Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Martijn_bmw » 22 feb 2020, 08:11

Blijft fantastisch die updates van jou! Geweldig mooi werk weer!!

Ben ook benieuwd naar het verhaal van de M3, toen een klein stukje mee gestuurd echt waanzinnige auto is dat

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door EvdP » 22 feb 2020, 09:54

Schitterende reportage weer!

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Peric » 22 feb 2020, 10:22

:lol: Je bent gemiddeld 10% langer bezig met zo'n klus om alles netjes vast te leggen. Die foto's van de geleiders ook, zooo gaaf dat je het ook even in de positie legt hoe het op het blok gemonteerd is. :thumbup:

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Jeffrey026 » 22 feb 2020, 11:26

Is het nu niet een mooi moment om er een turbo op te bouwen :).

Geleiders zijn flink steviger geworden

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Crookie » 22 feb 2020, 16:19

Imposante unit met alle aanbouwdelen.. en verbluffend netjes die cilinder wanden. Weinig te lijden gehad :)

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door nickdoesburg » 22 feb 2020, 21:24

Dank weer voor de reacties!
Peric schreef: 22 feb 2020, 10:22 :lol: Je bent gemiddeld 10% langer bezig met zo'n klus om alles netjes vast te leggen. Die foto's van de geleiders ook, zooo gaaf dat je het ook even in de positie legt hoe het op het blok gemonteerd is. :thumbup:
Hahah ja kost wel wat extra tijd maar is ook wel weer leuk om te doen. We hebben witte werkbanken en ik werk over het algemeen wel aardig gestructureerd met de onderdelen dus vaak ligt het al aardig in de richting.
Jeffrey026 schreef: 22 feb 2020, 11:26 Is het nu niet een mooi moment om er een turbo op te bouwen :).

Geleiders zijn flink steviger geworden
Hahaha, daar hebben we al een ander slachtoffer voor staan (is ook een topic van ergens ver weggezakt hier op het forum) maar staat op een laag pitje sinds met de zaak begonnen zijn. Moet wel eerlijk zeggen dat er de laatste paar weken veel prikkels zijn om er weer mee door te gaan dus goede kans dat daar in de komende maanden ook nog wel een paar updates op komen. Overigens zou ik de N62 niet zo snel turbo'en, daar zou ik liever een iets minder complexe motor voor pakken (zoals dus de M60 die klaar staat voor de E28)
Afbeelding

Vandaag weer lekkere haal kunnen maken, motor zit bijna helemaal in elkaar. Morgen afbouwen, bak er aan en hopelijk weer op het subframe zetten om de auto in te gaan.

Eerst de motor uit de bok gehaald om de achterste krukaskeering te vervangen voordat de carterpan er weer op kon. Hoop geklooi altijd voor een keering maar op de bok lukt het meestal gewoon niet.
Afbeelding

Klaar voor de carterpan:
Afbeelding

Carterpan deel 1 erop. Pakking voor de kleine carterpan was ik vergeten te bestellen dus die komt maandag binnen. Blijft toch altijd een uitdaging om alles in 1 keer te bestellen, denk dat ik wel 3 a4'tjes vol aan pakkingen, o-ringen, keeringen, rekbouten etc heb besteld.
Afbeelding

Timing zetten, vrij simpel bij deze motor moet ik zeggen met een fijne soort timinggereedschap:
Afbeelding

Centrale krukasbout aanhalen. Traditiegetrouw van BMW moet ook deze weer idiooot (100NM+60º+60º+60º op best grof draad) vast, dus flinke arm nodig:
Afbeelding

Gelukkig heeft BMW er deze keer wel aan gedacht dat het fijn is om fatsoenlijk blokeergereedschap hiervoor de kunnen monteren:
Afbeelding

Zo ziet dat er dan in de praktijk uit, 3 man sterk, motor ondersteund door een arm van de 2 kolommer :mrgreen:
Afbeelding

Vanos solenoids weer terug monteren, ultrasoon gereinigd uiteraard. Nog best wat kracht voor nodig om ze erin te krijgen.
Afbeelding

De beruchte pakking. Ziet er iets beter uit dan het stukje porselein wat eruit kwam:
Afbeelding

Afbeelding

Alle aanbouwdelen weer terug bouwen, begint ineens met grote stappen weer op een motor te lijken:
Afbeelding

