Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P75 , Hervatting GTR

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36 Racer, Kopzorgen :')

Bericht door 328Ti » 02 dec 2018, 10:42

Oef.... dat klinkt heftig!! Lekkerrr

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)

Bericht door jos_br » 02 dec 2018, 11:59

Goede oplossing! Benieuwd naar de nieuwe cijfertjes.

Jos.

Jan-Jaap
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11

Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)

Bericht door Jan-Jaap » 02 dec 2018, 12:40

Leuk om dit topic te volgen!

Succes en tot ziens op het circuit.

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)

Bericht door Thomas H » 03 dec 2018, 09:43

Fijn dat het gelukt is!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)

Bericht door Djessey » 03 dec 2018, 10:39

En een kleinigheidje, de achterlichten vervangen voor non-m3 variant.

Afbeelding

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: E36 Racer, Kopzorgen :')

Bericht door E36-italia » 03 dec 2018, 11:22

Erminio schreef: 02 dec 2018, 10:13 Klinkt netjes, ben benieuwd wat eruit komt nu :roll:
ik verwacht een samenstelling van CO, HC, NOx, H2O, CO2, N2, SO2, O2 en wat PM? :whistle:

Sorry, kon het niet laten ;-)

Online
Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: E36 Racer, Kopzorgen :')

Bericht door Erminio » 03 dec 2018, 12:39

:lezen:
Laatst gewijzigd door Erminio op 03 dec 2018, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: E36 Racer, Kopzorgen :')

Bericht door Erminio » 03 dec 2018, 12:40

ik verwacht een samenstelling van CO, HC, NOx, H2O, CO2, N2, SO2, O2 en wat PM? :whistle:

Sorry, kon het niet laten ;-)
Voor mij graag "Medium Rare" alstublief :blink: :blink: :hungry: :hungry:

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: E36 Racer, Kopzorgen :')

Bericht door E36-italia » 03 dec 2018, 13:43

Erminio schreef: 03 dec 2018, 12:39:lezen:
ik moest het ook even opzoeken hoor :lol:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)

Bericht door Djessey » 04 jan 2019, 22:40

Vleugel is eindelijk gespoten, nu alleen nog even bestickeren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1558
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: E36 Racer

Bericht door Rogerb » 04 jan 2019, 22:49

Nice!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E36 Racer

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 jan 2019, 10:21

Dikke auto hoor!!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer

Bericht door Djessey » 21 jan 2019, 09:48

Vrij weekend, dus maar eens begonnen met het schoonmaken van het blok zelf. Concrete plannen om het blok erin te leggen zijn er nog niet, maar het is wel zo lekker dat alles klaar is mocht ik de swap willen doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pulley, timing cover, carterpan moeten er nog vanaf, dus zodra ik deze los heb ga ik die ook aanpakken. Wellicht komt er een ATI demper op ipv de standaard pulley.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door Djessey » 23 jan 2019, 10:55

Het druppelt allemaal langzaam binnen! Er komt een GS6-53DZ 6-bak achter van een 3L M57 diesel. Deze ligt al in de berging, moet nog even schoongemaakt worden.

Tevens de laatste onderdelen voor de aandrijflijn binnen gehad!
Afbeelding

Ook is de Accusump binnen, een systeem die mijn oliedruk aanvult. Dit werkt met een cilinder welke olie bevat met intern een zuiger en luchtdruk. Dit wordt per slang tussen de oliekoeler retourleiding gezet met een slimme klep. Deze klep gaat open zodra de oliedruk onder X psi valt. Dit is instelbaar. Nadat de klep merkt dat de druk weer voldoende is zal het systeem zich weer vullen met olie voor de volgende bocht.

Al met al een veelgebruikte oplossing op LS motoren, en met goed resultaat. Op youtube zijn filmpjes te vinden waarbij men met een datalogger over het circuit gaat. Daarbij kan je duidelijk zien wanneer de Accusump inspringt, en wat het verschil is met een rondje zonder accusump.

Uiteraard komt er ook een aangepaste oliepomp, carterpan en carterschotjes in om alles heel te houden.

