Giulia 2.1 Cosworth, Škoda Enyaq en Giulia 2.0T
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Giulia 2.1 Cosworth, Škoda Enyaq en Giulia 2.0T
Uiteindelijk toch een leuke Giulia gevonden............ en meteen boter bij de vis, hij staat binnen
Een Giulia 1300 TI uit 1968 met een 2.1 Cosworth blok. Deze gaan we gedurende de winter zelf netjes maken en de benodigde liefde en aandacht geven. Das wel nodig, maar de basis is goed. Zal een lijstje van "te doen" neerzetten !
Gr Ron
Een Giulia 1300 TI uit 1968 met een 2.1 Cosworth blok. Deze gaan we gedurende de winter zelf netjes maken en de benodigde liefde en aandacht geven. Das wel nodig, maar de basis is goed. Zal een lijstje van "te doen" neerzetten !
Gr Ron
Laatst gewijzigd door RS-Ron op 20 dec 2023, 13:50, 21 keer totaal gewijzigd.
- Erik dB
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Van harte! Lekker ruime garage ook
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Is niet mijn garage, hier gaat hij zo'n beetje helemaal uit elkaar............. hij gaat op bokken en onderstel/achteras eronderuit. Interieur eruit en motorruimte netjes maken, nieuwe zekeringenkast enz. Als dat allemaal naar mijn zin is cosmetisch strak maken. Zitten wat littekens op her en der. Wordt geen concoursauto, maar een klassieke, lage rij-machine.
Gr Ron
Gr Ron
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Lekker heur Ron, leuk dat het toch een Gulia is geworden. Ik ga het volgen
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Heb heel wat Giulia's bekeken, deze was met afstand de hardste. Zitten wat krassen en littekens (deukjes) her en der. Eerst gaan we met de techniek en interieur aan de slag. Auto stond sinds april stil. Accubooster erop en lopen. Geen pluimpje. De auto heeft sinds 2001 11dkm gelopen. De laatste drie jaar 100km. De motor is dus nog goed. Keerringen knappen niet op van dat stilstaan. Denk dat we de motor en bak eruit lepelen, kan alles goed bekeken worden, keerringen vervangen, koppeling bekijken en de motorruimte goed worden opgeruimd, daar zit veel te veel Italiaanse spaghetti.......... meteen moderne zekeringkast, bedrading netjes in de krimpkous enz.... kunnen we de motorruimte ook netjes in de lak zetten. Achteras met sper eronder en wielophanging los en her en der wat aanpassen en fine-tunen. Remmen sloegen vast tijdens de proefrit, die moeten ook wat aandacht krijgen. Bodemvrijheid is ook een puntje, dat wordt zelf een mooie oplossing maken voor de uitlaat.
Daarnaast interieur eruit en versleten blauwe sportstoelen vervangen door twee period klassieke race-kuipjes. Vloerbedekking ga ik zelf netjes op maat maken, hemeltje wordt zwart en dan is dat weer een mooie werkplek. Nardi stuur erin met een mooie pookknop en verder wat kapot plastic her en der vervangen.
Als ie afgesteld op de rollenbank (worden open kelken) ga ik me druk maken over de cosmetische zaken aan de buitenkant.
We hebben heel de winter dus ik heb wat te doen.
Gr Ron
Daarnaast interieur eruit en versleten blauwe sportstoelen vervangen door twee period klassieke race-kuipjes. Vloerbedekking ga ik zelf netjes op maat maken, hemeltje wordt zwart en dan is dat weer een mooie werkplek. Nardi stuur erin met een mooie pookknop en verder wat kapot plastic her en der vervangen.
Als ie afgesteld op de rollenbank (worden open kelken) ga ik me druk maken over de cosmetische zaken aan de buitenkant.
We hebben heel de winter dus ik heb wat te doen.
Gr Ron
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Wat een gaaf ding, en wordt ze te horen alleen nog maar beter! Wat moet ik me voorstellen bij zo'n 2.1 Cosworth?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Gaaf ding!
- frankie
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Heel gaaf project
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Deze ga ik ook volgen. Toffe kleur ook!
- TijnGTi
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
- Locatie: Hot hatches
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Prachtig en veel succes gewenst deze winter. Toevallig het afgelopen weekend nog een zien rijden, altijd een zwak voor gehad.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Een 2.1 Nord is een motor met wat grotere bussen en Cosworth zuigers. Het zijn gesmede zuigers. Er wordt altijd schromelijk overdreven hoeveel PK's zo'n Nord blok wel moet hebben, maar ik schat rond de 150/160
PK aan de krukas. Met snelle nokkenassen en bewerkte kop icm 45 Webers wellicht rond de 180PK. Motor is ongeveer 12000-15000km geleden nieuw opgebouwd. Ik wil er nog wat kleine dingen aan doen, programmeerbare 123 ontsteking, kan met de laptop op de rollenbank worden afgesteld en een kleine race-dynamo met interne stroomregelaar, scheelt weer draden in de motorruimte. Als we de motor besluiten uit de Giulia te lepelen vervang ik meteen de pakking van het kleppendeksel, dus dan zal ik eens kijken wat voor nokkenassen erin zitten. De verkoper vertelde de vorige eigenaar in 2001 dat deze motor rond de 200PK zou moeten hebben. Zou me verbazen, maar toen gisteren de remmen eindelijk losschoten was het een snelle oude dame. Zeker sneller dan mijn vorige Giulia. Die had 160PK op de bank.
Zaterdag een daagje schroeven......
Gr Ron
PK aan de krukas. Met snelle nokkenassen en bewerkte kop icm 45 Webers wellicht rond de 180PK. Motor is ongeveer 12000-15000km geleden nieuw opgebouwd. Ik wil er nog wat kleine dingen aan doen, programmeerbare 123 ontsteking, kan met de laptop op de rollenbank worden afgesteld en een kleine race-dynamo met interne stroomregelaar, scheelt weer draden in de motorruimte. Als we de motor besluiten uit de Giulia te lepelen vervang ik meteen de pakking van het kleppendeksel, dus dan zal ik eens kijken wat voor nokkenassen erin zitten. De verkoper vertelde de vorige eigenaar in 2001 dat deze motor rond de 200PK zou moeten hebben. Zou me verbazen, maar toen gisteren de remmen eindelijk losschoten was het een snelle oude dame. Zeker sneller dan mijn vorige Giulia. Die had 160PK op de bank.
Zaterdag een daagje schroeven......
Gr Ron
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Bedankt voor de toelichting, lijkt me een heerlijk vermogen op zo'n gewicht!
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
We zijn begonnen !
Remmen zijn na 48 jaar wel een beetje op.
Zitten standaard 1300 remmen op, dus eerst een setje andere remmen. Worden of 2 liter remmen met RVS remleidingen en goede blokken of een andere verbetering. Moet nog even kijken waar ik tegenaan loop. Dempers voor vervangen door Bistein geel. Die dempen decingaande slag, scheelt een centimeter inveren bij de drempels Dikke stabilisator aan de voorkant en de uitlaat aanpakken. De voorste demper heeft een serieus zwaar leven gehad.
Probeer dit weekend het hele interieur eruit te krijgen.
Wat gaat er gebeuren:
Remmen, stabi, dempers, andere achteras met langere overbrenging en sper. Prettige verrassing was de staat van de rubbers, kogels van de ophanging. die kunnen nog wel even mee.
Motorruimte gaan we "clean" maken, zekeringkast uit de motorruimte naar binnen, meteen een moderne versie met moderne zekeringen. Bedrading nalopen, vervangen indien nodig, en netjes in de krimpkous uit het zicht. Rembekrachtiger is nieuw, radiator ook. Stuurhuis geen speling. Luchtfilterhuis wordt vervangen door open kelken. Accu is niet meer dus ook vervangen. Oude rembekrachtiger heeft gelekt en daar is de lak niet van opgeknapt. Vandaag adresje gevonden waar ze nog ouderwetse "sterke" autolak op kleur maken, daarmee voorzien we de motorruimte van een nieuwe laklaag.
Interieur ziet er nog netjes uit........... tenminste, de achterbank en deurpanelen. Vloerbedekking moet eens goed schoongemaakt worden, heb geen gaten gevonden. Hemeltje toont de hele geschiedenis van de auto...... 20 jaar Italiaanse nicotine, vette vingers, vochtplekken in 7 tinten, schoenafdrukken....... maar niet gescheurd. We gaan eens met de zwarte HG verf aan de slag. Lukt het niet bestel ik een nieuwe.