De positiesensor van de valvetronic van 1 bank was ooit aan geklooit, denk een keer afgebroken toen ze de klepseals hebben vervangen. Blijkbaar hebben ze hem toen in elkaar gelijmd (levertijd is nogal lang, dat zal wel een overweging zijn geweest maar alsnog niet echt netjes). Dus hier uiteraard meteen een nieuwe in, nogal cruciale componenten voor de betrouwbaarheid. Wel flink dure unit helaas.
Afbeelding

Afbeelding

De tussenstand na vandaag :mrgreen: :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover voor nu, keep you posted!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door ///Joost » 22 feb 2020, 22:05

Nick, wat hou je het toch weer ultiem gaaf bij, zeg. En knap sleutelwerk uiteraard! :thumbup:

Mc Stradale
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2019, 15:32
Auto: Bmw/Alpina/Maserati

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Mc Stradale » 23 feb 2020, 09:18

Weer lekker bezig Nick. Respect voor je reportage tijd.👌

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Jeffrey026 » 23 feb 2020, 13:36

wanneer komt die te koop? vast een dfer die zin heeft in deze goed aangepakte auto :D

Dat turbo draadje is idd al lang geledenaf gegleden, in het begin ging het heel vlot haha

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door nickdoesburg » 24 feb 2020, 21:48

Dank weer voor de reacties :)
Jeffrey026 schreef: 23 feb 2020, 13:36 wanneer komt die te koop? vast een dfer die zin heeft in deze goed aangepakte auto :D
Hahaha, echt geen idee. De intentie is wel om er nog een flinke tijd mee te rijden, maar het kan soms gek lopen. Ik vind veel auto's leuk en heb nog een aardig lijstje van auto's die ik nog wel een keer zou willen hebben..

---------

Dit weekend weer lekker bezig geweest, zoals eigenlijk elk weekend wel :mrgreen:

Kleppendeksels weer erop. Best complex onderdeel eigenlijk vergeleken met de oudere V8'en, zit een hoop op , aan en doorheen; 2 nokkenassensoren, valvetronic sensor, valvetronic motor, bobines, carterventilatie..
Afbeelding

Afbeelding

Inlaatspruitstuk weer erop. Super mooi gemaakt allemaal, daarin merk je wel echt ontzettend veel verschil in innovatie qua hoe doordacht alles in elkaar zit. Alles zit met snelsluitingen en elektrische connectoren op slimme plekken. Sleutelt erg fijn. Gelukkig maar, want er zit onwijs veel techniek op..
Afbeelding

Gasklep er nog even af gelaten zodat ik nog bij de 2 voorste koelvloeistofslangetjes kan komen, hiertussen zit een T-stuk die compleet vergaan was (moet nog binnen komen). Echt een wonder dat die niet geknapt is voor die tijd. Bizar dat de complete betrouwbaarheid van de auto door zo'n stom T-stukje een stuk minder wordt.
Afbeelding

Het inlaatspuitstuk zelf heeft ook een bizarre constructie qua inlaatlengte variatie die wordt geregeld door schijf aan de binnenkant te verdraaien. Beetje lastig te zien maar wel indrukwekkende constructie.
Afbeelding

Kabelboom er weer op, dit begint weer ergens op te lijken! :)
Afbeelding

Afbeelding

Alles weer heerlijk schoon, toch altijd wel weer fijn gezicht als alles weer in elkaar zit.
Afbeelding

Aangezien de motor klaar was kon die uit de bok, meteen ook de bak maar even in de bok gehangen, de doorvoer thule van de kabelboom naar de mechatronic van de bak lekte een beetje en die kan alleen vervangen worden als hij van binnenuit wordt ontgrendeld, waarvoor dus de carterpan eraf moet waar ik nu goed bij kan (stom, recent olie gewisseld en mechatronic afdichtingen vervangen maar deze vergeten te bestellen).
Afbeelding

Afbeelding

Het witte schuifje linksonderin is dus de vergrendeling van de thule..
Afbeelding

Auto weer naar beneden halen, in de tussentijd hadden we de bruggen uiteraard volop nodig dus had het subframe weer terug geschroeft en auto gestald, staat inmiddels alweer bijna een maand stil.. (jeetje wat gaat de tijd hard). Het gele monster is bijna minder onderhoudsgevoelig dan de 545i :mrgreen: (naja, hopelijk na deze actie niet meer..)
Afbeelding

Meteen subframe er weer onder uit gehaald en de motor+bak er weer op getakeld. Nu laatste onderdelen weer erop schroeven en dan kan de boel weer "hereenigd" worden!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover voor nu, keep you posted!

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door SlowCo » 24 feb 2020, 22:16

Poeh, als je dit allemaal moet laten doen als eigenaar ben je wel even aan de beurt...
Mooi werk!

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Eric H » 25 feb 2020, 07:39

Wat een werk man. Maar is wel een mooi "visitekaartje" voor je bedrijf ;-)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Ferdi » 25 feb 2020, 07:56

Weer een mooie update die wederom prettig weg leest :)
Overigens ook een briljante oplossing met die zolder zo!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Martijn_bmw » 25 feb 2020, 08:24

blijft heerlijk lezen Nick.
Echt heel gaaf.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door MartijnGizmo » 25 feb 2020, 08:36

Fraai sleutelwerk weer. Ik zat net te bedenken dat 100Nm + 3x 60 graden vrij veel is, toen die foto kwam met 3 man eraan hangend! :tooth:

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Bombadil » 25 feb 2020, 09:00

Eigenlijk zou je je moeten opegeven voor Wheeler Dealers :thumbup:
nickdoesburg schreef: 22 feb 2020, 21:24 De positiesensor van de valvetronic van 1 bank was ooit aan geklooit, denk een keer afgebroken toen ze de klepseals hebben vervangen. Blijkbaar hebben ze hem toen in elkaar gelijmd (levertijd is nogal lang, dat zal wel een overweging zijn geweest maar alsnog niet echt netjes). Dus hier uiteraard meteen een nieuwe in, nogal cruciale componenten voor de betrouwbaarheid. Wel flink dure unit helaas.
Afbeelding
Hoe staan de klepseals erbij? Volgens mij zijn die een ton terug vervangen. Is er aanleiding om ze wederom te vervangen of is er een soort van geupdate versie ingegaan waardoor ze nu tot het einde der tijden goed zijn??

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door ///Joost » 25 feb 2020, 09:30

Bombadil schreef: 25 feb 2020, 09:00 Eigenlijk zou je je moeten opegeven voor Wheeler Dealers :thumbup:
Nick is overgekwalificeerd voor Wheeler Dealers. :lol:

Wat kun jij sleutelen zeg, en zo netjes allemaal. Ik kan me heel goed voostellen dat klanten hun Ferrari of Maser met een gerust hart bij je achter laten.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Eeuwe » 25 feb 2020, 09:48

Heel gaaf weer! Diepe buiging.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Niels » 25 feb 2020, 11:22

Prachtig om te zien maar tegelijkertijd best verontrustend dat het bij 2 ton helemaal geen overbodige luxe is om zo groot onderhoud uit te moeten voeren waarbij zo'n blok er helemaal uit moet.

Ben stiekem wel benieuwd wat dit nu als particuliere eigenaar had gekost om te laten doen....

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Bram » 25 feb 2020, 11:26

Dan lijkt me zo’n auto economisch total loss?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door ///Joost » 25 feb 2020, 11:32

Niels schreef: 25 feb 2020, 11:22 Prachtig om te zien maar tegelijkertijd best verontrustend dat het bij 2 ton helemaal geen overbodige luxe is om zo groot onderhoud uit te moeten voeren waarbij zo'n blok er helemaal uit moet.

Ben stiekem wel benieuwd wat dit nu als particuliere eigenaar had gekost om te laten doen....
Je ziet inderdaad dat auto's al lang niet meer gebouwd worden om 2 ton mee te gaan. Zoals Bram terecht opmerkte is het economisch total loss, wat overigens nog niet direct betekent dat repareren niet de goedkoopste optie is (i.t.t. inruilen), want dat is het meestal wel. Bijvoorbeeld, pakkingen die porselein-hard zijn geworden hoeft echt niet, maar het materiaal (lees: kostprijs) wordt gewoon gekozen op basis van ontworpen levensduur.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door Niels » 25 feb 2020, 13:22

