Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Meeelv » 22 sep 2018, 13:02

SlowCo schreef: 22 sep 2018, 12:57 Prachtig project!
Loopt je blok misschien op race tempo aan de arme kant en dus heter dan gewenst? Wellicht helpt het voor een lagere bedrijfstemperatuur om hem bovenin iets rijker af te laten regelen?
Thanks! AFR meter geeft onder full boost +/- 10.9 lijkt me nou niet echt aan de arme kant toch ?

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door SlowCo » 22 sep 2018, 13:10

Nee, daar zal het niet aan liggen dan.
Misschien nog de turbo inpakken met een jacket:
81ECZDWoVrL._SX425_.jpg
81ECZDWoVrL._SX425_.jpg (20.72 KiB) 2486 keer bekeken
En toch nog meer ventilatie in de motorkap maken of hem iets omhoog zetten aan de voorruit zijde?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Meeelv » 22 sep 2018, 13:34

SlowCo schreef: 22 sep 2018, 13:10 Nee, daar zal het niet aan liggen dan.
Misschien nog de turbo inpakken met een jacket:
81ECZDWoVrL._SX425_.jpg

En toch nog meer ventilatie in de motorkap maken of hem iets omhoog zetten aan de voorruit zijde?
Hmm turbo inpakken kan ik nog doen idd maar zou dat zoveel schelen qua temperatuur dan ?

Motorkap iets omhoog zetten kan wel maar is geen gezicht haha, dan krijg je dit effect :tong:

Afbeelding

Gijzert
Berichten: 4995
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Gijzert » 22 sep 2018, 14:10

Misschien een optie om alleen tijdens trackdays te doen en normaal omlaag.

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door SlowCo » 22 sep 2018, 14:35

+1

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Luco » 22 sep 2018, 15:18

Je kan ook de afdichting naar je parafaan verwijderen als die er zit als eerste stap.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door TurboClouseau » 22 sep 2018, 16:34

Mooie serie foto's! Vooral die in de Karussell :df:


Vorig jaar heeft XthiloX zoiets in zijn motorkap gemaakt....maarja, das best wel een redelijk onomkeerbaar iets...haha!

https://www.instagram.com/p/BZbxFAYhs9D ... fe1rtfccoq

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Wout309t » 22 sep 2018, 20:38

Heb je contacten met anderen die met zo'n auto op het circuit rijden? M.n. in de UK zijn er genoeg die dat doen. Hebben die het probleem ook?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Meeelv » 22 sep 2018, 21:13

Rene-RS schreef: 22 sep 2018, 16:34 Mooie serie foto's! Vooral die in de Karussell :df:


Vorig jaar heeft XthiloX zoiets in zijn motorkap gemaakt....maarja, das best wel een redelijk onomkeerbaar iets...haha!

https://www.instagram.com/p/BZbxFAYhs9D ... fe1rtfccoq
Dat van Thilo had ik gezien idd maar dat gaat mijn pet te boven om zelf te doen :P
Wout309t schreef: 22 sep 2018, 20:38 Heb je contacten met anderen die met zo'n auto op het circuit rijden? M.n. in de UK zijn er genoeg die dat doen. Hebben die het probleem ook?
Ik ken idd iemand die Time Attack rijd met een Focus RS in de UK en die heeft dit probleem niet, ook niet met ruim 200pk meer dan ik. Ik heb dezelfde radiateur als hem. Oliekoeler weet ik zo niet wat hij gebruikt.

Een bekende van me gaat even mijn mapping controleren of hij daar nog vreemde dingen ziet. Kunnen we dat hopelijk ook uitsluiten

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Andry » 23 sep 2018, 12:51

Mooi project :thumbup: Misschien blijft de thermostaat iets hangen, waardoor de koelwatertemperatuur te hoog oploopt?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Meeelv » 23 sep 2018, 18:01

Andry schreef: 23 sep 2018, 12:51 Mooi project :thumbup: Misschien blijft de thermostaat iets hangen, waardoor de koelwatertemperatuur te hoog oploopt?
Thanks!

Dat de thermostaat blijft hangen zou natuurlijk kunnen maar lijkt mij best onlogisch. Dan zou ik er namelijk op straat ook last van moeten hebben. De watertemperatuur word alleen te hoog telkens op hetzelfde punt op de Nürburgring.

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Wout309t » 23 sep 2018, 20:05

Waterpomp ooit vervangen?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Emiel » 23 sep 2018, 20:08

Heeft die nog de originele thermostaat? Electrisch?

Cosworth heeft een ander thermostaat. 82 graden en 88 meen ik.
Origineel zou wel eens 95 graden kunnen zijn

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Meeelv » 23 sep 2018, 20:15

Wout309t schreef: 23 sep 2018, 20:05 Waterpomp ooit vervangen?
Jazeker, jaartje of 2 geleden tegelijkertijd met de distributieriem
Emiel schreef: 23 sep 2018, 20:08 Heeft die nog de originele thermostaat? Electrisch?