Er komen twee classic bucket seats in en een mooi stuur met deze keer de goede maat naaf...... de vorige paste niet zo goed, dus zijn de kunstof kappen van de stuurkolom op maat gemaakt.......... door Jules de Korte met een botte zaag of een hakbijl...
Motorisch doe ik even niets, dat wil ik als laatste doen voor de rollenbank.
Keep you posted
Remmen zijn na 48 jaar wel een beetje op.
Zitten standaard 1300 remmen op, dus eerst een setje andere remmen. Worden of 2 liter remmen met RVS remleidingen en goede blokken of een andere verbetering. Moet nog even kijken waar ik tegenaan loop. Dempers voor vervangen door Bistein geel. Die dempen decingaande slag, scheelt een centimeter inveren bij de drempels Dikke stabilisator aan de voorkant en de uitlaat aanpakken. De voorste demper heeft een serieus zwaar leven gehad.
Probeer dit weekend het hele interieur eruit te krijgen.
Wat gaat er gebeuren:
Remmen, stabi, dempers, andere achteras met langere overbrenging en sper. Prettige verrassing was de staat van de rubbers, kogels van de ophanging. die kunnen nog wel even mee.
Motorruimte gaan we "clean" maken, zekeringkast uit de motorruimte naar binnen, meteen een moderne versie met moderne zekeringen. Bedrading nalopen, vervangen indien nodig, en netjes in de krimpkous uit het zicht. Rembekrachtiger is nieuw, radiator ook. Stuurhuis geen speling. Luchtfilterhuis wordt vervangen door open kelken. Accu is niet meer dus ook vervangen. Oude rembekrachtiger heeft gelekt en daar is de lak niet van opgeknapt. Vandaag adresje gevonden waar ze nog ouderwetse "sterke" autolak op kleur maken, daarmee voorzien we de motorruimte van een nieuwe laklaag.
Interieur ziet er nog netjes uit........... tenminste, de achterbank en deurpanelen. Vloerbedekking moet eens goed schoongemaakt worden, heb geen gaten gevonden. Hemeltje toont de hele geschiedenis van de auto...... 20 jaar Italiaanse nicotine, vette vingers, vochtplekken in 7 tinten, schoenafdrukken....... maar niet gescheurd. We gaan eens met de zwarte HG verf aan de slag. Lukt het niet bestel ik een nieuwe.
Er komen twee classic bucket seats in en een mooi stuur met deze keer de goede maat naaf...... de vorige paste niet zo goed, dus zijn de kunstof kappen van de stuurkolom op maat gemaakt.......... door Jules de Korte met een botte zaag of een hakbijl...
Motorisch doe ik even niets, dat wil ik als laatste doen voor de rollenbank.
Keep you posted
- Martijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Wat een ontzettend gaaf project
Heb de guilia altijd een fantastische auto gevonden ik ga deze ook zeker volgen! Succes met het project
Heb de guilia altijd een fantastische auto gevonden ik ga deze ook zeker volgen! Succes met het project
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Hier nog een, klinkt als een erg gaaf project! Heel veel succes en ben benieuwd!
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Mooie basis Ron. En top dat je uiteindelijk toch zelf aan de sleutel gaat.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Net zoals je vorige project heel gaaf!
Blijven geweldige auto's
Blijven geweldige auto's
- Kasteel
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Cool, have fun!!
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Vandaag de oude dame wat aandacht gegeven
Wat is ons opgevallen: geen gaten en zorgpunten tegengekomen. Allemaal dezelfde schroeven en netjes in klemmetjes vastgedraaid, dat heb ik wel eens anders gezien. Ik ben bij mijn eerdere Alfa's overal houtschroeven en parkers tegengekomen die overal ingejast waren. Dit was een verademing. Alles was/is gangbaar. Dus een beetje de gang erin gebracht vandaag..........
Interieur eruit, beetje vliegroest, geen enkel zorgpuntje.
Wat gesmeerd
Zo staat ie nu te drogen
Al met al viel het niet tegen, nergens gekke dingen, een harde koets van 48 jaar oud. Deurpanelen halen wij er nog af, 1 deur heeft een plekje, maar niet door en zelf goed netjes te maken. Op de staande pedalen-bak zat een soort plaatje. Dat had heel veel meegemaakt en maken we weer nieuw. Das zo'n beetje het enige laswerk. Achter de grille was alles zwart. Ben er nog niet uit....... of schuren en baby-blauw of zwart houden. Zorgt ervoor dat hij een compleet zwarte grille houdt.
O ja ik schroef alvast speakers in de hoedenplank........... der is al wat ruimte gemaakt met een luchtbeitel of kangoo........ gaan we nu netjes doen en meteen speakers erin.
Dit weekend bestelling eruit voor nieuwe vloerbedekking, deurrubbers, stuur, naaf en stoelen. Verder nog wat klein spul zoals nieuwe pookhoes etc.
Deze week twee spuitbussen laten maken met 2 componenten ouderwetse autolak, niet op waterbasis, bus krimplak voor het kleppendeksel, en de eerste berg onderdelen ophalen hoop ik. Dikke stabi, 2-liter remmen met fusees, nieuwe schijven, remblokken, voordempers en de kelken en backplate.
Als het goed is heb ik een andere achteras met sper, wat langere overbrenging, dan is ze wat meer geschikt voor de langere toerritten.
Gr Ron
Wat is ons opgevallen: geen gaten en zorgpunten tegengekomen. Allemaal dezelfde schroeven en netjes in klemmetjes vastgedraaid, dat heb ik wel eens anders gezien. Ik ben bij mijn eerdere Alfa's overal houtschroeven en parkers tegengekomen die overal ingejast waren. Dit was een verademing. Alles was/is gangbaar. Dus een beetje de gang erin gebracht vandaag..........
Interieur eruit, beetje vliegroest, geen enkel zorgpuntje.
Wat gesmeerd
Zo staat ie nu te drogen
Al met al viel het niet tegen, nergens gekke dingen, een harde koets van 48 jaar oud. Deurpanelen halen wij er nog af, 1 deur heeft een plekje, maar niet door en zelf goed netjes te maken. Op de staande pedalen-bak zat een soort plaatje. Dat had heel veel meegemaakt en maken we weer nieuw. Das zo'n beetje het enige laswerk. Achter de grille was alles zwart. Ben er nog niet uit....... of schuren en baby-blauw of zwart houden. Zorgt ervoor dat hij een compleet zwarte grille houdt.
O ja ik schroef alvast speakers in de hoedenplank........... der is al wat ruimte gemaakt met een luchtbeitel of kangoo........ gaan we nu netjes doen en meteen speakers erin.
Dit weekend bestelling eruit voor nieuwe vloerbedekking, deurrubbers, stuur, naaf en stoelen. Verder nog wat klein spul zoals nieuwe pookhoes etc.
Deze week twee spuitbussen laten maken met 2 componenten ouderwetse autolak, niet op waterbasis, bus krimplak voor het kleppendeksel, en de eerste berg onderdelen ophalen hoop ik. Dikke stabi, 2-liter remmen met fusees, nieuwe schijven, remblokken, voordempers en de kelken en backplate.
Als het goed is heb ik een andere achteras met sper, wat langere overbrenging, dan is ze wat meer geschikt voor de langere toerritten.
Gr Ron
-
OnlineDjessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Zo'n mooie auto, en dan met een kangoo speakergaten maken? Wat denken sommige mensen
Voor de rest is het echt een prachtige auto, mooi project. Veel succes ermee!
Voor de rest is het echt een prachtige auto, mooi project. Veel succes ermee!
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Was voor mij ook een verrassing onder de hoedenplank. Soms moet het kennelijk snel en je zal alleen maar een kangoo in je schuurtje hebben liggen......... gaan wij gewoon netjes doen !
Gr Ron
Gr Ron
- Erik dB
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Heb je al een goed setje alu brembo's gevonden? Ik zoek ook nog een set, bij voorkeur nog te revisere .
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Echt een gaaf project zo! Als hij een klein beetje eindigt zoals die beige van Dorian Valenzuela die al eerder genoemd werd, ben ik helemaal fan.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth
Er gaan nieuwe 2-liter remklauwen (geen gereviseerde) met 2-liter fusees, nieuwe massieve Brembo schijven en Ferrodo 2500 blokken op. Dat voldoet voor mij, de tangen achter waren nog bijna nieuw.Erik dB schreef:Heb je al een goed setje alu brembo's gevonden? Ik zoek ook nog een set, bij voorkeur nog te revisere .
Gr Ron
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Crookie, Djessey, Hitz, TheKoomanizer en 141 gasten