Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 22:24
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Wow wat een mooie gave wagen weer Nick! veel rijplezier ermee!
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
.
Laatst gewijzigd door Walter op 16 mei 2020, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineTristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
mooie update weer
wellicht/waarschijnlijk kunnen de F serie performance remmen (340mm of 370mm) met 4 pots remklauwen hier ook op geschroefd worden.
wellicht/waarschijnlijk kunnen de F serie performance remmen (340mm of 370mm) met 4 pots remklauwen hier ook op geschroefd worden.
-
OnlineJdBn
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dat kan op een E9X, en aangezien die dezelfde remmerij heeft als een Z4 (iig voor) kan ik me niet voorstellen dat dat niet zou kunnen.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dank weer voor alle reacties!
De M3 blokken in de Z4:
Downpipes zijn inmiddels ook binnen. Nu nog even wachten op intercooler en chargepipe zodat ik alles in 1 keer kan monteren. Moet ook even kijken wat ik doe qua tuning. Ik was van plan om naar Mosselman te gaan maar het lijkt me ook wel leuk om een MHD Stage 2 tune te proberen om te kijken hoe goed dat nou echt is. Er zijn ook tuning services die op basis van een MHD OTS Map aan de hand van diverse datalogs verdeelt over meerdere sessies je tune kunnen optimaliseren. Dat is ook wel een interessante service om eens te onderzoeken. Ben er nog niet helemaal over uit welke weg te bewandelen maar die keuze is vast snel gemaakt zodra de andere goodies ook binnen zijn
Downpipes van VRSF zien er echt top uit. Afwerking van buitenkant is zeer goed vind ik, binnenkant had wel echt wat netter gekund. Duidelijk niet gelast met backing gas, iets wat je eigenlijk wel zou verwachten. Niet echt een groot issue maar wel opvallend. Ik denk dat wij ook op de zaak t.z.t. ook een setje downpipes gaan ontwikkelen voor de N54. Denk dat er wel markt voor is en leuk om onze skills in product en procesontwikkeling weer eens uit de kast te trekken uit de tijd dat we werkzaam waren voor tier1 suppliers.
Verder vrij weinig te melden, heb wel de grilles inmiddels zwart gemaakt. Vond het chrome/grijs niet per definitie lelijk maar maakte er ergens een beetje een ouwelullen auto van. Alsof ik met de auto van pa rondrij. Imo maakt het zwart hem iets aggresiever en moderner, past denk ik iets beter bij mijn leeftijd Wat vinden jullie?
Verder wel echt genieten hoor met dit weer, ben er echt mega blij mee! Woon-werk nu lekker via de alternatieve route ipv 100 op de cruisecontrol op de snelweg
Tot zover voor nu, keep you posted!
Ik denk inderdaad ook voornamelijk voor minder wrijving door o.a. de dunnere olie. Wat ook zou kunnen meespelen denk ik is de verbrandingstemperatuur. Als de motor in zijn geheel warmer is heeft dat natuurlijk ook effect in de verbrandingskamer. Wellicht dat ze daar ook nog wat emissieverschil mee kunnen halen.
thanks, hahah ja inderdaad! Eindelijk een beetje mogelijkheid voor serieuze modsMartijnGizmo schreef: ↑22 apr 2020, 10:05 Gave bak man, leuke plannen ook weer! Toch nog mooi een joker gevonden voor je N54+DCT-voorkeur.
Dankje! Als je echt gaat lezen zijn er inderdaad een serieuze waslijst aan verschillen. End of the day als je niet serieus gaat tunen is de N55 absoluut de betrouwbaardere motor. De N54 heeft iets meer aandacht nodig(zeker de vroege), maar voor mij is dat natuurlijk niet echt een issue. Ik heb ook nog wel wat plannen met de auto waardoor een N54 mij ook beter uitkomt maar dat is voor later dit jaarPassiewassie schreef: ↑22 apr 2020, 10:07 Mooie machine de Z4. Je houdt hem echt in topconditie. Super leuk om te lezen, zal een genot zijn met dit weer!
Voor wie meer wil weten over de N55. Daar is een mooi document van. Veel mensen kijken alleen naar de turbo constructie, maar de N55 is op zoveel meer vlakken verbeterd. De twin turbo van de N54 levert meer druk en dus zonder aanpassingen aan de turbo levert deze setup meer vermogen na tunen.
Toch heeft de N55 veel voordelen. De krukas is bijvoorbeeld 3KG (!) lichter dan die in de N54. Als je niet voor 600+ pk gaat, dan kan een N55 krukas dat prima hebben. Loopt dus aanzienlijk mooier door de toeren en valt ook sneller terug. Ook het brandstofsysteem is verbeterd, heeft de motor valvetronic (dus geen gasklep meer nodig) voor een betere gasrespons en een aanzienlijk betere carterventilatie waardoor je minder roetafzetting op kleppen krijgt.
Documentatie van de N55 even op Google Drive gezet:
https://drive.google.com/file/d/1uMtSjM ... sp=sharing
Voor wie de tijd heeft
Daar ligt het inderdaad niet aan
JdBn schreef: ↑22 apr 2020, 10:16 Mooi zo'n Z4 35i! Lekkere kleur ook
Ik heb een keer gevonden dat in ieder geval de remschijven dezelfde maat zijn als de E9x 335d/335i, was toen op zoek naar een alternatief voor de standaard remschijven. Het verschil is dat de schijven van de Z4 35i een alu hart hebben ipv dat ze uit een stuk zijn. Net ook even de remblokken gechecked, ik heb zelf laatst Hawk HPS 5.0 besteld voor de 335d, voor de Z4 35i kom ik op hetzelfde artikelnummer uit. Geen M3 remmerij dus.nickdoesburg schreef: ↑19 apr 2020, 21:59 Overigens moet ik ook even zoeken naar een setje fatsoenlijke remblokken, geen idee wat er nu in zit (zijn wel fancy rood) maar het is totaal waardeloos. Na 3 keer niet eens extreem hard remmen op het industrieterrein kwam de rook er letterlijk al uit en was het pedaal al zompig.. Dat gaat niet goed komen als ik ermee de bergen in wil. Op het oog lijkt de remklauw identiek aan die van de E93 M3 (al is het wel een ander parnr.), remschijfdiameter scheelt ook heel weinig, even uitzoeken hoe dat zit anders zijn die remblokken wel een goede upgrade denk ik.
Hoe goed de Hawk blokken het doen kan ik helaas niet veel over zeggen nog, aangezien ik vanwege coronagebeuren amper meer gereden heb sinds ze erop zitten.
Dank beide! Ik ben even aan het zoeken geweest en ik ben er inmiddels achter dat E9x M3 remblokken gewoon passen dus dat is top. Ik heb nu E93 M3 "sport" remblokken gemonteerd. Die had ik destijds ook op mijn E93 M3 en die waren behoorlijk indrukwekkend. Als ze een M3 van 1800kg kunnen stoppen die met een "niet onaardig" ( ) tempo de bergpass afkomt kunnen afremmen moet een Z4'tje ook wel lukken dacht ik zo. Overigens zoek ik remperformance altijd eerst in de blokken. Imo zit daar echt bijna alles in. Je kan er wel een fancy klauw op zetten, zonder goede blokken doet dat ook helemaal niks. Simplistisch gezegd gaat het er uiteindelijk om hoeveel zuigeroppervlak je hebt in de klauw en hoe stijf je klauw is. In sommige gevallen zijn enkel zuiger remklauwen zelfs stijver dan prachtige 6 pots. De E9x M3 had ook niet voor niks standaard enkelzuiger klauwen. Natuurlijk speelt er nog wel veel meer mee maar dat illustreert wel hoe belangrijk de blokken zijn.
De M3 blokken in de Z4:
Downpipes zijn inmiddels ook binnen. Nu nog even wachten op intercooler en chargepipe zodat ik alles in 1 keer kan monteren. Moet ook even kijken wat ik doe qua tuning. Ik was van plan om naar Mosselman te gaan maar het lijkt me ook wel leuk om een MHD Stage 2 tune te proberen om te kijken hoe goed dat nou echt is. Er zijn ook tuning services die op basis van een MHD OTS Map aan de hand van diverse datalogs verdeelt over meerdere sessies je tune kunnen optimaliseren. Dat is ook wel een interessante service om eens te onderzoeken. Ben er nog niet helemaal over uit welke weg te bewandelen maar die keuze is vast snel gemaakt zodra de andere goodies ook binnen zijn
Downpipes van VRSF zien er echt top uit. Afwerking van buitenkant is zeer goed vind ik, binnenkant had wel echt wat netter gekund. Duidelijk niet gelast met backing gas, iets wat je eigenlijk wel zou verwachten. Niet echt een groot issue maar wel opvallend. Ik denk dat wij ook op de zaak t.z.t. ook een setje downpipes gaan ontwikkelen voor de N54. Denk dat er wel markt voor is en leuk om onze skills in product en procesontwikkeling weer eens uit de kast te trekken uit de tijd dat we werkzaam waren voor tier1 suppliers.
Verder vrij weinig te melden, heb wel de grilles inmiddels zwart gemaakt. Vond het chrome/grijs niet per definitie lelijk maar maakte er ergens een beetje een ouwelullen auto van. Alsof ik met de auto van pa rondrij. Imo maakt het zwart hem iets aggresiever en moderner, past denk ik iets beter bij mijn leeftijd Wat vinden jullie?
Verder wel echt genieten hoor met dit weer, ben er echt mega blij mee! Woon-werk nu lekker via de alternatieve route ipv 100 op de cruisecontrol op de snelweg
Tot zover voor nu, keep you posted!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Echt heel bruut, Nick! Persoonlijk had ik de grilles origineel gelaten gezien de chromen kieuwen. Maar dat is kwestie van smaak.
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
ik wou zeggen, smaak kwestie, ik vind het juist een verbetering... en volgens mij zijn we alle 3 van dezelfde leeftijd ongeveer...
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Ik vind het ook wel mooi sportief staan zo die zwarte grill.
Op mijn 435i misschien ook nog doen maar dan icm raamlijsten. Anders vind ik het niks
Op mijn 435i misschien ook nog doen maar dan icm raamlijsten. Anders vind ik het niks
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Even verbeterdMartijn_bmw schreef: ↑25 apr 2020, 08:51
Op mijn 435i ga ik absoluut ook nog doen maar dan icm raamlijsten. Anders vind ik het niks
- Joop
- Berichten: 8893
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Misstaat ‘m niet icm donkerblauw...
...bij veel donkere kleuren wordt vaak snel een hele donkere bedoeling zo aan de voorkant.
...bij veel donkere kleuren wordt vaak snel een hele donkere bedoeling zo aan de voorkant.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Wouter81 schreef: ↑25 apr 2020, 09:56Even verbeterdMartijn_bmw schreef: ↑25 apr 2020, 08:51
Op mijn 435i ga ik absoluut ook nog doen maar dan icm raamlijsten. Anders vind ik het niks
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Proficiat met je nieuwe Bimmer! Ik heb weinig met de Z4, maar je onderhoud, revisie en tuning is altijd prachtig om te volgen.
Die remblokken, weet je misschien of dat een speciale compound van bijv. Ate is, of een blok van een goede aftermarket aanbieder?
Die remblokken, weet je misschien of dat een speciale compound van bijv. Ate is, of een blok van een goede aftermarket aanbieder?
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Hahaha de meningen over de zwarte grilles zijn verdeelt zie ik, maar zo is dat natuurlijk (gelukkig) vaak met meningen. Ik twijfelde een beetje maar ben er toch wel blij mee.
Vandaag nog even een simpele upgrade gedaan die voor mij enorm veel toevoegt, ik stoorde me namelijk enorm aan de schakelflippers op het stuur die aan beide kanten het zelfde doen: drukken is een versnelling omlaag, trekken is een versnelling omhoog. Dat is naar mijn idee nogal suf en niet zoals het hoort, dus even aan het zoeken geweest en tot mijn vreugde zijn er gewoon "normale" flippers te koop die gewoon werken zoals het hoort. (dus links = - en rechts = +). Uiteindelijk zijn het toch de twee meest gebruikte "knopjes" in het interieur
De oude flippers:
Airbag e.d. eruit. Overigens kan mijn stuur ook wel een frisse bekleding gebruiken, misschien dat ik die t.z.t. nog wel een keer opnieuw laat bekleden (alcantara?)
10x beter! Rijd zoveel fijner zonder erover na te hoeven denken Zijn ook een stuk groter dus makkelijker bedienen. Eigenlijk vrijwel gelijk aan de E9x M3 flippers. Zijn niet echt goedkoop maar dubbel en dwars waard wat mij betreft.
Dankje! In dit geval zijn het Textar blokken, BMW maakt deze blokken niet zelf. (is sowieso meestal ATE of Textar) Als je bij de dealer deze blokken koopt staat hetzelfde (textar) nummer erin met daarnaast een BMW logo'tje gestampt. Heb ze overigens vandaag even ingeremd en het remt echt als een malle. Wat een verbetering!jessedehaan schreef: ↑25 apr 2020, 12:30 Proficiat met je nieuwe Bimmer! Ik heb weinig met de Z4, maar je onderhoud, revisie en tuning is altijd prachtig om te volgen.
Die remblokken, weet je misschien of dat een speciale compound van bijv. Ate is, of een blok van een goede aftermarket aanbieder?
Vandaag nog even een simpele upgrade gedaan die voor mij enorm veel toevoegt, ik stoorde me namelijk enorm aan de schakelflippers op het stuur die aan beide kanten het zelfde doen: drukken is een versnelling omlaag, trekken is een versnelling omhoog. Dat is naar mijn idee nogal suf en niet zoals het hoort, dus even aan het zoeken geweest en tot mijn vreugde zijn er gewoon "normale" flippers te koop die gewoon werken zoals het hoort. (dus links = - en rechts = +). Uiteindelijk zijn het toch de twee meest gebruikte "knopjes" in het interieur
De oude flippers:
Airbag e.d. eruit. Overigens kan mijn stuur ook wel een frisse bekleding gebruiken, misschien dat ik die t.z.t. nog wel een keer opnieuw laat bekleden (alcantara?)
10x beter! Rijd zoveel fijner zonder erover na te hoeven denken Zijn ook een stuk groter dus makkelijker bedienen. Eigenlijk vrijwel gelijk aan de E9x M3 flippers. Zijn niet echt goedkoop maar dubbel en dwars waard wat mij betreft.
- Joop
- Berichten: 8893
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Goeie upgrade...
...die ‘oude’ flippers zijn idd. niet echt handig ja.
...die ‘oude’ flippers zijn idd. niet echt handig ja.
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Nice, ziet er veel beter uit! Wat betreft logica; het is ook maar net wat je gewend bent denk ik.Vond het in de 325i van mijn ouders bij een scherpe bocht wel handig om juist niet na te denken over links/rechts flipper. Naar je toe is op en van je af is terug, onafhankelijk welke flipper binnen bereik is
- Martijn 327i
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
- Auto: X3 M40i // M Performance
- Locatie: viewtopic.php?t=42978
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Zwarte grille is veel beter wat mij betreft.
Die flippers zouden mij ook veel waard zijn. Wat achterlijk dat ze dat bij dit model anders hebben gedaan als bij alle andere BMW's en veel andere auto's. Goeie upgrades !
Die flippers zouden mij ook veel waard zijn. Wat achterlijk dat ze dat bij dit model anders hebben gedaan als bij alle andere BMW's en veel andere auto's. Goeie upgrades !
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooie upgrade weer Nick! Staat goed die flippers stuk moderner ook,
Wbt stuur misschien is dit wel een goed adres ervoor: http://link.marktplaats.nl/m1479285552? ... nt=app_ios
Wbt stuur misschien is dit wel een goed adres ervoor: http://link.marktplaats.nl/m1479285552? ... nt=app_ios
- Fabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Inderdaad. Voor beide is iets te zeggen en is maar net wat je gewend bentStr8Six schreef: ↑25 apr 2020, 22:55 Nice, ziet er veel beter uit! Wat betreft logica; het is ook maar net wat je gewend bent denk ik.Vond het in de 325i van mijn ouders bij een scherpe bocht wel handig om juist niet na te denken over links/rechts flipper. Naar je toe is op en van je af is terug, onafhankelijk welke flipper binnen bereik is
Mij storen ze niet, soms inderdaad wel handig als je een milkshake in je hand hebt en er even voor gaat zitten ondertussen
Mooie upgrade, wist niet dat het kon!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
gisteren even in het echt gezien bij Nick, vind het echt een mooie verschijning waar ik jaren terug de z4 wat minder vond. met de jaren echt een mooi model geworden in mijn ogen. mooie plannen voor deze n54-dct combi straks, ben erg benieuwd wat dat doet met het karakter van de auto.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooi ding Nick! Ook gaaf die combi van n54 en DCT. Zijn er nog limitaties wat betreft de DCT bak als je flink je vermogen gaat upgraden?
- Pim_
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 08:08
- Auto: E46 M3 H6 - E90 330i H6
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Niertjes staan hem goed!!
Mooie upgrade met die flippers. Wist niet dat die zo makkelijk te wisselen waren. Heb er een 335 coupe op laten staan een maandje terug.
Mooie upgrade met die flippers. Wist niet dat die zo makkelijk te wisselen waren. Heb er een 335 coupe op laten staan een maandje terug.
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Wouw Nick, prachtig om de rapportage van die 545i (mijn ex voor Bombadil) te lezen! Ik had hem destijds uitgekozen omdat er zo'n dikke stapel onderhoudsrekeningen bijzat en alle dure zaken al gedaan waren. Maar als ik dit lees verbaast me hoeveel werk er nodig (vanuit oog van perfectionist uiteraard) nodig was zeg!
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooie auto Nick ! Ben benieuwd naar alle upgrades die komen gaan.
Wel even nieuwe remschijven monteren he’
Wel even nieuwe remschijven monteren he’
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Zwarte grills staan veel beter! Flippers ook een verbetering, je had het er al over. Alcantara stuur kan ik zeer aanbevelen zoals je weet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Bing [Bot], Bokkepoot, jvb en 232 gasten