StefanW / BMW 130i verkocht en reden bekend van kapotte blok...

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

For sale, or not for sale

Houden
64
67%
Verkopen
31
33%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door ///Joost » 18 nov 2017, 13:54

Let wel, auto-onderdelen24/autodoc heeft lange levertijden ondanks de melding van voorradig op de site. Ze zijn supergoedkoop (en worden gehaat door andere retailers en shops) maar je moet een lange adem hebben. 2-3 weken levertijd is normaal.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door MartijnGizmo » 18 nov 2017, 14:07

StefanW schreef: 12 nov 2017, 20:37 Nou vandaag wilde ik even naar mijn favoriete rotonde, maar blijkt dat er wegwerkzaamheden zijn. Feest ging niet door.
Je kunt er inmiddels van één kant weer bij volgens mij, wel met nieuw asfalt erop.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door StefanW » 18 nov 2017, 16:02

Hmm binnenkort weer even kijken dan :D

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Zed240 » 18 nov 2017, 19:40

///Joost schreef: 18 nov 2017, 13:54 Let wel, auto-onderdelen24/autodoc heeft lange levertijden ondanks de melding van voorradig op de site. Ze zijn supergoedkoop (en worden gehaat door andere retailers en shops) maar je moet een lange adem hebben. 2-3 weken levertijd is normaal.
Ik heb daar van het voorjaar een stuk of 5 verschillende onderdelen proberen te bestellen. Vervolgens werd een week lang elk onderdeel één voor één opgegeven als niet meer leverbaar, om vervolgens weer elk onderdeel apart verrekend te krijgen. :stom:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 nov 2017, 19:55

Jan-Willem schreef: 18 nov 2017, 11:03

Garages verdienen aan het uur tarief en de handel op onderdelen. Hier in Nederland zit minimaal 60% marge op onder delen bij de bekendere automaterialen zaken.
Dat ze verdienen aan arbeid en onderdelen lijkt mij juist de hele opzet van een garage. Waar moeten ze anders op verdienen??

En minimaal 60% marge is grote onzin. Tuurlijk, sommige zaken zitten flinke kortingen op maar 60% never nooit.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Rogerb » 18 nov 2017, 20:06

60% kan wel maar dat is dus inclusief wat de grossier eraan verdient, maar verschilt zeer sterk per type onderdeel.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Jan-Willem » 18 nov 2017, 20:09

Iedereen kan tegenwoordig snel opzoeken wat een onderdeel kost.
Wanneer ik het dubbele zou betalen bij een garage zou ik mij behoorlijk genaait voelen.
Maar goed niet iedereen controleerd het dus van de onwetendheid van de mensen word gewoon misbruik gemaakt.

Ik heb zelf bij een automaterialen zaak gewerkt 80% van de onderdelen zat 60% marge op.
Of het met de afgelopen 10 jaar opeens erg veranderd zijn.
De tussen handel drukt er ook al veel bij op, soms was het voor mij goedkoper om onderdelen in Duitsland te bestellen dan daar inclusief personeelskorting.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Rogerb » 18 nov 2017, 20:17

Jan-Willem schreef: 18 nov 2017, 20:09 Iedereen kan tegenwoordig snel opzoeken wat een onderdeel kost.
Wanneer ik het dubbele zou betalen bij een garage zou ik mij behoorlijk genaait voelen.
Maar goed niet iedereen controleerd het dus van de onwetendheid van de mensen word gewoon misbruik gemaakt.

Ik heb zelf bij een automaterialen zaak gewerkt 80% van de onderdelen zat 60% marge op.
Of het met de afgelopen 10 jaar opeens erg veranderd zijn.
De tussen handel drukt er ook al veel bij op, soms was het voor mij goedkoper om onderdelen in Duitsland te bestellen dan daar inclusief personeelskorting.

Dan heeft de garage de uiteindelijke 20 a 40% afhankelijk van het onderdeel. Als je als garage alleen aan uurloon moet verdienen ga je het niet volhouden ;)

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Zed240 » 18 nov 2017, 20:20

+1

Zeker als je een huurpand en personeel hebt. Dat zijn in Nederland kostenposten waar je niet blij van wordt.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 nov 2017, 21:11

Precies.

vester86
Berichten: 2714
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door vester86 » 19 nov 2017, 22:45

StefanW schreef: 16 nov 2017, 19:29 Op een of andere manier verwacht ik de koppeling nog wel. De vorige eigenaar heeft van 120k tot 205k met de auto gereden, maar heeft alle historie gewist uit het dealersysteem, dus ik weet niet wat er gebeurd is en wat vervangen is. Ik weet alleen dat ie vlak voor de verkoop de voorbumper heeft laten overspuiten en dat de brandstofpomp is vervangen.
Dat dat wissen uberhaubt kan bij BMW als het al in het systeem staat is eigenlijk absurd.... ik zou me schamen voor zo'n werknemer...

vester86
Berichten: 2714
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door vester86 » 19 nov 2017, 22:51

Jan-Willem schreef: 18 nov 2017, 20:09 Iedereen kan tegenwoordig snel opzoeken wat een onderdeel kost.
Wanneer ik het dubbele zou betalen bij een garage zou ik mij behoorlijk genaait voelen.
Maar goed niet iedereen controleerd het dus van de onwetendheid van de mensen word gewoon misbruik gemaakt.

Ik heb zelf bij een automaterialen zaak gewerkt 80% van de onderdelen zat 60% marge op.
Of het met de afgelopen 10 jaar opeens erg veranderd zijn.
De tussen handel drukt er ook al veel bij op, soms was het voor mij goedkoper om onderdelen in Duitsland te bestellen dan daar inclusief personeelskorting.
het internet heeft een beste vlucht genomen de afgelopen 10 jaar, dus het lijkt me redelijk logisch dat daardoor ook de marges aardig onder druk staan ja...

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Jan-Willem » 20 nov 2017, 08:59

10 jaar geleden waren onderdelen in Duitsland toen al een stuk goedkoper dan hier en waren er ook al veel webshops.
Het lijkt er wel op webshops hier ook steeds goedkoper worden de laatste jaren dus de marge zal wel iets gezakt kunnen zijn inderdaad.

Maar dan nog steeds is 50% marge voor een garage bedrijf wel erg veel op een paar aandrijfassen.
Maar in alle eerlijkheid heeft waarschijnlijk die garage de aandrijfassen niet eens voor +/- €150 per stuk :bag:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door StefanW » 26 nov 2017, 00:05

Nou...was me wel weer een weekje. Vorige week zondag voor het eerst gedrift met het sper. Met mijn e46 325ci had ik eerder twee driftdagjes gedaan, maar dit was toch totaal anders. Zo veel meer controle :shock: Had de achterbanden van tevoren op 3 bar gezet zodat de 18 inch wielen nog eerder zouden gaan spinnen. We begonnen met een bochtje links en bocht rechts driften. Dat ging eigenlijk erg makkelijk en was niet heel spannend. Hierna gingen we een parcourtje driften. Dit ging voor geen meter?! :? Echt onwijs voor onderstuur. Zeg tegen de instructeur...doe jij het eens voor. Nou, bij hem hetzelfde, gleed continue weg over de voorwielen. Rondom zitten Falken banden, de voorbanden hadden nog genoeg profiel, maar toch zijn de banden niks meer, wat een rommel. Oplossing; achterbanden richting de 5 bar :lol:

Hierna ging het stukken beter. Zo lekker dat je hem bij bochtjes van links naar rechts en andersom, zo weer in de drift hebt. Das wel andere koek zonder sper, dan gaat het moeilijk en ongecontroleerd. Vond het erg leuk, maar merk dat er zeker verbetering valt te halen door de auto verder te upgraden.

