Giulia 2.1 Cosworth, Škoda Enyaq en Giulia 2.0T
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Helaas, grote technische problemen hebben toegeslagen, de poetsmachine was oververhit. Ik ook dus heb hem niet helemaal kunnen doen. Maar tot nu toe ben ik niet ontevreden.
Morgen nog een klein stukje rechtsvoor afmaken.
Gr Ron
Morgen nog een klein stukje rechtsvoor afmaken.
Gr Ron
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Mooi Ron. Poetsen is een vak apart en ben er zelf ook niet zo’n fan van, maar zo’n machine maakt het wel draaglijker. Staat ook nog op mijn shortlist.
- JP
- Berichten: 31030
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Mooi resultaat Ron, ik heb het nooit aangedurfd....heb de poetsmachine dan ook maar doorverkocht.
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Toen de poetsmachine oververhit raakte heb ik hem ff in de vriezer gelegd. Dacht de achterkant even met de hand te doen. Dat is echt niet te doen. Veel minder glad en mooi. Heb hem nog een keer overgedaan met het machientje. Mijn hobby wordt het niet ben ik bang. Maar goed lekker buiten in het zonnetje, kan slechter.
Gr Ron
Gr Ron
- Paskal
- Berichten: 3665
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Zo lang je met een dual action machine (waarbij de schijf zich dus ook op de machine wat verplaatst) aan de slag gaat en niet met een roterende machine kun je mits je een beetje normaal doet de lak weinig kwaad doen. Starten met een roterende machine zal ik niemand aanraden want dat vergt wel wat ervaring. Daarnaast is nabewerken met een dual action vaak nodig om een echt mooi resultaat te krijgen.
@Ron: ziet er inderdaad al een heel stuk beter uit. Ingevreten vogelpoep op het dak kan wel eens too late zijn als hij door de blanke lak heen is gebeten.
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Eind van de middag de Mini opgehaald bij de spuiter. Er waren een paar dingetjes die me stoorden:
Vallende fiets schade op de motorkap
De in kleur gespoten onderlip van de voorbumper is ooit slecht voorbehandeld en daar bladderde de lak vanaf.
De wielkastverbreders achter sloegen wit uit van de steenslag.
Mooie deal kunnen maken met de plaatselijke spuiter. Relatief jong bedrijf met jonge vakmensen. Ze hebben de Mini ook nog een keer overgedaan om hem krasvrij te krijgen.
Ff snel paar foto’s
Ze hadden de banden in het bandenzwart gezet. Nou heb ik nog nooit een band zwart gemaakt, heb het spul niet eens....... maar moet toegeven dat het de auto wel lekker afmaakt.
Vandaag ook nog de onderhoudsgeschiedenis en boekje binnen gehad. Ketting is ook al vervangen incl vanosventielen. We gaan maar eens rijden.
Gr Ron
Vallende fiets schade op de motorkap
De in kleur gespoten onderlip van de voorbumper is ooit slecht voorbehandeld en daar bladderde de lak vanaf.
De wielkastverbreders achter sloegen wit uit van de steenslag.
Mooie deal kunnen maken met de plaatselijke spuiter. Relatief jong bedrijf met jonge vakmensen. Ze hebben de Mini ook nog een keer overgedaan om hem krasvrij te krijgen.
Ff snel paar foto’s
Ze hadden de banden in het bandenzwart gezet. Nou heb ik nog nooit een band zwart gemaakt, heb het spul niet eens....... maar moet toegeven dat het de auto wel lekker afmaakt.
Vandaag ook nog de onderhoudsgeschiedenis en boekje binnen gehad. Ketting is ook al vervangen incl vanosventielen. We gaan maar eens rijden.
Gr Ron
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Poetsen voordat we gespoten gaat worden.....geen siliconen in de lak?? De meeste spuiters worden erg ongelukkig van een net gepoetste auto.
Hij zit er weer fris uit Ron! Mooi karretje.
Hij zit er weer fris uit Ron! Mooi karretje.
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Had de motorkap, en andere delen die gespoten moesten worden niet gedaan. Daar waren ze idd blij mee
Gr Ron
Gr Ron
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Een auto poetsen in de omgeving van de auto zijn ze al niet blij mee, siliconen is te vet waardoor de lak niet goed hecht en erg vervelend om eraf te krijgen.......volgende keer dus beter wachten idd....maar ga er vanuit dat hij goed ontvet is. Resultaat is wel super! Je zou hem evt ook nog nat kunnen polijsten met de tuinslang erbij dan heb je minder snel verbrandde lak en de spetters die je op kunstof delen krijgt was je er makkelijk van af. Je blijft alleen zelf niet erg schoon
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Nahhhhhhh ben wel weer ff klaar met poetsen, ding moet nu maar eens gebruikt gaan worden.
