E46 320Ci ---> 130i Update

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
KevinK
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04

Re: E46 320Ci

Bericht door KevinK » 16 mei 2017, 23:01

Pomp in de tank. Achterbank eruit en dan de ring los halen.

Bij de dealer alleen als complete unit te krijgen waar de vlotter aan vastzit. Bij een auto materialen zaak wel los te krijgen. Dus alleen de elektrische pomp.

Lees dit topic maar eens door misschien herken je het wel:

viewtopic.php?f=7&t=32189

En dit zou je dan nodig hebben:

http://m.onderdelenstore24.nl/964976-pi ... ndstofpomp

Exact deze zit er bij mij ook in. En heb bij deze site zelfs ook wel eens wat besteld. Althans bij auto onderdelen 24 maar dit zal wel dezelfde firma zijn. Goedkoper zal je ze niet vinden. Pomp is ook geschikt voor jou auto volgens mijn naslagwerk. Wordt in veel modellen gebruikt.

Pierburg 7.02701.43.0

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 320Ci

Bericht door Str8Six » 14 aug 2017, 12:05

Even een update: Brandstofpomp nog niet vervangen, vind dat zelf een beetje een gok(advies van specialist in acht nemend), aangezien er geen directe signalen hierop wijzen.
De storingscode: 'Mengel te arm' komt nogsteeds voor, vooral bij rustig rijden, na ongeveer 15 kilometer.
Ook valt de auto nogsteeds af en toe uit bij het uitrollen naar een stoplicht, met koppeling ingedrukt, al is dit lang niet altijd het geval.

Afgelopen maand wel de VANOS laten reviseren bij Procar Zwolle, auto loopt gelijkmatiger door de toeren, en bovenin een duidelijkere push.
Eigen specialist verdenkt de luchtmassameter. Het probleem met dit onderdeel(13621432356) is de prijs, deze kosten inmiddels 350-400 euro OEM.

Wat zijn de meningen over lmm's van andere merken? En dan bedoel ik niet de goedkoopste Chineze van 40 euro, maar bijvoorbeeld een FEBI van 240,-.

Op deze website zie ik bijvoorbeeld verschillende merken staan, met allemaal 2 jaar garantie:
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... ApZK8P8HAQ

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E46 320Ci

Bericht door EvdP » 14 aug 2017, 16:52

OEM is Bosch?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E46 320Ci

Bericht door RJK » 14 aug 2017, 18:54

Mocht je interesse hebben om te testen. Ik heb de pomp van mijn 325Ci net preventief vervangen. Oude (originele) pomp (complete unit met vlotter enzo) ligt nog op de werkbank.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E46 320Ci

Bericht door RJK » 14 aug 2017, 23:01

Hoe goed heb jij de slangen tussen MAF en gasklep al bekeken trouwens? Voor inspectie moet je ze er eigenlijk even afpakken, zijn twee losse delen. Altijd die controleren voordat je aan vervangen van de MAF begint.

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 320Ci

Bericht door Str8Six » 15 aug 2017, 22:55

De slangen zijn allebei al vervangen, valse lucht is inmiddels wel bijna uit te sluiten lijkt me. Carterventilatie, Kleppendekselpakking en de slangen zijn dus allemaal vrijwel nieuw(of max een jaar oud). Enige dat nog mogelijk is zijn de vacuümslangetjes die achter het blok zitten, zoals eerder genoemd in de reacties hier. Daarom verdenk ik de LMM of brandstofpomp(in die volgorde).

Bedankt voor je suggestie van het testen, dit is echter bij de brandstofpomp lastig. Iemand met een LMM om uit te wisselen zou wel zeer welkom zijn.
Ik ben een beetje handig, maar de brandstofpomp ga ik niet zelf doen. Als ik dit laat doen dan monteer ik dus een nieuwe (pierburg) pomp. Kosten zitten daarbij meer in het arbeidsloon dan in de pomp.

Bij de LMM is dat net andersom, die pak je er zo uit, maar is dus origineel vrij prijzig.
Op internet lees ik matige verhalen over 'imitatie LMM's' van ebay etc. De link die ik hierboven gestuurd heb lijkt mij wel aardig, aangezien er bekende merken tussen staan, en er 2 jaar garantie op zit. Daarom neigt mijn keuze naar 1 van die ipv origineel.

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 320Ci

Bericht door Str8Six » 15 aug 2017, 22:59

EvdP schreef: 14 aug 2017, 16:52OEM is Bosch?
Wat het origineel moet zijn kan ik niet zo snel vinden

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E46 320Ci

Bericht door RJK » 15 aug 2017, 23:28

Het moeilijkste van de benzinepomp vervangen is het eruit trekken van de achterbank hoor, is echt zo gepiept.

Heb je al eens een rondje gereden met de MAF losgekoppeld (stekker eraf)? Maakte bij mij veel uit (positief) maar goed ik heb een vacuumlek gevonden. Cruise doet het dan trouwens niet en nog een ander raar iets, bij gelijktijdig rem en gas werkt de gaspedaal input niet (bij heel-toe bijv.).

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E46 320Ci

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 aug 2017, 20:57

Trek idd de stekker eens los en ga dan rijden. Heb een keer een 318i die liep als een ziekenhuis. Stekker van de lmm af en ding liep perfect. Dan weet je al snel voldoende.

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 320Ci

Bericht door Str8Six » 16 aug 2017, 23:25

Ik heb alleen wel eens gelezen dat je hiermee kan vaststellen dat hij kapot is/niet werkt, maar dat je hiermee niet kan vaststellen of hij goed werkt.

Voorbeeld:
De auto loopt beter --> LMM kapot
De auto loopt hetzelfde --> LMM kapot
De auto loopt slechter --> LMM lijkt goed, maar kan alsnog foutieve waarden meten(en beter lopen met nieuwe)

Ik ga het in ieder geval morgen eens proberen :thumbup:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E46 320Ci

Bericht door RJK » 16 aug 2017, 23:44

Ik ben er ook lekker mee bezig, zie 325Ci draadje. Ik hou je op de hoogte.

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 320Ci

Bericht door Str8Six » 17 aug 2017, 14:07

Yes ik zag het inderdaad. Ik zou ook graag een ruil-LMM uitproberen. Mijn verbruik is ook vrij matig, hoe is dat bij jou?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E46 320Ci

Bericht door RJK » 17 aug 2017, 14:11

Verbruik is zeer redelijk. tussen de 9-10l/100km zeg maar.

Nieuwe VDO LMM kost hier 160 EUR. Maar ik wil liever eerst weten of dit het euvel is. Ik zou fuel trims kunnen bekijken met INPA maar omdat mijn auto eigenlijk goed rijdt maar alleen vermogen lijkt te missen weet ik niet of je daar echt veel aan kan zien.
http://www.ebay.de/itm/VDO-Luftmassenme ... 1282870120

LMM op jou 320Ci zou dezelfde moeten zijn als op mijn auto (zie gevraagd topic). Nu nog iemand vinden die nog iets op de plank heeft liggen die we even mogen proberen.

vester86
Berichten: 2719
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: E46 320Ci

Bericht door vester86 » 17 aug 2017, 23:23

Had je de DISA klep al gereviseerd/vervangen?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E46 320Ci

Bericht door RJK » 17 aug 2017, 23:27

Nee, maar heb deze wel geïnspecteerd. Klep werkt nog goed, potje houd vacuüm. Vanavond een andere LMM kunnen proberen (wel een oudje met ruim 300k km erop) en daarmee liep ie weer heerlijk door. Ik ga bovengenoemde nieuwe bestellen.

vester86
Berichten: 2719
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: E46 320Ci

Bericht door vester86 » 17 aug 2017, 23:28

Check, ik las het net in het andere draadje :thumbup:

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 320Ci

Bericht door Str8Six » 18 aug 2017, 10:38

vester86 schreef: 17 aug 2017, 23:23 Had je de DISA klep al gereviseerd/vervangen?
Ik heb mijne wel gereviseerd met een setje uit Engeland. Klepje is nu van ijzer ipv plastic, en zit in 1 stuk vast aan het pinnetje.

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 320Ci

Bericht door Str8Six » 26 aug 2017, 20:48

Auto vandaag gewassen, ontijzert/ontvet, gekleid, gepolijst en gewaxt. Denk niet dat de auto in de afgelopen 14 jaar ooit gekleid is, kwam heel veel vanaf. Goede foto was wat lastig in het avondlicht.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Str8Six op 29 aug 2017, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: E46 320Ci

Bericht door Sander-E46 » 26 aug 2017, 20:49

Wat ene prachtig design zo 18 jaar later :love:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 320Ci

Bericht door Martijn_bmw » 26 aug 2017, 21:02

Blijft idd tijdloos mooi!

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: E46 320Ci

Bericht door Mrton » 26 aug 2017, 21:12

Mooi... Evergreen!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E46 320Ci

Bericht door RJK » 26 aug 2017, 22:30

Netjes!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: E46 320Ci

Bericht door Macboy » 27 aug 2017, 08:20

Gaaaaf :love:

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: E46 320Ci

Bericht door Jeffrey026 » 03 sep 2017, 22:41

goed bezig! nu nog even in de glascoating :P

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 320Ci

Bericht door Str8Six » 28 sep 2017, 18:23

Nu snap ik het niet meer.

Vandaag bij Dparts een LMM gehaald en erop gezet. Foutcode (too lean bank 1+bank 2) gewist, storing blijft tot nu toe weg. Auto trekt echter niet meer gelijdelijk. Soms goed(harder dan met de vorige LMM) en soms happerig, zonder foutcode.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo, Thomas H en 216 gasten