Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Marsnel » 02 jul 2017, 13:49

Mooi plaatje heb je gefabriceerd.
Moeilijk in te schatten vanaf de fotos, maar is dit voldoende stijf? Eea moet niet gaan klapperen natuurlijk. Als er door metaalmoeheid iets afbreekt dan heb je feest.

Olietemp. van 120-130 graden vind ik niet schokkend (had hier zelf geen koeler voor geplaatst).

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Meeelv » 02 jul 2017, 14:53

Dit is niet voldoende stijf nee want dit is een testplaatje om te kijken of alle maten klopte haha :P De uiteindelijke plaat word uit 10mm dik aluminium gesneden. Dat moet stijf genoeg zijn, de originele steuntjes waren maar 8mm dik.

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Trax » 05 jul 2017, 21:11

Denk dat de helft van 10mm al dik genoeg is.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door witje » 05 jul 2017, 21:26

:thumbup: Zelf fabriceren, altijd +1

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Meeelv » 05 jul 2017, 22:02

Trax schreef: 05 jul 2017, 21:11 Denk dat de helft van 10mm al dik genoeg is.
Hmm zou het ? De originele steunen die bij de intercooler zaten zijn ook al 8mm dik. En omdat er toch nog wel wat gewicht op komt te staan dacht ik toch dat het beter wat dikker kon zijn. Moet echt niet hebben dat dat gaat scheuren dalijk :P Dan hebben we denk ik toch een probleempje :ongeveer als:
witje schreef: 05 jul 2017, 21:26 :thumbup: Zelf fabriceren, altijd +1
Moet idd zeggen dat dit een stuk meer voldoening geeft dan zomaar wat kopen :P De plaat ligt nu bij een vriend van me die er nog 2 steuntjes aan gaat lassen zodat ik de bovenste punten van de koeler ook kan gebruiken.

Voordat ik hem naar hem bracht zag het er zo uit. Ik heb de gaten in de plaat voorzien van M6 schroefdraad zodat ik de trillingsdempers rechtstreeks erin kan draaien. Als de steuntjes eraan gelast zijn ga ik het geheel nog mat zwart spuiten. Echt leuk om te zien hoe je van een simpel kladje met wat maten erbij dit omzet naar een mooie 3d tekening/werktekening om het geheel uit te snijden en het daadwerkelijk in je handen te hebben!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Meeelv » 15 jul 2017, 14:00

Zo te zien zijn mijn foto's niet meer zichtbaar... Lang leve Photobucket. Dan vanaf nu maar proberen met een andere host.

De koeler zit er in ieder geval in !

Heb hem afgelopen week opgehaald toen de steuntjes eraan gelast waren.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens even een laagje verf er tegenaan gegooid waarna ik hem vanochtend ben gaan monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een kwartiertje lopen geen lekkage te vinden, ook niet verhoogd toerental. Na een korte proefrit was de eerste indruk dat de olietemperatuur een fractie hoger is dan normaal. Dit lijkt me vrij logisch omdat hij nu de koeling van de koelvloeistof mist. Maar ik denk dat hij onder zwaardere belasting wel koeler gaat blijven.

Maar het blijft met de originele metertjes een beetje gokken omdat de oliedruk en olietemperatuur meters gecalculeerde waardes zijn vanuit de ECU. Dus geen rechtstreeks gemeten waardes.

Ik heb mijn tellerhuis naar een bedrijf in Engeland gestuurd waar deze word aangepast zodat er andere meters inpassen. En ik heb ook een afspraak gemaakt bij de firma Dreamscience UK op 9 augustus om de hybrid turbo + 550cc injectoren te monteren en hem daarna te mappen.

Het doel is om dan de 350 pk aan te tikken. Dan is hij voorlopig motorisch wel af. Daarna wil ik langzaam gaan kijken naar een ander setje bredere wielen waar dan uiteindelijk semi slick's om komen. Maar dat word denk ik een winterprojectje :D

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Marsnel » 16 jul 2017, 11:57

Ziet er erg netjes uit! Mooie solide steun. Zal wel wat wegen, maar dat compenseer je wel weer met die turbo. :wink:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door StefanW » 16 jul 2017, 13:41

Netjes hoor! Ik zag je vorige week bij de Ring rijden. Ziet er goed uit!

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Meeelv » 17 jul 2017, 18:06

Marsnel schreef: 16 jul 2017, 11:57 Ziet er erg netjes uit! Mooie solide steun. Zal wel wat wegen, maar dat compenseer je wel weer met die turbo. :wink:
Het gewicht viel mij eerlijk gezegd nog mee :P En uit het interieur valt eventueel ook nog wel het een en ander te halen mocht ik daar echt op willen gaan letten :P Bedankt voor het compliment iig! :)
StefanW schreef: 16 jul 2017, 13:41 Netjes hoor! Ik zag je vorige week bij de Ring rijden. Ziet er goed uit!
Thanks! Toen ben ik er idd geweest, 's avonds nog even 2 rondjes gereden tussen de drukte en ongelukken door :P Het was de hele dag VLN dus na afloop veel rubber op de baan, dit was wel te merken ook. Lekker gladjes :P Nog een filmpje gemaakt voor de liefhebbers (degene die op de bijrijdersstoel zat was een beetje angstig :tooth: ) :

https://youtu.be/AxoZopPwdMo

Gebruikersavatar
Giovani
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 okt 2017, 14:54
Auto: BMW M135i EWG Stage 2+
Locatie: Purmerend

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Giovani » 22 okt 2017, 18:53

Netjes abi

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Meeelv » 16 nov 2017, 19:47

Daar zijn we weer! Even een kleine tussenstand van zaken:

Ik heb inmiddels een andere set tellers ingebouwd om met name de olietemperatuur beter in de gaten te kunnen houden (de originele tellers gaven gecalculeerde waardes weer). De laatste keer dat ik op de 'Ring was kwam de olietemp na 2 rondes achter elkaar stevig doortrappen niet boven de 120 graden Celsius uit. Dit was dan wel met een buitentemperatuur van rond de 15 graden Celsius maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat de oliekoeler zijn werk goed doet.

Afbeelding

Er zijn nog wat interieurdelen verwijderd, namelijk de kunststof beplating van de kofferbak klep en de hele vloermat. Ook wat isolatiemateriaal wat tegen het schutbord zit weggesneden en de speakers aan de achterzijde zijn eruit gehaald. Zelf even met wat aluminium traanplaat nieuwe vloerplaten gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Dit weekend gaat de auto de winterstalling in en zullen de nodige dingen ook weer aangepakt worden. Ik heb ondertussen een nieuwe set ATS velgen gekocht (18x9,5J) en hier een paar Toyo R888R's omheen gedraaid. Sinds dat de hybrid turbo erop zit heb ik namelijk op een vervelende manier last van wielspin. Voorheen was dit eigenlijk alleen vanuit stilstand en daar kon ik wel mee leven. Maar nu is het bocht uit op de ring gewoon met 2 wielen spinnen... Dus vandaar dat we er wat breder en beter rubber op gaan monteren. Om de wielen passend te krijgen in de wielkasten moeten deze uitgeslepen worden en daarna komt er nog een set spatbordverbreders op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook zal ik nog wat ringen in het stuurhuis moeten plaatsen om te voorkomen dat het wiel aanloopt bij maximale stuuruitslag. Maar die kun je zo bestellen bij de Ford dealer dus dat moet geen probleem worden. Moet alleen nog even wachten op mijn langere wiel tapeinden voordat ik kan gaan kijken welke spacers ik nodig heb. Ik hooooop dat deze morgen nog binnen komen, dan kan ik van het weekend mooi aan de slag.

Er staat ook nog een nieuwe set draagarmen op de planning met uniballs en sleufgaten op de fuseekogel bevestiging. Dan kan ik namelijk nog wat meer camber op de voorwielen zetten wat hopelijk resulteert in wat minder onderstuur. Verder dan -2.15 graad kom ik namelijk niet met mijn verstelbare topmounts. Ook wil ik nog gaan kijken naar mijn rollcenter en dit gaan aanpassen omdat de auto vrij veel overhangt ondanks de Whiteline stabi-stangen en schroefset op de meest stugge stand. Tegen de tijd wil ik het graag nog met jullie hebben over de uitlijning. Ik heb nu vrij veel last van onderstuur. Ik denk dat dit ook veel komt door de banden die gewoon niet meer voldoen voor hetgeen wat ik ermee wil. Maar dit onderstuur moet toch zeker wel wat te verminderen zijn.

En last but not least wil ik de accu nog verplaatsen naar de kofferbak. De stickers ga ik ook eraf halen omdat dit op sommige plaatsen begint los te laten. Als de auto klaar is word hij van het voorjaar weer in een nieuw design beplakt :D

Genoeg te doen dus deze winter :whistle:
Laatst gewijzigd door Meeelv op 16 nov 2017, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9718
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door frank de jonge » 16 nov 2017, 19:52

Welke maat banden heb je nu? Geen halve maatregelen iig 😀

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Hoi! [Focus ST 225]

Bericht door Meeelv » 16 nov 2017, 19:58

frank de jonge schreef: 16 nov 2017, 19:52 Welke maat banden heb je nu? Geen halve maatregelen iig 😀
255/35-18 ligt er nu om, op de OZ velgen heb ik 235/35-19. Op een Focus RS passen de ATS velgen mooier omdat deze een andere wielophanging heeft. De ET waarde van deze velg komt hierop wat beter uit. Maar er was helaas niets anders. Het was of deze ATS velgen of een set Rota velgen. Dan heb ik ATS toch iets hoger :P

De Focus heeft namelijk een beetje een afwijkende steekmaat.. namelijk 5x108. Echt heel veel keus heb je dus niet. De leverancier van de velgen had nog gebeld of ik het zeker wist dat ik deze velgen wilde omdat ze niet paste :P Nu willen ze gedetailleerde foto's zien als alles eronder zit omdat ze deze velg eigenlijk nooit verkochten :rolling:

Dit zijn dezelfde velgen onder een Focus RS:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Marsnel » 16 nov 2017, 20:33

Leuke mods!
Heeft zo`n Ford al LSD?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 16 nov 2017, 20:35

Marsnel schreef: 16 nov 2017, 20:33 Leuke mods!
Heeft zo`n Ford al LSD?
Af fabriek heeft de ST dit niet, de RS wel. Maar ik heb bij die van mij een Quaife ATB geplaatst en dat werkt erg goed moet ik zeggen. Maar hij is wel een beetje zwaar in de neus dus dat zal het onderstuur probleem ook niet echt meehelpen :P

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Mrton » 16 nov 2017, 20:39

Vind je de traanplaat matten niet irritant qua schitteringen etc? Mijn 106je had er rubberen 'traanplaat' matten. Spiegelt een stuk minder.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 16 nov 2017, 21:17

Mrton schreef: 16 nov 2017, 20:39 Vind je de traanplaat matten niet irritant qua schitteringen etc? Mijn 106je had er rubberen 'traanplaat' matten. Spiegelt een stuk minder.
Hmm nee kan niet zeggen dat ze schitteren ofzo. Het zijn niet van die autostyle traanplaat look matjes he :P misschien lijkt het op de foto dat ze veel reflecteren omdat die led lamp erbij staat maar in het echt valt dit wel mee. En tijdens het rijden zit het ook niet in mijn gezichtsveld dus dat probleem ken ik gelukkig niet haha.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 09 dec 2017, 18:08

Even een korte update wat betreft de aanpassingen die deze winter plaatsvinden.

Ik heb inmiddels de nieuwe velgen aan de voorzijde passend gekregen. Er zitten nu 20mm spacers tussen maar er komt uiteindelijk een spacer van 25mm tussen. Zodra deze binnen zijn kan ik het achter ook passend gaan maken.

De rede dat er zulke grote spacers tussen moeten is omdat dit 9,5J velgen zijn en dit de enige velgen in deze maat zijn met een steek van 5x108. De ET-waarde komt vrij kut uit dus vandaar dat het met spacers passend gemaakt moet worden. Op dit moment komt de band een heeeel klein beetje tegen de schokdemper aan vandaar dat 25mm spacers onderweg zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien zijn ook nagenoeg alle stickers van de auto afgehaald. Er komen namelijk nog spatbordverbreders op omdat het zooitje anders aanloopt. Dat betekent dat er dus ook wat spuitwerk aan de auto zit. En de stickers lieten op sommige plekken los vandaar dat er in het voorjaar een geheel nieuw design op komt :peace:

Verder heb ik het motorblok geflushed en zit er een verse slok olie op. Bougie's en dergelijken worden ook nog vernieuwd uiteraard. Ook heb ik het oude vet uit de aandrijfassen gehaald en vervangen voor Redline CV-2 Grease.

Wat staat er verder nog op de planning ?

- Accu naar kofferbak verplaatsen
- Strakkere veren op mijn schroefset monteren
- Uitlijnen + uitwegen
- Kabelboom die door het interieur loopt intapen
- Lakwerk polijsten voordat de stickers er weer op komen
- Nieuwe draagarmen voor de voorzijde ontwerpen & maken (met uniballs en camberverstelling)

De spacers zullen maandag binnen komen dus dan kunnen we weer verder met alles :D

Gebruikersavatar
Giovani
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 okt 2017, 14:54
Auto: BMW M135i EWG Stage 2+
Locatie: Purmerend

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Giovani » 09 dec 2017, 18:37

leip

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Sander-E46 » 09 dec 2017, 19:16

Lekker bezig, geen half werk. Mooie stance heeft hij nu.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door e30touring1990 » 09 dec 2017, 19:49

staat netjes op z'n poten idd. verder mooi clean uiterlijk. wat voor banden heb je erop zitten?

Edit; zie nu dat het er wel bij staat.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Macboy » 09 dec 2017, 20:41

Wat een gaaf ding en wat een stance :shock:

Banden supergaaf om te zien, velgen en remschijven (voor) echt super combo. Als ik naar die stickers kijk gevoel alsof ik GT sport aan het spelen ben, ingame material.

Ben benieuwd waar dit verder heen gaat :thumbup:

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Mrton » 09 dec 2017, 21:41

Macboy schreef: 09 dec 2017, 20:41Banden supergaaf om te zien, velgen en remschijven (voor) echt super combo. Als ik naar die stickers kijk gevoel alsof ik GT sport aan het spelen ben, ingame material.
Zit je nu echt een echte auto te vergelijken op het gebied van realisme met een auto uit een spelletje? Misschien moet jij die PS maar eens een maandje laten staan en een rondje gaan lopen in de echte wereld. :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Arthur » 09 dec 2017, 21:52

Giovani schreef: 09 dec 2017, 18:37leip
Post van 2017!

Gebruikersavatar
hans33sw
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door hans33sw » 09 dec 2017, 23:51

Wat voor veer gewichten heb je nu en waar wil je naar toe? Misschien kun je hier nog wat spelen mbt je onderstuur probleem?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kadett, Vanreijmersdal en 102 gasten