Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 10 dec 2017, 08:43

Thanks voor alle leuke positieve reacties ! :)
hans33sw schreef: 09 dec 2017, 23:51 Wat voor veer gewichten heb je nu en waar wil je naar toe? Misschien kun je hier nog wat spelen mbt je onderstuur probleem?
Goed dat je er naar vraagt ! Ik heb een BC Racing BR schroefset welke geleverd is met 7K voor en 5K achter. Ik heb hiernaar geïnformeerd bij Showoff Imports en zij adviseerden mij voor een meer track oriëntatie om met +/- 2K te verhogen. Er werd 9/7 en 10/8 als optie gegeven.

Daar ik er nu best forse spacers tussen heb zitten ben ik voor de 10/8 optie gegaan omdat de ''hefboom'' nu ook wat langer is geworden. De 7/5 veren zijn namelijk vrij slap dus ik dacht zelf dat dit wel een verbetering zou zijn. Maar heel veel verstand van veersterktes heb ik nog niet dus ik hoor graag jullie mening hierover.

Op deze foto kun je zien dat de veren gewoon te slap zijn. Voor op straat is het allemaal dikke prima maar op circuit komt het net effe wat tekort.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Vlokmans » 10 dec 2017, 09:55

Mooi project, met een goed uitgangspunt. Heb nog altijd een zwak voor het snelle spul van Ford.

Gebruikersavatar
hans33sw
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door hans33sw » 10 dec 2017, 10:19

Onderstuur > achter stijver
Overstuur > voor stijver
Of vice versa met zachter.

Ik zou dan los van alles even veel stijver, achter nog een stapje verder omhoog gaan.

Ken de koets van een focus niet dus je zal zelf een beetje moeten zoeken naar wat voor jou ideaal is. In de kartonnen doos die mijn 33 is heb ik achter zelfs een stuk stijver als de voorzijde

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 10 dec 2017, 10:29

hans33sw schreef: 10 dec 2017, 10:19 Onderstuur > achter stijver
Overstuur > voor stijver
Of vice versa met zachter.

Ik zou dan los van alles even veel stijver, achter nog een stapje verder omhoog gaan.

Ken de koets van een focus niet dus je zal zelf een beetje moeten zoeken naar wat voor jou ideaal is. In de kartonnen doos die mijn 33 is heb ik achter zelfs een stuk stijver als de voorzijde
Dat klinkt logisch maar vergeet niet dat er aan de voorkant een zware 5 cilinder ligt gekoppeld aan een versnellingsbak die ook niet de meest lichte is. Verder heb ik achterin nauwelijks gewicht, het enige wat enigzins gewicht heeft is de brandstoftank wanneer deze gevuld is. Het interieur is er verder helemaal uit aan de achterkant. De rolbeugel voegt ook nog wat gewicht toe.

Zou het met 10/8 dan niet aardig in balans moeten zijn ?

Wat ik zelf denk ik wel verkeerd heb gedaan is de demping van de schokdempers. Ik had deze aan de voorkant altijd stugger staan dan achter met het idee omdat er aan de achterkant weinig gewicht zit. Maar ik denk dat ik die dus ook juist moet omdraaien, voor minder stug dan achter ?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door StefanW » 10 dec 2017, 22:22

Staat erg lekker met de velgen en remmen. Zou hem lekker zonder stickers laten.

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door vester86 » 10 dec 2017, 23:53

Meeelv schreef: 10 dec 2017, 10:29
hans33sw schreef: 10 dec 2017, 10:19 Onderstuur > achter stijver
Overstuur > voor stijver
Of vice versa met zachter.

Ik zou dan los van alles even veel stijver, achter nog een stapje verder omhoog gaan.

Ken de koets van een focus niet dus je zal zelf een beetje moeten zoeken naar wat voor jou ideaal is. In de kartonnen doos die mijn 33 is heb ik achter zelfs een stuk stijver als de voorzijde
Dat klinkt logisch maar vergeet niet dat er aan de voorkant een zware 5 cilinder ligt gekoppeld aan een versnellingsbak die ook niet de meest lichte is. Verder heb ik achterin nauwelijks gewicht, het enige wat enigzins gewicht heeft is de brandstoftank wanneer deze gevuld is. Het interieur is er verder helemaal uit aan de achterkant. De rolbeugel voegt ook nog wat gewicht toe.

Zou het met 10/8 dan niet aardig in balans moeten zijn ?

Wat ik zelf denk ik wel verkeerd heb gedaan is de demping van de schokdempers. Ik had deze aan de voorkant altijd stugger staan dan achter met het idee omdat er aan de achterkant weinig gewicht zit. Maar ik denk dat ik die dus ook juist moet omdraaien, voor minder stug dan achter ?
verhouding 5/7 of 10/8 is natuurlijk nogal wat verschil. lijkt me een prima start en vandaaruit kun je altijd nog verder kijken

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Mike R32 » 11 dec 2017, 00:36

Mooie stance en dikke remmen. Goed bezig!

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 11 dec 2017, 20:05

StefanW schreef: 10 dec 2017, 22:22 Staat erg lekker met de velgen en remmen. Zou hem lekker zonder stickers laten.
Thanks ! Spacers zijn vandaag binnen gekomen dus van de week kunnen we weer verder :) Stickers komen er toch wel weer op, ben al bezig met een ontwerp :) Vind hem zelf veel te saai zo in het zwart...
vester86 schreef: 10 dec 2017, 23:53 verhouding 5/7 of 10/8 is natuurlijk nogal wat verschil. lijkt me een prima start en vandaaruit kun je altijd nog verder kijken
Ja dat dacht ik zelf ook. Vandaag nog contact gehad met Showoff Imports en ik heb natuurlijk weer het geluk dat deze veren niet ''standaard'' voor mijn schroefset bestaan omdat Ford het weer nodig vond om een aparte soort veer te gebruiken aan de achterkant. Maar met een veer van een Mazda 5 en bijbehorende perches zou dat moeten passen. Dus al met al moet het goed komen. Ik dacht zelf eerst namelijk om maar gewoon een KW Clubsport set te laten komen maar ik wil het eerst gaan proberen met wat strakkere veren op mijn huidige set. Scheelt toch aardig wat knaken :blink:
Mike R32 schreef: 11 dec 2017, 00:36 Mooie stance en dikke remmen. Goed bezig!
Thanks! Met de tijd wil ik aan de achterkant dezelfde remmen nog een keer plaatsen.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Marsnel » 13 dec 2017, 22:06

Het zal vast wel een verbetering zijn (al vind ik een foto niet helemaal de juiste onderbouwing hiervoor :mrgreen: ). Wat voor springrates heeft KW CS? Of ander profi setje?

Ik had overigens zelf gebukt en wel de KW's gekozen, dan maar een zaterdagbaantje erbij :wink: Als je dit als set koopt mag je verwachten dat dempers/veren op elkaar zijn afgestemd. Nu ga je zelf een set proberen te verbeteren, waardoor de verhouding veer/demper wsl niet echt optimaal is. Onder een serieuze circuitauto is toch wel 1 van de belangrijkste dingen imo.

Nevertheless, het moet ook financieel haalbaar zijn en er zijn grenzen aan wat een hobby mag kosten natuurlijk. :thumbup:

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 15 dec 2017, 18:50

Marsnel schreef: 13 dec 2017, 22:06 Het zal vast wel een verbetering zijn (al vind ik een foto niet helemaal de juiste onderbouwing hiervoor :mrgreen: ). Wat voor springrates heeft KW CS? Of ander profi setje?

Ik had overigens zelf gebukt en wel de KW's gekozen, dan maar een zaterdagbaantje erbij :wink: Als je dit als set koopt mag je verwachten dat dempers/veren op elkaar zijn afgestemd. Nu ga je zelf een set proberen te verbeteren, waardoor de verhouding veer/demper wsl niet echt optimaal is. Onder een serieuze circuitauto is toch wel 1 van de belangrijkste dingen imo.

Nevertheless, het moet ook financieel haalbaar zijn en er zijn grenzen aan wat een hobby mag kosten natuurlijk. :thumbup:
Dit is het Tüv certificaat van de KW Clubsport set maar over springrates kan ik nergens wat vinden van deze set. Dit is eigenlijk de meeste informatie die ik erover kon vinden

http://docs.kwsuspension.de/ga-KWCS-08-2106.pdf

De KW's gaan er denk ik ook nog wel komen hoor maar als tijdelijke tussenoplossing wil ik dit eerst proberen. Zo'n setje veren kost 200 en een KW Clubsport setje gaat richting de 2k :P Geld speelt niet echt een rol als ik er ook daadwerkelijk wat voor terug krijg. Maar voor nu moeten er ook eerst andere belangrijke dingen gebeuren wat even voorrang heeft (de spatbordverbreding) dus die KW set moet nog even wachten.

Maar voor het zelfde geld bevalt dit dalijk gewoon goed met de andere veren, da's natuurlijk ook een optie he :D

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Marsnel » 16 dec 2017, 17:02

Voorzijde is een lineaire veer met springrate 80N/mm (of 8K). Achterzijde kan ik ook niet vinden. Maar dit is volgens mij een progressieve veer, waardoor je dit niet met een enkele springrate kan aangeven.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 16 dec 2017, 17:19

Daar heb je gelijk in. Ik zal het er ook nog eens met Jarno (autosport company) over hebben als we weer gaan uitwegen. Ben benieuwd wat zijn mening is.

In de tussentijd heb ik vanochtend ook even aan de achterzijde de velgen gemonteerd en de auto aan de voorkant even 1,5 cm omhoog geschroefd zodat ik de armen van de brug er wat makkelijker onder kan zetten. Als de spatbordverbreders erop zitten gaat ie weer omlaag.

Binnenkort maar eens even een belletje doen wanneer ik de auto kan wegbrengen naar de plaatwerker/spuiter :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Bokkepoot » 16 dec 2017, 18:20

Ga je ook nog dikke achterremmen monteren? De huidige zien er wel heel ielig uit in vergelijking met voor ;)

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 16 dec 2017, 18:26

Bokkepoot schreef: 16 dec 2017, 18:20 Ga je ook nog dikke achterremmen monteren? De huidige zien er wel heel ielig uit in vergelijking met voor ;)
Jazeker die staan ook nog op het verlanglijstje :lol: Zelfde set als aan de voorkant.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Marc Sierra » 16 dec 2017, 20:55

Dezelfde set als aan de voorkant is denk ik niet zo'n goed idee. Normaal gesproken zijn de achterremmen kleiner/minder effectief dan de voorste om te zorgen dat de achterwielen niet blokkeren met hard remmen. Als je achter dezelfde remmen hebt als voor zullen de achterremmen zeker eerder blokkeren dan de voorste.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 16 dec 2017, 22:36

Marc Sierra schreef: 16 dec 2017, 20:55 Dezelfde set als aan de voorkant is denk ik niet zo'n goed idee. Normaal gesproken zijn de achterremmen kleiner/minder effectief dan de voorste om te zorgen dat de achterwielen niet blokkeren met hard remmen. Als je achter dezelfde remmen hebt als voor zullen de achterremmen zeker eerder blokkeren dan de voorste.
Dat klopt Marc maar het is als een set ontworpen en zou dan tot een verhouding van 70% op de voorwielen en 30% op de achterwielen moeten zijn wat prima is.

Het is niet exact dezelfde klauw als aan de voorzijde natuurlijk, de klauw bij de set van de achterkant heeft minder zuigers en een kleinere totale zuiger oppervlakte. De remschijf is wel ook 356mm geloof ik.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Marc Sierra » 17 dec 2017, 09:59

Dan zou het helemaal goed moeten komen! :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Macboy » 18 dec 2017, 11:10

Voor de looks zeker gaaf ! Wat een ding hoor :love:

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 06 jan 2018, 14:36

Inmiddels heb ik de veren binnen gekregen en gemonteerd. Dit ging allemaal perfect. Tijdens het monteren kwam ik er ook achter dat ik de inbusjes op de topmounts kon verplaatsen zodat ik nog wat meer camberverstelling krijg. Dit heb ik meteen gedaan omdat ik niet verder kwam van -2,15 graad. Ik zou graag naar de -2,5 a -2,75 gaan aan de voorzijde.

Voor de geïnteresseerden heb ik ook een pagina op Facebook gemaakt waar een en ander over de auto te volgen is: www.facebook.com/DutchFocusST

Nu is het wachten op een telefoontje van de spuiter dat hij tijd heeft voor mijn auto zodat de spatbordverbreders erop gemaakt kunnen worden :df:

En hier nog een knallend filmpje :tong: https://youtu.be/8JFBoWeQGdw

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Giovani
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 okt 2017, 14:54
Auto: BMW M135i EWG Stage 2+
Locatie: Purmerend

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Giovani » 07 jan 2018, 17:37

dope

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9703
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door frank de jonge » 08 jan 2018, 12:40

Noice 😎

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 08 jan 2018, 17:54

frank de jonge schreef: 08 jan 2018, 12:40 Noice 😎
Thanks!

Heeft er trouwens iemand een idee of je dit los kunt bestellen ? Het gaat om het uiteinde waar het kogelgewricht aan zit. Ik heb bij 1 uiteinde het schroefdraad gemold... :? Al contact gehad met de Whiteline importeur van Nederland maar die zegt dat het los niet verkrijgbaar is. Een nieuwe set is € 126,- bij hun dus als het los te verkrijgen is hoor ik dat graag :lol: Zo niet dat zit er niets anders op natuurlijk.

Afbeelding

Royke
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 dec 2007, 12:21

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Royke » 12 jan 2018, 10:16

Was je toevallig een week of twee geleden in Meteren?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door ///Joost » 12 jan 2018, 13:26

Tuurlijk is dat los te krijgen. Je zult het echter niet van hen horen. Als je zoekt op ‘tie rod ends’ kom je vast wel wat tegen. Dan is het alleen een kwestie van maten doorgeven aan de betreffende zaak. Vooral in de UK zitten veel van die leveranciers, omdat daar nog een stuk meer geraced wordt op amateurniveau. Dus ook een groter aanbod aan dat soort spul.

Succes!

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn Focus ST 225

Bericht door Meeelv » 12 jan 2018, 17:48

Royke schreef: 12 jan 2018, 10:16 Was je toevallig een week of twee geleden in Meteren?
Nee, dat was ik niet. Nog nooit gehoord van dat plaatsje, ook geen idee waar het ligt :P
///Joost schreef: 12 jan 2018, 13:26 Tuurlijk is dat los te krijgen. Je zult het echter niet van hen horen. Als je zoekt op ‘tie rod ends’ kom je vast wel wat tegen. Dan is het alleen een kwestie van maten doorgeven aan de betreffende zaak. Vooral in de UK zitten veel van die leveranciers, omdat daar nog een stuk meer geraced wordt op amateurniveau. Dus ook een groter aanbod aan dat soort spul.

Succes!
Thanks! Ik ga het toch anders aanpakken, heb hetzelfde onderdeel van een ander merk gevonden welke een stuk korter zijn wat dus meer geschikt is voor verlaagde auto's.


Kleine update:

Vandaag telefoon van de spuiter gehad en de auto daar dus heen gebracht. De komende tijd zal hij zijn kunsten er op los laten. Heb hem gevraagd om gaandeweg het proces foto's te maken zodat ik die hier dan weer met jullie kan delen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Godspeed, ParaChris, SvB en 68 gasten