Gr Ron
Gr Ron
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Staat er weer mooi bij Ron! Idd nu lekker rijden
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Lekkere pocket rocket hoor!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Zo, daar is ie wel lekker van opgeknapt!
-
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
- Locatie: ZO Brabant
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Dat is echt iets van vroeger. Tegenwoordig wordt er zelden nat gepolijst. De middelen die op de markt zijn vereisen dat ook niet (integendeel). Als je echt met zware compounds gaat polijsten wil het nog wel eens stoffen maar je wast de auto toch weer voor de volgende stap (bijv waxen) dus meestal is dat niet zo'n probleem.erwin20vt schreef: ↑04 apr 2019, 22:39 Een auto poetsen in de omgeving van de auto zijn ze al niet blij mee, siliconen is te vet waardoor de lak niet goed hecht en erg vervelend om eraf te krijgen.......volgende keer dus beter wachten idd....maar ga er vanuit dat hij goed ontvet is. Resultaat is wel super! Je zou hem evt ook nog nat kunnen polijsten met de tuinslang erbij dan heb je minder snel verbrandde lak en de spetters die je op kunstof delen krijgt was je er makkelijk van af. Je blijft alleen zelf niet erg schoon
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Staat er weer mooi bij Ron! Met een IPA (isopropylalcohol oplossing) krijg je normaal gesproken ook alles wel vetvrij.
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Nu de Mini er weer enigzins toonbaar bijstaat kan de aandacht weer eens naar de oude lichtblauwe dame. Die staat bij de specialist te wachten op een ruilhart. Dat heeft wat meer voeten in de aarde dan in eerste instantie gedacht........ er is een set race-drijfstangen vanuit de VS onderweg die ergens in het proces van verzending de snelheid hebben aangenomen van een gemiddelde Nederlandse ambtenaar zoals ikzelf. Daar is het wachten op. De huidige motor gaat eruit als alles binnen is. Dan kan er in één ruk worden doorgewerkt. Het is even niet anders. De vertraging heeft wel weer een voordeeltje opgeleverd:
Een setje hagelnieuwe verlichte Cosworth 2.1 zuigers die ooit speciaal voor SAVALI zijn gemaakt. Daar is de specialist tegen aangelopen. Die gaan in het blok.
Gr Ron
Een setje hagelnieuwe verlichte Cosworth 2.1 zuigers die ooit speciaal voor SAVALI zijn gemaakt. Daar is de specialist tegen aangelopen. Die gaan in het blok.
Gr Ron
-
Online
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Allemachtig prachtig!
Wordt de compressie niet te hoog met deze zuigers voor normale benzine? En weet je zeker dat ze in je blok passen aangezien die engelanders van Cosworth als merk Alpha Romeo op de koker geschreven hebben...
Wordt de compressie niet te hoog met deze zuigers voor normale benzine? En weet je zeker dat ze in je blok passen aangezien die engelanders van Cosworth als merk Alpha Romeo op de koker geschreven hebben...
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
De Cosworth 2.1 zuiger is een relatief old fashion vorm van tunen. Anno 2019 zijn er legio zuigers te krijgen die veel moderner zijn. Ik wilde alleen perse een 2.1. Vind de oude vorm van tuning wel leuk bij een 51 jaar oude auto. De specialist die het blok opbouwt heeft de nodige ervaring. De compressie zal niet te hoog worden, maar wel fors meer dan de huidige standaard zuigers. Worden ook wat extremere nokkenassen in gezet. Stationair zal ie wat onregelmatiger lopen, maar dat hoort er, vind ik, een beetje bij. Zet er nu luchtfilter op, om nu door te rijden met open kelken is niet echt slim. Kelken blijven wel voor het geluid.
Gr Ron
Gr Ron
- Philipoo
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Dit inderdaad! Toen ik nog een blauwe maandag in de schade werkte hadden we vaak zat auto's die juist eerst gepoetst moesten worden om de daadwerkelijke kleur te kunnen zien die de auto ooit had!mark123 schreef: ↑05 apr 2019, 08:41Dat is echt iets van vroeger. Tegenwoordig wordt er zelden nat gepolijst. De middelen die op de markt zijn vereisen dat ook niet (integendeel). Als je echt met zware compounds gaat polijsten wil het nog wel eens stoffen maar je wast de auto toch weer voor de volgende stap (bijv waxen) dus meestal is dat niet zo'n probleem.erwin20vt schreef: ↑04 apr 2019, 22:39 Een auto poetsen in de omgeving van de auto zijn ze al niet blij mee, siliconen is te vet waardoor de lak niet goed hecht en erg vervelend om eraf te krijgen.......volgende keer dus beter wachten idd....maar ga er vanuit dat hij goed ontvet is. Resultaat is wel super! Je zou hem evt ook nog nat kunnen polijsten met de tuinslang erbij dan heb je minder snel verbrandde lak en de spetters die je op kunstof delen krijgt was je er makkelijk van af. Je blijft alleen zelf niet erg schoon
Komt er ook een bussenkop op? En squadra airbox op de kelken? Blijft een cool ding, en elke keer als ik er een zie mis ik m'n oude giuliaRS-Ron schreef: ↑06 apr 2019, 09:14 De Cosworth 2.1 zuiger is een relatief old fashion vorm van tunen. Anno 2019 zijn er legio zuigers te krijgen die veel moderner zijn. Ik wilde alleen perse een 2.1. Vind de oude vorm van tuning wel leuk bij een 51 jaar oude auto. De specialist die het blok opbouwt heeft de nodige ervaring. De compressie zal niet te hoog worden, maar wel fors meer dan de huidige standaard zuigers. Worden ook wat extremere nokkenassen in gezet. Stationair zal ie wat onregelmatiger lopen, maar dat hoort er, vind ik, een beetje bij. Zet er nu luchtfilter op, om nu door te rijden met open kelken is niet echt slim. Kelken blijven wel voor het geluid.
Gr Ron
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Zit nu al een bussenkop op, dus ja die komt erop. Mijn ex-Giulia had een Squadra airbox met kelken, maar die ga je niet meer vinden. Ik zet een pipercross filter op de open kelken, geen kousjes per kelk maar zo'n compleet ding op de backplate. Ik hoef niet de laatste PK die uit het Nord-blok is te persen, maar wil het wel goed en enigzins hufterproof hebben, dus balanceren, verlicht vliegwiel, gesmede en verlichte zuigers en race-drijfstangen. Dan is het ook wel een keer prima, heb niet de illusie met een 4 cilinder met 300+ PK te kunnen gaan sporten.
Gr Ron
Gr Ron
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Scherpere nokken verlagen de effectieve compressie einddruk weer en dat moet je weer compenseren met dit soort zuigers. Ik vind dit prachtig!
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
[Dat is echt iets van vroeger. Tegenwoordig wordt er zelden nat gepolijst. De middelen die op de markt zijn vereisen dat ook niet (integendeel). Als je echt met zware compounds gaat polijsten wil het nog wel eens stoffen maar je wast de auto toch weer voor de volgende stap (bijv waxen) dus meestal is dat niet zo'n probleem.
[/quote]
Ik weet dat het niet nodig is, maar voor iemand met niet heel veel ervaring kan het echt geen kwaad! ook met de nieuwere polijstmiddelen gaat dat prima hoor.
[/quote]
Ik weet dat het niet nodig is, maar voor iemand met niet heel veel ervaring kan het echt geen kwaad! ook met de nieuwere polijstmiddelen gaat dat prima hoor.
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Vanochtend eens mijn licht opgestoken bij de specialist, hoe staat het ervoor met de Giulia ? Drijfstangen zijn nog steeds niet binnen, deze week door de leverancier in de UK, dacht dat het VS was, verzekerd, volgende week binnen. Zo niet gaan we andere bestellen die er in drie dagen zijn. Deze zijn besteld omdat een setje 350€ goedkoper was, maar we zijn het wachten zat. Giulia gaat volgende week naar binnen, kop eraf en uit elkaar, kan die de wasmachine alvast in. Nokkenassen, lagers, ketting, keerringen zuigers en bussen liggen klaar.
Zuigers zijn wel een mooi stukje techniek:
Echt elk grammetje is eraf, zelfs de pistonpen is verlicht. Bussen worden nog een keer gehoond, dan kan alles mooi inlopen.
Verschil 2.0 en 2.1 bus. Bussen zijn met torqueplate naar 2.1 opgeboord, zuigerwanden zijn dus wat dunner
Planning, eind mei inrijden.
Werd wel weer blij toen ik het oude gebakje weer zag, heb er weer zin in om ermee door het land te toeren.
Gr Ron
Zuigers zijn wel een mooi stukje techniek:
Echt elk grammetje is eraf, zelfs de pistonpen is verlicht. Bussen worden nog een keer gehoond, dan kan alles mooi inlopen.
Verschil 2.0 en 2.1 bus. Bussen zijn met torqueplate naar 2.1 opgeboord, zuigerwanden zijn dus wat dunner
Planning, eind mei inrijden.
Werd wel weer blij toen ik het oude gebakje weer zag, heb er weer zin in om ermee door het land te toeren.
Gr Ron
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Even een korte review van de Mini tot nu toe. Ik heb hem nu een week of drie en wat vind ik er eigenlijk van ? Door de jaren heen heb ik ook een aantal kleine hot-hatches gereden. Van een VW Golf 1 GTI, een Ford Fiësta ST tot een Renault Clio RS Cup. Mijn laatste daily was een BMW 325i lijn 6 automaat met wat motorische aanpassingen. Heerlijke reisauto maar ik miste daar met 1500kg+ wel een soort van lichtvoetigheid. De New Mini heb ik altijd al een leuke verschijning gevonden met de juiste aanpassingen. Heel lang lopen dubben tussen een R53 Cooper S basis voor een project of een R56 Cooper S met N18 blok. Uiteindelijk toch voor iets meer comfort gekozen en een minder hardcore R56 gekocht. Na een week of drie rijden ben ik tot de conclusie gekomen dat dit precies is wat ik zocht. De S zit tot over zijn oren in de opties, ontdekte vandaag dat ik volgens mij ook voorruitverwarming heb. Het open dak is ook erg lekker als de auto drie uur in de volle zon heeft gestaan. De HK geluidsinstallatie voldoet voor mij prima, oorverdovend zonder vervorming en rammeltjes. Uitlaat is perfect, geen herriepijp en nette plofjes in de sportstand. Het rijden is een bijzondere ervaring. De vering is niet knetterhard zoals de Clio RS maar de Mini plakt echt aan de weg. Remmen zijn ook goed en vermogen is voor mij voldoende. Wat ik misschien nog eens doe is het plaatsen van een grotere Intercooler, heb het gevoel dat ie bij warm weer wat eerder buiten adem is. Auto is voorzien van JCW dempers en veren. Hij ligt niet op zijn buik, dus drempels e.d. zijn geen probleem. Wat me erg bevalt aan de auto is het feit dat je er ook prima lange afstanden mee rijdt. Je zet hem op 150km zonder dat het vermoeiend wordt. Je zit er zo mee over de 200 en dat stuurt ook nog lekker relaxt. Ik heb nog geen rammeltje of kraakje kunnen ontdekken. Conclusie na drie weken: lekker bommetje en leuke stuurmansauto. Goed aan gedaan om toch eens een Mini te kopen.
Maar eens een dag vrijmaken om naar de Go-garage te rijden, wil hem een goede beurt laten geven waar alles wordt nagelopen en de auto voorzien van verse olie, welke weet ik nog niet, filters en bougies. Geen idee of er een trucje is om bijv. met een endoscoop te kijken hoe ver de koolaanslag is ? Ik heb hier ergens nog zo’n ding liggen, dat zal ik eens uitzoeken. Verbruik valt me ook alles mee trouwens, ding is een stuk zuiniger dan de Suzuki.
Gr Ron
Maar eens een dag vrijmaken om naar de Go-garage te rijden, wil hem een goede beurt laten geven waar alles wordt nagelopen en de auto voorzien van verse olie, welke weet ik nog niet, filters en bougies. Geen idee of er een trucje is om bijv. met een endoscoop te kijken hoe ver de koolaanslag is ? Ik heb hier ergens nog zo’n ding liggen, dat zal ik eens uitzoeken. Verbruik valt me ook alles mee trouwens, ding is een stuk zuiniger dan de Suzuki.
Gr Ron
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Giulia TI 2.0 en een kleine gifkikker
Zolang je onderaan de streep de Giulia leuker vindt is alles best wat mij betreft.