JW's Z3 2.8 widebody
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
haha Jans ik heb een Z3 roadster
Ik wou heel graag een Z3 QP maar ik ben eigenlijk de roadster meer gaan waarderen, blijft toch leuk een auto zonder dak
De touring heb ik ook nog steeds, ding gaat maar niet stuk haha.
Ik wou heel graag een Z3 QP maar ik ben eigenlijk de roadster meer gaan waarderen, blijft toch leuk een auto zonder dak
De touring heb ik ook nog steeds, ding gaat maar niet stuk haha.
- Rogerb
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Mooie updates allemaal! Mooi dat je goede klep hebt, zilvergrijs is altijd zo´n shitkleur qua kleurverschil.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ja wel erg blij mee!
Aantal weken alleen een achterklep in kleur kunnen vinden met een bagage rek haha.
Heeft iemand nog advies over het wisselen van de M3 3.2 toplagers?
Op dit moment zitten ze erop zoals het hoort, alleen heb ik nu in de rust stand 0graden camber
Nu krijg ik wel last van onderstuur als ik een beetje hard ga pushen.
Voor de rest rijd het snaar strak rechuit en is het stuur gevoel ook fijn, maar een sportieve auto mag best wat meer overstuur hebben.
Nu kunnen de e36 M3 3.2 toplagers links en rechts omdraait worden zodat je meer camber krijgt dit zal ergens tussen de -1,5 / -2 uit komen.
Nu had ik laatst Bas Roos aan de telefoon en die zei dat ik beter shims tussen het onderste bevestigings punt kon maken zodat ik rond de -0,5 / -1 uit kom.
Wie kan mij hier nog meer praktijk advies over geven?
Edit,
Kwam nog een berichtje van Bert tegen uit 2008!
Weer een top stukje informatie
-1,0 mag die wel hebben op de voorkant.
Aantal weken alleen een achterklep in kleur kunnen vinden met een bagage rek haha.
Heeft iemand nog advies over het wisselen van de M3 3.2 toplagers?
Op dit moment zitten ze erop zoals het hoort, alleen heb ik nu in de rust stand 0graden camber
Nu krijg ik wel last van onderstuur als ik een beetje hard ga pushen.
Voor de rest rijd het snaar strak rechuit en is het stuur gevoel ook fijn, maar een sportieve auto mag best wat meer overstuur hebben.
Nu kunnen de e36 M3 3.2 toplagers links en rechts omdraait worden zodat je meer camber krijgt dit zal ergens tussen de -1,5 / -2 uit komen.
Nu had ik laatst Bas Roos aan de telefoon en die zei dat ik beter shims tussen het onderste bevestigings punt kon maken zodat ik rond de -0,5 / -1 uit kom.
Wie kan mij hier nog meer praktijk advies over geven?
Edit,
Kwam nog een berichtje van Bert tegen uit 2008!
Weer een top stukje informatie
Ik ga langs en rechts de toplagers omdraaien en dan zie ik het wel met uitlijnen.Extra negatief camber toevoegen op de vooras leid tot minder onderstuur over het algemeen.
Plus als onderstuur een probleem was dan word je snelheid in lange doordraaiers ook wat groter maar qua feel word het grensgebied iets vager.
Ook tot minder rechtuitstabiliteit. Je stuur draait die laatste graden niet vanzelf terug naar centre positie.
Die M3 topmounts. Je moet ze neem ik aan van een M3 3.2 hebben omdat die off centre zijn. Bij ons op de E36's is het zo dat als je ze omgekeerd monteerd op een standaard E36 je iets meer als een graadje extra hebt. Als je ze op een M3 3.2 omdraait heb je 2 graden extra omdat die andere draagarmen en fusee's hebben.
-1,0 mag die wel hebben op de voorkant.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Krijg je dat standaard met stellen niet voor mekaar dan? De IS200 kon ie rondom op -1,5 zetten zonder moeite met alleen bilstein/eibach set.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Nee bij een Z3 is de camber niet instelbaar alleen de sporing aan de voorkant kan je verstellen.
Je kan wel met shims werken tussen het onderste punt van de fusee om iets meer camber te krijgen.
