Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Mooi werk weer!
Met die draagarm heb ik precies hetzelfde bij mijn E90. De excentrische bout van de arm waarmee de sporing van het linker achterwiel afgesteld wordt zit muurvast in de bus van de draagarm. De sporing staat bijna goed, dus heb nog geen motivatie gevonden om aan die klus te beginnen. Zou toch erg fijn zijn als de daar gewoon een stalen bus in zouden zetten ipv aluminium.
Met die draagarm heb ik precies hetzelfde bij mijn E90. De excentrische bout van de arm waarmee de sporing van het linker achterwiel afgesteld wordt zit muurvast in de bus van de draagarm. De sporing staat bijna goed, dus heb nog geen motivatie gevonden om aan die klus te beginnen. Zou toch erg fijn zijn als de daar gewoon een stalen bus in zouden zetten ipv aluminium.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Dit is een uitstekende motivator!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Zo dan! Dat zat wel vast zeg. Het is inderdaad geen handige actie van Porsche om daar alu te gebruiken. Supergaaf dat je toch de foto's wilt delen, ondanks dat het allemaal wat tegen zat. Wel een goed einde!
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Wederom fantastisch. En met dit soort tegenslagen zie je weer de voordelen wanneer je gewoon alle tools ter beschikking hebt.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Haha zit altijd te vloeken en te balen als er iets vast gerot zit of dol draait maar geeft altijd goed gevoel om ervan te winnen :p
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Dank voor de reacties nog!
IMS lager is idd veel werk (is nu gedaan zoals hieronder te lezen is), AOS heeft deze auto al gehad. Koppeling ga ik bekijken(voelt nog goed), ik verdenk het vliegwiel van slijtage maar is best prijzig om "ook maar even te vervangen". Bak eraf pakken is voor mij niet zo heel veel werk dus eerst maar eens kijken.
--------------
Afgelopen weekend eindelijk het IMS lager gedaan. Had er een heel weekend voor ingepland en dat bleek ook wel nodig te zijn. Was ook de eerste keer, volgende gaat natuurlijk stuk sneller. Al met al goed te doen maar zeker geen beginnersklus. Zeker het nieuwe lager erin zetten is geen sinecure. Ik heb veel ervaring met plaatsen van krimpverbindingen (invriezen/opwarmen) maar het plaatsen van het lager was toch wel spannend. Het moet echt in 1 keer goed want je wil het lager er niet halverwege weer uit moeten trekken. (hoge axiale belasting van lager + steunpilaar) Het is dus een precisieklusje met twee kwaden, aan ene kant wil je de IMS niet te zwaar belasten door het lager erin te timmeren, andere kant wil je wel het lager in 1 keer erin (warmt ook meteen op als hij klein stukje erin zit), want bij eruit trekken kan je hem beschadigen en is natuurlijk nogal een dure jongen. Al met al ging het nu heel goed, maar super makkelijk ging hij er niet in. Heb overwogen om het lager in de -80 graden vriezer te gooien maar was bang dat de seals daar niet goed tegen zouden kunnen.
Anyway, zaterdag op tijd begonnen, auto op de brug en beginnen maar.
Schakelstangen(net nieuw), aandrijfassen, achteruitrijlichtsensor, koppelingscilinder losmaken;
Even fast forward, bak loshalen is verder niet zo heel boeiend en ging eigenlijk heel snel;
Met bak eraf heb je ineens een holletje om in te staan, wat super prettig werkt
Sneakpeak of het IMS lager, duidelijk te zien dat het deksel ook een beetje lekt:
Verder losbouwen:
DMF eraf, grappig om te zien dat de olie door de draairichting van de motor 1 kant op wordt "geblazen" De "RMS" (krukaskeering) was recentelijk vervangen en lijkt ook nog goed zijn werk te doen dus die kan nu ook prima blijven zitten.
Voor we verder gaan eerst de motor maar eens op timing zetten..
In veel handleidingen staat vervolgens dat de 3 kettingspanners losgemaakt moeten worden, waarbij voor de achterste de aircocompressor verwijderd moet worden. Ik heb mijn twijfels over de noodzaak daarvan, aangezien de achterste kettingspanner in principe geen radiale kracht op de IMS kan uitoefenen aan de kant van het lager waar het om gaat, anders dan een minimale hefboom vanaf de journal bearing aan de achterzijde. Anyway, voor deze keer de handleidingen op dit punt maar even gevolgd.