Wat mist er nog nog voor de swap? Uitlaatspruitstukken en motorsteunen. De motorsteunen ga ik zelf maken, de uitlaatspruitstukken moet ik nog even over nadenken. Er zijn wel spruitstukken te koop van CXracing voor rond de 5-600 dacht ik.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door ///Joost » 23 jan 2019, 11:18

Mooi systeem, zo'n accusump. Ik had er nog nooit van gehoord. Het klink een beetje alsof het de voordelen heeft van een dry sump, maar niet de nadelen van een extra reservoir en extra pomp. Plus je kunt het monteren waar je wil.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door Djessey » 23 jan 2019, 11:25

Klopt! Accusump is een beetje een halve stap naar een drysump. Al is een echt drysump systeem natuurlijk niet te vergelijken...in werking en prijs :)

Zo'n LS1 z'n achilleshiel is het oliesysteem, dat moet je gewoon op orde hebben. Veel mensen zeggen dat een quart olie extra, samen met een hoge druk pomp genoeg is. Maar ik neem liever een stap extra. Had uitgebreid reviews en ervaringen opgezocht, waaronder mensen die met dit systeem op een "stock" LS1 24uurs races hebben gereden zonder tussentijdse revisies.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door Harrie D » 23 jan 2019, 12:08

Ik zie een PMC kitje ;)
Heb je er ook een verlengstukje bij voor de ingaande as van de versnellingsbak of haalt ie het zo ook ?

Als je de spruitstukken hoe dan ook moet verlassen zou ik gewoon de goedkoopste pakken die je kan vinden, of zelfs alleen maar de flenzen bestellen met een voorraad lasbochtjes & buis.
Maar aan de andere kant van de plas zijn er vast wel kant & klare kitjes te koop om een LS in een E36 te duwen, maja, kost duur meestal ;)

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door SlowCo » 23 jan 2019, 12:25

Zelf heb ik ook zo'n AccuSump systeem gehad op een sportwagentje lang geleden. Een bijzonder voordeel vond ik de mogelijkheid om, voor het starten, de AccuSump open te kunnen zetten zodat het motorblok al oliedruk kreeg voor de krukas z'n eerste omwentelingen maakte. Zeker bij wagens die je soms wat langer niet gebruikt en waar dus zowat alle olie weer in het carter gelopen is. Bij mij bleef de AccuSump zeker twee weken op druk. Dus voor het afsluiten van de AccuSump even wat oliedruk opbouwen (toerental omhoog) met de klep open, de klep van de AccuSump dicht en dan pas de motor afzetten.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door Joy » 23 jan 2019, 12:34

Mooie aanpassingen. Ik zie dat de auto nu flink laag ligt. Kom je daarmee weg geometrisch gezien? Dit lijkt aardig op de STW rijhoogte en die hebben al hun ophangingspunten totaal anders zitten om met die rijhoogte om te gaan.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door Djessey » 23 jan 2019, 12:36

SlowCo schreef: 23 jan 2019, 12:25 Zelf heb ik ook zo'n AccuSump systeem gehad op een sportwagentje lang geleden. Een bijzonder voordeel vond ik de mogelijkheid om, voor het starten, de AccuSump open te kunnen zetten zodat het motorblok al oliedruk kreeg voor de krukas z'n eerste omwentelingen maakte. Zeker bij wagens die je soms wat langer niet gebruikt en waar dus zowat alle olie weer in het carter gelopen is. Bij mij bleef de AccuSump zeker twee weken op druk. Dus voor het afsluiten van de AccuSump even wat oliedruk opbouwen (toerental omhoog) met de klep open, de klep van de AccuSump dicht en dan pas de motor afzetten.
Klopt! Je hebt inderdaad mechanische kleppen en elektrische kleppen. Ik heb de elektrische variant die ook vanuit de cabine gebruikt kan worden met een schakelaar.
Harrie D schreef: 23 jan 2019, 12:08 Ik zie een PMC kitje ;)
Heb je er ook een verlengstukje bij voor de ingaande as van de versnellingsbak of haalt ie het zo ook ?

Als je de spruitstukken hoe dan ook moet verlassen zou ik gewoon de goedkoopste pakken die je kan vinden, of zelfs alleen maar de flenzen bestellen met een voorraad lasbochtjes & buis.
Maar aan de andere kant van de plas zijn er vast wel kant & klare kitjes te koop om een LS in een E36 te duwen, maja, kost duur meestal ;)
Yup PMC! Pasvorm is prima, en dit vliegwiel is vrij hoog. Je hebt dus geen verlengstukken nodig. Alles past direct zonder gedoe. Wellicht dat de startmotor niet past omdat daar meerdere varianten van zijn maar dat komt wel goed.

Ik heb dus ook overwogen om zoals je zei, een set goedkope headers te nemen en deze voor delen te gebruiken. Maar daar ga je al, setje long tube headers kost toch 250 euro ex verzenden. Dus 300-350 voordat je het in Nederland hebt als het meezit. Dan zou je voor 200 extra een setje pasklare e36 headers hebben, naja dat schiet dan ook niet op.

Dus denk dat het de CXracing headers worden, of compleet van scratch een setje maken. Nadeel van de CX racing is dat die uitgaan van hun motorsteunen, de XC ls1 e36 steunen die leggen de motor een heel klein beetje schuin voor extra ruimte aan de ABS zijde...naja dat idee vind ik niet prettig. Moet gewoon recht....omdat ik dat vindt. :tooth:
Joy schreef: 23 jan 2019, 12:34 Mooie aanpassingen. Ik zie dat de auto nu flink laag ligt. Kom je daarmee weg geometrisch gezien? Dit lijkt aardig op de STW rijhoogte en die hebben al hun ophangingspunten totaal anders zitten om met die rijhoogte om te gaan.
Uiteraard! Anders is er niet mee te sturen. Een korte greep uit het assortiment :

Afbeelding

Aangepast subframe met verhoogt draaipunt, verlaste wielkuipen, custom draagarmen, rolcentrum spacers enz. en uiterst precies en met niet minder dan het beste van t beste gereedschap bumpsteer vrijwel compleet op 0 gekregen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Djessey op 23 jan 2019, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door Joy » 23 jan 2019, 12:42

Ah kijk, dat zijn de doordachte aanpassingen. Tof hoor.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door Harrie D » 23 jan 2019, 12:45

PMC heb ik ook niets over te klagen idd (al heb ik er nu wel een geveerde plaat in zitten omdat rijden op lage snelheden niet echt fijn was, maar voor een pure circuitauto maakt dat wat minder uit)

Zou ik ook doen met die motorsteunen, dat is de reden dat ik ze ook gewoon zelf maak (en het is ook het makkelijkste werkje van een motorswap)

Wat ik bij m'n 1UZ overigens gemerkt heb is dat de uitlaat aan de bestuurderskant bijzonder ongelukkig uitkomt (erger dan bij de E30, vooral door de stuuras)
Passagierskant is geen probleem, daar heb je vrij veel ruimte.
Nu heb je met die LS1 wat smallere koppen, dus dat scheelt wel.
Het hangt dr ook vanaf of je er maximaal atmosferisch vermogen uit wil trekken of gewoon gelukkig bent met 350-400pk en een sloot koppel, in het laatste geval komen je spruitstukken veel minder nauw qua vorm.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door Djessey » 23 jan 2019, 12:50

Harrie D schreef: 23 jan 2019, 12:45 PMC heb ik ook niets over te klagen idd (al heb ik er nu wel een geveerde plaat in zitten omdat rijden op lage snelheden niet echt fijn was, maar voor een pure circuitauto maakt dat wat minder uit)

Zou ik ook doen met die motorsteunen, dat is de reden dat ik ze ook gewoon zelf maak (en het is ook het makkelijkste werkje van een motorswap)

Wat ik bij m'n 1UZ overigens gemerkt heb is dat de uitlaat aan de bestuurderskant bijzonder ongelukkig uitkomt (erger dan bij de E30, vooral door de stuuras)
Passagierskant is geen probleem, daar heb je vrij veel ruimte.
Nu heb je met die LS1 wat smallere koppen, dus dat scheelt wel.
Het hangt dr ook vanaf of je er maximaal atmosferisch vermogen uit wil trekken of gewoon gelukkig bent met 350-400pk en een sloot koppel, in het laatste geval komen je spruitstukken veel minder nauw qua vorm.
Inderdaad, de bestuurderskant is vrij krap. Nu heb ik gelukkig al een apart ABS systeem erin met een nieuwe beugel. Dus die zit al even aan de kant. Maargoed, stuurkolom zit er ook nog.....

Afbeelding

Ben toch bang dat ik toch de ABS pomp naar binnen moet verplaatsen als ik dit zie :dood:

Maarja..... als ik dan toch headers ga maken. Dan in een formaat dat ik er niet over 3 jaar opnieuw aan hoef te beginnen. Ik denk dat meer als 500pk bovendien flink overkill is voor deze auto. 500pk met dit gewicht.... :hot:

Dat alles ter zijde, ik ga de LS1 niet op korte termijn inbouwen. Ik wil het blok opbouwen, en alles klaar hebben liggen. Mocht ik dan besluiten dat ik hem erin wil, dat het in een weekje kan.

Eerst wil ik het uiterste uit de auto halen zoals hij er nu bij staat, ik moet nog erg veel aan m'n eigen stuurkunsten werken voordat ik meer PK's in de mix gooi.

En om de sfeer een beetje neer te zetten, dit filmpje heeft mij ervan overtuigt dat dit een goed idee was. :lol:

Vanaf 4:00 ongeveer.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door ///Joost » 23 jan 2019, 13:06

Whoa, wat een geweld man! Fantastisch! Dit is op VIR toch? :df:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - LS1 Swap?

Bericht door Djessey » 23 jan 2019, 13:09

///Joost schreef: 23 jan 2019, 13:06 Whoa, wat een geweld man! Fantastisch! Dit is op VIR toch? :df:
"E36 LSX VIR TEST" is idd op VIR opgenomen ja :rolling:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], jvb, krentenbol, Majestic-12 [Bot] en 98 gasten