Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P75 , Hervatting GTR
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Netjes. Komt er ook een brandblus systeem in?
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Mooie vordering.
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Moet nog even een uitgebreide update maken, maar het LS1 DCT pakketje is inmiddels af en past perfect. Dus voor nu even een voorproefje
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Mooi gedaan.!
Heb je de originele oliekoelerleidingen verbouwd?
Heb je de originele oliekoelerleidingen verbouwd?
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Zo gaaf, Djessey. Ook een mooi stukje laswerk! Ga zo door.
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Mooi om dit topic vanaf het begin door te lezen, het begint redelijk eenvoudig en "low budget" maar loopt al snel volledig uit de hand
Goed bezig in ieder geval! En ik ben zeer benieuwd hoe dit rijdt straks. Al een idee wanneer je hem klaar wil hebben?
Goed bezig in ieder geval! En ik ben zeer benieuwd hoe dit rijdt straks. Al een idee wanneer je hem klaar wil hebben?
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Haha zeker, low budget en eenvoudigheid die liggen al enkele tientallen pagina's achter mij
Motor en bak liggen erin, ik ben nu aan de slag met de uitlaat. Als de uitlaat af is dan is het nog een week of 3 werk en dan moet hij zo goed als klaar zijn.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Echt een super gaaf project is en blijft het!
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Oh en ik heb nog een kleine verassing in petto.......
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Gaat die dan ook zo gruwelijk lekker lopen stationair?
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Dubbel post
Laatst gewijzigd door Erminio op 21 feb 2020, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
- Downforce Hans
- Berichten: 12550
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Ik vraag me af hoeveel extra revs dat zijn dan.....
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Is een beetje een gok..., ken de LS1 DCT blokken niet, maar het vervangen van een nokkenas doe je meestal om meer toeren te genereren in een atmo blok
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Naja dat is dus de pracht van de LS blokken, met een simpel nokasje kan je 50-100pk winnen.
Dit is een best flinke nokas, .600 lift, ik verwacht zo tussen de 430 en 470 pk.
- Downforce Hans
- Berichten: 12550
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Maar ik denk dat je qua toeren niet spectaculair omhoog gaat......Heb hier nog een Torquer cam van Katech liggen met 0.648 lift liggen.
Bij hoeveel toeren heb je die pk`s en wat is het koppel dadelijk van je motor? Zou me niet teveel fixeren op de pk`s (misschien doe je dat al niet) veel koppel is ook lekker.......
Bij hoeveel toeren heb je die pk`s en wat is het koppel dadelijk van je motor? Zou me niet teveel fixeren op de pk`s (misschien doe je dat al niet) veel koppel is ook lekker.......
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
wordt dus een driftauto ipv racer hahaDjessey schreef: ↑23 feb 2020, 22:44Naja dat is dus de pracht van de LS blokken, met een simpel nokasje kan je 50-100pk winnen.
Dit is een best flinke nokas, .600 lift, ik verwacht zo tussen de 430 en 470 pk.
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Neen, de toeren was ook niet de intentie. Het koppel en vermogen is nu voornamelijk te vinden tussen 4500 en 6750. Ik wil de begrenzer op een 6500-6600 houden. Maar met de ontzettend snelle 7 bak heb je dus overal optimaal bereik.Downforce Hans schreef: ↑24 feb 2020, 11:55 Maar ik denk dat je qua toeren niet spectaculair omhoog gaat......Heb hier nog een Torquer cam van Katech liggen met 0.648 lift liggen.
Bij hoeveel toeren heb je die pk`s en wat is het koppel dadelijk van je motor? Zou me niet teveel fixeren op de pk`s (misschien doe je dat al niet) veel koppel is ook lekker.......
Nou als we dan toch even aan het typen zijn tijd voor een update! Met het vliegwiel erop tijd om dan permanent de bak erop te monteren....naja hopelijk semi-permanent dan....
Tijdelijk even het voorfront gemonteerd want ja, je wil toch even zien hoe dat eruit ziet dadelijk....
Met de bak erin was het tijd voor iets belangrijkers, misschien wel hetgeen waar ik alles voor heb gedaan, jawel flippers op het stuur!
En dan even heel wat anders, het grootse probleem : de uitlaatspruitstukken.... Nu had ik voor mezelf enkele eisen.
-De motor moet exact in het midden liggen, zo ver mogelijk naar achter
-De uitlaatspruitstukken moeten longtubes zijn vanwege de vermogenswinst
-De uitlaatspruitstukken moeten een relatief grote diameter hebben vanwege mogelijke upgrades
-Ik wil een 4-2-1 header ontwerp ivm het mooiere geluid.
En dat alles....in deze ruimte
Owjah had ik al verteld dat er nog een stuurstang doorheen moet.....en een olietemp sensor....en maarliefst VIER (4!!) dikke vette AN10 olieleidingen....ja dat dus.
