Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26718
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Sophisto is idd een heel mooie kleur!
- Arthur
- Berichten: 39735
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Echt mooi zo’n F01, zit er zelf ook weleens naar te kijken. Maar dan lees ik:
Maar dat zit/komt bij jou sowieso wel goed
En dan denk ikinjectoren
drijfstanglagers (preventief)
kettinggeleiders
Huidige kilometerstand is 196.000km
Maar dat zit/komt bij jou sowieso wel goed
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26718
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
N54 toch “standaard” injectoren, hpf, turbo’s en kettinggeleiders.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Kettinggeleiders had ik nog niet van gehoord bij de N54. Komt dat ook vaak voor?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26718
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Volgens mij komen die überhaupt veel voor bij bmw motoren uit die tijd.
Allemaal veel dunner geconstrueerd dan uit het jaren 80/90/00 tijdperk helaas
Allemaal veel dunner geconstrueerd dan uit het jaren 80/90/00 tijdperk helaas
- Will F.
- Berichten: 2253
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Ik zou altijd de N55 740i verkiezen, vanwege die bekende kwalen bij de n54. Opvoeren hoef je zo'n 7 echt niet.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Thanks voor alle reacties! Leuk om te zien dat een 7 toch wel een hoop los maakt, blijkbaar ben ik niet de enige mafkees
De kettinggeleiders zijn niet echt problematisch, lopen ze ook zelden op stuk (i.t.t. tot veel 4 cilinders) maar het eeuwige leven hebben ze ook niet. Waarschijnlijk halen ze meestal prima 3 of 4 ton maar als je echt op super safe wil spelen is het niet heel gek om ze bij 2 ton te vervangen, zeker als de motor altijd de lange voorgeschreven olie interval heeft gehad. (Hoe langer je met olie rijd hoe meer brandstof en dus oplosmiddel bij de olie komt en dat tast het plastic in de motor aan waardoor het "broos" wordt). Drijfstanglagers zijn alleen problematisch als er bijvoorbeeld met een slechte injector is gereden (detonatie).
Verder heeft de N54 idd ook de hoge druk brandstofpomp maar die zijn bij de meeste motoren inmiddels wel een keer vervangen voor een geüpdatet exemplaar die niet heel snel weer problemen geeft.
Daarnaast zijn de bobines en bougies bij alle direct ingespoten motoren vrij gevoelig maar dat kost niet de hele wereld en de N55 hardware past er gewoon in, dan ben je qua bobines aardig lang klaar.
Carbon buildup is ook nog een issue maar komt ook bij bijna alle direct ingespoten motoren voor, is niet echt gevaarlijk voor de motor maar het vermogen neemt gegeven moment gewoon af. Vrij arbeidsintensief klusje afhankelijk van de vervuiling (uurtje of 6 werk als je het netjes wil doen met flinke vervuiling)
Als laatste wil soms de elektrische waterpomp wel eens de geest geven maar dat geld voor vrijwel alle elektrische waterpompen.
Buiten de motor (750i is nog stuk groter risico overigens) is de F01 overigens gewoon echt een goede auto met vrij weinig issue's. T.o.v. van een X5 zelfs iets beter denk ik, een X5 creëert gegeven moment vaak problemen met het onderstel i.v.m. belachelijke bandenmaten e.d.
-------------------
Vanavond nog ff snel preventief de bobines en bougies vervangen, in dit geval gewoon de originele Bosch bougies icm de N55 Delphi bobines. Bobines heb ik in de Z4 ook en bevallen goed, andere bougies geen rede voor bij een originele motor:
Na het demonteren van e.a. komt the good old N54 tevoorschijn
Bougies weer monteren:
Op bovenstaande foto is ook al te zien dat de schutbord bekleding niet helemaal lekker zat, die zit gelijmd tegen een soort plastic van boterkoek dat breekt als je ernaar kijkt (raar spul, hoog gewicht ivm demping) die gebroken bleek te zijn (deze 3 delen horen aan elkaar te zitten)
Dus voor nu maar even gelijmd, op later moment maar keer nieuw erin zetten. Ik vond ook al dat er best wat geluid van de motor (met name de injectoren) het interieur in kwam maar dat is nu meteen helemaal weg (echt doodstil nu ).
Isolatie weer op zn plek, bougies en bobines er weer in:
Heb ook setje klaar liggen om de bak te verversen incl de thules tussen de mechatronica en de bak maar dat is een mooi klusje voor morgen
tot zover voor nu, keep you posted!
Dank Inderdaad twijfelgevalletje, denk inderdaad dat ik uiteindelijk terug ga naar origineel chrome. Kost wel serieus geld overigens maar denk dat ik het toch maar moet doen.. heb het al van veel kanten gehoord (nu dus ook hier meerdere keren) en vindt het zelf ook wel eigenlijk
M57 is inderdaad wel een vrij bullitproof motor, maar ook die is niet helemaal vrij van problemen natuurlijk (zoals helaas elke moderne BMW motor). N54 op zich is ook behoorlijk bullitproof, alleen de kostbare randzaken zoals injectoren en turbo's maken het een "risicovolle" motor. Injectoren zijn gewoon duur maar simpel te vervangen, alleen als je lang doorrijd met slechte injectoren (wat vaak gebeurd ivm de kosten) sloop je echt je motor omdat de directe injectie gewoon super nauw komt. De turbo's zelf zijn van hele goede kwaliteit, alleen de wastegate asjes slijten in waardoor de boel gaat rammelen. Kunnen ze heel oud mee worden maar op een moment is het asje zo ver gesleten dat de wastegate vast slaat. Ook geen ramp of risicovol voor de motor (die gaat dan gewoon in noodloop), alleen de turbo's zijn vrij kostbaar (al kan je ook alleen de asjes vervangen), en het is een ongelofelijke bak werk om ze te demonteren. (daar zit de grootste pijn)Paskal schreef: ↑21 nov 2020, 10:48 Heb het idee dat de 3.0d in mijn E70 motorisch wel bulletproof is. Onderstaande issues zijn mij bij de M57 in ieder geval niet bekend en volgens mij zijn dat niet de goedkoopste zaken, maar Nick zal daar veel beter een oordeel over kunnen vellen gezien zijn ervaring. Maar neem de 740 tzt gewoon over van Nick want dan weer ik zeker dat de kwetsbare punten verholpen zijn
@Nick: wat zijn in jouw ogen zoals de issues om bij een F01 740 rekening mee te houden?
nickdoesburg schreef: waaronder injectoren, drijfstanglagers (preventief), kettinggeleiders en aangepaste turbo's ivm de wastegaterattle
De kettinggeleiders zijn niet echt problematisch, lopen ze ook zelden op stuk (i.t.t. tot veel 4 cilinders) maar het eeuwige leven hebben ze ook niet. Waarschijnlijk halen ze meestal prima 3 of 4 ton maar als je echt op super safe wil spelen is het niet heel gek om ze bij 2 ton te vervangen, zeker als de motor altijd de lange voorgeschreven olie interval heeft gehad. (Hoe langer je met olie rijd hoe meer brandstof en dus oplosmiddel bij de olie komt en dat tast het plastic in de motor aan waardoor het "broos" wordt). Drijfstanglagers zijn alleen problematisch als er bijvoorbeeld met een slechte injector is gereden (detonatie).
Verder heeft de N54 idd ook de hoge druk brandstofpomp maar die zijn bij de meeste motoren inmiddels wel een keer vervangen voor een geüpdatet exemplaar die niet heel snel weer problemen geeft.
Daarnaast zijn de bobines en bougies bij alle direct ingespoten motoren vrij gevoelig maar dat kost niet de hele wereld en de N55 hardware past er gewoon in, dan ben je qua bobines aardig lang klaar.
Carbon buildup is ook nog een issue maar komt ook bij bijna alle direct ingespoten motoren voor, is niet echt gevaarlijk voor de motor maar het vermogen neemt gegeven moment gewoon af. Vrij arbeidsintensief klusje afhankelijk van de vervuiling (uurtje of 6 werk als je het netjes wil doen met flinke vervuiling)
Als laatste wil soms de elektrische waterpomp wel eens de geest geven maar dat geld voor vrijwel alle elektrische waterpompen.
Buiten de motor (750i is nog stuk groter risico overigens) is de F01 overigens gewoon echt een goede auto met vrij weinig issue's. T.o.v. van een X5 zelfs iets beter denk ik, een X5 creëert gegeven moment vaak problemen met het onderstel i.v.m. belachelijke bandenmaten e.d.
Dit is trouwens ook wel een interessante want een N55 is inderdaad beter, daar ben je het probleem met de turbo's in ieder geval kwijt en de kans dat de injectoren slecht gaan is een stuk kleiner (maar niet gevrijwaard) dus dat scheelt al 2 grote potentiele kosten, alleen een F01 met een N55 is in de huidige markt zomaar 10 tot 20k duurder, wat de N54 toch wel interessant maakt ondanks zijn issue's. Ze rijden vrijwel hetzelfde en een goed aangepakte N54 is praktisch net zo betrouwbaar. Wat wel een groot voordeel is van de N55 is dat daar ook de ZF8 bak achter hangt ipv de ZF6 die achter de N54 hangt (die ook niet probleemvrij is als hij niet goed is bijgehouden).
Thanks! LCCX Leather "Dakota/oyster
Het is inderdaad echt bi-zar hoeveel auto je nu voor je geld krijgt. Grappig genoeg blijven ze wel steeds meer waard, deze auto is nu 12 jaar oud (over 3 jaar dus ook al youngtimer..)en als je bijvoorbeeld kijkt wat een 2000 740i in 2012 moest opbrengen toen die dus ook 12 jaar oud was, was dat toch wel significant minder naar mijn idee..
-------------------
Vanavond nog ff snel preventief de bobines en bougies vervangen, in dit geval gewoon de originele Bosch bougies icm de N55 Delphi bobines. Bobines heb ik in de Z4 ook en bevallen goed, andere bougies geen rede voor bij een originele motor:
Na het demonteren van e.a. komt the good old N54 tevoorschijn
Bougies weer monteren:
Op bovenstaande foto is ook al te zien dat de schutbord bekleding niet helemaal lekker zat, die zit gelijmd tegen een soort plastic van boterkoek dat breekt als je ernaar kijkt (raar spul, hoog gewicht ivm demping) die gebroken bleek te zijn (deze 3 delen horen aan elkaar te zitten)
Dus voor nu maar even gelijmd, op later moment maar keer nieuw erin zetten. Ik vond ook al dat er best wat geluid van de motor (met name de injectoren) het interieur in kwam maar dat is nu meteen helemaal weg (echt doodstil nu ).
Isolatie weer op zn plek, bougies en bobines er weer in:
Heb ook setje klaar liggen om de bak te verversen incl de thules tussen de mechatronica en de bak maar dat is een mooi klusje voor morgen
tot zover voor nu, keep you posted!
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Die 7 samen met de F10/F11 hebben toch wel mooiste interieuren vind ik.
Die clima knopjes zijn allemaal los te krijgen?
Anyways, mooie aanwinst.
Die clima knopjes zijn allemaal los te krijgen?
Anyways, mooie aanwinst.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26718
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
^^ eens de overloop van Dashboard naar middenconsole met geïntegreerde idrive scherm is mooi strak en zonder overdreven poespas
- Joop
- Berichten: 8891
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Die 7 gaat weer alle liefde en aandacht krijgen zo te zien...
...wel een heerlijke auto. Toen die zeven net op de markt was van de dealer een F01 760Li meegekregen, maar dat is wel een ultieme vorm van luxe. Zal met een 740i niet anders zijn. Heerlijke reisauto in ieder geval.
...wel een heerlijke auto. Toen die zeven net op de markt was van de dealer een F01 760Li meegekregen, maar dat is wel een ultieme vorm van luxe. Zal met een 740i niet anders zijn. Heerlijke reisauto in ieder geval.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Absoluut, wat een geweldige cruiser
Wat zou een goede interval zijn voor de zf6 Nick? Wanneer moet je weglopen bij eentje die te koop staat en wanneer zit je redelijk safe?
Wat zou een goede interval zijn voor de zf6 Nick? Wanneer moet je weglopen bij eentje die te koop staat en wanneer zit je redelijk safe?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Die bakset heb ik ook vervangen bij mijn 5-serie. Heb een set van ZF gekocht en die thules bij de dealer.
Is echt een wereld van verschil als ie nog nooit gedaan is. Had een bijgeluid in de bak bij aankoop maar na verversen nooit meer gehoord.
Is echt een wereld van verschil als ie nog nooit gedaan is. Had een bijgeluid in de bak bij aankoop maar na verversen nooit meer gehoord.
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Gaaf hoor! Zo'n F-segmenter is ook wel een droom van mij. En samen met een Z4 heb je toch wel een topcombo te pakken!
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Thanks! Knopjes zijn idd allemaal los te krijgen, is een heel pakket. Alleen de "auto" die op de draaiknoppen van de temperatuur zit is niet los te krijgen helaas.
Ik zou zeggen max 100.000km.. voor het mooie misschien nog wat minder. Deze 7 heeft overigens al een keer een nieuwe bak gekregen bij 101.000km dus die is pas 95.000km oud. Wanneer weglopen... goede vraag. Je weet soms toch niet, kan zich snel ontwikkelen maar ook op verschillende manieren. Zodra je het begint te merken en mazzel hebt ben je met een paar thules tussen de mechatronica en bak weer klaar, als je pech hebt moet de mechatronica gereviseerd worden, kost grofweg 1500 (daar beginnen de problemen meestal), als er te lang met slecht werkende mechatronica wordt gereden gaat de bak zelf ook stuk en dan kijk je naar complete revisie.
Is idd altijd de moeite waard om die thules mee te pakken, is relatief gezien niet zoveel werk als je toch bezig bent en daar beginnen vaak de problemen inderdaad.Martin van der Zwaard schreef: ↑22 nov 2020, 11:57 Die bakset heb ik ook vervangen bij mijn 5-serie. Heb een set van ZF gekocht en die thules bij de dealer.
Is echt een wereld van verschil als ie nog nooit gedaan is. Had een bijgeluid in de bak bij aankoop maar na verversen nooit meer gehoord.
Ben inderdaad wel zeer content met de combinatie
------------------
Vandaag de bakolie gedaan:
Carterpan eraf:
De 4 Thules:
En de "adapter"
Nog fototje van de mechatronica, blijft een serieus indrukwekkend stukje techniek:
Olie zag er nog wel aardig goed uit na 95kkm, toch wel aardig wat viezigheid op de magneten (al is dit niet schokkend):
Filter is uit 2014 toen de bak is vervangen, daarna dus niet meer ververst:
Nieuwe carterpan met geeintegreerd filter weer terug:
En weer ready to go:
Nouja bijna dan, nog even snel de adaptiewaardes resetten
Tot zover voor nu, keep you posted
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Nick, die adaptiewaardes resetten....ik heb dat ook gedaan en kreeg toen uit verschillende hoeken te horen dat je dat beter niet kunt doen. De bak zou zich dan weer helemaal opnieuw in moeten leren en daar kan je problemen mee krijgen.
Je doet het zelf ook dus neem aan dat je daar meer van weet...heb jij daar wel eens problemen mee gezien bij jou in de zaak?
Je doet het zelf ook dus neem aan dat je daar meer van weet...heb jij daar wel eens problemen mee gezien bij jou in de zaak?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Toch mooi dat een dealer blijft volhouden, bak en diff sealed 4 life.... en dan na 101.000km al die ellende en vervangen ervan.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26718
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Geld dat voor de zf8 ook? Die van mij heeft nu 148 gelopen en dealer onderhouden dus vast niet ergens al een keer verse olie gehad
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
HMOG wat een gave bak, Nick. Wat lijkt me dat heerlijk toeren van A naar B.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Is wel een interessante, zit opzich wel wat in. Bak schakelt eerste paar kilometer ook wel een stuk minder soepel daardoor en die tijd moet je hem dus wel even gunnen. (maw beetje rustig rijden) Mijn ervaring is dat de adaptiewaardes bij een frisse bak vaak wel redelijk snel weer ingeleerd zijn (heb ze een keer genoteerd en toen een aantal keer snel daarna uitgelezen, toen bleek dat ze best wel snel weer terug staan). Je kan er dus over discussieren of je het wel of niet doet, ik denk alleen wel dat wanneer er een afwijking was door een lekkage in de thules dat die wel sneller weggeregeld wordt na een reset (ik denk dat de adaptiewaardes zich de eerste kilometers na een reset minder "verzetten"). Met een bak waar nog wat te halen valt zou ik het dus altijd doen, als een bak 100% goed schakelt kan je er inderdaad over discussieren. Ik heb er overigens nog nooit problemen mee gehad (behalve het wat minder soepel schakelen dus de eerste km's)Martin van der Zwaard schreef: ↑22 nov 2020, 20:44 Nick, die adaptiewaardes resetten....ik heb dat ook gedaan en kreeg toen uit verschillende hoeken te horen dat je dat beter niet kunt doen. De bak zou zich dan weer helemaal opnieuw in moeten leren en daar kan je problemen mee krijgen.
Je doet het zelf ook dus neem aan dat je daar meer van weet...heb jij daar wel eens problemen mee gezien bij jou in de zaak?
De ZF8 lijkt iets minder gevoelig te zijn, maar inderdaad, ook die olie heeft natuurlijk niet het eeuwige leven en ook die bak kan problemen gaan geven. Als het mijn auto was zou ik het doenMartijn_bmw schreef: ↑22 nov 2020, 21:14 Geld dat voor de zf8 ook? Die van mij heeft nu 148 gelopen en dealer onderhouden dus vast niet ergens al een keer verse olie gehad
Hahahah thanks! Ben er super content mee, mijn woon-werk is niet zo lang en telkens denk ik "shit ik ben er al"
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26718
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Misschien het voorjaar dan maar eens meepakken met beurtje als ik besluit nog ff door te rijden
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Kan nooit kwaad Martijn. Zou het zeker doen.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 aug 2019, 15:32
- Auto: Bmw/Alpina/Maserati
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Nick, volgende wordt gewoon een B7.
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Heerlijke cruiser en prachtig om te zien hoe je alles grondig aanpakt. Die detailfofo’s van de onderdelen zijn goud
En nog bedankt voor de snelle reactie op mijn email over de Rallye katalysator deze avond
En nog bedankt voor de snelle reactie op mijn email over de Rallye katalysator deze avond
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i
Idd wel credits voor de details, info en foto's. Kunnen een hoop mensen wat van leren zeg wat ze allemaal te wachten staat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BMeinders, frank de jonge, frankie, krentenbol, matthyssie, Sideways en 114 gasten