Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P75 , Hervatting GTR

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P59 stickertjes, remmetjes,

Bericht door Mark 320iS » 18 mar 2021, 21:32

Fantastisch! Echt, geweldig! Gewoon als circuitbak laten, rijden op straat met dit ding voegt toch helemaal niets toe.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P59 stickertjes, remmetjes,

Bericht door TLRS » 19 mar 2021, 02:25

Knippersticker is net echt!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P59 stickertjes, remmetjes,

Bericht door Djessey » 19 mar 2021, 08:35

TLRS schreef: 19 mar 2021, 02:25 Knippersticker is net echt!
Thnx! Ben daar ook echt heel blij mee :tooth:

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P59 stickertjes, remmetjes,

Bericht door Hoff » 19 mar 2021, 15:58

Mooi wark Bert!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P59 stickertjes, remmetjes,

Bericht door Djessey » 06 apr 2021, 09:33

Het is weer tijd voor een cliffhanger!

Afbeelding

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh

Bericht door daNpy » 06 apr 2021, 09:34

Rijdt ie al?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh

Bericht door Djessey » 06 apr 2021, 09:55

daNpy schreef: 06 apr 2021, 09:34Rijdt ie al?
Bovenstaande foto was gister genomen.

Eergister is deze foto genomen

Afbeelding

:bag:

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh

Bericht door E36-italia » 06 apr 2021, 10:10

daNpy schreef: 06 apr 2021, 09:34Rijdt ie al?
in welke vorm?
op de trailer? in onderdelen via de pakketdienst? :tooth: :rolling: :nana:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh

Bericht door daNpy » 06 apr 2021, 10:10

Hij reed dus :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh

Bericht door Martijn_bmw » 06 apr 2021, 10:26

daNpy schreef: 06 apr 2021, 10:10 Hij reed dus :tooth:
Dit vooral denk ik ja :tooth:

Ben benieuwd naar het verhaal :coffee:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3280
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh

Bericht door Martijn M » 06 apr 2021, 10:53

Djessey, je moet t koppie er wel bij houden he!

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh

Bericht door Vanreijmersdal » 06 apr 2021, 11:29

Het was niet onze dag idd... :(

Afbeelding

Bij mij ook niet...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh

Bericht door Luco » 06 apr 2021, 12:00

Das balen, watskebeurt?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh

Bericht door Milka » 06 apr 2021, 12:03

ziet er uit als een dikke oh oh
benieuwd naar het antwoord op de cliffhanger

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 07 apr 2021, 09:25

Afbeelding
Afbeelding

Nou, tijd voor het hele verhaal. De motor verbrande eerder al iets olie bij deacceleratie, dus eerst gekeken naar het PCV systeem en de klepseals vervangen. Sindsdien wel af en toe een paar runs gedaan op het industrieterrein en bij een maatje, en had toen nergens last van :



Daarom dus maar naar assen gegaan, ook om alle andere dingen te testen, remmen, pedalbox enz enz.

Tijdens opwarmen en de 1e ronde ook nergens last van. En tijdens de 2e ronde begon hij te roken als een gek, zo erg dat ik even dacht dat er een drijfstang uit lag. Dus meteen de auto uitgezet en uit laten rollen naar een exit.

Daarna op de paddock even gekeken, niks geks. Startmotor ging nog prima rond en dus de auto weer gestart. Daarna liep hij weer normaal al rookte hij nog wel.

Afbeelding

Op de datalog (onderste rij, blauwe lijn) is te zien dat de oliedruk heel laag is, maar wel consistent. Daar is dus ook wat mis, al zit er een nieuwe oliepomp in en nieuwe drijfstanglagers met nog geen 3 uur erop.

De achterste cilinders hebben het meeste last van de olie, de voorste het minste......temperatuur? of iets met G krachten en olie?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de ergste cilinder, nummer 8 (het ergst kwa vervuiling en olie afzetting)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vreemd genoeg zijn de zuigerringen nog gangbaar en los, en klopt de ringgap ook nog. De skirts van de zuigers vertonen iets slijtage en zouden vervangen moeten worden maar de bores zelf van het blok zien er nog prima uit (voor zover ik dat met mijn 0 ervaring kan beoordelen, heb überhaupt nog nooit de zuigers uit een blok getrokken dus algaande weg leer ik :lollerdelol: )

Dus ja, dat is waar we gisteravond zijn geëindigd. Waar komt toch al die olie vandaan....
-uit de koppen? Door een mogelijke combinatie van olieophoping in de koppen, slechte kleppengeleiders en dan een slecht aangesloten PCV systeem?
-slechte schaapveren
-???

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Erminio » 07 apr 2021, 11:13

Olie die door de uitlaat de auto verlaat, wijst meestal op een lekkage ergens in het olie circuit of via een pakking (of slechte zuigerveren) naar het olie circuit, waardoor er druk in het olie systeem komt :roll:

Zo was het iig vroeger toen ik nog zelf aan het sleutelen (experimenteren) was aan motoren :tooth:

Klote van de dag, maar wel herkenbaar helaas :?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Niels » 07 apr 2021, 12:24

Nou zal de lage olie druk niet het probleem zijn van het eruit blazen van verbrande olie (rook) maar als de oliedruk lager is dan dat zou moeten dan vermoed ik dat je niet de juiste krukaslagers hebt gebruikt. Te grote tolerantie kan zorgen voor te weinig weerstand waardoor de druk zakt.

Ik zou wel verwachten dat je dan inmiddels schade was tegen gekomen. Heb je ook getest met een olie catch can ipv de pvc?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 07 apr 2021, 13:28

Niels schreef: 07 apr 2021, 12:24 Nou zal de lage olie druk niet het probleem zijn van het eruit blazen van verbrande olie (rook) maar als de oliedruk lager is dan dat zou moeten dan vermoed ik dat je niet de juiste krukaslagers hebt gebruikt. Te grote tolerantie kan zorgen voor te weinig weerstand waardoor de druk zakt.

Ik zou wel verwachten dat je dan inmiddels schade was tegen gekomen. Heb je ook getest met een olie catch can ipv de pvc?
Krukas lagers had ik laten zitten, daar is bij een LS vrijwel nooit wat mee. Had alleen de drijfstanglagers gedaan en dat was perfect

Afbeelding

Heb er inderdaad een catchcan tussen zitten, en die was leeg.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Niels » 07 apr 2021, 13:39

Ok, enig idee waar de oliedruk op moet zitten? Heb je ook nog een compressie test gedaan voordat je de boel los hebt gehaald?

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Rolf205 » 07 apr 2021, 13:52

Misschien toch eens kritisch naar je carter/kop ontluchting kijken en zoek-de-verschillen doen met hoe het origineel zit? Bij acceleratie zit de olie achter in de kop en als je dan carterdruk krijgt, kan ie het via de klepseals naar buiten drukken. Met dit formaat blok zal je misschien ook wel idioot dikke ontluchting moeten hebben. Een standaard catch can of 1 met kleine diameter aansluitingen, kan dan ook een restrictie zijn, waardoor je meer carterdruk opbouwt. Ook het samenvoegen van ontluchtingslangen kan issues geven.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Jan Terwolde » 07 apr 2021, 13:59

Hij rookte toch juist bij deceleratie?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 07 apr 2021, 14:11

Niels schreef: 07 apr 2021, 13:39 Ok, enig idee waar de oliedruk op moet zitten? Heb je ook nog een compressie test gedaan voordat je de boel los hebt gehaald?
Geen compressietest afgelopen weekend gedaan, maar onderstaande heb ik gemaakt toen ik ook al iets last had van rook. Dit was circa 2 uur geleden (kwa motor rijtijd)

Afbeelding
Rolf205 schreef: 07 apr 2021, 13:52 Misschien toch eens kritisch naar je carter/kop ontluchting kijken en zoek-de-verschillen doen met hoe het origineel zit? Bij acceleratie zit de olie achter in de kop en als je dan carterdruk krijgt, kan ie het via de klepseals naar buiten drukken. Met dit formaat blok zal je misschien ook wel idioot dikke ontluchting moeten hebben. Een standaard catch can of 1 met kleine diameter aansluitingen, kan dan ook een restrictie zijn, waardoor je meer carterdruk opbouwt. Ook het samenvoegen van ontluchtingslangen kan issues geven.
Ik had het PCV systeem al aangepakt, normaal gesproken alleen via de koppen. Maar nu had ik een LS6 valleycover geplaatst die ook boven de nokas vent.

Op de linkerkop een grote breather om het blok te voorzien van frisse lucht, en dan de rechterkop en valleycover een afzuiging de inlaat in met een catchcan en filter ertussen. Ik heb dus ook een donkerbruin vermoeden dat dit er ergens ook mee te maken heeft....maar als hij olie door het PCV systeem zou aanzuigen dan zou de catchcan vol moeten zitten, maar zelfs de slangen zijn nog netjes en schoon.....en alleen olie dampen zouden de rook niet kunnen verklaren.

Onderstaand nog een tekening van het PCV systeem zoals ik het heb gemaakt.
Afbeelding

De rode slang is dus afzuiging, (voorkant motor op de valley cover) en rechter achterkant kop. Dat door de catchcan heen trekken en dan vacuum zuigen via de groene slang aan de achterkant van de motor. Valse lucht in de motor is geen sprake van aangezien de motor geen MAF heeft maar een MAP sensor. Maar als ik het mis heb hoor ik het ook zeker graag!
Jan Terwolde schreef: 07 apr 2021, 13:59 Hij rookte toch juist bij deceleratie?
Ja in eerste instantie wel, nu continue :bag:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Tristan » 07 apr 2021, 14:12

Heb je de klepgeleiders al gecheckt? Indien deze lekken is dat vaak ook de oorzaak van rook bij gaslos (deceleratie).

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 07 apr 2021, 14:15

Tristan schreef: 07 apr 2021, 14:12 Heb je de klepgeleiders al gecheckt? Indien deze lekken is dat vaak ook de oorzaak van rook bij gaslos (deceleratie).
Een hele goeie! Daar kwam ik dus vanmiddag ook al mee in m'n hoofd. Immers verklaart dat wel waarom de achterste cilinders zo erg zijn (dus veel olie in de kop).

De motor gaat vanavond verder uit elkaar, en dan gaat hij morgen naar het revisiebedrijf hier om de hoek waar ze hem gaan wassen (godzijdank, kan die smerige aangekoekte olie echt niet meer aanzien) en ze gaan alles na-meten.

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door E36-italia » 07 apr 2021, 14:22

Djessey schreef: 07 apr 2021, 14:11 Ja in eerste instantie wel, nu continue :bag:
Je rookt nu meer dan mijn disco :tong: (alleen wit ipv zwart)
Geen bericht uit het vaticaan gehad? zag een foto voorbij komen met zoveel witte rook, denk dat er een paar kardinalen opgewonden raakte door jouw trackday.
:gek:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten