E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Ziet er netjes uit Martin!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Thanks mannen
-
Online
- Berichten: 2712
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
prima verschijning. velgjes hadden een maatje groter gemogen maar dat mag de pret niet drukken...
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
17” is groot zat. Als die RFT-zooi eraf is rijdt ie helemaal top.
Nu eerst maar eens een trekhaak gaan organiseren.
Nu eerst maar eens een trekhaak gaan organiseren.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Nice, is een trekhaak makkelijk toe te voegen? Ook qua kabels? Op mijn werk net een mooie E61 530d ingekocht..... Misschien eens wat serieuzer bekijken
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Voor zover ik heb kunnen vinden wel ja.
Bumpertje eraf en binnen wat kappen. Met een beetje geluk hoeft er geen draad naar voren en kan alles in de kofferbak aangesloten worden. Activatie door de dealer is niet nodig.
Wel even opletten als je een afneembare haak wilt. Ik wil niet zagen in de bumper dus ben je afhankelijk van 1 merk haak en dat is Oris/Bosal. Die is verticaal afneembaar en heeft geen bumperuitsnede nodig. Scheelt weer.
Verder moet je, afhankelijk van bouwjaar, even kijken of de standaard koelvin toereikend is. In NL niet zo boeiend en ook niet als er niks extreem zwaar achter komt. Maar met een sleurhut in 30gr naar Zuid-Frankrijk wil je de koeling wel goed voor elkaar hebben en dan moet je een andere vin monteren. Kan zijn dat die er al op zit. Dat moet je even uitzoeken.
Bumpertje eraf en binnen wat kappen. Met een beetje geluk hoeft er geen draad naar voren en kan alles in de kofferbak aangesloten worden. Activatie door de dealer is niet nodig.
Wel even opletten als je een afneembare haak wilt. Ik wil niet zagen in de bumper dus ben je afhankelijk van 1 merk haak en dat is Oris/Bosal. Die is verticaal afneembaar en heeft geen bumperuitsnede nodig. Scheelt weer.
Verder moet je, afhankelijk van bouwjaar, even kijken of de standaard koelvin toereikend is. In NL niet zo boeiend en ook niet als er niks extreem zwaar achter komt. Maar met een sleurhut in 30gr naar Zuid-Frankrijk wil je de koeling wel goed voor elkaar hebben en dan moet je een andere vin monteren. Kan zijn dat die er al op zit. Dat moet je even uitzoeken.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:28
- Auto: Renooit
- Locatie: Groningen
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Mooi ding Martin! Zo in het grijs op 17 inch zonder M-Pakket vind ik juist mooi Heb zelf een zwarte LCI, maar had zelf ook liever een grijs/zilvertint gehad.
@Trekhaak
De haak heb ik zelf gemonteerd, een verticaal afneembare van Hook. Daarvoor hoef je ook niet in de bumper te zagen. Inclusief verzenden was ik ca. 330 euro kwijt bij trekhaakdiscounter incl 13-polige kabelset. Let wel op dat de constante plus en geschakelde plus er apart bij besteld moeten worden, die moet ik zelf ook nog even nabestellen.
Het aansluiten is heel eenvoudig. Volgens mij ligt er bij een touring altijd canbus achterin als hij af fabriek is voorzien van parkeersensoren. Daar prik je de module dus zo bij op, de accu ligt achterin dus dat is ook eenvoudig en je moet het remlicht er ook nog even extra aanprikken. Als de kabelboom specifiek voor jou auto is dan is in leren niet nodig, PDC gaat ook standaard uit zodra je er iets achter hebt hangen.
Overigens goede suggestie van de koeling, moet ik dus ook even checken. Wist ik niet
@Trekhaak
De haak heb ik zelf gemonteerd, een verticaal afneembare van Hook. Daarvoor hoef je ook niet in de bumper te zagen. Inclusief verzenden was ik ca. 330 euro kwijt bij trekhaakdiscounter incl 13-polige kabelset. Let wel op dat de constante plus en geschakelde plus er apart bij besteld moeten worden, die moet ik zelf ook nog even nabestellen.
Het aansluiten is heel eenvoudig. Volgens mij ligt er bij een touring altijd canbus achterin als hij af fabriek is voorzien van parkeersensoren. Daar prik je de module dus zo bij op, de accu ligt achterin dus dat is ook eenvoudig en je moet het remlicht er ook nog even extra aanprikken. Als de kabelboom specifiek voor jou auto is dan is in leren niet nodig, PDC gaat ook standaard uit zodra je er iets achter hebt hangen.
Overigens goede suggestie van de koeling, moet ik dus ook even checken. Wist ik niet
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Hook...is mij onbekend. Prijs is wel interessant.
Hoe is de kwaliteit?
Hoe is de kwaliteit?
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:28
- Auto: Renooit
- Locatie: Groningen
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
De kwaliteit vind ik voldoende, zeker voor het geld. De pasvorm van de haak icm de bumper is goed. In hoeverre de haak soepel te (de)monteren blijft moet de tijd uitwijzen. Een duurder merk zal qua draaimechaniek vast een degelijker gevoel geven, maar vooralsnog geen klachten. De kabelset is van Jaeger dacht ik, maar als je wil kan ik dat nog wel even controleren.
Op bimmerportal is wel een voorbeeld van iemand die hem ook heeft gemonteerd:
http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?t=54357
Op bimmerportal is wel een voorbeeld van iemand die hem ook heeft gemonteerd:
http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?t=54357
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Ik ga er eens over nadenken. Scheelt zeker een goeie 100,- met die Oris/Bosal.
- EvdP
- Berichten: 6137
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Ik heb al twee keer een trekhaak gekocht via Rameder.nl. Eén keer een Auto-Hak en een Brink dacht ik. Wel beide met 7 polige stekker. Waren ook niet duur.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Rameder had ik ook gezien ja.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
We zijn inmiddels een aantal weken verder en er is al weer het een ander gedaan aan de auto.
* trekhaak is besteld. Heb toch gekozen voor een Westfalia icm ECS 13-polige set met aanvulset voor de constante plus naar de hut.
* er liggen 4 nieuwe banden te wachten op montage. Heb gekozen voor Hankook Ventus Prime 3 XL in de maat 225-50R17 98W. Natuurlijk geen RFT. Er ligt tenslotte een reservewiel achterin de kofferbak.
Dan de reeds gedane werkzaamheden;
Als eerste was de versnellingsbak aan de beurt. Zoals ik al had laten zien waren de spullen binnen en was het zaak om een en ander te gaan monteren. Het carter lekte dus het moest sowieso gebeuren.
Bij deze vesnellingsbak zit het filter vast in de pan. Omdat ik persé een ZF-set wilde hebben zit er nu weer een pan met vast filter op de auto. Je kan universeel een losse pan met filter kopen zodat je voortaan alleen het filter kan vervangen. Maar de kosten van de ZF-set vielen me alles mee dus lekker voor origineel spul gekozen.
Eerst de olie er maar eens uit laten lopen;
Was aardig zwart maar zag er geen rare dingen in drijven.
Voor de duidelijkheid....de nieuwe olie is volledig doorzichtig. Dus life time m'n neus. Die olie moet je echt verversen om de zoveel kilometers!
Toen de pan eraf gehaald;
Vervolgens de mechatronic eruit halen om bij de pakking en de pijpjes te komen;
Daarna ziet de versnellingsbak er zo uit;
Pakking en de pijpjes voor de olie toe- en afvoer vervangen;
Daarna bak weer dichtgebouwd, olie erin en rijden maar. Je merkt ook goed verschil zeg!! Bak schakelt veel soepeler en bij het wisselen van verzet (R, N, D etc) valt ie er heel soepel in en niet meer met een soort "bonk".
Toen diende er zich een foutmelding aan....en wel op de niveauregeling achter. Volgens de boordcomputer was de niveauregeling uitgevallen. Auto staat echter wel op de juiste hoogte en zakt ook niet weg. Dus even speuren op internet. Daar kwam ik al snel de aanvoerslang tegen die vaak scheurt en interne vervuiling van de pomp zelf.
Bij Airsus een nieuwe aanvoerslang besteld en die gemonteerd (oude was idd gescheurd net voor de pomp) en de pomp open gemaakt om de vervuiling bij de kleppen weg te halen.
Voor het filteren van de lucht wordt gewoon een ouderwets benzinefilter gebruikt;
Van de opengemaakte pomp heb ik helaas geen foto's gemaakt.
Probleem is echter niet opgelost dus ik denk dat ik aan een nieuwe pomp moet geloven. Binnenkort maar even bestellen.
Denk pomp nummer drie want volgens mij zit er al een aftermarket exemplaar op.
Verder nog even de voorstoelen schoon gemaakt met de Stipt Interior Matt Cleaner;
Voor;
Na;
En als laatste een update voor de navigatie gekocht via Markplaats
Genoeg gedaan dus de eerste weken in bezit. Maar het rijdt super. Hele fijne auto waar de misses gelukkig ook snel aan gewend is.
* trekhaak is besteld. Heb toch gekozen voor een Westfalia icm ECS 13-polige set met aanvulset voor de constante plus naar de hut.
* er liggen 4 nieuwe banden te wachten op montage. Heb gekozen voor Hankook Ventus Prime 3 XL in de maat 225-50R17 98W. Natuurlijk geen RFT. Er ligt tenslotte een reservewiel achterin de kofferbak.
Dan de reeds gedane werkzaamheden;
Als eerste was de versnellingsbak aan de beurt. Zoals ik al had laten zien waren de spullen binnen en was het zaak om een en ander te gaan monteren. Het carter lekte dus het moest sowieso gebeuren.
Bij deze vesnellingsbak zit het filter vast in de pan. Omdat ik persé een ZF-set wilde hebben zit er nu weer een pan met vast filter op de auto. Je kan universeel een losse pan met filter kopen zodat je voortaan alleen het filter kan vervangen. Maar de kosten van de ZF-set vielen me alles mee dus lekker voor origineel spul gekozen.
Eerst de olie er maar eens uit laten lopen;
Was aardig zwart maar zag er geen rare dingen in drijven.
Voor de duidelijkheid....de nieuwe olie is volledig doorzichtig. Dus life time m'n neus. Die olie moet je echt verversen om de zoveel kilometers!
Toen de pan eraf gehaald;
Vervolgens de mechatronic eruit halen om bij de pakking en de pijpjes te komen;
Daarna ziet de versnellingsbak er zo uit;
Pakking en de pijpjes voor de olie toe- en afvoer vervangen;
Daarna bak weer dichtgebouwd, olie erin en rijden maar. Je merkt ook goed verschil zeg!! Bak schakelt veel soepeler en bij het wisselen van verzet (R, N, D etc) valt ie er heel soepel in en niet meer met een soort "bonk".
Toen diende er zich een foutmelding aan....en wel op de niveauregeling achter. Volgens de boordcomputer was de niveauregeling uitgevallen. Auto staat echter wel op de juiste hoogte en zakt ook niet weg. Dus even speuren op internet. Daar kwam ik al snel de aanvoerslang tegen die vaak scheurt en interne vervuiling van de pomp zelf.
Bij Airsus een nieuwe aanvoerslang besteld en die gemonteerd (oude was idd gescheurd net voor de pomp) en de pomp open gemaakt om de vervuiling bij de kleppen weg te halen.
Voor het filteren van de lucht wordt gewoon een ouderwets benzinefilter gebruikt;
Van de opengemaakte pomp heb ik helaas geen foto's gemaakt.
Probleem is echter niet opgelost dus ik denk dat ik aan een nieuwe pomp moet geloven. Binnenkort maar even bestellen.
Denk pomp nummer drie want volgens mij zit er al een aftermarket exemplaar op.
Verder nog even de voorstoelen schoon gemaakt met de Stipt Interior Matt Cleaner;
Voor;
Na;
En als laatste een update voor de navigatie gekocht via Markplaats
Genoeg gedaan dus de eerste weken in bezit. Maar het rijdt super. Hele fijne auto waar de misses gelukkig ook snel aan gewend is.
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Mooi werk!
Ik wil dit jaar de olie van de automaatbak van de Pajero ook nog wisselen, maar of ik hem zo open zou durven trekken weet ik nog niet zeker
Ik wil dit jaar de olie van de automaatbak van de Pajero ook nog wisselen, maar of ik hem zo open zou durven trekken weet ik nog niet zeker
- Martijn_bmw
- Berichten: 26692
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Stoelen zien er weer mooi uit zeg zo!
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Terug naar fabrieksnieuw
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Dit stelt niet zo heel veel voor. Zodra de pan eraf is heb je gelijk toegang tot de mechatronic. Die zit met iets van 10 torx-boutjes vast. Je moet hem er wel even samen uit halen zodat je hem zeker niet laat vallen.Ferdi Gielen schreef: ↑01 jul 2020, 22:00 Mooi werk!
Ik wil dit jaar de olie van de automaatbak van de Pajero ook nog wisselen, maar of ik hem zo open zou durven trekken weet ik nog niet zeker
Monteren is ook makkelijk. Alleen de volgorde van vastzetten van de boutjes moet je even weten. Maar alles is op internet en youtube te vinden.
Al met al viel het me reuze mee om te doen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Nieuwe stappers gemonteerd
Morgen even de wielen aan de binnenkant schoonmaken, alles balanceren en dan tuffen maar. Ben benieuwd. Zal een stuk beter rijden denk.
Morgen even de wielen aan de binnenkant schoonmaken, alles balanceren en dan tuffen maar. Ben benieuwd. Zal een stuk beter rijden denk.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Ziet er goed uit
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Herkenbaar dat soepelere schakelen met een vers filter en olie in de bak. Bij mij was de olie niet zo wart (120.000 km) maar zeker niet meer nieuw. Onderhoud is behoud, goed bezig!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Goed bezig. Ik had dezelfde banden onder de Audi, en dat ging allemaal prima.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Banden zitten erop. Top!!
Ik snap nog steeds niet hoe BMW het ooit verzonnen heeft om die rft banden op hun auto’s te monteren.
Op normale banden rijdt die auto echt zoveel beter.
Ik snap nog steeds niet hoe BMW het ooit verzonnen heeft om die rft banden op hun auto’s te monteren.
Op normale banden rijdt die auto echt zoveel beter.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
De laatste zaken zijn inmiddels ook gedaan.
Trekhaak gemonteerd vorige week. Dat ging niet helemaal zonder slag of stoot.
De haak zelf ik simpel. Dat kan niet fout gaan. De elektroset was even een ander verhaal
Gebruik altijd sets van ECS en die zijn altijd voorzien van een duidelijke beschrijving. Nu zat er een beknopte uitleg bij dus was het even zoeken. Er moesten twee draden op de can-bus (geel & zwart) komen en een draad op het remlicht (zwart/geel).
De CAN-bus draden lagen niet waar de omschrijving voorstelde. Na wat zoeken en bellen naar de helpdesk uiteindelijk gevonden onder het reservewiel
Toen draad van het remlicht zoeken....niet te vinden. Dan zelf zoeken met multimeter...yes...grijs/groen maar er komt spanning op tijdens remmen. Dus hop...draad eraan en alles dicht gebouwd. Sleurhut aangekoppeld om te testen....gaat het remlicht constant branden bij verlichting aan
Op internet een beschrijving gezocht van een ander merk kabelset en wat blijkt....volgens ECS zit de draad links achterin voor het remlicht. Dat klopt ook wel maar dan bij een LCI omdat die LED-achterlichten heeft. Die heeft een aparte draad voor het remlicht.
De pré-LCI heeft voor zowel verlichting als rem hetzelfde lampje met maar 1 gloeidraad. De auto regelt zelf het voltage naar het lampje bij remmen met verlichting aan.
Nu bleek dat de draad voor het remlicht bij het 3e remlicht aangesloten moest worden. En die draad ligt rechts achterin
Daar aangesloten en alles werkt top. Opgelost dus
Ook bleef ik storing houden op de niveauregeling. De inlaatslang vervangen en schoonmaken van de pomp was helaas niet de oplossing.
Dus bij Aerosus een nieuwe pomp besteld en die er gisteren meteen opgezet. Relais ook vervangen. Nu maar even afwachten maar heb het idee dat het probleem opgelost is. Hoor de pomp nu heel kort na starten even draaien en dat was met de oude pomp veel langer.
Verder gewoon een heerlijke auto en gelukkig nog steeds binnen budget wat ik er aan uit wilde geven
Trekhaak gemonteerd vorige week. Dat ging niet helemaal zonder slag of stoot.
De haak zelf ik simpel. Dat kan niet fout gaan. De elektroset was even een ander verhaal
Gebruik altijd sets van ECS en die zijn altijd voorzien van een duidelijke beschrijving. Nu zat er een beknopte uitleg bij dus was het even zoeken. Er moesten twee draden op de can-bus (geel & zwart) komen en een draad op het remlicht (zwart/geel).
De CAN-bus draden lagen niet waar de omschrijving voorstelde. Na wat zoeken en bellen naar de helpdesk uiteindelijk gevonden onder het reservewiel
Toen draad van het remlicht zoeken....niet te vinden. Dan zelf zoeken met multimeter...yes...grijs/groen maar er komt spanning op tijdens remmen. Dus hop...draad eraan en alles dicht gebouwd. Sleurhut aangekoppeld om te testen....gaat het remlicht constant branden bij verlichting aan
Op internet een beschrijving gezocht van een ander merk kabelset en wat blijkt....volgens ECS zit de draad links achterin voor het remlicht. Dat klopt ook wel maar dan bij een LCI omdat die LED-achterlichten heeft. Die heeft een aparte draad voor het remlicht.
De pré-LCI heeft voor zowel verlichting als rem hetzelfde lampje met maar 1 gloeidraad. De auto regelt zelf het voltage naar het lampje bij remmen met verlichting aan.
Nu bleek dat de draad voor het remlicht bij het 3e remlicht aangesloten moest worden. En die draad ligt rechts achterin
Daar aangesloten en alles werkt top. Opgelost dus
Ook bleef ik storing houden op de niveauregeling. De inlaatslang vervangen en schoonmaken van de pomp was helaas niet de oplossing.
Dus bij Aerosus een nieuwe pomp besteld en die er gisteren meteen opgezet. Relais ook vervangen. Nu maar even afwachten maar heb het idee dat het probleem opgelost is. Hoor de pomp nu heel kort na starten even draaien en dat was met de oude pomp veel langer.
Verder gewoon een heerlijke auto en gelukkig nog steeds binnen budget wat ik er aan uit wilde geven
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Gewoon ff een foto. Verder is er niks te melden. Doen het allebei top
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 330i + E61 525i + E30 316 + A3 1.8T JYR
Mooi duo, Martin!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, EmielS60, Hsp, jasverstoppen, KoenM, maurizio, MVB, Rivanov, Yannik Schmidt en 78 gasten