Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P73 ,3e YouTube aflevering online

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Rolf205 » 07 apr 2021, 14:26

Djessey schreef: 07 apr 2021, 14:11
Op de linkerkop een grote breather om het blok te voorzien van frisse lucht, en dan de rechterkop en valleycover een afzuiging de inlaat in met een catchcan en filter ertussen. Ik heb dus ook een donkerbruin vermoeden dat dit er ergens ook mee te maken heeft....maar als hij olie door het PCV systeem zou aanzuigen dan zou de catchcan vol moeten zitten, maar zelfs de slangen zijn nog netjes en schoon.....en alleen olie dampen zouden de rook niet kunnen verklaren.
Dat de catchcan helemaal schoon is, geeft misschien aan dat het systeem niet voldoende werkt?
Het is voor het afvoeren van druk, niet voor het naar binnen zuigen van schone lucht. En als de lucht er niet voldoende uit gaat, bouw je druk op.

Klepgeleiders inderdaad kritisch bekijken, maar ook de klepstelen. Als daar krassen/slijtagesporen op zitten, helpen nieuwe klepseals niet.
En het filter in de catch can er uit mikken?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Niels » 07 apr 2021, 14:51

Mee eens Rolf.

Was het witte rook? Bij gas los een hoop rook is idd vaak klepsteelrubbers/klep geleiders waar de carterventilatie ook een belangrijke rol kan spelen. Als het witte rook betreft dan denk ik eerder aan KVS maar ik ken geen gevallen van KVS de cilinder in bij deceleratie te meer omdat dit blok geen complexe systemen kent zoals een EGR die in takt op het KVS systeem of andere “warmtewisselaar” systemen.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door PeterM » 07 apr 2021, 15:02

Balen man, hopelijk heb je de oorzaak snel boven water!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 07 apr 2021, 15:09

Thnx voor alle ideeën mannen!

In den beginnen was het alleen bij decel, maar nu is het een constante rook. Overduidelijk blauw en zeker geen koelvloeistof. (eergister nog het koelsysteem afgeperst en is altijd op peil geweest).

Met betreffing tot het PCV systeem, was ik in de veronderstelling dat je wel altijd frisse lucht de motor in wil krijgen. Dit is bij de originele PCV ook het geval.

Ik merk wel dat met het openfilter op de linker kleppendeksel dat de motor beter stationair liep, als ik deze afkneep ging hij onregelmatiger lopen.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door TLRS » 07 apr 2021, 15:57

De schaalverdeling van de oliedruk is lastig te zien.. is nul echt onderaan?

Als je geen zekerheid hebt qua kleppen/seals/geleiders, lijkt mij dat ook suspect 1.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Rolf205 » 07 apr 2021, 16:33

Djessey schreef: 07 apr 2021, 15:09 Met betreffing tot het PCV systeem, was ik in de veronderstelling dat je wel altijd frisse lucht de motor in wil krijgen. Dit is bij de originele PCV ook het geval.
Feitelijk heb je ook gelijk; het systeem moet kunnen ademen, zowel in als uit. Maar overdruk geeft vaak meer problemen dan onderdruk in de carter.
Succes met de speurtocht!!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Jan Terwolde » 07 apr 2021, 16:47

Hoe krijg je onderdruk in een carter?

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door TLRS » 07 apr 2021, 17:18

Door een terugslag klep te monteren waarbij er alleen lucht uit het carter kan. Of dry sump met een pomp die voor onderdruk zorgt.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door G Kolkman » 07 apr 2021, 17:35

Wat van deze lijst heb je/hebben jullie al gedaan?
https://www.youtube.com/watch?v=waSfWBpFuHU

zulke problemen zuigen altijd wel aardig, succes met oplossen!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 07 apr 2021, 17:58

Heb juist alles wel erg zorgvuldig aangepakt om hem heel te houden.

Speciale shotjes in de carterpan
Accusump
Nieuwe oliepomp
Nieuwe drijfstanglagers
Stevigere LS2 ketting
Grote oliekoeler
Dat soort dingen dus

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door JWtje » 08 apr 2021, 13:41

Mijn broer z'n Mustang had hetzelfde probleem. Heeft zich ook helemaal suf gesleuteld, blok uit elkaar gehad en nog steeds hetzelfde. Uiteindelijk geheel nieuw blok opgebouwd om alles uit te sluiten en nog steeds hetzelfde.

Bleek hij de aansluiting van de PCV zo op z'n kleppendeksel gezet te hebben zonder de originele aansluiting met dat balletje met veertje. Soort van afsluiter is dat of in ieder geval een mechanisme die bepaalt hoeveel carterventilatie er plaats vindt. Die ertussen gezet en opgelost. Onderdeeltje van nog geen tientje wat uiteindelijk een rooitje of 7-8 gekost heeft om te vinden.

Dus als dat ding er niet tussen zit zou ik daar eens mee beginnen.

G krachten zijn het niet lijkt mij. Er wordt gruwelijk veel dragrace gereden met deze blokken en die hebben dit probleem niet of nauwelijks.

En aangezien je olieverbruik juist tijdens decelleratie is dan zou de vuiligheid juist aan de voorzijde zitten en niet achter. Ook zou ik de klepseals uitsluiten want dan had ie het zo'n beetje overal al gehad en daarbij kunnen die best flink lekken hoor maar nooit zo erg dat je uitlaten zeikens nat zijn. Maar ze kosten niks dus ik zou ze preventief maar meepakken.

Dus het lijkt mij een te vrij ademend PCV systeem maar dan zal ie de meeste olie verbranden bij vollast en niet decelleratie. Je ziet dit echter minder goed omdat je op die momenten voldoende lucht in je verbrandingskamer hebt en de olie beter verbrandt dan tijdens decel met maar weinig lucht.

Nog een vraagje. Ik zag die compressietest. Op wat voor brandstof rij je? Aangezien je goed boven de 200 pond compressie hebt. Met die compressie kun je niet op pompbenzine rijden.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Erminio » 09 apr 2021, 17:36

JWtje schreef: 08 apr 2021, 13:41 Nog een vraagje. Ik zag die compressietest. Op wat voor brandstof rij je? Aangezien je goed boven de 200 pond compressie hebt. Met die compressie kun je niet op pompbenzine rijden.
Geld dat ook voor de 102 octaan van Aral uit Duitsland ? :roll:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Andry » 09 apr 2021, 23:31

Is de nieuwe oliepomp een high flow of een high pressure type? Een high flow wordt meestal afgeraden als er veel en snelle lastwisselingen plaats gaan vinden tijdens rijden, bijvoorbeeld circuitwerk. Een High flow verpompt enorm veel olie naar delen waar je het juist niet wil hebben als een cilinderkop, het moet juist onderin de pan blijven want daar zit de pickup van de oliepomp.

De Mitsubishi 4G63T motor krijgt ook te maken met olieophoping in de cilinderkop bij snelle lastwisselingen. Daarom wordt er een oliedrukbegrenzer in de olietoevoer richting de cilinderkop geplaatst om dit te voorkomen en zoveel mogelijk olie onderin de pan te houden. Bij mijn Evo zit het er ook zo'n begrenzer in.

Bij welke druk activeert de Accusump?

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door JWtje » 10 apr 2021, 15:43

Erminio schreef: 09 apr 2021, 17:36
JWtje schreef: 08 apr 2021, 13:41 Nog een vraagje. Ik zag die compressietest. Op wat voor brandstof rij je? Aangezien je goed boven de 200 pond compressie hebt. Met die compressie kun je niet op pompbenzine rijden.
Geld dat ook voor de 102 octaan van Aral uit Duitsland ? :roll:
Ja, met 14 bar compressie zit je goed over de grens met een LS motor. Mijn ervaring is dat het met 102 octaan bij 11,5-12 bar al kritiek wordt dus ik was even benieuwd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Niels » 11 apr 2021, 13:22

Als ik ff Google dan zit een gezonde LS1 tussen de 180 en 220 psi dus dan zijn de gemeten waardes prima. Alhoewel ik wel aan motoren heb gerekend heb ik geen beeld bij de 12/13bar wat een probleem zou moeten zijn bij RON95/98. Uiteindelijk gaat het om meer variabelen om een motor niet te laten pingelen en een statisch gemeten druk is wat anders dan de temperatuur van het mengsel tijdens de compressie einddruk natuurlijk. Het kan een aardige indicatie zijn maar uiteindelijk zegt het niet alles.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 11 apr 2021, 19:22

Oeps, aangezien de motor er toch uit is. Maar meteen de kans pakken om de motorruimte even wit te maken na mijn gefaalde laatste poging tot zilver spuiten.

Helaas moet ik dan wel even de motorruimte kaal stralen aangezien de oude lak er echt helemaal af moet. Iemand een straalketel te leen? :tooth:

Afbeelding
Afbeelding

JWtje schreef: 08 apr 2021, 13:41 Nog een vraagje. Ik zag die compressietest. Op wat voor brandstof rij je? Aangezien je goed boven de 200 pond compressie hebt. Met die compressie kun je niet op pompbenzine rijden.
Gewoon 98 van de BP, dit is natuurlijk statische compressie gemeten met een luchtdrukmeter, en is volgens mij niet representatief voor de compressie verhouding van de motor. Die is namelijk 10.2 tot 1
Andry schreef: 09 apr 2021, 23:31 Is de nieuwe oliepomp een high flow of een high pressure type? Een high flow wordt meestal afgeraden als er veel en snelle lastwisselingen plaats gaan vinden tijdens rijden, bijvoorbeeld circuitwerk. Een High flow verpompt enorm veel olie naar delen waar je het juist niet wil hebben als een cilinderkop, het moet juist onderin de pan blijven want daar zit de pickup van de oliepomp.

De Mitsubishi 4G63T motor krijgt ook te maken met olieophoping in de cilinderkop bij snelle lastwisselingen. Daarom wordt er een oliedrukbegrenzer in de olietoevoer richting de cilinderkop geplaatst om dit te voorkomen en zoveel mogelijk olie onderin de pan te houden. Bij mijn Evo zit het er ook zo'n begrenzer in.

