JW's Z3 2.8 widebody
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
De foto's zijn offline zie ik dat zal ik straks even fixen.
Ik heb een badje gemaakt met HG roestoplosser, draag wel afwas handschoenen want die dokters handschoentjes lossen gewoon op en dat spul bijt behoorlijk.
Ik heb de klauwen eerst in 2 lagen witte primer gespoten, daarna de zuigers gemonteerd af geplakt en toen in 3 lagen remklauw lak.
Gewoon van motip.
Ik heb een badje gemaakt met HG roestoplosser, draag wel afwas handschoenen want die dokters handschoentjes lossen gewoon op en dat spul bijt behoorlijk.
Ik heb de klauwen eerst in 2 lagen witte primer gespoten, daarna de zuigers gemonteerd af geplakt en toen in 3 lagen remklauw lak.
Gewoon van motip.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Netjes. Goed te doen voor een diy-er
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ik wou ze laten geel passiveren maar dat schijnt erg snel weer lelijk te worden.
- e30touring1990
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: JW's Z3 2.8 widebody
goed bezig JW en leest lekker weg zo met plaatjes erbij! alles ziet er weer perfect uit. goede tip van die wielkuipen er af en toe uithalen idd, check ze bij mij meestal in het najaar ff voordat die de stalling in gaat. jij gaat er ook in de winter niet meer mee rijden toch? dat zou al een hoop moeten schelen.
trouwens niet gelijk een upgrade naar e46 330i remmen?
trouwens niet gelijk een upgrade naar e46 330i remmen?
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
De auto staat al gestald op dit moment het is vies weer en ik kan niet meer op mijn eigen oprit parkeren omdat ze de gasleiding aan het vervangen zijn.
Nee die vind ik veelste zwaar haha.
De remmen al flink kunnen testen maar hij remt erg goed en vertrouwd.
Nee die vind ik veelste zwaar haha.
De remmen al flink kunnen testen maar hij remt erg goed en vertrouwd.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
De eerste mod voor volgend jaar is ook binnen, een punt van kritiek in die tijd was dat het originele stuur erg groot is.
Daar ben ik het mee eens, mijn deepdish GSP stuur zat niet lekker in de Z3.
Dus nu heb een M3 3.2 stuur opnieuw laten bekleden, die is 15/20mm kleiner in diameter.
Daar ben ik het mee eens, mijn deepdish GSP stuur zat niet lekker in de Z3.
Dus nu heb een M3 3.2 stuur opnieuw laten bekleden, die is 15/20mm kleiner in diameter.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op 22 nov 2017, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fabian
- Berichten: 7014
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Netjes! Die had ik nog een ongebruikte nieuwe voor je liggen anders....
-
Online
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Stuurwiel ziet er goed uit.
Remmen zou ik origineel houden, met goede remslangen, goede remvloeistof (ATE Typ200) en goede blokken (Hawk HPS/HP+) remt het op E36 achtig spul perfect.
Remmen zou ik origineel houden, met goede remslangen, goede remvloeistof (ATE Typ200) en goede blokken (Hawk HPS/HP+) remt het op E36 achtig spul perfect.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ben er zelf ook wel erg blij mee, dat ding heb je altijd vast in de auto dus een fijn stuurtje hecht ik wel waarde aan.
Ik heb nu alles ATE op de voorste remblokken na.
Dat zijn EBC yellowstuff, fijne blokken voor sportief straat gebruik.
Castrol dot4 high performance vloeistof heb ik gebruikt.
Tot nu toe geen klachten gelukkig.
Ik heb nu alles ATE op de voorste remblokken na.
Dat zijn EBC yellowstuff, fijne blokken voor sportief straat gebruik.
Castrol dot4 high performance vloeistof heb ik gebruikt.
Tot nu toe geen klachten gelukkig.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ik gebruik ook altijd ATE. Op de bay kun je veelal complete setjes kopen met schijven en blokken. Scheelt echt veel, zelfs met webshops.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Mooi stuur. Ik heb er ook eentje onderweg
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Het onderstel van de Z3 was erg roestig, de achterste draagarmen hing een dikke plakkaat underbody coating aan.
Zo erg heb ik het nog nooit gezien en dat is natuurlijk ook niet erg Z3 waardig.
Verder waren alle rubbers wel aan vervanging toe, de schokdempers waren eigenlijk nog prima maar toch maar een upgrade gedaan.
Ik was verbaast over de body deze is gewoon 100% roest vrij en strak, stukken beter als de normale e36's.
Daar hoort wel een 100% roest vrij en net onderstel bij!
Ik ben begonnen met het demonteren van de achteras en daarna alle rubbers eruit halen.
Met wat handige tooltjes was dit zo klaar.
achteras rubbers demonteren
Draagarm rubbers demonteren, met wat ringen en een draadstang ging erg makkelijk zo!
Weer een badje met HG roestoplosser gemaakt voor alle kleine onderdelen, let wel op dat je afwas handschoenen gebruikt dokters handschoenen lossen gewoon op in die zooi.
Dit was na een paar minuten met een paar uur is het metaal weer helemaal blank.
Deze delen waren hier al schoon geborsteld en geslepen en staan in de eerste laag epoxy primer.
Hier staan alle delen in de satin black machine lak
Ook direct nieuwe wiellagers gemonteerd nu toch alles los lag, wederom met een mooi zelf gemaakt tooltje
Direct strongflex rood in de draagarmen achter en het subframe, die prima bevallen niet te stug maar wel een stuk strakker dan origineel
De roestige draagarm is van een e30, hier kan je mooi het verschil zien een Z3 2.8 / 3.0 heeft flink wat meer spoorbreedte dan een e30!
De bewering dat een Z3 een e30 achteras heeft gaat dus niet helemaal op, maar het is er wel op gebaseerd.
De achteras weer helemaal fris, die kan er zo wel weer een tijdje tegen!
Natuurlijk werd de voorkant niet vergeten, een H&R schroefset die gebruikt maakt van Bilstein dempers en nieuwe draagarmen + spoorstangen.
Deze plaatjes maar nieuw gehaald, de oude waren helemaal verrot deze platen komen onder de subframe bevestiging aan de achterkant.
Ook gelijk strongflex rood in het achterste subframe, met de originele rubbers kan het subframe iets omhoog komen.
Nu zit die gefixeerd en opgesloten, dit stuurt echt een stuk strakker en strongflex rood geeft nog prima comfort.
Hier wat detail foto's, het ziet er nu allemaal weer Z3 waardig
Zo erg heb ik het nog nooit gezien en dat is natuurlijk ook niet erg Z3 waardig.
Verder waren alle rubbers wel aan vervanging toe, de schokdempers waren eigenlijk nog prima maar toch maar een upgrade gedaan.
Ik was verbaast over de body deze is gewoon 100% roest vrij en strak, stukken beter als de normale e36's.
Daar hoort wel een 100% roest vrij en net onderstel bij!
Ik ben begonnen met het demonteren van de achteras en daarna alle rubbers eruit halen.
Met wat handige tooltjes was dit zo klaar.
achteras rubbers demonteren
Draagarm rubbers demonteren, met wat ringen en een draadstang ging erg makkelijk zo!
Weer een badje met HG roestoplosser gemaakt voor alle kleine onderdelen, let wel op dat je afwas handschoenen gebruikt dokters handschoenen lossen gewoon op in die zooi.
Dit was na een paar minuten met een paar uur is het metaal weer helemaal blank.
Deze delen waren hier al schoon geborsteld en geslepen en staan in de eerste laag epoxy primer.
Hier staan alle delen in de satin black machine lak
Ook direct nieuwe wiellagers gemonteerd nu toch alles los lag, wederom met een mooi zelf gemaakt tooltje
Direct strongflex rood in de draagarmen achter en het subframe, die prima bevallen niet te stug maar wel een stuk strakker dan origineel
De roestige draagarm is van een e30, hier kan je mooi het verschil zien een Z3 2.8 / 3.0 heeft flink wat meer spoorbreedte dan een e30!
De bewering dat een Z3 een e30 achteras heeft gaat dus niet helemaal op, maar het is er wel op gebaseerd.
De achteras weer helemaal fris, die kan er zo wel weer een tijdje tegen!
Natuurlijk werd de voorkant niet vergeten, een H&R schroefset die gebruikt maakt van Bilstein dempers en nieuwe draagarmen + spoorstangen.
Deze plaatjes maar nieuw gehaald, de oude waren helemaal verrot deze platen komen onder de subframe bevestiging aan de achterkant.
Ook gelijk strongflex rood in het achterste subframe, met de originele rubbers kan het subframe iets omhoog komen.
Nu zit die gefixeerd en opgesloten, dit stuurt echt een stuk strakker en strongflex rood geeft nog prima comfort.
Hier wat detail foto's, het ziet er nu allemaal weer Z3 waardig
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Dat is geen half werk! "Even" een achteras restaureren!
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Hier is een liehebber aan het werk geweest handig tooltje inderdaad. Scheelt een hoop!
-
- Berichten: 9976
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Heerlijk man!
Volgens mij heeft de E36 323ti ook dergelijke draagarmen op de achteras.
Volgens mij heeft de E36 323ti ook dergelijke draagarmen op de achteras.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Dat denk ik ook, dat draagarmen hetzelfde zijn als van een 323ti incl dat u-profiel tussen de armen.
Wel zijn de naven anders die staan bij de Z3 2.8 en 3.0 de naven 6mm per kant verder naar buiten.
Wel zijn de naven anders die staan bij de Z3 2.8 en 3.0 de naven 6mm per kant verder naar buiten.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Geweldig! Dit zijn zulke mooie klussen die zo veel voldoening geven. Echt dikke kudos hoe je het aan hebt gepakt.
- Rogerb
- Berichten: 1555
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Mooi werk! Knot zal blij zijn
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Erg fraai zo, heerlijk wat zo'n metamorfose kan doen voor het aanzicht!
-
Online
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Lekker bezig (weer) hoor, alles strak in de lak, zijn leuke klusjes als het weer in elkaar zit, er mooi uitziet en ook beter stuurt.
Wilde je geen geel gebruiken (90sh) daarvoor?
Wilde je geen geel gebruiken (90sh) daarvoor?
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Geel is meer voor op het circuit. Heb in mijn e30 ook rood gebruikt. Helaas nog niet kunnen ervaren hoe het rijdt, maar van andere weet ik dat dit prima is qua comfort op de weg.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Je ziet het vrijwel nooit, maar toch fijn als het er allemaal fris uit ziet.
Dat hoort ook bij wel bij met zoon auto
Draagarmen en spoorstangen hadden nog geen speling maar waren wel op hun eind.
Het grootste verschil merk ik achter het stuur, de auto stuurt echt strak en is zelfs redelijk comfortabel.
Ook loopt die veel beter rechtdoor door het gebruik van de 3.2 M3 toplagers die meer caster geven.
Ik wou geen stuiter bak dus daarom ook gekozen voor strongflex rood in deze toepassingen, achter heb ik bewust gekozen voor een vaste verlaging zodat je wat meer veer hebt.
De veer van een schroefset is in ontspannen toestand nog geen 12cm hoog.
Alles aan de achterkant is van een e30 H&R cupkit met rubbers voor het slechte wegen pakket zodat die iets omhoog komt achter.
Op vakantie het onderstel aardig kunnen testen, ook met slechte wegen maar dat ging allemaal prima
Dat hoort ook bij wel bij met zoon auto
Draagarmen en spoorstangen hadden nog geen speling maar waren wel op hun eind.
Het grootste verschil merk ik achter het stuur, de auto stuurt echt strak en is zelfs redelijk comfortabel.
Ook loopt die veel beter rechtdoor door het gebruik van de 3.2 M3 toplagers die meer caster geven.
Ik wou geen stuiter bak dus daarom ook gekozen voor strongflex rood in deze toepassingen, achter heb ik bewust gekozen voor een vaste verlaging zodat je wat meer veer hebt.
De veer van een schroefset is in ontspannen toestand nog geen 12cm hoog.
Alles aan de achterkant is van een e30 H&R cupkit met rubbers voor het slechte wegen pakket zodat die iets omhoog komt achter.
Op vakantie het onderstel aardig kunnen testen, ook met slechte wegen maar dat ging allemaal prima
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Jan-Willem, hoe heb je die achteras er onderuit gehaald? Gewoon op assteunen of had je een brug voorhanden?
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Auto op hoge bokjes en een dikke balk op mijn krik geschroeft zodat ik het subframe en het diff tegelijk kan op krikken zonder dat die kanteld.
Zoveel e30 achterassen gedemonteerd dat dit een koud kunstje was
Toch zou ik dit altijd liever zonder brug doen met een 4 kolommer lijkt het mij helemaal lastig omdat de brug dan in de weg zit.
Met een 2 kolommer zou wel kunnen en dan een karretje onder de achteras zetten.
Zoveel e30 achterassen gedemonteerd dat dit een koud kunstje was
Toch zou ik dit altijd liever zonder brug doen met een 4 kolommer lijkt het mij helemaal lastig omdat de brug dan in de weg zit.
Met een 2 kolommer zou wel kunnen en dan een karretje onder de achteras zetten.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Goed bezig JW! Ziet er allemaal weer strak uit!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], krentenbol, MartijnGizmo, Philipoo, Sieb. en 51 gasten