Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P75 , Hervatting GTR
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
Motorruimte helemaal kunnen afmaken vandaag
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
Dat ziet er erg strak en clean uit. Mooi!
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
meeste mensen met een 4cil plaatsen een radiator van een 6cil... Djessey gaat de andere kant op... lol
Hopelijk blijft ie koel genoeg!
kan wel hoor, ik heb een vw polo radiator er in die 5cm smaller en 7cm korter is!
Hopelijk blijft ie koel genoeg!
kan wel hoor, ik heb een vw polo radiator er in die 5cm smaller en 7cm korter is!
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
Zeer snel weer een grote update!
Wat voorproefjes
Wat voorproefjes
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
Gaat de goede kant weer op
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
Nou daar is ie dan! De auto is bijna af.
Montage van de ramen, hierbij uiteraard weer de zwarte randen geverfd.
Nog wat foto's want waarom niet
Wat nu? Erm de gebruikelijke dingen. Eerst nog even uitlijnen, uitwegen en wellicht even een rollerbank meepakken voor een vermogens uitdraai.
Daarnaast nog de communicatie inbouwen, met dank aan M3'tje. Vervolgens nog even op de brug alles nalopen, bijvoorbeeld of alles wel vast zit
En dan is het doel...uiteindelijk om dan HOPELIJK sub 2:00 te rijden op CPZ. Maar aangezien ik afgelopen september al 2:03 reed na 30 minuten testen denk ik dat het wel gaat lukken. Bovendien heb ik sinds die tijd het EEN EN ANDER gedaan..... (abs, 6pots,polyester, draagarmen, ophanging enz enz enz enz)
Montage van de ramen, hierbij uiteraard weer de zwarte randen geverfd.
Nog wat foto's want waarom niet
Wat nu? Erm de gebruikelijke dingen. Eerst nog even uitlijnen, uitwegen en wellicht even een rollerbank meepakken voor een vermogens uitdraai.
Daarnaast nog de communicatie inbouwen, met dank aan M3'tje. Vervolgens nog even op de brug alles nalopen, bijvoorbeeld of alles wel vast zit
En dan is het doel...uiteindelijk om dan HOPELIJK sub 2:00 te rijden op CPZ. Maar aangezien ik afgelopen september al 2:03 reed na 30 minuten testen denk ik dat het wel gaat lukken. Bovendien heb ik sinds die tijd het EEN EN ANDER gedaan..... (abs, 6pots,polyester, draagarmen, ophanging enz enz enz enz)
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
"Nou daar is ie dan! De auto is bijna af. "
Dat hebben we vaker gehoord.. Mooie racer geworden!
Dat hebben we vaker gehoord.. Mooie racer geworden!
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
Nog binnen budget gebleven?
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
niet helemaal
niet helemaal
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Hij was bijna klaar!
Pfffffffffffffffffffffff. ff het stof eraf blazen hoor.....waar waren we gebleven.
Owjah ik was een raceauto aan het bouwen! Ja hij is bijna klaar hoor, echt waar! Dit keer echt.
Nou 1 juni ben ik naar Zandvoort geweest om de auto te test, hou maar op schei maar uit! Uitlaat brak af, wegligging was KUDT! en het begon lekker te regenen. Na een half uurtje had ik 't wel gezien. Niet te beginnen over de dagen ernaartoe! 2 dagen voor de testdag even een stukje testrijden...klap bang diff eronder vandaan. JA HOE DAN. Nou zo
Spiksplinternieuwe OEM bmw M12 klasse 12.9 bout! Schijnt dus nogal een zwaktepuntje te zijn. Dit is de voorste bout van het diff. Je hebt die 2 oren van het diff. En dan de voorste die door het subframe je diff ingaat. Dit heb ik (volgens mij ) permanent opgelost door hem uit te boren en te tappen naar M14.
Uiteraard in combinatie met nieuwe poly bus op maat met een aluminium kern.
Terug naar de tekentafel, wat ging er fout? Onderstel, DRA-MA-TISCH! Bumpsteer van hier tot aan tokio, rolcentrum van lik m'n reet. Nee, het reed niet zoals ik hoopte. Enigzins had ik 't wel zien aankomen. Want ja, dramatische aanpassingen kunnen ook dramatisch fout gaan. Ik wist van te voren dat deze dingen aangepakt moesten worden, maar in alle eigenwijsheid wil je toch de auto proberen. Want ja, de motor/remmen enz moeten ook getest worden.
Daar zat dan ook wees een positief puntje, de remmen waren fantastisch. De ABS deed wonderbaarlijk zijn werk. Ondertussen is het ABS systeem ge-upgrade naar een motorsport abs firmware. Iets waarvan iedereen altijd zei dat het niet mogelijk was, zelfs Albi-Engineering zei dat het verspilde tijd zou zijn om hier achteraan te gaan.
Voor de rest was alles prima, motor top, temperaturen top. Niks bijzonders kapot gemaakt in ieder geval!
Oke terug naar het onderstel, ik een dik boek erbij gepakt over hoe het WEL moet. (Ben ook geen expert!). En dat bevestigde grotendeels mijn eerdere vermoedens. Ik zal jullie niet vervelen met de details, menig serieus circuitrijder en bouwer zal vast wel zien wat ik fout heb gedaan! (hint, best veel!)
Dus, met een goed idee van wat ik wilde en hoe het wel moet was ben ik begonnen met het maken van GTR / DTM draagarmen. Gebruikt op de late E30 M3 en vroege E36 DTM - STW's. Met als uitgangspunt een gecorrigeerd rolcentrum, door het pickuppunt subframe zijde te verhogen, en het gewricht aan fuseezijde te verlagen. Met bijkomend voordeel van aanpasbaar spoorbreedte, bumpsteer, induikgedrag en een lager gewicht.
Na veel inspiratie te hebben opgedaan van origineel BMW spul kwam ik uit op de het volgende :
Inmiddels had ik alle primaire en secundaire onderdelen uitgetekend, (Totaal 9 onderdelen die gefreest of gedraaid moesten worden). Uiteindelijk overal offertes aangevraagd voor de spullen, ging niet even makkelijk gezien mijn specifieke materiaal eisen.
Dus ik kwam op het punt dat ik alles in werking kon gaan zetten, krijg ik toch een aanbod van iemand die zo'n vergelijkbare set heeft liggen.....voor veel minder als dat ik het ooooit kan maken. Tsja wat doe je dan....al het werk in de prullebak en ik 1x klaarzijn? Of toch maar verder, je eigen plan uitwerken en genieten van eigen gemaakte spullen?
Nee natuurlijk niet, zo van het bureau de prullenbak ingeschoven. Gewoon eens een lekker de makkelijke (bovendien goedkopere) weg kiezen. Wat een rust!
Dus dat brengt me hier :
Bij een hoop spullen die je eigenlijk in de huiskamer op een plank wil uitstallen, uiteraard ben ik toch eigenwijs en heb ik wat dingen aangepast. (Subframe verlast voor een nog hoger pickup punt)
EN NU?
De auto gaat z.s.m. richting TopSign reclame waar hij dan eindelijk een nieuw hoesje krijgt. Dan gaan alle spullen er weer onder, en tegen die tijd staat het nieuwe motorblok ook weer in de hal.
Oeps zei ik nieuw motorblok? Naja dat leg ik nog wel uit
Owjah ik was een raceauto aan het bouwen! Ja hij is bijna klaar hoor, echt waar! Dit keer echt.
Nou 1 juni ben ik naar Zandvoort geweest om de auto te test, hou maar op schei maar uit! Uitlaat brak af, wegligging was KUDT! en het begon lekker te regenen. Na een half uurtje had ik 't wel gezien. Niet te beginnen over de dagen ernaartoe! 2 dagen voor de testdag even een stukje testrijden...klap bang diff eronder vandaan. JA HOE DAN. Nou zo
Spiksplinternieuwe OEM bmw M12 klasse 12.9 bout! Schijnt dus nogal een zwaktepuntje te zijn. Dit is de voorste bout van het diff. Je hebt die 2 oren van het diff. En dan de voorste die door het subframe je diff ingaat. Dit heb ik (volgens mij ) permanent opgelost door hem uit te boren en te tappen naar M14.
Uiteraard in combinatie met nieuwe poly bus op maat met een aluminium kern.
Terug naar de tekentafel, wat ging er fout? Onderstel, DRA-MA-TISCH! Bumpsteer van hier tot aan tokio, rolcentrum van lik m'n reet. Nee, het reed niet zoals ik hoopte. Enigzins had ik 't wel zien aankomen. Want ja, dramatische aanpassingen kunnen ook dramatisch fout gaan. Ik wist van te voren dat deze dingen aangepakt moesten worden, maar in alle eigenwijsheid wil je toch de auto proberen. Want ja, de motor/remmen enz moeten ook getest worden.
Daar zat dan ook wees een positief puntje, de remmen waren fantastisch. De ABS deed wonderbaarlijk zijn werk. Ondertussen is het ABS systeem ge-upgrade naar een motorsport abs firmware. Iets waarvan iedereen altijd zei dat het niet mogelijk was, zelfs Albi-Engineering zei dat het verspilde tijd zou zijn om hier achteraan te gaan.
Voor de rest was alles prima, motor top, temperaturen top. Niks bijzonders kapot gemaakt in ieder geval!
Oke terug naar het onderstel, ik een dik boek erbij gepakt over hoe het WEL moet. (Ben ook geen expert!). En dat bevestigde grotendeels mijn eerdere vermoedens. Ik zal jullie niet vervelen met de details, menig serieus circuitrijder en bouwer zal vast wel zien wat ik fout heb gedaan! (hint, best veel!)
Dus, met een goed idee van wat ik wilde en hoe het wel moet was ben ik begonnen met het maken van GTR / DTM draagarmen. Gebruikt op de late E30 M3 en vroege E36 DTM - STW's. Met als uitgangspunt een gecorrigeerd rolcentrum, door het pickuppunt subframe zijde te verhogen, en het gewricht aan fuseezijde te verlagen. Met bijkomend voordeel van aanpasbaar spoorbreedte, bumpsteer, induikgedrag en een lager gewicht.
Na veel inspiratie te hebben opgedaan van origineel BMW spul kwam ik uit op de het volgende :
Inmiddels had ik alle primaire en secundaire onderdelen uitgetekend, (Totaal 9 onderdelen die gefreest of gedraaid moesten worden). Uiteindelijk overal offertes aangevraagd voor de spullen, ging niet even makkelijk gezien mijn specifieke materiaal eisen.
Dus ik kwam op het punt dat ik alles in werking kon gaan zetten, krijg ik toch een aanbod van iemand die zo'n vergelijkbare set heeft liggen.....voor veel minder als dat ik het ooooit kan maken. Tsja wat doe je dan....al het werk in de prullebak en ik 1x klaarzijn? Of toch maar verder, je eigen plan uitwerken en genieten van eigen gemaakte spullen?
Nee natuurlijk niet, zo van het bureau de prullenbak ingeschoven. Gewoon eens een lekker de makkelijke (bovendien goedkopere) weg kiezen. Wat een rust!
Dus dat brengt me hier :
Bij een hoop spullen die je eigenlijk in de huiskamer op een plank wil uitstallen, uiteraard ben ik toch eigenwijs en heb ik wat dingen aangepast. (Subframe verlast voor een nog hoger pickup punt)
EN NU?
De auto gaat z.s.m. richting TopSign reclame waar hij dan eindelijk een nieuw hoesje krijgt. Dan gaan alle spullen er weer onder, en tegen die tijd staat het nieuwe motorblok ook weer in de hal.
Oeps zei ik nieuw motorblok? Naja dat leg ik nog wel uit
- MartijnGizmo
- Berichten: 12746
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Lekker bezig weer... Mooi spul ook, die nieuwe armen!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Nieuw blok? Ik zou bouwer in plaats van coureur worden als ik jou was. Wat komt er in?
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
V8.....details, hoe wat en waarom dat komt nog wel. Maar dat blok ga ik eerst rustig opbouwen. Denk niet dat hij er dit jaar nog in gaat. Het doel is dan ook om eerst rustig zo de auto verder te ontwikkelen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Als je met bumpsteer etc begint dan moet je dat eigenlijk ook nameten, niet zomaar een willekeurige spacer er tussen zetten. Meestal zetten ze hem zo dat je bij inveren iets toe out krijgt. Helemaal als je die pickup punten van de draagarmen ook weer verhoogd want dan klopt het alsnog niet.
Plus als je van die motorsport draagarmen monteert dan moet je meestal ook je veren iets aanpassen, voor zachter.
Verder goede kans dat die bout juist gebroken is door die PU bus.
Plus als je van die motorsport draagarmen monteert dan moet je meestal ook je veren iets aanpassen, voor zachter.
Verder goede kans dat die bout juist gebroken is door die PU bus.
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Ik heb al een bumpsteer meter gemaakt, plaatje alu en een rekje met een meetklok. Ik had nu 0.2 toe out bj 2cm inverenBert ///M3 schreef: ↑22 jun 2018, 21:20 Als je met bumpsteer etc begint dan moet je dat eigenlijk ook nameten, niet zomaar een willekeurige spacer er tussen zetten. Meestal zetten ze hem zo dat je bij inveren iets toe out krijgt. Helemaal als je die pickup punten van de draagarmen ook weer verhoogd want dan klopt het alsnog niet.
Plus als je van die motorsport draagarmen monteert dan moet je meestal ook je veren iets aanpassen, voor zachter.
Verder goede kans dat die bout juist gebroken is door die PU bus.
"niet zomaar een willekeurige spacer er tussen zetten." Ja dat is dus wat ik voorheen deed
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
De nieuwe spullen zien er mooi uit! Ik zag dat je een flinke spacer tussen het fusee en de spoorstang had zitten, maar ik zag nergens hoe de draagarm aan het fusee zat. Heb je daar ook foto’s van?
Wat is nu je toe out bij 2 cm inveren, 0.2 mm, cm, graden?
Wat is nu je toe out bij 2 cm inveren, 0.2 mm, cm, graden?
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
De spacer tussen fusee en spoorstang was tijdelijk.Marc Sierra schreef: ↑23 jun 2018, 16:07 De nieuwe spullen zien er mooi uit! Ik zag dat je een flinke spacer tussen het fusee en de spoorstang had zitten, maar ik zag nergens hoe de draagarm aan het fusee zat. Heb je daar ook foto’s van?
Wat is nu je toe out bij 2 cm inveren, 0.2 mm, cm, graden?
Ik moet mijn subframe nog verlassen voordat de set eronder kan. Hierna komt er een spacer tussen zowel spoorstang-fusee als draagarm-fusee. Hierbij is nog niet duidelijk hoe groot de spacer van de spoorstang moet worden. Dit moet ik dat uitmeten, en vervolgens hierop een busje op maat maken.
- Estoque
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Je schrijfstijl is erg leuk! (tot zover het leukste wat ik heb meegemaakt op deze vreselijke maandag ochtend).
Vreselijk nette auto, bijna zonde om mee te rijden.
Vreselijk nette auto, bijna zonde om mee te rijden.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Heel gaaf djessy, ondanks de trial and error maar dat is wel de manier om verder te komen
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Uh ja....ik loop dus ietsjes voorruit op de plannen.....
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
5.3!
Plan is
-Blok reinigen
-Draaiend gedeelte balanceren (eventueel nieuwe zuigers)
-Koppen wisselen of huidige kop flowen. (Of wisselen EN flowen)
-Nokas, tuimelaars, stoters vervangen
-Longtubes uitlaatspruitstuk
-ATI krukasdemper
-Hogedruk oliepomp
-Aluminium oliepan ivm ruimte en gewicht
-LS2 ketting en tandwielen
-LS1 inlaat, rails, injectoren
-90mm throttlebody, en conversie naar handmatige gasklep
-rondom ontluchtingleidingen voor koelwatersysteem
Zo ongeveer dan, ik nihil verstand van deze blokken dus moet het allemaal maar gaan ondervinden!
Plan is
-Blok reinigen
-Draaiend gedeelte balanceren (eventueel nieuwe zuigers)
-Koppen wisselen of huidige kop flowen. (Of wisselen EN flowen)
-Nokas, tuimelaars, stoters vervangen
-Longtubes uitlaatspruitstuk
-ATI krukasdemper
-Hogedruk oliepomp
-Aluminium oliepan ivm ruimte en gewicht
-LS2 ketting en tandwielen
-LS1 inlaat, rails, injectoren
-90mm throttlebody, en conversie naar handmatige gasklep
-rondom ontluchtingleidingen voor koelwatersysteem
Zo ongeveer dan, ik nihil verstand van deze blokken dus moet het allemaal maar gaan ondervinden!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26696
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Gaaf topic, en wat een door zetting knap al die kennis over onderstel aanpassingen
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Wel dapper om in dit stadium over een V8 mod te beginnen Wel een mooie build hoor! is de treksterkte van de M14 bout ook tenminste hetzelfde als van de M12? Idd wel zoals Bert aangeeft analyseren waarom die breekt, er komt blijkbaar echt een behoorlijke kracht op te staan. Een zachter rubber kan dan wel eens handiger zijn.
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 Raceauto, Naja hij zal ooit wel afkomen toch?
Thnx mannen!
Ik vind het sleutelen en verzinnen wellicht net zo leuk als het rijden zelf. Dus dit soort projecten komen er dan vanzelf. De M54 is nooit een blijver geweest. Dit was gewoon een koopje dat ik tegenkwam, het doel was toen om er later een S54 in te gooien, maar BMW blokken ben ik nu wel een beetje beu. Vandaar de zet naar V8, lekker veel power maken, en als je het platform eenmaal compleet hebt (cardanass, bak, diff, motorsteunen enz, dan heb je een relatief goedkoop platform.
De M14 bout idd dezelfde sterkte. Ik zou dat idd moeten uitzoeken, maar hij blijft nu heel....dus ja dan verschuiven je prioriteiten zeg maar
Ik vind het sleutelen en verzinnen wellicht net zo leuk als het rijden zelf. Dus dit soort projecten komen er dan vanzelf. De M54 is nooit een blijver geweest. Dit was gewoon een koopje dat ik tegenkwam, het doel was toen om er later een S54 in te gooien, maar BMW blokken ben ik nu wel een beetje beu. Vandaar de zet naar V8, lekker veel power maken, en als je het platform eenmaal compleet hebt (cardanass, bak, diff, motorsteunen enz, dan heb je een relatief goedkoop platform.
De M14 bout idd dezelfde sterkte. Ik zou dat idd moeten uitzoeken, maar hij blijft nu heel....dus ja dan verschuiven je prioriteiten zeg maar
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten