Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P75 , Hervatting GTR

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P75 , Hervatting GTR

Bericht door Djessey » 08 nov 2016, 13:43

:lol: Na een voorstel topic te hebben geopend http://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=2&t=33438 toch ook maar een topic voor mijn nieuwe auto, de plannen hiervoor en de vragen die mij nog wakkerhouden.

Dit topic is dan ook niet over de groene E36 die nu in de stalling staat, maar over de zwarte E36 die sinds afgelopen weekend in mijn bezit is.
Afbeelding

Het idee (zal ik verderop nog wel wat specifieker toelichten)
  • E36 Coupe carrosserie
    M54B30 met MS43
    Polyester plaatwerk, inclusief dak
    Lexaan ramen rondom, inclusief achterruit
    Streefdoel van onder de 1050KG.
    sub-2min auto op zandvoort :D
Laatst gewijzigd door Djessey op 15 apr 2024, 14:13, 67 keer totaal gewijzigd.

Percy_92
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2016, 11:12

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Percy_92 » 08 nov 2016, 19:21

Like your green car really much, hope this one will as nice as the green one in the future :peace:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Reind » 09 nov 2016, 09:51

Zeker niet lullig bedoeld hoor maar als je budget extreem beperkt raad ik sterk af dit project door te zetten. Een fatsoenlijk auto bouwen gaat je echt minimaal 10-15K kosten. Er komen 101 dingen langs die je niet had verwacht maar die je toch maar meepakt. En dan loopt het flink in de papieren.

Ik heb zelf een 1050kg wegende e36 met een M52b28 motor die sub 2 minuten rijd dus kan erover meepraten. Wat is er mis met je huidige groene e36?
Laatst gewijzigd door Reind op 09 nov 2016, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Jan-Willem » 09 nov 2016, 11:03

Leuk project!

Ben persoonlijk wel bijzonder gecharmeerd van de M52B28!

Al snap ik niet waarom je een standalone wilt als je een laag budget hebt.
Pak dan de sensoren, kabelboom en ecu van een M50B25tu, een bekende van mij had alles voor €200 incl een M50 inlaat.
Ook zit er iets meer veiligheid in originele ecu

Ligt er maar net aan hoe slecht de auto is, als je een draaiframe maakt kan je zelf de auto schoonmaken.
Met een goede staalborstel op een goede slijptol gaat best snel, al geeft het wel een enorme rotzooi.
Stralen en zuren is niet goedkoop, als tijd geen probleem is zou ik het zelf doen.

De originele kabelboom kan best veel uit halen, persoonlijk zou ik er geen nieuwe draadboom voor maken vooral niet omdat je er niet heel veel kennis van hebt.
Gewoon de functies die je wilt houden een tapeje om de kabels heen met een beschrijving en dat er niet uit halen.
Dan weet je zeker dat het goed werkt en er kan weinig mis gaan.
Wel is het makkelijk om ook de tellerbak functies te behouden.

Succes met je project! :thumbup:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 09 nov 2016, 13:29

Reind schreef:Zeker niet lullig bedoeld hoor maar als je budget extreem beperkt raad ik sterk af dit project door te zetten. Een fatsoenlijk auto bouwen gaat je echt minimaal 10-15K kosten. Er komen 101 dingen langs die je niet had verwacht maar die je toch maar meepakt. En dan loopt het flink in de papieren.

Ik heb zelf een 1050kg wegende e36 met een M52b28 motor die sub 2 minuten rijd dus kan erover meepraten. Wat is er mis met je huidige groene e36?
De groene E36 heeft geen motor meer (S50B30 stukgelopen), daarnaast is de rolkooi niet naar wens. Om enkele punten te noemen

-Te dikke buizen, wanddikte van circa 4mm (nadeling gewicht)
-Rolkooi is niet netjes gelast, meer in elkaar gebakt.
-Carrosserie is lichtjes scheef, al hebben we hier zelf geen last van. (Maar het blijft toch in je achterhoofd zitten)

Ik heb je topic zelf ook aandachtig gevolgd, nu heb ik gelukkig een goed beeld van het totale kostenplaatje door de bouw van de vorige racer. Ik verwacht dan ook niet dat dit project binnen een jaar afgerond zal zijn. Ik heb iets minder als 10k voor het project opzij staan. Daarnaast komt er elke maand weer een beetje bij. Over het financiele aspect maak ik me dan ook geen zorgen, het blijft een grote som geld. Maar voor een sub-2 minuten auto is het dan wel weer erg weinig.

Het zal voor de meeste niet als de meest logische stap klinken, maar ik heb nu voor mijn gevoel geen fijne basis. Dan begin ik liever met een schone lei, dan kan ik alles op m'n eigen manier doen.

(Groene auto is ooit gekocht als trackday auto met 325, standaard remmen/onderstel waar toen de rolkooi al in zat. Maar toen was hij natuurlijk nog niet groen!)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Reind » 09 nov 2016, 13:41

Met een dergelijk budget moet je een heel eind kunnen komen. Ik dacht dat je echt helemaal geen budget had maar wel grootste plannen. Dan strand een dergelijk project snel met een hoog "was ik er maar nooit aan begonnen" gevoel. Je lijkt het goed aan te willen pakken en er ook de tijd voor wil nemen. Het hele proces is natuurlijk fantastisch om mee te maken en de e36 is een hele prettige auto om aan te werken.

Ik ga je project aandachtig volgen en mocht je vragen hebben hoor ik het graag.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Zed240 » 09 nov 2016, 17:04

Over dat ontlakken door middel van een zuurbad; ik heb me daar laatst enigszins in verdiept voor mijn eigen oldtimer, maar de conclusie is dat het erg duur is. Zonde van je budget voor een racer dunkt mij. Na het ontlakken zal je hem moeten laten coaten in zo'n bad, omdat dat zuur op elke plek komt, en de auto anders dus van binnenuit kan gaan roesten. Prijs voor het gehele proces lag volgens mij tussen de 3k en 5k in euro's.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2016, 18:06

Ik neem ook aan dat je de delen van je groene auto hergebruikt?

Uitlaatsysteem van een E36 M3 bijvoorbeeld, diff bak etc past allemaal gewoon op een M52B28. Ophangingsdelen kan je ook allemaal gebruiken.

Verder over die standalone, voordat een standalone eens fatsoenlijk afgesteld staat dan ben je meestal wel even verder. Ik zou dus eerder zelf de strategie van Reind kopieren, DME en sensoren van een M50 op de auto. Is goedkoop en ook goedkoop aan te passen.

Op zich kan je dan namelijk ook gewoon van de rest van je bedrading af. 12V op op de motorkabelboom en klaar. Je zal toch wel hier en daar war draden moeten trekken om je kabelboom met het chassis te integreren, bijvoorbeeld startmotor, tachosignaal en zo nog een paar dingen. Wat wel een groot voordeel is van een nieuwe chassiskabelboom is dat je alles apart zekeren kan en je dus veel makkelijker zoeken kan bij storingen. Ik heb nu een storing in mijn auto zitten dat af en toe de remlichten uitvallen, maar op die zelfde zekering zitten ook delen van het dashboard bijvoorbeeld. Zoek dan maar eens waar het zit.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 09 nov 2016, 19:08

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, aangezien ik van vrijwel alle kanten overweldigend hoor dat het net zo goed is om je standaard DME te gebruiken ga ik me hier eens in verdiepen.

Als ik daarmee evenveel gewicht kan besparen in elektronica en kabels, en daarbij een pak geld bespaar aan het afstellen van de auto. Dan is dat een logische zet.

Inmiddels ook besloten om de carrosserie niet te behandelen in een zuurbad, wel overweeg ik nog de optie om de carrosserie helemaal kaal te maken op een spit, en daarbij meteen de zwakke punten aanpak (verstevigingsplaten bij oa het subframe punten)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2016, 19:19

Als je naar standalone wilt dan zou ik dat niet doen uit oogpunt van een paar gram kabels die je bespaart. Dat is meer nodig als je vanuit een tunings standpunt dingen wilt doen die met het standaard managment niet kunnen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 14 nov 2016, 20:43

Ondertussen een weekje verder.

Afbeelding

Niet heel veel gebeurt, voornamelijk veel demontage en daarbij alles individueel verpakken en aanbieden op internet. Alles bij elkaar hebben de losse onderdelen die al verkocht zijn toch de auto terug betaald, en heb er nog een leuk zakcentje aan overgehouden.

Nog meer goed nieuws is dat ik nog werkelijk nergens roest ben tegengekomen, heb hem kort op de brug gehad om de uitlaat eronder vandaan te halen en ook onder niks kunnen ontdekken.

Nu de auto verder strippen, zodat hij naar de rolkooi bouwer kan. Denk dat het toch Biesheuvel gaat worden. Die lijkt het kwalitatief/prijs-technisch het beste te doen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 19 nov 2016, 19:12

Op de motor na (Even wachten tot ik de kraan kan lenen) is de carrosserie helemaal kaal
Afbeelding
Afbeelding

Nu alle geluidsdemping verwijderen, denk maar weer met een hittepistool en een plamuurmes. Dat is de vorige keer ook het beste gegaan.

Twijfel nog exteem over het doorlassen van de carrosserie.

+Extra stijfheid
+Binnenkant is netter en strakker
+Dan moet ik de ondercoating verwijderen wat ook een KG of 10 scheelt
-Auto moet op de rotisserie
-Circa 2 weken extra werk

Mezelf kennende krijg ik spijt als ik het niet helemaal 100% doe zoals het hoort, dus ik denk dat de carrosserie binnekort wel aan het spit hangt.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 20 nov 2016, 21:26

Na een weekend op m'n knieen in de auto is nu ook alle geluidsdemping weg. Heb het besluit genomen om alle kitnaden ook weg te halen. (Dit heeft structureel immers geen effect) en dan aan de rolkooibouwer overlaten welke naden het waard zijn om te lassen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door e30touring1990 » 20 nov 2016, 22:35

goed bezig! aardige stappen aan het maken zo

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 23 nov 2016, 22:18

Motor is er ook uit.
Afbeelding

Morgen even de ABS pomp en hoofdremcilinder demonteren. Daarna verder met het verwijderen van de rand-afdichting.

Wil daarna zoveel mogelijk de binnenkant spuit-klaar maken, als de rolkooi erin zit wordt het factor 1000 lastiger om binnenin te werken, laat staan te schuren en doen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 25 nov 2016, 22:38

Even een korte ingeving om de auto wellicht zilver te spuiten, maar na een kort proefje toch maar besloten om het bij wit te houden.
Afbeelding

Nu de rest van het weekend verder met het schoonmaken van de carrosserie.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4861
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Tom V » 26 nov 2016, 09:18

Leuk project om te volgen!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 26 nov 2016, 17:13

Tom V schreef:Leuk project om te volgen!
Bedankt! Ik probeer het interessant te houden.

Vandaag met wat precisie gereedschap de achterruit laten verdwijnen.
Afbeelding

En verder met het weghalen van alle kitresten.
Afbeelding

Nu links nog....
Afbeelding

Tot slot nog wat roest tegengekomen, moet nog bedenken wat ik daarmee ga doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1558
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Rogerb » 26 nov 2016, 19:37

Met een hamer is lekker snel :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 28 nov 2016, 18:59

Ook de hoedenplank moest ruimte maken, structurele integriteit wordt door de rolkooi in stand gehouden. Samen met een plaatje tussen de B-stijl en de kooi.

Afbeelding

Nu wachten tot m'n punt-las boortje binnen is zodat ik de losse stukjes netjes weg kan halen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 29 nov 2016, 20:56

Nu even de carnage van gister netjes gemaakt, alle overige stukjes staal weggehaald.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door MartijnGizmo » 30 nov 2016, 08:27

Zo, die is al flink kaal! :)

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 04 dec 2016, 18:59

Sorry voor de wisselende foto kwaliteit, heb niet altijd de DSLR bij me.

Nog 'n dag of 2 aan werk en dan is hij klaar voor de rolkooi, wil zo veel mogelijk gedaan hebben voordat de kooi erin gaat. Schuren slijpen en werken is geen doen als de kooi erin zit.

Afbeelding

Heb het nog niet kunnen wegen, maar schat dat er zo'n 12-14KG aan geluidsdemping uit is gekomen. Zal het wel wegen zodra ik een weegschaal kan vinden.

Afbeelding

Overal de lijm weg, zelfs de kleinste hoekjes.

Afbeelding

En zo staat hij er nu bij.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Djessey's E36 racer project

Bericht door Djessey » 04 dec 2016, 19:31

Tot slot, volgende week Vrijdag gaat hij naar de kooi-bouwer.

Weet nog niet 100% zeker hoe ik de kooi wil hebben, de voorzijde wil ik zoals hier afgebeeld
Afbeelding
(Auto van verhuijl)

Met een hoofdbeugel met daarin een kruis.

Alleen de achterzijde ben ik nog niet helemaal over uit, wel of niet naar het subframe. En hoe precies.

Iemand die ervaring heeft met kooien in e36 coupe. En dan nog tips heeft?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: De zoveelste E36 raceauto

Bericht door Vanreijmersdal » 05 dec 2016, 07:55

Gezien dat de subframe constructies van de E36 als de E46 niet de beste zijn zou ik deze verstevigen en extra pijpwerk daarop aan laten sluiten.
Ik heb de achterzijde zelf als de eerste foto gedaan.
Alleen zou ik bij het subframe geen kruis maar een rechthoek doen als de in de laatste foto.
Dit geeft namelijk steun vanuit 3 zijdes ipv 2 zijdes.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 05 dec 2016, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten