Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Blijft fantastisch die updates van jou! Geweldig mooi werk weer!!
Ben ook benieuwd naar het verhaal van de M3, toen een klein stukje mee gestuurd echt waanzinnige auto is dat
Ben ook benieuwd naar het verhaal van de M3, toen een klein stukje mee gestuurd echt waanzinnige auto is dat
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Schitterende reportage weer!
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Je bent gemiddeld 10% langer bezig met zo'n klus om alles netjes vast te leggen. Die foto's van de geleiders ook, zooo gaaf dat je het ook even in de positie legt hoe het op het blok gemonteerd is.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Is het nu niet een mooi moment om er een turbo op te bouwen .
Geleiders zijn flink steviger geworden
Geleiders zijn flink steviger geworden
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Imposante unit met alle aanbouwdelen.. en verbluffend netjes die cilinder wanden. Weinig te lijden gehad
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dank weer voor de reacties!
Vandaag weer lekkere haal kunnen maken, motor zit bijna helemaal in elkaar. Morgen afbouwen, bak er aan en hopelijk weer op het subframe zetten om de auto in te gaan.
Eerst de motor uit de bok gehaald om de achterste krukaskeering te vervangen voordat de carterpan er weer op kon. Hoop geklooi altijd voor een keering maar op de bok lukt het meestal gewoon niet.
Klaar voor de carterpan:
Carterpan deel 1 erop. Pakking voor de kleine carterpan was ik vergeten te bestellen dus die komt maandag binnen. Blijft toch altijd een uitdaging om alles in 1 keer te bestellen, denk dat ik wel 3 a4'tjes vol aan pakkingen, o-ringen, keeringen, rekbouten etc heb besteld.
Timing zetten, vrij simpel bij deze motor moet ik zeggen met een fijne soort timinggereedschap:
Centrale krukasbout aanhalen. Traditiegetrouw van BMW moet ook deze weer idiooot (100NM+60º+60º+60º op best grof draad) vast, dus flinke arm nodig:
Gelukkig heeft BMW er deze keer wel aan gedacht dat het fijn is om fatsoenlijk blokeergereedschap hiervoor de kunnen monteren:
Zo ziet dat er dan in de praktijk uit, 3 man sterk, motor ondersteund door een arm van de 2 kolommer
Vanos solenoids weer terug monteren, ultrasoon gereinigd uiteraard. Nog best wat kracht voor nodig om ze erin te krijgen.
De beruchte pakking. Ziet er iets beter uit dan het stukje porselein wat eruit kwam:
Alle aanbouwdelen weer terug bouwen, begint ineens met grote stappen weer op een motor te lijken:
De positiesensor van de valvetronic van 1 bank was ooit aan geklooit, denk een keer afgebroken toen ze de klepseals hebben vervangen. Blijkbaar hebben ze hem toen in elkaar gelijmd (levertijd is nogal lang, dat zal wel een overweging zijn geweest maar alsnog niet echt netjes). Dus hier uiteraard meteen een nieuwe in, nogal cruciale componenten voor de betrouwbaarheid. Wel flink dure unit helaas.
De tussenstand na vandaag :
Tot zover voor nu, keep you posted!
Hahah ja kost wel wat extra tijd maar is ook wel weer leuk om te doen. We hebben witte werkbanken en ik werk over het algemeen wel aardig gestructureerd met de onderdelen dus vaak ligt het al aardig in de richting.
Hahaha, daar hebben we al een ander slachtoffer voor staan (is ook een topic van ergens ver weggezakt hier op het forum) maar staat op een laag pitje sinds met de zaak begonnen zijn. Moet wel eerlijk zeggen dat er de laatste paar weken veel prikkels zijn om er weer mee door te gaan dus goede kans dat daar in de komende maanden ook nog wel een paar updates op komen. Overigens zou ik de N62 niet zo snel turbo'en, daar zou ik liever een iets minder complexe motor voor pakken (zoals dus de M60 die klaar staat voor de E28)Jeffrey026 schreef: ↑22 feb 2020, 11:26 Is het nu niet een mooi moment om er een turbo op te bouwen .
Geleiders zijn flink steviger geworden
Vandaag weer lekkere haal kunnen maken, motor zit bijna helemaal in elkaar. Morgen afbouwen, bak er aan en hopelijk weer op het subframe zetten om de auto in te gaan.
Eerst de motor uit de bok gehaald om de achterste krukaskeering te vervangen voordat de carterpan er weer op kon. Hoop geklooi altijd voor een keering maar op de bok lukt het meestal gewoon niet.
Klaar voor de carterpan:
Carterpan deel 1 erop. Pakking voor de kleine carterpan was ik vergeten te bestellen dus die komt maandag binnen. Blijft toch altijd een uitdaging om alles in 1 keer te bestellen, denk dat ik wel 3 a4'tjes vol aan pakkingen, o-ringen, keeringen, rekbouten etc heb besteld.
Timing zetten, vrij simpel bij deze motor moet ik zeggen met een fijne soort timinggereedschap:
Centrale krukasbout aanhalen. Traditiegetrouw van BMW moet ook deze weer idiooot (100NM+60º+60º+60º op best grof draad) vast, dus flinke arm nodig:
Gelukkig heeft BMW er deze keer wel aan gedacht dat het fijn is om fatsoenlijk blokeergereedschap hiervoor de kunnen monteren:
Zo ziet dat er dan in de praktijk uit, 3 man sterk, motor ondersteund door een arm van de 2 kolommer
Vanos solenoids weer terug monteren, ultrasoon gereinigd uiteraard. Nog best wat kracht voor nodig om ze erin te krijgen.
De beruchte pakking. Ziet er iets beter uit dan het stukje porselein wat eruit kwam:
Alle aanbouwdelen weer terug bouwen, begint ineens met grote stappen weer op een motor te lijken:
De positiesensor van de valvetronic van 1 bank was ooit aan geklooit, denk een keer afgebroken toen ze de klepseals hebben vervangen. Blijkbaar hebben ze hem toen in elkaar gelijmd (levertijd is nogal lang, dat zal wel een overweging zijn geweest maar alsnog niet echt netjes). Dus hier uiteraard meteen een nieuwe in, nogal cruciale componenten voor de betrouwbaarheid. Wel flink dure unit helaas.
De tussenstand na vandaag :
Tot zover voor nu, keep you posted!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Nick, wat hou je het toch weer ultiem gaaf bij, zeg. En knap sleutelwerk uiteraard!
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 aug 2019, 15:32
- Auto: Bmw/Alpina/Maserati
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Weer lekker bezig Nick. Respect voor je reportage tijd.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
wanneer komt die te koop? vast een dfer die zin heeft in deze goed aangepakte auto
Dat turbo draadje is idd al lang geledenaf gegleden, in het begin ging het heel vlot haha
Dat turbo draadje is idd al lang geledenaf gegleden, in het begin ging het heel vlot haha
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dank weer voor de reacties
---------
Dit weekend weer lekker bezig geweest, zoals eigenlijk elk weekend wel
Kleppendeksels weer erop. Best complex onderdeel eigenlijk vergeleken met de oudere V8'en, zit een hoop op , aan en doorheen; 2 nokkenassensoren, valvetronic sensor, valvetronic motor, bobines, carterventilatie..
Inlaatspruitstuk weer erop. Super mooi gemaakt allemaal, daarin merk je wel echt ontzettend veel verschil in innovatie qua hoe doordacht alles in elkaar zit. Alles zit met snelsluitingen en elektrische connectoren op slimme plekken. Sleutelt erg fijn. Gelukkig maar, want er zit onwijs veel techniek op..
Gasklep er nog even af gelaten zodat ik nog bij de 2 voorste koelvloeistofslangetjes kan komen, hiertussen zit een T-stuk die compleet vergaan was (moet nog binnen komen). Echt een wonder dat die niet geknapt is voor die tijd. Bizar dat de complete betrouwbaarheid van de auto door zo'n stom T-stukje een stuk minder wordt.
Het inlaatspuitstuk zelf heeft ook een bizarre constructie qua inlaatlengte variatie die wordt geregeld door schijf aan de binnenkant te verdraaien. Beetje lastig te zien maar wel indrukwekkende constructie.
