Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Ja, geweldig. Elke keer weer een genot om te lezen!
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Gaaf, zo’n apparaat. En zeker het goed gedocumenteerde onderhoud wat altijd uitgevoerd wordt. Beter kan bijna niet!
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Mooi bijgehouden weer
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Dank weer voor de mooie foto`s
Ben benieuwd naar het vergelijk met de 545; hoe rijdt de 7-serie 6cilinder turbo vs de 5-serie V8?!?
Eigenlijk zou je eens zo`n begeerlijke E38 LCI onderhanden moeten nemen; de mooiste 7 die BMW ooit gemaakt heeft.
Ben benieuwd naar het vergelijk met de 545; hoe rijdt de 7-serie 6cilinder turbo vs de 5-serie V8?!?
Eigenlijk zou je eens zo`n begeerlijke E38 LCI onderhanden moeten nemen; de mooiste 7 die BMW ooit gemaakt heeft.
Mooi weer. Wat doen die thules; kanaaltjes waardoor de bakolie loopt? Slibben die dicht?nickdoesburg schreef: ↑21 nov 2020, 22:14
Heb ook setje klaar liggen om de bak te verversen incl de thules tussen de mechatronica en de bak maar dat is een mooi klusje voor morgen
Laatst gewijzigd door Bombadil op 23 nov 2020, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6493
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Wat een fijne kilometercruiser moet dit zijn Nick!
En zoals gewoonlijk weer onder de indruk van je technische kennis, je manier van aanpakken, uitleg van werkzaamheden en de top foto's
En zoals gewoonlijk weer onder de indruk van je technische kennis, je manier van aanpakken, uitleg van werkzaamheden en de top foto's
- EvdP
- Berichten: 6142
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Dank weer voor de reacties!
Vergelijk is inderdaad wel interessant, het verschil in beleving is heel groot maar ook weer niet. Qua rijgedrag zijn ze heel erg aan elkaar gewaagd vind ik qua stuurgedrag (beide dynamic drive en active steering). Op papier hebben ze beide hetzelfde vermogen en koppel, de 545i is iets directer op het gas, de 740i een stuk meer "effortless" van onderuit door de turbo's. Als het erom gaat loopt de 5 een stukje harder maar dat doe je in de praktijk sowieso nauwelijks met beide auto's is mijn ervaring.
Qua algehele beleving is het verschil wel vrij groot, in de 7 serie heerst veel meer algemene rust, voornamelijk qua qua geluid (stuk stiller) en (verstelbaar) veergedrag. Voelt veel moderner, stoelen zitten toch weer tandje beter, idrive is top, en auto zelf voelt een stuk groter. Is ook niet zo gek want dat is hij ook (de 7 is echt gigantisch)
E38 blijft idd super cool. Alleen als je eenmaal een F01 hebt gehad kan je niet zo makkelijk weer terug (E38 voelt echt als een klassieker)
-----
Vanavond ff de voorbandjes gewisseld. De oude hadden hun beste tijd wel gehad, waren niet eens super oud maar beetje een Michielin kwaaltje:
Even aan het zoeken geweest, in plaatst van pure grip nu ook maar eens naar het geluidsniveau gekeken Blijft toch een 7 he..
uiteindelijk gekozen voor Michelin Primacy 3:
Serieuze remmen, blijft indrukwekkend. Met 374mm toch wel klapje groter dan alles wat ik tot nu toe heb gehad
Voor t balanceren nog ff snel wassen:
Weer ready to go, rijd weeer een stukje beter. Nieuwe banden maken toch altijd meer verschil dan je denkt, zeker Michelin is altijd goed
Tot zover voor nu, keep you posted!
Hahaha wie weet, zou ook niet weten wat ik anders nog zou moeten kopen. Veel fijnere daily ga ik niet meer vinden denk ik voor normaal geld..
Thanks!
Vergelijk is inderdaad wel interessant, het verschil in beleving is heel groot maar ook weer niet. Qua rijgedrag zijn ze heel erg aan elkaar gewaagd vind ik qua stuurgedrag (beide dynamic drive en active steering). Op papier hebben ze beide hetzelfde vermogen en koppel, de 545i is iets directer op het gas, de 740i een stuk meer "effortless" van onderuit door de turbo's. Als het erom gaat loopt de 5 een stukje harder maar dat doe je in de praktijk sowieso nauwelijks met beide auto's is mijn ervaring.
Qua algehele beleving is het verschil wel vrij groot, in de 7 serie heerst veel meer algemene rust, voornamelijk qua qua geluid (stuk stiller) en (verstelbaar) veergedrag. Voelt veel moderner, stoelen zitten toch weer tandje beter, idrive is top, en auto zelf voelt een stuk groter. Is ook niet zo gek want dat is hij ook (de 7 is echt gigantisch)
E38 blijft idd super cool. Alleen als je eenmaal een F01 hebt gehad kan je niet zo makkelijk weer terug (E38 voelt echt als een klassieker)
Ja dat dus, bij de GA6HP26Z zoals in de 545i zijn ze overigens iets anders geconstrueerd, die hebben er iets meer last van. Gegeven moment is de voorspanning van het rubber gewoon weg. De vierkante "adapter" is ook vrij belangrijk trouwens.
