Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 28 aug 2019, 19:28

Vandaag de Focus geschorst :)

Mooi winterprojectje voor de boeg. Heb er (kort) over nagedacht en besloten het blok uit elkaar te trekken om 1) alles te kunnen controleren en 2) alles te kunnen vervangen :lol:

Oftewel een setje sterkere zuigers en drijfstangen erin, nieuwe lagertjes, oliepomp ook gelijk vervangen, tegelijkertijd Newman stage 1 nokkenassen erin en als alles weer dicht zit een nieuwe RS turbo erop met als doel ergens rond de 400-420 pk uit te komen :tooth:

Nu eerst eventje sparen en dan rond het begin van het nieuwe jaar vermoedelijk aan de gang :hungry: Dus tot dan zal het hier voorlopig stil blijven helaas... :coffee:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door daNpy » 28 aug 2019, 21:35

Da's jammer!

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Bram » 28 aug 2019, 22:42

Hoe ga je dat vermogen fatsoenlijk op die arme voorwielen weg krijgen dan?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door daNpy » 29 aug 2019, 09:03

Slicks !

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 29 aug 2019, 09:34

Bram schreef: 28 aug 2019, 22:42 Hoe ga je dat vermogen fatsoenlijk op die arme voorwielen weg krijgen dan?
Dat lukt vrij goed hoor. Vanuit stilstand niet natuurlijk maar als je eenmaal aan het rollen bent en wat temperatuur in je banden hebt gaat dat prima.

Ik ken iemand uit Engeland die Time-Attack rijd met een Focus RS met ruim 600PK en dat gaat ook best:



Hij rijdt in dit filmpje met de Pirelli semi's. Inmiddels is hij wel overgestapt op slicks maar je ziet dat het dus wel kan :) In de mapping is hier ook nog wel wat in aan te passen zodat het vermogen niet in 1x kei hard aan komt maar meer geleidelijk opbouwd.

En hier nog een filmpje van een vergelijkbare auto vanuit stilstand:


Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 13 sep 2019, 12:49

Deel 1 is binnen :D Dat ziet er wat gezonder uit dan de huidige situatie :tooth: :lol:

Afbeelding

Afbeelding

In de loop van de winter de rest van de onderdelen bestellen en dan maar eens beginnen met het motorblok eruit te lepelen :hosanna:

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Jeffrey026 » 13 sep 2019, 13:03

Nice!!! Welke turbo is het geworden en pk doel?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 13 sep 2019, 14:20

Jeffrey026 schreef: 13 sep 2019, 13:03 Nice!!! Welke turbo is het geworden en pk doel?
Dit is een K16 van een Focus RS. Doel is wat we er maximaal uit kunnen halen terwijl het safe blijft. Zal ergens tussen de 400-420 pk zijn als het goed is .

Ik wil ook nog water/methanol injectie gaan inbouwen om de boel af te koelen. Maar ik denk dat ik de mapping hierop niet ga aanpassen, dan kan ik tenminste wel nog gewoon naar huis rijden als het tankje onderweg leeg mocht raken. Wil namelijk ook weer niet zo'n loei van een tank gaan inbouwen omdat het dan weer zwaar word.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door HJ2 » 13 sep 2019, 22:10

Ganz geil!

Let op de olieafvoer, dat er geen knikjes of zo in zitten. Normaal gesproken is hij gravety- feed, dus alle weerstand die hij tegenkomt zie je terug in mindere smering....

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Hdv » 14 sep 2019, 00:26

Meeelv schreef: 13 sep 2019, 14:20
Jeffrey026 schreef: 13 sep 2019, 13:03 Nice!!! Welke turbo is het geworden en pk doel?
Dit is een K16 van een Focus RS. Doel is wat we er maximaal uit kunnen halen terwijl het safe blijft. Zal ergens tussen de 400-420 pk zijn als het goed is .

Ik wil ook nog water/methanol injectie gaan inbouwen om de boel af te koelen. Maar ik denk dat ik de mapping hierop niet ga aanpassen, dan kan ik tenminste wel nog gewoon naar huis rijden als het tankje onderweg leeg mocht raken. Wil namelijk ook weer niet zo'n loei van een tank gaan inbouwen omdat het dan weer zwaar word.

Als ik het zo snel zag rij je met een standalone ecu.
Als je dan de water meth koppel aan de standalone ecu,
Kan je bijv 2 mappings erin zetten, en als bijv de water/meth op is dat hij automatische overschakel naar de andere mapping..

Toch leuk dat beetje extra vermogen nog..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Niels » 14 sep 2019, 03:19

Als je met een turbo werkt dan zijn de nokkenassen van ondergeschikt belang imho. Ik bedoel, met een 2.5 liter en een lekkere turbo is 400+ pk wel te halen door druk op de ketel met een juiste mapping. Zeker als je de internals aan gaat pakken. Ik zou me het geld van andere nokkenassen in de zak houden of scheelt dat zoveel?

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Wout309t » 14 sep 2019, 07:11

HJ2 schreef: 13 sep 2019, 22:10 Ganz geil!

Let op de olieafvoer, dat er geen knikjes of zo in zitten. Normaal gesproken is hij gravety- feed, dus alle weerstand die hij tegenkomt zie je terug in mindere smering....
Neem aan dat hij gewoon de standaard afvoer van een RS neemt.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 15 sep 2019, 12:05

Hdv schreef: 14 sep 2019, 00:26
Meeelv schreef: 13 sep 2019, 14:20
Jeffrey026 schreef: 13 sep 2019, 13:03 Nice!!! Welke turbo is het geworden en pk doel?
Dit is een K16 van een Focus RS. Doel is wat we er maximaal uit kunnen halen terwijl het safe blijft. Zal ergens tussen de 400-420 pk zijn als het goed is .

Ik wil ook nog water/methanol injectie gaan inbouwen om de boel af te koelen. Maar ik denk dat ik de mapping hierop niet ga aanpassen, dan kan ik tenminste wel nog gewoon naar huis rijden als het tankje onderweg leeg mocht raken. Wil namelijk ook weer niet zo'n loei van een tank gaan inbouwen omdat het dan weer zwaar word.

Als ik het zo snel zag rij je met een standalone ecu.
Als je dan de water meth koppel aan de standalone ecu,
Kan je bijv 2 mappings erin zetten, en als bijv de water/meth op is dat hij automatische overschakel naar de andere mapping..

Toch leuk dat beetje extra vermogen nog..
Helaas rij ik nog met de standaard ECU, keuze uit verschillende mappings heb ik helaas dus niet :( Dat beetje extra vermogen zou wel een leuke extra zijn idd maar dan denk ik dat ik liever voor de optie ga dat ik met een leeg tankje ook nog gewoon kan rijden.
Niels schreef: 14 sep 2019, 03:19 Als je met een turbo werkt dan zijn de nokkenassen van ondergeschikt belang imho. Ik bedoel, met een 2.5 liter en een lekkere turbo is 400+ pk wel te halen door druk op de ketel met een juiste mapping. Zeker als je de internals aan gaat pakken. Ik zou me het geld van andere nokkenassen in de zak houden of scheelt dat zoveel?
De nokkenassen werden mij aangeraden door die jongen die Time-Attack rijdt met die Focus RS, hij gebruikt ze zelf ook in zijn auto en hij vond het wel een aanrader. Dus nu de boel open moet stop ik ze er ook maar meteen in, dat beetje extra maakt op het totaalbedrag niet zoveel meer uit :hot:
Wout309t schreef: 14 sep 2019, 07:11
HJ2 schreef: 13 sep 2019, 22:10 Ganz geil!

Let op de olieafvoer, dat er geen knikjes of zo in zitten. Normaal gesproken is hij gravety- feed, dus alle weerstand die hij tegenkomt zie je terug in mindere smering....
Neem aan dat hij gewoon de standaard afvoer van een RS neemt.
Ik moet idd de OEM leidingen van de Focus RS nog bestellen :) Dus dat zou dan verder gewoon goed moeten zijn.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 19 sep 2019, 12:43

Even terugkomend op het verhaal over de nokkenassen; ik heb het even nagevraagd bij Newman Cams en dit is wat ze zeiden:

Hello Melvin,

The power will be similar to the standard cams up to 2000 - 2500 RPM from then on there will be an increase in power of 30 to 40 BHP up to 6000 RPM.

This is one of our most popular cams for this engine and have supplied over 500 sets of these cams to engine builders.

Hoping this answers your question.

Dus dat is zeker wel de moeite waard dacht ik zo :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Niels » 19 sep 2019, 13:28

Dat is zeker de moeite maar is er ook bewijs van? Er zullen toch ook wel wat dyno uitdraaien van zijn lijkt me. Als ze niet teveel kosten dan kun je de gok wagen natuurlijk maar in de regel is het geen goedkope ingreep. Daarnaast breng je een extra variabele in welke invloed heeft op de compressie eind druk, het is dus wel zaak dat je goede tuner hebt die er een goed programma voor schrijft. Tenzij het in de Focus/2.5T tuning scène wel veel vaker gedaan wordt qua set up, dan is het niet zo spannend.

Ik wil niet zeiken hoor, het is echt een gaaf project maar het is zonde om veel geld te besteden waarbij het uiteindelijk misschien niet zoveel uit maakt. Ik blijf erbij dat je het vermogen wat je voor ogen hebt ook zonder andere nokken wel haalt, zeker als je de internals aanpast om echt extra boost te kunnen draaien.

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door SlowCo » 19 sep 2019, 13:57

Misschien is die 10% extra ook wel te halen met het verstellen/timen van de standaard nokkenassen?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 19 sep 2019, 14:02

Niels schreef: 19 sep 2019, 13:28 Dat is zeker de moeite maar is er ook bewijs van? Er zullen toch ook wel wat dyno uitdraaien van zijn lijkt me. Als ze niet teveel kosten dan kun je de gok wagen natuurlijk maar in de regel is het geen goedkope ingreep. Daarnaast breng je een extra variabele in welke invloed heeft op de compressie eind druk, het is dus wel zaak dat je goede tuner hebt die er een goed programma voor schrijft. Tenzij het in de Focus/2.5T tuning scène wel veel vaker gedaan wordt qua set up, dan is het niet zo spannend.

Ik wil niet zeiken hoor, het is echt een gaaf project maar het is zonde om veel geld te besteden waarbij het uiteindelijk misschien niet zoveel uit maakt. Ik blijf erbij dat je het vermogen wat je voor ogen hebt ook zonder andere nokken wel haalt, zeker als je de internals aanpast om echt extra boost te kunnen draaien.
Snap wat je bedoelt en vind het ook fijn om te horen hoor, zo lees ik ook ooit dingen waar ik nog wat van kan leren !

Maar deze nokkenassen worden idd vrij vaak gebruikt zodra mensen overgaan naar forged internals. Het zal natuurlijk ook afhankelijk van de rest van de setup zijn of het 30-40 pk is (zou bij mij bijvoorbeeld zomaar maar 10-20pk kunnen zijn bijv vanwege mijn turbo, maar mensen die met een GTX3076R rijden zullen waarschijnlijk een groter verschil merken).

Qua kosten valt het op de grote hoop ook wel mee vind ik, een setje kost nieuw om en nabij de € 700,-

Mocht ik in de toekomst bijvoorbeeld ook met zo'n GTX3076R willen gaan rijden is het verschil nog groter dus en als ik dan weer alles moet gaan los halen doe ik dat liever nu meteen nu toch alles open ligt. De auto is nu ook geschorst en word in de winter toch niet gebruikt, en dagelijks rijd ik er ook niet mee dus ik heb de tijd zegmaar. Dus doe liever nu alles rustig in 1x goed. :D En ik ben ook wel zo iemand die de afwijking heeft die alles dan zo goed mogelijk wil aanpakken om het maximale wat haalbaar is eruit te halen haha :tooth:
SlowCo schreef: 19 sep 2019, 13:57 Misschien is die 10% extra ook wel te halen met het verstellen/timen van de standaard nokkenassen?
Deze auto heeft nokkenasverstelling dus ik denk niet dat hier voldoende ruimte in zit om hetzelfde te bereiken, anders werden die nokkenassen ook nooit verkocht natuurlijk :P

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Niels » 19 sep 2019, 15:43

Meeelv schreef: 19 sep 2019, 14:02 Qua kosten valt het op de grote hoop ook wel mee vind ik, een setje kost nieuw om en nabij de € 700,-

Mocht ik in de toekomst bijvoorbeeld ook met zo'n GTX3076R willen gaan rijden is het verschil nog groter dus en als ik dan weer alles moet gaan los halen doe ik dat liever nu meteen nu toch alles open ligt.
:thumbup:

700,- valt mij mee trouwens.

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Hdv » 19 sep 2019, 16:17

Meeelv schreef: 19 sep 2019, 14:02
Niels schreef: 19 sep 2019, 13:28 Dat is zeker de moeite maar is er ook bewijs van? Er zullen toch ook wel wat dyno uitdraaien van zijn lijkt me. Als ze niet teveel kosten dan kun je de gok wagen natuurlijk maar in de regel is het geen goedkope ingreep. Daarnaast breng je een extra variabele in welke invloed heeft op de compressie eind druk, het is dus wel zaak dat je goede tuner hebt die er een goed programma voor schrijft. Tenzij het in de Focus/2.5T tuning scène wel veel vaker gedaan wordt qua set up, dan is het niet zo spannend.

Ik wil niet zeiken hoor, het is echt een gaaf project maar het is zonde om veel geld te besteden waarbij het uiteindelijk misschien niet zoveel uit maakt. Ik blijf erbij dat je het vermogen wat je voor ogen hebt ook zonder andere nokken wel haalt, zeker als je de internals aanpast om echt extra boost te kunnen draaien.
Snap wat je bedoelt en vind het ook fijn om te horen hoor, zo lees ik ook ooit dingen waar ik nog wat van kan leren !

Maar deze nokkenassen worden idd vrij vaak gebruikt zodra mensen overgaan naar forged internals. Het zal natuurlijk ook afhankelijk van de rest van de setup zijn of het 30-40 pk is (zou bij mij bijvoorbeeld zomaar maar 10-20pk kunnen zijn bijv vanwege mijn turbo, maar mensen die met een GTX3076R rijden zullen waarschijnlijk een groter verschil merken).

Qua kosten valt het op de grote hoop ook wel mee vind ik, een setje kost nieuw om en nabij de € 700,-

Mocht ik in de toekomst bijvoorbeeld ook met zo'n GTX3076R willen gaan rijden is het verschil nog groter dus en als ik dan weer alles moet gaan los halen doe ik dat liever nu meteen nu toch alles open ligt. De auto is nu ook geschorst en word in de winter toch niet gebruikt, en dagelijks rijd ik er ook niet mee dus ik heb de tijd zegmaar. Dus doe liever nu alles rustig in 1x goed. :D En ik ben ook wel zo iemand die de afwijking heeft die alles dan zo goed mogelijk wil aanpakken om het maximale wat haalbaar is eruit te halen haha :tooth:
SlowCo schreef: 19 sep 2019, 13:57 Misschien is die 10% extra ook wel te halen met het verstellen/timen van de standaard nokkenassen?
Deze auto heeft nokkenasverstelling dus ik denk niet dat hier voldoende ruimte in zit om hetzelfde te bereiken, anders werden die nokkenassen ook nooit verkocht natuurlijk :P
Groot gelijk dat je het mee pakt.
Ik heb bij mijn project toen mijn blok open lag ook gelijk alles mee genomen zoals nokkenas etc..

Het is wel leuk om meer druk te draaien om aan je vermogensdoel te komen, maar het best is om met zo weinig mogelijk druk te rijden en toch veel vermogen te hebben..

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 01 nov 2019, 17:42

Het begin is gemaakt ! :D Vanmiddag was het rustig op de zaak dus samen met ons pap de motor alvast eruit gehaald. Na afloop subframe weer terug geschroefd zodat hij weer op zijn wielen stond en terug de showroom in kon waar hij staat te rusten.

Een dezer dagen de motor loskoppelen van de versnellingsbak en op een motorbok plaatsen. En dan zoetjes aan alles eens open schroeven en opmeten. Daarna spullen bestellen en alles opbouwen :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Andry » 01 nov 2019, 18:15

Meeelv schreef: 19 sep 2019, 14:02
Niels schreef: 19 sep 2019, 13:28 Dat is zeker de moeite maar is er ook bewijs van? Er zullen toch ook wel wat dyno uitdraaien van zijn lijkt me. Als ze niet teveel kosten dan kun je de gok wagen natuurlijk maar in de regel is het geen goedkope ingreep. Daarnaast breng je een extra variabele in welke invloed heeft op de compressie eind druk, het is dus wel zaak dat je goede tuner hebt die er een goed programma voor schrijft. Tenzij het in de Focus/2.5T tuning scène wel veel vaker gedaan wordt qua set up, dan is het niet zo spannend.

Ik wil niet zeiken hoor, het is echt een gaaf project maar het is zonde om veel geld te besteden waarbij het uiteindelijk misschien niet zoveel uit maakt. Ik blijf erbij dat je het vermogen wat je voor ogen hebt ook zonder andere nokken wel haalt, zeker als je de internals aanpast om echt extra boost te kunnen draaien.
Snap wat je bedoelt en vind het ook fijn om te horen hoor, zo lees ik ook ooit dingen waar ik nog wat van kan leren !

Maar deze nokkenassen worden idd vrij vaak gebruikt zodra mensen overgaan naar forged internals. Het zal natuurlijk ook afhankelijk van de rest van de setup zijn of het 30-40 pk is (zou bij mij bijvoorbeeld zomaar maar 10-20pk kunnen zijn bijv vanwege mijn turbo, maar mensen die met een GTX3076R rijden zullen waarschijnlijk een groter verschil merken).

Qua kosten valt het op de grote hoop ook wel mee vind ik, een setje kost nieuw om en nabij de € 700,-

Mocht ik in de toekomst bijvoorbeeld ook met zo'n GTX3076R willen gaan rijden is het verschil nog groter dus en als ik dan weer alles moet gaan los halen doe ik dat liever nu meteen nu toch alles open ligt. De auto is nu ook geschorst en word in de winter toch niet gebruikt, en dagelijks rijd ik er ook niet mee dus ik heb de tijd zegmaar. Dus doe liever nu alles rustig in 1x goed. :D En ik ben ook wel zo iemand die de afwijking heeft die alles dan zo goed mogelijk wil aanpakken om het maximale wat haalbaar is eruit te halen haha :tooth:
SlowCo schreef: 19 sep 2019, 13:57 Misschien is die 10% extra ook wel te halen met het verstellen/timen van de standaard nokkenassen?
Deze auto heeft nokkenasverstelling dus ik denk niet dat hier voldoende ruimte in zit om hetzelfde te bereiken, anders werden die nokkenassen ook nooit verkocht natuurlijk :P

Zijn er ook andere klepveren nodig? Wel goed om alles in 1 keer mee te pakken als alles open ligt :thumbup: Bij mijn motor (Evo 4G63T) maakte andere nokkenassen enorm veel uit! Deze heb ik gekozen voor een zo breed en vlak mogelijk koppelkromme ipv. (top)vermogen.

Leuke bouw, hou ons op de hoogte!

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 01 nov 2019, 18:17

Andry schreef: 01 nov 2019, 18:15

Zijn er ook andere klepveren nodig? Wel goed om alles in 1 keer mee te pakken als alles open ligt :thumbup: Bij mijn motor (Evo 4G63T) maakte andere nokkenassen enorm veel uit! Deze heb ik gekozen voor een zo breed en vlak mogelijk koppelkromme ipv. (top)vermogen.

Leuke bouw, hou ons op de hoogte!
Nope die kunnen gewoon de originele blijven zitten met deze nokkenassen :) Scheelt weer haha !

Zal tijdens het bouwen nog wel wat foto's maken, leuk om te bewaren en vermoed dat het hier ook wel gewaardeerd word :coffee:

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Jeffrey026 » 01 nov 2019, 22:19

Altijd grappig te zien hoe compleet de motor er eigenlijk onderuit komt.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 05 nov 2019, 17:50

Zoetjes aan begint het blokje steeds kaler te worden. Tijdens het werk tussen de afspraken door kan ik mooi af en toe wat aan t blok werken :tooth: Morgen denk ik de cilinderkop eraf halen en misschien de carterpan er nog onderuit halen.

Na +/- 172k km valt de vervuiling mij overigens ook nog erg mee, zeker als ik vergelijk met foto's van andere ST motorblokken die open liggen. Mijne is nog mooi schoon :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oorzaak van het turbo defect is nu ook definitief gevonden. Het moertje van het asje was los gelopen, daardoor is hij aan de uitlaat zijde naar buiten geschoven en daardoor is het turbinewiel dus ontploft.. Gelukkig lag het moertje nog in de turbo dus die hoef ik niet te gaan zoeken :tong:

Afbeelding

Afbeelding

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Wout309t » 05 nov 2019, 22:15

Goed aan de verversingsinterval gehouden zo te zien. Deze blokken worden redelijk snel zwart als je dat niet doet.
Tipje, check je klepgeleiders even, vooral uitlaatzijde...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Eric Z, erwin20vt, Fabian, GRzep, k33z, Peter-Paul, Rogerb, SlowCo, Wors en 132 gasten