Project Impreza Group-N

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Project Impreza Group-N

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:01

Hoi allemaal,

Mijn naam is Aram en ik kom uit Nieuw-Vennep (vlakbij Schiphol).

Ik heb nu zo'n 6 auto's gehad waarvan de laatste 4 Impreza's zijn.
Een blauwe 96er, twee groene 99ers en nu dus een GL.

Ik heb er wat aan geklust en heb daarvan op diverse fora een soort van verslag van gemaakt.
In het begin nog heel enthousiast maar naarmate het duurde wat minder omdat toch wel bekaf begon te raken minder zin kreeg in lange verhalen te schrijven.
Ik copy en paste het hele verhaal hieronder, dus de tekst kan wat vaag overkomen soms, anyway, ik hoop dat jullie het wat vinden. :)


groetjes
Laatst gewijzigd door Aram op 23 feb 2009, 23:59, 13 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:02

Na zowat een jaar stilgestaan te hebben ben ik dus 3 weken geleden eindelijk aan mijn GL begonnen.

Het eerste wat ik veranderd heb is de achterophanging, het originele was totaal verrot, veel roest en verdroogde rubbers.
Ik heb voor weinig een subframe, fussee stukken, handremkabels en stabi van een STI 5 op de kop kunnen tikken.
Bij Marnix heb ik wat Groep N STI rubbers, MY99 klauwen en schijven gekocht.

Ik heb op een vrijdag middag op mijn werk de bussen er uit en de STI's er weer in geperst, en 's avonds zat alles eronder.

Nieuwe ophanging:

Afbeelding

STI groep N bussen, 4x achtersubframe, de rest is voor de voorwielophanging:

Afbeelding

Die zaterdag heb ik het voor-subframe onder de STI motor vandaan gehaald en onder de auto geschroefd.
Ik zet er nog aluminium draagarmen onder, waarvoor ik dus de Groep N rubbers heb liggen, maar tijdelijk zitten nu weer de oude stalen GL armen eronder.
De aansluiting voor het voorste ophangpunt van het draagarm is bij een MY04 subframe groter dus tijdelijk heb ik wat opvulringen ertussen zitten.
Later zal ik wat stalen bussen hiervoor draaien.
Voor de rest is alles plug&play, heerlijk die Jappen :).
Zelfs het LHD MY95 GL stuurhuis past 1 op 1 in een MY04 Forester STI subframe !!

Ik heb op aanraden van Marnix de hoofdremcilinder van de GL gebruikt omdat dit meer gevoel zou geven bij het remmen.
Zaterdag avond zat ook de voorkant eronder, en de zondag erna heb ik het stuur weer in gebouwd (moet je voor de gein eens proberen in je eentje :? ) en dus de hoofdrem cilinder plus buizelarij erin gezet.

Ik ga de auto nog een andere kleur spuiten maar heb daar nu niet de centen voor, en ik moet nog wat verbouwen hier en daar voor o.a. de FMIC:

Afbeelding

En ja, ik ben te lui geweest om alles schoon te maken, het is een rallyauto dus hij hoort vies te zijn :P .

Ik had bij de STI Brembo's geen bevestigings bouten gekregen en ik dacht dat ik de oude bouten van de 2 pot's kon gebruiken...niet dus.
En die maffe jappen gebruiken natuurlijk weer afwijkende maten (normaal is M12x1.75 de jappan gebruiken M12x1.50) en dus moest ik 4 bouten bestellen.
Die had ik de week erop binnen en heb met hulp van Jantje (redsub666) de remmen ontlucht.

Dikke vette jetsers!! hehehe:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen heb ik op een zondagmiddag de motor met bak in het ouwe lijk geprutst, ook heel fijn in je eentje :roll: :)
Dus met wat touw aan de bediening handles van de heftruck gebonden heb ik het toch voor elkaar gekregen om het spul erin te krijgen met als hoogtepunt (of eigenlijk meer dieptepunt), het bevestigen van de aandrijfassen aan de bak.
Hier heb ik wat sneetjes en een blauwe nagel aan over gehouden :evil: , maar ala, alles voor de hobby zullen we maar zeggen :).

