Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Hele toffe E93. Door je manier van schrijven komt het verhaal helemaal tot leven, leuk dat je alles zo deelt. Ben benieuwd hoe de E93 op lange termijn bevalt.
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
gaaf hoor Nick, echt wel een toffe verschijning en het geluid van de S65 is subliem! vwb olie interval met je eens, 25kkm is echt wel lang met M motoren in het specifiek (en turbomotoren) als je het mij vraagt. S54 krijgt bij mij ook netjes om de 7.500-8.000km verse olie, komt er dan altijd wel weer mooi goudgeel uit .
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 22:24
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Leuk topic bouw je er weer van Nick! Geniaal wat je allemaal gelijk doet met de auto!
-
Onlinenickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Thanks voor de reacties nog, erg leuk om te lezen dat het gewaardeerd wordt
Inmiddels zitten de eerste 1000km erop, leer m inmiddels aardig kennen. Echt een super fijne auto
Vandeweek ging m'n rechter xenon licht ineens op standje paars, die had z'n beste tijd gehad dus. Wat een rotgezicht is dat, dus meteen een nieuwe besteld. (de dealer prijst zich hierbij met bijna 200.- compleet uit de markt dus maar op internet besteld ruim onder de 100.-)
Kwam vandaag binnen, liep heel wijs naar de auto om hem "even" te vervangen maar dat viel toch ff iets tegen Blijkt dat de halve wielkuip eruit moet om erbij te komen, dus maar even naar de zaak;
Echt een rotgezicht, zou bijna met stadslicht rijden in het donker
Mooi momentje om ff de remmen te bekijken, holy wat een units zijn dat (360mm). Hebben natuurlijk aardig wat af te remmen maar moet zeggen dat dat ook wel aardig lukt
E46 M3 klauw van de E28 erbij voor het idee;
Wielkuip eruit;
Duidelijk kapot;
Helaas olielekkage blijkt helaas nog niet opgelost, diagnose stellen is erg lastig ivm beperkte ruimte (beetje pielen met een spiegeltje) en het feit dat het overal heen loopt. Dit weekend de oliefilterhuis pakking vervangen, hopen dat het dan opgelost is.
Tot zover voor nu, keep you posted!
Thanks en 100% mee eens, heb de spacers al liggen alleen nog ff langere wielbouten scoren
Thanks! Open rijden is sowieso geweldig maar het geluid bij deze auto is echt bizar. Het metalen dak heeft z'n gewicht tegen maar bied wel echt veel voordelen, rij nu veel dicht uiteraard en dan heb je niet echt het idee met een cabrio onderweg te zijn qua comfort. Perfect als daily.Marc Sierra schreef: ↑06 nov 2017, 10:58 Mooie M3! De E9x zijn wel echt mooie auto's. Zelf hou ik eigenlijk niet zo van cabrio's, maar ik kan me voorstellen dat het gebrul van de V8 met het dak open wel veel toevoegt aan de beleving. En met een metalen dak ziet een auto er dicht naar mijn mening veel beter uit dan met zo'n stoffen kap.
Gezellig, lang niet gezien!
Altijd welkom, pb je nog wel ff, kan ook in het weekend, meer tijd om e.a. te vertellenMartijn_bmw schreef: ↑06 nov 2017, 11:08 Hoelaat ga je er langs? Als het past kom ik dan ook even kijken
Inmiddels zitten de eerste 1000km erop, leer m inmiddels aardig kennen. Echt een super fijne auto
Vandeweek ging m'n rechter xenon licht ineens op standje paars, die had z'n beste tijd gehad dus. Wat een rotgezicht is dat, dus meteen een nieuwe besteld. (de dealer prijst zich hierbij met bijna 200.- compleet uit de markt dus maar op internet besteld ruim onder de 100.-)
Kwam vandaag binnen, liep heel wijs naar de auto om hem "even" te vervangen maar dat viel toch ff iets tegen Blijkt dat de halve wielkuip eruit moet om erbij te komen, dus maar even naar de zaak;
Echt een rotgezicht, zou bijna met stadslicht rijden in het donker
Mooi momentje om ff de remmen te bekijken, holy wat een units zijn dat (360mm). Hebben natuurlijk aardig wat af te remmen maar moet zeggen dat dat ook wel aardig lukt
E46 M3 klauw van de E28 erbij voor het idee;
Wielkuip eruit;
Duidelijk kapot;
Helaas olielekkage blijkt helaas nog niet opgelost, diagnose stellen is erg lastig ivm beperkte ruimte (beetje pielen met een spiegeltje) en het feit dat het overal heen loopt. Dit weekend de oliefilterhuis pakking vervangen, hopen dat het dan opgelost is.
Tot zover voor nu, keep you posted!
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Even je topic doorgelezen. Kudos voor het verrichte werk. Hier kan ik mijn auto liefhebberij goed voelen
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Gave verhalen inderdaad Nick en wat een plaatjes van die bolide
Keep em coming !
Keep em coming !
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Mooi werk weer. Leuk om te lezen, dit soort topics zie ik graag.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
goed om te lezen dat je dat soort dingen gelijk aanpakt Nick! maakt em weer een stuk frisser
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Fantastisch, erg gaaf dat je dit als daily kan rijden!
-
Onlinenickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Thanks voor de reacties weer
Vandaag de tijd genomen om de oliefilterhuis pakking te vervangen aangezien dat de eerstvolgende verdachte was voor het olielek. Had hem ook al mee besteld met de kleppendeksel pakkingen. Ik dacht dat het wel mee zou vallen qua werk maar toen ik in TIS ging zoeken kwam ik er al snel achter dat het een serieuze klus is. Is ook relatief weinig over te vinden op internet, nadeel van TIS is dat ze zo ongeveer eerst de hele motor uit de auto willen halen voor je er ook maar iets aan kan doen. Dus vandaag maar aan de gang gegaan op basis van TIS met goed eigen verstand erbij, hoefde uiteindelijk een stuk minder los..
Flinke klus weer (bijna hele dag) maar wel leuk en voorlopig lijkt het lek opgelost. (fingers crossed)
Dus maar naar binnen vanmorgen, luchtfilter + bak eraf, inlaatmanifold eraf, onderplaat eraf, koelvloeistof eruit, kvs slangen eraf, elektrische fan eruit, beide riemen eraf, waterpomp eraf, riemspanner airco eraf, pully van de stuurpomp eraf, stuurpomp los, etc. Hoop werk..
Na demonteren van een hoop parts worden de eerste sporen van lekkage een stuk duidelijker;
Op de foto hierboven is ook 1 torx bout te zien van het oliefilterhuis die ook los moet. Deze blijkt de reden te zijn dat TIS voorschrijft om de complete trillingsdemper te demonteren, wat echt een mega kutklus is.. Kwam er eergister ook achter dat die ook nog eens vast zit met rekbouten. Dus meteen, met spoed, bouten besteld bij de dealer zodat ik vandaag in een keer door zou kunnen. (toen nog niet wetend waarom de demper eraf moest) Vanmorgen speciaal langs de dealer gereden om de bouten op te halen. (52 euro voor 4 boutjes)
Uiteindelijk bleek de oplossing toch niet zo ingewikkeld..
Geen probleem dus, niks trillingsdemper eraf. Zonde van het geld en moeite voor de bouten maar was erg blij dat ik m kon laten zitten vandaag
Filterhuis eraf, dat het hier heeft gelekt is wel duidelijk;
Boel meteen maar voorzichtig schoongemaakt;
Filterhuis zelf;
Dit rubber heeft zichzelf wat andere materiaaleigenschappen aangemeten afgelopen 9 jaar
Filterhuis schoongemaakt en nieuwe pakking erin;
Alles weer schoon terug, altijd fijn
Tot zover voor nu, keep you posted!
Thanks, ik doe m'n best af en toe ff paar knappe foto's te maken
Is inderdaad bizar gaaf. Je moet alleen niet teveel kilometers rijden want dan loopt het wel uit de hand. Voorlopig vebruik schommelt tussen 1:5 en 1:6,8. Zuiniger is nog niet gelukt, en dan heb ik nog niet eens zo heel gek gedaan. Wel iets erger dan ik had gedacht maar voorlopig is het het waard!
Vandaag de tijd genomen om de oliefilterhuis pakking te vervangen aangezien dat de eerstvolgende verdachte was voor het olielek. Had hem ook al mee besteld met de kleppendeksel pakkingen. Ik dacht dat het wel mee zou vallen qua werk maar toen ik in TIS ging zoeken kwam ik er al snel achter dat het een serieuze klus is. Is ook relatief weinig over te vinden op internet, nadeel van TIS is dat ze zo ongeveer eerst de hele motor uit de auto willen halen voor je er ook maar iets aan kan doen. Dus vandaag maar aan de gang gegaan op basis van TIS met goed eigen verstand erbij, hoefde uiteindelijk een stuk minder los..
Flinke klus weer (bijna hele dag) maar wel leuk en voorlopig lijkt het lek opgelost. (fingers crossed)
Dus maar naar binnen vanmorgen, luchtfilter + bak eraf, inlaatmanifold eraf, onderplaat eraf, koelvloeistof eruit, kvs slangen eraf, elektrische fan eruit, beide riemen eraf, waterpomp eraf, riemspanner airco eraf, pully van de stuurpomp eraf, stuurpomp los, etc. Hoop werk..
Na demonteren van een hoop parts worden de eerste sporen van lekkage een stuk duidelijker;
Op de foto hierboven is ook 1 torx bout te zien van het oliefilterhuis die ook los moet. Deze blijkt de reden te zijn dat TIS voorschrijft om de complete trillingsdemper te demonteren, wat echt een mega kutklus is.. Kwam er eergister ook achter dat die ook nog eens vast zit met rekbouten. Dus meteen, met spoed, bouten besteld bij de dealer zodat ik vandaag in een keer door zou kunnen. (toen nog niet wetend waarom de demper eraf moest) Vanmorgen speciaal langs de dealer gereden om de bouten op te halen. (52 euro voor 4 boutjes)
Uiteindelijk bleek de oplossing toch niet zo ingewikkeld..
Geen probleem dus, niks trillingsdemper eraf. Zonde van het geld en moeite voor de bouten maar was erg blij dat ik m kon laten zitten vandaag
Filterhuis eraf, dat het hier heeft gelekt is wel duidelijk;
Boel meteen maar voorzichtig schoongemaakt;
Filterhuis zelf;
Dit rubber heeft zichzelf wat andere materiaaleigenschappen aangemeten afgelopen 9 jaar
Filterhuis schoongemaakt en nieuwe pakking erin;
Alles weer schoon terug, altijd fijn
Tot zover voor nu, keep you posted!
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Prachtig topic en wagenpark en jaloers op je sleutelkunsten. Snap de helft niet maar blijf vooral posten, machtig interessant!
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Creatief met gereedschap, herkenbaar Lekker dat deze klus weer geklaard is!
- Arthur
- Berichten: 39737
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Leuk om te lezen. En te zien!
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Super gaaf, zwart staat de M3 erg goed.
Weer lekker bezig Nick!
Dit zal vast niet de enige zijn die daar lekt, wel flink wat werk om een pakking te wisselen.
Al zou ik die olie lekkage ook graag opgelost willen hebben.
Als de oem set met deze test originele blokken heeft, dan zijn het goede remmen!
Het verschil met dikke 6pots remmen zijn niet enorm groot.
Weer lekker bezig Nick!
Dit zal vast niet de enige zijn die daar lekt, wel flink wat werk om een pakking te wisselen.
Al zou ik die olie lekkage ook graag opgelost willen hebben.
Als de oem set met deze test originele blokken heeft, dan zijn het goede remmen!
Het verschil met dikke 6pots remmen zijn niet enorm groot.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26722
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Heel gaaf weer, en blijft leuk de technische topic updates!
Wat heeft Bmw toch met die rubbers? Ik heb bij mijn m54 motor destijds ook de pakking van het filter huis vervangen net zo hard geworden
Wat heeft Bmw toch met die rubbers? Ik heb bij mijn m54 motor destijds ook de pakking van het filter huis vervangen net zo hard geworden
-
Onlinenickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Ah ja, ik snap ook nooit zo goed die discussie over de standaard M3 remmen, vooral bij de E46. Mensen lijken niet te beseffen dat de remblokken het grote verschil maken (goede blokken kosten ook echt geld). Een OEM klauw met fatsoenlijke remblokken remt nog altijd beter dan een of andere fancy 6 klauw met paar goedkope blokken in. Onze E30 heeft echt iniminie remmen maar met goede blokken erin remt dat echt heel serieus. Ook met de E46 heb ik nooit last gehad, ook niet volgas een bergpas af, 2 kilometer dalen in 1 ruk. (zitten race blokken in volgens mij)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Heerlijk topic Nick en het is echt leuk om te lezen over je sleutelavonturen.
Het hele verhaal over die trillingsdemper deed me EXACT denken aan mijn E36 M3. Daar heb ik ook de waterpomp van vervangen en daar moet ook de trillingsdemper voor los, omdat deze voor een boutje zit. Ik kon dat ook nog eens 2 keer doen, want de waterpomp die ik in de eerste instantie monteerde was niet helemaal lekker. Dus 2 keer rekbouten moeten kopen. Bij de latere E36 M3's hebben ze een hapje uit de trillingsdemper gehaald zodat je er wel gewoon bij kon.
Het hele verhaal over die trillingsdemper deed me EXACT denken aan mijn E36 M3. Daar heb ik ook de waterpomp van vervangen en daar moet ook de trillingsdemper voor los, omdat deze voor een boutje zit. Ik kon dat ook nog eens 2 keer doen, want de waterpomp die ik in de eerste instantie monteerde was niet helemaal lekker. Dus 2 keer rekbouten moeten kopen. Bij de latere E36 M3's hebben ze een hapje uit de trillingsdemper gehaald zodat je er wel gewoon bij kon.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Erg dik topic! Geweldig wagenpark en mooi om te lezen hoe je alle reparaties zelf uitvoert. Have fun with the V8!
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Net als kleppendekselpakking en vanos seals, die worden ook krokant na een tijdjeMartijn_bmw schreef: ↑11 nov 2017, 21:52 Heel gaaf weer, en blijft leuk de technische topic updates!
Wat heeft Bmw toch met die rubbers? Ik heb bij mijn m54 motor destijds ook de pakking van het filter huis vervangen net zo hard geworden
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Olie + rubber + hitte =
Lekker tooltje :') en inderdaad lastig om eerst alles te moeten demonteren.
Rekbouten bij de dealer ja.. ook niet mijn favoriet.
Lekker tooltje :') en inderdaad lastig om eerst alles te moeten demonteren.
Rekbouten bij de dealer ja.. ook niet mijn favoriet.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
zo zie je maar weer, TIS is handig maar een beetje gezond verstand kan soms een hoop werk schelen met dit soort klussen. erg veel werk voor zo'n pakking maar ik zou t idd ook opgelost willen hebben, ondanks het werk dat erin zit. altijd juist wel leuk, zo leer je zo'n auto door en door kennen.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Wat is die blauwe lijn na de rode? De tweede keer remmen?Jan-Willem schreef: ↑11 nov 2017, 21:44 Super gaaf, zwart staat de M3 erg goed.
Weer lekker bezig Nick!
Dit zal vast niet de enige zijn die daar lekt, wel flink wat werk om een pakking te wisselen.
Al zou ik die olie lekkage ook graag opgelost willen hebben.
Als de oem set met deze test originele blokken heeft, dan zijn het goede remmen!
Het verschil met dikke 6pots remmen zijn niet enorm groot.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Nick's E93 M3 + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Helaas kan ik dat screenshot ook niet goed zien.
Er staat onder
Blauw 150-0
Rood 200-0
Donker blauw 250-0
Ik neem aan dat het snelheid is
Er staat onder
Blauw 150-0
Rood 200-0
Donker blauw 250-0
Ik neem aan dat het snelheid is
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Kadett, Vanreijmersdal en 103 gasten