Cosworth heeft een ander thermostaat. 82 graden en 88 meen ik.
Origineel zou wel eens 95 graden kunnen zijn
Thermostaat is idd nog gewoon de originele maar is niet elektrisch. Gewoon ''oldschool'' :

Afbeelding

Ik wist niet dat ze van Cosworth hier andere thermostaten voor hadden. Kan ze zo gauw ook niet vinden op internet. Heb je misschien een linkje ?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Emiel » 24 sep 2018, 19:43

Ik vermoed dat ik verkeerd geïnformeerd ben dankzij een miscommunicatie, sorry voor de verwarring. Diegene heeft zelf een modificatie gemaakt en er een 82 graden thermostaat opgezet/ingezet.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Meeelv » 24 sep 2018, 20:47

Emiel schreef: 24 sep 2018, 19:43 Ik vermoed dat ik verkeerd geïnformeerd ben dankzij een miscommunicatie, sorry voor de verwarring. Diegene heeft zelf een modificatie gemaakt en er een 82 graden thermostaat opgezet/ingezet.
Geen probleem, ben toch even verder gaan zoeken nog en ben deze tegengekomen voor een Focus RS. Ik vermoed dat deze op mijn ST ook gewoon zal passen. Van de winter maar even erin knutselen dus :clap:

https://j-w-racing.co.uk/product.php/82 ... cus_rs_mk2

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Emiel » 24 sep 2018, 21:39

Kijk zo zijn we er dus toch :)

Deze motoren lopen standaard erg warm ivm emissie en dergelijke. Bnieuwd hoe het nu gaat.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Andry » 24 sep 2018, 21:47

Wat is de (over)druk die de radiatordop toestaat? Is deze ook nog goed? Hoe hoger de druk in het koelsysteem, des te hoger het kookpunt dus meer opname van warmte en dus ook afgifte. Voor Evo's zijn andere radiateurdoppen leverbaar van bijvoorbeeld Cosworth, keuze uit doppen met stappen van 0,2 bar oplopend tot 1,5 bar maximaal. Wel is de overdruk in een standaard Evo koelsysteem slechts 1,08 bar.

Van een ST weet ik het niet, maar wellicht valt er nog iets te winnen. En een OE dop zal hooguit een tientje of 2 kosten denk ik, dus het proberen waard.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Bokkepoot » 24 sep 2018, 22:20

Andry schreef: 24 sep 2018, 21:47 Wat is de (over)druk die de radiatordop toestaat? Is deze ook nog goed? Hoe hoger de druk in het koelsysteem, des te hoger het kookpunt dus meer opname van warmte en dus ook afgifte. Voor Evo's zijn andere radiateurdoppen leverbaar van bijvoorbeeld Cosworth, keuze uit doppen met stappen van 0,2 bar oplopend tot 1,5 bar maximaal. Wel is de overdruk in een standaard Evo koelsysteem slechts 1,08 bar.

Van een ST weet ik het niet, maar wellicht valt er nog iets te winnen. En een OE dop zal hooguit een tientje of 2 kosten denk ik, dus het proberen waard.
Is het dan ook niet zo dat je er ergens pakkingen uitblaast omdat het hele systeem een hogere druk heeft?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door daNpy » 24 sep 2018, 22:28

Luco schreef: 22 sep 2018, 15:18 Je kan ook de afdichting naar je parafaan verwijderen als die er zit als eerste stap.
Als daar de lucht intake voor het interieur zit is dat niet slim.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Andry » 24 sep 2018, 22:40

Een paar tienden kunnen pakkingen wel hebben. Als ik de TS was zou ik de dop die er nu opzit controleren of desnoods vervangen. Mocht deze iets lekken zal het koelsysteem minder efficënt zijn wat de hoge(re) temperatuur mogelijk kan verklaren.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Emiel » 24 sep 2018, 23:17

Goed gedacht Andy. Is het zeker waard om te doen.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Meeelv » 25 sep 2018, 18:02

Lekken geloof ik niet dat ie nu doet, als het systeem warm is en ik draai de dop los hoor je de druk wel afblazen zeg maar. Maar idd, een nieuwe kost niet zoveel dus wellicht de moeite waard om te proberen. Wat de std druk is durf ik niet te zeggen, maar ben op de verschillende webshops welke gefocust (haha goede woordgrap he :roflol: ) zijn op mijn auto ook nog nooit een andere dop tegen gekomen met een hogere druk.

Wel een goede tip! Bedankt !

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6213
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Opa » 25 sep 2018, 21:56

Foto's en filmpje op De Ring zien er goed uit, je bent goed bezig met je auto. :thumbup:

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Meeelv » 26 sep 2018, 19:47

Opa schreef: 25 sep 2018, 21:56 Foto's en filmpje op De Ring zien er goed uit, je bent goed bezig met je auto. :thumbup:
Thanks!

Zojuist even bij die kennis van me geweest. Hij heeft de mapping uitgelezen en gaat deze bekijken. Verder nog even een stukje gereden met hem en wat datalogging gedaan. Inlaatlucht temperatuur word ook aardig hoog, dus intercooler heeft niet capaciteit genoeg. Hier zit ook weer een stukje winst dus.

Lijstje met things-to-do voor in de winter word weer groter dan de planning was :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Google [Bot], Semrush [Bot] en 33 gasten