Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Mijn Focus ST 225 >> 2e Ringtrip ook overleefd! <<

Bericht door Paul S » 28 mei 2020, 13:11

Engelsen zijn ook uitgesloten na de crash van een paar jaar terug waar stuk of 8 auto's bij betrokken waren.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> 2e Ringtrip ook overleefd! <<

Bericht door Fabian » 28 mei 2020, 14:32

frankie schreef: 27 mei 2020, 16:16 In sommige verzekeringen wordt de Nürbugring expliciet uitgesloten, in andere staat het er wat meer cryptisch. Feit is dat ze steeds vaker niet dan wel uitkeren. Met de toegenomen populariteit van de TF is de zin om uitkeren bij de verzekeringsmaatschappijen evenredig gedaald. Je kunt je wel beroepen op eenrichtings tolweg, maar er is tegenwoordig jurisprudentie dat de Nordschleife niet zomaar een tolweg is, maar ingericht als circuit. Overigens, WA zullen ze altijd verplicht moeten uitkeren, alleen komen ze het dan verhalen bij je.

Verder, mooie Focus! :tooth:
ZO is het. Al jaren inmiddels.

Ik heb ook 2x keurig all-risk betaald gekregen, (verhaalbaar bij een Duitser en een Engelsman, al duurde die laatste heeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat langer! Engelsen zijn altijd al uitgesloten geweest!!!) maar tijd is echt allang voorbij.

Het is zoals je zegt, je hebt geen WA-dekking. Je verzekeraar betaald wel, maar verhaalt bij jou. Als er door jou koelslang 3 motorrijders levenslang verlamd zijn ben je failiiet....

Om die reden rij ik geen TF meer, alleen nog trackdays helaas. Ik heb nog geen verzekeraar gevonden in NL die wel dekking geeft.

Mijn inziens russische roulette door wel TF te rijden. Totaal onoverzichtelijk risico wat je neemt. Hoeveel rekening je er ook mee houdt, het gebeurd ons allemaal een keer.....

En geloof me, in mijn duizenden rondjes heb ik alles wel gezien en meegemaakt (helaas, verschirkkelijk dingen gezien) Ow nee, das niet waar, want er gebeurd elke wel weer iets wat je toch niet verwacht had/voor mogelijk had gehouden. Dus een onaanvaardbaar risico mijns inziens.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> 2e Ringtrip ook overleefd! <<

Bericht door Meeelv » 28 mei 2020, 14:49

Fabian schreef: 28 mei 2020, 14:32
frankie schreef: 27 mei 2020, 16:16 In sommige verzekeringen wordt de Nürbugring expliciet uitgesloten, in andere staat het er wat meer cryptisch. Feit is dat ze steeds vaker niet dan wel uitkeren. Met de toegenomen populariteit van de TF is de zin om uitkeren bij de verzekeringsmaatschappijen evenredig gedaald. Je kunt je wel beroepen op eenrichtings tolweg, maar er is tegenwoordig jurisprudentie dat de Nordschleife niet zomaar een tolweg is, maar ingericht als circuit. Overigens, WA zullen ze altijd verplicht moeten uitkeren, alleen komen ze het dan verhalen bij je.

Verder, mooie Focus! :tooth:
ZO is het. Al jaren inmiddels.

Ik heb ook 2x keurig all-risk betaald gekregen, (verhaalbaar bij een Duitser en een Engelsman, al duurde die laatste heeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat langer! Engelsen zijn altijd al uitgesloten geweest!!!) maar tijd is echt allang voorbij.

Het is zoals je zegt, je hebt geen WA-dekking. Je verzekeraar betaald wel, maar verhaalt bij jou. Als er door jou koelslang 3 motorrijders levenslang verlamd zijn ben je failiiet....

Om die reden rij ik geen TF meer, alleen nog trackdays helaas. Ik heb nog geen verzekeraar gevonden in NL die wel dekking geeft.

Mijn inziens russische roulette door wel TF te rijden. Totaal onoverzichtelijk risico wat je neemt. Hoeveel rekening je er ook mee houdt, het gebeurd ons allemaal een keer.....

En geloof me, in mijn duizenden rondjes heb ik alles wel gezien en meegemaakt (helaas, verschirkkelijk dingen gezien) Ow nee, das niet waar, want er gebeurd elke wel weer iets wat je toch niet verwacht had/voor mogelijk had gehouden. Dus een onaanvaardbaar risico mijns inziens.
Hmm da's duidelijk dus.... Wel jammer dat ze zoiets niet gewoon geregeld kunnen krijgen. Dat zou alles een stuk makkelijker maken.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> 2e Ringtrip ook overleefd! <<

Bericht door daNpy » 28 mei 2020, 15:08

Ze kunnen dat prima regelen, ze willen dat niet ;)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Mijn Focus ST 225 >> 2e Ringtrip ook overleefd! <<

Bericht door Shakes » 28 mei 2020, 15:09

als Fabian het zegt zou ik luisteren.

Ook al jaren niet meer zelf gereden. Het is prima geweest.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Focus ST 225 >> 2e Ringtrip ook overleefd! <<

Bericht door Martijn_bmw » 29 mei 2020, 20:53

Fabian schreef: 28 mei 2020, 14:32
frankie schreef: 27 mei 2020, 16:16 In sommige verzekeringen wordt de Nürbugring expliciet uitgesloten, in andere staat het er wat meer cryptisch. Feit is dat ze steeds vaker niet dan wel uitkeren. Met de toegenomen populariteit van de TF is de zin om uitkeren bij de verzekeringsmaatschappijen evenredig gedaald. Je kunt je wel beroepen op eenrichtings tolweg, maar er is tegenwoordig jurisprudentie dat de Nordschleife niet zomaar een tolweg is, maar ingericht als circuit. Overigens, WA zullen ze altijd verplicht moeten uitkeren, alleen komen ze het dan verhalen bij je.

Verder, mooie Focus! :tooth:
ZO is het. Al jaren inmiddels.

Ik heb ook 2x keurig all-risk betaald gekregen, (verhaalbaar bij een Duitser en een Engelsman, al duurde die laatste heeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat langer! Engelsen zijn altijd al uitgesloten geweest!!!) maar tijd is echt allang voorbij.

Het is zoals je zegt, je hebt geen WA-dekking. Je verzekeraar betaald wel, maar verhaalt bij jou. Als er door jou koelslang 3 motorrijders levenslang verlamd zijn ben je failiiet....

Om die reden rij ik geen TF meer, alleen nog trackdays helaas. Ik heb nog geen verzekeraar gevonden in NL die wel dekking geeft.

Mijn inziens russische roulette door wel TF te rijden. Totaal onoverzichtelijk risico wat je neemt. Hoeveel rekening je er ook mee houdt, het gebeurd ons allemaal een keer.....

En geloof me, in mijn duizenden rondjes heb ik alles wel gezien en meegemaakt (helaas, verschirkkelijk dingen gezien) Ow nee, das niet waar, want er gebeurd elke wel weer iets wat je toch niet verwacht had/voor mogelijk had gehouden. Dus een onaanvaardbaar risico mijns inziens.
Idd ook de reden waarom ik wel ga kijken maar niet ga rijden, onaanvaardbaar risico voor mijzelf vind ik.

Dat je er trouwens zóveel hebt gereden daar :shock: :df: :thumbup:

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Meeelv » 27 jul 2020, 19:22

Weer even de tijd nemen om een korte update te typen :D

15 Juni hebben we weer een bezoekje gebracht aan de ring. Helaas was het plezier maar van korte duur.... De hele rit over de snelweg liep voorspoedig. Bij aankomst bij de Aral in Barweiler even de tank vol laten lopen en door naar de ring. 500m na het tankstation gebeurde er iets onder de auto, kreeg ik een trilling in het stuur en hoorde ik een schavend geluid. Bij Wiesemscheid even gestopt om te kijken, enige wat ik zo gauw kon zien was dat de klemband van een van de aandrijfassen was los geschoten :hmmm:

Maar even langs Raeder rijden dan. Auto op de brug gezet en wat bleek, de hele versnellingsbak was naar beneden gekomen.... :hmmm: Nou bleek dat de bout waarmee deze in de bovenste baksteun hangt was los gekomen. Gelukkig konden we deze weer vast zetten maar omdat er wat schroefdraad resten aan de bout leken te zitten heb ik toen besloten niet meer te gaan rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Terug in Nederland even bij de lokale Ford dealer een nieuwe bout besteld en in Engeland een nieuwe baksteun en motorsteun. De met vloeistof gevulde motorsteun was namelijk ook aan het zweten, die is nu vervangen door een exemplaar zonder vloeistof (massief rubber gewoon).

