Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P75 , Hervatting GTR
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P59 stickertjes, remmetjes,
Fantastisch! Echt, geweldig! Gewoon als circuitbak laten, rijden op straat met dit ding voegt toch helemaal niets toe.
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P59 stickertjes, remmetjes,
Knippersticker is net echt!
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P59 stickertjes, remmetjes,
Het is weer tijd voor een cliffhanger!
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh
Rijdt ie al?
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh
Hij reed dus
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Martijn M
- Berichten: 3282
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh
Djessey, je moet t koppie er wel bij houden he!
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh
Het was niet onze dag idd...
Bij mij ook niet...
Bij mij ook niet...
-
OnlineLuco
- Berichten: 27874
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh
Das balen, watskebeurt?
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 oh oh
ziet er uit als een dikke oh oh
benieuwd naar het antwoord op de cliffhanger
benieuwd naar het antwoord op de cliffhanger
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Nou, tijd voor het hele verhaal. De motor verbrande eerder al iets olie bij deacceleratie, dus eerst gekeken naar het PCV systeem en de klepseals vervangen. Sindsdien wel af en toe een paar runs gedaan op het industrieterrein en bij een maatje, en had toen nergens last van :
Daarom dus maar naar assen gegaan, ook om alle andere dingen te testen, remmen, pedalbox enz enz.
Tijdens opwarmen en de 1e ronde ook nergens last van. En tijdens de 2e ronde begon hij te roken als een gek, zo erg dat ik even dacht dat er een drijfstang uit lag. Dus meteen de auto uitgezet en uit laten rollen naar een exit.
Daarna op de paddock even gekeken, niks geks. Startmotor ging nog prima rond en dus de auto weer gestart. Daarna liep hij weer normaal al rookte hij nog wel.
Op de datalog (onderste rij, blauwe lijn) is te zien dat de oliedruk heel laag is, maar wel consistent. Daar is dus ook wat mis, al zit er een nieuwe oliepomp in en nieuwe drijfstanglagers met nog geen 3 uur erop.
De achterste cilinders hebben het meeste last van de olie, de voorste het minste......temperatuur? of iets met G krachten en olie?
Dit is de ergste cilinder, nummer 8 (het ergst kwa vervuiling en olie afzetting)
Vreemd genoeg zijn de zuigerringen nog gangbaar en los, en klopt de ringgap ook nog. De skirts van de zuigers vertonen iets slijtage en zouden vervangen moeten worden maar de bores zelf van het blok zien er nog prima uit (voor zover ik dat met mijn 0 ervaring kan beoordelen, heb überhaupt nog nooit de zuigers uit een blok getrokken dus algaande weg leer ik )
Dus ja, dat is waar we gisteravond zijn geëindigd. Waar komt toch al die olie vandaan....
-uit de koppen? Door een mogelijke combinatie van olieophoping in de koppen, slechte kleppengeleiders en dan een slecht aangesloten PCV systeem?
-slechte schaapveren
-???
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Olie die door de uitlaat de auto verlaat, wijst meestal op een lekkage ergens in het olie circuit of via een pakking (of slechte zuigerveren) naar het olie circuit, waardoor er druk in het olie systeem komt
Zo was het iig vroeger toen ik nog zelf aan het sleutelen (experimenteren) was aan motoren
Klote van de dag, maar wel herkenbaar helaas
Zo was het iig vroeger toen ik nog zelf aan het sleutelen (experimenteren) was aan motoren
Klote van de dag, maar wel herkenbaar helaas
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Nou zal de lage olie druk niet het probleem zijn van het eruit blazen van verbrande olie (rook) maar als de oliedruk lager is dan dat zou moeten dan vermoed ik dat je niet de juiste krukaslagers hebt gebruikt. Te grote tolerantie kan zorgen voor te weinig weerstand waardoor de druk zakt.
Ik zou wel verwachten dat je dan inmiddels schade was tegen gekomen. Heb je ook getest met een olie catch can ipv de pvc?
Ik zou wel verwachten dat je dan inmiddels schade was tegen gekomen. Heb je ook getest met een olie catch can ipv de pvc?
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Krukas lagers had ik laten zitten, daar is bij een LS vrijwel nooit wat mee. Had alleen de drijfstanglagers gedaan en dat was perfectNiels schreef: ↑07 apr 2021, 12:24 Nou zal de lage olie druk niet het probleem zijn van het eruit blazen van verbrande olie (rook) maar als de oliedruk lager is dan dat zou moeten dan vermoed ik dat je niet de juiste krukaslagers hebt gebruikt. Te grote tolerantie kan zorgen voor te weinig weerstand waardoor de druk zakt.
Ik zou wel verwachten dat je dan inmiddels schade was tegen gekomen. Heb je ook getest met een olie catch can ipv de pvc?
Heb er inderdaad een catchcan tussen zitten, en die was leeg.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Ok, enig idee waar de oliedruk op moet zitten? Heb je ook nog een compressie test gedaan voordat je de boel los hebt gehaald?
- Rolf205
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Misschien toch eens kritisch naar je carter/kop ontluchting kijken en zoek-de-verschillen doen met hoe het origineel zit? Bij acceleratie zit de olie achter in de kop en als je dan carterdruk krijgt, kan ie het via de klepseals naar buiten drukken. Met dit formaat blok zal je misschien ook wel idioot dikke ontluchting moeten hebben. Een standaard catch can of 1 met kleine diameter aansluitingen, kan dan ook een restrictie zijn, waardoor je meer carterdruk opbouwt. Ook het samenvoegen van ontluchtingslangen kan issues geven.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Hij rookte toch juist bij deceleratie?
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Geen compressietest afgelopen weekend gedaan, maar onderstaande heb ik gemaakt toen ik ook al iets last had van rook. Dit was circa 2 uur geleden (kwa motor rijtijd)
Ik had het PCV systeem al aangepakt, normaal gesproken alleen via de koppen. Maar nu had ik een LS6 valleycover geplaatst die ook boven de nokas vent.Rolf205 schreef: ↑07 apr 2021, 13:52 Misschien toch eens kritisch naar je carter/kop ontluchting kijken en zoek-de-verschillen doen met hoe het origineel zit? Bij acceleratie zit de olie achter in de kop en als je dan carterdruk krijgt, kan ie het via de klepseals naar buiten drukken. Met dit formaat blok zal je misschien ook wel idioot dikke ontluchting moeten hebben. Een standaard catch can of 1 met kleine diameter aansluitingen, kan dan ook een restrictie zijn, waardoor je meer carterdruk opbouwt. Ook het samenvoegen van ontluchtingslangen kan issues geven.
Op de linkerkop een grote breather om het blok te voorzien van frisse lucht, en dan de rechterkop en valleycover een afzuiging de inlaat in met een catchcan en filter ertussen. Ik heb dus ook een donkerbruin vermoeden dat dit er ergens ook mee te maken heeft....maar als hij olie door het PCV systeem zou aanzuigen dan zou de catchcan vol moeten zitten, maar zelfs de slangen zijn nog netjes en schoon.....en alleen olie dampen zouden de rook niet kunnen verklaren.
Onderstaand nog een tekening van het PCV systeem zoals ik het heb gemaakt.
De rode slang is dus afzuiging, (voorkant motor op de valley cover) en rechter achterkant kop. Dat door de catchcan heen trekken en dan vacuum zuigen via de groene slang aan de achterkant van de motor. Valse lucht in de motor is geen sprake van aangezien de motor geen MAF heeft maar een MAP sensor. Maar als ik het mis heb hoor ik het ook zeker graag!
Ja in eerste instantie wel, nu continue
- Tristan
- Berichten: 13332
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Heb je de klepgeleiders al gecheckt? Indien deze lekken is dat vaak ook de oorzaak van rook bij gaslos (deceleratie).
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 GTR - LS1 DCT ----------------@P60 ish kapoet
Een hele goeie! Daar kwam ik dus vanmiddag ook al mee in m'n hoofd. Immers verklaart dat wel waarom de achterste cilinders zo erg zijn (dus veel olie in de kop).
De motor gaat vanavond verder uit elkaar, en dan gaat hij morgen naar het revisiebedrijf hier om de hoek waar ze hem gaan wassen (godzijdank, kan die smerige aangekoekte olie echt niet meer aanzien) en ze gaan alles na-meten.
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 167 gasten