Nouwja plan van aanpak : ebay headers aanpassen. Resultaat : die staan op marktplaats. Tijd voor een nieuw plan : zelf compleet de uitlaatspruitstukken maken....simpeler gezegd dan gedaan. Totdat ik het volgende zag, een soort van lego set om uitlaatspruitstukken mee te ontwerpen en dan vervolgens gemakkelijk na te maken in metaal.
Totdat ik de prijs zag....500 a 800 dollar voor een setje! En dan komt er verzending/import/spekken van de kas er nog bij.... Dus wat doe je dan? Je koopt natuurlijk een 3d printer.
Ik heb de allergoedkoopste aliexpress printer gekocht die ik kon vinden, via een Nederlandse shop besteld en 24 uur later en 182 euro inc btw had ik m'n printertje binnen. Even een klein avondje uitproberen en testen en ik had het wel redelijk onder de knie en gemonteerd
De eerste prototypes kwamen eruit, en na circa 4 revisies had ik een variant die sterk was, geen speling had, goed en solide aan elkaar klikte en accuraat was in maat.
Het idee is als volgt, 4 van die korte bochtjes vormen 1 lasbocht van 90 graden. Zowel de plastic variant als de echte lasbocht hebben beiden exact dezelfde buigradius. Even een foto ter illustratie
Nadat je dus het model van plastic hebt gemaakt, kan je relatief gemakkelijk het in metaal namaken. Immers, het meeste werk is het vinden van de juiste plek voor de bochten, de juiste lengtes enz. Je wil namelijk elke primaire uitlaatbuis exact dezelfde lengte geven, dat is nogal wat pas en meetwerk. Maargoed, met de prototype's goed gelukt was het tijd voor massaproductie. Met een printtijd van circa 60-120 minuten afhankelijk van het type kon het wel oplopen.
Gelukkig kan je er meerdere tegelijk printen, en zo kon hij even een paar dagen 24/7 doorgaan. Daarna ook nog een paar flenzen gemaakt die je op het blok monteert, waar je de buizen weer op kan klikken. Je hebt je wellicht al gezien op de bovenstaande foto's
Nou dat was een paar dagen geleden, ondertussen nog een hoop andere klusjes op te lossen. Maar wel al even snel een mockup kunnen maken van de uitlaatspruitstuk op de lastige zijde (waar de stuurstang doorheen komt).
Dus hopelijk van de week eens een definitief ontwerp maken van de uitlaat, ik wil dus per kant 4 uitlaatbuizen van 45mm, laten verlopen naar 2 buizen van 60mm, die vervolgens naar 1 buis van 3 inch (dus dit in totaal per kant). En dan onder de auto beide 3 inch buizen samen laten lopen tot 1 buis.
Het vinden van mooi vloeiende Y stukken voor 45 naar 60mm bleek relatief onmogelijk, daarom zelf maar de handen uit de mouwen gestoken en zelf een idee uitgewerkt. Het idee is om de 60mm buis iets plat te drukken en ovaal te maken. En dan 2 lasbochten doorzagen en opofferen om zoiets te krijgen. Dit leek mij het mooist vloeien. Wat mij namelijk opviel was dat de meeste Y bochten eerst de 2 kleinere samenvoegen, en daarna pas vergroten naar de grotere diameter. Dit leek me nogal een restrictie (in mn hoofd) dus dan maar op deze manier.
Eerst nog even wachten tot alle pijpen bochten en onderdelen binnen zijn. Mijn goede maat Bert die had nog een paar mooie RVS flenzen laten snijden uit wat afval.
En om al dat geweld te dempen maar even een mega grote uitlaat demper besteld
En dat is waar we vandaag de dag zijn, kleine dingetjes van de waslijst afstrepen. Voornamelijk electronica. Ik zal proberen om wat vaker updates te posten.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 450pk - 3D printereren P34
Haha, echt geweldig werk zo, Djessey! Zo gaaf, en bedankt voor het delen.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 400pk - 7 speed DCT
Pfff Porno-project dit. Erg gaaf dat maatwerk, erg benieuwd hoe deze aandrijflijn zich gaat gedragen.
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 450pk - 3D printereren P34
Nondeju wat gaaf!
I.p.v. een "uitlaatLEGOset" bestellen gewoon zelf een 3D printer kopen en een set maken om weer een uitlaatspruitstuk te kunnen bouwen. Next level dit!
I.p.v. een "uitlaatLEGOset" bestellen gewoon zelf een 3D printer kopen en een set maken om weer een uitlaatspruitstuk te kunnen bouwen. Next level dit!
-
Online
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 450pk - 3D printereren P34
Gaaf dat printwerk. Was dat zo 1-2-3 te downloaden (tegen betaling) of heb je vanuit niets de modellen zelf ontworpen.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: E36 Racer - LS1 DCT -990kg 450pk - 3D printereren P34
Gaaf! Vooral dat 3d printen is erg grappig!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: GRzep, krentenbol, Nickswarts, Sideways en 186 gasten