thumbup:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 23 jan 2018, 18:37

thnx ilja, eind maart dat ding maar weer is uit de stalling trekken :mrgreen:
Crookie schreef: 22 jan 2018, 19:55 Ik was in de veronderstelling dat bij de e36 reeks het camber af te stellen viel dmv de horizontale bout aan de fusee. Zo doet VW het. Het scheelt in elk geval een rondje uitlijnen wanneer de veerpoot verwisseld wordt.
Wel gek want volgens mijn vaste uitlijner moet je de hoek van de fusee ten opzichte van de veerpoot niet teveel aan klooien.
Dat heeft met de ingesloten hoek te maken, als dat niet goed is en je rijd bijvoorbeeld met 1 wiel de berm in kan de auto je juist verder de berm insturen.


Wel kan je de camber correction bolt gebruiken deze zou 0.3graden verstelling moeten geven al vraag ik mij af of dat bereik wel gehaald kan worden.
Persoonlijk zou ik altijd uitlijnen na het wisselen van onderstel delen.

http://bmwfans.info/parts-catalog/Z3-Ro ... _absorber/
etk nummer 07119900587

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door 328Ti » 23 jan 2018, 21:36

Jan-Willem schreef: 20 jan 2018, 19:32 haha Jans ik heb een Z3 roadster :wink:
Ik wou heel graag een Z3 QP maar ik ben eigenlijk de roadster meer gaan waarderen, blijft toch leuk een auto zonder dak :mrgreen:

De touring heb ik ook nog steeds, ding gaat maar niet stuk haha.
Aha. Tijd om het monster eens te zien 😂.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 10 mar 2018, 12:30

eerste update van dit jaar!

Het te grote BMW sportstuur stuur irriteerde mij behoorlijk, gelukkig is er een BMW origineel alternatief.

Een E36 M3 3.2 / Z3M stuur deze is kleiner in diameter.

Afbeelding

Afbeelding

Speciaal voor Ilja!
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Martijn_bmw » 10 mar 2018, 13:23

mooi!!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Niels » 10 mar 2018, 14:50

Heel fijn! :thumbup:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Knot » 10 mar 2018, 19:08

Prachtig... Ik heb eind mei een extra garagebox 😉

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 10 mar 2018, 23:01

De Z3 wil ik voorlopig nog niet kwijt :wink:

1 Maart de auto weer opgehaald, elke keer als ik er in rij geniet ik er van.

De combinatie van auto en motor is perfect.
Je kan gigantisch hard mee trappen, de wegligging is prachtig je kan er echt mee smijten en gooien.

Maar je kan ook heerlijk rustig mee cruisen op het koppel met lage toeren.

Ilja vind het stuur niet mooi en had een mooie vergelijking haha
Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Macboy » 11 mar 2018, 00:06

:lol:

Vind het stuur wel gaaf hoor ! Dat staat ook gewoon in die app. Alleen dunne is denk ik wat mooier.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door DF-user-13935 » 11 mar 2018, 10:48

OEM Z3 M stuur en interieur:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 11 mar 2018, 13:16

Mooi Emi!
Wanneer maak je een "///Mijn auto" topic van al jou pareltjes? :thumbup:
Macboy schreef: 11 mar 2018, 00:06 :lol:

Vind het stuur wel gaaf hoor ! Dat staat ook gewoon in die app. Alleen dunne is denk ik wat mooier.
Het is jammer dat ze zo groot zijn, naja te groot voor een Z3.
Was ook een klacht van veel auto journalisten in die tijd.

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1813
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jules » 11 mar 2018, 13:20

Ik vind het m stuur mooier 😎

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Riceaux » 11 mar 2018, 13:37

Was een E30 sportstuur geen optie? Heb het E36 M stuur eigenlijk nooit mooi gevonden. Oogt ‘lomp’.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 11 mar 2018, 14:49

Nee die hebben een andere vertanding en de achterkant van het stuur is anders.
Al heb je in een vroege e36 zonder airbag ook een M-tech II stuur gehad ( wel iets anders dan die van de e30 )

Maar dit Z3M / e36 3.2 stuur is prima, ligt lekker in de hand :thumbup:
Helaas werkt de claxon niet, dus moet nog even kijken wat er aan de hand is.

Update 2 van 2018

Toen ik de auto gekocht was er een mistlamp kapot, ik ging mij hier steeds meer aan storen.
De andere was ook niet mooi meer en er was een ophangpunt afgebroken kwam ik later achter.

Dus 2 nieuwe besteld!

Afbeelding

Ziet er een stuk frisser uit!
Afbeelding


Ook het dimlicht vervangen door led lampen, is kijken of het bevalt.
Er komt wel licht vanaf haha.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Rogerb » 11 mar 2018, 14:54

mooie mods weer!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door ///Joost » 11 mar 2018, 20:30

Jules schreef: 11 mar 2018, 13:20 Ik vind het m stuur mooier 😎
+1

Dat van die mistlampen moet ik dus ook nog doen. Altijd van die karweitjes die maar blijven liggen. Ziet er weer top uit JW! :D

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 12 mar 2018, 15:16

Maar snel doen dan Joost!
De mistlampen had ik veel eerder moeten doen, was binnen 15minuten klaar :mrgreen:

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door SlowCo » 12 mar 2018, 17:46

Jan-Willem schreef: 12 mar 2018, 15:16 Maar snel doen dan Joost!
De mistlampen had ik veel eerder moeten doen, was binnen 15minuten klaar :mrgreen:
Ziet er goed uit. Waar heb je die lampen vandaan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Bokkepoot en 208 gasten