-----
Vanavond ff de voorbandjes gewisseld. De oude hadden hun beste tijd wel gehad, waren niet eens super oud maar beetje een Michielin kwaaltje:
Even aan het zoeken geweest, in plaatst van pure grip nu ook maar eens naar het geluidsniveau gekeken Blijft toch een 7 he..
uiteindelijk gekozen voor Michelin Primacy 3:
Serieuze remmen, blijft indrukwekkend. Met 374mm toch wel klapje groter dan alles wat ik tot nu toe heb gehad
Voor t balanceren nog ff snel wassen:
Weer ready to go, rijd weeer een stukje beter. Nieuwe banden maken toch altijd meer verschil dan je denkt, zeker Michelin is altijd goed
Tot zover voor nu, keep you posted!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Nette auto en wordt meteen goed onderhanden genomen, TEG style!
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Netjes weer!
Mochten die remschijven ooit op zijn kan je er nog altijd borden of iets van maken
Mochten die remschijven ooit op zijn kan je er nog altijd borden of iets van maken
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
De oude plakresten er toch ook wel even uit gehaald??
38gram....hoe ga je dat plakken dan hahahah. Wel lekker nauwkeurig
38gram....hoe ga je dat plakken dan hahahah. Wel lekker nauwkeurig
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Een beetje een Michelin kwaaltje... en daarna Michelin altijd goed... mis ik iets?
Ik vind het een kwalijke zaak die haarscheurtjes bij nog vrij jonge banden. Of het nu een 7 is of een CT200.
Ik vind het een kwalijke zaak die haarscheurtjes bij nog vrij jonge banden. Of het nu een 7 is of een CT200.
- Martijn M
- Berichten: 3282
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Dikke slee zo'n siebener! Voelt zo'n ding niet enorm groot of valt het mee?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Altijd goed in de zin rijdt altijd goed denk ik, levensduur is dan een andere kwaliteit (of gebrek aan )
Ik vind het ook altijd opvallend hoeveel fijner een auto weer rijdt met vers goed rubber er onder
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Ik rij liever zonder rubber
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Als je niet investeert in rubber kunnen beide gevallen veel duurder uitvallen
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Dank weer voor de reacties
En de loodjes veil ik af op de gram nauwkeurig....hahah nee gekkigheid. De machine rond af op iets meer dan 2 gram om een OK te geven dus een 38 wordt 40.
Dus al met al erg tevreden over Michelin, zijn gewoon echt super fijne banden.
Hahaha ja echt gigantisch. Zo zwaar is die nou ook weer niet (zelfde maat als de 760i trouwens). Fun fact; leeggewicht van deze gigantische 7 is maar 30kg zwaarder dan de E93 M3 die ik had..Ferdi Gielen schreef: ↑24 nov 2020, 07:15 Netjes weer!
Mochten die remschijven ooit op zijn kan je er nog altijd borden of iets van maken
Uiteraard, de caramelschijf draait overurenMartin van der Zwaard schreef: ↑24 nov 2020, 08:14 De oude plakresten er toch ook wel even uit gehaald??
38gram....hoe ga je dat plakken dan hahahah. Wel lekker nauwkeurig
En de loodjes veil ik af op de gram nauwkeurig....hahah nee gekkigheid. De machine rond af op iets meer dan 2 gram om een OK te geven dus een 38 wordt 40.
Hahaha ja net hoe je het bekijkt. Waren iets ouder dan ik dacht trouwens, 7 jaar oud. Maar bij 5 jaar zien ze er vaak ook al zo uit. Opzich geen ramp vind ik want na 5 jaar doet een band sowieso al niet zoveel meer als je het vergelijkt met een nieuwe.
Dus al met al erg tevreden over Michelin, zijn gewoon echt super fijne banden.
Qua rijdynamiek niet, in smalle straatjes in de stad wel
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Kan je instellen op na genoeg elk balanceerapparaat, standaard staat deze op stappen van 5 gram maar je kan ze ook instellen op stapjes van 1 gram. zo ook bij dit apparaatMartin van der Zwaard schreef: ↑24 nov 2020, 08:14 De oude plakresten er toch ook wel even uit gehaald??