Afbeelding

Afbeelding

Ik ging vol goede moed verder met het achterdiff wat ik na tijden gevonden heb via Gerrit.
Ik kon geen standaard gtt achterdiff gebruiken omdat de 5 bak die ik heb uit een Forester komt (andere dan de motor, die had een 6bak).
Maar op deze 5 bak zit wel oliekoeling wat dus vrij zeldzaam is, wat ook zeldzaam is, is de verhouding van dat ding, deze is 4.111 i.p.v. 3.454 of zoiets.
Dus moest ik opzoek naar een 4.111 achterdiff en Gerrit vond er 1 voor me.
Maar zonder LSD-sper erin, wat opzich niet heel erg boeit, want heel erg veel effect heeft zo'n ding niet.
Ik dus met dat lompe ding in de weer ....passen de aandrijfassen niet!
Kwam 2 spietjes tekort, dus dat ging niet passen.
Gelukkig had Pascal nog 2 gtt aandrijfassen liggen maar bij nadere inspectie ging dat dus ook niet passen omdat deze 2 verschillende lengtes i.v.m. het LSD diff wat in een GTT diff zit.
Ik dus weer niet blij.
Gerrit gebeld, en Gerrit kwam weer to the rescue, dus heb ik vandaag een LSD sper in mijn achterdiff geschroefd en ga de aandrijfassen bij Pascal halen.
Hopelijk heb ik dus morgen eindelijk het diff eronder zitten :)

Verder heb ik nog de originele turbo verkocht en ben nu aan het zoeken voor een vervanger, wat waarschijnlijk een Garret GT30 word, en moet dus ook de up- en downpijp verlassen omdat hij gedraait gaat worden.

Ook heb ik een APS-FMIC gekocht en wat Hybrid buizen om te verlassen.

Afbeelding

Ziet er naar uit dat hij voorlopig inderdaad nog een GL look blijft houden, redelijke sleeper dus :)
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:09

Het achterdiff zit er nu onder, niet zonder slag of stoot want ze zijn nogal lomp om in je eentje eronder te plaatsen.

Afbeelding

Na een bezoekje aan Gerrit ging ik weer depri naar huis, want er kon wel eens een verassing zitten in mijn kabelboom, CANbus (Controlled Area Network ) genaamd.
Nog nooit van gehoord tot dan toe, maar dat schijnt een soort intern netwerk in moderne auto's te zijn, wat het voor automakers veel eenvoudiger en goedkoper maakt om kabelbomen in elkaar te zetten, en om de systemen onderling te laten communiceren.
Het schijnt zo te werken dat je met 2 draden een hele reeks onderdelen kunt bedienen door middel van ieder onderdeel een andere identificatie te geven, je kunt dus meerdere signalen doordezelfde kabels sturen wat een heleboel kabels overbodig maakt (zeg ik het zo goed??).
Anyway, als er wat onderdelen missen, zoals een achterlicht ofzo, krijg je dus foutmeldingen en ik was dus niet van plan om de achterlichten van de Forester eraan te gaan hangen.
Groot probleem dus.

Dit zijn een paar van de kastjes die een probleem zouden kunnen geven:

Afbeelding

Mijn idee was om de Forester kabelboom niet alleen voor de motorruimte te gaan gebruiken maar ook het hele dashbord.
Je kunt ook alleen de motorbekabeling pas maken op de originele kabelboom v.d. auto wat waarschijnlijk makkelijker is uiteindelijk.
Reden voor mijn keus is het elektronische gasklephuis wat op de motor zit, deze wilde ik werkend hebben, ik had ook een mechanisch huis erop kunnen zetten maar ik weet niet of deECU dat zou pikken en ik vind het gewoon leuk om als enigste (toch?) een werkend drive by wire systeem in mijn GC8 te hebben, volgens mij heeft de MY06 serie in nederland pas voor het eerst dit systeem erop zitten.

Voor het DBW systeem heb je een gaspedaal nodig met een sensor die kijkt hoever je het pedaaltje intrapt enzo.
Daar komt dus ook een stekker op, en die zit niet op de kabelboom van een MY95 GL, ik had ook geen wire diagrams voor de Forester kunnen vinden dus even de draadjes trekken ging ook niet lukken, dus dan maar de hele meuk vervangen voor de STI kabelboom.

Sfeerfoto van de auto met STI kabelboom ervoor, helaas een beetje kleine foto:

Afbeelding

Ik moest dus na mijn deprimerende gesprek met Gerrit eerst uit gaan vinden wat CANbus was en of ikhet kon omzeilen op een of andere manier.
Na vragen op zo'n beetje alle fora te hebben gepleegd kwam ik erachter dat er maar weinig kennis was op dit gebied, eigenlijk de enige info die ik kreeg was op het 22B en dit forum, en dan nog niet eens specifiek op Subaru gebied.
Maargoed ik was allang blij met alle info die ik kreeg en wist nu ongeveer hoe het systeem werkte.
Ik heb na zijn reacties op 2x8 RallyeSmoker op MSN aangesproken en hij heeft mij uiteindelijk het verlossende woord heeft gebracht :).
Hij wist mij te vertellen dat een CANbus systeem altijd met twisted pair kabels werkt, iets wat ook op andere fora had gezien.
Hij zou gaan zoeken voor me vertelde me na een paar dagen dat een auto met CANbus altijd een twisted pair kabel naar de diagnostic connector heeft lopen (dat is de stekker aansluiting wat bij de Subaru onder het stuur zit en waar je een apparaat op kunt aansluiten om je ECU uit te lezen).
En dat was bij mij niet het geval!!! :d :d :d
Kortom weken gestressed en nu heel verhaal getypt om niets uiteindelijk....

(PS, thanks alot RS :) )

Dan iets anders.

Ik had ondertussen het dashbord eruit laten slopen door een professional.......... bedankt Deep ;).
Kachel heb ik zelf maar gedaan en daarna ook de orignele kabelboom, dat ruimt op :).
Daarna er weer een zooitje van gemaakt door de STI boom erin te klooien.

Auto na chirurgische verwijdering van het dashbord door professional:

Afbeelding

Het paste allemaal merkwaardig goed vond ik, zelfs de grote knot draad ommenabij het stuur lag aan de goede kant, de aansluitingen die naar de motor liepen zaten aan de goede kant.
Naja, ik blij.
Komt mijn externe kennis voorraad Marnix langs en die merkt fijntjes op dat ik dus geen Forester kabelboom heb maar eentje van een Impreza.
Hhmm, een LHD Impreza kabelboom kon maar van 1 auto zijn, een USDM STI, maar das handig!!
En dat verklaarde een hoop :D
Maar het zou allemaal te mooi zijnals er geen vragen bij zouden horen, zat er op de USDM Drive By Wire??
Op NASIOC werd gezegd van wel dus ik zag het hoopvol in.
Ik een goede pedaal met sensor gescoord en jawel er zat een connector in die puinhoop!!! YEAHAAAA!!! :mrgreen:

Dus voor het eerst na het gesprek met Gerrit over CANbus zag ik het weer hoopvol in.

Auto nu met STI boom erin:

Afbeelding

Afbeelding

Gelijk het pedaal met sensor erin gehobbyied:

Afbeelding

Daarna een gat in het binnenscherm gezaagd want de kabelboom liep dusdanig dat het niet anders kon.
De stekkers paste niet op de GL fusebox dus ik heb ook hiervoor de originele opgehaald, maar zelfs na het gat gezaagd te hebben zat het allemaal onder spanning aangesloten.
Enigste optie was alle tape vd boom afhalen en daarna weer opnieuw intapen, en dat werkte perfect, het ziet er niet uit maar het zit zonder stress op zijn plek.
Koste wel 2 rollen tape trouwens.
Nu nog een afscherming voor het gezaagde gat en het zit goed.
Accu past nu niet meer op de originele plek maar ik was toch al van plan deze naar achteren te verhuizen i.v.m. een betere gewichtsverdeling vd auto.

