F32 435iA M-Sport High Executive

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door indobesar » 14 apr 2018, 14:34

Heerlijke kar en foto’s!!

Klinkt de auto goed met standaard uitlaat?

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door M3tje » 14 apr 2018, 14:44

Volgens mij gebruikt BMW geen drexler maar quifle sper( weet ik niet zeker).
Het makkelijkst is een drexler in de bestaande klok. Koste mij voor de E46 2500,00 euro.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Joop » 14 apr 2018, 19:00

Als ik die prijs zo zie, dan is plug-and-play een goedkopere optie.

Nog even een fotootje opgezocht van de IAA2015 waar ze dat diff open gezaagd hadden staan. Staat toch echt Drexler op de zijkant:

AfbeeldingIMG_8921 by Joop van Brummelen, on Flickr
indobesar schreef: 14 apr 2018, 14:34 Heerlijke kar en foto’s!!

Klinkt de auto goed met standaard uitlaat?
Geluid zelf is goed, volume mag wel iets meer zijn...
...is wel net iets te beschaafd eigenlijk. Alleen die minimaal 11-12 honderd euro voor wat loodgieterswerk vind ik wat veel voor een beetje :ongeveer als: meer herrie.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door matthyssie » 16 apr 2018, 11:32

M Performance sper is indd een Drexler.

Misschien is het qua euro's ongeveer even duur om een andere klok in het originele diff te laten bouwen, maar als je een M-peformance diff koopt, koop je een compleet diff. Dan hou je dus je originele diff ernaast. Dan kan je makkelijk weer terug naar origineel voor bijv verkoop of als je je sper mee wilt nemen naar een volgende auto.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Macboy » 17 apr 2018, 23:25

Velgen andere kleur lijkt me niks. Velgen zwart ook niet. Maar klein beetje antra zou niet verkeerd zijn als Joop op den duur een nieuwe look zou zoeken. Puur om niet verveeld te raken.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Nickvl » 17 apr 2018, 23:55

Verveeld raken heeft gelukkig niemand last van op dit forum :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Joop » 18 apr 2018, 21:21

Dan ruilen we hem gewoon weer in toch? :mrgreen:

Vind 'm wel prima zo qua looks en hoe 'm op dat vlak ook het liefst origineel. Moet ook niet al te veel opvallen, aangezien ik 'm ook zakelijk gebruik. Dan springt die witte al genoeg in 't oog.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Joop » 18 apr 2018, 21:33

Afgelopen zondag nog even met de coupe met een Renault/Alpine clubje (o.a. ARCN/RTC) meegeweest op toer door de Eifel op uitnodiging van degene die het tochtje had georganiseerd (op basis van mijn model voor het bmwdriversforum.nl).

Was prima vertoeven in de Eifel. 's Ochtends rustig vanaf grensovergang Venlo richting de Ring. Bakkie gedaan bij Zum Kleeblatt in Adenau en een deel van de Qualifikationsrennen voor de 24h van de Nürburgring meegepakt. Leuk om het voorprogramma voor de uiteindelijke race eens live te zien. Sfeertje zat er al goed in en het was gewoon leuk druk. 10-13 mei a.s. zal het wel velen malen drukker zijn langs de baan en op de wegen rondom de Ring.
Na de currywurst mit Pommes een toertocht door de Eifel van ca. 150km, vanaf Brünnchen via Gerolstein, Bad Bertrich naar Ernst om daar aan het einde van de middag aan de Moezel een hapje te eten en daarna weer huiswaarts te gaan. Leuk om de vijfjes, de Clio V6, Clio RS,Alpine A310/A610 en de dapperste van het stel de Twingo GT Gordini, voor me uit over die bergweggetjes heen te zien gaan. Ik kon mooi als bezemwagen fungeren. ;-)

Fotootjes van het bontje gezelschap Fransozen: ARCN 'Nordschleife en Eifeltocht' 2018

AfbeeldingIMG_8494

AfbeeldingIMG_8509

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door indobesar » 19 apr 2018, 16:16

Mooie foto's!

Een Clio V6 is toch wel een guilty pleasure. Blijft een geniale kar en onwijs stoer van Renault om te bouwen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Macboy » 19 apr 2018, 23:04

Wat een gave rit woooow ! Mooie foto’s Joop :thumbup:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Joop » 22 apr 2018, 11:23

Rijden in de Eifel verveelt nog geen enkel moment, ondanks dat ik veel wegen daar al meerdere malen hebben gereden.

Op zich zou het wel leuk om dat af en toe ook in iets anders te kunnen doen. Bijvoorbeeld de MINI JCW die ik de dag ervoor even kort reed en ik graag meegenomen zou hebben.

Even heel wat anders dan een F32 435iA coupé is de F56 MINI Cooper JCW dan ook wel waar ik de sleutels vorige week zaterdag in mijn handen kreeg gedrukt bij de dealer in Velp die een MINI Experience dag had georganiseerd in de breedste zin van het woord: ofwel nieuwe showroom bekijken, voor de MINI eigenaren een check van de auto en de mogelijkheid om een MINI op een parcourtje uit te laten.
Na een praatje over de snelle MINI's kwam al snel de John Cooper Works versie aan de orde. In Veenendaal had ik ooit al eens een principe afspraak staan om de JCW versie proef te rijden als deze in de showroom zou staan, nadat ik daarvoor al met de Cooper S had gereden die toen net in de showroom stond. Op dat moment reed ik nog de E92 330i en was al wel wat aan het rondkijken naar wat anders. Een snelle MINI zoals de JCW stond toen ook wel op de shortlist, maar toen ik een goede deal kon maken op een E92 335i was deze toch weer een beetje uit het beeld verdwenen.
Eerst had de service manager, met wie ik stond te praten de sleutels van een MINI Countryman JCW gevonden. Ook leuk, maar dat is eigenlijk een auto waar ik niet bijster veel mee heb. Met het invullen van het proefritformuliertje kwam er nog een setje sleutels: die van de 3-deurs. Ofwel "Doe mij die maar!". Even een nummertje wijzigen op het fomulier en op naar de auto. Een British Racing Green met zwarte striping en zwart dak stond klaar.
Auto gestart en de enthousiaste service manager zette 'm direct in de sportmodus: "Dit moet je proberen!". De sportstand is in ieder geval de hele rit niet uitgeweest. Met de portieren nog open kwam er al een heerlijke pruttel uit de dubbele uitlaat, beetje gas erbij en er komt ook een reeks plofjes bij. Dit autootje doet niet aan efficiënt benzineverbruik zoveel is wel duidelijk.
Het motortje was nog warm, met andere woorden er kon direct volle polle de snelweg op gereden worden. Voor me zelf had ik al bepaald dat ik even richting de Posbank zou gaan, dat toch om de hoek ligt. Lekker Eifelachtige weggetjes, waar zo'n auto toch echt tot zijn recht komt. Op de snelweg gaat hij lekker vooruit en is hij vlotter dan menig andere auto op de weg. Al snel merk je al wel dat de auto wel minder "Überholprestige" heeft dan de 4er coupe. Geduld hebben dus, maar zodra er een gaatje valt, spuit de JCW erlangs op. In de sport-modus is het motorgeluid goed aanwezig, maar, in ieder geval op dit korte stuk, niet storend. Wellicht als je enkele uren in de auto zit, dat je dan graag naar de comfortstand terug wil, maar dat is nu niet aan de orde. Twee afslagen verder kon ik er al vanaf. Dit gaat met enig enthousiasme, beetje gas erbij en onderaan moet ik toch even stevig afremmen. Beide acties laten wel de levendigheid en beweeglijkheid van de auto zien. Stevig op het gas zorgt er wel voor dat er wat trekbewegingen in het stuur waarneembaar zijn, door torquesteer. De 231pk op de voorwielen zijn dan ook goed merkbaar, waar de 192pk van de Cooper S zich toch minder manifesteerde. Ook bij stevig afremmen reageert de auto ook meer op spoorvorming dan de Cooper S. Beide staan op dezelfde basis voor zover ik weet, maar ook hier laat de JCW zich meer van zijn 'nerveuze' kant zien. Je moet er wel van houden, maar ik vind het helemaal goed.
Een stuk 80km weg leidde naar Rheden en gelijk is al wel duidelijk dat de MINI zich meer thuis voelt naast de snelweg. Ook in het dorp moet je uitkijken dat je niet al zigzaggend ieder gaatje afstruint om na een korte tussensprint met een vlotte stuurbeweging in te duiken. In de sportstand is de stuurbekrachtiging minder en is er via het stuurwiel goede feedback. Ook hier is wel duidelijk dat de elektrische stuurbekrachting, net als bij de 4er coupe, niet echt heel fantastisch is en zeker niet kan tippen aan het gevoel dat er bij een hydraulische stuurinrichting wel is. Eenmaal het dorp uit sta je vervolgens vrij snel onderaan de voet van de Natuurpark Veluwezoom met als hoogste punt de Posbank. Hier al veelvuldig overheen gereden, aangezien dat bij mij om de hoek ligt.
Al snel krijg ik voldoende vertrouwen in de grip en tractie van de auto en dan laat hij zich ook waanzinnig goed een bocht door sturen en je bocht naar bocht toch uitdagen om het gaspedaal net iets verder in te trappen. Het gaat allemaal met relatief speels gemak. De JCW sportstoelen houden je daarbij ook erg goed op je plek en met de alcantara bekleding ook geen moment het gevoel dat je eraf schuift. Maak je het iets bont met hard optrekken dan knippert het tractiecontrolelampje eventjes, maar eenmaal aan het rollen zul je toch de boel moeten forceren om de beschermengeltjes te laten ingrijpen. Uitzetten heeft niet zo heel veel zin in deze auto. Je gaat er niets sneller door en de auto wordt er ook niet spannender van. Je hebt enkel doorslaande voorwielen als deze tractie verliezen, maar dat vind ik persoonlijk eerder hinderlijk, dan dat het fun tijdens het rijden oplevert. Toch wel het nadeel van een voorwielaangedreven auto.
Ondertussen ben ik de Posbank over en bij De Steeg draai ik de auto, om nu uit de andere richting nog een keer de Posbank over te gaan. Het blijft gewoon leuk, al is het in de weekenden met mooi weer altijd wel wat drukker met wielrenners en wandelaars waar je omheen moet zigzaggen. Met de BMW moet je je altijd een beetje inhouden, want ze staan je toch snel na te wijzen of wat dan ook. Met de MINI lijkt het wel of je als 'geaccepteerd hooligan' mag gedragen. Uiteraard wel binnen de redelijke grenzen, alleen lijken die op sociaal vlak veel verder weg te liggen. Het charmante en frisse voorkomen, naast de 'pops and bangs' uit de uitlaat als je van het gas gaat, lijkt een ijsbreker te zijn en zorgt ervoor dat zowel de bestuurder als de omstaander geniet van de auto.
Qua rijden en sturen is dit echt wel een veel leukere auto dan de 4er coupe. Zijn compactheid en directheid zorgen ervoor dat je niet waanzinnige snelheden nodig hebt om lol te hebben tijdens het rijden, waar het juist bij de 4er coupe soms nodig is om rijbewijsversnipperende snelheden te halen, voordat de auto enigszins levendig aanvoelt. Ik was al fan van de Cooper S, die ondanks het twee keer groter worden tot de huidige generatie, nog steeds compact aanvoelt. Al zal dat ook zeker komen doordat ik een vrij grote auto gewend ben. De JCW variant is echt een compleet andere auto dan de ‘S’ en is zijn meerprijs in mijn ogen dan ook meer dan waard, al blijft 55 mille neerleggen voor een hothatch natuurlijk nog steeds veel geld (die na 3mnd buiten staan al 10 mille is afgeschreven. Voor hetzelfde geld is er heel veel te koop op de markt dat of net zo snel of sneller is, groter, comfortabeler, kwalitatief beter in elkaar gezet, of iets van allemaal: zoals bijvoorbeeld een 1-2jr oude 440i coupe. Maar ja, vaak wel serieuzer van voorkomen...
Weet alleen niet of ik deze auto als daily zou kunnen inzetten. Wat dat aangaat heeft een 4er coupe ook zo zijn GT kwaliteiten waardoor je moeiteloos een dag achter elkaar achter het stuur kan zitten. Om die eigenschap goed te kunnen beoordelen was dit proefritje net iets te kort. Maar als tweede auto voor de fun zou deze auto in ieder geval erg goed scoren. Ik ben fan!

AfbeeldingMINI JCW 2018-01

AfbeeldingMINI JCW 2018-02

AfbeeldingMINI JCW 2018-03

AfbeeldingMINI JCW 2018-04

AfbeeldingMINI JCW 2018-06

AfbeeldingMINI JCW 2018-07

AfbeeldingMINI JCW 2018-08

AfbeeldingMINI JCW 2018-09

AfbeeldingMINI JCW 2018-10

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Macboy » 22 apr 2018, 13:12

Gaaf verhaal weer :thumbup:

De JCW is voor mij absoluut geen €10k meer waard. En al helemaal niet op een auto van €35k. Hij is echt marginaal sneller en voelt marginaal anders. Alleen de remmen zijn beter en interieur en exterieur nog wat zaakjes. Die 31pk voel je absoluut niet in de sprints. Zoek de tijden er maar bij, zit veel tussen je oren vrees ik in snelheidsbeleving.

We moeten wel snel afspreken dat je de Cooper S cabrio even kan proberen. Ben onwijs benieuwd !

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31256
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door JP » 22 apr 2018, 13:16

Hoe bevalt die automaat in de JCW ? Is een handbak niet leuker ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Arthur » 22 apr 2018, 13:16

Maar toch is een S geen JCW en wil je die laatste als het kan ;)

Leuk verhaal, Joop :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Macboy » 22 apr 2018, 13:24

Al die rode details kan je niet veranderen of weglaten. Zou het een hele andere auto door worden. Wilde juist de rustige British style en geen racemonster in het rood. Als ik geen rode 1-serie had gehad was het een ander verhaal. Maar ik vond het letterlijk weggegooid geld allemaal.

Knettergek die meerprijs ook al was het nog wel te doen voor me en ben ik normaal vatbaar voor dat soort onzin. Maar er zijn grenzen zeg maar. Net als het extra betalen van €10.000 voor een handbak. Tuurlijk kan je zeggen dat je dat wil betalen als liefhebber maar er zijn grenzen van het afgezet worden.

Zie nu trouwens wel dat de JCW stuk sneller is in de sprints. Toen ik destijds keek was dat niet zo. Ook in de proefritten vond ik dat niet. Zou het wel een ander verhaal maken want ik miste destijds het extra vermogen heel erg. Terwijl 39pk gewoon veel is en de meerprijs voor mij wél zou kunnen rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Arthur » 22 apr 2018, 13:56

Even gekeken, maar waarom dat bij de Clubman en Countryman een 5,5 en 6,5k is en bij de 'gewone' bijna 10k? Die 1e twee wel de ALL4 genomen. De FWD S is goedkoper (4-5k).

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Joop » 22 apr 2018, 15:32

JP schreef: 22 apr 2018, 13:16 Hoe bevalt die automaat in de JCW ? Is een handbak niet leuker ?
De 8-traps automaat in de auto beviel erg goed. Zorgt er eigenlijk nog meer voor dat je tijdens het rijden echt ieder gaatje op gaat zoeken...

...qua schakelen doet hij alles erg vlot. Heel vergelijkbaar met mijn 435i. Weet eigenlijk niet of het dezelfde ZF-automaat is, aangezien ze me bij introductie van de F56 MINI vertelde dat die niet pastte en bij introductie ook als 6-traps automaat geleverd is. De Cooper S reed ik al eens met de 6-traps automaat. Oké, maar niet superspannend en een handbak zou ik dan eerder kiezen.

Ik heb de handbak bij de JCW geen enkel moment gemist eigenlijk (of ik moet er een keer met eentje rijden om wellicht tot een andere conclusie te komen).

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Macboy » 22 apr 2018, 18:05

Er is een volledig nieuwe automaat geplaatst in de Mini. Ik weet niet of jij die hebt gereden dan wel de oude ?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Joop » 22 apr 2018, 18:27

Dit was de 'nieuwe', echter zonder de facelift UJ achterlichten. De eerste JCW's hadden ook een 6-traps automaat.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door allen » 22 apr 2018, 21:43

Mini gebruikt een Aisin ipv ZF

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Tommy » 22 apr 2018, 23:41

Joop schreef: 22 apr 2018, 18:27 Dit was de 'nieuwe', echter zonder de facelift UJ achterlichten. De eerste JCW's hadden ook een 6-traps automaat.
Ook zonder de nieuwe matrix LEDs vooraan, deze heeft zo te zien nog de aan de onderkant onderbroken DRL's kenmerkend voor de pre-LCI.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Joop » 22 apr 2018, 23:43

En die ja... Maar dat is alleen voor het getrainde oog te zien. :tooth:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Tommy » 22 apr 2018, 23:51

Overigens zijn de UJ's op de LCI ook gewoon een optie. Standaard krijg je gewoon de old style leds. En afgezien van de feestverlichting en de vernieuwde idrive zoals al in de clubman en cuntman zit, is er niks veranderd. Mini's zijn erg leuk rijden, maar stuk nerveuzer dan de 4. Met m'n cooper S met JCW tuning kit viel me ook al op dat het ook al vrij losjes en nerveus kan zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Knot » 23 apr 2018, 07:09

Stoere uitvoering zo hoor, helemaal af.... knap dat de wielren garde een mini wel accepteert en een BMW niet.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: F32 435iA M-Sport High Executive

Bericht door Robin Hartog » 23 apr 2018, 13:55

Mooi stuk! Vind de F56 echt wel weer een prima Mini, dat is de enige andere Mini die ik nog zou willen buiten mijn huidige R53. Gave uitvoering ook zo! :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berrie, Bing [Bot], BMWDennis, Crookie, Eric Z, jopie95, Joël D., Kasteel, Majestic-12 [Bot], Marc Sierra, MarcF, SlowCo, tomgtr en 220 gasten