Giulia 2.1 Cosworth, Škoda Enyaq en Giulia 2.0T

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 25 feb 2019, 14:22

Overleg gehad over de motor. Er wordt een torque plate gebruikt. Groen licht gegeven voor de bestelling van de onderdelen en planning voor het project. Nog even gehad over mogelijke problemen, maar deze conversie is weliswaar vrij klassiek, wel betrouwbaar genoeg voor mijn doeleinden. Race-drijfstangen gaan er gewoon in, deels omdat het kan, ook omdat het icm het verlichte vliegwiel, gesmede zuigers en de hele boel, incl. vliegwiel gebalanceerd allemaal net wat sterker is. Het is best leuk even planken met een 51 jaar oud doosje, maar de beleving begint l bij 100km per uur en bij 180 km wordt best snel een beproeving met rammelende ruiten, resonantie enz....... dus dan is de cruisestand ook wel weer lekker. Keep hou posted !

Gr Ron

Gebruikersavatar
Lindsay155
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 okt 2018, 18:36
Auto: Alfa 155 2.0 16V EVO ST2+
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door Lindsay155 » 26 feb 2019, 18:39

Mooi topic, mooi project, mooie Alfa! Lekker standaard zie ik al, houd ik ook van. :mrgreen:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 27 feb 2019, 07:00

Ik kreeg thuis de vraag of ik ooit wel eens een auto gewoon standaard heb gelaten in die 30 jaar. Tot mijn geruststelling wel....... de Jimny....

Gr Ron

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door allen » 27 feb 2019, 11:24

Wat leuke websites nodig voor de Jimny?!

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door JdBn » 27 feb 2019, 13:23

Standaard gelaten, tja.. je hebt het ding nog geen week :lol:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 27 feb 2019, 15:42

Ik voel nog geen drang.....

Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door MartijnGizmo » 28 feb 2019, 18:48

Mogen we je hier op een later tijdstip op quoten? :tooth:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 01 mar 2019, 00:06

:tooth: :tooth: ben al voorzichtig begonnen met het verzamelen van wat onderdelen voor een volgend bouwproject............ heb al een sierstrip van een raamstijl in een berm gevonden............. :wink: Eerst de Giulia, daarna ga ik eens verzinnen.

Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door MartijnGizmo » 01 mar 2019, 09:09

De berm van de A1 is op dat punt wel gevaarlijk om in te lopen! :lol:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 07 mar 2019, 14:42

JdBn schreef: 27 feb 2019, 13:23 Standaard gelaten, tja.. je hebt het ding nog geen week :lol:
Shit, blijkt de Jimny toch al gemodded te zijn........ zit K&N luchtfilter in.........

Kan het niet laten, ben eens rustig aan het rondkijken en me vooral voorzichtig aan het orienteren of ik de Jimny ga omwisselen voor een Mini die ik wil (laten) aanpassen naar mijn wensen. Ik heb geen auto nodig voor woon-werkverkeer dus het is naast de Giulia voor de boodschappen en om met de honden ff naar het bos te rijden. Verder voor de funkilometers en het rommelen en sleutelen aan de auto.

Ik heb gekeken naar: de R53 Cooper S uit 2005 en 2006
de R55 Clubman Cooper S
de R56 Cooper S.

Er zitten hier een aantal Mini ervaringsdeskundigen en daarom de vraag van mij voor wat input. De R53 met compresssor zou :ongeveer als: enigzins :ongeveer als: de betrouwbaarste zijn. Die zijn ook al voor relatief nette prijzen te krijgen. Ik lees veel horrorverhalen over de R55 en R56 wat betreft techniek. Kettingen, kettingspanners, koolstof verstoppingen enz. zijn daar inmiddels modificaties voor die dat soort issues def. oplossen ? Is er hier ergens in zuid Holland een specialist die dat kan doen. Ik zoek eigenlijk een adres waar ik de Mini kan laten modden met leuke (eventueel gebruikte) onderdelen. Zo kwam er laatst een set AP-Racing remmen voorbij die ik wel zou willen onder een R53. De paar die ik gevonden heb zitten in Limburg en Enschede....... De Clubman maakt de auto wat meer functioneel wbt inzet, de R53 leent zich wat meer om te modden naar wens. De R53 van Martijn is wat dat betreft een mooi voorbeeld, alhoewel ik het zo gek niet zal maken............ in één keer. Wil in ieder geval beginnen met een zo kaal mogelijke Mini, geen leren bekleding, geen open dak, geen navi, geen mega geluidsinstallatie het liefst zo kaal mogelijk. Daarna meteen de pijnpunten aanpakken, modificeren en in de basis auto gelijk voorzien van wat leuke mods. Daarna zien we dan wel weer verder.

Tips trucs, plemp ze maar neer

Gr Ron

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door Zed240 » 07 mar 2019, 16:08

In ZH zit Beek Autoracing/Minispeed. Die doen heel veel met Mini's, ik verwacht ook wel meer dan alleen motortechniek.

Overigens had ik een classic Mini gehoopt bij jouw smaak. :headbang:

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door Rogerb » 07 mar 2019, 16:47

Het zijn zowiezo bijna altijd oliezuipers(R53/55/56) :mrgreen: Techniek van de R53 heeft ook z'n vaste punten maar THP-motoren van de eerste generatie zijn gewoon ruk. Een jankende compressor zou mijn keuze zijn!

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 07 mar 2019, 17:09

Zed240 schreef: 07 mar 2019, 16:08 In ZH zit Beek Autoracing/Minispeed. Die doen heel veel met Mini's, ik verwacht ook wel meer dan alleen motortechniek.

Overigens had ik een classic Mini gehoopt bij jouw smaak. :headbang:
Heb ik ooit geprobeerd, een Alfetta Sedan uit 1973 voor daily........... das een enorme sof geworden. Ding regende gewoon vol, in de winter binnen en buiten krabben....... Hij moet buiten staan dus dan maar een new Mini. Beek ben ik mee bekend maar ik ga niet voor 15k-20k aan een mini van 6k besteden, dat wordt me weer te gek.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 mar 2019, 20:15

Weet waar je aan begint :whistle:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door Robin Hartog » 07 mar 2019, 22:26

R53 is prima te doen. In Ter Aar zit ook Ben van Leeuwen, dat is ook een prima adres volgens mij. :thumbup:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 07 mar 2019, 23:09

Ik heb zo her en daar eens wat uitgezet. Wil me eerst goed verdiepen in de do en dont’s. Weet wel ongeveer wat ik met een R53 wil. Ben er inmiddels achter dat de Clubman vanaf 2011 met een N18 blok is afgeleverd wat betrouwbaarder is. Maar ik zoek nog het een en ander uit.

Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door MartijnGizmo » 08 mar 2019, 08:49

Ben van Leeuwen of Beek idd. N18-blok is idd wat beter, die ook bewust gezocht voor de cabrio van m'n vriendin, maar is ook niet heilig. R53's zijn inmiddels wat op leeftijd, maar is voor een hobbyauto goed te doen. Ik reed onlangs in de facelift-versie van mijn monteur, je merkt wel dat die wat beter in elkaar zit, al zijn de mechanische verschillen gering.

Oh, en ik wilde eigenlijk alleen maar andere wielen eronder... :tooth:

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door Thomas H » 08 mar 2019, 09:33

R53 klinkt als een prima keuze voor je. Is standaard al wat meer "hardcore" speeltje. R56 is wat beschaafder. Gechargeerd en in een notendop samengevat.
Ik heb in elk model Mini wel gereden, mijn ouders hebben een nieuw model Clubman en de old-skool R53. Soms pik ik 1 van de 2 nog wel eens mee voor een ritje. De grootste glimlach krijg ik echt van de R53. Echt een opgeblazen Kart. Het gaat allemaal zo direct, door de compressor is het geluid verslavend en heeft lekker veel pit.
De R56 reeks is nog steeds erg leuk om mee te rijden, maar het gaat allemaal wat soepeler. Minder rauw ofzo. Dit wil niet zeggen dat hier geen leuk rijdende auto van te maken is. Gelet op jouw huidige wagenpark en mod-plannen, past de R53 daar het beste bij denk ik.
Voor wat betreft de Clubman/R56, is het N18 model een stuk betrouwbaarder. Er staat heel erg veel informatie op het Newminiclub forum, loont zeker om daar eens een kijkje te nemen.