Toen ik de nieuwe baksteun wilde monteren met de nieuwe bout voelde ik tijdens het vastdraaien dat het schroefdraad idd te ver beschadigd was om het nog goed vast te kunnen zetten. Gelukkig zit er een los te vervangen steun aan de bak gebout waar deze in geschroefd zit dus die heb ik nieuw kunnen bestellen en nu zit alles weer perfect vast :clap:

Afbeelding

Die zal niet meer zo gauw los lopen nu

Afbeelding


De afgelopen tijd hebben we natuurlijk niet stil gezeten. Ik ben begonnen om een splitter onder de voorbumper te maken, doorlopend tot achter het subframe. Met de tijd wil ik wellicht de hele bodem vlak gaan maken.

Ik heb 2 strips aan de bumperbalk gelast en aan de chassisbalken ook nog, zodat de splitter stevig aan het chassis gemonteerd kon worden. Ik kon er bovenop gaan staan dus ik gok dat hij wel stevig genoeg is zo :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste proefrit voelde goed aan, bochten op hogere snelheid leken stabieler aan te voelen voor zover je dat kun testen op straat. Op naar de Nürburgring dus ! De avond ervoor lag ik rond 21:00 uur in bed hem nog serieus te knijpen, ik was bang dat hij overal zou gaan scrapen en was bijna in staat om naar de zaak te rijden om hem er nog even vlug onderuit te halen :lollerdelol: Maar dat viel gelukkig allemaal reuze mee, hij schraapt helemaal nergens. En je kunt wel degelijk verschil merken, hij is idd een stukje stabieler in bochten op hogere snelheden!

Afbeelding

Ik heb ook nog een tip meegekregen van een vriend bij de Ring om smallere achterbanden te monteren ten opzichte van voor. De theorie hierachter was dat je dan daar minder grip hebt, waardoor de kont makkelijk ''om'' wil, zodat je makkelijker kunt insturen. Klonk op zich wel logisch en de banden waren toch aan vervanging toe dus ik dacht laten we het gewoon proberen.

Dit is toch wel weer een van de grotere verschillen aan de auto geweest. Hij stuurt nu echt véél beter in. Enige keerzijde is dat hij dus ook makkelijker te ver om komt, waardoor je eerder last hebt van lift-off oversteer en af en toe een stapje opzij :lol:

Helaas word de auto wel nog steeds te warm, misschien dat dit probleem weer is terug gekomen door de splitter. Binnenkort toch maar eens beginnen aan de Seat Leon TCR motorkap luchthapper. Ook heb ik eindelijk mijn water/methanol set binnen gekregen, dat zal de boel hopelijk ook nog wat verkoelen.

Nog wat foto's en filmpjes om het verhaal weer af te sluiten :blink: En dan zeg ik alvast; tot de volgende!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zogenaamde ''Wippermann Challenge'' voor de fun :df:
Afbeelding





Saved the best for the last :blink: Geniale ronde was dit!



Ja, ik weet het, geen helm.... Ik ga binnenkort even shoppen voor een open face helm... De integraalhelm van de motor is met iets te warm in deze zomerse periode :gek:
Laatst gewijzigd door Meeelv op 27 jul 2020, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Ferdi » 27 jul 2020, 19:47

Toffe update weer minus dan die losse bout!
Ben je met de achterbanden niet bang dat ie nu te snel om gaat komen?

Tempo zit er weer lekker in voor zover ik in de korte filmpjes heb gezien :)

Misschien ook nog een idee om de ventilator met een schakelaar aan te kunnen sturen? Dan kan je hem aan het begin van je ronde al aanzetten en scheelt dat wellicht ook nog iets.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Meeelv » 27 jul 2020, 19:50

Edit/ dubbele quote
Laatst gewijzigd door Meeelv op 27 jul 2020, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Meeelv » 27 jul 2020, 19:50

Ferdi Gielen schreef: 27 jul 2020, 19:47 Toffe update weer minus dan die losse bout!
Ben je met de achterbanden niet bang dat ie nu te snel om gaat komen?

Tempo zit er weer lekker in voor zover ik in de korte filmpjes heb gezien :)

Misschien ook nog een idee om de ventilator met een schakelaar aan te kunnen sturen? Dan kan je hem aan het begin van je ronde al aanzetten en scheelt dat wellicht ook nog iets.
Nee hoor, de achterkant is nooit het probleem geweest, die is in het verleden nog nooit om gekomen. Afgelopen 2 weekenden ook geen last van gehad. Behalve dan als je zelf abrupt van het gas af gaat tijdens sturen (en dan ook nog eens gaat remmen, zoals in het laatste filmpje bij Brünnchen :lol: ) Maar het voelt dan niet ongecontroleerd aan, hij doet even een stapje opzij maar je blijft wel in controle.

Dat van die ventilator is een goede tip, dat zou ik nog kunnen proberen idd. Wil ook nog wat ducting om de koelers gaan maken zodat de lucht er nagenoeg niet meer omheen kan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Luco » 27 jul 2020, 19:56

Van wat voor materiaal is die splitter?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Meeelv » 27 jul 2020, 19:59

Luco schreef: 27 jul 2020, 19:56 Van wat voor materiaal is die splitter?
Ik heb hier 3mm dik Dibond voor gebruikt - http://www.dibondstunter.nl/ was veruit de goedkoopste die ik kon vinden.
Maar voor de stevigheid is 4mm misschien mooier. Die had ik in eerste instantie gekocht maar die plaat had ik verkeerd doorgezaagd :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Peric » 27 jul 2020, 20:00

Toen ik je update over de splitter las zat ik me gelijk af te vragen of 'ie zo niet veel warmte vasthoudt.. Maar het antwoord gaf je zelf al.. :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Marc Sierra » 27 jul 2020, 20:06

Mooie updates, vooral die vlakke plaat aan de onderkant! Wat betreft de smalle achterbanden zou ik toch gewoon voor de normale (of breedste) maat gaan. Als je vindt dat de auto te veel onderstuur heeft zou ik dat via veren of stabilisatorstangen proberen te verbeteren. Dus bijvoorbeeld hardere veren of een dikkere stabi op de achteras, of juist zachtere veren/dunnere stabi op de vooras. Maar om grip van de achterkant op te offeren dmv smallere banden lijkt me zonde.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Martijn_bmw » 27 jul 2020, 20:09

Leuke update weer! Echt een mooie ring tool zo :df:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Luco » 27 jul 2020, 20:11

Peric schreef: 27 jul 2020, 20:00 Toen ik je update over de splitter las zat ik me gelijk af te vragen of 'ie zo niet veel warmte vasthoudt.. Maar het antwoord gaf je zelf al.. :)
Dat valt mee hoor, bij de 5 heb ik ook een splitter met vlak voorstuk, nooit last, bij de seat dichte bodem ook geen last, zijn koeling was daarvoor ook al niet optimaal, grotere radiator en intercooler zouden genoeg moeten doen.

Thnx ik moet ook een nieuwe bodem maken

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door WJ » 27 jul 2020, 20:50

Klinkt een 5cilinder toch geweldig.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door daNpy » 27 jul 2020, 21:43

Bedankt voor de tip voor de splitter. Zoiets wilde ik ook al ooit maken :P

10 jaar geleden hebben ze eens voor + achter de bodem vlak gemaakt bij een Seat Ibiza (oud model), door middel van betonplex :lol:
Dat scheelde ondanks het gewicht al 10-15 sec per rondje (VLN).