Maar bij de lokale uitlijner hier raden ze dat af vanwege de ingesloten hoek.
BMW levert zelf een camber correction bolt voor het bovenste fusee punt maar daar haal je hoog uit 0,3 graden verstelling mee.
Omdat ik die excentrische e36 M3 3.2 toplagers heb gebruikt, krijg je 2graden meer caster wat wel scheelt voor de rechtuit stabiliteit.
Het stuur gaat beter terug naar de middenstand en het stuurt zwaarder of center.
Wel een fijne mod voor de Z3 want door het korte stuurhuis was de Z3 een stuk nerveuzer dan mijn 323ti.
Het voordeel is van meer caster dat je ook meer camber krijgt wanneer je gaat sturen.
Door dat de toplagers dat ze excentrisch zijn kan je links en rechts omdraaien voor meer camber.
Als ik dan rond de -1 camber op de voorkant krijg ben ik dik tevreden.
Je kan wel met shims werken tussen het onderste punt van de fusee om iets meer camber te krijgen.
Maar bij de lokale uitlijner hier raden ze dat af vanwege de ingesloten hoek.
BMW levert zelf een camber correction bolt voor het bovenste fusee punt maar daar haal je hoog uit 0,3 graden verstelling mee.
Omdat ik die excentrische e36 M3 3.2 toplagers heb gebruikt, krijg je 2graden meer caster wat wel scheelt voor de rechtuit stabiliteit.
Het stuur gaat beter terug naar de middenstand en het stuurt zwaarder of center.
Wel een fijne mod voor de Z3 want door het korte stuurhuis was de Z3 een stuk nerveuzer dan mijn 323ti.
Het voordeel is van meer caster dat je ook meer camber krijgt wanneer je gaat sturen.
Door dat de toplagers dat ze excentrisch zijn kan je links en rechts omdraaien voor meer camber.
Als ik dan rond de -1 camber op de voorkant krijg ben ik dik tevreden.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ja, caster werkt tijdens insturen positief (negatief dus), en trucje met de m3 toplagers (evt nog l/r omwisselen) is ook handig. Maar wel super dat het bij lexus dus standaard allemaal goed te stellen is met het onderstel (dubbel wb).
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ik was in de veronderstelling dat bij de e36 reeks het camber af te stellen viel dmv de horizontale bout aan de fusee. Zo doet VW het. Het scheelt in elk geval een rondje uitlijnen wanneer de veerpoot verwisseld wordt.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Mooie updates JW die airco en speakers en de cc
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
thnx ilja, eind maart dat ding maar weer is uit de stalling trekken
Dat heeft met de ingesloten hoek te maken, als dat niet goed is en je rijd bijvoorbeeld met 1 wiel de berm in kan de auto je juist verder de berm insturen.
Wel kan je de camber correction bolt gebruiken deze zou 0.3graden verstelling moeten geven al vraag ik mij af of dat bereik wel gehaald kan worden.
Persoonlijk zou ik altijd uitlijnen na het wisselen van onderstel delen.
http://bmwfans.info/parts-catalog/Z3-Ro ... _absorber/
etk nummer 07119900587
Wel gek want volgens mijn vaste uitlijner moet je de hoek van de fusee ten opzichte van de veerpoot niet teveel aan klooien.
Dat heeft met de ingesloten hoek te maken, als dat niet goed is en je rijd bijvoorbeeld met 1 wiel de berm in kan de auto je juist verder de berm insturen.
Wel kan je de camber correction bolt gebruiken deze zou 0.3graden verstelling moeten geven al vraag ik mij af of dat bereik wel gehaald kan worden.
Persoonlijk zou ik altijd uitlijnen na het wisselen van onderstel delen.
http://bmwfans.info/parts-catalog/Z3-Ro ... _absorber/
etk nummer 07119900587
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Aha. Tijd om het monster eens te zien .Jan-Willem schreef: ↑20 jan 2018, 19:32 haha Jans ik heb een Z3 roadster
Ik wou heel graag een Z3 QP maar ik ben eigenlijk de roadster meer gaan waarderen, blijft toch leuk een auto zonder dak
De touring heb ik ook nog steeds, ding gaat maar niet stuk haha.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
- Martijn_bmw
- Berichten: 26691
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: JW's Z3 2.8 widebody
mooi!!
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Heel fijn!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Prachtig... Ik heb eind mei een extra garagebox
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
De Z3 wil ik voorlopig nog niet kwijt
1 Maart de auto weer opgehaald, elke keer als ik er in rij geniet ik er van.
De combinatie van auto en motor is perfect.
Je kan gigantisch hard mee trappen, de wegligging is prachtig je kan er echt mee smijten en gooien.
Maar je kan ook heerlijk rustig mee cruisen op het koppel met lage toeren.
Ilja vind het stuur niet mooi en had een mooie vergelijking haha
1 Maart de auto weer opgehaald, elke keer als ik er in rij geniet ik er van.
De combinatie van auto en motor is perfect.
Je kan gigantisch hard mee trappen, de wegligging is prachtig je kan er echt mee smijten en gooien.
Maar je kan ook heerlijk rustig mee cruisen op het koppel met lage toeren.
Ilja vind het stuur niet mooi en had een mooie vergelijking haha
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Vind het stuur wel gaaf hoor ! Dat staat ook gewoon in die app. Alleen dunne is denk ik wat mooier.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: JW's Z3 2.8 widebody
OEM Z3 M stuur en interieur:
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Mooi Emi!
Wanneer maak je een "///Mijn auto" topic van al jou pareltjes?
Was ook een klacht van veel auto journalisten in die tijd.
Wanneer maak je een "///Mijn auto" topic van al jou pareltjes?
Het is jammer dat ze zo groot zijn, naja te groot voor een Z3.
Was ook een klacht van veel auto journalisten in die tijd.
- Jules
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ik vind het m stuur mooier
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Was een E30 sportstuur geen optie? Heb het E36 M stuur eigenlijk nooit mooi gevonden. Oogt ‘lomp’.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Nee die hebben een andere vertanding en de achterkant van het stuur is anders.
Al heb je in een vroege e36 zonder airbag ook een M-tech II stuur gehad ( wel iets anders dan die van de e30 )
Maar dit Z3M / e36 3.2 stuur is prima, ligt lekker in de hand
Helaas werkt de claxon niet, dus moet nog even kijken wat er aan de hand is.
Update 2 van 2018
Toen ik de auto gekocht was er een mistlamp kapot, ik ging mij hier steeds meer aan storen.
De andere was ook niet mooi meer en er was een ophangpunt afgebroken kwam ik later achter.
Dus 2 nieuwe besteld!
Ziet er een stuk frisser uit!
Ook het dimlicht vervangen door led lampen, is kijken of het bevalt.
Er komt wel licht vanaf haha.
Al heb je in een vroege e36 zonder airbag ook een M-tech II stuur gehad ( wel iets anders dan die van de e30 )
Maar dit Z3M / e36 3.2 stuur is prima, ligt lekker in de hand
Helaas werkt de claxon niet, dus moet nog even kijken wat er aan de hand is.
Update 2 van 2018
Toen ik de auto gekocht was er een mistlamp kapot, ik ging mij hier steeds meer aan storen.
De andere was ook niet mooi meer en er was een ophangpunt afgebroken kwam ik later achter.
Dus 2 nieuwe besteld!
Ziet er een stuk frisser uit!
Ook het dimlicht vervangen door led lampen, is kijken of het bevalt.
Er komt wel licht vanaf haha.
- Rogerb
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: JW's Z3 2.8 widebody
mooie mods weer!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Maar snel doen dan Joost!
De mistlampen had ik veel eerder moeten doen, was binnen 15minuten klaar
De mistlampen had ik veel eerder moeten doen, was binnen 15minuten klaar
-
- Berichten: 3529
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ziet er goed uit. Waar heb je die lampen vandaan?Jan-Willem schreef: ↑12 mar 2018, 15:16 Maar snel doen dan Joost!
De mistlampen had ik veel eerder moeten doen, was binnen 15minuten klaar
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 32 gasten