Barend zijn BMW M135i
-
- Berichten: 959
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
De koppeling is al eens vernieuwd volgens mij! Zit als het goed is nog een rekening van bij.
Vanwege klachten? Vond hem juist strakker schakelen dan mijn E46(met nog originele koppeling)
Vanwege klachten? Vond hem juist strakker schakelen dan mijn E46(met nog originele koppeling)
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Dat klopt, eind 2013 vervangen, ongeveer 70000 km geleden.
Maar hij slipt af en toe en hij zit heel hoog. Helaas alweer tijd om hem te vervangen dus.
Nog een fotootje van afgelopen dinsdag:
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Ik zie het al, puur genieten!
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Voor de bestuurder dan...
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Je zou me eens moeten zien als ik boos kijk Martijn!
-
- Berichten: 959
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Sorry, Tom (die verder anoniem wenst te blijven) vroeg me om dit aan te passen.
-
- Berichten: 9976
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
De huidige status:
- De garage maar om een mening gevraagd over de koppeling, die gaven aan dat ie wat hoog zit maar nog niet vervanging toe is. Hij is na die ene maal dat ie geslipt heeft ook niet meer geslipt, dus dat zal wel loslopen voorlopig.
- Zojuist de oliebeurt gedaan, 6,5 liter Castrol Edge 5W40 ter vervanging van de 5W30 erin met een vers oliefiltertje.
- Zometeen nog even het interieurfilter vervangen.
Morgen op tourtochtje door de Alpen voor een week, zin in!
Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van de Clutch Delay Valve?
Ik ben nog steeds geen vrienden met de koppeling en dat schijnt een veel voorkomend ding te zijn met de E46 koppeling?
De Clutch Delay Valve verwijderen schijnt hem een stuk strakker te maken..
- De garage maar om een mening gevraagd over de koppeling, die gaven aan dat ie wat hoog zit maar nog niet vervanging toe is. Hij is na die ene maal dat ie geslipt heeft ook niet meer geslipt, dus dat zal wel loslopen voorlopig.
- Zojuist de oliebeurt gedaan, 6,5 liter Castrol Edge 5W40 ter vervanging van de 5W30 erin met een vers oliefiltertje.
- Zometeen nog even het interieurfilter vervangen.
Morgen op tourtochtje door de Alpen voor een week, zin in!
Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van de Clutch Delay Valve?
Ik ben nog steeds geen vrienden met de koppeling en dat schijnt een veel voorkomend ding te zijn met de E46 koppeling?
De Clutch Delay Valve verwijderen schijnt hem een stuk strakker te maken..
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Bij mij zit de CDV er nog gewoon in en ik kan echt wel normaal wegrijden met dat ding. Maar ik rijd dan ook als een oma.
Je kunt verhalen voor en tegen lezen, dus volgens mij is het gewoon persoonlijke voorkeur.
Je kunt verhalen voor en tegen lezen, dus volgens mij is het gewoon persoonlijke voorkeur.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Als ik hem eruit haal, kan ik hem dan ook weer terug plaatsen als het toch niks is?
Dat kan ik niet echt vinden.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Jazeker, want het is gewoon een vernauwing in je remleiding met aan 2 kanten schroefdraad. Wel uiteraard bij los of vast de koppelingsleiding ontluchten.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
ik heb hem er ook uitgehaald destijds bij mijn E46 325i. vond het een stuk fijner koppelen zonder dat ding
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Bij mijn vorige E46 (320i) en bij de E90 (325i) heb ik hem er tussenuit gehaald.
Heb hem op de 330i er nog tussen zitten. Misschien nog eens er tussenuit halen.
Heb hem op de 330i er nog tussen zitten. Misschien nog eens er tussenuit halen.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Even een quote voor wat foto's van de 330i (Let niet op dat Franse gele hok steeds op de foto's)
MartijnGizmo schreef: ↑11 jul 2018, 14:59 Onlangs met de auto een weekje naar de Alpen geweest, iets dat ik al sinds aanschaf wilde doen. Het plan ontstond een tijdje geleden met een groepje vrienden, om een leuke route te bedenken en die zelf te gaan rijden. Zo gezegd, zo gedaan... althans: degene die zich over de route ontfermde had dat werkelijk waar voortreffelijk gegaan. Zoveel mogelijk bochten, zo min mogelijk snelweg en bij voorkeur de wat kleinere en minder bekende passen.
