Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P73 ,3e YouTube aflevering online

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - Foto's nieuwe vleugel en decals @P26

Bericht door Djessey » 04 feb 2019, 19:33

SanderZ schreef: 04 feb 2019, 16:45 Stw auto's stonden ook altijd zo laag, dus waarom zou het niet kunnen?
Omdat het op een standaard E36 de hele geometrie van het onderstel om zeep helpt.

Aangezien de meeste mensen het onderstel niet aanpassen ga je er al snel van uit dat een auto zo laag als deze gebouwd is door 'n debiel :bag:

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: E36 Racer - Foto's nieuwe vleugel en decals @P26

Bericht door Erminio » 04 feb 2019, 22:43

Geometrie is idd een dingetje :blink:
Ben wel eens te breed gegaan (lees ver buiten de grens van de standaard geometrie vd auto), maar dat is gewoon eng.
De auto doet dan dingen die je niet verwacht :duh:

Heb hier uitleg over gekregen van Donald van Intrax, maar dat gaat erg diep zeg maar :hot:
Die heeft het over "het virtuele zwaarte punt van de auto, wat dan onder het asfalt ligt en de wegligging negatief beinvloed" :hosanna: :forum:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - Foto's nieuwe vleugel en decals @P26

Bericht door Djessey » 05 feb 2019, 08:29

Erminio schreef: 04 feb 2019, 22:43 Geometrie is idd een dingetje :blink:
Ben wel eens te breed gegaan (lees ver buiten de grens van de standaard geometrie vd auto), maar dat is gewoon eng.
De auto doet dan dingen die je niet verwacht :duh:

Heb hier uitleg over gekregen van Donald van Intrax, maar dat gaat erg diep zeg maar :hot:
Die heeft het over "het virtuele zwaarte punt van de auto, wat dan onder het asfalt ligt en de wegligging negatief beinvloed" :hosanna: :forum:
Haha klopt, dat heeft te maken met je rolcentrum. Wat dus eigenlijk een groot hefboomeffect is. Staan wel wat leuke video's op YouTube die het visueel uitleggen.

Sporing voorzijde heb ik nu zo aangepast dat ik m'n spoorbreedte kan aanpassen doordat de draagarmen aan de subframe zijde met een unibal op lang schroefdraad zit. Hiermee kan ik dus de spoorbreedte groter maken zonder dat de afstand tussen wielhub en 't midden punt van je band groter wordt. (maw, grote et waarde of spacers)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: E36 Racer - Foto's nieuwe vleugel en decals @P26

Bericht door MartijnGizmo » 05 feb 2019, 09:01

Djessey schreef: 04 feb 2019, 19:33
SanderZ schreef: 04 feb 2019, 16:45 Stw auto's stonden ook altijd zo laag, dus waarom zou het niet kunnen?
Omdat het op een standaard E36 de hele geometrie van het onderstel om zeep helpt.

Aangezien de meeste mensen het onderstel niet aanpassen ga je er al snel van uit dat een auto zo laag als deze gebouwd is door 'n debiel :bag:
Prettig gestoord is net wat anders dan debiel gelukkig! :tooth:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - Foto's nieuwe vleugel en decals @P26

Bericht door Djessey » 17 feb 2019, 20:33

Ondertussen niet bijzonder veel te vermelden, behalve dan alles wat er in de tussentijd impulsief is gebeurt....en dat is nogal wat.

Dan wordt je wakker, zie je een mooi setje remmen op marktplaats staan en stap je meteen in de auto. Voor weinig deze prachtige set willwoods met AP 360mm schijven en bells voor een e36 kunnen ophalen.

Afbeelding

Met nog 2 complete sets CL RC6 blokken en 1 set Ferodo's, nog helemaal nieuw.

Bijgeleverde brackets waren voor een E92, dat ging dus niet passen. Dus even bezig gegaan met nieuwe brackets.

Afbeelding
Afbeelding

Dus dat wordt weer frezen......

Verder komt er een moddervette 40mm stabilisatiestang op, foto's daarvan volgen nog. Ook is er een AIM MXL datalogger besteld, alleen is mijn transactie niet goed doorgekomen waardoor de betaling blijft hangen...kan dus nog 2-4 weken duren voordat het verholpen is en ik mn spullen krijg, lekker dan zo'n wereldbetaling via de Rabobank!

Tot slot krijgen de JRZ dempers een opfrisbeurtje en dan kunnen we in Maart lekker gaan rijden!

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: E36 Racer - Foto's nieuwe vleugel en decals @P26

Bericht door Bokkepoot » 17 feb 2019, 21:00

Mooie remmerij, die C-hook ziet er wel cool uit zeg..

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - Foto's nieuwe vleugel en decals @P26

Bericht door Djessey » 08 mar 2019, 20:15

Nou, dat zit ook in elkaar!
Afbeelding
Afbeelding

Doel was om morgen vrij botsen te gaan rijden, maar helaas zijn de dempers niet terug van revisie. Dus t weekend rust!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: E36 Racer - Foto's nieuwe vleugel en decals @P26

Bericht door TurboClouseau » 08 mar 2019, 20:55

Mooi!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 Racer - Foto's nieuwe vleugel en decals @P26

Bericht door Bert ///M3 » 08 mar 2019, 21:07

Djessey schreef: 17 feb 2019, 20:33 Ondertussen niet bijzonder veel te vermelden, behalve dan alles wat er in de tussentijd impulsief is gebeurt....en dat is nogal wat.

Dan wordt je wakker, zie je een mooi setje remmen op marktplaats staan en stap je meteen in de auto. Voor weinig deze prachtige set willwoods met AP 360mm schijven en bells voor een e36 kunnen ophalen.

Afbeelding

Met nog 2 complete sets CL RC6 blokken en 1 set Ferodo's, nog helemaal nieuw.

Bijgeleverde brackets waren voor een E92, dat ging dus niet passen. Dus even bezig gegaan met nieuwe brackets.

Afbeelding
Afbeelding

Dus dat wordt weer frezen......

Verder komt er een moddervette 40mm stabilisatiestang op, foto's daarvan volgen nog. Ook is er een AIM MXL datalogger besteld, alleen is mijn transactie niet goed doorgekomen waardoor de betaling blijft hangen...kan dus nog 2-4 weken duren voordat het verholpen is en ik mn spullen krijg, lekker dan zo'n wereldbetaling via de Rabobank!

Tot slot krijgen de JRZ dempers een opfrisbeurtje en dan kunnen we in Maart lekker gaan rijden!
Doe je ook iets met je voorveren? Anders kon een 40mm stabi op de auto kwakken wel eens een naar resultaat geven :blink:

Waar ik op zou mikken is iets stuggere achterveren als voor zodat je ride frequency achter +/- 10% hoger is. Normaal is dat op een E36 met racevering niet te doen maar als je met roll center correction kits gaat werken plus 40mm stabi's dan moet je een eind komen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - LS1 DCT?

Bericht door Djessey » 31 jul 2019, 22:53

Het is weer eens tijd om het topic een beetje bij te werken, er is sinds de laatste post erg veel gedaan, erg veel uit de hand gelopen ook, en erg veel slechte keuzes gemaakt...over die "slechte" keuzes zullen jullie dadelijk alles lezen :blink:


REMMEN
Een van mijn laatste posts ging over de nieuwe remmen. Ik had net adapters gemaakt, en de remklauwen op de auto gemonteerd. Zag er geweldig uit. Was ook erg tevreden totdat ik mijn velgen weer wilde monteren...mijn grote 18 inch velgen. Ja die paste dus niet meer....:bag:
Afbeelding

Na wat zoeken had ik uiteindelijk nog 2 sets velgen die wel pasten (van de ruim 10 sets die ik had). Naja, een probleem voor een andere keer. 1 set slicks en.....1 set reserve slicks. Die regenbanden komen na de zomer wel weer :blink:
Afbeelding

Hierna heb ik kort een paar keer gereden op trackdays, maar je verwacht het niet : de rembalans was ver te zoeken. Er moest achter dus ook zwaarder geschut komen. Zo gezegd zo gedaan, marktplaats in de gaten gehouden voor een paar frisse 4 pot willwoods, en kwam uiteindelijk een set tegen bij een maat die overstapte naar iets anders. Vervolgens adapters gemaakt voor de achterzijde, en de boel pas gemaakt.

AfbeeldingAfbeelding

Nadat de remmen helemaal in orde waren was er iets wat ik al een heel lange tijd wilde doen. Motorsport ABS. Ik had voor mezelf besloten dat ik eerst de rem-setup helemaal perfect wilde hebben, en daarna aan de ABS zou gaan. Nou dat punt was dan eindelijk daar, en zo heb ik de boel omgebouwd naar motorsport abs. En laat ik je vertellen, wat een geweld! Remmen kan op oude slicks met grofweg 1.4G consistent, en met genoeg downforce en verse slicks zijn piekmomenten van 2G mogelijk!

Even simpele demonstratie




VANOS
Nadat de remmen dus redelijk voor elkaar waren merkte ik dat de motor niet helemaal deed wat hij moest doen, aangezien het een 16? jaar oud blokje is, toch maar eens de vanos opengemaakt.
Afbeelding

Op aanraden van P motorsport heb ik er teflon seals in gezet. De oude seals waren dusdanig versleten dat ze zuiger vrijwel los in de vanos unit lag. Na het vervangen was het verschil direct merkbaar.



STABI
Aangezien de auto toch erg last had van rol besloot ik om eens een iets dikkere stabilisatorstang te proberen. Dat werd dus uiteindelijk een 40x2mm steigerpijp.
Afbeelding
Wat een verschil maakt dat zeg! Allemachtig, de auto snijd nu door de bochten alsof het een kart is. Achter zit er ook nog een dikkere "standaard" stabilisatorstang. Maar die mag zelfs nog iets steviger....



DEMPER REVISIE
Iets wat ook nog op mijn lijstje stond was revisie van de schokdempers, immers was de set al bijna 10 jaar oud. En had hij al ruim 3 jaar in de kast gelegen alvorens ik ermee aan de slag ging. Na een weekje bij JRZ te hebben gelogeerd (wat blijkbaar een 5 sterren tent , aldus de rekening)

JRZ heeft de dempers flink onder handen genomen, en dat was wel nodig ook. Er kwam een hele waslijst naar boven met de nodige reparaties, enkele daarvan verklaarde ook wat problemen met 1 demper, die deed vrijwel niets meer door een afgebroken interne nippel, of zo heb ik me dat laten uitleggen. Naderhand nog netjes de dempers laten testen en alles was weer zoals het hoort te zijn.
Afbeelding

Ook na montage en testen, direct het verschil merkbaar. De auto is veel rustiger en, en heeft veel meer een spoor wat hij volgt, in plaats van wat zweverig door de bochten te gaan.


WIELKASTEN ACHTER
Met al die focus op wegligging kwam ik een mooie weegschalen set tegen, waarmee ik de auto kon uitwegen. Helaas werd al snel duidelijk dat de achterkant flink omlaag moest om een 50/50 gewichtsverdeling te behalen. Hier was echter niet genoeg ruimte voor in de achterschermen, en overfenders of de slijptol erin zetten zag ik absoluut niet zitten. Na wat wikken en wegen besloten om de binnen wielkast te vergroten door de binnenwand weg te halen.

Hierna kon de auto dan eindelijk zo laag als het moest, met 240/640/R18 slicks was dit nogal een uitdaging!
Afbeelding
Mijn inner stanceboy was ook meteen dik tevreden. Nou door naar het uitlijnen,

Afbeelding
Ja ja, die 1200 gram van de achterbumper had er ook eigenlijk bij moeten zitten. Nu was ik wel al zover dat ik het gewicht van de rijder (ik) had gesimuleerd door een paar zakken zand in de bestuurdersstoel te leggen. Dat kwam erg dicht in de buurt :blink:



DASHBOARD
Ik wilde al enige tijd een degelijk dashboard/display. Nu kwam ik een mooie deal tegen voor een AIM MXL dashboard met GPS unit. Zo gezegd zo gedaan, geld overgemaakt. Nou wat een gezeik kwam daar uit voort zeg. Na 4 weken had die vent nog steeds geen geld ontvangen (bank in Engeland). Na een onwerkelijke hoeveelheid heen en weer bellen bleek dat die het geld op z'n spaarrekening gestort had gekregen....pff. Naja prima, dus hij eindelijk dat ding mijn kant op gestuurd. Dash+GPS....(Die GPS...dat is belangrijk want die sensor is 350 euro, en ik had die hele bende voor 600 overgekocht).

Puntje bij paaltje komt alles binnen,....geen GPS. Die zou hij nog na sturen. Ik met m'n stomme kop dus al die ellende ingebouwd. Desondanks erg blij mee.
Afbeelding

2 weken later kreeg ik dan eindelijk de GPS binnen...zo dacht ik. Nee hoor, het was een infrarood sensor (van enkele tientjes). Ik was er helemaal klaar mee, heb de bende teruggestuurd en m'n geld terug gekregen. Daarna, alsof het zo had moeten zijn zie ik op eBay een 10 jaar nieuwer AIM dash. Een AIM MXS....voor 350 pond. Dus meteen een berichtje gestuurd en enkele dagen later mijn goedkopere...nieuwere en betere dash binnen. Ook dat maar geplaatst (immers had ik nu ervaring met het plaatsen van een AIM dashboard :bag: )
Afbeelding



ELLENDE!
Dan EINDELIJK lekker genieten, en eens rijden met dat ding! Aldus...dat dacht ik. Lekker vroeg naar Vrij Rijden om een paar rondjes testpiloten te ontwijken.
Afbeelding

Maar helaas, het had niet zo mogen zijn. Er brak iets af, en ik was de auto kwijt. Terug naar het paddock en de schade maar bekijken....een afgebroken fusee pen.
Afbeelding
Afbeelding

Game over dus, eenmaal thuis de andere zijde bekeken. Hoewel deze op het oog prima was, kon je met een goede camera haarscheurtjes tussen het draad zien....
Afbeelding
Hierna besloten dat het hele ontwerp niks was, en dat dit sterker moest. Van M12 moest dit naar M16 fijndraad. Een nieuw ontwerp op de computer gemaakt. De fusees aangepast voor de nieuwe pennen, en de boel laten frezen/draaien.

Afbeelding
Hierna nergens last meer van gehad. :tooth:

VEILIGHEID!
Van al dat vele niet-vaak-rijden vond ik dat het tijd was voor een upgrade als het gaat om persoonlijke bescherming, en bragging rights. Dus daar moest een nieuwe helm komen. Zonder gekkigheid, ik wilde al enige tijd een helm met hans clips, en een helm die ik echt had uitgekozen voor mijn formaat hoofd, en niet een helm die goedkoop was via marktplaats,en die wel "ok" past. Dit had ik echt veel eerder moeten doen, niet alleen is de pasvorm veel beter, het zicht wat je hebt met een goed passende helm maakt het rijden veel fijner en voor mezelf ook wat rustiger, je voelt je minder ingepakt.
Afbeelding

DE FOTOS
Na bovenstaande items, dan laatst toch even lekker kunnen raggen op Assen en Zandvoort. Was was dat heerlijk zeg, alles zat mee. De auto gaf geen kik, en heb de motorkap niet eens hoeven opendoen. Top!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EN NU DAN?!
Aangezien ik natuurlijk niet te lang een volledig functionele auto kan hebben moest ik opzoek naar iets anders om te vervangen. Na een korte blik op de auto, was ik eruit. Ik had het in het begin van mijn verhaal over slechte keuzes? Nou dit wordt hem :

LS1 motorswap met een M4 DCT versnellingsbak

Ja ja, als je dan toch ff aan de slag gaat. Dan maar meteen goed ook! Dus hup, niet stilzitten, motor eruit!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dat is waar we nu zijn! Ondertussen ben ik druk bezig met het maken van motor/bak adapterplaten en een custom vliegwiel. En nog vele andere sub-projecten voor deze swap. Ik ben in ieder geval erg enthousiast om met dit slechte plan aan de slag te gaan. Updates zullen dan ook hopelijk wat consistenter volgen. (Op instagram kan je ook in de gaten houden hoe het ervoor staat)

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Crookie » 31 jul 2019, 23:15

Dat wordt schakelen aan het stuur :df:

Gaaf!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door RJK » 31 jul 2019, 23:23

Die LSx motoren vind ik geweldig. Ik ga ‘m volgen hoor dit draadje!

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door DF-user-13935 » 31 jul 2019, 23:31

Gaaf. Heel gaaf. Ueber!

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Hitz » 31 jul 2019, 23:36

Wow wat ontzettend gaaf! Ik vroeg me al af waar die bak aan zou komen, dit had ik niet verwacht!

:clap:

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door jacobt » 31 jul 2019, 23:36

Leuk om te lezen wat je allemaal doet,
Mooie plaatjes erbij. Vermakelijk !! Thanks

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door indobesar » 31 jul 2019, 23:51

Lekkere update! Je schrijft leuk en mooie foto's.

Doe je alles zelf en wanneer wil je de shake-down doen? :)

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Djessey » 31 jul 2019, 23:56

indobesar schreef: 31 jul 2019, 23:51 Lekkere update! Je schrijft leuk en mooie foto's.

Doe je alles zelf en wanneer wil je de shake-down doen? :)
Thanks! Ik doe alles zelf. Maar heb een maat welke een zwak heeft voor slechte ideeën. Hem heb ik meegesleurd in dit avontuur en zo vogelen we samen een beetje alles uit. Ik "hoop" met een maand of 4 alles af te kunnen ronden. Wil er wel flink vaart achter zetten!
Hitz schreef: 31 jul 2019, 23:36 Wow wat ontzettend gaaf! Ik vroeg me al af waar die bak aan zou komen, dit had ik niet verwacht!

:clap:
Yess! Een oeroude 5.7 liter V8 met 1 nokas en pushrods, samen met een hypermoderne DCT bak, flippers op het stuur en 40ms schakeltijd. Wat wil je nog meer!?

De bak zelf is ook binnen. Uit een 2017/2018 M4 met slechts 15.000km op de teller.
Afbeelding

Op basis van wat interne BMW documenten, en van wat ik zelf heb kunnen meten op de bak. Opgekomen met een model voor een vliegwiel...naja vliegwiel. Een vliegwiel zonder starterkrans en zonder drukgroep/koppeling.
Afbeelding

Het lastige hiervan, is het frezen/maken van die splies. Ik heb de specifiek DIN en maatvoering, maar er zijn maar weinig bedrijven die dit goed kunnen uitvoeren voor een leuke prijs. Ik heb er namelijk 2 nodig....waarom 2 vraag je je af? Nou omdat een LS1 met DCT swap zo lekker experimenteel is dat het handig is om meteen 2 auto's te bouwen. Ja dat hoor je goed, we zijn 2 circuitauto's (e36's) met LS1 DCT aan het bouwen.... :duck:

De LS1 zelf stond al een tijdje in de hoek, deze zal aankomende week opgefrist worden met nieuwe lagers, oliepomp, ketting, carterpan, pakkingen enz.
Afbeelding

Kwa motormanagement wilde we initieel de stock ECU behouden, want dat is simpel. Helaas moet de computer van de DCT bak (de GCU), kunnen communiceren met de ECU. De GCU moet namelijk ook de gasklep kunnen bedienen van de motor via de ECU. (Bij voorkeur via canbus). Dus, er moest een standalone management komen, waar ik een elektrische gasklep op kan zetten, welke via canbus te besturen is. Op basis van die informatie uitgekomen bij ECUmaster EMU Black voor beide motoren. Mocht iemand dus nog een goede tuner weten die voor een leuke prijs 2 motors kan tunen op een EMU Black, laat maar horen!
Afbeelding

Al met al zal de elektra nog het meeste werk worden. Er moet een compleet nieuwe motor + chassis + bak kabelboom komen. Dus dat wordt weer genieten!

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Sander-E46 » 01 aug 2019, 00:16

Hele gave update, mooie projecten worden dit!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door TurboClouseau » 01 aug 2019, 00:18

Wat een gave racer is dit zeg,! Dikke updates ook!

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Harrie D » 01 aug 2019, 08:33

Je hebt niet toevallig 2 reserve fuseepennen gemaakt voor die MRT spacers ? :mrgreen:

Lekker knutselproject trouwens, altijd wel leuk om vervolgens te ontdekken wat er in de praktijk gewoon helemaal niet werkt, terwijl "iedereen op het internet dat zo doet"

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Martijn_bmw » 01 aug 2019, 08:46

wat een super gave updates weer. Echt genieten om dit te lezen :)

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Djessey » 01 aug 2019, 09:09

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Motiveert weer om door te gaan :tooth:
Harrie D schreef: 01 aug 2019, 08:33 Je hebt niet toevallig 2 reserve fuseepennen gemaakt voor die MRT spacers ? :mrgreen:

Lekker knutselproject trouwens, altijd wel leuk om vervolgens te ontdekken wat er in de praktijk gewoon helemaal niet werkt, terwijl "iedereen op het internet dat zo doet"
Naja toenvallig...
Afbeelding

Maar helaas heb ik ze niet over, de auto van m'n maatje heeft ook MRT armen. En die hebben we na mijn ongelukje direct bekeken, die auto is slechts 3x de baan op geweest na montage, en ook die waren gescheurd en krom. Het ontwerp is gewoon verreweg niet sterk genoeg. Voor hem ook dus direct een set gemaakt, en voor beide auto's 1 reserve pen. De pennen zijn gemaakt van 42CrMo4.

Als je wil kan ik je wel een tekening opsturen van de pen, kan je er zelf 2 laten maken. Eventueel kan ik ze ook wel laten draaien voor je, maar ze zijn niet goedkoop.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Marc Sierra » 01 aug 2019, 11:07

Fantastisch project dit en respect voor alles wat je uitdenkt en vervolgens ook maakt! :thumbup:

Wat betreft die gebroken fuseepen, hoe zit die pen precies in de constructie en wat zijn de afmetingen? Ik heb voor mijn Sierra ook eenzelfde soort iets gemaakt, maar omdat ik ook bang ben dat het zou breken zitten ze er nu niet onder. Ik heb er destijds wat berekeningen op los gelaten, maar praktijkervaring telt toch een stuk meer. Dus ik ben erg benieuwd naar je oude en nieuwe constructie. Misschien dat dat me een beetje gevoel kan geven wat goed genoeg zou zijn.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Djessey » 01 aug 2019, 11:12

Marc Sierra schreef: 01 aug 2019, 11:07 Fantastisch project dit en respect voor alles wat je uitdenkt en vervolgens ook maakt! :thumbup:

Wat betreft die gebroken fuseepen, hoe zit die pen precies in de constructie en wat zijn de afmetingen? Ik heb voor mijn Sierra ook eenzelfde soort iets gemaakt, maar omdat ik ook bang ben dat het zou breken zitten ze er nu niet onder. Ik heb er destijds wat berekeningen op los gelaten, maar praktijkervaring telt toch een stuk meer. Dus ik ben erg benieuwd naar je oude en nieuwe constructie. Misschien dat dat me een beetje gevoel kan geven wat goed genoeg zou zijn.
Thanks! Dit is een foto van de oude pennen.
Afbeelding

Het draad aan de bovenzijde is afgebroken. Het stukje wat daaronder conisch loopt zit in het fusee. Het draad was dan ook wel erg dunnetjes vergeleken met de pen. M10 dacht ik. Door nu geen conisch gat meer te hebben moet de kracht op een andere manier overgebracht worden. Hiervoor is op de nieuwe pen het busje wat er normaal overheeft schuift, nu deel van de pen zelf. (Uit 1 stuk gemaakt). Dit vervangt het conisch gedeelte als het ware. En doordat het nu een recht toe gat van 16mm in het fusee is kan ik 16mm fijndraad gebruiken.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E36 Racer - Giga update : LS1 DCT? @P27

Bericht door Marc Sierra » 01 aug 2019, 11:19

Bedankt voor je snelle reactie. :D

Hoe dik is pen (oud en nieuw) op de plek waar hij de onderkant van het fusee in gaat? En hoe lang is de pen van het midden van de kogel aan de onderkant tot het ondervlak van het fusee?

Wel slecht dat zulke spullen verkocht worden terwijl ze geen idee hebben of het wel sterk genoeg is. Zat het conische gedeelte wel goed in het fusee getrokken? Want meestal zit dat muurvast, zelfs nadat de moer aan de bovenkant eraf is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, BMWDennis, Eeuwe, Joël D. en 58 gasten