F31 330D nieuwe winterset - VW mk1 Cabrio 2.0 8v

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

F31 330D nieuwe winterset - VW mk1 Cabrio 2.0 8v

Bericht door JdBn » 22 jan 2017, 04:40

Nu ik hier steeds meer aan het lezen ben en er een speciaal gedeelte is voor ‘Mijn auto’ maar eens een topic aanmaken hier. Ik rij al een flinke tijd (sinds begin 2011) in mijn huidige Alfa 156 2.4 20v JTD en heb een paar jaar terug een Lancia/Autobianchi A112 Abarth gekocht voor de fun. Met die laatste ga ik even beginnen :)

De auto in kwestie heeft een leven als circuitbak achter de rug (heeft in de Coppa Mille gereden, een Abarth cup) en vervolgens vrij lang stil gestaan, sinds 2008 ongeveer. Ik was op zoek naar iets leuks (en eventueel niet te praktisch) voor erbij, en toen ik deze zag staan moest ik echt gaan kijken. Hieronder wat foto’s van zoals hij te koop stond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat contact gehad met iemand die aardig wat van A112s af weet, vooral over waar op te letten bij aanschaf. Kortgezegd: ROEST! Niet echt specifieke punten, want een A112 is wat dat betreft kennelijk van begin tot eind een drama. Voorschermen, bodem, dorpels, deuren, achterklep, gootjes.. Daar dus wel op gelet toen ik ben gaan kijken. Hoewel de A112 niet volledig vrij is van roest (a-stijl beetje twijfelachtig en plekje op de achterklep zijn de ‘ergste’ punten voor zover ik heb kunnen zien) valt het allemaal wel redelijk mee, krokant is hij in ieder geval niet.

Dus in Augustus 2014 heb ik een oprijwagen gehuurd en de Abarth opgehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Idee was om de auto zo veel mogelijk te houden zoals ie was, het blijft dus een circuitauto maar met de minimale dingen die nodig zijn om een kenteken erop te hebben. Gelukkig zat er nog een flinke bak onderdelen bij die eruit gehaald waren voor het racen, dus de meeste dingen moest ik niet naar gaan zoeken. Claxon (bedrading lag er gelukkig nog) er terug in, ventilatie/verwarming terug, universeel ruitensproeier setje erin en een kentekenlampje en dat was het dan wel voor wat er echt miste voor een APK.

Afbeelding

Oja, en straatbandjes natuurlijk. 195/55r13, helaas is er erg weinig te krijgen in deze maat. Ik zou eigenlijk nog een setje semi’s willen hebben, maar dan moet ik of naar 185/60r13 (beetje smaller, mwoah..) of 205/60r13 (met die breedte zijn ze vooral ook nogal hoog..)

Afbeelding

Zo heeft ie een tijdje doorgebracht..

Afbeelding

Was uiteindelijk heel wat meer werk dan gedacht, want ondanks dat de auto redelijk ‘compleet’ was voor de APK, was ‘goed’ voor de APK een heel ander verhaal. Ik kan de lijst helaas niet meer terug vinden, maar het waren twee kantjes die aardig vol stonden. Hoop kleine dingen (spiegelverstelling, massa verlichting etc) maar ook wat grotere zoals het flinke olieverlies via de ashoezen (bij deze auto houden die ook de versnellingsbakolie binnen..) en de dempers die alle vier niet veel meer waard waren.

Remmetjes gedaan.. Alles zat ramvast en uiteindelijk bleken ook de flexibele remleidingen verstopt. Blokken voor waren prima, achter zijn er nieuwe remcilinders en wiellagers op gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Aandrijfassen, origineel draait aan de bakkant de as door een glijlager, echter met flinke verlaging (rare hoek van de as tov de bak) wordt de afdichting in dat lager zo snel weggesleten dat dit voor een straatauto niet geschikt is, bovendien slijt op den duur de as in en is het helemaal dwijlen met de kraan open aangezien nieuwe ashoezen dan ook niet meer helpen.

Afbeelding

Links past een as van een Panda, die gebruik maakt van een naaldlager die dat probleem niet heeft. Rechts was er geen pasklare oplossing, maar met een combinatie van een as die in de bak met onderdelen zat en een Panda ashoes is deze nu ook vrij van lekkage.

Rubbers van de draagarmen waren ook allemaal aan gort, door de olielekkage zijn ze doordrenkt geweest met olie en zo’n beetje opgelost..

Afbeelding

Uit Italie een stel nieuwe dempers laten komen van Osrav. Eigenlijk zijn ze niet kort genoeg, er moest een flinke hulpveer tussen om te veren niet los te laten komen op de brug. Liever zouden ze korter moeten zijn.

Afbeelding

Uiteindelijk, stuk later dan gepland… naar de RDW! Lekker vroeg op komen dagen, wel even moeten wachten in de kou tot ze open gingen.

Afbeelding

En daar stond ie dan om gekeurd te worden.

Afbeelding

Qua keuring waren er eigenlijk geen opmerkingen, allicht zaten er dingen op die niet werken maar gezien het bouwjaar voor de APK niet verplicht waren. Wonder boven wonder ook geen opmerkingen gekregen over de herrie die het ding produceert. Had er nog wel een DB-killer in gefröbeld, maar had niet het idee dat dat nou een wereld van verschil maakte.. Hoe dan ook, goedgekeurd, en toen kwam bij het afhandelen van de kentekenaanvrrag de vraag: “heb je het aankoopbewijs?”

Eeeh…

Echt.. Zó vaak met die gasten aan de lijn gezeten, zó veel gebeld over “is het mogelijk deze auto terug op kenteken te krijgen als er geen papieren bij zijn”… Het enige wat ik nodig zou hebben, was aan de telefoon gezegd, is een chassisnummer waar niet aan gekloot was en een ID bewijs. Willen ze ineens een aankoopbewijs, terwijl ik dat ding had gekocht van een Tukker die niet eens aan overschrijven wilde beginnen en van het type “geen gelul: ik geld, jij de auto, klaar” was. Maargoed, afgesproken dat ik aankoopbewijs zou regelen en zou mailen en dan zou het goed komen. Aankoopbewijs was met een beetje aandringen bij de verkoper niet zo’n probleem en dat dus doorgemaild naar de RDW. En maar geen antwoord heh… Toch maar eens bellen, wisten ze natuurlijk nergens van. Ik zal de woorden maar even voor me houden die toen in mij opkwamen :wtf: Bleek uiteindelijk dat degene die mijn auto gekeurd had vlak daarna ziek was geworden, waardoor het dus helemaal mis was gelopen. Toen dat eenmaal opgeklaard was kreeg ik eindelijk de bevestiging: het kentekenbewijs met APKbewijs zou opgestuurd worden! Weekje later, inderdaad post van de RDW, met het kentekenbewijs. APK papiertje? Zat er niet bij. Wel godv… Weer bellen, “vast vergeten gebeurd wel vaker”, zou nagestuurd worden dus geen probleem gelukkig. Kentekenplaten laten maken en ik kon dan eindelijk toch gaan rijden :)

Afbeelding

Helaas bleek het lange stilstaan vooral het brandstofsysteem niet veel goed gedaan te hebben. Vanwege continu terugkerende troep in de benzine heb ik in het begin een behoorlijk aantal keer in de berm gestaan met een verstopte sproeier. Mensen van de ANWB vonden het wel een leuke verschijning trouwens (heb er een gehad die het ook niet kon laten om even een foto te schieten) en een leerde mij ook het trucje om de verstopping eruit te krijgen, want elke week de ANWB moeten bellen is ook weer zo wat. Later een benzinefiltertje toegevoegd wat uiteindelijk de oplossing bleek te zijn.

Afbeelding

Omdat de stoel die erin zat wat aan de brede kant voor mij was (ik ben een beetje van het type spijker..) op zoek gegaan naar iets smallers. Helaas net achter een set Sparco Corsa’s (in donkerblauw, had best mooi gestaan) gepakt. Daar had ik een keer in proefgezeten en die passen mij dus perfect, maar helaas. Later kwam ik onderstaand stoeltje tegen, een Cobra Imola II. Ook voor mijn doen al smal (past net) maar het voordeel van deze is dat de stoel ook bovenaan niet heel erg breed is. De A112 is natuurlijk niet de breedste auto.. De stoel die erin zat is verplaatst richting de passagierskant.

Afbeelding

Afbeelding

Auto was net op tijd klaar voor de ‘Dijken en Kreken rally 2015’ waarvoor ik me had ingeschreven. Was erg leuk om te doen en de Abarth trok behoorlijk wat bekijks ondanks de ‘concurrentie’ van de andere aanwezige klassiekers die eerder het tienvoudige of meer waard zijn. Wat vooral wel grappig is is dat niemand de A112 lijkt te kennen. Waarschijnlijk omdat ze allemaal al zo lang geleden weggerot zijn…

Afbeelding

Afbeelding

Zo een tijd rond gereden en een keer of twee onder de auto gelegen met GunGum omdat ik langzaamaan vergast werd iedere keer als ik er mee reed.

Afbeelding

Nu is dat ook geen oplossing natuurlijk, dus afgelopen zomer ‘voâh weinâg’ een andere uitlaat eronder laten prutsen. Niets spannends, maar wel gasdicht en (iets) minder herrie. En jawel, de toko waar ik het heb laten doen heet werkelijk ‘Piet de Lasser’ al zou ‘de Bakker’ op zich ook op z’n plaats zijn :D Nou ja, kan in ieder geval rijden met een gasdichte uitlaat.

Afbeelding

Afbeelding

En naar aanleiding van een topic hier waarin gesproken werd slalom maar eens gaan kijken bij Wimedo op circuit Lelystad. En natuurlijk een paar rondjes gereden :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook met en GoPro in de weer geweest:



Was een erg leuk dagje en erg leerzaam, want ik had na afloop een paar verbeterpunten te pakken:

1: Leer rijden. Echt. Ik ben bezig alsof ik aan het inparkeren ben (met één handpalm op het stuur lekker rondzwengelen..) en heb de hele tijd de versnellingspook vast. Korter stuurhuis zou ook wel helpen trouwens, want van uiterst links naar uiterst rechts is bijna niet te doen op tempo.
2: Onderstuur. Heeft ie best wel erg. Vooras heeft positief camber, helpt niet mee en hier wil ik een stel camberplates gaan toepassen om op een graad of twee negatief uit te komen. Ben ook wel benieuwd wat ie op semislicks zou doen.
3: Een universele tankdop (afsluitbare met slot moeten slopen toen de sleutel af brak) die niet af te sluiten is houdt klotsende benzine niet tegen. Klein puntje eigenlijk, maar vind maar eens een passende dop. Ter plekke een Panda dop geprobeerd maar die past niet. Een dop specifiek voor een A112 ben ik nog niet tegen gekomen.
4: Ik lijk last te hebben van vapour lock. Het was redelijk warm, telkens korte stukjes volgas op niet te hoge snelheid dus het werd waarschijnlijk nogal warm onder de kap. Spruitstuk heatwrappen is misschien een oplossing.
5: Eens kijken naar de ventilator achter de radiator, want ik heb niet het idee dat die aanslaat. Normaal gesproken blijft het koelwater wel rond de 90 graden, maar na een paar rondjes volgas ging ie toch richting het rood.
6. Dynamo op strerven na dood. Begon de week voor Wimedo meer spanning te leveren dan normaal (15-16 volt) dus een dag voor Wimedo nog even een nieuwe spanningsregelaar erop gezet, maar dat bleek niet de oplossing. De dag doorgekomen door zoveel mogelijk verbruikers aan te zetten. Ondertussen geeft ie weer minder (te weinig) spanning af.. Moet dus gereviseerd worden.

Uberhaupt zijn er nog wel meer dingen die wat aandacht behoeven, of sowieso het leven makkelijker zouden maken tijdens het rijden. Een raampje wat open kan zou wel makkelijk zijn, wat meer ventilatie voor warme dagen en kijken of de volle 70 paarden (ik heb het idee dat de staldeuren een keer open zijn blijven staan..) weer terug te krijgen zijn, wat waarschijnlijk vooral in de afstelling van de ontsteking en carburateur zit. Ik heb ook nog een veerpootbrug liggen en een stel dempers voor de voorkant met andere (minder harde) veren, want de veren die er nu onder zitten (80kg) zijn een beetje overdreven hard voor zo'n licht autotje. Maar dan moet ik eerst iets doen aan het gebrek aan tijd en een goede sleutelruimte zien te vinden…
Laatst gewijzigd door JdBn op 01 feb 2024, 10:19, 22 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door EvdP » 22 jan 2017, 09:44

Leuk verhaal, nog leukere auto!
Laatst gewijzigd door EvdP op 22 jan 2017, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door brolli21 » 22 jan 2017, 09:56

Leuk,iemand erbij met een italiaanse auto :D
Zo'n 112A is echt super cool,zeker in racetrim :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Martijn_bmw » 22 jan 2017, 10:08

Heel erg leuk geschreven! En heerlijk hobby verhaal :)
Als ik ooit een huis met garage kan kopen wil ik ook op zon manier een oude hobby auto er bij kopen lijkt me echt super!

En de rdw elllende... herkenbaar ben er 3x geweest 2x import 1x om laten keuren na eigenhandige ombouw van 4 naar 6 cilinder. Het is ongelooflijk daar iedereen zegt wat anders en niemand weet het lijkt wel :bag:

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Walter » 22 jan 2017, 10:09

.
Laatst gewijzigd door Walter op 19 nov 2017, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door JdBn » 22 jan 2017, 10:10

Link van het filmpje in mijn post ook even aangepast. Moet kennelijk een andere link hebben dus..

Helaas heb ik dus geen huis met garage, mijn garagebox is ongeveer 5 minuten met de auto van mijn appartement. Heeft helaas geen enkele aansluiting voor electriciteit, dus dat is eigenlijk gewoon k*t want s'avonds kun je dus niks klussen en je moet altijd met de auto naar buiten om iets te kunnen zien. Bovendien ben ik nu beginnen samenwonen een uur rijden verderop.. Kom ik er helemaal niet meer in de buurt. Ben dus op zoek naar een sleutelplek/stalling in de buurt van Sprang-Capelle / Kaatsheuvel / Waalwijk.

Wat me bij de RDW vooral opviel is dat als je belt er vanalles gezegd wordt, maar je via de mail echt he-le-maal niets van ze los krijgt. Dat zegt genoeg..

Viel me trouwens op dat er nog geen topic loopt over Wimedo? Is leuk om te doen, lekker laagdrempelig ook.

Oja, en is het mogelijk meerdere posts te quoten eigenlijk? Bij de meeste fora quote je er eentje en kun je er daarna nog meer toevoegen, maar dat kon ik hier niet vinden..

Over de 156 heb ik ook al een flink stuk lopen typen trouwens.. De daily waar ik niets aan zou doen :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Riceaux » 22 jan 2017, 10:29

Heerlijke schrijfstijl! En een geweldig wagentje!

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door brolli21 » 22 jan 2017, 10:38

JdBn schreef:Over de 156 heb ik ook al een flink stuk lopen typen trouwens.. De daily waar ik niets aan zou doen :lollerdelol:
Whahahah,zo'n 156 heb ik ook :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Martijn_bmw » 22 jan 2017, 11:06

Ben benieuwd naar de 156! En exact wat je beschrijft over de box ergens anders is voor mij de reden waarom ik er nog niet aan begin :tooth:
Maar super leuk om te lezen en te zien dat jij het wel hebt gedaan!

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door JdBn » 22 jan 2017, 12:28

Martijn_bmw schreef:Ben benieuwd naar de 156! En exact wat je beschrijft over de box ergens anders is voor mij de reden waarom ik er nog niet aan begin :tooth:
Maar super leuk om te lezen en te zien dat jij het wel hebt gedaan!
Ik was wel al gewend van een motor te hebben, daarom had ik de garagebox al en ben ik het gewend om even ergens heen te moeten voor ik kan vertrekken voor een ritje. Was ook wel DF trouwens, Aprilia RSV Mille R, een van de laatste oermilles uit 2003. Met de goudkleurige gesmede wielen, Ohlins, radiale Brembo's.. Maar dat was eigenlijk alleen DF in de Eifel, en die keer per maand dat je je rijbewijs waagt om even het gas open te trekken bij het oprijden van de snelweg. Ding maakte ook een herrie waar kinderen spontaan van gingen huilen trouwens (heb ik dus echt een keer gehad :oops: ) en autoalarmen gingen ook nog wel eens af. Maargoed, die heb ik dus niet meer, beetje genezen van snelle tweewielers na dat ding een keer neergelegd te hebben. Een kwartier omkleden om vervolgens in een veel te warm pak op een motor te gaan zitten die aanvoelt als een bakplaat waarbij je dan ook nog last krijgt van je benen, rug, nek en polsen omdat je niet kunt doorrijden en fatsoenlijke bochten in NL ook niet te vinden zijn.. Daar was ik ook wel een beetje klaar mee.
brolli21 schreef:
JdBn schreef:Over de 156 heb ik ook al een flink stuk lopen typen trouwens.. De daily waar ik niets aan zou doen :lollerdelol:
Whahahah,zo'n 156 heb ik ook :tooth:
Nou, hou je vast! :lol:

Verder met de 156 dus. Eind 2010, begin 2011 was ik wel toe aan een iets nieuwere auto, niet dat ik de 156 die ik toen had (2.4 10v JTD) beu was maar er begon wat teveel aan te mankeren. Stond toen ook alweer 280k op de teller, wat schade op een nare plek (A-stijl, waarschijnlijk fietser tegenaan gereden, geen briefje natuurlijk) en de koppeling was op zijn eind. Was wel een mooie uitvoering trouwens: Nero Fuoco (metallic zwart icm een bruin tintje), 17” Selespeed velgen en oranje/bruin leer met houten stuur/middenconsole vind ik nog steeds een erg mooie combinatie. Novitec lipje, Squadra tuning (180pk) en KW v3 om het af te maken.. Heb laatst het kenteken nog eens opgezocht maar deze is niet meer onder ons helaas. Nog wel meegekregen dat degene die hem van mij gekocht heeft kennelijk nogal wat problemen gehad heeft en er twee turbo’s doorheen heeft gedraaid, wat mij nogal verbaasde aangezien ik die nog had laten reviseren een jaar voor ik hem verkocht. Bleek uiteindelijk aan de olietoevoer te liggen, hoe kut is dat… De 10v in betere tijden:

Afbeelding

En wat koop je dan uiteindelijk als opvolger? Juist, dezelfde, maar dan een paar jaar jonger en gefacelift.. Een 2.4 20v JTD. Mooie uitvoering wel, Xenon, PDC, regensensor, wit leer, 17” Ti velgen, eigenlijk alles erop en eraan. En natuurlijk de doorontwikkelde 2.4, nu met 175pk. Idee was om deze auto gewoon te rijden en er niet weer een half project van te maken. Ik hoor het me nog zeggen.. Boy, how wrong could I be…

20v opgehaald en voor de 10v gezet, dag erna zou de oude opgehaald worden.

Afbeelding

En wat foto’s gemaakt van de 20v in Doel toen ik er in de buurt was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ie er hier bij stond is hij ook best lang (toch wel anderhalf jaar..) gebleven, alleen zijn de dempers en veren vervangen door een Bilstein setje (B4) met Falco Motorsport veren (-5mm tov sportpakket) omdat hetgeen wat eronder zat aan vervanging toe was, en de stabi voor laten vervangen door eentje van een GTA aangezien die toch los moest voor nieuwe rubbers. En ik kon het niet laten om een downpipe te laten monteren die de eerste katalysator doet vervallen. Scheelt ook weer met het vervangen van het oliefilter trouwens, want daarvoor moet normaal dus de downpipe los. Vervolgens zijn er winterbanden om de Ti velgen gegaan en zijn er voor de zomer GT 3.2 wielen gekomen. Weinig wielen die beter staan denk ik, zeker in 17” :)

Afbeelding

Ti’s voor de winter voorzien van een laagje Plastidip, hoef je ze niet zo vaak schoon te maken ;)

Afbeelding

Verder me eigenlijk redelijk rustig gehouden met dit hok, grille nog wel zwart gemaakt en de radio gewisseld (van ori Navigatie naar ori radio/cd) maar dat was het eigenlijk wel.

Afbeelding

Eind van de zomer 2013 echter toch weer iets leuks aangeschaft, en dit is het punt waarop het langzaamaan echt uit de klauwen begint te lopen.. Madeno middenpijp en einddemper, 63mm eigenlijk bedoeld voor een GTA. Tweede katalysator ook eronderuit. Is eindelijk die 5-cilinder een beetje te horen.

Afbeelding

Afbeelding

Had ik al gezegd dat het uit de klauwen ging lopen? Paar maanden later bood er iemand een Intrax HDA schroefset aan. Tja, hoewel de Bilstein B4s wel een verbetering waren was het nog steeds dweilen en rollen, ik was de 156 met KW v3 nog echt niet vergeten.. Dus toegehapt. Ook nieuwe topmounts voor en achter, nu toch alles los ging. Voorkant maakte al een tijdje herrie waarvan ik eerst dacht dat het uit de dempers kwam dus voor de zekerheid nieuwe eronder, en achter.. Nou ja, aan de foto hoef ik weinig toe te voegen denk ik..

Afbeelding

Beurtje erna de stabi achter ook vervangen voor een GTA exemplaar, goedkoop op de kop getikt van een sloper en heel veel werk is het niet. En toen kwam er iets op m’n pad wat ik heel erg graag wilde hebben, want als ik iets vond teleurstellen vanaf dag één dan waren het wel de remmen.. Boven de 160 km/u was het gewoon eng als je in de ankers moest, de vertraging die je dan wilt was er gewoon echt niet. Tijd voor een upgrade dus, iemand van de garage waar de 156 in onderhoud is had een leuke set met weinig kilometers over omdat hij zelf een nóg leukere set gekocht had.

De originele schijfjes en klauwen.. Waren al een keer andere blokken in gegaan, scheelde wel redelijk wat maar nog steeds ondermaats wat mij betreft.

Afbeelding
De upgrade.. Shiny! Giulietta QV klauwen, met Performance Friction blokken en 330mm Brembo schijven.

Afbeelding

Eindresultaat :)

Afbeelding

Beste upgrade ooit trouwens, kan het alleen maar aanraden want het geeft gewoon heel veel meer vertrouwen als je graag een beetje doorrijdt. Verschil is echt immens, met deze remmen ga je vol vertrouwen in de ankers bij 200+ en daarvoor hoef je niet eens echt hard te trappen.

Ondertussen eind 2014 nog een veerpootbrug opgehaald en weggebracht voor een undercover kleurtje plus een stel andere wielen (GTA spaak) gehaald omdat de Ti velgen met geen mogelijkheid over de 330mm remmen heen passen. Verder EGR afgedopt en inlaataanpassing voor iets meer ademruimte bovenin.

Afbeelding

Afbeelding

En als het daar nou bij gebleven was… Welnee! Het zou uit de klauwen gaan lopen toch!? GTA interieur moest er ook een keer van komen. Maar omdat ook het dashboard en de vloerbekleding lichtgrijs was moest álles gewisseld worden. Ik moet nog ergens een foto hebben dat het hele interieur eruit ligt, de 20v is toch even een dagje Superleggera geweest. Tot de als lood wegende GTA stoelen erin gingen dan..

Afbeelding

Tijdje is er wat minder aan gedaan, maar ik miste nog steeds een beetje goede muziek in de auto en de bedrading was een puinhoop. In mijn vorige auto had ik ook al een Alpine en die beviel erg goed, dus was het niet lang twijfelen over wat voor radio er moest komen. Afwerkrandje moet nog eens trouwens maar eigenlijk is dat alleen op de foto storend, normaal zie je het eigenlijk niet.

Afbeelding

Klaar? Neeh.. Als laatste stond nog op de agenda: Chippen! Squadra Massimo, doet op een standaard 2.4 20v ongeveer 210pk. Met de lege uitlaat en inlaatmodificatie zal het iets meer zijn. Auto is er snel genoeg door geworden in ieder geval ;)

En verder nog wel wat zaken liggen om het af te maken, maar vanwege wederom een gebrek aan tijd nog niet aan begonnen. Audio systeempje (wat Alpine spul bij elkaar gezocht.. compo, 8" sub, versterker) heb ik liggen en er ligt een ander zo goed als nieuw stuurtje klaar. En wat spul om deuren mee te dempen enzo. Als het warm genoeg is (anders zijn die matten zo stug) en langer licht kan ik me gaan wagen om dat spul in te gaan bouwen. Subkistje verbouwen moet ik dan ook nog, wil de 8" sub in een behuizing doen van een sub die als optie te krijgen was in de 156. Past mooi aan de zijkant in de kofferbak en zou qua volume net genoeg moeten zijn.

Maar dan.. Lekker door kunnen rijden is leuk, maar er is een onderdeel aan een 2.4 20v dat niet even goed om kan gaan met lang ‘trappen’. Uitlaatspruitstuk krom, twee tapeinden gebroken :dood: Die wilden er ook niet uit komen, dus de kop moest eraf om die uit te laten frezen… Nou als je zover bent maakt het qua kosten weinig meer uit of je hem zo terug in elkaar zet of dat je het wel laat doen, en dan ben je weer de dagwaarde van je 156 verder.. Als je onderstaande foto’s doorgestuurd krijgt vanuit de garage dan weet je dat het geld gaat kosten zeg maar :sealed:

Afbeelding

Afbeelding

Kwamen ook nog wat dingen bij als twee draagarmen, dempers voor reviseren (wederom, 50k geleden ook al laten doen, Intrax HDA is niet voor niets berucht) en nog wat kleine dingen. Paar jaren weinig gehad voor de APK maar dit was wel een goede compensatie zeg maar.. autch!

Denk trouwens dat als ie ‘klaar’ is ik er nergens meer mee naar toe kan, vanaf Februari is Antwerpen al een no-go area! Alles wat niet Euro4 of schoner is komt er dan niet meer in. Dat zou eigenlijk nog de grootste reden zijn om naar iets anders te gaan zoeken, want als er een schaap over de dam is... Wat ik er nog mee van plan ben? Nou ja, vooral de audio afmaken dus. En er mag wel een voorbumper op die een wat minder zwaar leven gehad heeft. Spuiten van de voorkant vanwege steenslag begin ik niet eens meer aan, het is een mooie auto zodra je er niet te dicht op staat zeg maar ;) Wel binnenkort een stel nieuwe bandjes nodig (PS3s misschien? Hoor ik erg geode dingen over) voor de zomerwielen, want door de verotte draagarmen zijn die opgevreten aan de binnenkant. Opvolger kan nog wel eens een 159 2.4 worden, maargoed met die rekening van laatst en plannen voor een reisje Nieuw Zeeland is dat voorlopig nog wel een jaar of 2 van de baan.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Vanreijmersdal » 22 jan 2017, 12:47

Mooie 156 en goede upgrades heb je er aan gedaan.

Maar de A112! Ik ben 1 van de mensen die deze auto niet kende, maar wat een leuke auto en zeker in deze circuit uitvoering en met de ervaring van de auto. Helemaal top en ga zo door!

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Joël D. » 22 jan 2017, 13:22

Gaaf hoor. Echt een toffe auto, zo'n A112.

156 is ook mooi!

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door brolli21 » 22 jan 2017, 15:21

JdBn schreef:
brolli21 schreef:
JdBn schreef:Over de 156 heb ik ook al een flink stuk lopen typen trouwens.. De daily waar ik niets aan zou doen :lollerdelol:
Whahahah,zo'n 156 heb ik ook :tooth:
Nou, hou je vast! :lol:
Jup,net zo "gek" als ik :dood:
Alleen ik heb geen diesel maar een V6,omgebouwd naar facelift,3,0 24v erin gehangen,zelfde remmenupgrade,nu KW v2 maar intrax Hda ligt klaar,gta hemel,rood leder erin,hele berg madeno goodies erop etc. etc.

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die meer geld in een auto steekt dan de dagwaarde is,en dan is bij mij de 156 nog maar de goedkope van mn 2 alfa's :shock:

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door JdBn » 23 jan 2017, 01:54

brolli21 schreef:
JdBn schreef: Jup,net zo "gek" als ik :dood:
Alleen ik heb geen diesel maar een V6,omgebouwd naar facelift,3,0 24v erin gehangen,zelfde remmenupgrade,nu KW v2 maar intrax Hda ligt klaar,gta hemel,rood leder erin,hele berg madeno goodies erop etc. etc.

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die meer geld in een auto steekt dan de dagwaarde is,en dan is bij mij de 156 nog maar de goedkope van mn 2 alfa's :shock:
Voordat ik de A112 kocht ben ik nog serieus bezig geweest met dé Madeno VMR30 Stradale (die van Ron, ken je vast wel) en dat was ook wel een projectje geworden denk ik.. De rekeningen die daar bij zaten van degene die die auto heeft op laten bouwen bij Madeno dat ging helemaal nergens meer over trouwens, dat zat richting de 40k aan aanpassingen op een toen al 6 jaar oude 156 :shock: Wel geode aanpassingen, dat wel.. Nieuwe 3.0, nokkenassen, supersprint spruitstukken, Quaffe LSD, goed onderstel, Brembo Junior (die met tweedelige schijven) kit, Recaro stoelen.. Reed echt goed!

@Joël D. & Vanreijmersdal: Ik ben een beetje fan van zo'n A112 geworden toen ik er ooit eentje tegen kwam in een schuur, was wel in erg slechte staat maar toen vond ik het al een geweldig autotje. Jaren daarna op Viva Italia weer genoeg van die autotjes gezien, toevallig heb ik toen ook foto's gemaakt van de A112 die ik nu heb! :D Dat was waarschijnlijk ook het laatste jaar dat ie echt nog gereden heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch wel grappig als je een jaar of 6-7 later een keer door oude foto's gaat en je je eigen auto tegen komt :)

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door ErikS » 23 jan 2017, 07:45

Eindelijk weer zo'n topic over iemand die gewoon zegt dat Alfa wél onbetrouwbaar is! ;-)

Supergaaf ding, die 112!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Luco » 23 jan 2017, 08:47

Gaaf zo'n 112 ik ben ook begonnen bij wimedo, altijd gezellig daar

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door JdBn » 23 jan 2017, 09:05

ErikS schreef:Eindelijk weer zo'n topic over iemand die gewoon zegt dat Alfa wél onbetrouwbaar is! ;-)

Supergaaf ding, die 112!
Nou ja, onbetrouwbaar valt nog wel mee.. Maar bij dit motortype is het spruitstuk wel een bekend punt, en helemaal als het om getunede auto's gaat die ook gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn. Als je pech hebt blaas je 1x een goed stuk 200+ (in Duitsland, of course.. :police: ) en begint een dag later het gepiep van uitlaatgassen die langs de uitlaatspruitstukpakking (3x woordwaarde) blazen. Maar laten staan heeft ie me nooit. Lekke dempers is de auto niet aan te rekenen, zijn nou niet bepaald de originele onderdelen meer. En verder begint het natuurlijk gewoon oude meuk te worden, ik bedoel het ding is ook alweer 12 jaar oud en er staat ondertussen alweer 240k op de teller...

Gekste dingen qua onderhoud is natuurlijk wel een leuk lijstje om even op te noemen.
  • Tijdje na aanschaf achterste dempers (Nivomat) lek. Nieuw 400 per stuk ofzo, dus vandaar de B4 set. Ook omdat ik iets minder het bootgevoel wilde hebben tijdens het sturen.
  • Aandrijfassen. De 20v 2.4 JTD lust ze voor ontbijt, lunch, en avondeten. Ik denk serieus dat als je goed lomp doet je binnen 100km er minstens eentje aan gort rijdt. Paar keer clutchdump bij het stoplicht, paar rotondes goed op het gas rond, dan is het wel ver gebeurd denk ik. Ik heb er één keer eentje gewoon stuk gehad (versleten) en één keer binnenste homokineet omdat een ashoes gescheurd was. Heb em nu dik een ton, valt bij mij nog mee dus. Bij de 20v is het ook zaak niet teveel te verlagen, dan ben je helemaal snel aan de beurt. Waar dat door komt? Alfa had zelf geen bak meer die het koppel aan kon, dus hebben ze de F40 bak van GM geleend. Vervolgens hebben ze daar wel aandrijfassen van chocola aan gehangen :blackeye:
  • Draagarmen/onderstel. Is de 156 berucht om, vooral de bovenste draagarmen kunnen snel gaan. Heb ik niet veel last van, aangezien ik over het algemeen dremels erg voorzichtig neem. Krijg je als je hebt rondgereden met 6-8cm verlaging en extra lip, drempelvrees... Sowieso is de 2.4 nogal zwaar en raakt de voorkant gewoon de grond als je te hard gaat. Onderste draagarmen van laatst heb ik een vermoeden dat dat kwam door een drempel die ik over het hoofd gezien had, 'beetje' te hard er overheen :sealed: Kan ook goed het laatste zetje zijn geweest voor de HDA's, die zijn wel goed de stop in geramd toen
  • Fuck, deze was ik eigenlijk al een beetje vergeten.. ROEST. Jawel. Auto van 2004. Facelift, dus je denkt, die zal wel beter zijn dan de wagens tot 2003. Think again.. Op de facelift is er enorm bezuinigd op de ondercoating, dat terwijl van de pre-facelift 156's de laatste jaren al steeds meer op de hoop belanden vanwege 'niet te redden qua roest'. Facelift kan dus nog wel eens zeldzaam worden.. Bij mij was er nog niets ernstigs aan de hand (was in 2012 of 2013 ofzo), maar er was een begin zichtbaar. Dus hele onderkant kaal laten trekken en laten behandelen. Het is ook een geniepig sort roest trouwens, niet zoals de E46 van een collega waar de wielkasten zichtbaar wegrotten. Nope, buitenkant gebeurd niets mee. Onderkant lijkt vaak ook prima, tot de eerste tekenen zichtbaar worden (bij afwateringsgaatjes bijvoorbeeld) en je gaat prikken. Heb een filmpje gezien waarbij iemand met een flinke trap de bodem achter de voorstoel eruit trapt, dat geeft een beetje een beeld van het probleem zeg maar :whistle:
  • Zoals bij wel meer moderne auto's is het wachten tot de EGR volgekoekt zit en je continue walmend rondrijdt. Lang genoeg rondrijden en je inlaatspruitstuk zit er ook mee vol. En je turbo. Mooi man, zo'n EGR.
  • Turbo. Nog geen problemen mee gehad, waarschijnlijk omdat ik em vaak genoeg heet genoeg stook :lol: Maar vaak gaat bij een ton of anderhalf de VNT vast zitten, wat (wederom bij Falco Motorsport) goed te verhelpen is dus geen nieuwe turbo nodig. Bij m'n vorige 156 heb ik de turbo wel een keer laten doen.
  • Meest irritante en aanhoudende/onoplosbare probleem: Lekkend dakraam. Echt, neem nooit een 156 met zo'n ding. Het maakt herrie, en als het gaat lekken kun je als je pecht hebt je een slag in de rondte zoeken waar het langs komt. De afvoerkanelen van het dak is het niet, dak is er uitgeweest om alle kanelen enzo te checken (toen bleek wel dat de mantel van de kabelbediening in een afvoerkanaal zat) er nog een keer uitgeweest bij de Webasto om opnieuw de dichtingen na te lopen, en nog vanalles geprobeerd.. Kutding lekt nog steeds. Ben eigenlijk op zoek naar een donordak, als dat niet helpt kit ik em dicht, kan ie sowieso niet meer lekken.
Dat was het eigenlijk wel van de niet echt onderhoudsgerelateerde dingen die ik gehad heb of vaker voorkomen. Andere types hebben ook weer wat specifieke punten: GTA met hun diffs en nokkenassen, Tik- eeeeeh TwinSparks, oliezuipende JTSen... Het is maar goed dat verstandige mensen die superbetrouwbare Golfjes rijden :lol: O nee, toch niet. Ken iemand die had (yes, verleden tijd, niet zonder reden) een 1.4 TSI DSG. Dan is bovenstaande peanuts!
Luco schreef:Gaaf zo'n 112 ik ben ook begonnen bij wimedo, altijd gezellig daar
Cool! Ik ben dus een keer geweest nu en ben zeker van plan vaker te gaan. Wat dingetjes bestellen begin komende maand (zit nu offshore) en dan hopelijk eens kijken wat een beetje camber uit gaat maken. Ga je er nog steeds wel eens heen? Eerste van 2017 is 26 Maart voor zover ik weet, maar de agenda staat nog niet op de Wimedo site.

Die R5 wordt ook bruut trouwens, je zou die eens mee moeten nemen naar Wimedo.. Kan vast hard over dat circuitje.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Luco » 23 jan 2017, 09:11

Vroeger ging ik met de Alpine, misschien weer eens gaan als de vijf klaar is.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door TurboClouseau » 24 jan 2017, 18:46

Knappe wagens!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 jan 2017, 08:58

Die 112 is leuk zeg! Weet nog dat mijn oma ooit zo'n apparaat heeft gehad. Was echt een klein en vlot karretje voor die tijd. Oma deed ook altijd scheuren ermee. Echt lachen!! Later heeft mijn broer hem overgenomen en er nog veel lol mee gehad.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door JdBn » 21 feb 2017, 08:52

Update, na een maand of 3 toch maar eens de auto gewassen, was bijna vergeten dat ie glimmend donkergrijs is in plaats van matzwart :bag:

Afbeelding

Verder viel me al op dat het steeds mistiger werd achter de auto de laatste tijd, na een kleine zoektocht bleek dat aan een lekker intercoolerslang te liggen. Die wordt morgen vervangen, hopelijk dan ook weer al het vermogen terug :D

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door ErikS » 21 feb 2017, 12:29

Ken iemand die had (yes, verleden tijd, niet zonder reden) een 1.4 TSI DSG. Dan is bovenstaande peanuts!
Ja, die heb ik ook. Probleemloos, heerlijk! :df:

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door JdBn » 23 feb 2017, 08:11

ErikS schreef: 21 feb 2017, 12:29
Ken iemand die had (yes, verleden tijd, niet zonder reden) een 1.4 TSI DSG. Dan is bovenstaande peanuts!
Ja, die heb ik ook. Probleemloos, heerlijk! :df:
Je kunt er ook minder geluk mee hebben, maargoed met een ouwe Alfa (of eigenlijk elke oude bak wel) is die kans op minder geluk vrij groot zeg maar :lol:

Gisteren is er een nieuwe intercooler slang erop gegaan, en holy shit wat een verschil :duh: Is toch wel het geniepige van zo'n slang die langzaam verder scheurt, het groeit langzaam waardoor je niet ineens zoiets hebt van 'ik mis vermogen'. Nou ja, de staldeuren zijn weer dicht in ieder geval en alle paarden staan weer binnen! :df:

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door JdBn » 20 mar 2017, 12:16

Kleine aankoop gedaan voor de A112, setje camberplates om het positieve camber op te lossen. Binnenkort verhuizen naar de nieuwe stalling/klusruimte, dan kan ik de boel erop klussen en meteen ook de veerpootbrug monteren die ik al een tijdje heb liggen.

Afbeelding

Als dat gedaan is nog eens een dagje plannen om te gaan slalommen! :)

Oja, en de 156 laten voorzien van een gebruikt setje winterbanden, maar dat is gedeeltelijk een success. Achterbanden zijn RFTs, maar dat stuitert dus als een gek op oneffenheden. Maargoed, ik kan in ieder geval volgende week naar Oostenrijk zo, de winterbanden die eronder zaten gingen richting de 2mm...

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A112 Abarth & 156 SW 2.4 JTD

Bericht door Djessey » 20 mar 2017, 13:45

Ziet er goed uit, nieuwe stalling wel dichtbij? Voor die avondjes klussen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Djessey, Godspeed, yorick en 53 gasten