Barend zijn BMW M135i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door ///Joost » 03 mei 2019, 10:47

Hele mooie onderhoudsupgrade die elke E46 inmiddels wel kan gebruiken. OEM of Powerflex gedaan?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door MartijnGizmo » 03 mei 2019, 11:21

Zie de doosjes op de tweede foto... :)

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Barend » 03 mei 2019, 13:01

///Joost schreef: 03 mei 2019, 10:47 Hele mooie onderhoudsupgrade die elke E46 inmiddels wel kan gebruiken. OEM of Powerflex gedaan?
Powerflex!
Str8Six schreef: 03 mei 2019, 09:14 Goedbezig!

Vermoeden was destijds al dat het daar ergens wegkwam, garage kon nergens anders speling vinden.
Mooi om te zien dat je hem zo mooi houdt!

Op hoeveel staat de teller inmiddels?
303xxx nu !

--------------------------------------------------------------
Overigens ook nog 2 weken terug een Vanos revisie laten uitvoeren door PMotorsport. Ik kon nergens in de historie vinden dat het ooit al gedaan was dus kon vast geen kwaad. Patrick liet zien hoe smerig de oude was, zag er uit als iets dat dus zeker geen kwaad kon.

Ik overweeg om nog terug te gaan naar hem voor de CCV, hoewel die al wel eens gedaan lijkt te zijn zat ie verkeerd gemonteerd kwamen we achter tijdens het werk aan de Vanos.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door ///Joost » 03 mei 2019, 13:12

MartijnGizmo schreef: 03 mei 2019, 11:21 Zie de doosjes op de tweede foto... :)
:mrgreen: Dat zag ik, vandaar mijn vermoeden! Top!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 mei 2019, 16:20

CCV verkeerd gemonteerd?? Hoe kan dat dan want volgens mij kan ie maar op 1 manier.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Barend » 06 mei 2019, 15:25

Martin van der Zwaard schreef: 04 mei 2019, 16:20 CCV verkeerd gemonteerd?? Hoe kan dat dan want volgens mij kan ie maar op 1 manier.
Nouja, ik weet natuurlijk de technische details niet, maar het tweede buisje (op deze foto) zit (bijvoorbeeld) verkeerd om gemonteerd:
Afbeelding
Het kan vast geen kwaad maar het spreekt niet van een professionele installatie.
Daarnaast kan ik ook niet vinden hoe lang deze erop zit en is al het plastic erg droog.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Martin van der Zwaard » 06 mei 2019, 15:29

Das niet echt slim nee.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Niels » 06 mei 2019, 18:12

Ik heb het ooit eens vervangen bij een 325ci maar kan me er niets bij voorstellen. Volgens mij past het allemaal maar op 1 manier, iig als het geen probleem geeft dan zou ik er niet meer naar omkijken.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Barend » 17 jun 2019, 15:16

Ondertussen in E46 330i land..
Op vrijdag 17 mei was ik onderweg van Nederland naar Italie toe voor een overnachting onderweg naar Kroatie waar ik met vrienden zou gaan roadtrippen. Ik reed op de A7 bij Fussen tegen de Oostenrijkse grens toen er ineens een vreemd geluid uit de auto kwam en hij vermogen verloor. Ik haalde afslag 139 en kwam aan het einde tot stilstand.
Afbeelding
De ADAC kwam me vrij snel ophalen en kwam direct tot de conclusie dat het blok in de soep was gelopen.. Zijn quote: "Motorschaden, Ende" . Dus de onverwoestbare M54B30 is eerder dan verwacht en gehoopt tot zijn einde gekomen, ondanks het goede onderhoud.

De roadtrip in Kroatie werd een combinatie van een meerijden met vrienden en het rijden in een gehuurde Nissan Pulsar 1.5 diesel.
Afbeelding
Afbeelding

Ontzettend balen dat de 330i niet mee was maar ondanks dat toch een heerlijke roadtrip door Kroatie & Slovenie gedaan, prachtige landen en een fantastische groep vrienden.

Het terug in Nederland krijgen van de auto heeft nog heel wat voeten in aarde gehad, ondanks mijn polis bij de ANWB wegenwacht deden ze erg moeilijk vanwege de dagwaarde van de auto versus de motorschade. Dat is wellicht de grootste smet geweest op mijn vakantieplezier, de eindeloze discussies met de Wegenwacht. Een cursus klantvriendelijkheid zou geen kwaad kunnen..
Afbeelding
Uiteindelijk is de auto gelukkig wel naar Nederland vervoert. Zodra dat was bevestigd heb ik een andere motor gekocht, komt uit een Engelse auto en deze lijkt in erg goede staat te zijn. De handelaar die dit als dagelijkse baan doet had nog nooit zo'n schoon blok gezien gaf ie aan, en ook de inbouwer (PMotorsport uit Poeldijk) was erg enthousiast.
Afbeelding


Het oude blok was wel vrij stuk, dat vreemde gat dat hoort daar niet..
Afbeelding

Ik heb helaas een geen rootcause van waarom dit is gebeurd maar ik had een stukje voordat ie ermee stopte 240 km/u gereden, en ondanks goede olie (Castrol) en een recentie grote beurt kon het blok met 30xxxx km erop dit blijkbaar niet aan.

Anyways, vanmorgen heb ik de auto weer opgehaald bij PMotorsport en ik ben weer blij dat ie terug is! Hij voelt sneller aan dan het vorige blok maar dat kan ook komen omdat ik de afgelopen maand alleen maar Nissan Pulsar en Mazda 323 heb gereden.. :tooth:
Ik twijfel wel een beetje aan de betrouwbaarheid nu - hoewel dit uiteraard grotendeel tussen mijn oren in zit. Maar het vorige blok heeft het ondanks een erg uitgebreide onderhoudshistorie toch ineens opgegeven.. Dus ik moet nog even kijken of ie nog lang blijft of niet.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Sander-E46 » 17 jun 2019, 17:47

Oei, dat is balen. Gelukkig nu een fris blok erin.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Str8Six » 17 jun 2019, 17:49

Vervelend om te horen Barend. Jammer dat er geen duidelijke oorzaak te achterhalen is. Zou het de bout van de oliepomp kunnen zijn? Dat is volgens mij 1 van de zwakke punten van de M54 bij hogere toeren. Voorderest kan ik ook niks bedenken. Geen hoge temperatuur of lekkage na het vreemde geluid?

Hoeveel KM heeft het ruil-blok gelopen trouwens?

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Barend » 17 jun 2019, 17:59

Str8Six schreef: 17 jun 2019, 17:49 Vervelend om te horen Barend. Jammer dat er geen duidelijke oorzaak te achterhalen is. Zou het de bout van de oliepomp kunnen zijn? Dat is volgens mij 1 van de zwakke punten van de M54 bij hogere toeren. Voorderest kan ik ook niks bedenken. Geen hoge temperatuur of lekkage na het vreemde geluid?

Hoeveel KM heeft het ruil-blok gelopen trouwens?
Nouja, ik weet wel wat er is gebeurd, de drijfstang van cilinder 3 is dwars door de zijkant van het blok naar buiten gekomen.. Zie de foto van het gat in de zijkant van het blok. :( Zelfs een stuk van de motorsteun was kapotgeslagen door die klap. Maar ik weet niet exact waarom dat is gebeurd, ik heb het in ieder geval niet aan zien of horen komen. De temperatuur was prima, de olie was op pijl.

Het 'nieuwe' blok heeft 162000 mijlen gelopen. Niet weinig maar mede door het schone kleppendeksel wel overtuigd dat het geen rotzooi is.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Eeuwe » 17 jun 2019, 18:17

Ojeetje, da’s een domper.. misschien de oliepomp die dienst geweigerd heeft?

Toevallig het blok in Tynaarlo gekocht? ;)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Fabian » 17 jun 2019, 18:36

Balen man :( wat een domper, zeker ook nog eens fezien de vakantie!

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Crookie » 17 jun 2019, 19:42

Matig.. wie weet waren er intern delen op de grens versleten en was een keer stevig doorrijden funest.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jun 2019, 21:44

Meestal lopen ze vlak voor ze kapot gaan het hardst. :tooth:

Maar zeker balen. Gelukkig wel een leuke vakantie gehad en rijdt ie nu weer vrolijk in het rond.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Knot » 17 jun 2019, 22:01

Sneu.. had Martijn op FB gevolgd, was een prachtige roadtrip zeg!

Dus niet het bekende oliepomp losgelopen verhaal van de M54?

KevinK
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door KevinK » 17 jun 2019, 23:42

Drijfstanglagers willen het bij een B30 ook nog weleens begeven de 260k.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Niels » 18 jun 2019, 00:03

Balen, zeker als je zoveel gezeik hebt tijdens de vakantie. Nu 3 ton niet echt heel weinig, zeker niet als daarvan een aanzienlijk er sportief op zij gezet. Als je voor een M motor een ton aanhoudt om drijfstang lager te vervangen dan zou 2 - 2,5 ton voor een sportieve zes cilinder niet onverstandig zijn imho.

Er zijn trouwens motorfietsen die ongeacht de kilometerstand een drijfstang naar buiten laten komen als je ze heel zwaar belast, gas lost en vervolgens weer vol gas geeft. Je hebt het dan wel over andere toerentallen maar de krachten intern kunnen enorm zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Knot » 18 jun 2019, 00:06

Niels schreef: 18 jun 2019, 00:03 als je ze heel zwaar belast, gas lost en vervolgens weer vol gas geeft. Je hebt het dan wel over andere toerentallen maar de krachten intern kunnen enorm zijn.
Zoals met alle goede dingen in het leven :tooth:

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Barend » 18 jun 2019, 09:56

eBoonstra schreef: 17 jun 2019, 18:17 Ojeetje, da’s een domper.. misschien de oliepomp die dienst geweigerd heeft?

Toevallig het blok in Tynaarlo gekocht? ;)
Zou kunnen, ik heb er geen verstand van en ga er geen geld aan uitgeven om het uit te vinden. :tooth:
En het blok komt inderdaad uit Tynaarlo.
Crookie schreef: 17 jun 2019, 19:42 Matig.. wie weet waren er intern delen op de grens versleten en was een keer stevig doorrijden funest.
KevinK schreef: 17 jun 2019, 23:42 Drijfstanglagers willen het bij een B30 ook nog weleens begeven de 260k.
Niels schreef: 18 jun 2019, 00:03 Balen, zeker als je zoveel gezeik hebt tijdens de vakantie. Nu 3 ton niet echt heel weinig, zeker niet als daarvan een aanzienlijk er sportief op zij gezet. Als je voor een M motor een ton aanhoudt om drijfstang lager te vervangen dan zou 2 - 2,5 ton voor een sportieve zes cilinder niet onverstandig zijn imho.

Er zijn trouwens motorfietsen die ongeacht de kilometerstand een drijfstang naar buiten laten komen als je ze heel zwaar belast, gas lost en vervolgens weer vol gas geeft. Je hebt het dan wel over andere toerentallen maar de krachten intern kunnen enorm zijn.
Mja, het is natuurlijk een oud beestje met veel kilometers, dus wellicht hadden de drijfstangen inderdaad eens vervangen of gereviseerd moeten worden. Daar is het nu te laat voor in ieder geval. :lol:

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Barend » 20 jun 2019, 14:29

Om de onderhoudshistorie trouwens nog compleet te maken hier, net voor de reis naar Kraotie heb ik nog rondom alle remschijven- en blokken vervangen door nieuw Brembo spul.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door ///Joost » 21 jun 2019, 12:46

Wat een verhaal zeg. En stevig balen, dat kan ik me voorstellen.

Wij gaan deze zomer ook met de 330i naar Kroatie... :bag:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Knot » 21 jun 2019, 13:36

Ik heb nog een reserve staan voor je ;)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Barend zijn E46 330i

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jun 2019, 16:56

///Joost schreef: 21 jun 2019, 12:46 Wat een verhaal zeg. En stevig balen, dat kan ik me voorstellen.

Wij gaan deze zomer ook met de 330i naar Kroatie... :bag:
Ik misschien naar de Dordogne.....met de sleurhut :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6 en 72 gasten