JW's Z3 2.8 widebody

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 17 apr 2017, 22:43

Via df gekocht, de Z3 2.8 widebody

Gelukkig geen schokkende dingen wel moet er wat gebeuren om het onderhoud weer helemaal op punt te krijgen.
Helaas nog maar 1 dag echt kunnen genieten van het weer en het dak los, hopelijk komt er snel weer een mooie dag.
Dit maakte mijn vriendin niks uit, die is vorige week de hele week met de Z3 naar haar werk gereden wat echt uniek is normaal rijd ze het liefste in de touring :bag:
Ik wil aankomende naar zuid europa met de Z3, mocht tips hebben voor een dergelijke vakantie dan hoor ik het graag :wink:

De optielijst

Vehicle information
VIN
Type code CJ31
Type Z3 (EUR)
E series E36 (7)
Series 3
Type ROADST
Steering LL
Doors 2
Engine M52
Displacement 2.80
Power 142
Drive HECK
Transmission MECH
Colour ARKTISSILBER METALLIC (309)
Upholstery LEDER OREGON/SCHWARZ (Q4SW)
Prod.date 1997-09-15

Vehicle options
S243 Airbag for front passenger
S299 BMW LA wheels with mixed tires
S388 Softtop, black
S395 Rollover protection system
S398 Softtop, electromech. semiautom.
S423 Floor mats, velours
S428 Warning triangle and first aid kit
S441 Smoker package
S481 Sports seat
S494 Seat heating driver/passenger
S510 Headlight aim control
S530 Air conditioning
S550 On-board computer
S658 Radio BMW Business CD RDS
S704 M Sports suspension

Vehicle options
L801 National version Germany/Austria
S818 Battery master switch
S863 Retailer Directory Europe
S879 On-board vehicle literature German
S925 Dummy-SALAPA

Vehicle options
S209 Differential lock 25%
S214 Automatic stability control (ASC+T)
S255 Sports leather steering wheel
S380 Hardtop-preparation
S410 Window lifts, electric, front
S520 Fog lights
S548 Kilometer-calibrated speedometer

De auto zelf
AfbeeldingZ3 bbs by Jan Willem, on Flickr
AfbeeldingZ3 bbs by Jan Willem, on Flickr
AfbeeldingZ3 bbs by Jan Willem, on Flickr
AfbeeldingZ3 bbs by Jan Willem, on Flickr


Met de BBS RX507 de originele vind ik toch mooier dus gaan de BBS velgen de verkoop in.
AfbeeldingZ3 bbs by Jan Willem, on Flickr
AfbeeldingZ3 bbs by Jan Willem, on Flickr

to do lijst,

Flushen en olie
Bougies
Filters
Vanos revisie + kleppendeksel pakking
Carterontluchting
Koelvloeistof + waterpomp + thermostaat
Airco is vorig jaar nog gevult maar maar laan het wel even checken
E30 draagarmen met powerflex rubbers
Strongflex rood voor de tonlagers en diff rubber ( bevalt erg goed onder de compact )
H&R schroefset
E36 M3 3.2 toplagers
Remvloeistof + nieuwe rubbers in de klauwen
Nieuwe ATE schijven en blokken ( rondom maar €200 op ebay.de )
Stoelen op knappen + Rocking seats oplossen

update 1

Nog niks van het lijstje af kunnen strepen helaas :bag:
Ik heb maar een kadotje voor mezelf gekocht, een heel boos schaap! :hosanna:
Klinkt echt gaaf, onder deellast nog steeds stil en vollast brult het behoorlijk!

Afbeelding2017-07-19_12-37-55 by Jan Willem, on Flickr
Afbeelding2017-07-19_12-38-09 by Jan Willem, on Flickr

Donderdag avond besteld dinsdag in huis voor €232,14!
https://www.design911.co.uk/mobile/#part;id=133820
Bij schiedmann kost een simota €414 ex verzendkosten. :bag:

Afbeelding2017-07-19_12-38-22 by Jan Willem, on Flickr

Alleen over de pasvorm ben ik niet tevreden, het hele zooitje staat iets onder spanning omdat de lmm tegen het koolstof filter van de tank ontluchting komt.
Deze set is wel specifiek voor de BMW Z3 2.8 1996-2000 dus dan mag je verwachten dat het past.

Nu zat ik al te denken om een 45graden siliconenslang te bestellen en het aluminium deel in te korten.
Helaas is de aftersales wel slecht van 911design ik heb ze 2 keer gemaild maar geen antwoord gekregen :dood:

Update 2

De auto is goed schoongemaakt en in de wax gezet, ook 2 nieuwe kenteken platen besteld.
Ik denk dat een kleine kenteken sticker heel mooi zal staan aan de voorkant, maar ik heb geen zin om elke keer van de weg gehaald te worden.

Ook nieuwe eindstukjes gemaakt, de originele waren niet mooi meer toch vind ik dat 2 RVS pijpjes een stuk mooier staat.
Wel wil ik nog een keer 2 RVS gepolijste pijpjes op de einddemper lassen maar voor nu staat dit een stuk frisser.

De vloermatten zitten er nog niet in op de foto, die lagen nog te drogen in de zon :roll:

Afbeelding20170726_163054 by Jan Willem, on Flickr

Afbeelding20170726_163040 by Jan Willem, on Flickr

Afbeelding20170727_131014 by Jan Willem, on Flickr

Afbeelding20170727_134548 by Jan Willem, on Flickr

Afbeelding20170727_134504 by Jan Willem, on Flickr
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op 02 aug 2020, 20:50, 14 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Knot » 17 apr 2017, 22:51

Doe mij de originele wielen maar... Ziet eruit als een net ding.

Die stoelwang, is die nog te redden met colorlock of moet er echt wat anders in?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26723
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Martijn_bmw » 17 apr 2017, 22:51

Ik vind de bbs en mooier staan!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 17 apr 2017, 23:16

Knot schreef: 17 apr 2017, 22:51 Doe mij de originele wielen maar... Ziet eruit als een net ding.

Die stoelwang, is die nog te redden met colorlock of moet er echt wat anders in?
De auto is best netjes vooral voor zijn leeftijd en kilometerstand.

Gelukkig is die stoel nog te redden, de stiksels en leer zijn niet stuk.
Met een goede colorlock behandeling zie je er niks meer van.
Ik zit er aan te denken om de bekleding en schuim links en rechts te wisselen dat schijnt goed te doen te zijn bij een Z3.
Zodat er weer een "frisse" wang bij de bestuurders kant zit en de "slechte" wang minder te lijden heeft.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Knot » 17 apr 2017, 23:43

Ik stel voor dat je de auto goed aanpakt ;)

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2180
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Djessey » 17 apr 2017, 23:47

Prima zo die velgen!

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door vester86 » 17 apr 2017, 23:56

Bbsjes zijn mooi! En ziet er uit als een goeie wagen.

Tips voor de vakantie: zorg dat je het onderstel EN de uitlinijning op orde hebt voor de vakantie, niets zo vervelend als op de mooiste wegen rijden met speling of je stuur of een auto die naar links of rechts trekt. En check je koelsysteem (vérversen kan geen kwaad tenzij dat recent gedaan is).
Remmen op orde??

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Niels » 18 apr 2017, 01:38

Leuk! BBS-en zijn prima imho. Ik ben destijds met de Z3 naar Noord Italie geweest door de Dolomieten heen, Route Napoleon in de Alpen is ook een mooie voor zo'n auto. Enjoy!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 18 apr 2017, 07:13

vester86 schreef: 17 apr 2017, 23:56 Bbsjes zijn mooi! En ziet er uit als een goeie wagen.

Tips voor de vakantie: zorg dat je het onderstel EN de uitlinijning op orde hebt voor de vakantie, niets zo vervelend als op de mooiste wegen rijden met speling of je stuur of een auto die naar links of rechts trekt. En check je koelsysteem (vérversen kan geen kwaad tenzij dat recent gedaan is).
Remmen op orde??
Ik heb even een to do lijst toegevoegd aan de begin post.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door e30touring1990 » 18 apr 2017, 08:15

Niels schreef: 18 apr 2017, 01:38 Leuk! BBS-en zijn prima imho. Ik ben destijds met de Z3 naar Noord Italie geweest door de Dolomieten heen, Route Napoleon in de Alpen is ook een mooie voor zo'n auto. Enjoy!
Mooie route idd, denk dat ik die vd zomer ook nog ga rijden met de Z3!

@JW, mooi lijstje om alles weer fris te hebben. vwb die e30 draagarmen heb je het over de voorzijde neem ik aan? wat is het voordeel van e30 tov e36?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Knot » 18 apr 2017, 08:18

E30 draagarmen zit een harde(re) kogel op de hoek, bij een E36 zitten 2 delen in rubbers en gaan in de loop der tijd speling/ruimte krijgen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 18 apr 2017, 08:42

Helemaal juist
Al heb ik deze frisse set nog over van de e30 cabrio.
Voor de e30 cabrio heb ik een setje aluminium draagarmen liggen van een e30 M3 :love:

Bij mijn touring zitten zijn beide buitenste fusee's kapot gegaan, de vulcanisatie van het rubber laat dan los.
Nu zitten er vaste fusee's in, gelukkig geen last van meer trillingen of een negatief effect op het comfort.

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Rogerb » 18 apr 2017, 08:56

In goede handen zie ik! BBSen staan m goed!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door e30touring1990 » 18 apr 2017, 08:59

thanks! wist ik niet. geen verschil dus in geometrie verder? dat van die aluminium draagarmen wist ik idd, zitten ook onder de e30 325i touring bij mij. het gaat dus om de buitenste fuseekogel (aan het wiel) welke het verschil maakt qua speling? als de e36 armen nog goed zijn (2 jaar oud oid bij mij) loont het dan de moeite om ze preventief te vervangen voor e30 armen?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 18 apr 2017, 09:47

Je kan e30 draagarmen nemen of de buitenste fuseekogel vervangen voor vaste zonder rubber.
Ik zou gaan voor het laatste als ze nog fris zijn.

Als er nog geen speling in zit kan je ze ook laten zitten tot dat ze aan vervanging toe zijn :thumbup:

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door vester86 » 18 apr 2017, 12:39

Jan-Willem schreef: 18 apr 2017, 07:13
vester86 schreef: 17 apr 2017, 23:56 Bbsjes zijn mooi! En ziet er uit als een goeie wagen.

Tips voor de vakantie: zorg dat je het onderstel EN de uitlinijning op orde hebt voor de vakantie, niets zo vervelend als op de mooiste wegen rijden met speling of je stuur of een auto die naar links of rechts trekt. En check je koelsysteem (vérversen kan geen kwaad tenzij dat recent gedaan is).
Remmen op orde??
Ik heb even een to do lijst toegevoegd aan de begin post.
flink lijstje geworden.
ga je de vanos revisie zelf doen? indien niet dan heb ik een heel goed adresje in westervoort, bij arnhem

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 18 apr 2017, 13:57

Helaas gaan zulke lijstjes vaak snel, maar dan is het ook allemaal weer op punt.

De vanos ga ik zelf doen, stelt niet zoveel voor met het juiste gereedschap.
Ooit is via de praxis met flinke korting een set gereedschap gekocht voor distributie van meerdere BMW motoren.

Edit;
Deze set
https://www.vidaxl.nl/e/8718475855736/1 ... 0wod-PUEqQ

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door e30touring1990 » 14 jun 2017, 09:48

klinkt erg lekker kan ik uit ervaring vertellen! :hungry:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Knot » 14 jun 2017, 10:05

Dit zijn de beste, top upgrade!

Nu snel verder met dat lijstje ;)

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Str8Six » 14 jun 2017, 11:13

Vet, nieuw besteld?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 14 jun 2017, 12:19

Ja nieuw besteld!

Donderdag avond besteld dinsdag in huis voor €232,14!
https://www.design911.co.uk/mobile/#part;id=133820

Bij schiedmann kost een simota €414 ex verzendkosten. :bag:

Alleen over de pasvorm ben ik niet tevreden, het hele zooitje staat iets onder spanning omdat de lmm tegen het koolstof filter van de tank ontluchting komt.
Nu zat ik al te denken om een 45graden siliconenslang te bestellen die zijn €35/€40.

Afbeelding

Maar ga eerst de leverancier is vragen waarom er geen 45graden slang bij zit en of ze die kunnen leveren.
Deze set is wel specifiek voor de BMW Z3 2.8 1996-2000 dus dan mag je verwachten dat het past.

Ik hoor van 2 anderen dat ze ook al problemen hadden met het netjes monteren.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Knot » 14 jun 2017, 12:50

Niet ideaal idd... bij de E36 sedan past het beter dacht ik.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Fabian » 14 jun 2017, 13:41

Bij mijn QP 2.8 was dat hetzelfde, net niet ideaal. Beetje aanpassen en dikke prima, geluid is echt gruwelijk goed! Ik ben blij met mn compressor-opbouw, maar qua geluid was de Simota echt wel ultiem.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Str8Six » 14 jun 2017, 13:45

Op mijn e46 is de pasvorm ook matig, buis aan het filter is eigenlijk te lang. Heb hem al ingekort, maar moet ook ruimte overhouden om de slangenklem op te klemmen. Maargoed, het past. Mooiste is natuurlijk de simota vast te zetten op een klemmetje o.i.d. zodat er geen kracht komt op de rubberen inlaat stukken.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's Z3 2.8 widebody

Bericht door Jan-Willem » 14 jun 2017, 14:04

Ik kan wel is bij mijn e36 touring kijken wat er anders is.
Het koolstoffilter verplaatsen zie ik ook nog niet zo zitten.

Het komt uit eindelijk wel goed, zou mooi zijn als design911 mij een siliconen slang van 45graden op wil sturen.

Ik wil ook een mooi rvs stripje maken om het filter vast te zetten.
Dat originele ding ziet er niet uit.

Gelukkig klinkt die er niet minder om, probeer zsm een filmpje te maken :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daNpy, Djessey, Majestic-12 [Bot], MHJVS, wackywim, zuidnl en 132 gasten