Giulia 2.1 Cosworth, Škoda Enyaq en Giulia 2.0T

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Giulia TI 2.1.Cosworth & BMW E90 325i LCI

Bericht door Jan-Willem » 13 mei 2018, 08:51

heel gaaf, staat ook geweldig.

Deze motoren schijnen van zichzelf al veel inlaat geluid te maken, aangezien ze geen gasklep hebben.
Ik ben benieuwd hoe die klinkt als je hem echt goed door trekt :thumbup:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.1.Cosworth & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 18 mei 2018, 22:49

Chips....... ben bang dat de versnellingsbak van de Giulia terminaal is. Gaat bijna niet meer in zijn achteruit en als ik hem er met geweld inzet schiet ie eruit. Zit geen schakelmechanisme op de bak, pook gaat direct de bak in. Inspectie op de brug, alles zit goed, olie op pijl. Euvel begon van het één op de andere moment......... Maar eens kijken, wordt bak met motor eruit lepelen, bak eraf en wegbrengen. Motor op bok en meteen keertingen vervangen...... ondertussen verzinnen...... meteen een set HC zuigers....... icm nieuwe koppakking en ketting :coffee:

Dat wordt voorlopig de E90

Gr Ron

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Giulia TI 2.1.Cosworth & BMW E90 325i LCI

Bericht door vester86 » 19 mei 2018, 01:34

kromme schakel vork?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.1.Cosworth & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 19 mei 2018, 01:48

Geen idee, denk dat er in de bak moet worden gekeken om het probleem vast te stellen. We gaan maar eens een planning maken.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Giulia TI 2.1.Cosworth & BMW E90 325i LCI

Bericht door Niels » 19 mei 2018, 12:58

Wel een mooi moment om het af te laten weten zo voor het seizoen...

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.1.Cosworth & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 19 mei 2018, 13:40

Ach...... het is 50 jaar oud, Italiaans....... was al een klein wonder dat ik er met deze bak en motor al weer 10dkm mee weg heb. En als de hele aandrijving er toch naast ligt...... Hij gaat naar de specialist en laat die nou net een setje gebruikte, erg nette, 2100 Cosworth zuigers en bussen hebben staan.... ik zet er een goede fles wiskey op dat er nu standaard zuigers in zitten. Misschien maar meteen het nuttige met het aangename verenigen. Komt die geprepareerde racekop tenmiste ook tot zijn recht..... Ik ga niet aan een complete revisie en toptuning beginnen, daarvoor heb ik nu al teveel lol van de Giulia zoals ie nu is. Maar de combi van 2100 Cosworth zuigers met deze kop en eventueel een setje gebruikte Squadra Bianca nokkenassen zou volgens de specialist serieus meer vermogen (let op voor een 50 jaar oude atmo motor, geen turbo-waarden) opleveren. Hij geeft nu op de rollenbank 140 Pk aan de krukas, maar hij mist echt een hogere compressie. De remmen zijn al aangepast, achteras met sper zit er ook al onder dus hij kan prima 170pk+ hebben met zijn 1000 kg. Ik heb dus wel oren naar die zuigers, maar uit/inbouwen aandrijflijn voor een setje zuigers vond net een beetje te. Zo heb elk nadeel weer zijn voordeel. :tooth: Hangt ook een beetje van de diagnose van de bak af. Hij kraakt niet, en als er een paar goede gebruikte onderdelen in kunnen is de specialist weer van wat onderdelen af en moeten we maar eens overleggen over wat aanvullende upgrades. Keep jullie posted.

Gr Ron

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 29 mei 2018, 00:01

Nou het verdict is binnen mbt de versnellingsbak....... net onder de pook waren wat ringen losgetrilt. Hoes van de middenconsole, pook los en nieuwe ringen erin en goed vastgezet. Problem fixed. Dus geen bak en motor demonteren. Meteen radiator laten reviseren, was steun losgescheurd. Als het goed is deze week meteen APK en rijden weer !

Meteen even over de motor gehad. Ding pakt goed op, geen olieverbruik en heerlijk geluid. Icm het onderstel (PU, dikke stabi voor, Bilsteins sport en niet te stugge veren) acheras met sper, gewoon een leuke klassieke Italiaan in semi-race trim die erg strak stuurt en (grote 2 liter remmerij icm ferodo ds2500) erg goed remt. Specialist adviseerd gewoon rijden en als de open kelken zonder filter uiteindelijk nieuwe zuigers noodzakelijk maken pas de motor aanpassen.

