E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Netjes Martin! Hij staat er weer goed bij. Chrome nieren zou ik zeker doen.
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Mooi mooi! Chrome nieren zou ik ook doen, staat een stuk frisser imo.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E46 330i M-tech '00 --> koelsysteem :-(
vanwaar heb jij de pcv onderdelen gehaald? dealer of aftermarket? weet jij wie de OEM supplier is van die olieafscheider/bijhorenden plastic buizen en slangen ?Martin van der Zwaard schreef: ↑08 dec 2018, 17:24 Vandaag nog even een uurtje bezig geweest. Het gebrek aan tijd nekt me want anders was is al klaar geweest.
Spruitstuk klaargemaakt door PCV te monteren, nieuwe pakkingen en twee nieuwe afsluitdoppen op het vacuumdeel. De slang vervang ik ook nog even. Zitten achter op het spruitstuk dus nu makkelijk te vervangen.
F4CA2C54-73BD-471C-BCEF-7D2D4143B94C.jpeg
299D8E1D-6D89-4CBE-852B-2EE541A2452B.jpeg
Gasklep schoongemaakt en de stationairklep ook gelijk. Pasvlakken van de inlaat op de kop glimmen weer en ook de pasvlakken van de waterpomp en thermostaat.
Langzaam aan gaan we weer opbouwen. Hoop eind volgende week te kunnen rijden.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Ik heb een set van Febi gemonteerd. De koude landen uitvoering.
Origineelnummers waren uit de olieafscheider geveild. Producent weet ik ook niet want ook dat staat er niet meer op.
Origineelnummers waren uit de olieafscheider geveild. Producent weet ik ook niet want ook dat staat er niet meer op.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Febi koopt die dus van de Oem supplier en vijlt het nr eraf ?Martin van der Zwaard schreef: ↑16 jan 2019, 12:26 Ik heb een set van Febi gemonteerd. De koude landen uitvoering.
Origineelnummers waren uit de olieafscheider geveild. Producent weet ik ook niet want ook dat staat er niet meer op.
met andere woorden: Febi zou in deze goede kwaliteit moeten zijn.
Ik wil mijn inlaat er maar liefst 1 keer afhalen, daarom dat ik het probeer te achterhalen
- MParallel
- Berichten: 7994
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Lekker weer.
Ik stem ook voor chroom.
Ik stem ook voor chroom.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Dat is niet altijd het geval maar wel vaak.
Chroom is inmiddels besteld. Net als een lage tonen speaker voor in de l.v. deur. Die kraakt sinds kort.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Chroom grill zitten er weer in. Beter zo.
Speaker l.v. is anders dan de originele HK-speaker die erin zit. Die is 2ohm en de nieuwe is 3ohm.
Volgens BMW is het nummer van de HK-variant gewijzigd naar de speaker die ik nu heb.
Heb hem nog niet gemonteerd omdat de huidige het gewoon goed doet. Geen idee wat er met dat kraken aan de hand was. Ik laat het even voor wat het is.
Speaker l.v. is anders dan de originele HK-speaker die erin zit. Die is 2ohm en de nieuwe is 3ohm.
Volgens BMW is het nummer van de HK-variant gewijzigd naar de speaker die ik nu heb.
Heb hem nog niet gemonteerd omdat de huidige het gewoon goed doet. Geen idee wat er met dat kraken aan de hand was. Ik laat het even voor wat het is.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Dus nu kraakt ie niet meer, of wat?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Door de vorst kraken andere delen van de auto harder dus hij hoort het niet meer
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00 --> we rijden weer :-)
Had pas was vocht in de rechter koplamp dus even de rubber dop losgetrokken zodat ie kon drogen.
Dop van de week weer erop gezet en lamp was droog.
Gisteren auto laten wassen en vanmorgen dikke druppels aan de binnenkant van het glas.
Dus heb de lamp er maar eens uitgehaald en het glas gedemonteerd. Rubber schoongemaakt en dik in de vaseline gezet. Alles weer in elkaar gezet en nu afwachten of alles droog blijft.
Heb gelijk de Neglin D2S-lampen vervangen door een setje van Philips. Hopelijk ook van de knipperende lamp af nu.
Dop van de week weer erop gezet en lamp was droog.
Gisteren auto laten wassen en vanmorgen dikke druppels aan de binnenkant van het glas.
Dus heb de lamp er maar eens uitgehaald en het glas gedemonteerd. Rubber schoongemaakt en dik in de vaseline gezet. Alles weer in elkaar gezet en nu afwachten of alles droog blijft.
Heb gelijk de Neglin D2S-lampen vervangen door een setje van Philips. Hopelijk ook van de knipperende lamp af nu.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00
Dankij Bokkepoot vandaag het gereedschapsetje compleet gemaakt. Miste de bougie/pijpsleutel nog en die zit er nu dus wel in.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 330i M-tech '00
Martin, ben je nou van de knipperende lamp af?
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: E46 330i M-tech '00
Ik heb even zitten zoeken naar de bougie en pijpsleutel omdat bij mij de set ook niet compleet leek te zijn. Leek, omdat volgens ETK dit helemaal niet standaard bij de auto hoort. Ook de sets op eBay zijn allemaal zonder voor de E46. Of mis ik wat?Martin van der Zwaard schreef: ↑20 feb 2019, 21:37 Dankij Bokkepoot vandaag het gereedschapsetje compleet gemaakt. Miste de bougie/pijpsleutel nog en die zit er nu dus wel in.
https://bimmercat.com/bmw/EN/search/sel ... CE/71_0182
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00
Geen idee. De uitsparingen zitten er wel dus wilde ik het compleet hebben.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00
Joost, tot nu toe wel.
Alleen het vocht niet
Dus maar eens zoeken op het www wat de oorzaak kan zijn.
Heb wel twee nieuwe achterbanden liggen. Bij de wissel naar zomerset er gelijk onder zetten. Zitten er weer 4 dezelfde banden onder (PilotSport 4)
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00
Ondertussen weer vocht in de koplamp gehad dus een nieuw rubber besteld bij de dealer.
Wat een t*****werk om te vervangen zeg. Resultaat is dat er een nieuw rubber in zit en een kleine barst in het koplampglas.
Dat heb ik met twee componentenlijm gerepareerd en het valt gelukkig niet op.
Vocht is voor 99% weg. Ergens heeft ie nog een klein lekje maar dat zit me wel prima.
Zomer komt eraan en als het weer terug komt dan maak ik een klein gaatje achter in de rubber sok.
Heb inmiddels ook de zomerset eronder met de PS4's erop en daar ben ik heel erg tevreden over.
Grip op droog maar zeker ook op nat is perfect. Je voelt de auto gewoon lekker hangen in de bocht zonder grip te verliezen. Stukken beter dan de Bridgestone's die erop zaten.
Na de grote operatie eind vorig jaar houd ik strak het olieverbruik in de gaten. De carterventilatie is toen vervangen en dat kan nog wel eens een oorzaak van olieverbruik zijn.
Moet zeggen dat tot op heden het verbruik echt afgenomen is. Wekelijks even peilen en hij staat al een week of 4 op hetzelfde niveau. Nu is dat qua kilometers nog niet heel veel maar voorheen moest er dan wel een beetje bij.
Hij doet voorlopig nog prima wat ie moet doen dus we rijden vrolijk door.
Eerst volgende wat gedaan moet worden zijn de remmen voor.
Daar komen tzt Zimmermann Sport remschijven op met bijbehorende Zimmermann remblokken.
Wat een t*****werk om te vervangen zeg. Resultaat is dat er een nieuw rubber in zit en een kleine barst in het koplampglas.
Dat heb ik met twee componentenlijm gerepareerd en het valt gelukkig niet op.
Vocht is voor 99% weg. Ergens heeft ie nog een klein lekje maar dat zit me wel prima.
Zomer komt eraan en als het weer terug komt dan maak ik een klein gaatje achter in de rubber sok.
Heb inmiddels ook de zomerset eronder met de PS4's erop en daar ben ik heel erg tevreden over.
Grip op droog maar zeker ook op nat is perfect. Je voelt de auto gewoon lekker hangen in de bocht zonder grip te verliezen. Stukken beter dan de Bridgestone's die erop zaten.
Na de grote operatie eind vorig jaar houd ik strak het olieverbruik in de gaten. De carterventilatie is toen vervangen en dat kan nog wel eens een oorzaak van olieverbruik zijn.
Moet zeggen dat tot op heden het verbruik echt afgenomen is. Wekelijks even peilen en hij staat al een week of 4 op hetzelfde niveau. Nu is dat qua kilometers nog niet heel veel maar voorheen moest er dan wel een beetje bij.
Hij doet voorlopig nog prima wat ie moet doen dus we rijden vrolijk door.
Eerst volgende wat gedaan moet worden zijn de remmen voor.
Daar komen tzt Zimmermann Sport remschijven op met bijbehorende Zimmermann remblokken.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 330i M-tech '00
Mooi werk weer. 'We' blijven lekker bezig zo.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00
Je zal wel moeten met die ouwe zooi
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: E46 330i M-tech '00
Ga je geboorde schijven monteren of vlakke Martin? Bij mijn E90 zitten er geboorde schijven onder, maar de achter/binnenkant geeft een heel raar,diep en onregelmatig slijtagebeeld door het stof dat ophoopt in de gaten en vervolgens erg hard wordt.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00
Geboord. Die heb ik ook op mijn 728i gehad.
Was er heel tevreden over. Geen trillende remmen meer en net wat meer "bite" dan de standaard remmen.
Wat zit er bij jou voor merk op Andry??
Ik weet bijvoorbeeld dat Brembo ook van die schijven heeft in het lagere segment en die zijn niet zo best begreep ik van mijn grossier.
Was er heel tevreden over. Geen trillende remmen meer en net wat meer "bite" dan de standaard remmen.
Wat zit er bij jou voor merk op Andry??
Ik weet bijvoorbeeld dat Brembo ook van die schijven heeft in het lagere segment en die zijn niet zo best begreep ik van mijn grossier.
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: E46 330i M-tech '00
Ook Zimmerman, vandaar dat ik het aankaartte. Ik zal kijken of ik er een foto van kan maken.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 330i M-tech '00
Blokken ook?? Want ik weet wel dat een combi van Zimmermann schijven met bijvoorbeeld ATE blokken geen succes is.
Daarom pak ik beide van hetzelfde merk.
Daarom pak ik beide van hetzelfde merk.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 330i M-tech '00
Ik ben toevallig afgelopen najaar op bezoek geweest in de fabriek van Zimmermann en heb ook een kijkje mogen nemen in hun testcenter en retour-onderzoek afdeling.
Alle schijven worden machinaal geproduceerd in Duitsland en vervolgens individueel gebalanceerd/bijgeschaafd tot ze in balans zijn. In theorie zijn de schijven dus perfect recht, al zal er vast wel eens wat mis gaan.
Heb ook wat uitleg gehad over mogelijke problemen en oorzaken van geluiden en trillingen. Hieruit bleek dat kromme schijven vaak de oorzaak zijn van getril, maar heel vaak zijn kromme schijven een gevolg van een ander probleem. Schijven zijn vrij stevig, die krijg je niet zomaar krom, behalve bij een heel urgent temperatuur probleem of langdurige afwijking ergens in het remsysteem.
Dit begint al bij de montage. De naaf moet volledig vuil en vet-vrij zijn om daar al een minieme afwijking te voorkomen. Een kleine afwijking in de afstand naar de naaf, is namelijk al een grotere afwijking aan het werkende gedeelte van de schijf. Vaak wordt hier vet tussen gesmeerd, maar dit is dus beslist niet de bedoeling.
Zie:
Een andere belangrijke factor die wel eens onderschat wordt is de in-rem procedure. Garages raden vaak alleen aan om eerste paar 100km rustig aan te doen, maar met de juiste inrem procedure zorg je ervoor dat je een mooi, gelijkmatig vlak krijgt zowel schijven én blokken.
Daarbij wordt aangeraden om geperforeerde schijven om de paar maanden schoon te blazen met een compressor, anders gaat vuil zich inderdaad ophopen. Dit geldt niet alleen voor Zimmermann, maar voor geperforeerde schijven in het algemeen.
Zou persoonlijk voor de ‘Black Z’ schijven gaan, dit zijn gegroefde schijven met een donkere coating en deze combineren met degelijke blokken (hier valt ATE ook onder, deze worden ook origineel gebruikt). EAN nummer voor de 330i sedan is: 4250238777489
Geperforeerd staat natuurlijk mooi, maar biedt weinig meerwaarde.
Goede remblokken en verse remvloeistof heeft meer invloed dan een schijf mét of zonder gaatjes.
Alle schijven worden machinaal geproduceerd in Duitsland en vervolgens individueel gebalanceerd/bijgeschaafd tot ze in balans zijn. In theorie zijn de schijven dus perfect recht, al zal er vast wel eens wat mis gaan.
Heb ook wat uitleg gehad over mogelijke problemen en oorzaken van geluiden en trillingen. Hieruit bleek dat kromme schijven vaak de oorzaak zijn van getril, maar heel vaak zijn kromme schijven een gevolg van een ander probleem. Schijven zijn vrij stevig, die krijg je niet zomaar krom, behalve bij een heel urgent temperatuur probleem of langdurige afwijking ergens in het remsysteem.
Dit begint al bij de montage. De naaf moet volledig vuil en vet-vrij zijn om daar al een minieme afwijking te voorkomen. Een kleine afwijking in de afstand naar de naaf, is namelijk al een grotere afwijking aan het werkende gedeelte van de schijf. Vaak wordt hier vet tussen gesmeerd, maar dit is dus beslist niet de bedoeling.
Zie:
Een andere belangrijke factor die wel eens onderschat wordt is de in-rem procedure. Garages raden vaak alleen aan om eerste paar 100km rustig aan te doen, maar met de juiste inrem procedure zorg je ervoor dat je een mooi, gelijkmatig vlak krijgt zowel schijven én blokken.
Daarbij wordt aangeraden om geperforeerde schijven om de paar maanden schoon te blazen met een compressor, anders gaat vuil zich inderdaad ophopen. Dit geldt niet alleen voor Zimmermann, maar voor geperforeerde schijven in het algemeen.
Zou persoonlijk voor de ‘Black Z’ schijven gaan, dit zijn gegroefde schijven met een donkere coating en deze combineren met degelijke blokken (hier valt ATE ook onder, deze worden ook origineel gebruikt). EAN nummer voor de 330i sedan is: 4250238777489
Geperforeerd staat natuurlijk mooi, maar biedt weinig meerwaarde.
Goede remblokken en verse remvloeistof heeft meer invloed dan een schijf mét of zonder gaatjes.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 31 gasten