StefanW / BMW 130i verkocht en reden bekend van kapotte blok...
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: StefanW / BMW 130i
Ja de aanschafprijs zit er al in kwa onderhoud. En ik heb "maar" 23.000km gereden in 22 maanden ....dure hobby
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: StefanW / BMW 130i
Nou, het blijft een drama auto
Eerst het goede nieuws, er zit inmiddels een dakspoiler op en ben er blij mee. Kontje is beter zo, helaas maar 1 foto.
Gisteren de zomerwielen alvast helemaal clean gemaakt.
In november heb ik de klepstoters laten vervangen. Toch was het geluid niet weg en leek het weer naar het oude geluid te gaan. Garage gebeld en de auto er weer neergezet. Ze vinden het vreemd, omdat ze laatst bij een andere 130i dezelfde handeling gedaan hadden en daar was het geluid wel weg. Ze hebben een olieflush gedaan, maar dit hielp ook niet.
Na een hoop uitzoekwerk denken ze dat de nokkenas ingesleten is en de volgende stap is om de nokkenas te vervangen. Als "coulance" hoef ik alleen de nokkenas te betalen en doen zij alle arbeid. Dit was de laatste update van afgelopen week en de exacte kosten zouden nog even teruggekoppeld worden.
Gisteravond rij ik op de snelweg en met gas geven springt het motormanagement aan, merk gelijk dat ie anders loopt, dus naar de vluchtstrook, als ik gas geef merk ik dat trilt en geen vermogen heeft, het lijkt alsof een cilinder niet meer meewerkt. Op de vluchtstrook doe ik hem uit en aan, maar loopt nog steeds beroerd en als ik achter mij kijk zie ik gigantisch veel rook. Ik dacht dat de auto in de fik stond, maar het een hoop witte rook uit de uitlaat. Dit is foute boel, dus ter plekke lid geworden van de ANWB. Ze hebben de auto netjes afgesleept naar de garage en ik ben thuis afgezet.
De ANWB heeft hem nog wel even uitgelezen, 3 storingen, geen compressie cilinder 5, mengsel te arm en lambda melding. Ik hoop het een lambda sensor is, maar ik verwacht het niet. Zeker vanwege de rook en als je hem nu start tikt ie gigantisch.
Zo sta je binnen 3 maanden 2x stil met een auto die niet meer rijdbaar is...
Vanochtend de racer uit de stalling gehaald. Dat is het enige leuke hieraan, want de Rallye rijdt gewoon erg leuk.
Eerst het goede nieuws, er zit inmiddels een dakspoiler op en ben er blij mee. Kontje is beter zo, helaas maar 1 foto.
Gisteren de zomerwielen alvast helemaal clean gemaakt.
In november heb ik de klepstoters laten vervangen. Toch was het geluid niet weg en leek het weer naar het oude geluid te gaan. Garage gebeld en de auto er weer neergezet. Ze vinden het vreemd, omdat ze laatst bij een andere 130i dezelfde handeling gedaan hadden en daar was het geluid wel weg. Ze hebben een olieflush gedaan, maar dit hielp ook niet.
Na een hoop uitzoekwerk denken ze dat de nokkenas ingesleten is en de volgende stap is om de nokkenas te vervangen. Als "coulance" hoef ik alleen de nokkenas te betalen en doen zij alle arbeid. Dit was de laatste update van afgelopen week en de exacte kosten zouden nog even teruggekoppeld worden.
Gisteravond rij ik op de snelweg en met gas geven springt het motormanagement aan, merk gelijk dat ie anders loopt, dus naar de vluchtstrook, als ik gas geef merk ik dat trilt en geen vermogen heeft, het lijkt alsof een cilinder niet meer meewerkt. Op de vluchtstrook doe ik hem uit en aan, maar loopt nog steeds beroerd en als ik achter mij kijk zie ik gigantisch veel rook. Ik dacht dat de auto in de fik stond, maar het een hoop witte rook uit de uitlaat. Dit is foute boel, dus ter plekke lid geworden van de ANWB. Ze hebben de auto netjes afgesleept naar de garage en ik ben thuis afgezet.
De ANWB heeft hem nog wel even uitgelezen, 3 storingen, geen compressie cilinder 5, mengsel te arm en lambda melding. Ik hoop het een lambda sensor is, maar ik verwacht het niet. Zeker vanwege de rook en als je hem nu start tikt ie gigantisch.
Zo sta je binnen 3 maanden 2x stil met een auto die niet meer rijdbaar is...
Vanochtend de racer uit de stalling gehaald. Dat is het enige leuke hieraan, want de Rallye rijdt gewoon erg leuk.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Kan het niet "gewoon" een kapotte koppakking zijn?