We rijden nog maar ff door in deze conversie.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door Martijn_bmw » 29 mei 2018, 08:20

oh dat valt gelukkig alles mee :) lekker doorrijden dus :df:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6213
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door Opa » 29 mei 2018, 11:20

Het mag soms ook weleens mee zitten. :D :thumbup:

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door frankie » 29 mei 2018, 11:42

Als je je zinnen gezet hebt op een beetje meer vermogen is dit natuurlijk juist een tegenvaller :)

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 07 jun 2018, 15:04

De Giulia staat weer in de garage. 2 weken geleden naar de professor doctorandus Barend (105 Workshop in Etten Leur) gebracht. Bij proefrit bleek idd dat er iets niet goed zat, dan niet in z’n 2, 4, achteruit, iedere keer wat anders. Hoes en pook verwijderd, bleek dat de bovenste ringen loslagen........... vervangen door andere, sommige waren krom, hij moest toch in z’n versnelling en problem fixed. Bak zingt niet, kraakt niet dus verder prima. Meteen radiator laten reviseren, uitlaat gelast en verlichting voor goed aangesloten en verse APK. Verder overleg gehad over de motor, algehele conclusie, niks aan doen, Giulia is vlot zat, trekt lekker door, gorgelt en brult lekker met de open kelken. Uitlaat merk ik wel, tis nu net een Tesla :wink:

En rijden maar weer !

Gr Ron

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 12 aug 2018, 13:59

Weer eens wat nieuws van mijn auto’s.

De BMW. Mankeert niks aan, bevalt goed en geen op en of aanmerkingen. Die airbox was me een doorn in het oog. Ding ligt al twee maanden op de werkbank. Had hen drie keer ingebouwd maar er waren een paar dingetjes die me niet bevielen. Pasvorm was netjes, alleen de onderkant schuurde tegen bedrading van de ballast van de linkerkoplamp. Tevens zocht ik nog een goede oplossing om hem te bevestigen. Ik wilde de airbox persee in de rubbers hangen, dan kan het allemaal nog een beetje bewegen en dat vangt trillingen en kleine bewegingen van de motor op. Gisteren maar eens tijd gemaakt. Onderkant airbox aangepast, die loopt mooi vrij. Nette steunen gemaakt en na 20x passen hangt ie zoals ie moet hangen, trillingsvrij en mooi strak in de rubbers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verschil bij het rijden, nauwelijks te merken onder de 3000 toeren. Iets meer inlaatgeluid, maar das verwaarloosbaar. Bij vol doorhalen in de sportstand schreeuwt ie wat meer boven de 3000 toeren, maar wat betreft geluid niet onderbroekscheurend. Auto pakt wel lekker op van onderuit en lijkt wel meer vermogen te hebben boven de 4000 toeren. Krijgt misschien toch wel meer lucht. Hij zit prima dus we gaan er maar eens een tijdje mee sturen.

De Giulia.
Rammel, rammel het leek wel of er iets los onder de auto zat. Niks kunnen vinden, op de brug. Bleken de twee achterwiellagers kompleet naar zijn vaantje. Zat gewoon speling op de wielen. Vond de kont ook al erg speels. Vond het een beetje snel na de revisie van de achteras, had ook nog speciaal de dure SKF lagers laten monteren. De specialist was het met me eens, wordt onder garantie verholpen. En nou hij er toch staat......... gietijzeren uitlaatspruitsuk was lek. Viel mijn oog op een gebruikt spaghetti-spruitstuk van een ex-racer......... als ie past gaat ie eronder, shit happens :wink:

Verder saai híer met de auto’s.

Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door MartijnGizmo » 12 aug 2018, 14:20

Staat toch wel erg mooi, die airbox! Zou wel balen zijn als dat spaghetti-spruitstuk er zo onder past... :tooth:

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1337
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door JdBn » 12 aug 2018, 15:48

Ziet er goed uit Ron!

De Giulia, tja, oude wagens heh... Wel lekker dat je dan tegen zo'n spruitstuk aan loopt :)

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 12 aug 2018, 17:07

Het oude spruitstuk is toch 50 jaar meegegaan, wordt gewoon poreus en brokkelt af. Je hoorde het alleen met optrekken vanuit lage toeren totdat de open kelken het overnamen. En als je dan toch iets anders moet......... racespruitstukken passen niet altijd op deze Giulia, heeft nog een paraplu-handrem in het dashboard. Volgens de specialist moet deze passen. De achteras is een 2 liter met sper, 10dkm geleden compleet gereviseerd, incl. sper met nieuwe plaatjes. Dan moeten de lagers toch ff meegaan zou je denken. De oude gaan terug naar SKF Duitsland. Daarna maar weer lekker toeren met de oude dame.