Bij welke druk activeert de Accusump?
De nieuwe oliepomp is een normale druk oliepomp van Chevrolet performance. De accusump staat op 1.2 bar luchtdruk. Maar de accusump doet prima z'n werk als ik naar de LOG kijk van de oliedruk
Niels schreef: 11 apr 2021, 13:22 Als ik ff Google dan zit een gezonde LS1 tussen de 180 en 220 psi dus dan zijn de gemeten waardes prima. Alhoewel ik wel aan motoren heb gerekend heb ik geen beeld bij de 12/13bar wat een probleem zou moeten zijn bij RON95/98. Uiteindelijk gaat het om meer variabelen om een motor niet te laten pingelen en een statisch gemeten druk is wat anders dan de temperatuur van het mengsel tijdens de compressie einddruk natuurlijk. Het kan een aardige indicatie zijn maar uiteindelijk zegt het niet alles.
Ja dat dus volgens mij :tooth:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 07 jun 2021, 13:23

Owjah, ik had nog een raceauto.....

Waar zijn we gebleven, uhmm ja een kapotte motor. Dus, uiteraard als eerste een ander speeltje gekocht
Afbeelding
CRG met rotax max senior, 2 takt 125cc.

Dus, nu met gekneusde ribben maar een begin gemaakt aan de raceauto :bag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen even alles bij de poedercoater langsgebracht voor een opfrisronde
Afbeelding

Het blok ligt er ook wel weer fris bij
Afbeelding

Nu nog even wachten op alle zooi uit America....want denk maar niet dat hier weer standaard zuigertjes in gaan :crazy:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Niels » 07 jun 2021, 14:16

Wederom geen half werk!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door RJK » 07 jun 2021, 14:43

Sleeves?

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door SlowCo » 07 jun 2021, 14:44

Goed bezig!
En benieuwd wat er allemaal aan nieuwe onderdelen in en op gaan.

Ook herkenbaar van die gekneusde ribben omdat ik te gierig was om ook een ribprotector te huren bij de Rotax Max kart en vervolgens 2 maanden spijt daarvan gehad heb... :blackeye: :bag:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 07 jun 2021, 14:56

RJK schreef: 07 jun 2021, 14:43Sleeves?
Nee, alleen honen was voldoende.....cilinders waren 0.02mm ovaal dus dat konden ze mooi met een hoon weer strak trekken.

Verder ga ik nu voor een compressie van 11.6 op 1 (of als we het redden 12:1)

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door PeterM » 07 jun 2021, 21:41

Ziet er netjes uit! Was het stralen een beetje te doen qua bende die je er van hebt? Of heb je het buiten gedaan?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door Djessey » 07 jun 2021, 22:30

PeterM schreef: 07 jun 2021, 21:41 Ziet er netjes uit! Was het stralen een beetje te doen qua bende die je er van hebt? Of heb je het buiten gedaan?
Nee ik heb dat stralen binnen gedaan tegen iedereens advies in. Maar ik snap wel waarom, mijn advies zou ook zijn om het buiten te doen :bag:

Ik zou zeggen, alleen stralen als je een echt goede machine hebt. Die ik had....dat was het net niet zeg maar.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door TurboClouseau » 08 jun 2021, 16:41

Ik had bij mijn Golfje ook na een x aantal kilometers rijden dat hij stationair ineens blauw begon te roken ....normaal gesproken duidt dat op klepseals, dus ik raakte al lichtelijk in paniek.... aangezien hij die week zou afgesteld worden op de dyno.

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat het werd veroorzaakt doordat het filtertje op de catchcan verzadigd was met olie. Eigenlijk meteen nadat ik het filtertje eraf had gehaald, stopte hij met roken. Hij bouwde dus gewoon lichte overdruk op doordat hij niet lekker kon ademen....en schijnbaar kon hij beter ademen naar de verbrandingsruimte, waardoor blauwe rook.

Ik heb toen de catchcan voorzien van RVS pannen sponsjes, zodat hij beter en meer olie neerslaat in de catchcan....en dus het filtertje minder snel verzadigd wordt. Dat hielp erg veel, maar wel moet ik nog steeds om de x aantal km het filtertje schoonmaken, omdat ie dan weer blauw gaat roken. Is ook een redelijk klein potje, dus optimaal is het niet ben ik achter.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet

Bericht door PeterM » 08 jun 2021, 19:49

Djessey schreef: 07 jun 2021, 22:30
PeterM schreef: 07 jun 2021, 21:41 Ziet er netjes uit! Was het stralen een beetje te doen qua bende die je er van hebt? Of heb je het buiten gedaan?
Nee ik heb dat stralen binnen gedaan tegen iedereens advies in. Maar ik snap wel waarom, mijn advies zou ook zijn om het buiten te doen :bag:

Ik zou zeggen, alleen stralen als je een echt goede machine hebt. Die ik had....dat was het net niet zeg maar.
Haha, nu kun je in ieder geval uit eigen ervaring over praten ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 9 gasten