Met z'n allen op een zaterdagavond verzameld in Freiburg, waarbij ik onder Frankfurt nog 270 op de klok had om een op 250 begrensde Duitse Audi los te rijden. Zondagochtend met z'n alleen op pad en via Duitsland, Zwitserland en Italië naar Frankrijk gereden. Dagenlang lopen vegen over de meest fantastische wegen, mooier wordt het niet als autoliefhebber!
https://farm2.staticflickr.com/1763/426 ... e768_c.jpg
https://farm1.staticflickr.com/914/4262 ... e15c_c.jpg
De Mégane gaf geen krimp, behalve dat ik in Italië na een lange (en snelle) afdaling toch de remmen aan het faden kreeg. Nu is het zo dat er 2 flapjes onder de bumper zitten, voor aerodynamische redenen (verbruik) maar die kun je weghalen voor extra remkoeling. Dat gedaan, en de rest van de trip nergens last meer van gehad. Wel voor de zekerheid bij thuiskomst de remvloeistof laten vervangen, leek me toch wel verstandig.
https://farm1.staticflickr.com/833/2847 ... 5054_c.jpg
https://farm1.staticflickr.com/835/4262 ... e5bf_c.jpg
Met de kofferbak vol bagage, een volwaardig reservewiel, werkplaatskrik en wat gereedschap hoorde ik heel soms de achterbanden iets aanlopen. Gelukkig is de AST-set ook in ingebouwde toestand goed verstelbaar, dus de achterzijde 1 klikje harder gezet:
Als je heel de dag zo intensief aan het rijden bent voel je kleine verschillen natuurlijk beter, maar het verbaasde me toch dat ik 1 klikje harder (van de 16 in totaal) meteen kon voelen bij het insturen. Nét iets meer beweging in de achterkant.
Hier nog een collectie random foto's, grotendeels gemaakt door anderen, als sfeerimpressie:
https://farm2.staticflickr.com/1766/284 ... 3782_c.jpg
https://farm2.staticflickr.com/1829/284 ... 2068_c.jpg
https://farm2.staticflickr.com/1804/415 ... 052d_c.jpg
https://farm1.staticflickr.com/845/4153 ... 190f_c.jpg
https://farm2.staticflickr.com/1822/426 ... 1438_c.jpg
https://farm2.staticflickr.com/1788/426 ... e45d_c.jpg
https://farm1.staticflickr.com/833/2847 ... 5cd0_o.jpg
Meteen na thuiskomst de auto voor een beurt weggebracht, puur omdat het qua kilometerstand zo uitkwam. Zoals eerder vermeld de remvloeistof laten vervangen, maar voor de rest alleen regulier onderhoud nodig. Erg leuke én betrouwbare auto nog steeds!
- Ondertussen heb ik nog niets gedaan met de Clutch Delay Valve, die zit er gewoon nog op, moet ooit nog een gebeuren maar ik ben er zelf denk ik niet technisch genoeg voor..
- Daarnaast twee nieuwe draagarmrubbers voor de voorkant besteld & ontvangen, die zagen er bij aanschaf van de auto al wat droog uit dus binnenkort maar eens vervangen.
- Interieurfilter nog niet gedaan, is zoiets dat blijft liggen, zoiets simpels..
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Gave trip Barend, zoiets heb ik onlangs ook gedaan!
Voor de technische puntjes: gewoon middagje sleutelen, ben je weer helemaal bij!
Voor de technische puntjes: gewoon middagje sleutelen, ben je weer helemaal bij!
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Gave trip zeg
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Interieurfilter is bij een E46 echt 1 minuut werk.
Simpeler kan het niet.
Simpeler kan het niet.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Ik weet het Maar ik moet hem eerst nog halen.. Dat duurt ook zeker nog 10 minuten!Martin van der Zwaard schreef: ↑12 jul 2018, 21:17 Interieurfilter is bij een E46 echt 1 minuut werk.
Simpeler kan het niet.
Voor de roadtrip had ik geen tijd meer, en daarna is het er niet meer van gekomen.
Thanks voor het aanbod Mark maar ik ben voorlopig niet in de buurt van Ede, wil hem toch ff aftikken van de lijst.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
idd, heel bijzonder waarom dat vanaf de F30 op zo'n achterlijke plek onder het dashboard kastje is gekomenMartin van der Zwaard schreef: ↑12 jul 2018, 21:17 Interieurfilter is bij een E46 echt 1 minuut werk.
Simpeler kan het niet.
- NIVEX
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:59
- Auto: Focus ST3 MK3.5 & 899 Panigale
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Was bij de E36 ook al. En zo bij vele auto's.Martijn_bmw schreef: ↑13 jul 2018, 10:44 idd, heel bijzonder waarom dat vanaf de F30 op zo'n achterlijke plek onder het dashboard kastje is gekomen
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Bij mijn E36 M3 coupe zat ie op dezelfde plek als de E46, alleen waren het daar 2 ronde filters aan weerszijde van de interieurfan. Overigens kwam mijn vroege '93 M3 origineel niet eens met interieurfilters, maar met ronde zwarte plastic kappen om alle boomstronken eruit te houden denk ik, maar da's weer een ander verhaal. Die kon je gewoon vervangen voor de (latere) E36 interieurfilters.Martin van der Zwaard schreef: ↑13 jul 2018, 13:02Was bij de E36 ook al. En zo bij vele auto's.Martijn_bmw schreef: ↑13 jul 2018, 10:44 idd, heel bijzonder waarom dat vanaf de F30 op zo'n achterlijke plek onder het dashboard kastje is gekomen
Achter het dashboard is inderdaad tegenwoordig de gangbare plek. Bij Mercedes willen ze nog wel eens onder de motorkap zitten, op een plek waar je normaliter het normale luchtfilter vindt.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Upgrade van MX-5 NA naar E46 330i
Ik had bij de ‘achteraf aankoopkeuring’ bij een vriend op de brug gezien dat de rubbers van de voorste draagarmen vrij droog waren.
Dus enige tijd geleden E46 M3 draagarmrubbers besteld en gisteren eindelijk de oude vervangen door de nieuwe. Het meeste heb ik zelf gedaan dus vrij trots op mezelf.
De oude rubbers waren er voor geen centimeter af te krijgen dus uiteindelijk heeft de slijptol dat probleem moeten oplossen. Geeft al aan hoe stug dat rubber was.
- - - - - - - -
Tegelijkertijd heb ik ook nog naar de parkeersensoren gekeken, ik had al nieuwe sensoren liggen omdat ik de bekende lange pieptoon krijg als foutmelding. Vaak zie je dat één of twee sensoren het niet doen en daardoor werkt het hele systeem niet.
Als je de auto in zijn achteruit zet kun je de werkende sensoren horen ‘tikken’.
Helaas tikt er bij mij geen enkele sensor. Aangezien de kans mij vrij klein lijkt dat alle sensoren stuk zijn ben ik maar niet gaan vervangen. Ik moet dat eens verder gaan onderzoeken..
Ik wil sowieso de achterbumper er nog eens afhalen omdat deze niet helemaal mooi aansluit, dus dan wellicht eens verder kijken.
Interieurfilter nog steeds niet gedaan.
Dus enige tijd geleden E46 M3 draagarmrubbers besteld en gisteren eindelijk de oude vervangen door de nieuwe. Het meeste heb ik zelf gedaan dus vrij trots op mezelf.
De oude rubbers waren er voor geen centimeter af te krijgen dus uiteindelijk heeft de slijptol dat probleem moeten oplossen. Geeft al aan hoe stug dat rubber was.
- - - - - - - -
Tegelijkertijd heb ik ook nog naar de parkeersensoren gekeken, ik had al nieuwe sensoren liggen omdat ik de bekende lange pieptoon krijg als foutmelding. Vaak zie je dat één of twee sensoren het niet doen en daardoor werkt het hele systeem niet.
Als je de auto in zijn achteruit zet kun je de werkende sensoren horen ‘tikken’.
Helaas tikt er bij mij geen enkele sensor. Aangezien de kans mij vrij klein lijkt dat alle sensoren stuk zijn ben ik maar niet gaan vervangen. Ik moet dat eens verder gaan onderzoeken..
Ik wil sowieso de achterbumper er nog eens afhalen omdat deze niet helemaal mooi aansluit, dus dan wellicht eens verder kijken.
Interieurfilter nog steeds niet gedaan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 61 gasten