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Rolf205 » 28 jul 2020, 09:11

Meeelv schreef: 27 jul 2020, 19:22
Ik heb ook nog een tip meegekregen van een vriend bij de Ring om smallere achterbanden te monteren ten opzichte van voor. De theorie hierachter was dat je dan daar minder grip hebt, waardoor de kont makkelijk ''om'' wil, zodat je makkelijker kunt insturen. Klonk op zich wel logisch en de banden waren toch aan vervanging toe dus ik dacht laten we het gewoon proberen.

Dit is toch wel weer een van de grotere verschillen aan de auto geweest. Hij stuurt nu echt véél beter in. Enige keerzijde is dat hij dus ook makkelijker te ver om komt, waardoor je eerder last hebt van lift-off oversteer en af en toe een stapje opzij :lol:
Is de theorie er achter niet dat je nu een groter verschil in spoorbreedte tussen voor en achter hebt? Bij FWD geeft een bredere spoorbreedte op de vooras tov de achteras een betere turn-in. Wellicht kun je hetzelfde effect krijgen door spacers op de vooras te zetten.

Blijft echt een mooie auto om te zien! :headbang:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Paskal » 28 jul 2020, 09:36

Leuk verslag weer Melvin en heb je zaterdag minmiaal één keer voorbij zien komen vanuit mijn Cliootje. Was volgens mij ergens op het GP-circuit als ik me niet vergis. Je was snel aan de horizon verdwenen :df: Klinkt heerlijk die Focus van je :thumbup:
Gelukkig heb ik je toch nog een keer in kunnen halen alhoewel dat in de rij was bij het verlaten van de baan :wink: . Waarbij ik overigens een big fail beging :oops: . Zwaaide naar je met mijn JK op de vliegenmepper..... vliegt dat ding uit mijn handen tot achterin de Clio :oops: . Inmiddels stond ik bijna bij de slagboom dus een marshall even gevraagd of zij mijn JK even aan wilde geven want ik zat natuurlijk strak ingesnoerd :lollerdelol: . Was uiteraard geen probleem en ze kon er wel om lachen :thumbup:
Warmte is herkenbaar met dit weer in de auto dus ik rij ook met een open face en de airco vol gas aan. Zal vast met dat "beperkte" vermogen in mijn Clio wel wat schelen in snelheid, maar ik geef toch de voorkeur aan wat koelte in de auto boven een enkele seconde sneller te zijn.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door MartijnGizmo » 28 jul 2020, 09:53

WJ schreef: 27 jul 2020, 20:50 Klinkt een 5cilinder toch geweldig.
Dit idd! :love:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Ferdi » 28 jul 2020, 10:35

:ziek:
MartijnGizmo schreef: 28 jul 2020, 09:53
WJ schreef: 27 jul 2020, 20:50 Klinkt een 5cilinder toch geweldig.
Dit idd! :love:
Jij hebt je 5 cilinder weggedaan, toch spijt? :tooth:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door MartijnGizmo » 28 jul 2020, 10:39

Nee, dat is het enige aspect van die auto dat de moeite waard was... :tooth:

(ok, en de stoelen + stereo)

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door Meeelv » 28 jul 2020, 15:11

Marc Sierra schreef: 27 jul 2020, 20:06 Mooie updates, vooral die vlakke plaat aan de onderkant! Wat betreft de smalle achterbanden zou ik toch gewoon voor de normale (of breedste) maat gaan. Als je vindt dat de auto te veel onderstuur heeft zou ik dat via veren of stabilisatorstangen proberen te verbeteren. Dus bijvoorbeeld hardere veren of een dikkere stabi op de achteras, of juist zachtere veren/dunnere stabi op de vooras. Maar om grip van de achterkant op te offeren dmv smallere banden lijkt me zonde.
Je hebt een goed punt uiteraard, maar de achterkant heeft altijd meer dan voldoende grip gehad. Veren en dergelijken hebben we al veel mee geprobeerd, stabi wil ik nog gaan veranderen naar de originele terug aan de voorkant. Maar voor nu werkt dit echt perfect, het stuurgedrag is echt wel beduidend beter geworden hierdoor. Dat uitbreken doet ie eigenlijk alleen in extreme situaties en als je het zelf bewust doet, tijdens normaal boenderen gebeurt het eigenlijk niet. Van de winter wil ik nog de RS wielophanging gaan plaatsen, misschien dat ik dan weer terug kan gaan omdat ik dan wss ook nog net ietsje meer camber op de vooras kan zetten.
Rolf205 schreef: 28 jul 2020, 09:11
Meeelv schreef: 27 jul 2020, 19:22
Ik heb ook nog een tip meegekregen van een vriend bij de Ring om smallere achterbanden te monteren ten opzichte van voor. De theorie hierachter was dat je dan daar minder grip hebt, waardoor de kont makkelijk ''om'' wil, zodat je makkelijker kunt insturen. Klonk op zich wel logisch en de banden waren toch aan vervanging toe dus ik dacht laten we het gewoon proberen.

Dit is toch wel weer een van de grotere verschillen aan de auto geweest. Hij stuurt nu echt véél beter in. Enige keerzijde is dat hij dus ook makkelijker te ver om komt, waardoor je eerder last hebt van lift-off oversteer en af en toe een stapje opzij :lol:
Is de theorie er achter niet dat je nu een groter verschil in spoorbreedte tussen voor en achter hebt? Bij FWD geeft een bredere spoorbreedte op de vooras tov de achteras een betere turn-in. Wellicht kun je hetzelfde effect krijgen door spacers op de vooras te zetten.

Blijft echt een mooie auto om te zien! :headbang:
Dat klopt over de spoorbreedte maar dat had ik altijd al breder op de vooras ten opzichte van achter :)
Paskal schreef: 28 jul 2020, 09:36 Leuk verslag weer Melvin en heb je zaterdag minmiaal één keer voorbij zien komen vanuit mijn Cliootje. Was volgens mij ergens op het GP-circuit als ik me niet vergis. Je was snel aan de horizon verdwenen :df: Klinkt heerlijk die Focus van je :thumbup:
Gelukkig heb ik je toch nog een keer in kunnen halen alhoewel dat in de rij was bij het verlaten van de baan :wink: . Waarbij ik overigens een big fail beging :oops: . Zwaaide naar je met mijn JK op de vliegenmepper..... vliegt dat ding uit mijn handen tot achterin de Clio :oops: . Inmiddels stond ik bijna bij de slagboom dus een marshall even gevraagd of zij mijn JK even aan wilde geven want ik zat natuurlijk strak ingesnoerd :lollerdelol: . Was uiteraard geen probleem en ze kon er wel om lachen :thumbup:
Warmte is herkenbaar met dit weer in de auto dus ik rij ook met een open face en de airco vol gas aan. Zal vast met dat "beperkte" vermogen in mijn Clio wel wat schelen in snelheid, maar ik geef toch de voorkeur aan wat koelte in de auto boven een enkele seconde sneller te zijn.
Ha Paskal, dat klopt idd! Achteraf kwam ik er ook achter dat je tegenover ons stond in de paddock, ik hing de hele dag een beetje rondom Corné van de Jägermeister Golf die stond naast jou met zijn trailer. Mijn 1e of 2e ronde kwam ik je idd voorbij op de GP, toen dacht ik nog hey zou dat Paskal niet zijn met die groene velgen ? Dat was 'em dus haha, en toen je op Döttinger Höhe mij voorbij kwam wist ik het zeker :lol: Dat van je JK had ik compleet gemist :lollerdelol:

De airco laat ik op het circuit altijd uit omdat ik geen warme condensor tussen mijn intercooler en radiateur in wil hebben, omdat ik toch al koelingsproblemen heb. Op de heen en terugreis heeft ie wel aan gestaan, dat was ook wel nodig want de tunnel waar de uitlaat loopt word op de snelweg gewoon warm... Daar wil ik nog van die goude hitte reflectie matjes tegenaan maken, hopelijk scheelt dat nog iets. Mocht dat niet genoeg zijn dan wil ik misschien op de uitlaat nog zo'n thermische/keramische coating laten aanbrengen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> Weer even bijkletsen :-) <<

Bericht door daNpy » 28 jul 2020, 15:19

Heb je de uitlaat al gewrapt in die hittebestendige band?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten