Barend zijn BMW M135i
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Hele mooie onderhoudsupgrade die elke E46 inmiddels wel kan gebruiken. OEM of Powerflex gedaan?
- MartijnGizmo
- Berichten: 12746
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Zie de doosjes op de tweede foto...
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Powerflex!
303xxx nu !
--------------------------------------------------------------
Overigens ook nog 2 weken terug een Vanos revisie laten uitvoeren door PMotorsport. Ik kon nergens in de historie vinden dat het ooit al gedaan was dus kon vast geen kwaad. Patrick liet zien hoe smerig de oude was, zag er uit als iets dat dus zeker geen kwaad kon.
Ik overweeg om nog terug te gaan naar hem voor de CCV, hoewel die al wel eens gedaan lijkt te zijn zat ie verkeerd gemonteerd kwamen we achter tijdens het werk aan de Vanos.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Dat zag ik, vandaar mijn vermoeden! Top!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
CCV verkeerd gemonteerd?? Hoe kan dat dan want volgens mij kan ie maar op 1 manier.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Nouja, ik weet natuurlijk de technische details niet, maar het tweede buisje (op deze foto) zit (bijvoorbeeld) verkeerd om gemonteerd:Martin van der Zwaard schreef: ↑04 mei 2019, 16:20 CCV verkeerd gemonteerd?? Hoe kan dat dan want volgens mij kan ie maar op 1 manier.
Het kan vast geen kwaad maar het spreekt niet van een professionele installatie.
Daarnaast kan ik ook niet vinden hoe lang deze erop zit en is al het plastic erg droog.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Das niet echt slim nee.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Ik heb het ooit eens vervangen bij een 325ci maar kan me er niets bij voorstellen. Volgens mij past het allemaal maar op 1 manier, iig als het geen probleem geeft dan zou ik er niet meer naar omkijken.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Ondertussen in E46 330i land..
Op vrijdag 17 mei was ik onderweg van Nederland naar Italie toe voor een overnachting onderweg naar Kroatie waar ik met vrienden zou gaan roadtrippen. Ik reed op de A7 bij Fussen tegen de Oostenrijkse grens toen er ineens een vreemd geluid uit de auto kwam en hij vermogen verloor. Ik haalde afslag 139 en kwam aan het einde tot stilstand.
De ADAC kwam me vrij snel ophalen en kwam direct tot de conclusie dat het blok in de soep was gelopen.. Zijn quote: "Motorschaden, Ende" . Dus de onverwoestbare M54B30 is eerder dan verwacht en gehoopt tot zijn einde gekomen, ondanks het goede onderhoud.
De roadtrip in Kroatie werd een combinatie van een meerijden met vrienden en het rijden in een gehuurde Nissan Pulsar 1.5 diesel.
Ontzettend balen dat de 330i niet mee was maar ondanks dat toch een heerlijke roadtrip door Kroatie & Slovenie gedaan, prachtige landen en een fantastische groep vrienden.
Het terug in Nederland krijgen van de auto heeft nog heel wat voeten in aarde gehad, ondanks mijn polis bij de ANWB wegenwacht deden ze erg moeilijk vanwege de dagwaarde van de auto versus de motorschade. Dat is wellicht de grootste smet geweest op mijn vakantieplezier, de eindeloze discussies met de Wegenwacht. Een cursus klantvriendelijkheid zou geen kwaad kunnen..
Uiteindelijk is de auto gelukkig wel naar Nederland vervoert. Zodra dat was bevestigd heb ik een andere motor gekocht, komt uit een Engelse auto en deze lijkt in erg goede staat te zijn. De handelaar die dit als dagelijkse baan doet had nog nooit zo'n schoon blok gezien gaf ie aan, en ook de inbouwer (PMotorsport uit Poeldijk) was erg enthousiast.
Het oude blok was wel vrij stuk, dat vreemde gat dat hoort daar niet..
Ik heb helaas een geen rootcause van waarom dit is gebeurd maar ik had een stukje voordat ie ermee stopte 240 km/u gereden, en ondanks goede olie (Castrol) en een recentie grote beurt kon het blok met 30xxxx km erop dit blijkbaar niet aan.
Anyways, vanmorgen heb ik de auto weer opgehaald bij PMotorsport en ik ben weer blij dat ie terug is! Hij voelt sneller aan dan het vorige blok maar dat kan ook komen omdat ik de afgelopen maand alleen maar Nissan Pulsar en Mazda 323 heb gereden..
Ik twijfel wel een beetje aan de betrouwbaarheid nu - hoewel dit uiteraard grotendeel tussen mijn oren in zit. Maar het vorige blok heeft het ondanks een erg uitgebreide onderhoudshistorie toch ineens opgegeven.. Dus ik moet nog even kijken of ie nog lang blijft of niet.
Op vrijdag 17 mei was ik onderweg van Nederland naar Italie toe voor een overnachting onderweg naar Kroatie waar ik met vrienden zou gaan roadtrippen. Ik reed op de A7 bij Fussen tegen de Oostenrijkse grens toen er ineens een vreemd geluid uit de auto kwam en hij vermogen verloor. Ik haalde afslag 139 en kwam aan het einde tot stilstand.
De ADAC kwam me vrij snel ophalen en kwam direct tot de conclusie dat het blok in de soep was gelopen.. Zijn quote: "Motorschaden, Ende" . Dus de onverwoestbare M54B30 is eerder dan verwacht en gehoopt tot zijn einde gekomen, ondanks het goede onderhoud.
De roadtrip in Kroatie werd een combinatie van een meerijden met vrienden en het rijden in een gehuurde Nissan Pulsar 1.5 diesel.
Ontzettend balen dat de 330i niet mee was maar ondanks dat toch een heerlijke roadtrip door Kroatie & Slovenie gedaan, prachtige landen en een fantastische groep vrienden.
Het terug in Nederland krijgen van de auto heeft nog heel wat voeten in aarde gehad, ondanks mijn polis bij de ANWB wegenwacht deden ze erg moeilijk vanwege de dagwaarde van de auto versus de motorschade. Dat is wellicht de grootste smet geweest op mijn vakantieplezier, de eindeloze discussies met de Wegenwacht. Een cursus klantvriendelijkheid zou geen kwaad kunnen..
Uiteindelijk is de auto gelukkig wel naar Nederland vervoert. Zodra dat was bevestigd heb ik een andere motor gekocht, komt uit een Engelse auto en deze lijkt in erg goede staat te zijn. De handelaar die dit als dagelijkse baan doet had nog nooit zo'n schoon blok gezien gaf ie aan, en ook de inbouwer (PMotorsport uit Poeldijk) was erg enthousiast.
Het oude blok was wel vrij stuk, dat vreemde gat dat hoort daar niet..
Ik heb helaas een geen rootcause van waarom dit is gebeurd maar ik had een stukje voordat ie ermee stopte 240 km/u gereden, en ondanks goede olie (Castrol) en een recentie grote beurt kon het blok met 30xxxx km erop dit blijkbaar niet aan.
Anyways, vanmorgen heb ik de auto weer opgehaald bij PMotorsport en ik ben weer blij dat ie terug is! Hij voelt sneller aan dan het vorige blok maar dat kan ook komen omdat ik de afgelopen maand alleen maar Nissan Pulsar en Mazda 323 heb gereden..
Ik twijfel wel een beetje aan de betrouwbaarheid nu - hoewel dit uiteraard grotendeel tussen mijn oren in zit. Maar het vorige blok heeft het ondanks een erg uitgebreide onderhoudshistorie toch ineens opgegeven.. Dus ik moet nog even kijken of ie nog lang blijft of niet.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Barend zijn E46 330i
Oei, dat is balen. Gelukkig nu een fris blok erin.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Barend zijn E46 330i
Vervelend om te horen Barend. Jammer dat er geen duidelijke oorzaak te achterhalen is. Zou het de bout van de oliepomp kunnen zijn? Dat is volgens mij 1 van de zwakke punten van de M54 bij hogere toeren. Voorderest kan ik ook niks bedenken. Geen hoge temperatuur of lekkage na het vreemde geluid?
Hoeveel KM heeft het ruil-blok gelopen trouwens?
Hoeveel KM heeft het ruil-blok gelopen trouwens?
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Barend zijn E46 330i
Nouja, ik weet wel wat er is gebeurd, de drijfstang van cilinder 3 is dwars door de zijkant van het blok naar buiten gekomen.. Zie de foto van het gat in de zijkant van het blok. Zelfs een stuk van de motorsteun was kapotgeslagen door die klap. Maar ik weet niet exact waarom dat is gebeurd, ik heb het in ieder geval niet aan zien of horen komen. De temperatuur was prima, de olie was op pijl.Str8Six schreef: ↑17 jun 2019, 17:49 Vervelend om te horen Barend. Jammer dat er geen duidelijke oorzaak te achterhalen is. Zou het de bout van de oliepomp kunnen zijn? Dat is volgens mij 1 van de zwakke punten van de M54 bij hogere toeren. Voorderest kan ik ook niks bedenken. Geen hoge temperatuur of lekkage na het vreemde geluid?
Hoeveel KM heeft het ruil-blok gelopen trouwens?
Het 'nieuwe' blok heeft 162000 mijlen gelopen. Niet weinig maar mede door het schone kleppendeksel wel overtuigd dat het geen rotzooi is.
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Barend zijn E46 330i
Ojeetje, da’s een domper.. misschien de oliepomp die dienst geweigerd heeft?
Toevallig het blok in Tynaarlo gekocht?
Toevallig het blok in Tynaarlo gekocht?
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Barend zijn E46 330i
Balen man wat een domper, zeker ook nog eens fezien de vakantie!
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Barend zijn E46 330i
Matig.. wie weet waren er intern delen op de grens versleten en was een keer stevig doorrijden funest.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Barend zijn E46 330i
Meestal lopen ze vlak voor ze kapot gaan het hardst.
Maar zeker balen. Gelukkig wel een leuke vakantie gehad en rijdt ie nu weer vrolijk in het rond.
Maar zeker balen. Gelukkig wel een leuke vakantie gehad en rijdt ie nu weer vrolijk in het rond.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Barend zijn E46 330i
Sneu.. had Martijn op FB gevolgd, was een prachtige roadtrip zeg!
Dus niet het bekende oliepomp losgelopen verhaal van de M54?
Dus niet het bekende oliepomp losgelopen verhaal van de M54?
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04
Re: Barend zijn E46 330i
Drijfstanglagers willen het bij een B30 ook nog weleens begeven de 260k.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Barend zijn E46 330i
Balen, zeker als je zoveel gezeik hebt tijdens de vakantie. Nu 3 ton niet echt heel weinig, zeker niet als daarvan een aanzienlijk er sportief op zij gezet. Als je voor een M motor een ton aanhoudt om drijfstang lager te vervangen dan zou 2 - 2,5 ton voor een sportieve zes cilinder niet onverstandig zijn imho.
Er zijn trouwens motorfietsen die ongeacht de kilometerstand een drijfstang naar buiten laten komen als je ze heel zwaar belast, gas lost en vervolgens weer vol gas geeft. Je hebt het dan wel over andere toerentallen maar de krachten intern kunnen enorm zijn.
Er zijn trouwens motorfietsen die ongeacht de kilometerstand een drijfstang naar buiten laten komen als je ze heel zwaar belast, gas lost en vervolgens weer vol gas geeft. Je hebt het dan wel over andere toerentallen maar de krachten intern kunnen enorm zijn.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Barend zijn E46 330i
Zou kunnen, ik heb er geen verstand van en ga er geen geld aan uitgeven om het uit te vinden.
En het blok komt inderdaad uit Tynaarlo.
Mja, het is natuurlijk een oud beestje met veel kilometers, dus wellicht hadden de drijfstangen inderdaad eens vervangen of gereviseerd moeten worden. Daar is het nu te laat voor in ieder geval.Niels schreef: ↑18 jun 2019, 00:03 Balen, zeker als je zoveel gezeik hebt tijdens de vakantie. Nu 3 ton niet echt heel weinig, zeker niet als daarvan een aanzienlijk er sportief op zij gezet. Als je voor een M motor een ton aanhoudt om drijfstang lager te vervangen dan zou 2 - 2,5 ton voor een sportieve zes cilinder niet onverstandig zijn imho.
Er zijn trouwens motorfietsen die ongeacht de kilometerstand een drijfstang naar buiten laten komen als je ze heel zwaar belast, gas lost en vervolgens weer vol gas geeft. Je hebt het dan wel over andere toerentallen maar de krachten intern kunnen enorm zijn.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Barend zijn E46 330i
Om de onderhoudshistorie trouwens nog compleet te maken hier, net voor de reis naar Kraotie heb ik nog rondom alle remschijven- en blokken vervangen door nieuw Brembo spul.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Barend zijn E46 330i
Wat een verhaal zeg. En stevig balen, dat kan ik me voorstellen.
Wij gaan deze zomer ook met de 330i naar Kroatie...
Wij gaan deze zomer ook met de 330i naar Kroatie...
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Barend zijn E46 330i
Ik heb nog een reserve staan voor je
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 1234pk6 en 72 gasten