Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P73 ,3e YouTube aflevering online

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Luco » 26 nov 2017, 13:03

De goede krassen echt niet en worden zeker niet dof, is ook geen lexaan.
Biesheuvel is dealer van de beste leverancier, leveren aan wrc teams en veel raceteams, superspul en te krijgen in diverse uitvoeringen.
Ik wil niet anders meer, in de dsc kostte me het drie a vier ruiten per seizoen, dat kost meer dan een goede kunststof ruit.
plastic4performance
e36 coupe voorruit kost standaard 450 pond tot 1000 pond en dat is dan een enduro ruit inclusief antifog.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Djessey » 26 nov 2017, 13:47

Dat zou zeker een mooie oplossing zijn, maar als ik zoiets doe wil ik het goed doen. En dan kom je uit op de Enduro Antifog a 1000 euro voor een voorruit. Dat is me echt te gek. Daar koop ik 15 normale voorruiten voor...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Luco » 26 nov 2017, 16:16

Ik had de standaard en die is echt prima voor onze doeleinden, enduro is echt voor 24uurs races.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Djessey » 26 nov 2017, 16:23

En dat is nog steeds even helder als glas? Want voor 450 pond is het t overwegen nog wel waard.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Luco » 26 nov 2017, 16:51

Yeps, volgens mij heeft biesheuvel er een paar staan, kan je kijken

Afbeelding

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Djessey » 04 dec 2017, 12:41

Na een redelijk onsuccesvolle trackday (regen regen regen) is het rijden voor mij dit jaar afgelopen, en ga ik het puntje op de i zetten.

De auto heeft zichzelf bewezen, en er staat echt een solide basis. In vergelijking, een vooruitgang op de voorgaande M3. Het enige wat nu nog rest is cosmetisch de auto afmaken. Aangezien ik dit niet zelf ga doen, is de auto voor mij nu af. De auto gaat naar de sponsor/spuiter en daar zal hij een net strak uiterlijk krijgen.

Al met al heeft de bouw een stuk langer in beslag genomen dan ik had verwacht. Het is een mooie ervaring geweest met zeer veel waardevolle leermomenten en feedback vanuit de community. Als ik het nu opnieuw zou doen zou ik wellicht alweer alles anders doen, maar ik vermoed zo dat dit na de 5e auto nog steeds zo is!

Budget
Ook ben ik binnen budget gebleven, binnen de verwachte 8-10K. Ik ben begonnen met "slechts" 2k budget voor de basis, en al gaandeweg het budget maandelijks aangevuld. (Ik had echter op pagina 1 gezegd dat ik 10K budget had, maar dit was om de "gaat je niet lukken" comments buiten de deur te houden :tong: ). Ik heb concreet alle uitgaven genoteerd in een spreadsheet, en wat me opvalt is dat ik minimaal 1000-1500 euro had kunnen besparen met meer ervaring, dingen als gebruikte luchtmassa meters, lambda sensoren, meerdere keren verf moeten halen enz... laat dit een les zijn voor iedereen die net zo eigenwijs en budgetgedreven is....uiteindelijk betaal je meer als wat dat ene onderdeeltje nieuw had gekost. En een partij hoofdpijn minder....

Wat zou ik anders gedaan hebben?
  • Het kaal maken van de kas. Achteraf is hier zo veel tijd in gegaan....het bleef wel extreem goedkoop zo, maar nu ik meer contacten bedrijven en kennissen heb is me opgevallen dat een zuurbad of zandstralen niet extreem duur hoeft te zijn. Achteraf had dit het dubbel en dwars waard geweest.
  • Plastic ramen. Dit zal wellicht niet voor iedereen zijn, maar ik erger me helemaal het apenzuur aan de zeer krasgevoelige polycarbonaat ramen. Voor mij persoonlijk echt een gemis dat ik niet een anti-kras behandeling heb genomen of een duurdere variant plastic ramen.
  • De rolkooi. Nu later tijdens de bouw het gewicht steeds belangrijker werd kreeg ik spijt dat ik niet voor een Chromo kooi ben gegaan
  • Goedkoop polyester. Wat een vershrikking....slecht passende deuren en voorschermen, pure hell. Dat is de besparing absoluut niet waard geweest. Dit is echter zo voor alles, op sommige dingen moet je echt niet besparen....b-merk benzineleidingen, koppelingen enz. Het is een dure grap om al je leidingwerk van goodridge of ltec te nemen. Maar dan werkt het gewoon.
  • Geen ABS.... Daar kom ik zo nog op terug.
  • Leidingwerk en loodgietersgedoe. Achteraf had ik dit veel beter moeten uitplannen, nu is het voor mezelf nogal rommelig en had het wat strakker gekund, wat me op het volgende punt brengt
  • De planning! Ik ben dit project begonnen met grove richtlijnen, en al gaande verder gegaan. Hierdoor maak je soms toch beslissingen waarvan je later in de build spijt krijgt. Dingen als, wat wil ik nou precies met de auto?, wat is het doel, standaard schermen of verbreedde schermen, welke motor. Een duidelijk doel of visie zou erg geholpen hebben.
En nu?
Allereerst gaat de auto naar de spuiter, deze sponsor gaat de auto onderhanden nemen en een strak geheel neerzetten. Op dat moment zal de auto zowel cosmetisch als technisch echt 100% klaar zijn. Voor zo ver dat oorspronkelijk de bedoeling was dan....

Daarnaast ga ik me focussen op een van de grootse fouten die ik heb gemaakt....geen ABS. Ik heb altijd zonder ABS geraced. Dit ging prima, en reed hiermee ook 2:00 op CPZ. Ik heb nu echter de kans gehad om eens ABS te testen op een andere raceauto (Op het circuit). En man man man wat heb ik me vergist. Wat een gemak kan je hiervan hebben, daarnaast merk ik veel meer consistentie en vertrouwen in de rempunten. Dit gaat er dus als eerste weer in komen.

Verder zijn er nog talloze plannen en ideeën. Maar als ik 1 ding geleerd heb dan is het wel dat je de punten en projectjes 1 voor 1 moet afwerken. Overal tegelijkertijd inspringen en aan beginnen dat schiet niet op.

Afbeelding

DF lezers, bedankt voor jullie interesse in dit topic. En hopelijk is dit slechts het begin! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Jan-Willem » 04 dec 2017, 13:30

Weer een ervaring rijker!
Erg knap dat je alles zelf gedaan hebt :thumbup:

Als je voor ABS gaat zou ik voor de 4 kanaals abs gaan van een e36 met asc+t
Die remt een stuk stabieler dan de normale versie vind ik.
Ik vraag mij af of je het werkend krijgt met de e46 naven.

Percy_92
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2016, 11:12

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Percy_92 » 04 dec 2017, 13:41

love your project, looking forward to the new look when it is painted :)

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Djessey » 04 dec 2017, 14:04

Jan-Willem schreef: 04 dec 2017, 13:30 Weer een ervaring rijker!
Erg knap dat je alles zelf gedaan hebt :thumbup:

Als je voor ABS gaat zou ik voor de 4 kanaals abs gaan van een e36 met asc+t
Die remt een stuk stabieler dan de normale versie vind ik.
Ik vraag mij af of je het werkend krijgt met de e46 naven.
Bedankt! En kwa ABS heb ik al een plannetje.... :tooth:

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: E36 Raceauto, Shakedown P13!

Bericht door Sander-E46 » 04 dec 2017, 14:48

Altijd leuk om een terugblik op alle feiten te lezen, erg leerzaam ook als je zelf een auto zou willen bouwen.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E36 Raceauto

Bericht door Walter » 04 dec 2017, 20:27

.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 Raceauto

Bericht door Bert ///M3 » 05 dec 2017, 07:31

Als je standalone ABS gaat bouwen dan zou ik de Mk60 DSC unit van een E46 nemen met een CS/CSL pomp.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Raceauto

Bericht door Djessey » 06 dec 2017, 11:29

Right on the money!

Dat was precies het plan ja. Al dan niet met een CSL pomp, dat is niet nodig en is hardwarematig gelijk aan een variant gebruikt in de 2002+ E46 M3.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 Raceauto

Bericht door Reind » 06 dec 2017, 11:49

Leuke evaluatie. Ik heb echt genoten van dit draadje.

Ik vind het heel knap dat je binnen het budget bent gebleven. Spuiten en achtervleugel zou je ook nog mee moeten rekenen en dan kom je uit op 10K. Laat niet weg dat ik echt respect hebt voor deze build. Je bent er goed in geslaagd om tegen lage kosten een hele snelle auto te bouwen. Dat zie je zelden en daar heb je veel onderzoek voor moeten doen. Dat het je eerste build is maakt het helemaal bijzonder.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Raceauto

Bericht door Djessey » 13 dec 2017, 00:35

@ Reind, bedankt! Ik heb je E36 topic ook gevolgd en vind een compliment van jou dan ook erg tof!

Vandaag heb ik de auto klaargemaakt voor de spuiter. (Alles gedemonteerd) Wellicht heb ik hem dan nog deze maand terug, en anders begin Januari.

Als afsluiter nog even een korte timelapse gemaakt van het demonteren

Gebruikersavatar
lykel
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 mei 2011, 19:21

Re: E36 Raceauto

Bericht door lykel » 13 dec 2017, 09:45

Dat doe je snel XD!

Leuk zo'n timelapse. Ben heel erg benieuwd hoe strak je hem terug krijgt. Het blijft een heel gaaf project. 😉

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: E36 Raceauto

Bericht door indobesar » 13 dec 2017, 13:15

Goed bezig man! Leuk filmpje. Wat wordt de kleur? Weer kermit groen? :D

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Raceauto

Bericht door Djessey » 13 dec 2017, 14:26

Wit! Voorlopig dan...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E36 Raceauto

Bericht door Luco » 13 dec 2017, 21:48

Zeer mooi draadje en mooie auto

1 puntje van kritiek

ABS OP EEN RACEAUTO IS VOOR HOMOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOS :tooth:

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: E36 Raceauto

Bericht door MarkS » 13 dec 2017, 22:28

Dan is autosport de meest homovriendelijke sport wss. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Raceauto

Bericht door Djessey » 14 dec 2017, 08:50

Auto is bij de spuiter neergezet. Verwacht de auto loop van januari weer terug te hebben.

En dan nu een maand lang proberen stil te zitten....

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Raceauto

Bericht door Djessey » 06 jan 2018, 22:02

De auto is klaar!
Of toch niet....in mijn vorige post verklaarde ik dat de auto voor mij nu af was.....tsja dat dacht ik toen echt! En terwijl de auto dan bij de spuiter staat ga je zoeken op internet, beetje koekeloeren bij andere auto's, een beetje speuren op markplaats en tot overmaat van ramp zie je dat je vrienden langzaam wat tijd van hun snelste ronde afsnoepen..... En dan doe je toch weer wat ongewenste inspiratie op :bag:

Laten we zeggen dat de auto in December voor 95% af was. Dan zijn we nu weer op 70% :tooth:

Gister de nieuwe deuren klaargemaakt en afgegooid bij de spuiter, waarna ik de vraag kreeg of ik de koets alvast wilde.......Dus ik stond vanochtend half 8 bij de spuiter om m'n auto op te halen! Enkele delen liggen nog bij de spuiter omdat er wat meer werk aan zat,......of heel misschien omdat mijn plannen iets gewijzigd zijn. De bumper, voorschermen en oude deuren zijn in ieder geval foetsie....De vervangende moeten nog gespoten worden. Dus ik zit nog op het volgende te wachten

-voorbumper+undertray
-voorschermen
-motorkap (gaten dichtmaken van sparco hoodpins zodat ik areocatch sluitingen kan gebruiken)
-spiegels , was ik zelf laat mee...
-deuren....nieuwe.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bonus foto
Afbeelding

Dus ik ben maar direct aan de slag gegaan om de motor eruit te trekken om het ABS systeem te kunnen plaatsen
Afbeelding
Afbeelding

WAT NU?

Nieuwe deuren
Ik heb nieuwe deuren! Jazeker deuren van Rick Bosch Polyester. Deze zijn 100 maal steviger als de vorige deuren. Voor een klein bedrag van marktplaats gescoord. Bonus : Er zaten Plastic4Performance ramen in! De beste variant nog wel te verstaan. Deze zijn gevormd naar de ruiten van de OEM deur met als bonus dat ze extra stevigheid bieden (dus niet de deurstijl naar buiten trekken als je een plat raam hebt)

Nieuwe Ramen
Ja die plastic4Performance ramen....was nu wel verkocht. Hup de oude ramen op marktplaats en met lichte tegenzin een smak geld uitgegeven voor net iets betere plastic ramen. Ach ik zal nu teminste met een gerust hart weer kunnen slapen wetende dat schoonmaakdoekjes of een net te scherpe blik op mn plastic ramen geen krassen zullen achterlaten...

Nieuwe Remmen
JA als we dan toch bezig zijn met een dik state of the art ABS systeem...dan kan ik er niet van die scootmobielremmen op hebben. Ik kwam helaas een mooi aanbod tegen voor een set Willwood 6 pots remklauwen...nou vooruit.

Nieuwe Voorbumper
Ik had al een STW "style" bumper. Ofwel, namaak. Nu heb ik de kans gehad om een echte STW undertray te krijgen. En dus was de oude bumper zo verdwenen.....Maar verder was het echt een top ding hoor! hint hint koop mij!

En dan nog wat kleine dingetjes, zo zijn de polyester koplamp kapjes verdwenen. De E36 mist echt z'n smoel zonder de koplampen...dus vooruit die gaan weer terug. Daarnaast zijn mijn prototype voorschermen ook van de lijst af. Het idee was tof, de werking was top. Alleen de pasvorm en uitvoering waren matig. A-symmetrisch en slechte pasvorm. Dus daar gaan we ook iets op zoeken.

Voor de rest valt er niet zo veel meer te vertellen, ik verwacht maandag ergens 200 meter aan spaghetti draad binnen te krijgen en dan kan de ABS lol echt beginnen. Owjah! Binnenkort wat BTCC single wiper ruitenwisser porno!

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!

Bericht door 328Ti » 06 jan 2018, 23:41

Goed bezig!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!

Bericht door Tim N » 07 jan 2018, 06:53

Leuke updates weer.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!

Bericht door Sprungcasper » 07 jan 2018, 09:22

Erg leuke update weer! Jouw schrijfwijze is lekker om weg te lezen en zat dan ook met een grote glimlach. Zoiets is eigenlijk nooit klaar :ongeveer als: . Denk je het één opgelost te hebben, dient zich wel een nieuw punt aan dat verbeterd kan worden! Ga zo door

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eeuwe, Martijn_bmw en 57 gasten