Achterbandjes netjes opgerookt :tong:
Afbeelding

Het "circuit" in Lelystad heeft wel veel grip. Veel meer grip dan op openbare weg valt me op.

Afbeelding

Na het driften de wielen gelijk gewisseld voor een 17 inch wintersetje. Dit setje heb ik twee maanden terug gekocht op mp. Na montage van de winterwielen had ik nog steeds onbalans in de auto. Dag later zou de auto naar de garage gaan voor de nieuwe aandrijfassen, dus was benieuwd hoe het met de nieuwe assen zou zijn.

Maandags de auto bij de garage gezet. Besloten om voor de assen te gaan van GKN, dat scheelde toch ruim 400 euro. Maandagmiddag word ik gebeld dat de garage niet aan de gereviseerde GKN assen kan komen. Had hem vertelt dat ie anders ff met webshops moest bellen, ook daar was geen leverdatum bekend. Blijkbaar komen er te weinig assen retour die gereviseerd moeten worden, waardoor er geen voorraad is. De verwachting was minimaal 3 weken en nog steeds geen garantie. Besloten om dan maar voor de OEM aandrijfassen te gaan. Wel 400 euro duurder, maarja, 3 weken met deze assen doorrijden en geen garantie dat het dan wel binnen zou zijn, had ik geen zin in. Zit toch al veel geld in deze auto, dus fuck it! :shock:

Woensdagavond de auto weer opgehaald. Gevraagd of de onbalans er nog in zat, dat moest ik zelf testen. Dus ik rij weg en na 500m merk ik het al, dit is niet goed. Hoop euro's achtergelaten, dus was gelijk weer pissed :devil: Zou het dan toch aan het nieuwe dif liggen?!
De winterset had ik van marktplaats, dus ik besloot om mijn wielen eerst opnieuw te balanceren, mocht dat niet helpen, dan terug richting Zeeland om het dif te laten controleren. Ondanks de drukte bij Kwikfit kon ik gisteren al terecht. Bij Kwikfit kwamen ze erachter dat dat geen enkel wiel goed gebalanceerd was en het logisch was dat er onbalans in de auto zat.

Gisteravond even een goed blokje om gedaan en onbalans is weg :clap: Was er zooo blij mee, want had echt geen zin in gezeik met het dif. Zou weer een hoop gezeik en tijd kosten. En dan de nieuwe aandrijfassen...wat een verschil. Het lijkt alsof ik een nieuwe auto heb. Zo veel meer comfort! Voorheen had ik echt klappen in de auto bij opschakelen, zelfs met half gas en opschakelen bij 3000 toeren zat je met de hoofd in de voorruit bij koppeling intrappen. Ik ging de laatste tijd al iets van het gas af bij opschakelen, zodat de klap minder werd. Ik dacht dat dit aan koppeling/vliegwiel lag, maar dit bleek dus mijn versleten aandrijfassen te zijn. De rechteras was versleten en linkeras heb ik preventief laten vervangen, maar ben er echt blij mee. De auto rijdt echt 10x beter!!
De complete aandrijflijn is afgelopen maanden vervangen. Eerst had ik de cardanasrubbers, silent blocks en hardyschijf, afgelopen twee weken had ik dus dif en aandrijfassen. Hoop dat ik nu ff een tijdje probleemloos kan sturen :duck:

Het sper maakt de auto echt super. Op droog bakken met grip en met nat wil je elke bocht dwars :) Wel gevaarlijk voor je rijbewijs.
Merk wel dat de auto wat oncomfortabeler is geworden met de 17 inch run flats. Heb af en toe het idee dat de auto harder is dan mijn racer :roll:

Winter setup
Afbeelding

Filmpje:


Volgend jaar wil ik meer met de 130 gaan doen; modificaties en meer driftdagen. Met het driften moet ik toch meer gaan oefenen. Merk dat ik nu soms nog schrik als kontje uitbreekt. Daarnaast denk toch dat ik de auto nog beter/mooier kan maken. De mods die ik in mijn hoofd heb:

-originele 18 inch wielen opnieuw coaten/spuiten of overstappen naar 18 inch zwarte OZ Ultraleggera's (voordeel is lichter en zelfde bandenmaat rondom)
-nieuwe zomerbanden (a of b merk, denk laatste)
-rondom m performance remmen (erger me nu aan de verroeste naven en remklauwen)
-135i einddemper
-nieuwe instaplijsten en b stijlen
-Dakspoiler

Optisch zoiets:
Afbeelding

Als er rubbers of draagarmen vervangen moeten worden, dan stap ik over naar hardere rubbers en m3 draagarmen. Wellicht dat ik nog iets laat doen aan de klepstoters en lijken mij Recaro Polo positions wel leuk. Echt een hoop plannen, maja, er zit nu al zoveel geld in, dus moet ik er ook van gaan "genieten" :D
Laatst gewijzigd door StefanW op 26 nov 2017, 00:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Walter » 26 nov 2017, 00:09

.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door StefanW » 26 nov 2017, 11:02

Goed om te weten :D

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door matthyssie » 26 nov 2017, 12:53

Je kunt mijne wel kopen als donor :)

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Tim N » 26 nov 2017, 21:27

Mooi dat je van de ellende af bent na het vervangen van veel maar dan ook echt heel veel delen. Hopelijk nu toch een tijd vooruit en enkel genieten

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Macboy » 27 nov 2017, 01:34

Mooie update weer. Hopelijk ga je er nog veel van genieten. Leuk filmpje ook !

Haantje
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Haantje » 27 nov 2017, 09:09

Tof om te zien dat je er eindelijk echt plezier van hebt!

Moet zelf ook maar eens zo'n ochtend of middag bij driftsport boeken. Wat oefening kan beslist geen kwaad. Setje velgen met oude meuk banden voor de achteras is dan misschien wel een goed idee, of niet? Voor het glijden, maar zeker ook om je eigen nette banden te sparen.

En nog een vraagje: weet je toevallig welke veren van Eibach je hebt? (Pro-kit of Sportline)

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Robin » 27 nov 2017, 10:46

Inderdaad tof allemaal. Hou 'm heel Stefan!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door StefanW » 27 nov 2017, 12:17

Thnx allemaal, hoop dat ik nu eens een maand zonder problemen kan rijden....afkloppen... :roll:
Haantje schreef: 27 nov 2017, 09:09Moet zelf ook maar eens zo'n ochtend of middag bij driftsport boeken. Wat oefening kan beslist geen kwaad. Setje velgen met oude meuk banden voor de achteras is dan misschien wel een goed idee, of niet? Voor het glijden, maar zeker ook om je eigen nette banden te sparen.

En nog een vraagje: weet je toevallig welke veren van Eibach je hebt? (Pro-kit of Sportline)
Setje oude banden helpt zeker. Mijn falken achterbanden waren al behoorlijk op, maar het asfalt op Lelystad heeft behoorlijk veel grip. Kleinere wielen helpt ook, ik doe het op 18 inch, maar merk dat ik met mijn 17 inch winterbanden veel sneller om ga, zelfde geldt de grip op de openbare weg, is een stuk minder. Klein tikje op gaspedaal in de regen en je hebt hem al in de drift.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Jan-Willem » 27 nov 2017, 13:17

Mooi dat die nu trillingsvrij is!

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door Nickvl » 27 nov 2017, 13:58

Goed om te horen dat de auto nu helemaal strak rijdt! De mods die op de planning staan klinken ook erg goed en vergelijkbaar met mijn wensen, dat wordt genieten!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: StefanW / BMW 130i met LSD!

Bericht door StefanW » 28 apr 2018, 13:19

Even stof afblazen naar een half jaar. Beetje druk de laatste tijd. Laatste post zat het sper dif er net twee weken onder. Na een half jaar rijden kan ik zeggen dat ik echt de leukste mod op een 130i. Zeker icm 17 inch winterbanden 205 breed kun je echt met het achterkantje spelen. Het pedaal aantikken en hij schiet onder je vandaan. Ik geniet nu echt van de auto. Helaas heb je toch altijd weer probleempjes, maar dat hoort een beetje bij een "oude' auto.

In januari zag ik allemaal positieve berichten over Carbon Cleaning in Haarlem. Dit bedrijf komt op locatie en stopt een slang met waterstof bij je luchtfilter en dan laat je de auto 2 uur lang stationair draaien en af en toe gas geven en maakt ie alles schoon in de motor (tot aan de kat toe). Meer info op https://www.facebook.com/carboncleanmaster/

Voor 2 uur kost dit 120 euro. Aangezien het blok de 200k is gepasseerd leek me dit wel iets om te proberen. Alle recensies in binnen -en buitenland zijn zeer positief. Na het cleanen merk je wel een licht verschil. De ECU past na loop de jaren de inspuiting aan, omdat de motor vies wordt aan de binnenkant. Door die cleaning gaat de ecu zichzelf weer "goedzetten".

Na een kleine twee weken kreeg ik motorstoring. De motor liep niet meer lekker en liep op 5 cilinders. De auto naar de garage gebracht. Daar hebben ze hem uitgelezen, gaf ie storing compressie op cilinder 2. Ik heb gezegd dat ie alle bobine's en bougies mocht vervangen, omdat deze nog niet vervangen waren (in mijn tijd, historie heb ik niet). Deze zijn vervangen en na proefritje deed ie het weer. Ze zouden de auto bij mij thuis afleveren, maar op de terugreis schoot ie weer op 5 cilinders, dus zijn ze weer omgedraaid. Ik dacht echt dat mijn blok vervangen moest gaan worden, want weer storing op compressie. Daarna hebben ze een harde reset gedaan en alle sensoren schoongemaakt. Een andere mogelijkheid was om het blok open te maken, maar dan zouden de kosten behoorlijk gaan worden. Dus gekozen om het weer aan te kijken.

Inmiddels is dit 3 maanden geleden en heb ik nooit meer een storing gehad. Of deze storing met de cleaning te maken had kan ik niet met zekerheid zeggen. Wellicht was een reset van de ecu na de cleaning ook een oplossing geweest, zodat ie opnieuw goed "ingeleerd" werd, maarja, nu heb ik in iedergeval 6 nieuwe bobine's en bougies :D Afgelopen drie maanden dus ook geen problemen meer gehad, vorige maand even olie laten verversen en kan hopelijk weer even probleemloos rijden.

Op oudjaarsdag kwam ik de Duitse ebay een zgan 135i demper tegen. Deze heb ik aangeschaft en eind januari naar Crooke Tuning in Spakenburg geweest om deze te laten monteren. Heb gelijk gekozen om de middendemper weg te laten halen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Het geluid:
Het geluid is echt een stuk luider geworden. Op het filmpje valt het eigenlijk nog wel mee. Daar hing ie er net onder. Nu is ie lekker ingebrand. Vind het wel erg dik. Doordat de middendemper er onder uit is komen er bij overschakelen ook klappen uit de uitlaat :D
Ik rij ongeveer 15k per jaar, dus ik vind dit geluid wel lekker. Met 30k per jaar had ik de middendemper er weer onder geplaatst. Ik maak binnenkort nog een keer een goed filmpje van het geluid.
De looks zijn ook beter dan het originele pijpje. Ik ga eind mei nog wel ff terug, want vind hem teveel uitsteken. Zeker als ie warm is steekt ie echt ver uit, dat vind ik beetje "sjonnie" look.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Bob Gervais, Bokkepoot, Djessey, EvdP, frank de jonge, Kadett, Luco, MarcelV, mark323ti, Philipoo en 90 gasten