Giulia 2.1 Cosworth, Škoda Enyaq en Giulia 2.0T

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Giulia 2.1 Cosworth, Škoda Enyaq en Giulia 2.0T

Bericht door RS-Ron » 13 nov 2016, 16:03

Uiteindelijk toch een leuke Giulia gevonden............ en meteen boter bij de vis, hij staat binnen

Afbeelding

Een Giulia 1300 TI uit 1968 met een 2.1 Cosworth blok. Deze gaan we gedurende de winter zelf netjes maken en de benodigde liefde en aandacht geven. Das wel nodig, maar de basis is goed. Zal een lijstje van "te doen" neerzetten !

Gr Ron
Laatst gewijzigd door RS-Ron op 20 dec 2023, 13:50, 21 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Erik dB » 13 nov 2016, 16:44

Van harte! Lekker ruime garage ook

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door RS-Ron » 13 nov 2016, 17:00

Is niet mijn garage, hier gaat hij zo'n beetje helemaal uit elkaar............. hij gaat op bokken en onderstel/achteras eronderuit. Interieur eruit en motorruimte netjes maken, nieuwe zekeringenkast enz. Als dat allemaal naar mijn zin is cosmetisch strak maken. Zitten wat littekens op her en der. Wordt geen concoursauto, maar een klassieke, lage rij-machine.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Niels » 13 nov 2016, 22:24

Lekker heur Ron, leuk dat het toch een Gulia is geworden. Ik ga het volgen :D

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door RS-Ron » 13 nov 2016, 23:54

Heb heel wat Giulia's bekeken, deze was met afstand de hardste. Zitten wat krassen en littekens (deukjes) her en der. Eerst gaan we met de techniek en interieur aan de slag. Auto stond sinds april stil. Accubooster erop en lopen. Geen pluimpje. De auto heeft sinds 2001 11dkm gelopen. De laatste drie jaar 100km. De motor is dus nog goed. Keerringen knappen niet op van dat stilstaan. Denk dat we de motor en bak eruit lepelen, kan alles goed bekeken worden, keerringen vervangen, koppeling bekijken en de motorruimte goed worden opgeruimd, daar zit veel te veel Italiaanse spaghetti.......... meteen moderne zekeringkast, bedrading netjes in de krimpkous enz.... kunnen we de motorruimte ook netjes in de lak zetten. Achteras met sper eronder en wielophanging los en her en der wat aanpassen en fine-tunen. Remmen sloegen vast tijdens de proefrit, die moeten ook wat aandacht krijgen. Bodemvrijheid is ook een puntje, dat wordt zelf een mooie oplossing maken voor de uitlaat.

Daarnaast interieur eruit en versleten blauwe sportstoelen vervangen door twee period klassieke race-kuipjes. Vloerbedekking ga ik zelf netjes op maat maken, hemeltje wordt zwart en dan is dat weer een mooie werkplek. Nardi stuur erin met een mooie pookknop en verder wat kapot plastic her en der vervangen.

Als ie afgesteld op de rollenbank (worden open kelken) ga ik me druk maken over de cosmetische zaken aan de buitenkant.

We hebben heel de winter dus ik heb wat te doen.

Afbeelding


Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 14 nov 2016, 08:54

Wat een gaaf ding, en wordt ze te horen alleen nog maar beter! :df: Wat moet ik me voorstellen bij zo'n 2.1 Cosworth?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door allen » 14 nov 2016, 09:16

Gaaf ding!

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door frankie » 14 nov 2016, 09:16

top Ron :df:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Macboy » 14 nov 2016, 09:18

Heel gaaf project :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door ///Joost » 14 nov 2016, 09:29

Deze ga ik ook volgen. Toffe kleur ook!

Gebruikersavatar
TijnGTi
Berichten: 236
Lid geworden op: 19 mei 2013, 10:58
Locatie: Hot hatches

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door TijnGTi » 14 nov 2016, 16:04

Prachtig en veel succes gewenst deze winter. Toevallig het afgelopen weekend nog een zien rijden, altijd een zwak voor gehad.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door RS-Ron » 14 nov 2016, 17:24

Een 2.1 Nord is een motor met wat grotere bussen en Cosworth zuigers. Het zijn gesmede zuigers. Er wordt altijd schromelijk overdreven hoeveel PK's zo'n Nord blok wel moet hebben, maar ik schat rond de 150/160
PK aan de krukas. Met snelle nokkenassen en bewerkte kop icm 45 Webers wellicht rond de 180PK. Motor is ongeveer 12000-15000km geleden nieuw opgebouwd. Ik wil er nog wat kleine dingen aan doen, programmeerbare 123 ontsteking, kan met de laptop op de rollenbank worden afgesteld en een kleine race-dynamo met interne stroomregelaar, scheelt weer draden in de motorruimte. Als we de motor besluiten uit de Giulia te lepelen vervang ik meteen de pakking van het kleppendeksel, dus dan zal ik eens kijken wat voor nokkenassen erin zitten. De verkoper vertelde de vorige eigenaar in 2001 dat deze motor rond de :ongeveer als: 200PK zou moeten hebben. Zou me verbazen, maar toen gisteren de remmen eindelijk losschoten was het een snelle oude dame. Zeker sneller dan mijn vorige Giulia. Die had 160PK op de bank.

Zaterdag een daagje schroeven......

Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door MartijnGizmo » 14 nov 2016, 18:02

Bedankt voor de toelichting, lijkt me een heerlijk vermogen op zo'n gewicht!

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door RS-Ron » 15 nov 2016, 18:53

We zijn begonnen !

Afbeelding

Remmen zijn na 48 jaar wel een beetje op.

Afbeelding

Zitten standaard 1300 remmen op, dus eerst een setje andere remmen. Worden of 2 liter remmen met RVS remleidingen en goede blokken of een andere verbetering. Moet nog even kijken waar ik tegenaan loop. Dempers voor vervangen door Bistein geel. Die dempen decingaande slag, scheelt een centimeter inveren bij de drempels :tooth: Dikke stabilisator aan de voorkant en de uitlaat aanpakken. De voorste demper heeft een serieus zwaar leven gehad.

Probeer dit weekend het hele interieur eruit te krijgen.

Wat gaat er gebeuren:

Remmen, stabi, dempers, andere achteras met langere overbrenging en sper. Prettige verrassing was de staat van de rubbers, kogels van de ophanging. die kunnen nog wel even mee.

Motorruimte gaan we "clean" maken, zekeringkast uit de motorruimte naar binnen, meteen een moderne versie met moderne zekeringen. Bedrading nalopen, vervangen indien nodig, en netjes in de krimpkous uit het zicht. Rembekrachtiger is nieuw, radiator ook. Stuurhuis geen speling. Luchtfilterhuis wordt vervangen door open kelken. Accu is niet meer dus ook vervangen. Oude rembekrachtiger heeft gelekt en daar is de lak niet van opgeknapt. Vandaag adresje gevonden waar ze nog ouderwetse "sterke" autolak op kleur maken, daarmee voorzien we de motorruimte van een nieuwe laklaag.

Interieur ziet er nog netjes uit........... tenminste, de achterbank en deurpanelen. Vloerbedekking moet eens goed schoongemaakt worden, heb geen gaten gevonden. Hemeltje toont de hele geschiedenis van de auto...... 20 jaar Italiaanse nicotine, vette vingers, vochtplekken in 7 tinten, schoenafdrukken....... :tooth: maar niet gescheurd. We gaan eens met de zwarte HG verf aan de slag. Lukt het niet bestel ik een nieuwe.

Er komen twee classic bucket seats in en een mooi stuur met deze keer de goede maat naaf...... de vorige paste niet zo goed, dus zijn de kunstof kappen van de stuurkolom op maat gemaakt.......... door Jules de Korte met een botte zaag of een hakbijl...

Motorisch doe ik even niets, dat wil ik als laatste doen voor de rollenbank.


Keep you posted

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Martijn_bmw » 15 nov 2016, 21:42

Wat een ontzettend gaaf project :D

Heb de guilia altijd een fantastische auto gevonden ik ga deze ook zeker volgen! Succes met het project

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Joopieboy » 15 nov 2016, 22:01

Hier nog een, klinkt als een erg gaaf project! Heel veel succes en ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Tim N » 16 nov 2016, 19:42

Mooie basis Ron. En top dat je uiteindelijk toch zelf aan de sleutel gaat.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Jan-Willem » 17 nov 2016, 09:59

Net zoals je vorige project heel gaaf!

