Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Marc Sierra » 11 jan 2019, 09:05

Mooi werk weer!

Met die draagarm heb ik precies hetzelfde bij mijn E90. De excentrische bout van de arm waarmee de sporing van het linker achterwiel afgesteld wordt zit muurvast in de bus van de draagarm. De sporing staat bijna goed, dus heb nog geen motivatie gevonden om aan die klus te beginnen. :tooth: Zou toch erg fijn zijn als de daar gewoon een stalen bus in zouden zetten ipv aluminium.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door MartijnGizmo » 11 jan 2019, 09:45

nickdoesburg schreef: 10 jan 2019, 22:44 No way back (moest er ook nog naar huis die avond haha)
Dit is een uitstekende motivator! :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door ///Joost » 11 jan 2019, 09:47

Zo dan! Dat zat wel vast zeg. Het is inderdaad geen handige actie van Porsche om daar alu te gebruiken. Supergaaf dat je toch de foto's wilt delen, ondanks dat het allemaal wat tegen zat. Wel een goed einde! :thumbup:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Jussi » 11 jan 2019, 14:25

Wederom fantastisch. En met dit soort tegenslagen zie je weer de voordelen wanneer je gewoon alle tools ter beschikking hebt.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Jeffrey026 » 11 jan 2019, 17:25

Haha zit altijd te vloeken en te balen als er iets vast gerot zit of dol draait maar geeft altijd goed gevoel om ervan te winnen :p

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 23 jan 2019, 22:06

Dank voor de reacties nog! :)
Auke M535i schreef: 10 jan 2019, 23:26 Zelfs op je gereedschap is geen smetje te vinden :clap:
Als je eenmaal gewend bent zo te werken wil je niet anders meer ;) De sleutel die ik vandaag op een wielophanging nodig heb kan ik morgen wel nodig hebben voor een motor die open ligt..in die zin kan je dus geen vuil op je gereedschap permiteren. (dus na elk gebruik schoonmaken)
Martijn_bmw schreef: 11 jan 2019, 08:09 Jeeje alles zit wel bizar vast zeg! Is dat nou typisch porsche of komt het veel voor bij alle merken?
Hahaha, ik denk niet dat het aan de kwaliteit van Porsche ligt (kwaliteit van de onderdelen is echt bizar goed), maar meer het feit dat alles vol in het water hangt. Complete motor wordt gewoon zeiknat. Je ruikt het ook als je de auto parkeert, net alsof je net door een enorme plas bent gereden, alleen dan constant :mrgreen: In die zin is het dus niet zo gek dat het vast gaat zitten. Moet zeggen dat het meeste nog wel makkelijk los gaat, alleen soms zit het dus ff tegen. Is ook weer niet zo gek na bijna 21 jaar.
Henk Jan schreef: 11 jan 2019, 08:22 Heerlijk om te lezen Nick, geen half werk :thumbup:
Dat je nog tijd/zin kunt vrijmaken voor foto's tussendoor is al heel bewonderenswaardig :blink:

IMS is ook wel een klusje hoor en als alles open ligt ga je dan meteen nog meer vervangen zoals AOS, koppeling, enz?
Dankje! Foto's tussendoor gaat vrij snel met de iphone, verwerken tot een topic is meer werk ;) Dat valt inderdaad niet altijd mee om tijd voor te vinden naast de zaak maar wel erg leuk om te doen :)

IMS lager is idd veel werk (is nu gedaan zoals hieronder te lezen is), AOS heeft deze auto al gehad. Koppeling ga ik bekijken(voelt nog goed), ik verdenk het vliegwiel van slijtage maar is best prijzig om "ook maar even te vervangen". Bak eraf pakken is voor mij niet zo heel veel werk dus eerst maar eens kijken.

--------------

Afgelopen weekend eindelijk het IMS lager gedaan. Had er een heel weekend voor ingepland en dat bleek ook wel nodig te zijn. Was ook de eerste keer, volgende gaat natuurlijk stuk sneller. Al met al goed te doen maar zeker geen beginnersklus. Zeker het nieuwe lager erin zetten is geen sinecure. Ik heb veel ervaring met plaatsen van krimpverbindingen (invriezen/opwarmen) maar het plaatsen van het lager was toch wel spannend. Het moet echt in 1 keer goed want je wil het lager er niet halverwege weer uit moeten trekken. (hoge axiale belasting van lager + steunpilaar) Het is dus een precisieklusje met twee kwaden, aan ene kant wil je de IMS niet te zwaar belasten door het lager erin te timmeren, andere kant wil je wel het lager in 1 keer erin (warmt ook meteen op als hij klein stukje erin zit), want bij eruit trekken kan je hem beschadigen en is natuurlijk nogal een dure jongen. Al met al ging het nu heel goed, maar super makkelijk ging hij er niet in. Heb overwogen om het lager in de -80 graden vriezer te gooien maar was bang dat de seals daar niet goed tegen zouden kunnen.

Anyway, zaterdag op tijd begonnen, auto op de brug en beginnen maar.

Schakelstangen(net nieuw), aandrijfassen, achteruitrijlichtsensor, koppelingscilinder losmaken;
Afbeelding

Afbeelding

Even fast forward, bak loshalen is verder niet zo heel boeiend en ging eigenlijk heel snel;
Afbeelding

Met bak eraf heb je ineens een holletje om in te staan, wat super prettig werkt :mrgreen:
Afbeelding

Sneakpeak of het IMS lager, duidelijk te zien dat het deksel ook een beetje lekt:
Afbeelding

Verder losbouwen:
Afbeelding

DMF eraf, grappig om te zien dat de olie door de draairichting van de motor 1 kant op wordt "geblazen" De "RMS" (krukaskeering) was recentelijk vervangen en lijkt ook nog goed zijn werk te doen dus die kan nu ook prima blijven zitten.
Afbeelding

Voor we verder gaan eerst de motor maar eens op timing zetten..
Afbeelding

In veel handleidingen staat vervolgens dat de 3 kettingspanners losgemaakt moeten worden, waarbij voor de achterste de aircocompressor verwijderd moet worden. Ik heb mijn twijfels over de noodzaak daarvan, aangezien de achterste kettingspanner in principe geen radiale kracht op de IMS kan uitoefenen aan de kant van het lager waar het om gaat, anders dan een minimale hefboom vanaf de journal bearing aan de achterzijde. Anyway, voor deze keer de handleidingen op dit punt maar even gevolgd.
Het verwijderen van de aircocompressor is echter nogal een klus (achterste bout van de aircocompressor is echt spiegeltjes werk voor gevorderden), maar uiteindelijk los;
Afbeelding

Eerst boel maar beetje schoonspuiten voor we uberhaupt iets open halen:
Afbeelding

Lijkt al geupdate deksel te hebben, is recent ook nog open geweest ter "controle" van het lager bij resto. Snap niet dat je hem niet meteen vervangt als je het open hebt liggen maar kan me voorstellen dat de astronomische prijs van LN e.d. daar een rol in spelen.
Afbeelding

Olie eruit, belangrijke stap anders komt het er bij de volgende stap wel op een iets minder gecontroleerde manier uit :mrgreen: Kwam er overigens brandschoon uit, altijd fijn.
Afbeelding

Afbeelding

Daar istie dan! Het meest besproken auto onderdeel ooit
Afbeelding

Trekkertool erop, soms wil asje nog wel eens breken maar dan is er nog een optie om het asje in de IMS te slaan en met binnentrekker het lager eruit te trekken
Afbeelding

Trekker erop, toch wel aardig wat kracht nodig om de snapring achtige borging te doorbreken
Afbeelding

Bak motorolie eruit, olie die eigenlijk niet door het lager heen hoort te komen maar er eigenlijk altijd zit. Gelukkig brandschoon
Afbeelding

Het oude lager (zo dadelijk meer foto's)
Afbeelding

As schoon en droog maken voor nieuwe lager:
Afbeelding

Het FVD Brombacher lager met verbeterde seals en vet ready om erin te gaan. Ziet er allemaal top uit, de pilaar zat erin geperst en kon ik er niet uitpersen zonder risico dus kon de tekst niet lezen maar het lijkt erop dat er op de binnenring ook "FVD" is meegelaserd, lijkt er dus op dat ze echt in samenwerking een lager hebben ontwikkeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IMS heetstoken, terwijl het lager in de vriezer ligt te wachten. Mondstukje op de föhn om vooral de lagerzitting te verwarmen en niet de hele as/motor warm te stoken..
Afbeelding

Simsalabim, nieuw lager erin :mrgreen: Deze is overigens een haartje smaller dan de originele, dus deze zit met een soort seegerring aan de buitenkant. Werkt erg goed en is ook erg prettig omdat je meteen weet dat je lager op de goede positie zit.
Afbeelding

Fancy dekseltje erop, hopelijk blijft deze mooi lekdicht.
Afbeelding

Vliegwiel weer met nieuwe rekbouten (25Nm+120gr) monteren voorlopig
Afbeelding

Even simpel centreertooltje gemaakt voor koppelingsplaat
Afbeelding

Afbeelding

Bak weer terug, ging prima in m'n eentje, alleen de koppelingscilinder terugmonteren was een enoorme pita. Na een hoop vriendelijke woorden ging hij er uiteindelijk toch maar in :mrgreen:
Afbeelding

Overigens zijn inmiddels de andere draagarmen ook vervangen, andere kant was net zo slecht los te krijgen maar ging stuk sneller omdat ik nu meteen wist dat ik beter de zaag erin kon zetten ipv eerst proberen. Ziet er weer fris uit, eigenlijk is alles nu weer zo goed als nieuw achter :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anyway, ik dwaal af van het IMS verhaal :P

Was toch wel benieuwd hoe het lager er echt aan toe was na die 200.000km en al die horrorverhalen, ookal is dit de sterke dualrow versie, dus maar even de zaag erin gezet. Overigens voelde hij met olie erin nog als nieuw qua draaien, na het eruit spoelen iets meer geluid maar denk dat het van de stalen kooien komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder de microscoop, grofweg 40x vergroting, de buitenschaal. Ontzettend moeilijk om iets glimmends goed erop te krijgen maar toch even proberen:
Afbeelding

Afbeelding

Binnenring:
Afbeelding

Kogels met vreselijk licht:
Afbeelding

Met iets minder erg licht ineens een heel ander perspectief (letterlijk)
Afbeelding

Samenvattend, in de buitenschaal is wat hele lichte pitting te zien (niet met blote oog te zien), voor de rest eigenlijk als nieuw. Deze stond zeker niet op klappen, ondanks hij toch vol stond met motorolie. (wel brandschoon, evenals de rest van de motor dus goeie olieinterval gehad altijd) Echter als hij begint, gaat het natuurlijk ineens hard. In dit geval was het dus nog zeker geen tijdbom, maar de peace of mind is natuurlijk waar het allemaal om draait..

Was weer leuk klusje, op naar de volgende :mrgreen:

Tot zover voor nu, keep you posted!
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 28 jul 2019, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Sander-E46 » 23 jan 2019, 22:21

Flinke klus, top geschreven weer!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Knot » 23 jan 2019, 22:29

Mooi beschreven en duidelijke foto's.... met vaak frisse olie en een beetje geluk kan zo'n dualrow het dus wel 2 ton volhouden.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door RJK » 23 jan 2019, 22:36

Zeer interessant. Echt top dat je de tijd neemt voor deze verslagen!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Arthur » 24 jan 2019, 01:07

Zeer mooi weergegeven weer.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Niels » 24 jan 2019, 01:29

Super verslag! Ook al was het dus voor niets :mrgreen:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Eric H » 24 jan 2019, 07:41

Heerlijk om dit soort verslagen te lezen !

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door allen » 24 jan 2019, 07:47

Mooi om het weer zo te zien!

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Henk Jan » 24 jan 2019, 07:59

Petje af en diepe buiging Nick :clap:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Martijn_bmw » 24 jan 2019, 09:13

super gaaf geschreven en gedocumenteerd weer!

even een nope vraag, wat lagert het IMS lager eigenlijk? ik dacht altijd dat het de krukaslager was :oops:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door ///Joost » 24 jan 2019, 09:15

Diep respect voor je manier van verslaggeving, Nick. Van dit soort foto's en reportages moeten ze wel smullen op Porschefora. Ga zo door.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Jan-Willem » 24 jan 2019, 09:24

Prachtig weer Nick!
Heel gaaf dat je de moeite neemt om zulke uitgebreide verslagen te maken.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door MartijnGizmo » 24 jan 2019, 09:26

Ik kwam hier om iets te leren, en werd wederom zeker niet teleurgesteld! :clap:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3282
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Martijn M » 24 jan 2019, 09:48

MartijnGizmo schreef: 24 jan 2019, 09:26 Ik kwam hier om iets te leren, en werd wederom zeker niet teleurgesteld! :clap:
Dit, maar snap er nog steeds geen kloot van :bag:

Gebruikersavatar
timoty
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
Auto: BMW E30 & E90

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door timoty » 24 jan 2019, 09:50

Het is inderdaad een hoop werk om het IMS lager te vervangen. Mooi verslag en dito resultaat, mijn complimenten hoor! :D

De tussenas (IMS = intermediate shaft) drijft de oliepomp aan. Het is al een tijd geleden dat ik er live een gezien heb maar volgens mij zat aan het ene einde het bekende lager en het distributie tandwiel en aan de andere zijde de oliepomp.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Barend » 24 jan 2019, 09:55

Zonde van je tijd dus eigenlijk Nick! :tong:
Mooi verslag, en wat heerlijk om zulke dingen in een weekendje zelf te kunnen doen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door Tristan » 24 jan 2019, 10:51

Heerlijk leesvoer!

Complimenten over je schrijfwijze en verslaglegging.

Gebruikersavatar
CasperH
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jul 2011, 15:53
Auto: Peugeot 205 GTi
Contacteer:

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door CasperH » 24 jan 2019, 11:21

Heel lekker leesvoer dit!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 24 jan 2019, 13:02

mooi leesvoer weer Nick en plaatjes (en mooie klus natuurlijk)! Thanks voor het delen :D

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door nickdoesburg » 29 sep 2019, 14:53

Zo weer even een updateje hier, Porsche is inmiddels verkocht aan een goede vriend van mij die na een tourrit door de Ardennen als navigator helemaal verkocht was :mrgreen:

Nog 1 fototje van de M3 en de Porsche naast elkaar vlak voor het Ardennen weekendje, had moeite om te kiezen maar het werd uiteindelijk de Porsche :mrgreen: (daardoor nu ook verkocht aan mn navigator haha)
Afbeelding

Als karma voor het verkopen van de "onbetrouwbare" Porsche die letterlijk nooit 1 slag verkeerd heeft gegeven, stond ik 2 dagen daarna stil met de M3 met kapotte dynamo..
Afbeelding
Gelukkig hadden we er nog 1 op de zaak liggen die mijn compagnon meteen kwam brengen en hadden we de dynamo langs de kant van de weg vervangen voor de ANWB er was.

Anyway, ik zag het niet zo zitten om met het druilerige weer en de aankomende herst met de M3 te gaan dailyen dus maar snel op zoek naar wat anders. Ik wist zelf nog niet zo goed wat ik wou, miste mijn E93 M3 best wel dus twijfelde om die misschien weer terug te kopen, anderszijds ook een beetje aan het kijken naar een Z4 35is (wou graag weer een DCT) maar uiteindelijk werd het voorlopig totaal wat anders en heb ik de E61 545i Touring van Bombadil overgenomen.

Die keuze heeft verschillende redenen, o.a. dat we binnenkort gaan verhuizen met de zaak (TEG) met de nodige kosten, waardoor het nu beter uitkomt om een "goedkopere" auto te rijden, maar anderzijds ook omdat ik nog altijd enorm kan genieten van de luxe van een dikke daily. (Luxe die ik dus ook bij de Porsche best wel miste). In dat opzicht volgde ik de 545i ook al een tijdje omdat ik het echt een begeerlijke auto vond, voornamelijk door de belachelijke hoeveelheid aan opties. Nu ik de Porsche had verkocht en de 545i nog beschikbaar was viel alles mooi samen.

Enkel toen ik contact opnam met Bombadil had hij net een vervelende ratel bij de motor vastgesteld en de BMW net bij een specialist neer gezet. Even afwachten dus op het oordeel van de specialist.. een paar dagen later volgde het oordeel dat de rammel waarschijnlijk zou verdwijnen met het vervangen van de kettingspanners. Voor mij dus geen reden om af te taaien en de afspraak gemaakt met Bombadil dat (uiteraard na hem eerst bekeken te hebben) mee zou nemen, de kettingspanners zou vervangen en hem zou overnemen als het geluid daarna weg zou zijn. Afgelopen vrijdagavond dus de 545i opgehaald:

Afbeelding

Terug gekomen meteen aan de slag, op de heenweg had ik bij de dealer al 2 nieuwe kettingspanners meegenomen. Eerst maar de makkelijk bereikbare spanner proberen..
Afbeelding

Afbeelding

Helaas, dat was hem niet. Ratel nog steeds aanwezig. Dan ook maar de andere doen, maar dat is niet even..
De spanner aan de passagierszijde kan er met geen mogelijkheid uit omdat de chassisbalk in de weg zit. Dus, motor zo ver als nodig los maken en optakelen..geen fijn klusje want hij moet ontzettend ver omhoog voordat hij eruit kan en dus moet er aardig wat los;
Afbeelding

Motor opgetakeld en 1 kant op drukken;
Afbeelding

Nieuwe erin;
Afbeelding

Fingers crossed en starten maar (inmiddels bijna middernacht)...fuck, ratel nog steeds aanwezig. Toen maar naar huis gegaan, volgende dag maar even verder zoeken en zelf diagnose stellen (heb blind de spanners gedaan want het was absoluut plausibel met de locatie van het geluid).

Auto op de brug laten lopen en met de stethoscoop aan de gang gegaan. Toen had ik hem vrij snel gevonden; de aircopomp. Riem eraf gehaald (Heeft geen spanner, is een soort elastiek) en het geluid was weg! Cool, wel een dure reparatie (dus weer even met Bombadil overleggen..) maar gelukkig geen ratel uit het blok zelf.

Meteen de motor en onderplaten maar even goed schoongemaakt, motor lekt nog een klein beetje maar de onderplaten waren nooit schoongemaakt na eerdere, reeds opgeloste, lekkages dus daar moest ik met het plamuurmes de shit vanaf steken :mrgreen:
Afbeelding

Beter :) (ook cool om de hydraulische stabistang te zien als onderdeel van de dynamic drive)
Afbeelding

Overigens ziet de auto er van onder super netjes uit, wielophanging e.d. zijn nauwelijks gecorrodeerd, zo netjes zie ik ze eigenlijk niet vaak meer dus daar wordt ik wel blij van!

Grappig detail waar ik pas achter kwam toen ik de bezichtiging al gepland had is dat deze auto 6 jaar lang van mijn oude baas is geweest en ik destijds notabene zelf een keer met die auto heb gereden..om een of andere rede had mijn brein opgeslagen dat hij een grijze had, dus dat lampje ging pas heel laat branden.. (hij heeft in 6 jaar tijd 13,5k aan onderhoud uitgegeven aan deze auto..)

Al met al met ik er super content mee, rijd waanzinnig goed. Hij heeft wel wat liefde nodig om weer helemaal op mijn niveau te komen maar dat komt uiteraard wel goed. Zal de progressie hier wel een beetje bijhouden ;)

Tot zover voor nu, keep you posted!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 29 sep 2019, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 171 gasten