Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26713
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2020, 16:58

Sophisto is idd een heel mooie kleur!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39732
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Arthur » 21 nov 2020, 17:01

Dikke bak :thumbup:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door RJK » 21 nov 2020, 19:54

Echt mooi zo’n F01, zit er zelf ook weleens naar te kijken. Maar dan lees ik:
injectoren
drijfstanglagers (preventief)
kettinggeleiders

Huidige kilometerstand is 196.000km
En dan denk ik :bag:

Maar dat zit/komt bij jou sowieso wel goed :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26713
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2020, 19:58

RJK schreef: 21 nov 2020, 19:54 Echt mooi zo’n F01, zit er zelf ook weleens naar te kijken. Maar dan lees ik:
injectoren
drijfstanglagers (preventief)
kettinggeleiders

Huidige kilometerstand is 196.000km
En dan denk ik :bag:

Maar dat zit/komt bij jou sowieso wel goed :)
N54 toch “standaard” injectoren, hpf, turbo’s en kettinggeleiders.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door matthyssie » 21 nov 2020, 20:01

Kettinggeleiders had ik nog niet van gehoord bij de N54. Komt dat ook vaak voor?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26713
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2020, 20:09

Volgens mij komen die überhaupt veel voor bij bmw motoren uit die tijd.
Allemaal veel dunner geconstrueerd dan uit het jaren 80/90/00 tijdperk helaas

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Will F. » 21 nov 2020, 20:43

Ik zou altijd de N55 740i verkiezen, vanwege die bekende kwalen bij de n54. Opvoeren hoef je zo'n 7 echt niet.

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door nickdoesburg » 21 nov 2020, 22:14

Thanks voor alle reacties! Leuk om te zien dat een 7 toch wel een hoop los maakt, blijkbaar ben ik niet de enige mafkees :mrgreen:
EvdP schreef: 21 nov 2020, 09:37 Nette auto zo. Laat je de nieren wel zwart?
Dank :) Inderdaad twijfelgevalletje, denk inderdaad dat ik uiteindelijk terug ga naar origineel chrome. Kost wel serieus geld overigens maar denk dat ik het toch maar moet doen.. heb het al van veel kanten gehoord (nu dus ook hier meerdere keren) en vindt het zelf ook wel eigenlijk
Paskal schreef: 21 nov 2020, 10:48 Heb het idee dat de 3.0d in mijn E70 motorisch wel bulletproof is. Onderstaande issues zijn mij bij de M57 in ieder geval niet bekend en volgens mij zijn dat niet de goedkoopste zaken, maar Nick zal daar veel beter een oordeel over kunnen vellen gezien zijn ervaring. Maar neem de 740 tzt gewoon over van Nick want dan weer ik zeker dat de kwetsbare punten verholpen zijn :wink:
@Nick: wat zijn in jouw ogen zoals de issues om bij een F01 740 rekening mee te houden?
nickdoesburg schreef: waaronder injectoren, drijfstanglagers (preventief), kettinggeleiders en aangepaste turbo's ivm de wastegaterattle
M57 is inderdaad wel een vrij bullitproof motor, maar ook die is niet helemaal vrij van problemen natuurlijk (zoals helaas elke moderne BMW motor). N54 op zich is ook behoorlijk bullitproof, alleen de kostbare randzaken zoals injectoren en turbo's maken het een "risicovolle" motor. Injectoren zijn gewoon duur maar simpel te vervangen, alleen als je lang doorrijd met slechte injectoren (wat vaak gebeurd ivm de kosten) sloop je echt je motor omdat de directe injectie gewoon super nauw komt. De turbo's zelf zijn van hele goede kwaliteit, alleen de wastegate asjes slijten in waardoor de boel gaat rammelen. Kunnen ze heel oud mee worden maar op een moment is het asje zo ver gesleten dat de wastegate vast slaat. Ook geen ramp of risicovol voor de motor (die gaat dan gewoon in noodloop), alleen de turbo's zijn vrij kostbaar (al kan je ook alleen de asjes vervangen), en het is een ongelofelijke bak werk om ze te demonteren. (daar zit de grootste pijn)

De kettinggeleiders zijn niet echt problematisch, lopen ze ook zelden op stuk (i.t.t. tot veel 4 cilinders) maar het eeuwige leven hebben ze ook niet. Waarschijnlijk halen ze meestal prima 3 of 4 ton maar als je echt op super safe wil spelen is het niet heel gek om ze bij 2 ton te vervangen, zeker als de motor altijd de lange voorgeschreven olie interval heeft gehad. (Hoe langer je met olie rijd hoe meer brandstof en dus oplosmiddel bij de olie komt en dat tast het plastic in de motor aan waardoor het "broos" wordt). Drijfstanglagers zijn alleen problematisch als er bijvoorbeeld met een slechte injector is gereden (detonatie).

Verder heeft de N54 idd ook de hoge druk brandstofpomp maar die zijn bij de meeste motoren inmiddels wel een keer vervangen voor een geüpdatet exemplaar die niet heel snel weer problemen geeft.

Daarnaast zijn de bobines en bougies bij alle direct ingespoten motoren vrij gevoelig maar dat kost niet de hele wereld en de N55 hardware past er gewoon in, dan ben je qua bobines aardig lang klaar.

Carbon buildup is ook nog een issue maar komt ook bij bijna alle direct ingespoten motoren voor, is niet echt gevaarlijk voor de motor maar het vermogen neemt gegeven moment gewoon af. Vrij arbeidsintensief klusje afhankelijk van de vervuiling (uurtje of 6 werk als je het netjes wil doen met flinke vervuiling)

Als laatste wil soms de elektrische waterpomp wel eens de geest geven maar dat geld voor vrijwel alle elektrische waterpompen.

Buiten de motor (750i is nog stuk groter risico overigens) is de F01 overigens gewoon echt een goede auto met vrij weinig issue's. T.o.v. van een X5 zelfs iets beter denk ik, een X5 creëert gegeven moment vaak problemen met het onderstel i.v.m. belachelijke bandenmaten e.d.
Will F. schreef: 21 nov 2020, 20:43 Ik zou altijd de N55 740i verkiezen, vanwege die bekende kwalen bij de n54. Opvoeren hoef je zo'n 7 echt niet.
Dit is trouwens ook wel een interessante want een N55 is inderdaad beter, daar ben je het probleem met de turbo's in ieder geval kwijt en de kans dat de injectoren slecht gaan is een stuk kleiner (maar niet gevrijwaard) dus dat scheelt al 2 grote potentiele kosten, alleen een F01 met een N55 is in de huidige markt zomaar 10 tot 20k duurder, wat de N54 toch wel interessant maakt ondanks zijn issue's. Ze rijden vrijwel hetzelfde en een goed aangepakte N54 is praktisch net zo betrouwbaar. Wat wel een groot voordeel is van de N55 is dat daar ook de ZF8 bak achter hangt ipv de ZF6 die achter de N54 hangt (die ook niet probleemvrij is als hij niet goed is bijgehouden).
matthyssie schreef: 21 nov 2020, 14:44 Lekker!! Welke kleur leer is dit?
Thanks! LCCX Leather "Dakota/oyster
mark323ti schreef: 21 nov 2020, 15:16 Een echte guilty pleasure zo’n 7-serie.
Maar bizar wat jonge 7 series afschrijven. Na een jaar of 4 nog een derde van aanschafprijs over. Komt denk ik ook omdat het tijdperk van de uberlimousine zoals S-klasse, 7-serie en A8 wel een beetje voorbij is.
Het is inderdaad echt bi-zar hoeveel auto je nu voor je geld krijgt. Grappig genoeg blijven ze wel steeds meer waard, deze auto is nu 12 jaar oud (over 3 jaar dus ook al youngtimer..)en als je bijvoorbeeld kijkt wat een 2000 740i in 2012 moest opbrengen toen die dus ook 12 jaar oud was, was dat toch wel significant minder naar mijn idee..

-------------------

Vanavond nog ff snel preventief de bobines en bougies vervangen, in dit geval gewoon de originele Bosch bougies icm de N55 Delphi bobines. Bobines heb ik in de Z4 ook en bevallen goed, andere bougies geen rede voor bij een originele motor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het demonteren van e.a. komt the good old N54 tevoorschijn :mrgreen:

Afbeelding

Bougies weer monteren:
Afbeelding

Op bovenstaande foto is ook al te zien dat de schutbord bekleding niet helemaal lekker zat, die zit gelijmd tegen een soort plastic van boterkoek dat breekt als je ernaar kijkt (raar spul, hoog gewicht ivm demping) die gebroken bleek te zijn (deze 3 delen horen aan elkaar te zitten)
Afbeelding

Dus voor nu maar even gelijmd, op later moment maar keer nieuw erin zetten. Ik vond ook al dat er best wat geluid van de motor (met name de injectoren) het interieur in kwam maar dat is nu meteen helemaal weg (echt doodstil nu :D ).

Isolatie weer op zn plek, bougies en bobines er weer in:
Afbeelding

Heb ook setje klaar liggen om de bak te verversen incl de thules tussen de mechatronica en de bak maar dat is een mooi klusje voor morgen ;)
Afbeelding

Afbeelding

tot zover voor nu, keep you posted!

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7999
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door MParallel » 21 nov 2020, 22:42

Die 7 samen met de F10/F11 hebben toch wel mooiste interieuren vind ik.

Die clima knopjes zijn allemaal los te krijgen?

Anyways, mooie aanwinst.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26713
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Martijn_bmw » 22 nov 2020, 09:12

^^ eens de overloop van Dashboard naar middenconsole met geïntegreerde idrive scherm is mooi strak en zonder overdreven poespas

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8891
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Joop » 22 nov 2020, 10:27

Die 7 gaat weer alle liefde en aandacht krijgen zo te zien... :thumbup:

...wel een heerlijke auto. Toen die zeven net op de markt was van de dealer een F01 760Li meegekregen, maar dat is wel een ultieme vorm van luxe. Zal met een 740i niet anders zijn. Heerlijke reisauto in ieder geval.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Niels » 22 nov 2020, 11:41

Absoluut, wat een geweldige cruiser :D

Wat zou een goede interval zijn voor de zf6 Nick? Wanneer moet je weglopen bij eentje die te koop staat en wanneer zit je redelijk safe?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 nov 2020, 11:57

Die bakset heb ik ook vervangen bij mijn 5-serie. Heb een set van ZF gekocht en die thules bij de dealer.

Is echt een wereld van verschil als ie nog nooit gedaan is. Had een bijgeluid in de bak bij aankoop maar na verversen nooit meer gehoord.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Joël D. » 22 nov 2020, 12:44

Gaaf hoor! Zo'n F-segmenter is ook wel een droom van mij. En samen met een Z4 heb je toch wel een topcombo te pakken!

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door nickdoesburg » 22 nov 2020, 20:25

MParallel schreef: 21 nov 2020, 22:42 Die 7 samen met de F10/F11 hebben toch wel mooiste interieuren vind ik.

Die clima knopjes zijn allemaal los te krijgen?

Anyways, mooie aanwinst.
Thanks! Knopjes zijn idd allemaal los te krijgen, is een heel pakket. Alleen de "auto" die op de draaiknoppen van de temperatuur zit is niet los te krijgen helaas.
Niels schreef: 22 nov 2020, 11:41 Absoluut, wat een geweldige cruiser :D

Wat zou een goede interval zijn voor de zf6 Nick? Wanneer moet je weglopen bij eentje die te koop staat en wanneer zit je redelijk safe?
Ik zou zeggen max 100.000km.. voor het mooie misschien nog wat minder. Deze 7 heeft overigens al een keer een nieuwe bak gekregen bij 101.000km dus die is pas 95.000km oud. Wanneer weglopen... goede vraag. Je weet soms toch niet, kan zich snel ontwikkelen maar ook op verschillende manieren. Zodra je het begint te merken en mazzel hebt ben je met een paar thules tussen de mechatronica en bak weer klaar, als je pech hebt moet de mechatronica gereviseerd worden, kost grofweg 1500 (daar beginnen de problemen meestal), als er te lang met slecht werkende mechatronica wordt gereden gaat de bak zelf ook stuk en dan kijk je naar complete revisie.
Martin van der Zwaard schreef: 22 nov 2020, 11:57 Die bakset heb ik ook vervangen bij mijn 5-serie. Heb een set van ZF gekocht en die thules bij de dealer.

Is echt een wereld van verschil als ie nog nooit gedaan is. Had een bijgeluid in de bak bij aankoop maar na verversen nooit meer gehoord.
Is idd altijd de moeite waard om die thules mee te pakken, is relatief gezien niet zoveel werk als je toch bezig bent en daar beginnen vaak de problemen inderdaad.
Joël D. schreef: 22 nov 2020, 12:44 Gaaf hoor! Zo'n F-segmenter is ook wel een droom van mij. En samen met een Z4 heb je toch wel een topcombo te pakken!
Ben inderdaad wel zeer content met de combinatie :df:

------------------
Vandaag de bakolie gedaan:

Afbeelding

Carterpan eraf:
Afbeelding

De 4 Thules:
Afbeelding

En de "adapter"
Afbeelding

Nog fototje van de mechatronica, blijft een serieus indrukwekkend stukje techniek:
Afbeelding

Afbeelding

Olie zag er nog wel aardig goed uit na 95kkm, toch wel aardig wat viezigheid op de magneten (al is dit niet schokkend):
Afbeelding

Filter is uit 2014 toen de bak is vervangen, daarna dus niet meer ververst:
Afbeelding

Nieuwe carterpan met geeintegreerd filter weer terug:
Afbeelding

En weer ready to go:
Afbeelding

Nouja bijna dan, nog even snel de adaptiewaardes resetten :mrgreen:
Afbeelding

Tot zover voor nu, keep you posted

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 nov 2020, 20:44

Nick, die adaptiewaardes resetten....ik heb dat ook gedaan en kreeg toen uit verschillende hoeken te horen dat je dat beter niet kunt doen. De bak zou zich dan weer helemaal opnieuw in moeten leren en daar kan je problemen mee krijgen.

Je doet het zelf ook dus neem aan dat je daar meer van weet...heb jij daar wel eens problemen mee gezien bij jou in de zaak?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Knot » 22 nov 2020, 21:02

Toch mooi dat een dealer blijft volhouden, bak en diff sealed 4 life.... en dan na 101.000km al die ellende en vervangen ervan.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26713
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Martijn_bmw » 22 nov 2020, 21:14

Geld dat voor de zf8 ook? Die van mij heeft nu 148 gelopen en dealer onderhouden dus vast niet ergens al een keer verse olie gehad :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door ///Joost » 22 nov 2020, 21:23

HMOG wat een gave bak, Nick. :hot: Wat lijkt me dat heerlijk toeren van A naar B.

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door nickdoesburg » 22 nov 2020, 21:29

Martin van der Zwaard schreef: 22 nov 2020, 20:44 Nick, die adaptiewaardes resetten....ik heb dat ook gedaan en kreeg toen uit verschillende hoeken te horen dat je dat beter niet kunt doen. De bak zou zich dan weer helemaal opnieuw in moeten leren en daar kan je problemen mee krijgen.

Je doet het zelf ook dus neem aan dat je daar meer van weet...heb jij daar wel eens problemen mee gezien bij jou in de zaak?
Is wel een interessante, zit opzich wel wat in. Bak schakelt eerste paar kilometer ook wel een stuk minder soepel daardoor en die tijd moet je hem dus wel even gunnen. (maw beetje rustig rijden) Mijn ervaring is dat de adaptiewaardes bij een frisse bak vaak wel redelijk snel weer ingeleerd zijn (heb ze een keer genoteerd en toen een aantal keer snel daarna uitgelezen, toen bleek dat ze best wel snel weer terug staan). Je kan er dus over discussieren of je het wel of niet doet, ik denk alleen wel dat wanneer er een afwijking was door een lekkage in de thules dat die wel sneller weggeregeld wordt na een reset (ik denk dat de adaptiewaardes zich de eerste kilometers na een reset minder "verzetten"). Met een bak waar nog wat te halen valt zou ik het dus altijd doen, als een bak 100% goed schakelt kan je er inderdaad over discussieren. Ik heb er overigens nog nooit problemen mee gehad (behalve het wat minder soepel schakelen dus de eerste km's)
Martijn_bmw schreef: 22 nov 2020, 21:14 Geld dat voor de zf8 ook? Die van mij heeft nu 148 gelopen en dealer onderhouden dus vast niet ergens al een keer verse olie gehad :tooth:
De ZF8 lijkt iets minder gevoelig te zijn, maar inderdaad, ook die olie heeft natuurlijk niet het eeuwige leven en ook die bak kan problemen gaan geven. Als het mijn auto was zou ik het doen ;)
///Joost schreef: 22 nov 2020, 21:23 HMOG wat een gave bak, Nick. :hot: Wat lijkt me dat heerlijk toeren van A naar B.
Hahahah thanks! Ben er super content mee, mijn woon-werk is niet zo lang en telkens denk ik "shit ik ben er al" :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26713
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Martijn_bmw » 22 nov 2020, 21:42

Misschien het voorjaar dan maar eens meepakken met beurtje als ik besluit nog ff door te rijden :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 nov 2020, 22:31

Kan nooit kwaad Martijn. Zou het zeker doen.

Mc Stradale
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2019, 15:32
Auto: Bmw/Alpina/Maserati

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Mc Stradale » 22 nov 2020, 23:05

Nick, volgende wordt gewoon een B7.😉

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Godspeed » 22 nov 2020, 23:10

Heerlijke cruiser en prachtig om te zien hoe je alles grondig aanpakt. Die detailfofo’s van de onderdelen zijn goud :D

En nog bedankt voor de snelle reactie op mijn email over de Rallye katalysator deze avond :tooth:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nick's BMW E89 Z4 35i +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Bericht door Knot » 22 nov 2020, 23:14

Idd wel credits voor de details, info en foto's. Kunnen een hoop mensen wat van leren zeg wat ze allemaal te wachten staat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Beros, Gijzert, nickdoesburg, Philipoo, Tom V en 106 gasten