Half ontblote kabelboom:

Afbeelding

En na het intapen:

Afbeelding

Volgende stap was de radiateur, ik heb een mooie MY04 Legacy turbo radiateur met ingebouwde oliekoeler.
Kunstof en alu, wat minder rot...hopelijk.
Deze is voor mij erg geschikt omdat ik dus een 5bak met oliekoeling heb.
Helaas zat er een deuk in de onderste balk waar de bevestigingspunten zitten voor de radiateur.
Die punten zitten kennelijk sowieso al hoger dan de GTT.
Ik de auto op de handrem gezet en voor alle wielen dikke blokken hout geplaatst en daarna de ouwe vertrouwde heftruck weer tevoorschijn gehaald.
Nou dat heeft die balk geweten en de deuk is er nu weer uit :).
Het verdient geen schoonheids prijs maar dat past bij de huidige look van de auto.
Radiateur is dus te hoog en te diep....argh....
De fans zijn anders dan de GTT en dus lopen ze tegen het blok aan.
Helaas zal de balk dus weer op lazer krijgen en gaat er een stuk uit of hij gaat helemaal verdwijnen, er zal hoe dan ook een verstevegings balk inkomen, die uiteraard minder diep is zodat de radiateur kan zakken en ook naar voren komt.
Volgende week komen AlexSTI en Dick555 langs om even te kijken en Dick zal hopelijk de koker erin lassen.
Ik kan zelf wel lassen want de rembeugels heb ik ook gedaan maar wat ik niet weet is hoe het apparaat in te stellen.....vandaar.
De balk zal ik er zelf uitslopen want daar weet ik wel alles van :D
Word vervolgd dus.

Laatste wat ik gedaan heb is het stuur ombouwen.
Ik had ook het originele STI stuur liggen maar dat paste niet op het stuurhuis.
Dus dacht ik even de elektronica om te zetten...niet dus.
Zo makkelijk als het ene ding zo moeilijk doen de jappen het met andere.
De contactsloten zitten vast met afbreekbouten daar draai je dus de kop vanaf bij zoveel NM, die moesten dus uitgeboord worden.
Ook zat het bedieningspaneel per stuur met verschillende bevestingsplaten vast, dus moesten ze allebei eraf geslepen worden en weer op het goede stuur gelast, tenminste eentje dan, de andere is voor de weggooi.
Ook was het gat van het stuurslot anders bij beide contactsloten, de ene was rond de andere rechthoekig, dus moest er van het STI slot wat afgevreesd worden om het passend te maken.
Maar dat is deze week gelukt, ik kon het contactslot met (afgedraaide) inbussen weer vastzetten en de bediening zat precies op de goede plek weer vast.
Dus heb ik nu hopelijk geen problemen meer met de startonderbreking want de sleuetel zat er ook bij.
En alle stekkers zijn nu plug&play :D.

Beide sturen naast elkaar, links ligt de MY95 met inmiddels al het plaatje weer vastgelast.
Rechts de GL sleutels en het oude plaatje:

Afbeelding

En het stuur met alle STI elektronica erop.

Afbeelding

Dus alles loopt opzich weer goed, op de geldboom na dan want ik zit weer door mijn budget heen van deze maand....blut dus :?
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:11

Weer een updateje:

De radiateur paste niet goed, de onderste dwarsbalk waarop de beugels zitten waarin hij staat heb ik derhalve weggezaagd.
De beugels zaten te hoog, hoger dan een GTT, en te ver naar achteren.
Hiedoor kwam de radiateur tegen de krukas poelie o.a.

Dus heb ik de hulp ingeroepen van Alex (AlexSTI) en Dick (Dick555).
En ze wilden graag komen klooien aan mijn GL-etje :-)
Ik kan wel lassen maar niet het lasapparaat instellen, en buiten de rembeugels heb ik ook geen ervaring, vandaar het inschakelen van deze heren.

Het plan:

Balk wegzagen, nieuwe balk erin lassen :-)

Is erg goed gelukt, mede dankzij Dick's enorme passie voor slijpen en lassen, we hebben hem met moeite de schuur uit gekregen.


Balk = foetsie:

Afbeelding


Even balk en ophangpunten pas maken, paste erg goed....na wat gekl**t ;).

Afbeelding


Dick bezig met een van zijn passies :) :

Afbeelding

Afbeelding


En hij zit erin!!!

Afbeelding


Nu met radiateur op zijn plek.

Afbeelding



Ik wil nog een verstevigings strip op de balk lassen als zekerheid.
Ik heb nu een mooie ruimte tussen de motor en de radiateur zelfs met de tweede fan erin.



Gisteren kwam Pascal langs met een TD04 turbo die ik er tijdelijk opzet totdat de GT30 er is.
Hier heb ik geen foto's van genomen.



En vandaag ben ik met de FMIC begonnen.
Ik heb een APS core van Edwin en Monique overgekocht en een set Hybrid buizen van Marnix.
Marnix wist niet of het een GTT of WRX buizenset was en ik heb zelf ook geen idee wat het verschil is.

In de GL zit geen gat in het binnenscherm zoals bij de GTT voor de luchtfilter ingang.


Dus die moest erin:

Afbeelding

Afbeelding


Daarna heb ik het frame van de GL bumper gehaald en in het chassis geschroefd, en de APS gemonteerd.

Het paste redelijk goed allemaal, ik moet nu nog wat slang hebben voor de verbindingen vd buizen naar de core.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:13

Een post van Alex, een vriend die me veel geholpen heeft met de opbouw:


Omdat Aram het te druk heeft met sleutelen....., en ik er gisteren toch ook 'toevallig' was :d en mijn camera bij me had zal ik maar ff updaten. :wink:

Omdat de turbo nog niet op de foto stond nu wel :


Afbeelding

Daarna aan de slag gegaan met de koppeling/rempedaal.

Afbeelding

Afbeelding

Op druk gebracht :

Afbeelding

Nog een kleine aanpassing aan de radiator :

Afbeelding

Ja toen nog de bedrading........spagettie , waar gaat wat passen....wordt nog een passen en meten denk ik zo..................wordt vervolgt. :wink:

Afbeelding

Al met al , was het weer een latertje.
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:14

Laatste maanden veel gewacht....op geld.
Dus niet zo heel veel gedaan.

Ik ben na de radiateur aan de FMIC buizen begonnen, kon voor een habbekrats (thanx Marnix ;) ) een hybrid set overnemen.
Maar dat paste niet zomaar natuurlijk.
Ik moest weer een gat in het lijdend voorwerp zagen om de buis erdoor te kunnen laten lopen.

Afbeelding

Ik kwam 2 problemen tegen:

- De buis die aan de turbo zit komt tegen de connector het elektronische gasklephuis aan

- Het reservior wat op de radiateur zit moest eraf omdat daar de buis van de FMIC kwam te lopen, en die buis zit tegen de radiateur fan aan.

Hier de buis die tegen de connector aankomt.

Afbeelding

Zo zag het er toen uit

Afbeelding

Dit is zo een tijd blijven staan, tot vorige week zelfs.
Toen ben ik verder gegaan, ik heb de buis van de turbo ingekort zodat de bocht eerder begon, zodoende gaat hij nu net langs de connector.

Ik heb van van Peter Noordermeer, de importeur van SFS slangen die in dezelfde schuur hobbyed als ik, wat slangen gekregen zodat ik de boel netjes in orde kan maken.

Nu paste dus alle buizen net niet zoals ik wilde en heb toen de zaag erbij gehaald.
En een week later past alles netjse en zonder dat ergens spanning of stress op staat, behalve bij uw geliefde auteur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen was ik er ook achtergekomen dat de standaard slang voor de radiateur niet meer paste, dus heb ik aan Peter N. gevraagd of hij nog een slang had hiervoor, maar die bestaat dus niet, wel had hij 2 slangen die ik met een stuk alu pijp kon verbinden voor me, en dat is het dus ook geworden.

Afbeelding


Ik ben ook gaan zoeken naar een oplossing voor de stuurbekrachtigings slang.
Er was geen LHD versie te vinden en de RHD paste niet op het LHD stuurhuis, totdat ik bij Ome Gerrit kwam, die had er (natuurlijk) nog een liggen.
Maar het mocht natuurlijk niet zo zijn dat het precies paste, nee, nu klopte dus de andere kant niet :?.

Dus na lang denken en doen kwam ik op het idee om een knelkoppeling te gebruiken.
En heb toen samen met Alex(STI) en Mike(ymike) het klusje geklaard, en ik moet zeggen dat het best goed gelukt is :-).

Hier liggen alle onderdelen bij elkaar, de twee delen zijn hier al verbonden d.m.v. knelfitting, de onderste wee zijn uiteindelijk gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Diezelfde avaond hebben we de pook aan de bak vastgemaakt want daar was ik nog niet aan toe gekomen.

En we hebben het gaspedaal eindelijk op de positie gekregen waar ik het hebben wilde....in de auto dus.
Alex had een plaatje gemaakt om het pedaal aan vast te maken op de orignele MY95 bevestigings punten.
Maar de stang van het pedaal zelf moest ok nog wat verbogen worden om het mooi naast de andere pedalen te krijgen.

Een paar dagen eerder heb ik ook met die 2 jongens het rem/koppelingspedaal gemonteerd en gelijk het koppelings systeem op druk gebracht.

We hebben toen ook de TD04 eraf gehaald en de gepoorte VF35 van Alex erop geschroefd.
Dit omdat ik dacht dat misschien de TD04 misschien anders was zodat dus de FMIC buis tegen die connector kwam.
Maar na alles geprobeerd te hebben kwamen we er toch niet anders op uit dan hetzelfde probleem als met de TD04.
En omdat ik geen zin meer had om de TD04 er weer op te zetten is de VF35 dus maar blijven zitten :-).

We kwamen trouwens nog achter een feitje terwijl we bezig waren.
De buis van de waterkoeling verschilde van die van de VF39 die standaard op mijn blok zat, die van de TD04 en VF35 kwamen allebei tegen het blok aan, en op die van Alex zijn zelfs slijtage sporen te zien.
Dit betkend dus dat hij op de STI zelf ook tegen het blok aankwam, ik denk dat dit zeker een punt is waar andere STI rijders naar moeten kijken.

Links de VF39 pijp, je ziet duidelijk dat hij eerder afbuigt dan de VF35 versie van Alex.
Daaronder zie je de slijtage aan het pijpje van Alex (rechts).

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nu op zoek naar een oplossing voor het luchtfilter, ik kan geen origineel huis meer plaasten dus moet er een aftermarket paddestoel op.
Ik wil het liefst een Apexi maar dan moet ik een huis erbij hebben om de MAF in te plaatsen en die heeft niemand dus.
Hier ga ik nu achteraan.

De dingen die ik nog moet maken voordat hij kan starten:

- AVC-R aansluiten

- Luchtfilteraansluiting maken

Wat ik nog meer nodig heb is:

-kabel die tussen de kabelboom en de benzine pomp komt, daar is Marnix nu mee bezig.

- Kabel die tussen de tellerset en de kabelboom komt.

- Koelvloeistof reservoir

Als ik deze dingen heb moet hij kunnen starten :-)
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:25

Weer wat dingetjes gedaan, tijd voor een klein overzicht.

Om te beginnen het luchtfilter.
Ik heb een FMIC dus een standaard luchtfilterhuis past niet meer, dus moet er een aftermarket filter op.
Hopelijk is de MAF-sensor van latere bouwjaren beter bestand hiertegen dan de MY99/00 modellen. ;)

Ik heb bij Arnout een Apexi filter gehaal omdat ik van van verschillende kanten heb gehoord dat deze behoorlijk goed zijn.
Helaas is het bij het model wat ik heb niet zo dat het MAF-huis met 4 boutjes vastzit aan het luchtfilterhuis maar dat het uit 1 stuk bestaat, dus ik heb het eraf moeten zagen.
Wat dus ook betekende dat ik een bevestigingsplaat voor het Apexi filterhuis moest maken.

Dus grote vriend Alex gevraagd een plaatje te laseren en ik heb zelf een stukje pijp gedraait wat er op zou komen.
Collega lasser heeft het geheel aan elkaar gebakken met dit als resultaat:


Afbeelding

Afbeelding

Ben erg blij mee al zeg ik het zelf :-)=



Om nog wat meer stevigheid te krijgen in de zelfgemaakte balk onder de radiateur had ik besloten dat er toch nog een extra balkje tegenaan gelast moest worden, dus heb ik hiervoor vriend Dick weer uitgenodigd, die zoals altijd weer zeer enthousiast aan het slijpen/lassen en alle bijkomende uitspattingen sloeg.
Dit was het resultaat:

Afbeelding


Daarna heb ik nog wat beugels gemaakt met behulp van Alex en Mikey:

Voor het vastzetten van het stuurbekrachtigings reservior:

Afbeelding

Voor het vastzetten van de dumpvalve was een verloop nodig en een een beugel voor het vastzetten zodat hij niet overal heen zwiept:

Afbeelding


Afbeelding

Hier een oververzichts foto van hoe de motorruimte er nu bij staat inc nog wat extra beugels voor het vastzetten vd radiateur en het luchtfilter.
Ook zie je hier het luchtfilter op zijn plek zitten:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:26

Toen verder aan het interieur.

Ik wilde die teerplaten die overal door de auto geplakt zitten eruit hebben ivm met een kleine gewichts besparing.
Nu heb ik wat jongens bezig gezien met een foihn en spatel maar ik was van plan het iets anders te proberen.
Dus gewoon met een hamer en beitel ertegenaan rammen en dat werkt perfect!!!
Nu denk ik wel dat het geen zomer moet zijn omdat het teer dan misschien weer te taai word maar in de schuur was het goed koud dus het vloog eraf.
Alles in een vuilniszak gestopt en het kwam bij elkaar op 10 kilo.

Ook heb ik de kabelboom vanaf het dashbord naar achteren vervangen door de MY04 versie.
Daarbij heb ik uit deze nieuwe kabelboom de airbag kabels geknipt wat ook weer wat gewichtsbesparing heeft opgeleverd.
Hiervoor moest ik wel het tape kapot knippen wat om de kabel zat, en heb het daarna weer netjes dichtgetaped en een bescherm slang erom heen gedaan.

Afbeelding



Ik was van plan toen de motor te starten maar besloot toch eerst de MY04/05 kachel erin te zetten zodat ik de kabelboom daarna gewoon op zijn vaste plek kon neerleggen.

Maar natuurlijk paste dat niet 1 op 1 en moest zo’n beetje alles aangepast worden.
Zowel moesten er gaten in het schutbord gezaagd worden als dat de ophangpunten verplaatst moesten worden.

Maar na een zaterdag stoeien samen met oudegedienden Alex en Mikey zat hij er in.
Het enige wat nog moest gebeuren was een paar mooie afdekplaatjes die aan de buitenkant op het schutbord gelast worden zopdat het er netjes uitziet.
Ook hebben we gelijk twee gaten op maat gesneden voor de doorvoer van de kabelbomen naar de motorruimte.

Gaten maken:

Afbeelding

Kachel zit op maat!!!

Afbeelding

Een van de 3 plaatjes aan de buitenkant:

Afbeelding

Dit is de stand tot nu toe, aankomende week ga ik de plaatjes en gaten afwerken met epoxy en kit zodat het dicht is en nooit meer roest, en het zal eruit zien alsof het zo uit de fabriek komt
Daarna gaat de kabelboom erin, dan kan hij gestart worden !! :-)



groetjes

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:27

Gisteren mijn nieuwe 6 bak opgehaald.
Hij komt uit een 2002 STI Spec-C met 14459 km op de klok.
Hij heeft DCCD en een verdeling van 45-55%.
Ook heeft hij een aansluiting voor externe olie koeling.
Hij komt compleet met koppeling en vliegwiel die gewoon nog in nieuwstaat verkeren.

Afbeelding

Ook de bij behorende aandrijfassen heb ik nu liggen, met de voorste STI fussee stukken.

Afbeelding

Ik had al de cardanas, achterdiff en achterfussee stukken met Brembo's liggen.

Afbeelding

Ook vond ik in een verdwaalde STI een leuk tellersetje compleet met bekabeling en sensoren :-)

[img:909:682]http://i29.photobucket.com/albums/c281/ ... 95/004.jpg[/img]


En voor een semiupdate.

Ik heb de bekabeling gedaan van de koplampen, stadslichten, achterlichten en ruitenwisser motor.
Foto's daarvan zijn niet zo boeiend.
Ben nu het MY05 dashbord erin aan het fixen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 jan 2007, 19:51

Dit is tot waar ik was gebleven, ik zal binnenkort, tot nu updaten :D.

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43

Bericht door Roel » 16 jan 2007, 20:25

Wow jij hebt wel alles gezien van het binneste van je auto :D

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 16 jan 2007, 21:12

Prachtig project, keep us posted!

Michel

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 16 jan 2007, 21:39

Mooi project Dinges, en succes er mee!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 18 jan 2007, 13:32

Mooi project.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 jan 2007, 13:36

Mijn hemel wat een klus zeg, met veel interesse gelezen RESPECT

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 18 jan 2007, 13:42

Gaaf ! Ik dacht al wat is die scroll-balk toch lang :D

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 18 jan 2007, 14:09

Leuk project! Ik ben benieuwd naar het vervolg :D

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 19 jun 2007, 20:25

Vandaag mijn nieuwe project opgehaald, sommigen wisten het al maar nu mag het ook het interweb op.
De GL is binnenkort niet meer, maar daarvoor in de plaats komt iets anders heftigs, een groep-n versie :-).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een echt groep-n chassis, kooi en het doorlassen van het chassis zijn door Prodrive gedaan evenals de ombouw naar linksgestuurd.
Ik weet nog niet de history van dit chassis maar het verhaal is dat deze o.a. in Engeland gerallyed heeft.
Boeit me ook eigenlijk niet heel erg, ik ben er gewoon blij mee :-).
Onderzoek naar haalbaarheid WRC widebody conversie loopt nog ;).

groetjes
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 19 jun 2007, 20:33

Whoei, erg gaaf kale 8)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 20 jun 2007, 09:32

Poehee, je hebt wel genoeg vrije tijd zeg :D
Respect.

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 20 jun 2007, 09:44

Megaproject :shock: Erg stoer :!:

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 19 jul 2007, 19:31

New goodies!

Ik heb de helft van de 2 deuren, de rest (ramen en mechanismes) ligt nog in de UK, ze zijn ietwat gedeukt maar dat word weer helemaal strak gemaakt!

Afbeelding

En hier dan na jarenlang zoeken en sparen een directer stuurhuis. :-)

Het is een hagelnieuw Prodrive quick rack 13:1 (2 slagen lock to lock) LHD stuurhuis, deze zijn gemaakt voor de groep-n rallyauto's.

Nieuw niet te betalen behalve als je net als mij een mazzeltje hebt. :D


Afbeelding

Afbeelding


greetz
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 jul 2007, 19:41

Kijk dat is een knappe basis :D Loogbad, over nieuw spuiten dat chassis en ideaal om op te bouwen :)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 19 jul 2007, 20:06

Oeh je vertelde er al over op de Autogespot meeting. Wat een erg vet project man. Blijf het zeker volgen, als jij maar zorgt dat je ons op de hoogte houdt :wink:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 20 jul 2007, 05:12

RESPECT HOOR!!!! waaaat n klus..... :shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten