Barend zijn BMW M135i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Str8Six » 04 mei 2018, 12:10

De koppeling is al eens vernieuwd volgens mij! Zit als het goed is nog een rekening van bij.
Vanwege klachten? Vond hem juist strakker schakelen dan mijn E46(met nog originele koppeling)

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Barend » 04 mei 2018, 12:29

Str8Six schreef: 04 mei 2018, 12:10 De koppeling is al eens vernieuwd volgens mij! Zit als het goed is nog een rekening van bij.
Vanwege klachten? Vond hem juist strakker schakelen dan mijn E46(met nog originele koppeling)
Dat klopt, eind 2013 vervangen, ongeveer 70000 km geleden.
Maar hij slipt af en toe en hij zit heel hoog. Helaas alweer tijd om hem te vervangen dus.


Nog een fotootje van afgelopen dinsdag:
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door MartijnGizmo » 04 mei 2018, 14:29

Ik zie het al, puur genieten!

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door MartijnGizmo » 04 mei 2018, 14:30

Voor de bestuurder dan...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Tom van H. » 04 mei 2018, 16:20

Je zou me eens moeten zien als ik boos kijk Martijn!

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Str8Six » 04 mei 2018, 16:29

Barend schreef: 04 mei 2018, 12:29
Dat klopt, eind 2013 vervangen, ongeveer 70000 km geleden.
Maar hij slipt af en toe en hij zit heel hoog. Helaas alweer tijd om hem te vervangen dus.

Hmm geen kwestie van afstelling? Zou wel vrij snel zijn. Doe met die van mij al 190.000

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door MartijnGizmo » 04 mei 2018, 16:44

Sorry, Tom (die verder anoniem wenst te blijven) vroeg me om dit aan te passen.

Afbeelding

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door indobesar » 04 mei 2018, 17:15

:lol:

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Barend » 01 jun 2018, 15:43

De huidige status:
- De garage maar om een mening gevraagd over de koppeling, die gaven aan dat ie wat hoog zit maar nog niet vervanging toe is. Hij is na die ene maal dat ie geslipt heeft ook niet meer geslipt, dus dat zal wel loslopen voorlopig.
- Zojuist de oliebeurt gedaan, 6,5 liter Castrol Edge 5W40 ter vervanging van de 5W30 erin met een vers oliefiltertje.
- Zometeen nog even het interieurfilter vervangen.

Morgen op tourtochtje door de Alpen voor een week, zin in!


Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van de Clutch Delay Valve?
Ik ben nog steeds geen vrienden met de koppeling en dat schijnt een veel voorkomend ding te zijn met de E46 koppeling?
De Clutch Delay Valve verwijderen schijnt hem een stuk strakker te maken..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door ///Joost » 01 jun 2018, 15:48

Bij mij zit de CDV er nog gewoon in en ik kan echt wel normaal wegrijden met dat ding. Maar ik rijd dan ook als een oma. :lol: ;)

Je kunt verhalen voor en tegen lezen, dus volgens mij is het gewoon persoonlijke voorkeur.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Barend » 01 jun 2018, 15:51

///Joost schreef: 01 jun 2018, 15:48 Bij mij zit de CDV er nog gewoon in en ik kan echt wel normaal wegrijden met dat ding. Maar ik rijd dan ook als een oma. :lol: ;)

Je kunt verhalen voor en tegen lezen, dus volgens mij is het gewoon persoonlijke voorkeur.
Als ik hem eruit haal, kan ik hem dan ook weer terug plaatsen als het toch niks is?
Dat kan ik niet echt vinden. :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door ///Joost » 01 jun 2018, 15:55

Barend schreef: 01 jun 2018, 15:51
///Joost schreef: 01 jun 2018, 15:48 Bij mij zit de CDV er nog gewoon in en ik kan echt wel normaal wegrijden met dat ding. Maar ik rijd dan ook als een oma. :lol: ;)

Je kunt verhalen voor en tegen lezen, dus volgens mij is het gewoon persoonlijke voorkeur.
Als ik hem eruit haal, kan ik hem dan ook weer terug plaatsen als het toch niks is?
Dat kan ik niet echt vinden. :D
Jazeker, want het is gewoon een vernauwing in je remleiding met aan 2 kanten schroefdraad. Wel uiteraard bij los of vast de koppelingsleiding ontluchten.


Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Martijn_bmw » 01 jun 2018, 15:56

ik heb hem er ook uitgehaald destijds bij mijn E46 325i. vond het een stuk fijner koppelen zonder dat ding

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 jun 2018, 16:23

Bij mijn vorige E46 (320i) en bij de E90 (325i) heb ik hem er tussenuit gehaald.
Heb hem op de 330i er nog tussen zitten. Misschien nog eens er tussenuit halen.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Barend » 12 jul 2018, 10:26

Even een quote voor wat foto's van de 330i :df: (Let niet op dat Franse gele hok steeds op de foto's)
MartijnGizmo schreef: 11 jul 2018, 14:59 Onlangs met de auto een weekje naar de Alpen geweest, iets dat ik al sinds aanschaf wilde doen. Het plan ontstond een tijdje geleden met een groepje vrienden, om een leuke route te bedenken en die zelf te gaan rijden. Zo gezegd, zo gedaan... althans: degene die zich over de route ontfermde had dat werkelijk waar voortreffelijk gegaan. Zoveel mogelijk bochten, zo min mogelijk snelweg en bij voorkeur de wat kleinere en minder bekende passen. :df:

Met z'n allen op een zaterdagavond verzameld in Freiburg, waarbij ik onder Frankfurt nog 270 op de klok had om een op 250 begrensde Duitse Audi los te rijden. :tooth: Zondagochtend met z'n alleen op pad en via Duitsland, Zwitserland en Italië naar Frankrijk gereden. Dagenlang lopen vegen over de meest fantastische wegen, mooier wordt het niet als autoliefhebber! :headbang:

Afbeelding

https://farm2.staticflickr.com/1763/426 ... e768_c.jpg

https://farm1.staticflickr.com/914/4262 ... e15c_c.jpg

Afbeelding

De Mégane gaf geen krimp, behalve dat ik in Italië na een lange (en snelle) afdaling toch de remmen aan het faden kreeg. Nu is het zo dat er 2 flapjes onder de bumper zitten, voor aerodynamische redenen (verbruik) maar die kun je weghalen voor extra remkoeling. Dat gedaan, en de rest van de trip nergens last meer van gehad. Wel voor de zekerheid bij thuiskomst de remvloeistof laten vervangen, leek me toch wel verstandig.

https://farm1.staticflickr.com/833/2847 ... 5054_c.jpg

https://farm1.staticflickr.com/835/4262 ... e5bf_c.jpg

Met de kofferbak vol bagage, een volwaardig reservewiel, werkplaatskrik en wat gereedschap hoorde ik heel soms de achterbanden iets aanlopen. Gelukkig is de AST-set ook in ingebouwde toestand goed verstelbaar, dus de achterzijde 1 klikje harder gezet:

Afbeelding

Als je heel de dag zo intensief aan het rijden bent voel je kleine verschillen natuurlijk beter, maar het verbaasde me toch dat ik 1 klikje harder (van de 16 in totaal) meteen kon voelen bij het insturen. Nét iets meer beweging in de achterkant.

Hier nog een collectie random foto's, grotendeels gemaakt door anderen, als sfeerimpressie:

Afbeelding

https://farm2.staticflickr.com/1766/284 ... 3782_c.jpg

https://farm2.staticflickr.com/1829/284 ... 2068_c.jpg

Afbeelding

https://farm2.staticflickr.com/1804/415 ... 052d_c.jpg

Afbeelding

https://farm1.staticflickr.com/845/4153 ... 190f_c.jpg

https://farm2.staticflickr.com/1822/426 ... 1438_c.jpg

Afbeelding

https://farm2.staticflickr.com/1788/426 ... e45d_c.jpg

Afbeelding

https://farm1.staticflickr.com/833/2847 ... 5cd0_o.jpg

Meteen na thuiskomst de auto voor een beurt weggebracht, puur omdat het qua kilometerstand zo uitkwam. Zoals eerder vermeld de remvloeistof laten vervangen, maar voor de rest alleen regulier onderhoud nodig. Erg leuke én betrouwbare auto nog steeds! :df:

  • Ondertussen heb ik nog niets gedaan met de Clutch Delay Valve, die zit er gewoon nog op, moet ooit nog een gebeuren maar ik ben er zelf denk ik niet technisch genoeg voor..
  • Daarnaast twee nieuwe draagarmrubbers voor de voorkant besteld & ontvangen, die zagen er bij aanschaf van de auto al wat droog uit dus binnenkort maar eens vervangen.
  • Interieurfilter nog niet gedaan, is zoiets dat blijft liggen, zoiets simpels..

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door MartijnGizmo » 12 jul 2018, 18:16

Gave trip Barend, zoiets heb ik onlangs ook gedaan! :df:

Voor de technische puntjes: gewoon middagje sleutelen, ben je weer helemaal bij!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Mike R32 » 12 jul 2018, 19:43

Gave trip zeg :thumbup:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 jul 2018, 21:17

Interieurfilter is bij een E46 echt 1 minuut werk.
Simpeler kan het niet.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Mark » 12 jul 2018, 21:20

Barend schreef: 12 jul 2018, 10:26
  • Interieurfilter nog niet gedaan, is zoiets dat blijft liggen, zoiets simpels..
Die heb ik nog wel liggen (in Ede). Mag je zo ophalen.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Barend » 13 jul 2018, 10:03

Martin van der Zwaard schreef: 12 jul 2018, 21:17 Interieurfilter is bij een E46 echt 1 minuut werk.
Simpeler kan het niet.
Ik weet het :lol: Maar ik moet hem eerst nog halen.. Dat duurt ook zeker nog 10 minuten!
Voor de roadtrip had ik geen tijd meer, en daarna is het er niet meer van gekomen.
Mark schreef: 12 jul 2018, 21:20
Barend schreef: 12 jul 2018, 10:26
  • Interieurfilter nog niet gedaan, is zoiets dat blijft liggen, zoiets simpels..
Die heb ik nog wel liggen (in Ede). Mag je zo ophalen.
Thanks voor het aanbod Mark maar ik ben voorlopig niet in de buurt van Ede, wil hem toch ff aftikken van de lijst.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2018, 10:44

Martin van der Zwaard schreef: 12 jul 2018, 21:17 Interieurfilter is bij een E46 echt 1 minuut werk.
Simpeler kan het niet.
idd, heel bijzonder waarom dat vanaf de F30 op zo'n achterlijke plek onder het dashboard kastje is gekomen :bag:

Gebruikersavatar
NIVEX
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:59
Auto: Focus ST3 MK3.5 & 899 Panigale

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door NIVEX » 13 jul 2018, 11:20

Barend schreef: 04 mei 2018, 12:29
Str8Six schreef: 04 mei 2018, 12:10 De koppeling is al eens vernieuwd volgens mij! Zit als het goed is nog een rekening van bij.
Vanwege klachten? Vond hem juist strakker schakelen dan mijn E46(met nog originele koppeling)
Dat klopt, eind 2013 vervangen, ongeveer 70000 km geleden.
Maar hij slipt af en toe en hij zit heel hoog. Helaas alweer tijd om hem te vervangen dus.


Nog een fotootje van afgelopen dinsdag:
Afbeelding
Wat een geweldige plaat!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 jul 2018, 13:02

Martijn_bmw schreef: 13 jul 2018, 10:44 idd, heel bijzonder waarom dat vanaf de F30 op zo'n achterlijke plek onder het dashboard kastje is gekomen :bag:
Was bij de E36 ook al. En zo bij vele auto's.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door ///Joost » 13 jul 2018, 13:38

Martin van der Zwaard schreef: 13 jul 2018, 13:02
Martijn_bmw schreef: 13 jul 2018, 10:44 idd, heel bijzonder waarom dat vanaf de F30 op zo'n achterlijke plek onder het dashboard kastje is gekomen :bag:
Was bij de E36 ook al. En zo bij vele auto's.
Bij mijn E36 M3 coupe zat ie op dezelfde plek als de E46, alleen waren het daar 2 ronde filters aan weerszijde van de interieurfan. Overigens kwam mijn vroege '93 M3 origineel niet eens met interieurfilters, maar met ronde zwarte plastic kappen om alle boomstronken eruit te houden denk ik, maar da's weer een ander verhaal. :lol: Die kon je gewoon vervangen voor de (latere) E36 interieurfilters.

Achter het dashboard is inderdaad tegenwoordig de gangbare plek. Bij Mercedes willen ze nog wel eens onder de motorkap zitten, op een plek waar je normaliter het normale luchtfilter vindt.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i

Bericht door Barend » 21 jul 2018, 20:15

Ik had bij de ‘achteraf aankoopkeuring’ bij een vriend op de brug gezien dat de rubbers van de voorste draagarmen vrij droog waren.

Dus enige tijd geleden E46 M3 draagarmrubbers besteld en gisteren eindelijk de oude vervangen door de nieuwe. Het meeste heb ik zelf gedaan dus vrij trots op mezelf. :peace:
A4D64B89-5D3B-4770-81DE-7F2D09350594.jpeg
A4D64B89-5D3B-4770-81DE-7F2D09350594.jpeg (476 KiB) 2215 keer bekeken
De oude rubbers waren er voor geen centimeter af te krijgen dus uiteindelijk heeft de slijptol dat probleem moeten oplossen. Geeft al aan hoe stug dat rubber was.

- - - - - - - -
Tegelijkertijd heb ik ook nog naar de parkeersensoren gekeken, ik had al nieuwe sensoren liggen omdat ik de bekende lange pieptoon krijg als foutmelding. Vaak zie je dat één of twee sensoren het niet doen en daardoor werkt het hele systeem niet.
Als je de auto in zijn achteruit zet kun je de werkende sensoren horen ‘tikken’.
Helaas tikt er bij mij geen enkele sensor. Aangezien de kans mij vrij klein lijkt dat alle sensoren stuk zijn ben ik maar niet gaan vervangen. Ik moet dat eens verder gaan onderzoeken..
Ik wil sowieso de achterbumper er nog eens afhalen omdat deze niet helemaal mooi aansluit, dus dan wellicht eens verder kijken.


Interieurfilter nog steeds niet gedaan. :goodnight:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 61 gasten