Gr Ron

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 17 aug 2018, 16:45

Vanochtend even APK voor auto van een vriend.......

Ff wakker worden:



Gr Ron

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door ErikS » 18 aug 2018, 08:12

Wat een bruut toch eigenlijk....

Krijg gelijk wéér zin om bij C63 AMG's te gaan kijken......

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door DF-user-278 » 18 aug 2018, 10:11

Mooie mod op de E90! En die C63 AMG blaft heerlijk, heel herkenbaar. :)

Dat ''hameren'' laag in de toeren van die Giulia, prachtig.

Ik zit soms met een schuin oog ook weleens naar een klassieker te kijken. Vind deze BMW 1600ti fraai, maar flink geld.

Afbeelding

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 18 aug 2018, 19:02

Tx, de grootste lol met de Giulia is de beleving vanaf 80km/u Het is never te vergelijken met een relatief nieuwe en snelle auto, maar geeft mij veel DF.

De 2002 is ook zo’n heerlijke klassieker, ik ben niet zo van origineel dus een paar time-period velgen en wat lager verandert hem van een aaibaar klassiekertje (zijn echt dinky toys in vergelijking met de huidige auto’s) naar een smaakvolle oltimer. Maar das mijn mening. Zoiets:

Afbeelding

Zou niet misstaan in jou waanzinnige collectie :wink:

Gr Ron

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 23 aug 2018, 15:14

Opdeet wat betreft de oude dame. Wiellagers SKF zijn nog perfect. Maar wel speling op de achterwielen. Blijkt dat de speling in het diff op de kruisstukken zit. Daar zitten soort vulplaten in, links en rechts. Links was echt ver weg en rechts enigzins weg. Dan komt er zo’n dingetje bij een erg oud gebakje, die onderdelen zijn er dus niet meer. Niet getreurd, specialist heeft adresje waar ze worden gemaakt voor hem. Duurt alleen 1.5 week. Als ze binnen zijn as eronderuit, boel repareren en vervangen, dan moet de speling weer 40 jaar weg zijn. Gelukkig garantie.

Wel in het gebruikte onderdelenmagazijn deze gadget opgeduikeld. Een old school 4/1 spruitstuk van een racer.

Afbeelding

Zal ie lekker van gaan klinken.

Gr Ron

Gebruikersavatar
hans33sw
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door hans33sw » 28 aug 2018, 22:20

Fraai spruitstuk! Wat heb je er nu onder zitten Ron?

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door TLRS » 28 aug 2018, 23:43

Inderdaad, mooi spruitstukje.. om zoiets te scoren moet je toch wel een beetje geluk hebben?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 29 aug 2018, 01:33

Er zitten nu gewone gietijzeren standaard 2-liter spruitstukken op. Je moet er idd tegen aan lopen, alhoewel ik me bij Barend helemaal te buiten zou kunnen gaan. Die heeft een enorme voorraad (gebruikt) race-spul voor de Alfa 105 serie liggen. Maar na 3 klassieke Alfa’s weet ik wel zo’n beetje wat ik wel en niet wil. Als er wat versleten is of kapot gaat wil ik nog wel wat upgraden anders blijft ie lekker zoals ie is.

Gr Ron

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door RS-Ron » 20 sep 2018, 22:49

Vandaag goed nieuws van de specialist. De shims zijn begin van de week binnen gekomen, achteras is weer als nieuw. Gaat er morgenochtend onder.

Afbeelding

Spruitstuk zit er ook op. Ben benieuwd hoe dat klinkt en of het nog wat winst genereert.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen maar eens kijken of ik hem meteen mee kan nemen als we een lijst bestellingen voor het hobbyproject van mijn maat gaan afgeven........... hij wilde wat om handen hebben en heeft een leuke 1300 TI gekocht om wat te klussen......

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hem voor hen naar huis gereden, wel een verschil met mijn Giulia. Deze blijft compleet origineel.

Gr Ron

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Giulia TI 2.0 & BMW E90 325i LCI

Bericht door Jeffrey026 » 20 sep 2018, 23:02

Goed bezig!.
Leuk dat je maat ook zo'n oudje heeft gekocht. Lekker samen met de hobby bezig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Hsp, Mathijs46, MHJVS, Rogerb en 63 gasten