Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 30 dec 2017, 19:47

bm-dub schreef: 30 dec 2017, 19:08 Mooie foto's en heel leuk/leerzaam om te lezen. Ben jaloers dat ik het zelf niet kan. Heb je al gekeken naar de throttle actuator? Preventief demonteren en schoonmaken zou de levensduur aanzienlijk verlengen las ik op US forums.
Thanks :) Heb de throttle actuator upgrade liggen voor 1 maar zitten twee actuators in, was niet helemaal goed gegaan met bestellen. Zodra ik de tweede binnen heb pak ik ze beide aan, is inderdaad zwak puntje. Dingen zijn ook bizar snel, de revmatch met terug schakelen kan je qua snelheid echt niet evenaren met je eigen voet..
WillemBoer schreef: 29 dec 2017, 21:14 Mooie M3, gaaf dat rode interieur.
Ik vind dat de olie temperatuur verassend snel warm wordt.
Mijn verbruik is gemiddeld 14.5 liter 100km volgens BC, is idd erg afhankelijk van rechtervoet.

Heb laatst ook de bougies van NGK (zelfde als origineel) vervangen voor 12,50 p.s ipv 22,50 p.s
Vind het ook leuk werken aan deze bijzondere techniek (doe alleen simpel sleutel werk zelf dan :angel: )

Wat is dat grijze op de linker cilinderbank? Tussen de koelslang en kleppendeksel op de foto.
Thanks :) Dan zitten qua verbruik op de BC ongeveer op hetzelfde. Vraag me af of de DCT nog gunstige invloed heeft op het verbruik bij normaal gebruik. Cabrio is natuurlijk ook weer een klap zwaarder dan een E90 dus dat helpt ook niet echt mee.

Bougies had ik idd ook nog gedaan al zagen die er nog wel top uit eigenlijk.

Welke grijze deel bedoelde je precies?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Crookie » 30 dec 2017, 19:53

Grappig ja dat Textar gebruikt wordt op o.a Bmw. Laatst heb ik hetzelfde gedaan en totaal voor 80 euro schijven en blokken gehaald.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 31 dec 2017, 11:58

Mooie plaatjes en bezigheden weer Nick, blijft echt wel een speciale auto. kan het rode interieur steeds meer waarderen daar ik er eerst niet zo'n fan van was.

ja idd, zo doe ik het ook qua onderdelen, scheelt echt veel vooral met remmen/bougies/olie etc. voor waterpompen of andere specifieke dingen aan het blok zelf haal ik meestal bij de dealer (ook omdat die vaak niet direct door de fabrikant wordt geleverd). laatst de kvs thermostaat en egr thermostaat preventief vervangen van de e91 320d en die delen bij de dealer gehaald, scheelde niet heel veel met online verbaasde me.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Niels » 31 dec 2017, 12:32

Wat doet die throttle actuator upgrade precies?

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 31 dec 2017, 13:18

Die throttle actuator upgrade is eigenlijk vervanging van een deel van tandwielen binnenin de actuator met iets geupgrade materialen (delrin & messing) De originele tandwielen slijten uit en uiteindelijk kunnen de tandwielen zelfs afbreken waardoor je dus gewoon stil staat..
ff wat fototjes van internet gepikt:

Afbeelding

Afbeelding

Overigens zijn de S65 en S85 actuators exact hetzelfde. Ook niet zo gek aangezien de S65 een ingekorte S85 is
Crookie schreef: 30 dec 2017, 19:53 totaal voor 80 euro schijven en blokken gehaald.
Dat ga ik voor de M3 niet redden maar in ieder geval veel goedkoper dan de dealer :tooth:
e30touring1990 schreef: 31 dec 2017, 11:58 Mooie plaatjes en bezigheden weer Nick, blijft echt wel een speciale auto. kan het rode interieur steeds meer waarderen daar ik er eerst niet zo'n fan van was.
Thanks! Het interieur is in het echt minder schreeuwerig rood dan het lijkt op sommige foto's ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Niels » 31 dec 2017, 23:41

Ah ok, gewoon verbetering van het materiaal. Ik zat te denken aan optimalisatie.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door MParallel » 01 jan 2018, 21:08

Daar plastic tandwielen gebruiken voor iets wat continue in beweging is.

Dat is nou besparen op het verkeerde.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door ///Joost » 01 jan 2018, 21:55

Leuk om te lezen weer, Nick! Het blijft grappig dat er altijd wel een hiel van Achilles aanwezig blijft, hoe modern de auto ook. Schitterende wagen en mooie foto's. :)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 02 jan 2018, 16:44

e30touring1990 schreef: 31 dec 2017, 11:58 Mooie plaatjes en bezigheden weer Nick, blijft echt wel een speciale auto. kan het rode interieur steeds meer waarderen daar ik er eerst niet zo'n fan van was.
Thanks! Het interieur is in het echt minder schreeuwerig rood dan het lijkt op sommige foto's ;)
[/quote]

snel maar eens in het echt bewonderen dan ;)

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 03 jan 2018, 22:37

Niels schreef: 31 dec 2017, 23:41 Ah ok, gewoon verbetering van het materiaal. Ik zat te denken aan optimalisatie.
Ja inderdaad puur verbetering van de levensduur of vervangen van gefaalde onderdelen. BMW levert de tandwielen niet los, enige optie die je bij hun dus hebt is nieuwe actuators kopen a 828 euro per stuk.
MParallel schreef: 01 jan 2018, 21:08 Daar plastic tandwielen gebruiken voor iets wat continue in beweging is.

Dat is nou besparen op het verkeerde.
Inderdaad. Al weet je ook nooit wat de overwegingen zijn geweest van de engineers, kan kosten zijn maar ook genoeg andere redenen te bedenken. In die zin ben ik er ook niet zo fan van hun werk te "verbeteren" maar in dit geval heb ik wel vertrouwen in de upgrade ;)
Overigens gaat het al 190kkm goed dus in die zin is het opzich ook weer niet slecht, wat ik slechter vindt is dat BMW geen servicedelen levert maar alleen complete actuators..
///Joost schreef: 01 jan 2018, 21:55 Leuk om te lezen weer, Nick! Het blijft grappig dat er altijd wel een hiel van Achilles aanwezig blijft, hoe modern de auto ook. Schitterende wagen en mooie foto's. :)
Thanks! en idd hou je altijd wel "iets" Ben er wel van overtuigd dat als je de Achilleshielen eruit haalt dat je er een serieus betrouwbare auto aan hebt.
e30touring1990 schreef: 02 jan 2018, 16:44 snel maar eens in het echt bewonderen dan ;)
Altijd welkom uiteraard ;)

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door WillemBoer » 04 jan 2018, 00:05

Bij mij zijn de actuators ook nog origineel, maar ga ze ook zelf repareren als het ooit mis gaat.

Verder lijkt het dat de S65 motor zeer betrouwbaar degelijk en sterk is, zeker voor een M motor.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 07 jan 2018, 20:08

Gister tweede setje throttle actuator tandwielen binnen gekregen dus vandaag weer een mooi klusje om ze beide te upgraden!
Ik weet dat het een zwakke plek is dus voelde toch een beetje als een tikkende tijdbom, fijn om ze nu aan te kunnen pakken.

Eindelijk scheen de zon weer vandaag dus na klein stukje warmrijden ff stoppen bij een tankstation om wat vreemde blikken te incasseren terwijl je met 1 graden op de BC de kap open doet en een muts op zet :lol:

Afbeelding

Weer de inlaat eraf, dat gaat inmiddels aardig vlot :mrgreen:
Afbeelding

De actuators zitten tussen de twee banken verstopt, om erbij te komen moet de kabelharnas zo ver mogelijk los gemaakt worden zodat deze gelift kan worden. Hij hoeft er gelukkig niet helemaal uit, gegeven moment is er genoeg speling om de acutators er tussenuit te manoevreren:
Afbeelding

Nu de boel toch los is even spieken achter de gaskleppen, wat een kunstwerk is zo'n motor toch. Niet normaal hoe dit spul uit de fabriek komt. Hier is het voordeel van multipoint injectie (of beter gezegd het nadeel van DI) wel heel duidelijk te zien. Zo zien de kleppen van een M3 er dus uit na ruim 190kkm..
Afbeelding

Beide units los;
Afbeelding

Vervolgens open schroeven. Zit behoorlijk veel gevoelige elektronica op de deksel dus om het risico op schade uit te sluiten maar even netjes werken met wat ESD maatregelen;
Afbeelding

Meteen wordt duidelijk dat er behoorlijk wat gruis zit in de eerste unit;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Behoorlijk op het einde van zijn latijn, tandwielen zijn serieus uitgesleten. Vooral in het begin gebied waar je natuurlijk het meeste rijd. Net optijd erbij gelukkig!
Afbeelding

De geupgrade tandwielen komen incl as dus de oude as moet eruit. Deze zat echt serieus vast. (zit een ring op de as geschoven die de axiale speling bepaald) Durfde ook niet te gek te meppen, toch redelijk fragiel alu huisje..uiteindelijk met natte lap om het alu huis de ring warm gestookt, toen ging de boel redelijk soepel los.
Afbeelding

Met tandwiel eruit wordt wel echt duidelijk hoe ver deze heen is;
Afbeelding

Afbeelding

Spacer ring er weer op persen;
Afbeelding

Axiale speling weer netjes zetten;
Afbeelding

Nieuwe tandwielen erin met geupgrade materialen;
Afbeelding

Toch wel weer een mooi stukje techniek. Als je het zo open hebt liggen snap je wel weer waarom de units zoveel geld moeten kosten;
Afbeelding

En weer in elkaar;
Afbeelding

Even wat gegeven erin gelaserd, blijft toch leuk speelgoed :mrgreen:
Afbeelding

Tot zover voor nu, keep you posted!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Riceaux » 07 jan 2018, 20:16

Niet alleen knap dat je dat allemaal zelf doet, maar ook nog eens de manier van verslag leggen is top! :thumbup:

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Auke M535i » 07 jan 2018, 20:22

Perfectie weer!

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Bokkepoot » 07 jan 2018, 20:27

Leuk verslag!

Hoe zit de upgrade er eigenlijk uit? Beter materiaal of andere constructie? Want het huidige materiaal is wel een vrije goeie..

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Walter » 07 jan 2018, 20:30

.
Laatst gewijzigd door Walter op 12 apr 2018, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Sander-E46 » 07 jan 2018, 21:05

Erg gaaf die foto's tegen de witte achtergrond. Mooi gedaan weer.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 07 jan 2018, 21:06

Thanks voor de leuke reacties :)
Bokkepoot schreef: 07 jan 2018, 20:27 Hoe zit de upgrade er eigenlijk uit? Beter materiaal of andere constructie? Want het huidige materiaal is wel een vrije goeie..
Ik weet niet exact wat voor materiaal het is, het kleine tandwiel van het tussentandwiel die de hevel bediend is in ieder geval van messing, het kunststof is denk ik POM. Origineel is het PPA-GF30 (Polyphthalamide + 30% glasfiber) voor het heveltandwiel en PPA-GF30+15% PTFE voor het witte overbrengingstandwiel (dus hetzelfde maar met PTFE voor smering)

Is inderdaad niet echt rommel maar wat me ook opviel is dat de geupgrade gears een iets ander tanddesign hebben. (uiteraard wel met dezelfde steek.) Heb aardig wat lessen tandwielen gehad maar is ook alweer tijdje geleden dus hoe het precies zit heb ik even niet paraat. Het lijkt erop dat de originele tandwielen veel meer wrijven (ipv rollen) dan de geupgrade gears. Hierdoor vreten ze elkaar denk ik vrij snel op. De geupgrade tandwielen lijken dit veel minder te hebben. Hierdoor is de speling over het hele gebied wel iets groter dan de gebieden waar de originele tandwielen nog goed zijn, maar veel kleiner dan de gebieden waar het originele tandwiel gesleten is. Als eenmaal het tanddesign is gesleten gaat de slijtage natuurlijk steeds harder. (steeds meer wrijven ipv rollen)

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Bokkepoot » 07 jan 2018, 21:19

nickdoesburg schreef: 07 jan 2018, 21:06 Thanks voor de leuke reacties :)
Bokkepoot schreef: 07 jan 2018, 20:27 Hoe zit de upgrade er eigenlijk uit? Beter materiaal of andere constructie? Want het huidige materiaal is wel een vrije goeie..
Ik weet niet exact wat voor materiaal het is, het kleine tandwiel van het tussentandwiel die de hevel bediend is in ieder geval van messing, het kunststof is denk ik POM. Origineel is het PPA-GF30 (Polyphthalamide + 30% glasfiber) voor het heveltandwiel en PPA-GF30+15% PTFE voor het witte overbrengingstandwiel (dus hetzelfde maar met PTFE voor smering)

Is inderdaad niet echt rommel maar wat me ook opviel is dat de geupgrade gears een iets ander tanddesign hebben. (uiteraard wel met dezelfde steek.) Heb aardig wat lessen tandwielen gehad maar is ook alweer tijdje geleden dus hoe het precies zit heb ik even niet paraat. Het lijkt erop dat de originele tandwielen veel meer wrijven (ipv rollen) dan de geupgrade gears. Hierdoor vreten ze elkaar denk ik vrij snel op. De geupgrade tandwielen lijken dit veel minder te hebben. Hierdoor is de speling over het hele gebied wel iets groter dan de gebieden waar de originele tandwielen nog goed zijn, maar veel kleiner dan de gebieden waar het originele tandwiel gesleten is. Als eenmaal het tanddesign is gesleten gaat de slijtage natuurlijk steeds harder. (steeds meer wrijven ipv rollen)
Aah duidelijk. Ik had al gezien dat het een spuitgietmateriaal versterkt met glassfibers was.
Had al kort even gegoogeld en vond het qua treksterkte en stijfheid een redelijk heftig materiaal voor een kunststof.

Ik denk dan dan de upgraded tandwielen een profielverschuiving gehad hebben. Je maakt dan je tanden iets spitsen of stomper zodat ze beter in elkaar kunnen grijpen.
Hierdoor zouden ze dan het gedrag vertonen wat je noemt.
Als ik het zo zie hebben je huidige tandwielen een ondersnijding gehad, en daardoor lopen de tanden niet lekker in elkaar.
Dat effect versterkt zich inderdaad zoals je zegt.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 07 jan 2018, 22:20

mooi werk weer Nick en netjes uitgevoerd allemaal! leuk om te lezen :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Niels » 07 jan 2018, 22:43

Gaaf! Leuk zo’n (laser?) graveer apparaat, staat profi :thumbup: En zoals jullie de zaken aanpakken mag je jezelf best op de kaart zetten imho.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door WillemBoer » 07 jan 2018, 22:51

Top, dankzij deze handleiding kan ik het binnenkort/overeentijdje/wanneer ik zin ook gaan doen.

Merk je eigenlijk verschil in rijgedrag, reactie op gas?

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door MartijnGizmo » 08 jan 2018, 08:59

Fraaie verslaglegging weer! En nu wil ik ook een laser... :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door ///Joost » 08 jan 2018, 09:15

Gaaf hoor Nick. Weer top om te lezen. En grappig, dat van die laser. :D

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door indobesar » 08 jan 2018, 09:24

Zo, weer goed bezig Nick! Rapportage is weer erg vrij. Misschien ook leuk om een blog hiervoor te openen/schrijven?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], GRzep, krentenbol, Nickswarts, Sideways en 147 gasten