E46 320Ci ---> 130i Update
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: E46 320Ci
Adaptie waardes gereset?
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
Is dat nodig bij het wisselen van de LMM? Ik heb alleen een heel simpel OBD bluetooth tooltje(via mobiel), dus weet niet ik of dat zelf kan.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 320Ci
Jep. Df resetten.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
De adaptiewaarden eergisteren laten resetten. Auto liep daarna goed, geen klachten en/of storingen.
Nu heb ik met het oog op de aankomende herfst/winter besloten de Simota inlaat te wisselen voor het standaard inlaattraject/filter.
Alles goed en wel, de problemen + codes zijn weer terug.....
Codes die vanmiddag opkwamen bij een ritje over buitenweg: P1085, P1083, P0174, P0171.
Codes gewist en over de snelweg naar Groningen gereden. Resultaat: Geen codes maar auto houdt (flink) in, en loopt niet gelijkmatig door de toeren.
Bij gebruik van de cruisecontrol voel je hem eerst inhouden, en dan de verbruiksmeter omhoog schieten(soort noodloop?) waarbij het verbuik richting 1 op 5 gaat bij 120 km/uur.
Even voor het complete beeld: een vacuumlek is zo goed als uitgesloten. In het afgelopen jaar zijn vervangen:
- Carterventilatie
- Vanos(+kleppendekselpakking)
- Inlaatslangen
- Bougies
Wat blijft er nu nog over? Een sensor ergens(lambda?), Bobines of toch het brandstoftraject(pomp/filter?).
Vind het wel erg toevallig dat juist na het wisselen van de inlaat de problemen terug zijn(heviger dan ooit).
Nu heb ik met het oog op de aankomende herfst/winter besloten de Simota inlaat te wisselen voor het standaard inlaattraject/filter.
Alles goed en wel, de problemen + codes zijn weer terug.....
Codes die vanmiddag opkwamen bij een ritje over buitenweg: P1085, P1083, P0174, P0171.
Codes gewist en over de snelweg naar Groningen gereden. Resultaat: Geen codes maar auto houdt (flink) in, en loopt niet gelijkmatig door de toeren.
Bij gebruik van de cruisecontrol voel je hem eerst inhouden, en dan de verbruiksmeter omhoog schieten(soort noodloop?) waarbij het verbuik richting 1 op 5 gaat bij 120 km/uur.
Even voor het complete beeld: een vacuumlek is zo goed als uitgesloten. In het afgelopen jaar zijn vervangen:
- Carterventilatie
- Vanos(+kleppendekselpakking)
- Inlaatslangen
- Bougies
Wat blijft er nu nog over? Een sensor ergens(lambda?), Bobines of toch het brandstoftraject(pomp/filter?).
Vind het wel erg toevallig dat juist na het wisselen van de inlaat de problemen terug zijn(heviger dan ooit).
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 320Ci
Dus je laat de adapties aanpassen....gaat rijden....en vervolgens zet je het anders filter etc erop.
Daarna nog een keer gereset?? Je had beter eerst de wissel kunnen doen en daarna de reset.
Daarna nog een keer gereset?? Je had beter eerst de wissel kunnen doen en daarna de reset.
-
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: E46 320Ci
neem aan al een zoektochtje op internet gedaan??
deze toevallig ook gevonden? : http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=818511
deze toevallig ook gevonden? : http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=818511
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
Tsja, andersom was inderdaad beter geweest. Maar verwacht niet dat dit het verschil heeft gemaakt, aangezien bij de wissel van standaard naar simota de auto toendertijd geen problemen gaf.Martin van der Zwaard schreef: ↑08 okt 2017, 11:19 Dus je laat de adapties aanpassen....gaat rijden....en vervolgens zet je het anders filter etc erop.
Daarna nog een keer gereset?? Je had beter eerst de wissel kunnen doen en daarna de reset.
De bovenstaande link gezien, maar bij het vervangen van de carterventilatie is dit als het goed is vervangen. Auto moet deze maand voor de apk, dus gelijk dit proberen op te lossen.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
Auto begint nu echt verrot te lopen, inclusief misfires etc.
Auto had al langer de klacht dat bij koude start de auto uitviel(tenzij je een beetje gas geeft). Inmiddels start hij erg slecht en met misfires.
Net bij de garage geweest, deze vonden een eenduidige snelle diagnose ook lastig.
Codes zijn duidelijk, maar normaal is dit vaak een vacuumlek en komen hierbij geen misfires voor(minder dan bij mij iig)
Bobine zou normaliter ook de boosdoener kunnen zijn, maar de problemen komen voor op meerdere cilinders(fueltrim bank 2, misfires op 4,5,6)
Auto gaat volgende week heen voor uitgebreide diagnose. Hun eerste ingevingen waren verstopte katalysor of brandstof problemen(pomp).
Zit nog wel even met de luchtmassameter. Die kan ik deze week nog terugbrengen, en heeft dus niet veel verschil gebracht. Auto heeft het 1 dag zonder codes gedaan(toeval?), maar ben er vrij zeker van dat dit dus niet de oorzaak is geweest.
Auto had al langer de klacht dat bij koude start de auto uitviel(tenzij je een beetje gas geeft). Inmiddels start hij erg slecht en met misfires.
Net bij de garage geweest, deze vonden een eenduidige snelle diagnose ook lastig.
Codes zijn duidelijk, maar normaal is dit vaak een vacuumlek en komen hierbij geen misfires voor(minder dan bij mij iig)
Bobine zou normaliter ook de boosdoener kunnen zijn, maar de problemen komen voor op meerdere cilinders(fueltrim bank 2, misfires op 4,5,6)
Auto gaat volgende week heen voor uitgebreide diagnose. Hun eerste ingevingen waren verstopte katalysor of brandstof problemen(pomp).
Zit nog wel even met de luchtmassameter. Die kan ik deze week nog terugbrengen, en heeft dus niet veel verschil gebracht. Auto heeft het 1 dag zonder codes gedaan(toeval?), maar ben er vrij zeker van dat dit dus niet de oorzaak is geweest.
-
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: E46 320Ci
DISA?? (vooral omdat het op 1 bank plaatsvind?)
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
Die is ookal vervangen, die was ik nog even vergeten te vermelden.
Ik verdenk toch de brandstofpomp, aangezien ik laatst ook een heel lichte zoem vanuit achter hoorde komen. Lees op internet meer mensen met deze symptomen voordat de pomp helemaal overleed.
Helaas begin ik net morgen met mijn nieuwe baan waar ik een stukje voor moet rijden, dus hopen op het beste voor nu.......
Ook bank 1 gaf symptomen, maar niet altijd(bank 2 wel altijd)
Ik verdenk toch de brandstofpomp, aangezien ik laatst ook een heel lichte zoem vanuit achter hoorde komen. Lees op internet meer mensen met deze symptomen voordat de pomp helemaal overleed.
Helaas begin ik net morgen met mijn nieuwe baan waar ik een stukje voor moet rijden, dus hopen op het beste voor nu.......
Ook bank 1 gaf symptomen, maar niet altijd(bank 2 wel altijd)
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: E46 320Ci
Wat zijn de longterm en shortterm fuel waardes dan? Dat zegt natuurlijk al heel veel in zulke gevallen.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
De waarden weet ik niet exact, ze waren uiteraard wel positief(lean). Ik heb er goede hoop in dat het vervangen van de pomp/filter de problemen oplost:
'Another failure mode is a soft fail fuel pump that fails to put out enough pressure and/or fuel volume. These are far harder to identify and symptoms may appear to be intermittent or very minor. In some instances the problems may not even seem fuel related. Surging, poor acceleration, possible lean codes, extended cranking when starting, running out of fuel when the gas gauge shows 1/4 of a tank. Soft fail fuel pumps are not really worth diagnosing in my opinion. For the price of the pump and how easy it is to install, I would just plan on replacing your pump if it is more than 7 years old and you have unidentified driveability problems.
In addition to the pump being a problem, fuel filters are very often neglected and over looked and can cause similar issues to a soft failed fuel pump. Please carefully read the following information on fuel filters below'.
Heb vrijdag een afspraak gemaakt voor vervanging van beide
'Another failure mode is a soft fail fuel pump that fails to put out enough pressure and/or fuel volume. These are far harder to identify and symptoms may appear to be intermittent or very minor. In some instances the problems may not even seem fuel related. Surging, poor acceleration, possible lean codes, extended cranking when starting, running out of fuel when the gas gauge shows 1/4 of a tank. Soft fail fuel pumps are not really worth diagnosing in my opinion. For the price of the pump and how easy it is to install, I would just plan on replacing your pump if it is more than 7 years old and you have unidentified driveability problems.
In addition to the pump being a problem, fuel filters are very often neglected and over looked and can cause similar issues to a soft failed fuel pump. Please carefully read the following information on fuel filters below'.
Heb vrijdag een afspraak gemaakt voor vervanging van beide
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
Str8Six heeft gegokt en gewonnen! Eindelijk eindelijk eindelijk van het 'Too Lean' probleem af door vervanging van de brandstofpomp en het filter/regulator.
Bij 2 meter rijden al een enorm verschil, het lijkt in vergelijking met eerst wel een diesel.
Dat arme blok heeft gewoon een paar maanden flink meer dorst gehad dan er benzine geleverd werd.
Blij met mijn 'nieuwe' auto
Bij 2 meter rijden al een enorm verschil, het lijkt in vergelijking met eerst wel een diesel.
Dat arme blok heeft gewoon een paar maanden flink meer dorst gehad dan er benzine geleverd werd.
Blij met mijn 'nieuwe' auto
- Martijn_bmw
- Berichten: 26722
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E46 320Ci
Fijn dat het opgelost is! Nu weer lekker rijden
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 320Ci
Pomp wordt vaak over het hoofd gezien idd. Gelukkig is het opgelost.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04
Re: E46 320Ci
Toch wel he. Ben er toen ook een aardige tijd mee aan het stoeien geweest. Mooi dat het opgelost is!
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
Jaa ik had hem altijd wel in het achterhoofd, maargoed bij wat verschillende garages geweest, waarbij er al snel wordt uitgegaan van een vacuunlek of lmm bij de melding 'too lean'. Brandstofpomp bij e46 gaat volgens mij ook vaak 'helemaal' stuk, ipv zo half.
Eerstgenoemden zijn natuurlijk ook makkelijker te wisselen, al viel dit ook erg mee. Nu nog een keertje nieuwe bobines en dan is nagenoeg alles fris
Eerstgenoemden zijn natuurlijk ook makkelijker te wisselen, al viel dit ook erg mee. Nu nog een keertje nieuwe bobines en dan is nagenoeg alles fris
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
Toch 1 week zonder lampje gereden!
KVS lampje deze keer. Ging na een paar seconden weer uit. KVS inderdaad op vrij laag pijl. Auto wordt verder wel gewoon warm, en meter blijft keurig in het midden staan. Verwarming daarintegen wordt niet zo snel warm.
Ik zie iets van KVS liggen onder het reservoir, al is het niet veel. Wat wel gek is omdat vorig jaar Radiateur, Thermostaat en expansievat etc vervangen is.
Wordt vervolgd.........
KVS lampje deze keer. Ging na een paar seconden weer uit. KVS inderdaad op vrij laag pijl. Auto wordt verder wel gewoon warm, en meter blijft keurig in het midden staan. Verwarming daarintegen wordt niet zo snel warm.
Ik zie iets van KVS liggen onder het reservoir, al is het niet veel. Wat wel gek is omdat vorig jaar Radiateur, Thermostaat en expansievat etc vervangen is.
Wordt vervolgd.........
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
Lek viel gelukkig heel erg mee, bleek de pakking onderop reservoir te zijn. Gelijk even nieuw interieurfilter/luchtfilter en KVS erin gezet. Ook het potje van de stuurhuisolie laten vervangen, die zweette altijd al wat, begon me eraan te ergeren.
Nu weer lekker rijden.
Nu weer lekker rijden.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 320Ci
Netjes! Overigens kun je het filter in het stuurhuispotje ook gewoon reinigen en de o-ring van de deksel los vervangen. Maar ja, dat is iets meer werk.
Foto's?
Foto's?
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
2 week geleden de kilometerstand van 185.000 aangetikt, auto maar weer eens even wat onderhoud gegeven.
Olie gewisseld(5W40)+filter en interieurfilter.
Ook heb ik bij een schadebedrijf de wielkasten laten reinigen en laten voorzien van een roestbehandeling, om roest in de toekomst te voorkomen. Daarna brandde wel het ABS-lampje, maar dat wordt als het goed is nog opgelost.
Verder bezig geweest met een dingetje waar ik me al langer aan stoor, en waar ik ooit door een monteur op gewezen ben.
Het is minimaal, en op film lastig vast te leggen. Als je rijdt is het duidelijker.
Als ik 'ineens' vol gas geeft, geeft de auto/toerenteller even een hikje, zelfde geldt bij ineens gas weer los.
Ik heb geprobeerd dit vast te leggen op video, maar het is lastig. Het duidelijkst is het bij 00:06. Je ziet de verbruiksmeter omhoog gaan(ik geef vol gas), maar op dat moment houdt de auto een klein moment in, en gaat er dan normaal vandoor. Bij gas los precies hetzelfde, maar dan omgekeerd. Nu rijdt natuurlijk niemand in het dagelijks verkeer zo, maar toch is het niet zoals het hoort.
Afgelopen week daarom de bobines gewisseld:
Helaas geen verschil, auto reed precies hetzelfde.
Bougies zitten er nog niet zo lang in, nog geen jaar. Via een engels forum kwam ik iemand tegen met een M54(330i) die hetzelfde had, en dit was verholpen na het vervangen van de Nokkenassensoren. Auto geeft geen storingen, dus zoeken is wat lastig. Denk dat de meeste mensen het niet eens zouden merken, maar nu ik weet dat het er is, wil ik er graag weer van af....
Tijdens de oliewissel de nokkenassensor van de inlaatzijde ook proberen te wisselen, helaas was dit die voor de uitlaatzijde. Binnenkort alle 2 maar dus
Verder een setje Styling 72 op de kop getikt, moeten nog even netjes gemaakt worden en banden omheen, en dan zijn we klaar voor de zomer....
Olie gewisseld(5W40)+filter en interieurfilter.
Ook heb ik bij een schadebedrijf de wielkasten laten reinigen en laten voorzien van een roestbehandeling, om roest in de toekomst te voorkomen. Daarna brandde wel het ABS-lampje, maar dat wordt als het goed is nog opgelost.
Verder bezig geweest met een dingetje waar ik me al langer aan stoor, en waar ik ooit door een monteur op gewezen ben.
Het is minimaal, en op film lastig vast te leggen. Als je rijdt is het duidelijker.
Als ik 'ineens' vol gas geeft, geeft de auto/toerenteller even een hikje, zelfde geldt bij ineens gas weer los.
Ik heb geprobeerd dit vast te leggen op video, maar het is lastig. Het duidelijkst is het bij 00:06. Je ziet de verbruiksmeter omhoog gaan(ik geef vol gas), maar op dat moment houdt de auto een klein moment in, en gaat er dan normaal vandoor. Bij gas los precies hetzelfde, maar dan omgekeerd. Nu rijdt natuurlijk niemand in het dagelijks verkeer zo, maar toch is het niet zoals het hoort.
Afgelopen week daarom de bobines gewisseld:
Helaas geen verschil, auto reed precies hetzelfde.
Bougies zitten er nog niet zo lang in, nog geen jaar. Via een engels forum kwam ik iemand tegen met een M54(330i) die hetzelfde had, en dit was verholpen na het vervangen van de Nokkenassensoren. Auto geeft geen storingen, dus zoeken is wat lastig. Denk dat de meeste mensen het niet eens zouden merken, maar nu ik weet dat het er is, wil ik er graag weer van af....
Tijdens de oliewissel de nokkenassensor van de inlaatzijde ook proberen te wisselen, helaas was dit die voor de uitlaatzijde. Binnenkort alle 2 maar dus
Verder een setje Styling 72 op de kop getikt, moeten nog even netjes gemaakt worden en banden omheen, en dan zijn we klaar voor de zomer....
Laatst gewijzigd door Str8Six op 19 mei 2018, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 320Ci
Vandaag dan eindelijk de Styling 72 wielen gemonteerd met Michelin PS4's. Wellicht wat overkill voor de 320, maar het rijdt heerlijk.
Verder de auto de afgelopen tijd gekleid, gepolijst en in Gyeon Cancoat gezet, erg tevreden over. Ook de zijknipperlichten even vervangen, waren toch wel flink vergeeld na 15 jaar.
Paar weken terug een kijkje genomen bij Top Marques in Monaco. Hele mooie stad, maar het evenement wordt inmiddels wat overspoeld door M's en AMG's uit Zwitserland/Duitsland/Oostblok, waardoor de politie ook erg alert/aanwezig is.
Aftermovie:
Verder de auto de afgelopen tijd gekleid, gepolijst en in Gyeon Cancoat gezet, erg tevreden over. Ook de zijknipperlichten even vervangen, waren toch wel flink vergeeld na 15 jaar.
Paar weken terug een kijkje genomen bij Top Marques in Monaco. Hele mooie stad, maar het evenement wordt inmiddels wat overspoeld door M's en AMG's uit Zwitserland/Duitsland/Oostblok, waardoor de politie ook erg alert/aanwezig is.
Aftermovie:
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 320Ci
Mooie velgen! Ook die glanscoat is prachtig. Dat geeft mij te denken om het eens zelf te doen. Wel moet ik dan eerst even polijsten.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26722
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E46 320Ci
Super mooi! Blijft een van de mooiste ontwerpen de e46
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Kadett, Vanreijmersdal en 107 gasten