Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Mijn Focus ST 225 >> CAE Ultra Shifter <<

Bericht door Downforce Hans » 05 jun 2018, 09:11

Gaaf apparaat zeg......veel plezier er mee. :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Focus ST 225 >> CAE Ultra Shifter <<

Bericht door ///Joost » 05 jun 2018, 10:01

Ziet er tof uit zeg! Ik kan me voorstellen dat dat heerlijk wegschakelt.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Mijn Focus ST 225 >> CAE Ultra Shifter <<

Bericht door Baboulah » 05 jun 2018, 13:28

Ik wil al tijden een CAE shifter, alleen de prijzen die ze ervoor vragen vind ik gewoon echt nergens op slaan dus is het er nog niet van gekomen. voor die 809 euro dat hij kost (ex verzenden) koop ik liever een setje banden ofzo :roll:

Hoe rijdt het verder met zo een shifter? is het fijner met normaal rijden of juist vervelender, en juist alleen fijner als je er goed voor gaat zitten?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> CAE Ultra Shifter <<

Bericht door Meeelv » 05 jun 2018, 17:34

Baboulah schreef: 05 jun 2018, 13:28 Ik wil al tijden een CAE shifter, alleen de prijzen die ze ervoor vragen vind ik gewoon echt nergens op slaan dus is het er nog niet van gekomen. voor die 809 euro dat hij kost (ex verzenden) koop ik liever een setje banden ofzo :roll:

Hoe rijdt het verder met zo een shifter? is het fijner met normaal rijden of juist vervelender, en juist alleen fijner als je er goed voor gaat zitten?
Klopt idd ik heb er ook heel lang naar zitten loeren maar nu uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt en er een aangeschaft. Hij is idd stevig aan de prijs maar de kwaliteit straalt er dan ook wel vanaf. Word ook super netjes geleverd met zelfs een Würth imbussleutel erbij om hem af te stellen en een busje spuitvet voor de kogelgewrichten.

Ik heb er nu nog maar een klein stukje mee gereden maar het schakelt wel echt veel strakker dan origineel. De hoogte is voor mij niet echt storend maar dat zal misschien ook zijn omdat de zitpositie in mijn auto niet super laag is. Kan me voorstellen als je echt bijna op de grond zit dat het misschien lastiger zal zijn. Maar het zal nooit onnatuurlijk aanvoelen neem ik aan, daar is wel over nagedacht door de mannen van CAE.

Enige wat even wennen is voor mij is de achteruit versnelling omdat ik nu dat heveltje op moet tillen, dit had ik van tevoren niet. Maar daar heb je tijdens normaal rijden natuurlijk geen last van.

De hoogte vind ik juist wel fijner eigenlijk, zeker als je wat sportief doorrijdt. Je merkt wel echt goed dat je hand niet zo ver van je stuur af naar beneden hoeft om de pook te zoeken. Alles gaat veel directer.

@ de rest; thanks voor de alle complimenten :D :D

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> CAE Ultra Shifter <<

Bericht door Meeelv » 07 aug 2018, 12:22

Zijn we weer !

In de tussentijd redelijk wat dingen veranderd aan de auto weer. Zo heb ik de accu naar de kofferbakruimte verplaatst en een KW Clubsport 2weg set gemonteerd. Ook heb ik stuurkogels en fuseekogels vervangen voor exemplaren met een langere pen om het rollcenter/bumpsteer te verbeteren. Aan de achterzijde heb ik nog enkele draagarmen vervangen voor delen met uniballs en last but not least ben ik bij Manthey Racing langsgeweest voor een deftige uitlijning/uitweging. Dat laatste is misschien nog wel de beste zet geweest die ik ooit heb gedaan.

Het is namelijk een compleet andere auto geworden. Hij stuurt zo veel beter in en is ontzettend veel meer stabieler in zowel bochten als met aanremmen. Deze mensen weten écht waar ze mee bezig zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had het bezoekje aan Manthey zo gepland dat ik de auto gelijk kon uitproberen op de Nürburgring nadat hun klaar waren. Eerst even een rustig rondje om alles warm te rijden en even aan te voelen hoe de auto reageerde. Toen even bandenspanning goed gezet en eens kijken wat de auto kan. Gelijk 17 seconden van mijn PB af gereden met gele vlag... Dat begint goed dus !

Ik zou eigenlijk vandaag weer gaan, vanavond is de Ring namelijk ook open en dan in 24h layout. Dit leek mij heel erg gaaf om te ervaren maar helaas is gisteren mijn brandstofpomp overleden. Dus die moet ik even gaan omwisselen met mijn reservepomp en dan kan de defecte pomp terug naar Deatschwerks voor onderzoek / garantie.

Via Manthey kreeg ik als tip ook nog mee om aan de voorzijde iets stuggere veren te plaatsen. Dit deden hun bij de Focus RS ook altijd en dit pakte nog veel beter uit. Dus dit staat ook nog op de list of things to do :D

Als laatste nog een filmpje van het 2e rondje:



Afbeelding

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Estoque » 07 aug 2018, 12:39

Indrukwekkend om te zien hoe mooi dat ding over de ring gaat!

Erg gaaf project <3

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door MartijnGizmo » 07 aug 2018, 12:58

Gaat lekker vlot rond idd... klinkt ook heerlijk, die vijfpitter!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Marc Sierra » 07 aug 2018, 18:21

Het blijft een erg gave wagen! Heb je nooit gedacht om een RS te kopen ipv een ST helemaal aan te passen?

Ik ben verder wel benieuwd naar de langere fusee- en stuurkogelpennen. Heb je daar ook foto’s van?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Meeelv » 07 aug 2018, 18:37

Marc Sierra schreef: 07 aug 2018, 18:21 Het blijft een erg gave wagen! Heb je nooit gedacht om een RS te kopen ipv een ST helemaal aan te passen?

Ik ben verder wel benieuwd naar de langere fusee- en stuurkogelpennen. Heb je daar ook foto’s van?
Toen ik deze auto kocht had ik er ook niet aan gedacht zo ver ermee te gaan maargoed van het een kwam het ander haha! Een RS is in de aanschaf gelijk een stuk duurder (28-30k voor een knappe) en dan begint het pas. Misschien dat ik in de toekomst nog ooit de wielophanging van de RS kan monteren ivm de Revo Knuckle's die deze heeft.

Dit zijn de stuurkogels:

Afbeelding

De fuseekogels heb ik geen afbeelding van waar de originele langs liggen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Marc Sierra » 07 aug 2018, 19:19

Fijn dat dat soort onderdelen zo kant en klaar te koop zijn, dat scheelt een hoop werk en kosten met het speciaal laten maken. Zijn de fuseekogelpennen veel langer dan origineel?

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Meeelv » 07 aug 2018, 19:25

Marc Sierra schreef: 07 aug 2018, 19:19 Fijn dat dat soort onderdelen zo kant en klaar te koop zijn, dat scheelt een hoop werk en kosten met het speciaal laten maken. Zijn de fuseekogelpennen veel langer dan origineel?
Klopt idd, ik heb er ook vrij lang naar moeten zoeken tot ik dit tegen kwam. Is verder ook de enige fabrikant waarvan ik weet dat ze het hebben. Het verschil tussen de fuseekogelpen was ongeveer net zoveel als wat je op de foto van de stuurkogel ziet. Toen ik alles gemonteerd had zonder uit te lijnen kon je in ieder geval wel merken dat er minder bodyroll optrad dus aan de hand daarvan zou ik zeggen dat het toch wel echt werkt.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Marc Sierra » 07 aug 2018, 20:31

Werken zal het zeker wel. Ik vind de langere fuseepennen er alleen niet heel dik uitzien. Ik heb voor mijn auto ze speciaal laten maken, maar ik wil het toch nog iets steviger uitgevoerd hebben dan het nu is. Je wil niet hebben dat een fuseekogelpen of stuurkogelpen afbreekt. :shock:

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Meeelv » 08 aug 2018, 11:20

Marc Sierra schreef: 07 aug 2018, 20:31 Werken zal het zeker wel. Ik vind de langere fuseepennen er alleen niet heel dik uitzien. Ik heb voor mijn auto ze speciaal laten maken, maar ik wil het toch nog iets steviger uitgevoerd hebben dan het nu is. Je wil niet hebben dat een fuseekogelpen of stuurkogelpen afbreekt. :shock:
Ze liepen wel iets dikker uit onder het hoesje, zeg maar met het tapse gedeelte uitlopend. Ik heb vertrouwen in de ontwerper van dit product dat het stevig genoeg is :P Daar heb ik verder ook geen kaas van gegeten. Maar zoiets wil je idd niet hebben dat 'ie afbreekt :lol:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Robin » 08 aug 2018, 11:28

Mooie draad en info/filmpjes ga zo door!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door daNpy » 08 aug 2018, 14:30

Als eerste: gave kar man! Heb laatst ook even in een Focus ST (standaard) van een vriend van me mogen rijden en dat trok wel lekker door :)

Die langere fuseepennen zit ik ook naar te kijken voor mijn Golf. De draagarmen staan nu omhoog aan de buitenzijden en dat is echt niet handig. Ben benieuwd naar jouw ervaringen op de langere termijn want met een langere arm introduceer je ook meer krachten. Wat Marc al zei: je wil niet dat dat afbreekt.

Bij Manthey zijn ze blij dat je tevreden bent over hun service :thumbup:

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Meeelv » 08 aug 2018, 19:18

daNpy schreef: 08 aug 2018, 14:30 Als eerste: gave kar man! Heb laatst ook even in een Focus ST (standaard) van een vriend van me mogen rijden en dat trok wel lekker door :)

Die langere fuseepennen zit ik ook naar te kijken voor mijn Golf. De draagarmen staan nu omhoog aan de buitenzijden en dat is echt niet handig. Ben benieuwd naar jouw ervaringen op de langere termijn want met een langere arm introduceer je ook meer krachten. Wat Marc al zei: je wil niet dat dat afbreekt.

Bij Manthey zijn ze blij dat je tevreden bent over hun service :thumbup:
Als ze aan de kant van het wiel omhoog staan is idd zeer zeker niet wat je wil, het is juist beter als ze een klein beetje lager staan dan het subframe, dus dat hij vanaf het wiel een klein beetje omhoog loopt richting het subframe zeg maar.

Hoe weet je dat ze bij Manthey daar blij om zijn ? Heb je daar contacten ofzo ? :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door daNpy » 08 aug 2018, 20:28

Meeelv schreef: 08 aug 2018, 19:18
Als ze aan de kant van het wiel omhoog staan is idd zeer zeker niet wat je wil, het is juist beter als ze een klein beetje lager staan dan het subframe, dus dat hij vanaf het wiel een klein beetje omhoog loopt richting het subframe zeg maar.
Ja dat is zeer nadelig voor de wegligging, vandaar dat ik ook van die andere fusees wil.
Hoe weet je dat ze bij Manthey daar blij om zijn ? Heb je daar contacten ofzo ? :)
Jup :tooth:

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Meeelv » 08 aug 2018, 20:30

daNpy schreef: 08 aug 2018, 20:28
Jup :tooth:
Aahh oke cool ! :blink:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Marc Sierra » 08 aug 2018, 21:58

Meeelv schreef: 08 aug 2018, 11:20
Marc Sierra schreef: 07 aug 2018, 20:31 Werken zal het zeker wel. Ik vind de langere fuseepennen er alleen niet heel dik uitzien. Ik heb voor mijn auto ze speciaal laten maken, maar ik wil het toch nog iets steviger uitgevoerd hebben dan het nu is. Je wil niet hebben dat een fuseekogelpen of stuurkogelpen afbreekt. :shock:
Ze liepen wel iets dikker uit onder het hoesje, zeg maar met het tapse gedeelte uitlopend. Ik heb vertrouwen in de ontwerper van dit product dat het stevig genoeg is :P Daar heb ik verder ook geen kaas van gegeten. Maar zoiets wil je idd niet hebben dat 'ie afbreekt :lol:
Het zwaarst belaste gedeelte is vlak onder het fusee en daar is hij juist het dunste. Eigenlijk zou hij taps toe moeten lopen naar het fusee toe. Snap dat je zelf niet precies weet hoe sterk het moet zijn, zo simpel is dat ook niet. Ik hoop dat de ontwerper het wel snapte. :kikker: Zelf maak ik het misschien erg overgedesigned, maar liever wat extra zekerheid. :)

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225 >> KW Clubsport / Manthey Racing <<

Bericht door Meeelv » 22 sep 2018, 09:48

Weer even een korte update :coffee:

In de tussentijd niet zo heel veel meer veranderd aan de auto. De accu heb ik naar de kofferruimte verplaatst en ik heb de roosters van een Focus RS in mijn motorkap gemaakt met de hoop nog enkele graden winst te boeken qua temperatuur doordat hij wat meer warme lucht uit de motorruimte kan afvoeren.

Gisteren een trackday gehad op de Nürburgring en dit dus kunnen testen. Het was wel iets beter geworden (gemiddeld 2-3 graden lagere olietemp) maar nog niet voldoende naar mijn zin. 2 rondjes achter elkaar op vol tempo was sowieso een no-go...

Rond de bouwvakvakantie was ook mijn Deatschwerks brandstofpomp stuk gegaan. DW vermoed dat dit komt doordat de pomp zo krachtig is dat hij het het voorraadbakje om het zo maar even te noemen waar hij in hangt leeg trekt. Hierdoor loopt de pomp droog en gaat hij dus stuk. Hun oplossing hiervoor was in de zijkanten van dit bakje enkele gaten te boren zodat er meer benzine in kan stromen. Op zich een logische oplossing maar nu heb ik dus het probleem dat bij een halve tank brandstof ik last krijg van fuelsurge in de bochten, vermoedelijk doordat de brandstof door die gaten weer net zo hard naar buiten stroomt... Dus van de winter ga ik een surgetank plaatsen en dan hoop ik dit probleem compleet uitgesloten te hebben.

Wat betreft de koeling is voor mij wel een raadsel. De radiateur en oliekoeler zou het niet aan mogen liggen, die moeten meer dan voldoende capaciteit hebben. Enige wat ik nog zou kunnen proberen is van die platen aan mijn intercooler maken zodat de lucht er alleen doorheen kan ipv er omheen zodat de radiateur die er direct achter hangt ook wat meer doorstroming krijgt.

Hierbij nog enkele plaatjes van gisteren, ik heb de GoPro niet aan gehad helaas. 's Morgens tot een uur of half 11 was het droog en daarna heeft het de hele dag geregend. Wel mijn eerste natte rondjes op de 'Ring gedaan omdat het echt compleet uitgestorven was toen het begon te regenen. 5 rondjes achter elkaar gereden en in al die rondjes misschien 6 auto's tegengekomen... :df:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door WJ » 22 sep 2018, 10:24

De livery is echt fucking cool.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door ErikS » 22 sep 2018, 10:31

Shit wat een coole foto's!!

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door Gijzert » 22 sep 2018, 11:40

Gran tourismo foto's lijken het wel. Erg gaaf.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door ///Joost » 22 sep 2018, 12:12

Echt supervet dit!

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Focus ST 225 >> Trackday report <<

Bericht door SlowCo » 22 sep 2018, 12:57

Prachtig project!
Loopt je blok misschien op race tempo aan de arme kant en dus heter dan gewenst? Wellicht helpt het voor een lagere bedrijfstemperatuur om hem bovenin iets rijker af te laten regelen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark 320iS, wackywim en 61 gasten