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Damn, wat een pech Stefan. Eerst maar even afwachten wat het probleem is, maar hoe dan ook balen. Nu maar even “genieten” van de rallye.
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Het zit je niet mee... Afwachten maar weer.
-
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Wat een pech weer. Hopelijk valt het mee
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Balen man, combinatie van witte rook en slecht lopen klinkt idd als koppakking.
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Holy crap, je heb echt veel pech.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Idd wat een pech zeg... echt bizar
Klinkt mij ook als een koppakking in de oren
Klinkt mij ook als een koppakking in de oren
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Wat een ellende...
- sitechris
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Balen man!
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Dat tikken duidt denk ik toch ook op iets anders. Laten we hopen dat het alleen een koppakking is.
Succes!
Succes!
- ADV
- Berichten: 3246
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Sodeknetters het houdt niet op...
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Aan de rook is te herleiden dat er niet alleen brandstof wordt verbrand. Dus olie en of koelvloeistof. Bij koelvloeistof duidt het op lekke koppakking of scheurtje in cilinderkop. Dit kunt je zien aan de koelvloeitof die nog in het systeem zit. Indien het olie is ben ik bang dat er iets mis is met een zuiger of zuigerveer of dat een uitlaatklep is gebroken en een gat in je zuiger heeft geslagen.
Ik krijg toch ergens het idee dat deze auto/motor in verhouding heel erg intensief is gebruikt. Ik meen dat de vorige eigenaar er ook al mee dirfte.
Het is mijn bescheiden mening dat de motor in deze auto gewoon op zijn eind is. Ik heb zoveel BMW raceauto´s gezien waarvan de std niet gereviseerde motor na een half seizoen plofte.
Als blijkt dat het de koppaking is zou ik nogeens even het gesprek aangaan met de reparateur. Dan is de kans groot dat er iets niet goed is gegaan met het monteren van de cilinderkop.
Heb je overigens onlangs een keer misgeschakeld. Van 3 naar 2 ipv 4 ofzo?
Ik krijg toch ergens het idee dat deze auto/motor in verhouding heel erg intensief is gebruikt. Ik meen dat de vorige eigenaar er ook al mee dirfte.
Het is mijn bescheiden mening dat de motor in deze auto gewoon op zijn eind is. Ik heb zoveel BMW raceauto´s gezien waarvan de std niet gereviseerde motor na een half seizoen plofte.
Als blijkt dat het de koppaking is zou ik nogeens even het gesprek aangaan met de reparateur. Dan is de kans groot dat er iets niet goed is gegaan met het monteren van de cilinderkop.
Heb je overigens onlangs een keer misgeschakeld. Van 3 naar 2 ipv 4 ofzo?
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Kop of koppakking? deel 2.
Balen!
Balen!
-
OnlineRogerb
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Denk dat voor de klepstoters de kop er niet is afgeweest? Wel flink balen dit weer.Reind schreef: ↑25 feb 2019, 09:05 Aan de rook is te herleiden dat er niet alleen brandstof wordt verbrand. Dus olie en of koelvloeistof. Bij koelvloeistof duidt het op lekke koppakking of scheurtje in cilinderkop. Dit kunt je zien aan de koelvloeitof die nog in het systeem zit. Indien het olie is ben ik bang dat er iets mis is met een zuiger of zuigerveer of dat een uitlaatklep is gebroken en een gat in je zuiger heeft geslagen.
Ik krijg toch ergens het idee dat deze auto/motor in verhouding heel erg intensief is gebruikt. Ik meen dat de vorige eigenaar er ook al mee dirfte.
Het is mijn bescheiden mening dat de motor in deze auto gewoon op zijn eind is. Ik heb zoveel BMW raceauto´s gezien waarvan de std niet gereviseerde motor na een half seizoen plofte.
Als blijkt dat het de koppaking is zou ik nogeens even het gesprek aangaan met de reparateur. Dan is de kans groot dat er iets niet goed is gegaan met het monteren van de cilinderkop.
Heb je overigens onlangs een keer misgeschakeld. Van 3 naar 2 ipv 4 ofzo?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Het is niet te geloven zeg, Stefan. Echt balen.
Dat tikken duidt wel op een mechanisch defect. Had je al eerder last van KVS verlies? Ik neem aan dat de reparateur je ook wel een seintje had gegeven als er KVS bij de olie zat, mocht dat gesignaleerd zijn tijdens het vervangen van de klepstoters. Mijn eerste ingeving zegt inderdaad een smeringsprobleem in het kleppentraject, waardoor nu een klep de zuiger heeft gekust.
Dat tikken duidt wel op een mechanisch defect. Had je al eerder last van KVS verlies? Ik neem aan dat de reparateur je ook wel een seintje had gegeven als er KVS bij de olie zat, mocht dat gesignaleerd zijn tijdens het vervangen van de klepstoters. Mijn eerste ingeving zegt inderdaad een smeringsprobleem in het kleppentraject, waardoor nu een klep de zuiger heeft gekust.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Ik snap echt niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft. Hij heeft hem van 120k tot 200k gereden. Had graag willen weten welk onderhoud hij er in die periode aan gehad heeft. Ik geloof niet dat ie ermee gedrift heeft, tenminste niet op circuit/driftdagen. Hij gaf aan dit niet met zijn dagelijkse auto te doen, maja, hij had wel meer vertelt dat niet waar was.Reind schreef: ↑25 feb 2019, 09:05 Ik krijg toch ergens het idee dat deze auto/motor in verhouding heel erg intensief is gebruikt. Ik meen dat de vorige eigenaar er ook al mee dirfte.
Het is mijn bescheiden mening dat de motor in deze auto gewoon op zijn eind is. Ik heb zoveel BMW raceauto´s gezien waarvan de std niet gereviseerde motor na een half seizoen plofte.
Als blijkt dat het de koppaking is zou ik nogeens even het gesprek aangaan met de reparateur. Dan is de kans groot dat er iets niet goed is gegaan met het monteren van de cilinderkop.
Heb je overigens onlangs een keer misgeschakeld. Van 3 naar 2 ipv 4 ofzo?
Ik weet nog dat ie een dag na aankoop bij mij langs kwam, vanwege een probleem. Hij wilde zelf even rijden en trok hem vol open binnen 5 minuten (koude motor), toen dacht ik nog...hmmm, dit is niet helemaal OK.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit verkeerd geschakeld heb met de 130i.
Maar ik lees nergens op internet over een kapotte koppakking bij een N52B30. Mijn blok is gewoon mishandelt bij de vorige eigenaren. Auto is van BMW Duitsland geweest. Wellicht was het een persauto...maarja das zoeken naar iets.
Ik merkte verder niks. Koelvloeistof heb ik niet gepeild.///Joost schreef: ↑25 feb 2019, 10:47 Het is niet te geloven zeg, Stefan. Echt balen.
Dat tikken duidt wel op een mechanisch defect. Had je al eerder last van KVS verlies? Ik neem aan dat de reparateur je ook wel een seintje had gegeven als er KVS bij de olie zat, mocht dat gesignaleerd zijn tijdens het vervangen van de klepstoters. Mijn eerste ingeving zegt inderdaad een smeringsprobleem in het kleppentraject, waardoor nu een klep de zuiger heeft gekust.
Auto reed gewoon goed, zeker met de nieuwe distributieketting. Blok islekker alert op het gas, heb het idee dat het volle vermogen er ook nog gewoon in zit.
Ik verwacht deze week overigens nog geen update, want werkplaats zal wel vol zitten.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Schrik elke keer van je topic, vooral nu ik zelf ook een 130i heb
Je gaat speedy achterna.
Weet je welk kenteken de 130i in duitsland heeft gehad? Heb onlangs via internet een map met testen van de 130i gekocht, ook duits. Kan eens kijken of hij er toevallig in voorkomt.
Voor aanschaf kon ik inderdaad helemaal geen verhalen vinden van 130i's met kop(pakking) problemen, al zou het ongetwijfeld wel eens voorkomen
Je gaat speedy achterna.
Weet je welk kenteken de 130i in duitsland heeft gehad? Heb onlangs via internet een map met testen van de 130i gekocht, ook duits. Kan eens kijken of hij er toevallig in voorkomt.
Voor aanschaf kon ik inderdaad helemaal geen verhalen vinden van 130i's met kop(pakking) problemen, al zou het ongetwijfeld wel eens voorkomen
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Klinkt toch echt alsof het een afgetrapt hok is. No offence.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- JWdrive
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
- Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Heel erg balen! Hopelijk valt het mee. Symptomen duiden echter wel op serieuzere impact. Lijkt erop dat dit blok veel hoge belasting en toeren heeft gezien voordat hij op bedrijfstemperatuur was. Vriend van me deed dat ook altijd met z'n 1-serie. Die was dus helemaal spaghetti van binnen na 100k km. Lagers eruit, nokkenas ingesleten, etc.
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: StefanW / BMW 130i / en weer kapot...
Succes! Hopen dat het mee valt.
Heel vervelend als je een leuke auto hebt maar je steeds geconfronteerd wordt met allerlei mankementen.
Wsl is de auto goed gebruikt, dat zal best, maar de matige kwaliteit van BMW heeft hier ook wel een aandeel in..
Heel vervelend als je een leuke auto hebt maar je steeds geconfronteerd wordt met allerlei mankementen.
Wsl is de auto goed gebruikt, dat zal best, maar de matige kwaliteit van BMW heeft hier ook wel een aandeel in..