Het verwijderen van de aircocompressor is echter nogal een klus (achterste bout van de aircocompressor is echt spiegeltjes werk voor gevorderden), maar uiteindelijk los;
Eerst boel maar beetje schoonspuiten voor we uberhaupt iets open halen:
Lijkt al geupdate deksel te hebben, is recent ook nog open geweest ter "controle" van het lager bij resto. Snap niet dat je hem niet meteen vervangt als je het open hebt liggen maar kan me voorstellen dat de astronomische prijs van LN e.d. daar een rol in spelen.
Olie eruit, belangrijke stap anders komt het er bij de volgende stap wel op een iets minder gecontroleerde manier uit Kwam er overigens brandschoon uit, altijd fijn.
Daar istie dan! Het meest besproken auto onderdeel ooit
Trekkertool erop, soms wil asje nog wel eens breken maar dan is er nog een optie om het asje in de IMS te slaan en met binnentrekker het lager eruit te trekken
Trekker erop, toch wel aardig wat kracht nodig om de snapring achtige borging te doorbreken
Bak motorolie eruit, olie die eigenlijk niet door het lager heen hoort te komen maar er eigenlijk altijd zit. Gelukkig brandschoon
Het oude lager (zo dadelijk meer foto's)
As schoon en droog maken voor nieuwe lager:
Het FVD Brombacher lager met verbeterde seals en vet ready om erin te gaan. Ziet er allemaal top uit, de pilaar zat erin geperst en kon ik er niet uitpersen zonder risico dus kon de tekst niet lezen maar het lijkt erop dat er op de binnenring ook "FVD" is meegelaserd, lijkt er dus op dat ze echt in samenwerking een lager hebben ontwikkeld.
IMS heetstoken, terwijl het lager in de vriezer ligt te wachten. Mondstukje op de föhn om vooral de lagerzitting te verwarmen en niet de hele as/motor warm te stoken..
Simsalabim, nieuw lager erin Deze is overigens een haartje smaller dan de originele, dus deze zit met een soort seegerring aan de buitenkant. Werkt erg goed en is ook erg prettig omdat je meteen weet dat je lager op de goede positie zit.
Fancy dekseltje erop, hopelijk blijft deze mooi lekdicht.
Vliegwiel weer met nieuwe rekbouten (25Nm+120gr) monteren voorlopig
Even simpel centreertooltje gemaakt voor koppelingsplaat
Bak weer terug, ging prima in m'n eentje, alleen de koppelingscilinder terugmonteren was een enoorme pita. Na een hoop vriendelijke woorden ging hij er uiteindelijk toch maar in
Overigens zijn inmiddels de andere draagarmen ook vervangen, andere kant was net zo slecht los te krijgen maar ging stuk sneller omdat ik nu meteen wist dat ik beter de zaag erin kon zetten ipv eerst proberen. Ziet er weer fris uit, eigenlijk is alles nu weer zo goed als nieuw achter
Anyway, ik dwaal af van het IMS verhaal
Was toch wel benieuwd hoe het lager er echt aan toe was na die 200.000km en al die horrorverhalen, ookal is dit de sterke dualrow versie, dus maar even de zaag erin gezet. Overigens voelde hij met olie erin nog als nieuw qua draaien, na het eruit spoelen iets meer geluid maar denk dat het van de stalen kooien komt.
Onder de microscoop, grofweg 40x vergroting, de buitenschaal. Ontzettend moeilijk om iets glimmends goed erop te krijgen maar toch even proberen:
Binnenring:
Kogels met vreselijk licht:
Met iets minder erg licht ineens een heel ander perspectief (letterlijk)
Samenvattend, in de buitenschaal is wat hele lichte pitting te zien (niet met blote oog te zien), voor de rest eigenlijk als nieuw. Deze stond zeker niet op klappen, ondanks hij toch vol stond met motorolie. (wel brandschoon, evenals de rest van de motor dus goeie olieinterval gehad altijd) Echter als hij begint, gaat het natuurlijk ineens hard. In dit geval was het dus nog zeker geen tijdbom, maar de peace of mind is natuurlijk waar het allemaal om draait..
Was weer leuk klusje, op naar de volgende
Tot zover voor nu, keep you posted!
Als je eenmaal gewend bent zo te werken wil je niet anders meer De sleutel die ik vandaag op een wielophanging nodig heb kan ik morgen wel nodig hebben voor een motor die open ligt..in die zin kan je dus geen vuil op je gereedschap permiteren. (dus na elk gebruik schoonmaken)
Hahaha, ik denk niet dat het aan de kwaliteit van Porsche ligt (kwaliteit van de onderdelen is echt bizar goed), maar meer het feit dat alles vol in het water hangt. Complete motor wordt gewoon zeiknat. Je ruikt het ook als je de auto parkeert, net alsof je net door een enorme plas bent gereden, alleen dan constant In die zin is het dus niet zo gek dat het vast gaat zitten. Moet zeggen dat het meeste nog wel makkelijk los gaat, alleen soms zit het dus ff tegen. Is ook weer niet zo gek na bijna 21 jaar.Martijn_bmw schreef: ↑11 jan 2019, 08:09 Jeeje alles zit wel bizar vast zeg! Is dat nou typisch porsche of komt het veel voor bij alle merken?
Dankje! Foto's tussendoor gaat vrij snel met de iphone, verwerken tot een topic is meer werk Dat valt inderdaad niet altijd mee om tijd voor te vinden naast de zaak maar wel erg leuk om te doen
IMS lager is idd veel werk (is nu gedaan zoals hieronder te lezen is), AOS heeft deze auto al gehad. Koppeling ga ik bekijken(voelt nog goed), ik verdenk het vliegwiel van slijtage maar is best prijzig om "ook maar even te vervangen". Bak eraf pakken is voor mij niet zo heel veel werk dus eerst maar eens kijken.
--------------
Afgelopen weekend eindelijk het IMS lager gedaan. Had er een heel weekend voor ingepland en dat bleek ook wel nodig te zijn. Was ook de eerste keer, volgende gaat natuurlijk stuk sneller. Al met al goed te doen maar zeker geen beginnersklus. Zeker het nieuwe lager erin zetten is geen sinecure. Ik heb veel ervaring met plaatsen van krimpverbindingen (invriezen/opwarmen) maar het plaatsen van het lager was toch wel spannend. Het moet echt in 1 keer goed want je wil het lager er niet halverwege weer uit moeten trekken. (hoge axiale belasting van lager + steunpilaar) Het is dus een precisieklusje met twee kwaden, aan ene kant wil je de IMS niet te zwaar belasten door het lager erin te timmeren, andere kant wil je wel het lager in 1 keer erin (warmt ook meteen op als hij klein stukje erin zit), want bij eruit trekken kan je hem beschadigen en is natuurlijk nogal een dure jongen. Al met al ging het nu heel goed, maar super makkelijk ging hij er niet in. Heb overwogen om het lager in de -80 graden vriezer te gooien maar was bang dat de seals daar niet goed tegen zouden kunnen.
Anyway, zaterdag op tijd begonnen, auto op de brug en beginnen maar.
Schakelstangen(net nieuw), aandrijfassen, achteruitrijlichtsensor, koppelingscilinder losmaken;
Even fast forward, bak loshalen is verder niet zo heel boeiend en ging eigenlijk heel snel;
Met bak eraf heb je ineens een holletje om in te staan, wat super prettig werkt
Sneakpeak of het IMS lager, duidelijk te zien dat het deksel ook een beetje lekt:
Verder losbouwen:
DMF eraf, grappig om te zien dat de olie door de draairichting van de motor 1 kant op wordt "geblazen" De "RMS" (krukaskeering) was recentelijk vervangen en lijkt ook nog goed zijn werk te doen dus die kan nu ook prima blijven zitten.
Voor we verder gaan eerst de motor maar eens op timing zetten..
In veel handleidingen staat vervolgens dat de 3 kettingspanners losgemaakt moeten worden, waarbij voor de achterste de aircocompressor verwijderd moet worden. Ik heb mijn twijfels over de noodzaak daarvan, aangezien de achterste kettingspanner in principe geen radiale kracht op de IMS kan uitoefenen aan de kant van het lager waar het om gaat, anders dan een minimale hefboom vanaf de journal bearing aan de achterzijde. Anyway, voor deze keer de handleidingen op dit punt maar even gevolgd.
Het verwijderen van de aircocompressor is echter nogal een klus (achterste bout van de aircocompressor is echt spiegeltjes werk voor gevorderden), maar uiteindelijk los;
Eerst boel maar beetje schoonspuiten voor we uberhaupt iets open halen:
Lijkt al geupdate deksel te hebben, is recent ook nog open geweest ter "controle" van het lager bij resto. Snap niet dat je hem niet meteen vervangt als je het open hebt liggen maar kan me voorstellen dat de astronomische prijs van LN e.d. daar een rol in spelen.
Olie eruit, belangrijke stap anders komt het er bij de volgende stap wel op een iets minder gecontroleerde manier uit Kwam er overigens brandschoon uit, altijd fijn.
Daar istie dan! Het meest besproken auto onderdeel ooit
Trekkertool erop, soms wil asje nog wel eens breken maar dan is er nog een optie om het asje in de IMS te slaan en met binnentrekker het lager eruit te trekken
Trekker erop, toch wel aardig wat kracht nodig om de snapring achtige borging te doorbreken
Bak motorolie eruit, olie die eigenlijk niet door het lager heen hoort te komen maar er eigenlijk altijd zit. Gelukkig brandschoon
Het oude lager (zo dadelijk meer foto's)
As schoon en droog maken voor nieuwe lager:
Het FVD Brombacher lager met verbeterde seals en vet ready om erin te gaan. Ziet er allemaal top uit, de pilaar zat erin geperst en kon ik er niet uitpersen zonder risico dus kon de tekst niet lezen maar het lijkt erop dat er op de binnenring ook "FVD" is meegelaserd, lijkt er dus op dat ze echt in samenwerking een lager hebben ontwikkeld.
IMS heetstoken, terwijl het lager in de vriezer ligt te wachten. Mondstukje op de föhn om vooral de lagerzitting te verwarmen en niet de hele as/motor warm te stoken..
Simsalabim, nieuw lager erin Deze is overigens een haartje smaller dan de originele, dus deze zit met een soort seegerring aan de buitenkant. Werkt erg goed en is ook erg prettig omdat je meteen weet dat je lager op de goede positie zit.
Fancy dekseltje erop, hopelijk blijft deze mooi lekdicht.
Vliegwiel weer met nieuwe rekbouten (25Nm+120gr) monteren voorlopig
Even simpel centreertooltje gemaakt voor koppelingsplaat
Bak weer terug, ging prima in m'n eentje, alleen de koppelingscilinder terugmonteren was een enoorme pita. Na een hoop vriendelijke woorden ging hij er uiteindelijk toch maar in
Overigens zijn inmiddels de andere draagarmen ook vervangen, andere kant was net zo slecht los te krijgen maar ging stuk sneller omdat ik nu meteen wist dat ik beter de zaag erin kon zetten ipv eerst proberen. Ziet er weer fris uit, eigenlijk is alles nu weer zo goed als nieuw achter
Anyway, ik dwaal af van het IMS verhaal
Was toch wel benieuwd hoe het lager er echt aan toe was na die 200.000km en al die horrorverhalen, ookal is dit de sterke dualrow versie, dus maar even de zaag erin gezet. Overigens voelde hij met olie erin nog als nieuw qua draaien, na het eruit spoelen iets meer geluid maar denk dat het van de stalen kooien komt.
Onder de microscoop, grofweg 40x vergroting, de buitenschaal. Ontzettend moeilijk om iets glimmends goed erop te krijgen maar toch even proberen:
Binnenring:
Kogels met vreselijk licht:
Met iets minder erg licht ineens een heel ander perspectief (letterlijk)
Samenvattend, in de buitenschaal is wat hele lichte pitting te zien (niet met blote oog te zien), voor de rest eigenlijk als nieuw. Deze stond zeker niet op klappen, ondanks hij toch vol stond met motorolie. (wel brandschoon, evenals de rest van de motor dus goeie olieinterval gehad altijd) Echter als hij begint, gaat het natuurlijk ineens hard. In dit geval was het dus nog zeker geen tijdbom, maar de peace of mind is natuurlijk waar het allemaal om draait..
Was weer leuk klusje, op naar de volgende
Tot zover voor nu, keep you posted!
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 28 jul 2019, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Flinke klus, top geschreven weer!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Mooi beschreven en duidelijke foto's.... met vaak frisse olie en een beetje geluk kan zo'n dualrow het dus wel 2 ton volhouden.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Zeer interessant. Echt top dat je de tijd neemt voor deze verslagen!
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Zeer mooi weergegeven weer.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Super verslag! Ook al was het dus voor niets
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Heerlijk om dit soort verslagen te lezen !
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Mooi om het weer zo te zien!
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Petje af en diepe buiging Nick
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
super gaaf geschreven en gedocumenteerd weer!
even een nope vraag, wat lagert het IMS lager eigenlijk? ik dacht altijd dat het de krukaslager was
even een nope vraag, wat lagert het IMS lager eigenlijk? ik dacht altijd dat het de krukaslager was
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Diep respect voor je manier van verslaggeving, Nick. Van dit soort foto's en reportages moeten ze wel smullen op Porschefora. Ga zo door.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Prachtig weer Nick!
Heel gaaf dat je de moeite neemt om zulke uitgebreide verslagen te maken.
Heel gaaf dat je de moeite neemt om zulke uitgebreide verslagen te maken.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Ik kwam hier om iets te leren, en werd wederom zeker niet teleurgesteld!
- Martijn M
- Berichten: 3293
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Dit, maar snap er nog steeds geen kloot vanMartijnGizmo schreef: ↑24 jan 2019, 09:26 Ik kwam hier om iets te leren, en werd wederom zeker niet teleurgesteld!
- timoty
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Het is inderdaad een hoop werk om het IMS lager te vervangen. Mooi verslag en dito resultaat, mijn complimenten hoor!
De tussenas (IMS = intermediate shaft) drijft de oliepomp aan. Het is al een tijd geleden dat ik er live een gezien heb maar volgens mij zat aan het ene einde het bekende lager en het distributie tandwiel en aan de andere zijde de oliepomp.
De tussenas (IMS = intermediate shaft) drijft de oliepomp aan. Het is al een tijd geleden dat ik er live een gezien heb maar volgens mij zat aan het ene einde het bekende lager en het distributie tandwiel en aan de andere zijde de oliepomp.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Zonde van je tijd dus eigenlijk Nick!
Mooi verslag, en wat heerlijk om zulke dingen in een weekendje zelf te kunnen doen.
Mooi verslag, en wat heerlijk om zulke dingen in een weekendje zelf te kunnen doen.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Heerlijk leesvoer!
Complimenten over je schrijfwijze en verslaglegging.
Complimenten over je schrijfwijze en verslaglegging.
- CasperH
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 15:53
- Auto: Peugeot 205 GTi
- Contacteer:
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
Heel lekker leesvoer dit!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Nick's 996 C2 Cabrio + E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo
mooi leesvoer weer Nick en plaatjes (en mooie klus natuurlijk)! Thanks voor het delen
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Zo weer even een updateje hier, Porsche is inmiddels verkocht aan een goede vriend van mij die na een tourrit door de Ardennen als navigator helemaal verkocht was
Nog 1 fototje van de M3 en de Porsche naast elkaar vlak voor het Ardennen weekendje, had moeite om te kiezen maar het werd uiteindelijk de Porsche (daardoor nu ook verkocht aan mn navigator haha)
Als karma voor het verkopen van de "onbetrouwbare" Porsche die letterlijk nooit 1 slag verkeerd heeft gegeven, stond ik 2 dagen daarna stil met de M3 met kapotte dynamo..
Gelukkig hadden we er nog 1 op de zaak liggen die mijn compagnon meteen kwam brengen en hadden we de dynamo langs de kant van de weg vervangen voor de ANWB er was.
Anyway, ik zag het niet zo zitten om met het druilerige weer en de aankomende herst met de M3 te gaan dailyen dus maar snel op zoek naar wat anders. Ik wist zelf nog niet zo goed wat ik wou, miste mijn E93 M3 best wel dus twijfelde om die misschien weer terug te kopen, anderszijds ook een beetje aan het kijken naar een Z4 35is (wou graag weer een DCT) maar uiteindelijk werd het voorlopig totaal wat anders en heb ik de E61 545i Touring van Bombadil overgenomen.
Die keuze heeft verschillende redenen, o.a. dat we binnenkort gaan verhuizen met de zaak (TEG) met de nodige kosten, waardoor het nu beter uitkomt om een "goedkopere" auto te rijden, maar anderzijds ook omdat ik nog altijd enorm kan genieten van de luxe van een dikke daily. (Luxe die ik dus ook bij de Porsche best wel miste). In dat opzicht volgde ik de 545i ook al een tijdje omdat ik het echt een begeerlijke auto vond, voornamelijk door de belachelijke hoeveelheid aan opties. Nu ik de Porsche had verkocht en de 545i nog beschikbaar was viel alles mooi samen.
Enkel toen ik contact opnam met Bombadil had hij net een vervelende ratel bij de motor vastgesteld en de BMW net bij een specialist neer gezet. Even afwachten dus op het oordeel van de specialist.. een paar dagen later volgde het oordeel dat de rammel waarschijnlijk zou verdwijnen met het vervangen van de kettingspanners. Voor mij dus geen reden om af te taaien en de afspraak gemaakt met Bombadil dat (uiteraard na hem eerst bekeken te hebben) mee zou nemen, de kettingspanners zou vervangen en hem zou overnemen als het geluid daarna weg zou zijn. Afgelopen vrijdagavond dus de 545i opgehaald:
Terug gekomen meteen aan de slag, op de heenweg had ik bij de dealer al 2 nieuwe kettingspanners meegenomen. Eerst maar de makkelijk bereikbare spanner proberen..
Helaas, dat was hem niet. Ratel nog steeds aanwezig. Dan ook maar de andere doen, maar dat is niet even..
De spanner aan de passagierszijde kan er met geen mogelijkheid uit omdat de chassisbalk in de weg zit. Dus, motor zo ver als nodig los maken en optakelen..geen fijn klusje want hij moet ontzettend ver omhoog voordat hij eruit kan en dus moet er aardig wat los;
Motor opgetakeld en 1 kant op drukken;
Nieuwe erin;
Fingers crossed en starten maar (inmiddels bijna middernacht)...fuck, ratel nog steeds aanwezig. Toen maar naar huis gegaan, volgende dag maar even verder zoeken en zelf diagnose stellen (heb blind de spanners gedaan want het was absoluut plausibel met de locatie van het geluid).
Auto op de brug laten lopen en met de stethoscoop aan de gang gegaan. Toen had ik hem vrij snel gevonden; de aircopomp. Riem eraf gehaald (Heeft geen spanner, is een soort elastiek) en het geluid was weg! Cool, wel een dure reparatie (dus weer even met Bombadil overleggen..) maar gelukkig geen ratel uit het blok zelf.
Meteen de motor en onderplaten maar even goed schoongemaakt, motor lekt nog een klein beetje maar de onderplaten waren nooit schoongemaakt na eerdere, reeds opgeloste, lekkages dus daar moest ik met het plamuurmes de shit vanaf steken
Beter (ook cool om de hydraulische stabistang te zien als onderdeel van de dynamic drive)
Overigens ziet de auto er van onder super netjes uit, wielophanging e.d. zijn nauwelijks gecorrodeerd, zo netjes zie ik ze eigenlijk niet vaak meer dus daar wordt ik wel blij van!
Grappig detail waar ik pas achter kwam toen ik de bezichtiging al gepland had is dat deze auto 6 jaar lang van mijn oude baas is geweest en ik destijds notabene zelf een keer met die auto heb gereden..om een of andere rede had mijn brein opgeslagen dat hij een grijze had, dus dat lampje ging pas heel laat branden.. (hij heeft in 6 jaar tijd 13,5k aan onderhoud uitgegeven aan deze auto..)
Al met al met ik er super content mee, rijd waanzinnig goed. Hij heeft wel wat liefde nodig om weer helemaal op mijn niveau te komen maar dat komt uiteraard wel goed. Zal de progressie hier wel een beetje bijhouden
Tot zover voor nu, keep you posted!
Nog 1 fototje van de M3 en de Porsche naast elkaar vlak voor het Ardennen weekendje, had moeite om te kiezen maar het werd uiteindelijk de Porsche (daardoor nu ook verkocht aan mn navigator haha)
Als karma voor het verkopen van de "onbetrouwbare" Porsche die letterlijk nooit 1 slag verkeerd heeft gegeven, stond ik 2 dagen daarna stil met de M3 met kapotte dynamo..
Gelukkig hadden we er nog 1 op de zaak liggen die mijn compagnon meteen kwam brengen en hadden we de dynamo langs de kant van de weg vervangen voor de ANWB er was.
Anyway, ik zag het niet zo zitten om met het druilerige weer en de aankomende herst met de M3 te gaan dailyen dus maar snel op zoek naar wat anders. Ik wist zelf nog niet zo goed wat ik wou, miste mijn E93 M3 best wel dus twijfelde om die misschien weer terug te kopen, anderszijds ook een beetje aan het kijken naar een Z4 35is (wou graag weer een DCT) maar uiteindelijk werd het voorlopig totaal wat anders en heb ik de E61 545i Touring van Bombadil overgenomen.
Die keuze heeft verschillende redenen, o.a. dat we binnenkort gaan verhuizen met de zaak (TEG) met de nodige kosten, waardoor het nu beter uitkomt om een "goedkopere" auto te rijden, maar anderzijds ook omdat ik nog altijd enorm kan genieten van de luxe van een dikke daily. (Luxe die ik dus ook bij de Porsche best wel miste). In dat opzicht volgde ik de 545i ook al een tijdje omdat ik het echt een begeerlijke auto vond, voornamelijk door de belachelijke hoeveelheid aan opties. Nu ik de Porsche had verkocht en de 545i nog beschikbaar was viel alles mooi samen.
Enkel toen ik contact opnam met Bombadil had hij net een vervelende ratel bij de motor vastgesteld en de BMW net bij een specialist neer gezet. Even afwachten dus op het oordeel van de specialist.. een paar dagen later volgde het oordeel dat de rammel waarschijnlijk zou verdwijnen met het vervangen van de kettingspanners. Voor mij dus geen reden om af te taaien en de afspraak gemaakt met Bombadil dat (uiteraard na hem eerst bekeken te hebben) mee zou nemen, de kettingspanners zou vervangen en hem zou overnemen als het geluid daarna weg zou zijn. Afgelopen vrijdagavond dus de 545i opgehaald:
Terug gekomen meteen aan de slag, op de heenweg had ik bij de dealer al 2 nieuwe kettingspanners meegenomen. Eerst maar de makkelijk bereikbare spanner proberen..
Helaas, dat was hem niet. Ratel nog steeds aanwezig. Dan ook maar de andere doen, maar dat is niet even..
De spanner aan de passagierszijde kan er met geen mogelijkheid uit omdat de chassisbalk in de weg zit. Dus, motor zo ver als nodig los maken en optakelen..geen fijn klusje want hij moet ontzettend ver omhoog voordat hij eruit kan en dus moet er aardig wat los;
Motor opgetakeld en 1 kant op drukken;
Nieuwe erin;
Fingers crossed en starten maar (inmiddels bijna middernacht)...fuck, ratel nog steeds aanwezig. Toen maar naar huis gegaan, volgende dag maar even verder zoeken en zelf diagnose stellen (heb blind de spanners gedaan want het was absoluut plausibel met de locatie van het geluid).
Auto op de brug laten lopen en met de stethoscoop aan de gang gegaan. Toen had ik hem vrij snel gevonden; de aircopomp. Riem eraf gehaald (Heeft geen spanner, is een soort elastiek) en het geluid was weg! Cool, wel een dure reparatie (dus weer even met Bombadil overleggen..) maar gelukkig geen ratel uit het blok zelf.
Meteen de motor en onderplaten maar even goed schoongemaakt, motor lekt nog een klein beetje maar de onderplaten waren nooit schoongemaakt na eerdere, reeds opgeloste, lekkages dus daar moest ik met het plamuurmes de shit vanaf steken
Beter (ook cool om de hydraulische stabistang te zien als onderdeel van de dynamic drive)
Overigens ziet de auto er van onder super netjes uit, wielophanging e.d. zijn nauwelijks gecorrodeerd, zo netjes zie ik ze eigenlijk niet vaak meer dus daar wordt ik wel blij van!
Grappig detail waar ik pas achter kwam toen ik de bezichtiging al gepland had is dat deze auto 6 jaar lang van mijn oude baas is geweest en ik destijds notabene zelf een keer met die auto heb gereden..om een of andere rede had mijn brein opgeslagen dat hij een grijze had, dus dat lampje ging pas heel laat branden.. (hij heeft in 6 jaar tijd 13,5k aan onderhoud uitgegeven aan deze auto..)
Al met al met ik er super content mee, rijd waanzinnig goed. Hij heeft wel wat liefde nodig om weer helemaal op mijn niveau te komen maar dat komt uiteraard wel goed. Zal de progressie hier wel een beetje bijhouden
Tot zover voor nu, keep you posted!
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 29 sep 2019, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 220 gasten