JW's Z3 2.8 widebody
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Update, vanos revisie, koelsysteem en carter ontluchting
Helaas kreeg ik het niet echt voor elkaar om de vanos te controleren via inpa, uiteindelijk toch besloten om de boel los te trekken en dan direct het koelsysteem preventief aan te pakken.
Ook gelijk de carter ontluchting en de slangen preventief vervangen, wat er af kwam was nog vrij schoon dus dat is altijd een goed teken.
De vanos revisie was geen overbodige luxe, de motor liep al goed maar na de vanos revisie voelde die onderin nog soepeler en krachtiger.
Ik kwam er achter dat mijn Z3 met een aluminium M52B28 is uitgevoerd die stalen cilinder bussen heeft.
De eu spec M52B28 hadden nikasil cilinder wanden en de usa spec M52B28 waren van gietijzer.
Alleen de USA Z3 2.8 had een aluminium M52B28 maar dan met stalen cilinder bussen, aangezien de Z3 in de USA gebouwd werd is het ook wel logisch dat de EU spec Z3 2.8's ook deze motor kregen.
Het gebruik van stalen cilinder bussen in een aluminium M52 is te zien aan dit roestige plaatje, het witte propje wat er onder zit druk je een pas pen in om de krukas op de juiste positie te blokkeren om alles op tijd te zetten.
Vanos
Ik had al een set liggen voor BMW motoren om alles op tijd te zetten, deze kwam mooi van pas met het reviseren van de vanos.
vieze vette bende, dit zie je normaal niet omdat hier het reservoir van de koelvloeistof vlak voor zit.
De kleppendeksel demonteren
De handleiding van beisan is wel aardig fool proof wel handig om die de eerste keer er bij te hebben.
De motor op tijd zetten en de krukas blokkeren, daarna de nokkenassen blokkeren in de juiste positie door midden van de brug achter op de nokkenassen.
Vervolgens de ketting tussen de nokkenassen spannings vrij maken, boutjes en leiding van de vanos los, de bouten van het uitlaat nokkenas tandwiel los en dan met een speciale sleutel de vanos verdraaien om de vanos unit te demonteren.
Daarna ging de vanos unit mee de schuur in voor de revisie.
De oude ringen met een hobby mesje voorzichtig door gesneden op de foto kan je het niet zien maar de binnenste ring was wel aardig hard en uitgedroogd.
De nieuwe ringen monteren ging vrij eenvoudig, de vanos met remmen reiniger een beetje schoongemaakt.
Daarna alles goed in de olie en met beleid de zuiger weer terug geplaatst.
De anti rattle kit heb ik niet gebruikt, hij maakt geen herrie en er zit ook geen speling op dus heb ik het mooi laten zitten.
Nieuwe vanos pakking en pluggen
Alle bouten moeren ect netjes in een bakje gedaan zodat ik niks kwijt kon raken.
Met de speciale sleutel draai je het tandwiel en zorg je ervoor dat de vanos er weer opgeschoven kan worden, daarna de bouten van de vanos weer netjes op moment vast gezet.
Daarna weer alles terug monteren
De waterpomp, thermostaat, thermostaat huis en de radiateur heb ik ook vervangen, de waterpomp bleek nog de originele te zijn.
Kon er verder weinig aan zien, maar toch is het fijn als de koeling 100% in orde is.
Bij een Z3 2.8 is het reservoir een los deel van de radiator, wel een hoop geklooi om dit uit te en in te bouwen.
Ik heb nu de slang klemmen zo gemonteerd dat ik er altijd bij kan.
De carter ontluchting ook preventief aangepakt, dit bleek niet nodig maar aangezien ik de nieuwe delen had liggen zijn die er gewoon opgekomen.
Zonder luchtfilter en radiator kan je hier ook vrij gemakkelijk bij komen.
Helaas kreeg ik het niet echt voor elkaar om de vanos te controleren via inpa, uiteindelijk toch besloten om de boel los te trekken en dan direct het koelsysteem preventief aan te pakken.
Ook gelijk de carter ontluchting en de slangen preventief vervangen, wat er af kwam was nog vrij schoon dus dat is altijd een goed teken.
De vanos revisie was geen overbodige luxe, de motor liep al goed maar na de vanos revisie voelde die onderin nog soepeler en krachtiger.
Ik kwam er achter dat mijn Z3 met een aluminium M52B28 is uitgevoerd die stalen cilinder bussen heeft.
De eu spec M52B28 hadden nikasil cilinder wanden en de usa spec M52B28 waren van gietijzer.
Alleen de USA Z3 2.8 had een aluminium M52B28 maar dan met stalen cilinder bussen, aangezien de Z3 in de USA gebouwd werd is het ook wel logisch dat de EU spec Z3 2.8's ook deze motor kregen.
Het gebruik van stalen cilinder bussen in een aluminium M52 is te zien aan dit roestige plaatje, het witte propje wat er onder zit druk je een pas pen in om de krukas op de juiste positie te blokkeren om alles op tijd te zetten.
Vanos
Ik had al een set liggen voor BMW motoren om alles op tijd te zetten, deze kwam mooi van pas met het reviseren van de vanos.
vieze vette bende, dit zie je normaal niet omdat hier het reservoir van de koelvloeistof vlak voor zit.
De kleppendeksel demonteren
De handleiding van beisan is wel aardig fool proof wel handig om die de eerste keer er bij te hebben.
De motor op tijd zetten en de krukas blokkeren, daarna de nokkenassen blokkeren in de juiste positie door midden van de brug achter op de nokkenassen.
Vervolgens de ketting tussen de nokkenassen spannings vrij maken, boutjes en leiding van de vanos los, de bouten van het uitlaat nokkenas tandwiel los en dan met een speciale sleutel de vanos verdraaien om de vanos unit te demonteren.
Daarna ging de vanos unit mee de schuur in voor de revisie.
De oude ringen met een hobby mesje voorzichtig door gesneden op de foto kan je het niet zien maar de binnenste ring was wel aardig hard en uitgedroogd.
De nieuwe ringen monteren ging vrij eenvoudig, de vanos met remmen reiniger een beetje schoongemaakt.
Daarna alles goed in de olie en met beleid de zuiger weer terug geplaatst.
De anti rattle kit heb ik niet gebruikt, hij maakt geen herrie en er zit ook geen speling op dus heb ik het mooi laten zitten.
Nieuwe vanos pakking en pluggen
Alle bouten moeren ect netjes in een bakje gedaan zodat ik niks kwijt kon raken.
Met de speciale sleutel draai je het tandwiel en zorg je ervoor dat de vanos er weer opgeschoven kan worden, daarna de bouten van de vanos weer netjes op moment vast gezet.
Daarna weer alles terug monteren
De waterpomp, thermostaat, thermostaat huis en de radiateur heb ik ook vervangen, de waterpomp bleek nog de originele te zijn.
Kon er verder weinig aan zien, maar toch is het fijn als de koeling 100% in orde is.
Bij een Z3 2.8 is het reservoir een los deel van de radiator, wel een hoop geklooi om dit uit te en in te bouwen.
Ik heb nu de slang klemmen zo gemonteerd dat ik er altijd bij kan.
De carter ontluchting ook preventief aangepakt, dit bleek niet nodig maar aangezien ik de nieuwe delen had liggen zijn die er gewoon opgekomen.
Zonder luchtfilter en radiator kan je hier ook vrij gemakkelijk bij komen.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op 11 nov 2017, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Frisse z3. Di simota oogt zeer aanlokkend..! Hoe bevalt deze?
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
De pasvorm van de Simota is echt diep en diep triest gelukkig maakt het geluid dat helemaal goed.
Vooral bovenin brult die als een malle, wat ik zelf erg fijn vind is dat de auto ook nog stil is wanneer je rustig aan het rijden bent, pas vanaf de 3500rpm volgas begin je de simota echt goed te horen en hoe meer toeren hoe meer herrie.
Vooral bovenin brult die als een malle, wat ik zelf erg fijn vind is dat de auto ook nog stil is wanneer je rustig aan het rijden bent, pas vanaf de 3500rpm volgas begin je de simota echt goed te horen en hoe meer toeren hoe meer herrie.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Lekker bezig Jan-Willem, vanosrevisie is altijd leuk werk! (en vaak de moeite)
Blijft een leuke auto zo'n Z3, zeker met zo'n fijne M52B28 erin
Blijft een leuke auto zo'n Z3, zeker met zo'n fijne M52B28 erin
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Je neemt goed de tijd en moeite voor het autotje zeg, super!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Netjes weer! Lijkt wel of het vandaag koelsysteem dag is met al die sleutelavonturen hier.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Dit was al maanden terug, toen ik de auto net had
Helaas ben ik de laatste maanden er niet aan toe gekomen om updates te posten.
Deze update is pas het begin, er komt nog aardig wat bij
TimN is vandaag wel bezig geweest het koelsysteem van zijn 328i touring haha.
Helaas ben ik de laatste maanden er niet aan toe gekomen om updates te posten.
Deze update is pas het begin, er komt nog aardig wat bij
TimN is vandaag wel bezig geweest het koelsysteem van zijn 328i touring haha.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ah, ok...we lezen de updates dan wel!
Ja, en Nick ook met z'n M3. Althans, daar moest de waterpomp eraf.
Ja, en Nick ook met z'n M3. Althans, daar moest de waterpomp eraf.
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ik zie nu pas de foto's van je vanos klus. Dat ziet er netjes uit. Wil het ook nog een keer gaan doen.
Viel het monteren van de nieuwe rubber ring mee?
Viel het monteren van de nieuwe rubber ring mee?
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Die vanos ringen monteren ging heel makkelijk, ik las dat je ze ook kan laten weken in warm water maar dit was bij mij niet nodig.
Wel moet je zorgen dat de ring absoluut niet beschadigd.
Wel moet je zorgen dat de ring absoluut niet beschadigd.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Update rocking seats + lager busjes koppelings pedaal
Helaas is dit een ongewenste optie waar veel Z3's last van hebben, de stoel heeft dan speling naar voren en achter.
Gelukkig is dit makkelijk te verhelpen, ik heb gelijk de stoelen iets meer gekanteld.
Deze rubbers zijn het probleem bij rocking seats, of het gebrek aan deze rubbers.
Bij mijn stoelen zaten er nog een paar kleine restanten tussen wat ooit de rubbers zijn geweest.
De stoel op tafel neer gelegd zodat ik makkelijk kon werken
De stoelen bij een Z3 zijn altijd elektrisch verstelbaar, er zitten aan beide kanten van de rails spindels.
Op de spindel zit een blokje en over dat blokje zit weer een houder die je aan de rail vast schroeft.
Normaal hoort hier rubber tussen te zitten maar bij mij was er weinig van over.
Alles netjes schoongemaakt + de nieuwe onderdelen
Nieuw rubber gemonteerd
De stoel iets gekanteld door een lange moer te gebruiken, dit word vaker gedaan.
Bij de Z3 origineel zijn de zitting vrij vlak waardoor je benen niet goed ondersteunt word.
Dat was een leuk klusje en redelijk snel klaar, met een geweldig resultaat een fijne stevige stoel die niet meer beweegt.
Op het koppelings pedaal zat overmatige speling, dit is wel een e36 kwaaltje maar gelukkig makkelijk te verhelpen.
Hier kom je een stuk makkelijker bij als de stoel er uit is, dus heb ik het maar direct vervangen.
In het koppelings pedaal zitten kunststof lager busjes die je bij de dealer kan bestellen.
Dat koppelt weer een stuk strakker
Helaas is dit een ongewenste optie waar veel Z3's last van hebben, de stoel heeft dan speling naar voren en achter.
Gelukkig is dit makkelijk te verhelpen, ik heb gelijk de stoelen iets meer gekanteld.
Deze rubbers zijn het probleem bij rocking seats, of het gebrek aan deze rubbers.
Bij mijn stoelen zaten er nog een paar kleine restanten tussen wat ooit de rubbers zijn geweest.
De stoel op tafel neer gelegd zodat ik makkelijk kon werken
De stoelen bij een Z3 zijn altijd elektrisch verstelbaar, er zitten aan beide kanten van de rails spindels.
Op de spindel zit een blokje en over dat blokje zit weer een houder die je aan de rail vast schroeft.
Normaal hoort hier rubber tussen te zitten maar bij mij was er weinig van over.
Alles netjes schoongemaakt + de nieuwe onderdelen
Nieuw rubber gemonteerd
De stoel iets gekanteld door een lange moer te gebruiken, dit word vaker gedaan.
Bij de Z3 origineel zijn de zitting vrij vlak waardoor je benen niet goed ondersteunt word.
Dat was een leuk klusje en redelijk snel klaar, met een geweldig resultaat een fijne stevige stoel die niet meer beweegt.
Op het koppelings pedaal zat overmatige speling, dit is wel een e36 kwaaltje maar gelukkig makkelijk te verhelpen.
Hier kom je een stuk makkelijker bij als de stoel er uit is, dus heb ik het maar direct vervangen.
In het koppelings pedaal zitten kunststof lager busjes die je bij de dealer kan bestellen.
Dat koppelt weer een stuk strakker
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op 12 nov 2017, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Goed bezig, geweest. Mis wel de foto's van je kunstwerk met de achteras revisie.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Zalig, kleine ergernissen verhelpen!
- MParallel
- Berichten: 7996
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ik heb afgelopen zomer die pedaalbusjes vervangen door Delrin bussen. Ook nieuw pedaal gemonteerd, want als die gaten uitgelubberd zijn, schiet je nog niks op.
Maar ook dat hielp niet. Achteraf waren me bussen niet stuk, want die ‘scheur’ bleek te horen. Wel zijn de delrin bussen breder, zodat de cilinder in het pedaal helemaal bedekt is.
Maar uiteindelijk dus geen zak geholpen, want die grote veer zit off-center en drukt het pedaal scheef opzij.
Wat betreft blok. Er was in de UK probleem met teveel zwavel in benzine wat de nikasil wanden aantastte. Die kregen toen alusil bussen/coating. Herkenbaar aan dat plaatje.
In de US was het onderblok van gietijzer.
Maar ook dat hielp niet. Achteraf waren me bussen niet stuk, want die ‘scheur’ bleek te horen. Wel zijn de delrin bussen breder, zodat de cilinder in het pedaal helemaal bedekt is.
Maar uiteindelijk dus geen zak geholpen, want die grote veer zit off-center en drukt het pedaal scheef opzij.
Wat betreft blok. Er was in de UK probleem met teveel zwavel in benzine wat de nikasil wanden aantastte. Die kregen toen alusil bussen/coating. Herkenbaar aan dat plaatje.
In de US was het onderblok van gietijzer.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Ik ben ook nog niet 100% tevreden met het koppelings pedaal, al is het al zeker een 80% verbetering.
Misschien haal ik het ooit nog is los om er een messing bus in te maken zodat de speling 100% weg is.
Rare constructie, dat koppelings pedaal.
In de USA waren alle m52's van gietijzer behalve in de usa Z3 2.8 die hadden dus een aluminium motor met gietijzeren cilinder bussen.
Misschien haal ik het ooit nog is los om er een messing bus in te maken zodat de speling 100% weg is.
Rare constructie, dat koppelings pedaal.
In de USA waren alle m52's van gietijzer behalve in de usa Z3 2.8 die hadden dus een aluminium motor met gietijzeren cilinder bussen.
- MParallel
- Berichten: 7996
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Aha. Dacht dat dat vanaf the M52TU was.
Behalve dan die stalen bussen.
Behalve dan die stalen bussen.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Mooi uiteen gezet
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: JW's Z3 2.8 widebody
mooi werk JW! netjes bezig en leuk om alles te zien stap voor stap. bij mijn 2,8i was het ook bevredigend destijds toen ik de vanos had aangepakt (dubbelvanos). leuk klusje vond ik.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Update -> Remmen
De remmen van de Z3 deden het eigenlijk prima, maar de remblokken zat niet meer heel veel voering op en de schijven waren roestig.
Maar mooie schijven staat niet met roestige klauwen dus die ook maar direct gereviseerd en gespoten, Verder kwam ik er achter de 3 remslangen niet helemaal fris meer waren dus maar direct een setje goodridge er op.
Ook ben ik met het demonteren van de wielkuipen een slechte remleiding tegen gekomen, ik denk dat het verstandig is voor andere Z3 rijders om dit een keer te checken met de kap er voor zag je er niks van.
Wel een geluk is dat de remleidingen naar achter en de brandstofleiding al een keer vervangen zijn door bmw originele delen.
goodridge remslangen, met als groot voordeel een harder pedaal met meer gevoel
Hier is de slechte leiding goed te zien, hij boog ook vrij gemakkelijk door midden.
de roestige klauwen
Ik heb ze eerst goed schoongeborsteld en daarna in een ontroest badje gedaan, dit bijt alle roest uit de roest wat je nu nog ziet poets je er zo vanaf.
De kamers van de remzuiger heb ik mooi schoon gemaakt met mijn zelf gemaakte scotch brite tooltje.
Vervolgens de klauwen nog een keer geborsteld tot alles blank metaal was.
De voorste remzuiger zagen er allebei niet meer goed uit dus daar zijn 2 nieuwe in gekomen.
Achter was nog perfect, dus die weer gemonteerd met alleen nieuwe rubbers.
klauwen weer lekker fris, helaas heb ik geen foto van de achterklauwen gemaakt, maar die zien er net zo mooi uit
De remmen ontlucht met vacuum, ging makkelijk en snel alleen.
En het resultaat ziet er toch weer een stuk beter uit als je door de velg heen kijkt en ondanks dat de auto goed remde is dat nu nog een stuk beter geworden.
De remmen van de Z3 deden het eigenlijk prima, maar de remblokken zat niet meer heel veel voering op en de schijven waren roestig.
Maar mooie schijven staat niet met roestige klauwen dus die ook maar direct gereviseerd en gespoten, Verder kwam ik er achter de 3 remslangen niet helemaal fris meer waren dus maar direct een setje goodridge er op.
Ook ben ik met het demonteren van de wielkuipen een slechte remleiding tegen gekomen, ik denk dat het verstandig is voor andere Z3 rijders om dit een keer te checken met de kap er voor zag je er niks van.
Wel een geluk is dat de remleidingen naar achter en de brandstofleiding al een keer vervangen zijn door bmw originele delen.
goodridge remslangen, met als groot voordeel een harder pedaal met meer gevoel
Hier is de slechte leiding goed te zien, hij boog ook vrij gemakkelijk door midden.
de roestige klauwen
Ik heb ze eerst goed schoongeborsteld en daarna in een ontroest badje gedaan, dit bijt alle roest uit de roest wat je nu nog ziet poets je er zo vanaf.
De kamers van de remzuiger heb ik mooi schoon gemaakt met mijn zelf gemaakte scotch brite tooltje.
Vervolgens de klauwen nog een keer geborsteld tot alles blank metaal was.
De voorste remzuiger zagen er allebei niet meer goed uit dus daar zijn 2 nieuwe in gekomen.
Achter was nog perfect, dus die weer gemonteerd met alleen nieuwe rubbers.
klauwen weer lekker fris, helaas heb ik geen foto van de achterklauwen gemaakt, maar die zien er net zo mooi uit
De remmen ontlucht met vacuum, ging makkelijk en snel alleen.
En het resultaat ziet er toch weer een stuk beter uit als je door de velg heen kijkt en ondanks dat de auto goed remde is dat nu nog een stuk beter geworden.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op 22 nov 2017, 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
- Fabian
- Berichten: 7025
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Lekker bezig hoor! Allemaal bekende z3 punten inderdaad
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Mooie updates JW!
Vooral ook mooie boxershort
Vooral ook mooie boxershort
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Je bent hem top aan het voorbereiden voor me voor de nazomer van 2018
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Jans, die zat niet lekker dus een prima poetsdoek
Haha hij word er zo niet goedkoper op Rody
Die €1000 beurt heeft die ondertussen al gehad, al is het waarschijnlijk wel meer geworden.
Haha hij word er zo niet goedkoper op Rody
Die €1000 beurt heeft die ondertussen al gehad, al is het waarschijnlijk wel meer geworden.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Als het ding maar goed is heb ik daar zeker geld voor over hoor... ik moet zelf de onderdelen EN arbeidsloon betalen normaal gesproken
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: JW's Z3 2.8 widebody
Die remleiding is aardig krokant inderdaad..! Waarmee heb je de klauwen ontroest? Met de ultrasoon reiniger?
En waarmee heb je de klauwen geverfd?
En waarmee heb je de klauwen geverfd?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Berry1000RR, Ferdi, Google [Bot], KoenM, Sidney, Vanreijmersdal en 33 gasten