38gram....hoe ga je dat plakken dan hahahah. Wel lekker nauwkeurig
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Dat snap ik. Alleen denk dat er weinig mensen zijn die loodjes van 5gr gaan afknippen om op 2 of 3 gram te komen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Met een vijl aan de gang
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Ik neem aan dat je weet Martin dat er 2 resets mogelijk zijn: je rijstijl en de adaptiewaarden van de bak zelf. De eerste is 30 seconden gaspedaal op de bodem met sleutel in contact, de 2e zoals Nick die (denk ik) heeft uitgevoerd.Martin van der Zwaard schreef: ↑22 nov 2020, 20:44 Nick, die adaptiewaardes resetten....ik heb dat ook gedaan en kreeg toen uit verschillende hoeken te horen dat je dat beter niet kunt doen. De bak zou zich dan weer helemaal opnieuw in moeten leren en daar kan je problemen mee krijgen.
Je doet het zelf ook dus neem aan dat je daar meer van weet...heb jij daar wel eens problemen mee gezien bij jou in de zaak?
Per softwareversie moet je daarna de bak opnieuw de adaptiewaarden aanleren, vooral van de slip van de platen en hoeveel druk er nodig is om soepel te schakelen. De slijtage van de platen leidt tot de afzetting die je op de magneten in de oliepan van de transmissie terug vind.
Voorbeeld van hoe bak aan te leren van software versie P:
Hele verhaal hier: https://blog.fcpeuro.com/how-to-reset-r ... ations-zf6 Stond ook allemaal op newtis.info, maar ja die is door BMW uit de lucht gehaald.
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Ik weet niet hoor, maar bestaat er wel zoiets als adaptiewaarden van je rijstijl? Het héle internet roept het al sinds de eerste automaat, maar als je bedrijven al xHP moet geloven zijn er alleen adaptiewaarden ter compensatie van de slijtage van de koppelingen. Volgens mij worden de schakelmomenten gewoon ten alle tijden bepaald door een 'tabel' met daarin variabelen als gaspedaalstand, hellingshoek, snelheid etc etc. en zit daar geen factor in die rekening houdt met Jantje die toevallig iets meer gas geeft dan Pietje. Als je meer gas geeft schakelt hij automatisch al later.
Daarnaast vind ik zo'n stappenplan als hierboven absurd lang voor het resetten van zoiets. Maar goed, misschien zit ik er naast.
Daarnaast vind ik zo'n stappenplan als hierboven absurd lang voor het resetten van zoiets. Maar goed, misschien zit ik er naast.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Ja, dat bestaat, adaptie van je rijstijl. Dat heeft er mee te maken hoe lang een versnelling wordt aangehouden en wanneer doorgeschakeld wordt. Het grootste verschil wat ik kon merken was wel beperkt tot hoe 'lui' de bak wordt. Als je altijd doorrijdt dan schakelde de bak eerder omlaag en later omhoog dan wanneer je altijd erg rustig rijdt.matthyssie schreef: ↑26 nov 2020, 13:20 Ik weet niet hoor, maar bestaat er wel zoiets als adaptiewaarden van je rijstijl? Het héle internet roept het al sinds de eerste automaat, maar als je bedrijven al xHP moet geloven zijn er alleen adaptiewaarden ter compensatie van de slijtage van de koppelingen. Volgens mij worden de schakelmomenten gewoon ten alle tijden bepaald door een 'tabel' met daarin variabelen als gaspedaalstand, hellingshoek, snelheid etc etc. en zit daar geen factor in die rekening houdt met Jantje die toevallig iets meer gas geeft dan Pietje. Als je meer gas geeft schakelt hij automatisch al later.
Daarnaast vind ik zo'n stappenplan als hierboven absurd lang voor het resetten van zoiets. Maar goed, misschien zit ik er naast.
De adaptiewaarden in de bak zijn er inderdaad om de bak intern optimaal te laten werken en de clutchpacks zoveel mogelijk te sparen.
De bovenstaande tabel komt uit TIS, dus dat is wat ZF in de documentatie aangeeft om de bak te initialiseren, dwz na een reset een basis afstelling van de bak te verkrijgen. Anders krijg je altijd mensen die de waarden resetten en vervolgens gelijk het gas er op gooien..
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Ik neem aan dat je weet Martin dat er 2 resets mogelijk zijn: je rijstijl en de adaptiewaarden van de bak zelf. De eerste is 30 seconden gaspedaal op de bodem met sleutel in contact, de 2e zoals Nick die (denk ik) heeft uitgevoerd.
Per softwareversie moet je daarna de bak opnieuw de adaptiewaarden aanleren, vooral van de slip van de platen en hoeveel druk er nodig is om soepel te schakelen. De slijtage van de platen leidt tot de afzetting die je op de magneten in de oliepan van de transmissie terug vind.
Voorbeeld van hoe bak aan te leren van software versie P:
Hele verhaal hier: https://blog.fcpeuro.com/how-to-reset-r ... ations-zf6 Stond ook allemaal op newtis.info, maar ja die is door BMW uit de lucht gehaald.
[/quote]
Zijn er alternatieven voor newtis.info? Die site was goud waard..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kadett en 165 gasten