Nou materiaal wordt gekozen op kostprijs. Het verschil tussen een verharde pakkingring en de cilinderwanden zijn in dit geval bizar. Bijzonder spijtig trouwens. Het is natuurlijk ontzettend slecht voor de reputatie dat je tegen dit soort kosten aanloopt vanwege simpele olie lekkages terwijl het mechanische deel wat echt duur is ontzettend degelijk.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door ///Joost » 25 feb 2020, 13:35

Het gaat om percentages he. Een betere kwaliteit rubber o-ring kan zo maar 30% duurder zijn dan de standaard variant. Ook al heb je het dan over een pakking van een paar euro. Zo moeten ze de kosten van elk onderdeel van de auto afwegen. Het lijkt erop of ze besparen op onderdelen waar ze nog weg mee kunnen komen. Versleten cilinderwanden bij 2 ton zou voor aardige reputatieschade kunnen zorgen. Zeker als je er vanuit gaat dat er nog steviger mee gereden kan worden, waardoor ze wellicht nog eerder verslijten.

Zie ook een beetje het Focus RS verhaal met de koppakkingen. Dat is natuurlijk schandalig en een echte deuk in het imago (na het hele verhaal met de RS/ST225 en scheurende cilinderwanden).

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door e30touring1990 » 25 feb 2020, 13:40

mooie update weer Nick en geen half werk, lekker bezig!

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i

Bericht door nickdoesburg » 01 mar 2020, 21:26

Dank weer voor de reacties!
Eric H schreef: 25 feb 2020, 07:39 Wat een werk man. Maar is wel een mooi "visitekaartje" voor je bedrijf ;-)
Inderdaad ontzettend veel werk (ook veel denkwerk qua juiste onderdelen bestellen zodat je lekker door kan). Hahah ja en een mooi visitekaartje, ik typ de topics eigenlijk puur voor de hobby, deed ik al ver voordat we een bedrijf hadden maar inmiddels komen er zo nu en dan inderdaad wel nieuwe klanten op af, wat ook vaak de leukste klanten zijn omdat ze in ieder geval de passie delen.
Bombadil schreef: 25 feb 2020, 09:00 Hoe staan de klepseals erbij? Volgens mij zijn die een ton terug vervangen. Is er aanleiding om ze wederom te vervangen of is er een soort van geupdate versie ingegaan waardoor ze nu tot het einde der tijden goed zijn??
Heb ze wel bekeken maar zagen er als nieuw uit. Volgens mij is het een slechte serie geweest die niet meer wordt gemaakt. Deze nieuwe gaan dus in principe net zo lang mee als in alle andere BMW's (erg lang dus).

SlowCo schreef: 24 feb 2020, 22:16 Poeh, als je dit allemaal moet laten doen als eigenaar ben je wel even aan de beurt...
Mooi werk!
Niels schreef: 25 feb 2020, 11:22 Prachtig om te zien maar tegelijkertijd best verontrustend dat het bij 2 ton helemaal geen overbodige luxe is om zo groot onderhoud uit te moeten voeren waarbij zo'n blok er helemaal uit moet.

Ben stiekem wel benieuwd wat dit nu als particuliere eigenaar had gekost om te laten doen....
Bram schreef: 25 feb 2020, 11:26 Dan lijkt me zo’n auto economisch total loss?
///Joost schreef: 25 feb 2020, 11:32
Niels schreef: 25 feb 2020, 11:22 Prachtig om te zien maar tegelijkertijd best verontrustend dat het bij 2 ton helemaal geen overbodige luxe is om zo groot onderhoud uit te moeten voeren waarbij zo'n blok er helemaal uit moet.

Ben stiekem wel benieuwd wat dit nu als particuliere eigenaar had gekost om te laten doen....
Je ziet inderdaad dat auto's al lang niet meer gebouwd worden om 2 ton mee te gaan. Zoals Bram terecht opmerkte is het economisch total loss, wat overigens nog niet direct betekent dat repareren niet de goedkoopste optie is (i.t.t. inruilen), want dat is het meestal wel. Bijvoorbeeld, pakkingen die porselein-hard zijn geworden hoeft echt niet, maar het materiaal (lees: kostprijs) wordt gewoon gekozen op basis van ontworpen levensduur.
Niels schreef: 25 feb 2020, 13:22 Nou materiaal wordt gekozen op kostprijs. Het verschil tussen een verharde pakkingring en de cilinderwanden zijn in dit geval bizar. Bijzonder spijtig trouwens. Het is natuurlijk ontzettend slecht voor de reputatie dat je tegen dit soort kosten aanloopt vanwege simpele olie lekkages terwijl het mechanische deel wat echt duur is ontzettend degelijk.
///Joost schreef: 25 feb 2020, 13:35 Het gaat om percentages he. Een betere kwaliteit rubber o-ring kan zo maar 30% duurder zijn dan de standaard variant. Ook al heb je het dan over een pakking van een paar euro. Zo moeten ze de kosten van elk onderdeel van de auto afwegen. Het lijkt erop of ze besparen op onderdelen waar ze nog weg mee kunnen komen. Versleten cilinderwanden bij 2 ton zou voor aardige reputatieschade kunnen zorgen. Zeker als je er vanuit gaat dat er nog steviger mee gereden kan worden, waardoor ze wellicht nog eerder verslijten.

Zie ook een beetje het Focus RS verhaal met de koppakkingen. Dat is natuurlijk schandalig en een echte deuk in het imago (na het hele verhaal met de RS/ST225 en scheurende cilinderwanden).
Bovenstaande reacties zijn wel interessant, want inderdaad, voor een particulier hadden de reparaties inmiddels de aanschafwaarde overstegen wat dus economisch total loss is. Aan de andere kant merkt Joost terecht op dat je zo'n auto ook niet naar de sloop brengt aangezien de dagwaarde ook nog behoorlijk is. Als particuliere eigenaar kan zo'n situatie dus een serieus dilemma opleveren. Nou moet ik wel zeggen dat ik nu behoorlijk ver ben gegaan en werkelijk alles wat ik tegenkwam heb aangepakt, er is ook nog een iets mildere weg maar een enorm verschil levert het niet op. Om terug te komen op de vraag van Niels, als een particulier de weg zou bewandelen die ik heb gedaan zou de teller nu op ongeveer €10k staan incl btw. Hiervoor heb ik ook al een hoop aangepakt voordat ik aan de motorrebuild (die grofweg de helft bedaagd) begon en dus niet super efficient qua manuren (kettingspanners, aircopomp, bougies + bobines, lmm, wielkuip, reparatie sidelight, remblokken achter, remslangen achter, wiellagers achter, remschijven voor, toplagers, alle draagarmrubbers voor, dynamo, carterventilatie, tussenaslager, motorolie, remolie, diffolie, bakolie v.v. (incl mechatronica seals), motor/kofferbak logo en nog wat kleine dingen)

Qua kwaliteit denk ik inderdaad dat Joost gelijk heeft en ze inderdaad besparen op kleine dingen. Je moet ook niet vergeten dat deze auto naast 220kkm ook alweer 16 jaar oud is. Wat ook heel erg mee speelt zijn de emissie eisen, dat was destijds natuurlijk een sterk opkomend fenomeen wat nogal wat wijzigingen met zich mee bracht voor deze motor t.o.v. zijn voorgangers. Een een daarvan is dat deze motor een flink hogere bedrijfstemperatuur (+-105C) draait dan zijn voorgangers, wat natuurlijk vooral funest is voor rubbers en plastic(de kettinggeleiders dus). Daarnaast zie je dat er verder ook ontzettend veel technische wijzigingen/innovaties zijn doorgevoerd die de motor een stuk complexer maken, wat toen natuurlijk goed mogelijk was omdat de verbetering van simulatieprogramma's die ontwikkeling nogal versnelde. Hierdoor denk ik dat veel "real world" tests ook zijn vervangen door computersimulaties waardoor e.a. waarschijnlijk minder goed op duur getest is. Ik denk ook dat de veroudering van plastic/rubber (veroudering die door de hoge temperatuur natuurlijk flink anders is dan bij de voorgangers) sowieso lastig te testen is, in tegenstelling tot alle metalen mechanische delen waarvan hun gedrag veel makkelijker te voorspellen is op (zeer) lange termijn. Ondanks dat het een ontzettend complexe motor is werkt alle mechaniek (dus ook de vanos, valvetronic e.d.) nog compleet feilloos.

Waarom de 6 cilinders veel minder problemen hebben is denk ik ook weer de ontwikkeling en test tijd die daar in gestoken is. Daarvan zijn er natuurlijk een veelvoud verkocht en derhalve wordt daar door BMW natuurlijk veel meer ontwikkeling en testtijd in gestoken. Dit merk je bijvoorbeeld ook vaak aan de BMW ///M's uit de tijd die vaak qua motormanagement een stuk grover zijn afgesteld dan de verkooptoppers uit die range die vaak als een naaimachine lopen. Anderzijds zie je dat er bij de ///M motoren mechanisch juist niks wordt bespaard omdat dat relatief weinig inpact heeft op de beperkte productieaantallen. Die motoren zitten waanzinnig mooi in elkaar (bijna kunstig) en bijv de S65 heeft op de drijfstanglagers na eigenlijk geen veelvoorkomende problemen.

Anyway, we hebben recent nog een andere thermostaat in een N62 van een klant gezet, ik denk dat ik die bij mij er ook maar in ga zetten om het verouderingsproces van de nu compleet frisse motor wat tegen te houden. In pricipe zou hij dan over 220.000 niet weer eruit hoeven :mrgreen: Overigens heb ik het idee dat de rubbers die ik in mijn handen heb gehad niet van slechte kwaliteit zijn, geen idee of daar nog veel wijzigingen in zijn doorgevoerd sinds 2004 maar ik denk het eigenlijk wel. (hoop onderdeelnummers zijn namelijk wel gereviseerd)

--------------------

Inmiddels is de 545i weer klaar en rij ik er alweer een paar dagen mee rond. Wat een heerlijkheid na al die tijd in stuk minder comfortabele alternatieven te hebben rond gereden :mrgreen:

Heb van het inbouwen niet zo heel erg veel foto's gemaakt omdat dat niet zo heel erg spannend is om te zien en ook lastig vast te leggen, maar uiteraard nog wel wat fototjes ;)

Hardyschijf ook maar even meegepakt, had wat haarscheurtjes:
Afbeelding

Nieuwe:
Afbeelding

Kabelboom van de hydrauliekpomp (van de Dynamic Drive + stuurbekrachtiging) had nogal dicht bij de uitlaat gezeten en was daardoor nogal vergaan dus die moest ik even repareren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Draagarmrubbers ook meteen vervangen, geen overbodige luxe, niet zo gek na 220kkm. De reactiearmrubbers worden vaak wel vervangen (gaan ook snel stuk), maar deze eigenlijk bijna nooit. Officieel moet je de hele arm vervangen (BMW verkoopt geen losse rubbers) maar via de aftermarket zijn goede alternatieven tekoop, scheelt nogal een hoop geld en het weggooien van een verder perfecte draagarm..
Afbeelding

Wel echt een pers nodig om ze eruit te drukken, je hoeft niet bang te zijn dat ze er spontaan uitvallen :mrgreen: (iets meer dan 5T nodig terwijl bij de reactiearmrubbers de meter van onze 50T pers over het algemeen niet eens uitslaat)

Afbeelding

Afbeelding

Vacuumpomp ook even opnieuw geseald, hier staat namelijk ook een laagje motorolie in (aangedreven door 1 nokkenas) en gaan vaak lekken. Bijzondere constructie ook weer. Vacuumpomp wordt gebruikt voor de rembekrachtiger is overigens nodig vanwege de valvetronic, waarbij de gasklep volledig open staat en het vermogen door de hoeveelheid kleplift wordt geregeld. Door het ontbreken van de vacuum zijn de pompverliezen kleiner waardoor de motor significant zuiniger loopt.
Afbeelding

Eindelijk kan de motor weer terug de koets in, toch een soort mijlpaal
Afbeelding

Simsalabim, een paar uur en ontzettend veel vloeistoffen verder:
Afbeelding

Afbeelding

Dynamic drive weer inleren nadat de boel weer ontlucht is. Toch wel machtig hoe verschrikkelijk krachtig die gekke hydrauliek motortjes op de stabistangen zijn:

Afbeelding

Eerste testrondje gehad:
Afbeelding

Afbeelding

Tot zover voor nu, keep you posted!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Arjan S., Berry1000RR, Crookie, Jlijp, PeterM, Tomj en 248 gasten