Voor wat betreft de (grote?) honden, hoe vaak ga je daar mee op pad? Een Clubman is daar met z'n extra deurtje wat geschikter voor dan een R53. Mijn ouders hebben een R53, als ik daar met vrienden mee op pad ging, werd het altijd klimmen en klouteren om achterin terecht te komen. Lijkt mij ook met honden niet ideaal, wel mogelijk. Er zijn er genoeg die de achterbank eruit halen voor gewichtsbesparing. Mogelijk dat je de ondergrond dan recht kan knutselen, kunnen ze via de kofferbak de auto in en uit.

Voor het sleutelen ken ik wel iemand die in Mijdrecht sleutelt op zaterdag in het garagebedrijf waar hij werkt. Martijn heeft daar ook genoeg ervaring mee. Handige harrie die zijn/een R53 technisch erg goed kent.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 08 mar 2019, 10:33

Tx voor de imput ! De Clubman is idd net wat handiger en gebruiksvriendelijker. Maar daar zou ik meteen de ketting, spanners, wat pakkingen en de hogedruk brandstofpomp (geen BMW a 875€ maar die van Peugeot a 350€) laten doen. En dan ander onderstel en remmen upgraden. Nadeel, de Clubman met N18 zit meteen vanaf 13000€, en dan zou ik toch e.a. willen laten doen preventief. Had ik net zo goed de BMW kunnen houden. De R53 vind ik zelf leuker, is relatief veel (gebruikt) voor te vinden en heeft wat minder een Franse slag. En Franse techniek van 10-12 jaar oud is net Alfa, erg veel “karakter”. Uiteindelijk gebruik ik hem Max 7000 km per jaar. Zullen veel korte ritjes tussen zitten dus die N14 en N18 zitten zo dichtgekoekt. De honden moeten idd ff klauteren, nou is de geadopteerde net zo groot als een gemiddeld konijn en de andere ter grootte van een Labrador, alleen 3x zo slank (Heidewachtel) die klauteren nu ook in de Jimny dus dat komt wel goed. Voor het uitlaten wordt een Mini elke dag gebruikt, ook door mijn vrouw. Ieder rationeel denkend mens blijft lekker in de Jimny rijden, ding is nieuw en prima geschikt......... maar kennelijk is er bij mij genetisch wat mis, o.a. op het vlak van auto’s en ratio..... mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een 2005-2006 R53 Cooper S.

Belangrijk is een goede basis voordat er vanalles opgezet gaat worden. Als de motor al 1 liter olie op 800km verbruikt gaat daar al meteen het budget in zitten. Ik zou zelf ook een R53 meteen preventief laten aanpakken alvorens te modden. Dus controle compressor, nieuwe vloeistof erin, nieuwe bougies, bougiekabels, bobines, her en der wat pakkingen, stuurhuis controleren en stekkers vervangen enz. Dan kan je er weer even tegen. Verder ben ik erg flexibel met de opties, airco handmatig en een radio (geen HK) verder heb ik geen eisen. Ik heb de schurft aan verouderde navi’s en als ie er inzit zet ik hem toch niet aan. Stoelverwarming, hoeft niet er gaan meteen twee Corbeau stoelen in. Kleur, wit, zwart en grijs, allemaal prima, voorkeur is wit, maar geen must. Achterbank gaat er ook uit, maak zelf een mooie vlakke vloer en lig-plek voor de viervoeters in race-trim :tooth: Verder goed stuur, aangepast onderstel voor een trackday af en toe, betere remmen en goed getunede motor met custom made software icm wat grotere injectoren, Intercooler en uitlaat. En ja dan zal er af en toe ook een wiellager vervangen moeten worden, maar dat hoort erbij en is niet exemplarisch voor een Mini denk ik.

Ik zet eerst alles eens op een rijtje, heb inmiddels contact met wat specialisten en eens kijken of het überhaupt wel reëel is wat ik allemaal in mijn hoofd heb. Tis niet het eerste project wat ik wil gaan doen, vind het bedenken, samenstellen ook altijd erg leuk om te doen.

Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door MartijnGizmo » 08 mar 2019, 10:39

Die gedeelde HPFP met Peugeot is alleen bij de N14 aanwezig, bij de LCI-modellen met N18 lijkt dit ook minder een zwak punt.

R53 is een prima hobbyauto als je handig bent en realistisch qua onderhoud. Ik rij de mijne nu tijdelijk weer dagelijks en dat bevalt super. Eergisteren in de regen van Schiphol naar huis, en verbaasde me er weer over hoe fijn dat stuurgevoel is. Echt zo goed aan te voelen wanneer je grip begint te verliezen, heerlijk!

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 17 mar 2019, 01:18

Inmiddels eens wat offertes gevraagd voor: een paar R56 Cooper S-en met N18 motor en een paar Clubman Cooper S-en met ook de N18 motor. Het is ff lastig om de Jimny particulier te verkopen, hij wordt toch best veel gebruikt. Zijn nog best aan de prijs met automaat en 38500km op det teller die dingen van 2010/2011 trouwens, ben benieuwd. Anders zet ik hem een keer op autoscout en marktplaats.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door Spijkerhard » 18 mar 2019, 21:33

Tja, diesel vast geen optie voor jou, maar onze Clubman Cooper D staat nu bijna probleemloos op 300dkm, ook al heeft die motor ook geen goede reputatie. Alleen roetfilter was een probleem. Vanwege zn geringe gewicht ook niet te gek in de MRB.

De Clubman is inderdaad veel praktischer dan de R53. Erg fijn rijdend, we zijn er met plezier mee naar Italie op en neer gereden (kids in de PHEV)
Ik kon m overigens van iemand overnemen omdat de hond te groot (hoog) werd voor de auto... wel even op letten!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door MartijnGizmo » 19 mar 2019, 08:59

N18 is ook niet heilig trouwens, de cabrio van mijn vriendin ook bewust met die motor gezocht. Had toch walnutblasting, recall op de carterontluchting en twee verse VANOS-solenoids nodig.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door RS-Ron » 19 mar 2019, 10:31

Klopt, de N18 moet ook de nodige aandacht hebben gehad of krijgen. Valt me op dat de verkopende partij veelal geen idee heeft mbt eventuele issues met koolaanslag, de hogedruk brandstofpomp en ook bij de N18 soms de ketting. Ga vrijdag bij een Suzuki dealer een Cooper S bekijken en rijden. Zit een gat in de onderhoudshistorie van 53dkm tot 95dkm. Daar kwam ik achter na goed doorvragen. Ze gaan de vorige eigenaar bellen waar ie de auto heeft laten onderhouden. Bevalt het antwoord me niet, laat ik hem lekker staan. Verkoper was er duidelijk ook niet blij mee dat collega deze Mini zonder historie heeft ingekocht. Hij wil de Jimny graag hebben, en als ik 1500€ uitonderhandel om bij een goede specialist alles te laten aanpakken overweeg ik dat ook. Dan is de basis goed en weet ik wat ik heb. Ik wil eerst eens rijden in zo’n Cooper S, dan weet ik een beetje hoe en wat. Verder nog tig offertes uitstaan voor Mini’s dus er is keuze zat. Laten we wel zijn, ik ga er als ik gek doe eerder 5 dan 7.5 dkm per jaar mee rijden........ dus het is ook geen auto waar ik 25dkm woon-werk mee ga rijden. Nou veranderd dat bij mij soms binnen 3 maanden, ik wil dan wel iets hebben wat enigzins betrouwbaar is.

Clubman is ook leuk ding, maar geen must. Honden moeten er 2 minuten in, voor de lange ritten heeft vrouwlief dadelijk een rijdende balzaal.

Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Bericht door MartijnGizmo » 19 mar 2019, 10:43

Rijden is top bij MINI's, dat dan weer wel. Aantal kilometers vs betrouwbaarheid is altijd lastig te beoordelen, dagelijks met 100 km/u door de spits geeft andere slijtage dan lekker boenderen in het weekend. :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 224 gasten