Kabelboom er weer op, dit begint weer ergens op te lijken!
Alles weer heerlijk schoon, toch altijd wel weer fijn gezicht als alles weer in elkaar zit.
Aangezien de motor klaar was kon die uit de bok, meteen ook de bak maar even in de bok gehangen, de doorvoer thule van de kabelboom naar de mechatronic van de bak lekte een beetje en die kan alleen vervangen worden als hij van binnenuit wordt ontgrendeld, waarvoor dus de carterpan eraf moet waar ik nu goed bij kan (stom, recent olie gewisseld en mechatronic afdichtingen vervangen maar deze vergeten te bestellen).
Het witte schuifje linksonderin is dus de vergrendeling van de thule..
Auto weer naar beneden halen, in de tussentijd hadden we de bruggen uiteraard volop nodig dus had het subframe weer terug geschroeft en auto gestald, staat inmiddels alweer bijna een maand stil.. (jeetje wat gaat de tijd hard). Het gele monster is bijna minder onderhoudsgevoelig dan de 545i (naja, hopelijk na deze actie niet meer..)
Meteen subframe er weer onder uit gehaald en de motor+bak er weer op getakeld. Nu laatste onderdelen weer erop schroeven en dan kan de boel weer "hereenigd" worden!
Tot zover voor nu, keep you posted!
Hahaha, echt geen idee. De intentie is wel om er nog een flinke tijd mee te rijden, maar het kan soms gek lopen. Ik vind veel auto's leuk en heb nog een aardig lijstje van auto's die ik nog wel een keer zou willen hebben..Jeffrey026 schreef: ↑23 feb 2020, 13:36 wanneer komt die te koop? vast een dfer die zin heeft in deze goed aangepakte auto
---------
Dit weekend weer lekker bezig geweest, zoals eigenlijk elk weekend wel
Kleppendeksels weer erop. Best complex onderdeel eigenlijk vergeleken met de oudere V8'en, zit een hoop op , aan en doorheen; 2 nokkenassensoren, valvetronic sensor, valvetronic motor, bobines, carterventilatie..
Inlaatspruitstuk weer erop. Super mooi gemaakt allemaal, daarin merk je wel echt ontzettend veel verschil in innovatie qua hoe doordacht alles in elkaar zit. Alles zit met snelsluitingen en elektrische connectoren op slimme plekken. Sleutelt erg fijn. Gelukkig maar, want er zit onwijs veel techniek op..
Gasklep er nog even af gelaten zodat ik nog bij de 2 voorste koelvloeistofslangetjes kan komen, hiertussen zit een T-stuk die compleet vergaan was (moet nog binnen komen). Echt een wonder dat die niet geknapt is voor die tijd. Bizar dat de complete betrouwbaarheid van de auto door zo'n stom T-stukje een stuk minder wordt.
Het inlaatspuitstuk zelf heeft ook een bizarre constructie qua inlaatlengte variatie die wordt geregeld door schijf aan de binnenkant te verdraaien. Beetje lastig te zien maar wel indrukwekkende constructie.
Kabelboom er weer op, dit begint weer ergens op te lijken!
Alles weer heerlijk schoon, toch altijd wel weer fijn gezicht als alles weer in elkaar zit.
Aangezien de motor klaar was kon die uit de bok, meteen ook de bak maar even in de bok gehangen, de doorvoer thule van de kabelboom naar de mechatronic van de bak lekte een beetje en die kan alleen vervangen worden als hij van binnenuit wordt ontgrendeld, waarvoor dus de carterpan eraf moet waar ik nu goed bij kan (stom, recent olie gewisseld en mechatronic afdichtingen vervangen maar deze vergeten te bestellen).
Het witte schuifje linksonderin is dus de vergrendeling van de thule..
Auto weer naar beneden halen, in de tussentijd hadden we de bruggen uiteraard volop nodig dus had het subframe weer terug geschroeft en auto gestald, staat inmiddels alweer bijna een maand stil.. (jeetje wat gaat de tijd hard). Het gele monster is bijna minder onderhoudsgevoelig dan de 545i (naja, hopelijk na deze actie niet meer..)
Meteen subframe er weer onder uit gehaald en de motor+bak er weer op getakeld. Nu laatste onderdelen weer erop schroeven en dan kan de boel weer "hereenigd" worden!
Tot zover voor nu, keep you posted!
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Poeh, als je dit allemaal moet laten doen als eigenaar ben je wel even aan de beurt...
Mooi werk!
Mooi werk!
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Wat een werk man. Maar is wel een mooi "visitekaartje" voor je bedrijf
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Weer een mooie update die wederom prettig weg leest
Overigens ook een briljante oplossing met die zolder zo!
Overigens ook een briljante oplossing met die zolder zo!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
blijft heerlijk lezen Nick.
Echt heel gaaf.
Echt heel gaaf.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Fraai sleutelwerk weer. Ik zat net te bedenken dat 100Nm + 3x 60 graden vrij veel is, toen die foto kwam met 3 man eraan hangend!
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Eigenlijk zou je je moeten opegeven voor Wheeler Dealers
Hoe staan de klepseals erbij? Volgens mij zijn die een ton terug vervangen. Is er aanleiding om ze wederom te vervangen of is er een soort van geupdate versie ingegaan waardoor ze nu tot het einde der tijden goed zijn??nickdoesburg schreef: ↑22 feb 2020, 21:24 De positiesensor van de valvetronic van 1 bank was ooit aan geklooit, denk een keer afgebroken toen ze de klepseals hebben vervangen. Blijkbaar hebben ze hem toen in elkaar gelijmd (levertijd is nogal lang, dat zal wel een overweging zijn geweest maar alsnog niet echt netjes). Dus hier uiteraard meteen een nieuwe in, nogal cruciale componenten voor de betrouwbaarheid. Wel flink dure unit helaas.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Heel gaaf weer! Diepe buiging.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Prachtig om te zien maar tegelijkertijd best verontrustend dat het bij 2 ton helemaal geen overbodige luxe is om zo groot onderhoud uit te moeten voeren waarbij zo'n blok er helemaal uit moet.
Ben stiekem wel benieuwd wat dit nu als particuliere eigenaar had gekost om te laten doen....
Ben stiekem wel benieuwd wat dit nu als particuliere eigenaar had gekost om te laten doen....
- Bram
- Berichten: 15876
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dan lijkt me zo’n auto economisch total loss?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Je ziet inderdaad dat auto's al lang niet meer gebouwd worden om 2 ton mee te gaan. Zoals Bram terecht opmerkte is het economisch total loss, wat overigens nog niet direct betekent dat repareren niet de goedkoopste optie is (i.t.t. inruilen), want dat is het meestal wel. Bijvoorbeeld, pakkingen die porselein-hard zijn geworden hoeft echt niet, maar het materiaal (lees: kostprijs) wordt gewoon gekozen op basis van ontworpen levensduur.Niels schreef: ↑25 feb 2020, 11:22 Prachtig om te zien maar tegelijkertijd best verontrustend dat het bij 2 ton helemaal geen overbodige luxe is om zo groot onderhoud uit te moeten voeren waarbij zo'n blok er helemaal uit moet.
Ben stiekem wel benieuwd wat dit nu als particuliere eigenaar had gekost om te laten doen....
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Nou materiaal wordt gekozen op kostprijs. Het verschil tussen een verharde pakkingring en de cilinderwanden zijn in dit geval bizar. Bijzonder spijtig trouwens. Het is natuurlijk ontzettend slecht voor de reputatie dat je tegen dit soort kosten aanloopt vanwege simpele olie lekkages terwijl het mechanische deel wat echt duur is ontzettend degelijk.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Het gaat om percentages he. Een betere kwaliteit rubber o-ring kan zo maar 30% duurder zijn dan de standaard variant. Ook al heb je het dan over een pakking van een paar euro. Zo moeten ze de kosten van elk onderdeel van de auto afwegen. Het lijkt erop of ze besparen op onderdelen waar ze nog weg mee kunnen komen. Versleten cilinderwanden bij 2 ton zou voor aardige reputatieschade kunnen zorgen. Zeker als je er vanuit gaat dat er nog steviger mee gereden kan worden, waardoor ze wellicht nog eerder verslijten.
Zie ook een beetje het Focus RS verhaal met de koppakkingen. Dat is natuurlijk schandalig en een echte deuk in het imago (na het hele verhaal met de RS/ST225 en scheurende cilinderwanden).
Zie ook een beetje het Focus RS verhaal met de koppakkingen. Dat is natuurlijk schandalig en een echte deuk in het imago (na het hele verhaal met de RS/ST225 en scheurende cilinderwanden).
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
mooie update weer Nick en geen half werk, lekker bezig!
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dank weer voor de reacties!
Qua kwaliteit denk ik inderdaad dat Joost gelijk heeft en ze inderdaad besparen op kleine dingen. Je moet ook niet vergeten dat deze auto naast 220kkm ook alweer 16 jaar oud is. Wat ook heel erg mee speelt zijn de emissie eisen, dat was destijds natuurlijk een sterk opkomend fenomeen wat nogal wat wijzigingen met zich mee bracht voor deze motor t.o.v. zijn voorgangers. Een een daarvan is dat deze motor een flink hogere bedrijfstemperatuur (+-105C) draait dan zijn voorgangers, wat natuurlijk vooral funest is voor rubbers en plastic(de kettinggeleiders dus). Daarnaast zie je dat er verder ook ontzettend veel technische wijzigingen/innovaties zijn doorgevoerd die de motor een stuk complexer maken, wat toen natuurlijk goed mogelijk was omdat de verbetering van simulatieprogramma's die ontwikkeling nogal versnelde. Hierdoor denk ik dat veel "real world" tests ook zijn vervangen door computersimulaties waardoor e.a. waarschijnlijk minder goed op duur getest is. Ik denk ook dat de veroudering van plastic/rubber (veroudering die door de hoge temperatuur natuurlijk flink anders is dan bij de voorgangers) sowieso lastig te testen is, in tegenstelling tot alle metalen mechanische delen waarvan hun gedrag veel makkelijker te voorspellen is op (zeer) lange termijn. Ondanks dat het een ontzettend complexe motor is werkt alle mechaniek (dus ook de vanos, valvetronic e.d.) nog compleet feilloos.
Waarom de 6 cilinders veel minder problemen hebben is denk ik ook weer de ontwikkeling en test tijd die daar in gestoken is. Daarvan zijn er natuurlijk een veelvoud verkocht en derhalve wordt daar door BMW natuurlijk veel meer ontwikkeling en testtijd in gestoken. Dit merk je bijvoorbeeld ook vaak aan de BMW ///M's uit de tijd die vaak qua motormanagement een stuk grover zijn afgesteld dan de verkooptoppers uit die range die vaak als een naaimachine lopen. Anderzijds zie je dat er bij de ///M motoren mechanisch juist niks wordt bespaard omdat dat relatief weinig inpact heeft op de beperkte productieaantallen. Die motoren zitten waanzinnig mooi in elkaar (bijna kunstig) en bijv de S65 heeft op de drijfstanglagers na eigenlijk geen veelvoorkomende problemen.
Anyway, we hebben recent nog een andere thermostaat in een N62 van een klant gezet, ik denk dat ik die bij mij er ook maar in ga zetten om het verouderingsproces van de nu compleet frisse motor wat tegen te houden. In pricipe zou hij dan over 220.000 niet weer eruit hoeven Overigens heb ik het idee dat de rubbers die ik in mijn handen heb gehad niet van slechte kwaliteit zijn, geen idee of daar nog veel wijzigingen in zijn doorgevoerd sinds 2004 maar ik denk het eigenlijk wel. (hoop onderdeelnummers zijn namelijk wel gereviseerd)
--------------------
Inmiddels is de 545i weer klaar en rij ik er alweer een paar dagen mee rond. Wat een heerlijkheid na al die tijd in stuk minder comfortabele alternatieven te hebben rond gereden
Heb van het inbouwen niet zo heel erg veel foto's gemaakt omdat dat niet zo heel erg spannend is om te zien en ook lastig vast te leggen, maar uiteraard nog wel wat fototjes
Hardyschijf ook maar even meegepakt, had wat haarscheurtjes:
Nieuwe:
Kabelboom van de hydrauliekpomp (van de Dynamic Drive + stuurbekrachtiging) had nogal dicht bij de uitlaat gezeten en was daardoor nogal vergaan dus die moest ik even repareren:
Draagarmrubbers ook meteen vervangen, geen overbodige luxe, niet zo gek na 220kkm. De reactiearmrubbers worden vaak wel vervangen (gaan ook snel stuk), maar deze eigenlijk bijna nooit. Officieel moet je de hele arm vervangen (BMW verkoopt geen losse rubbers) maar via de aftermarket zijn goede alternatieven tekoop, scheelt nogal een hoop geld en het weggooien van een verder perfecte draagarm..
Wel echt een pers nodig om ze eruit te drukken, je hoeft niet bang te zijn dat ze er spontaan uitvallen (iets meer dan 5T nodig terwijl bij de reactiearmrubbers de meter van onze 50T pers over het algemeen niet eens uitslaat)
Vacuumpomp ook even opnieuw geseald, hier staat namelijk ook een laagje motorolie in (aangedreven door 1 nokkenas) en gaan vaak lekken. Bijzondere constructie ook weer. Vacuumpomp wordt gebruikt voor de rembekrachtiger is overigens nodig vanwege de valvetronic, waarbij de gasklep volledig open staat en het vermogen door de hoeveelheid kleplift wordt geregeld. Door het ontbreken van de vacuum zijn de pompverliezen kleiner waardoor de motor significant zuiniger loopt.
Eindelijk kan de motor weer terug de koets in, toch een soort mijlpaal
Simsalabim, een paar uur en ontzettend veel vloeistoffen verder:
Dynamic drive weer inleren nadat de boel weer ontlucht is. Toch wel machtig hoe verschrikkelijk krachtig die gekke hydrauliek motortjes op de stabistangen zijn:
Eerste testrondje gehad:
Tot zover voor nu, keep you posted!
Inderdaad ontzettend veel werk (ook veel denkwerk qua juiste onderdelen bestellen zodat je lekker door kan). Hahah ja en een mooi visitekaartje, ik typ de topics eigenlijk puur voor de hobby, deed ik al ver voordat we een bedrijf hadden maar inmiddels komen er zo nu en dan inderdaad wel nieuwe klanten op af, wat ook vaak de leukste klanten zijn omdat ze in ieder geval de passie delen.
Heb ze wel bekeken maar zagen er als nieuw uit. Volgens mij is het een slechte serie geweest die niet meer wordt gemaakt. Deze nieuwe gaan dus in principe net zo lang mee als in alle andere BMW's (erg lang dus).
Niels schreef: ↑25 feb 2020, 11:22 Prachtig om te zien maar tegelijkertijd best verontrustend dat het bij 2 ton helemaal geen overbodige luxe is om zo groot onderhoud uit te moeten voeren waarbij zo'n blok er helemaal uit moet.
Ben stiekem wel benieuwd wat dit nu als particuliere eigenaar had gekost om te laten doen....
///Joost schreef: ↑25 feb 2020, 11:32Je ziet inderdaad dat auto's al lang niet meer gebouwd worden om 2 ton mee te gaan. Zoals Bram terecht opmerkte is het economisch total loss, wat overigens nog niet direct betekent dat repareren niet de goedkoopste optie is (i.t.t. inruilen), want dat is het meestal wel. Bijvoorbeeld, pakkingen die porselein-hard zijn geworden hoeft echt niet, maar het materiaal (lees: kostprijs) wordt gewoon gekozen op basis van ontworpen levensduur.Niels schreef: ↑25 feb 2020, 11:22 Prachtig om te zien maar tegelijkertijd best verontrustend dat het bij 2 ton helemaal geen overbodige luxe is om zo groot onderhoud uit te moeten voeren waarbij zo'n blok er helemaal uit moet.
Ben stiekem wel benieuwd wat dit nu als particuliere eigenaar had gekost om te laten doen....
Niels schreef: ↑25 feb 2020, 13:22 Nou materiaal wordt gekozen op kostprijs. Het verschil tussen een verharde pakkingring en de cilinderwanden zijn in dit geval bizar. Bijzonder spijtig trouwens. Het is natuurlijk ontzettend slecht voor de reputatie dat je tegen dit soort kosten aanloopt vanwege simpele olie lekkages terwijl het mechanische deel wat echt duur is ontzettend degelijk.
Bovenstaande reacties zijn wel interessant, want inderdaad, voor een particulier hadden de reparaties inmiddels de aanschafwaarde overstegen wat dus economisch total loss is. Aan de andere kant merkt Joost terecht op dat je zo'n auto ook niet naar de sloop brengt aangezien de dagwaarde ook nog behoorlijk is. Als particuliere eigenaar kan zo'n situatie dus een serieus dilemma opleveren. Nou moet ik wel zeggen dat ik nu behoorlijk ver ben gegaan en werkelijk alles wat ik tegenkwam heb aangepakt, er is ook nog een iets mildere weg maar een enorm verschil levert het niet op. Om terug te komen op de vraag van Niels, als een particulier de weg zou bewandelen die ik heb gedaan zou de teller nu op ongeveer €10k staan incl btw. Hiervoor heb ik ook al een hoop aangepakt voordat ik aan de motorrebuild (die grofweg de helft bedaagd) begon en dus niet super efficient qua manuren (kettingspanners, aircopomp, bougies + bobines, lmm, wielkuip, reparatie sidelight, remblokken achter, remslangen achter, wiellagers achter, remschijven voor, toplagers, alle draagarmrubbers voor, dynamo, carterventilatie, tussenaslager, motorolie, remolie, diffolie, bakolie v.v. (incl mechatronica seals), motor/kofferbak logo en nog wat kleine dingen)///Joost schreef: ↑25 feb 2020, 13:35 Het gaat om percentages he. Een betere kwaliteit rubber o-ring kan zo maar 30% duurder zijn dan de standaard variant. Ook al heb je het dan over een pakking van een paar euro. Zo moeten ze de kosten van elk onderdeel van de auto afwegen. Het lijkt erop of ze besparen op onderdelen waar ze nog weg mee kunnen komen. Versleten cilinderwanden bij 2 ton zou voor aardige reputatieschade kunnen zorgen. Zeker als je er vanuit gaat dat er nog steviger mee gereden kan worden, waardoor ze wellicht nog eerder verslijten.
Zie ook een beetje het Focus RS verhaal met de koppakkingen. Dat is natuurlijk schandalig en een echte deuk in het imago (na het hele verhaal met de RS/ST225 en scheurende cilinderwanden).
Qua kwaliteit denk ik inderdaad dat Joost gelijk heeft en ze inderdaad besparen op kleine dingen. Je moet ook niet vergeten dat deze auto naast 220kkm ook alweer 16 jaar oud is. Wat ook heel erg mee speelt zijn de emissie eisen, dat was destijds natuurlijk een sterk opkomend fenomeen wat nogal wat wijzigingen met zich mee bracht voor deze motor t.o.v. zijn voorgangers. Een een daarvan is dat deze motor een flink hogere bedrijfstemperatuur (+-105C) draait dan zijn voorgangers, wat natuurlijk vooral funest is voor rubbers en plastic(de kettinggeleiders dus). Daarnaast zie je dat er verder ook ontzettend veel technische wijzigingen/innovaties zijn doorgevoerd die de motor een stuk complexer maken, wat toen natuurlijk goed mogelijk was omdat de verbetering van simulatieprogramma's die ontwikkeling nogal versnelde. Hierdoor denk ik dat veel "real world" tests ook zijn vervangen door computersimulaties waardoor e.a. waarschijnlijk minder goed op duur getest is. Ik denk ook dat de veroudering van plastic/rubber (veroudering die door de hoge temperatuur natuurlijk flink anders is dan bij de voorgangers) sowieso lastig te testen is, in tegenstelling tot alle metalen mechanische delen waarvan hun gedrag veel makkelijker te voorspellen is op (zeer) lange termijn. Ondanks dat het een ontzettend complexe motor is werkt alle mechaniek (dus ook de vanos, valvetronic e.d.) nog compleet feilloos.
Waarom de 6 cilinders veel minder problemen hebben is denk ik ook weer de ontwikkeling en test tijd die daar in gestoken is. Daarvan zijn er natuurlijk een veelvoud verkocht en derhalve wordt daar door BMW natuurlijk veel meer ontwikkeling en testtijd in gestoken. Dit merk je bijvoorbeeld ook vaak aan de BMW ///M's uit de tijd die vaak qua motormanagement een stuk grover zijn afgesteld dan de verkooptoppers uit die range die vaak als een naaimachine lopen. Anderzijds zie je dat er bij de ///M motoren mechanisch juist niks wordt bespaard omdat dat relatief weinig inpact heeft op de beperkte productieaantallen. Die motoren zitten waanzinnig mooi in elkaar (bijna kunstig) en bijv de S65 heeft op de drijfstanglagers na eigenlijk geen veelvoorkomende problemen.
Anyway, we hebben recent nog een andere thermostaat in een N62 van een klant gezet, ik denk dat ik die bij mij er ook maar in ga zetten om het verouderingsproces van de nu compleet frisse motor wat tegen te houden. In pricipe zou hij dan over 220.000 niet weer eruit hoeven Overigens heb ik het idee dat de rubbers die ik in mijn handen heb gehad niet van slechte kwaliteit zijn, geen idee of daar nog veel wijzigingen in zijn doorgevoerd sinds 2004 maar ik denk het eigenlijk wel. (hoop onderdeelnummers zijn namelijk wel gereviseerd)
--------------------
Inmiddels is de 545i weer klaar en rij ik er alweer een paar dagen mee rond. Wat een heerlijkheid na al die tijd in stuk minder comfortabele alternatieven te hebben rond gereden
Heb van het inbouwen niet zo heel erg veel foto's gemaakt omdat dat niet zo heel erg spannend is om te zien en ook lastig vast te leggen, maar uiteraard nog wel wat fototjes
Hardyschijf ook maar even meegepakt, had wat haarscheurtjes:
Nieuwe:
Kabelboom van de hydrauliekpomp (van de Dynamic Drive + stuurbekrachtiging) had nogal dicht bij de uitlaat gezeten en was daardoor nogal vergaan dus die moest ik even repareren:
Draagarmrubbers ook meteen vervangen, geen overbodige luxe, niet zo gek na 220kkm. De reactiearmrubbers worden vaak wel vervangen (gaan ook snel stuk), maar deze eigenlijk bijna nooit. Officieel moet je de hele arm vervangen (BMW verkoopt geen losse rubbers) maar via de aftermarket zijn goede alternatieven tekoop, scheelt nogal een hoop geld en het weggooien van een verder perfecte draagarm..
Wel echt een pers nodig om ze eruit te drukken, je hoeft niet bang te zijn dat ze er spontaan uitvallen (iets meer dan 5T nodig terwijl bij de reactiearmrubbers de meter van onze 50T pers over het algemeen niet eens uitslaat)
Vacuumpomp ook even opnieuw geseald, hier staat namelijk ook een laagje motorolie in (aangedreven door 1 nokkenas) en gaan vaak lekken. Bijzondere constructie ook weer. Vacuumpomp wordt gebruikt voor de rembekrachtiger is overigens nodig vanwege de valvetronic, waarbij de gasklep volledig open staat en het vermogen door de hoeveelheid kleplift wordt geregeld. Door het ontbreken van de vacuum zijn de pompverliezen kleiner waardoor de motor significant zuiniger loopt.
Eindelijk kan de motor weer terug de koets in, toch een soort mijlpaal
Simsalabim, een paar uur en ontzettend veel vloeistoffen verder:
Dynamic drive weer inleren nadat de boel weer ontlucht is. Toch wel machtig hoe verschrikkelijk krachtig die gekke hydrauliek motortjes op de stabistangen zijn:
Eerste testrondje gehad:
Tot zover voor nu, keep you posted!