Blijven geweldige auto's :love:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Kasteel » 17 nov 2016, 13:47

Cool, have fun!! :)

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door RS-Ron » 19 nov 2016, 20:27

Vandaag de oude dame wat aandacht gegeven

Wat is ons opgevallen: geen gaten en zorgpunten tegengekomen. Allemaal dezelfde schroeven en netjes in klemmetjes vastgedraaid, dat heb ik wel eens anders gezien. Ik ben bij mijn eerdere Alfa's overal houtschroeven en parkers tegengekomen die overal ingejast waren. Dit was een verademing. Alles was/is gangbaar. Dus een beetje de gang erin gebracht vandaag..........

Afbeelding

Interieur eruit, beetje vliegroest, geen enkel zorgpuntje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat gesmeerd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo staat ie nu te drogen

Afbeelding

Al met al viel het niet tegen, nergens gekke dingen, een harde koets van 48 jaar oud. Deurpanelen halen wij er nog af, 1 deur heeft een plekje, maar niet door en zelf goed netjes te maken. Op de staande pedalen-bak zat een soort plaatje. Dat had heel veel meegemaakt en maken we weer nieuw. Das zo'n beetje het enige laswerk. Achter de grille was alles zwart. Ben er nog niet uit....... of schuren en baby-blauw of zwart houden. Zorgt ervoor dat hij een compleet zwarte grille houdt.

O ja ik schroef alvast speakers in de hoedenplank........... der is al wat ruimte gemaakt met een luchtbeitel of kangoo........ gaan we nu netjes doen en meteen speakers erin.

Afbeelding

Dit weekend bestelling eruit voor nieuwe vloerbedekking, deurrubbers, stuur, naaf en stoelen. Verder nog wat klein spul zoals nieuwe pookhoes etc.

Deze week twee spuitbussen laten maken met 2 componenten ouderwetse autolak, niet op waterbasis, bus krimplak voor het kleppendeksel, en de eerste berg onderdelen ophalen hoop ik. Dikke stabi, 2-liter remmen met fusees, nieuwe schijven, remblokken, voordempers en de kelken en backplate.

Als het goed is heb ik een andere achteras met sper, wat langere overbrenging, dan is ze wat meer geschikt voor de langere toerritten.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Djessey » 19 nov 2016, 20:31

Zo'n mooie auto, en dan met een kangoo speakergaten maken? :hammer: Wat denken sommige mensen

Voor de rest is het echt een prachtige auto, mooi project. Veel succes ermee!

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door RS-Ron » 19 nov 2016, 21:31

Was voor mij ook een verrassing onder de hoedenplank. Soms moet het kennelijk snel en je zal alleen maar een kangoo in je schuurtje hebben liggen......... gaan wij gewoon netjes doen !

Gr Ron

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Erik dB » 19 nov 2016, 22:11

Heb je al een goed setje alu brembo's gevonden? Ik zoek ook nog een set, bij voorkeur nog te revisere .

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door Zed240 » 19 nov 2016, 22:13

Echt een gaaf project zo! Als hij een klein beetje eindigt zoals die beige van Dorian Valenzuela die al eerder genoemd werd, ben ik helemaal fan. :D

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Alfa Romeo Giulia TI 2.1.Cosworth

Bericht door RS-Ron » 19 nov 2016, 22:37

Erik dB schreef:Heb je al een goed setje alu brembo's gevonden? Ik zoek ook nog een set, bij voorkeur nog te revisere .
Er gaan nieuwe 2-liter remklauwen (geen gereviseerde) met 2-liter fusees, nieuwe massieve Brembo schijven en Ferrodo 2500 blokken op. Dat voldoet voor mij, de tangen achter waren nog bijna nieuw.

Gr Ron

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, BMWDennis, Bokkepoot, Dimitri, Niels v/d burgh, Paul76, Vanreijmersdal en 37 gasten