BMW E90 330d Msport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Knot » 12 jul 2021, 15:30

Flinke bulten in die grafiek zeg tov standaard!!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Marc Sierra » 19 jul 2021, 14:35

Flamman schreef: 14 apr 2021, 07:31
Danish schreef: 13 apr 2021, 23:43 Nice!! Wat voor sper heb je?
Een Quaife, had het liefst een platensper 45% gehad maar dat bleek een hele lastige opgave.
Moet zeggen de Quaife werkt fijn en de reactie snelheid is te verwaarlozen.
Waarom heb je uiteindelijk voor de Quaife gekozen en niet bijv voor een OS Giken? En een ‘gewoon’ ZF platensper is ook te vinden toch? Die zag ik namelijk op eBay staan.

Bij mij blijft een sper toch ook door m’n hoofd gaan. Een achterwielaandrijver met het nodige vermogen hoort toch eigenlijk een sper te hebben. Het is alleen dat ik het bedrag in m’n hoofd nog niet kan goedpraten voor een daily. :lol: En daarnaast vraag ik me ook af of het op een automaat de moeite is. Met een handbak en koppelingspedaal heb ik toch veel meer het gevoel ‘in control’ te zijn.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door vester86 » 19 jul 2021, 20:13

zo’n racingDiffs conversie kit wellicht een optie voor niet al te veel geld ?

viewtopic.php?f=3&t=39584&hilit=budget& ... 0#p1489376

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 20 jul 2021, 09:17

Het concept is leuk van zo'n Racing Diffs kitje, maar het idee dat de sperwerking op de zijkant van de satelietwielen moet werken en daar dus de nodige warmteontwikkeling is lijkt me niet zo'n goed idee voor de levensduur van het diff. Verder moet voor het monteren van zo'n kitje het kroonwiel van het diff af en bij de (meeste) E90's is het kroonwiel aan het diff gelast. Dus dan gaat er alsnog een hoop kosten in zitten qua arbeid.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Flamman » 20 jul 2021, 21:03

Marc Sierra schreef: 19 jul 2021, 14:35
Flamman schreef: 14 apr 2021, 07:31
Danish schreef: 13 apr 2021, 23:43 Nice!! Wat voor sper heb je?
Een Quaife, had het liefst een platensper 45% gehad maar dat bleek een hele lastige opgave.
Moet zeggen de Quaife werkt fijn en de reactie snelheid is te verwaarlozen.
Waarom heb je uiteindelijk voor de Quaife gekozen en niet bijv voor een OS Giken? En een ‘gewoon’ ZF platensper is ook te vinden toch? Die zag ik namelijk op eBay staan.

Bij mij blijft een sper toch ook door m’n hoofd gaan. Een achterwielaandrijver met het nodige vermogen hoort toch eigenlijk een sper te hebben. Het is alleen dat ik het bedrag in m’n hoofd nog niet kan goedpraten voor een daily. :lol: En daarnaast vraag ik me ook af of het op een automaat de moeite is. Met een handbak en koppelingspedaal heb ik toch veel meer het gevoel ‘in control’ te zijn.
Het sper is samen met powerflex in de achteras een must have m.i.
Met DSC uit rookt er voor je het door hebt 1 vd achterwielen nu met Quaife schiet de auto weg en kun je heerlijk vroeg op het gas de bocht uit, verschil is heel groot.
Zoals geschreven had ik liever een platen sper gehad maar een platen sper unit voor een 2.10 diff was volgens mijn diff. specialist niet te vinden.
OS Giken bied voor mij geen voordelen tov een Quaife sterker nog ik vind deze “snappyer” aan voelen.

Kortom een Quaife is voor ons op straat en amateur circuit gebruik een perfecte oplossing.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 21 jul 2021, 23:44

Ik ga onder mijn F30 330d (die heb ik nu) weer een sper bestellen bij die Portugees van Ebay. Een compleet diff met 6 platen, 2-way 40%, nieuwe lagers, keerringen etc kost bij hem €2600 incl verzending geloof ik. Ik krijg nog een leuke korting omdat ik meerdere diffs bij hem besteld heb.

Wellicht is dat ook wat voor jou en kan ik een combodealtje opzetten?

Gok dat er nog wel een paar honderd euro korting af kan als ik/we er 2 bestel.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 22 jul 2021, 07:58

Wat de verschillende type sperren betreft heb ik niet veel ervaring. Onder de Sierra heb ik een viscosper zitten en heb ooit onder een driftauto een vastgelast diff gehad, maar verder heb ik dus geen ervaring met een wormsper of een platensper. Wat ik gelezen heb is dat een wormsper vaak afgeraden wordt voor driften (in ieder geval door Hardeman) omdat deze onvoorspelbaar kan reageren en geen sperwerking heeft met gas los.

Over een OS Giken Superlock lijkt iedereen het meest enthousiast te zijn. Maar dat lijkt wel een erg prijzige optie te zijn. Als ik bij Hardeman kijk kom ik op de volgende prijzen:
- OS Giken voor een 215L 2.81 1.754,50
- Revisie 215L 730,00
- Ruil/tweedehands dif ~350,00
- Demonteren/monteren gelast kroonwiel 200?

Totaal ga je dan al snel over de 3000 euro wat een hoop geld is

Maakt een normaal platensper zoals de ZF nog vreemde geluiden bij korte bochtjes? Ik heb weleens begrepen dat sommige platensperren dat zouden doen.
matthyssie schreef: 21 jul 2021, 23:44 Ik ga onder mijn F30 330d (die heb ik nu) weer een sper bestellen bij die Portugees van Ebay. Een compleet diff met 6 platen, 2-way 40%, nieuwe lagers, keerringen etc kost bij hem €2600 incl verzending geloof ik. Ik krijg nog een leuke korting omdat ik meerdere diffs bij hem besteld heb.

Wellicht is dat ook wat voor jou en kan ik een combodealtje opzetten?

Gok dat er nog wel een paar honderd euro korting af kan als ik/we er 2 bestel.
Als ik me niet vergis is dit de Portugees die je bedoelt? En dit is volgens mij ook het diff dat ik zou moeten hebben: https://www.ebay.nl/itm/284253662583?ha ... Sw-lpgcw--

Ik ben wel benieuwd voor welke prijs je die zou kunnen krijgen. Overigens zeggen de verschillende opties qua platen en sperwerking me niet zo heel veel. Een groter aantal platen zorgt voor minder slijtage lijkt me? En een hoge percentage sperwerking geeft een agressievere werking van de sper? Er staat niet bij hoe ze standaard geleverd worden. Is dit 25%/25% met 4 platen?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 22 jul 2021, 09:17

Standaard is indd 4 platen, upgrade is 6 dan heb je wat minder slijtage en ook minder warmteontwikkeling.

Voor straatgebruik is ca 25% sperwerking en 4 platen opzich prima. Ik vind echter de meerprijs van de upgrades gering en doe dat wel. Ook omdat ik misschien nog wel eens wat circuit wil doen en regelmatig een driftje doe.

Ik wil wel een prijs opvragen, maar dan moet je even bepalen wat voor specificatie je wil. Staat wel in die Ebay advertentie.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 22 jul 2021, 11:14

Ik heb je een PB gestuurd!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 29 jul 2021, 21:34

JdBn schreef: 10 jun 2021, 15:34 Ik heb nog een set M-sport veren (en dempers) liggen van m'n E91 335d, dus mocht je nog een set zoeken.. :roll:

Dat rollen is echt wel vervelend trouwens, ik ben dan van een E91 335d naar een F31 330d gegaan, beiden met M-sportpakket (en KW schroefset) maar de E91 lag helde minder overbij het bochtenwerk. Geen idee of the stabi's bij de F3x dunner zijn dan bij de E9x maar dat is wel een leuke om uit te zoeken :)
Heb je die M sport veren nog steeds liggen? Zo ja, zou je dan eens willen kijken wat voor code er op de veren staat? Op de voorste veren zit normaal een labeltje geplakt en op de achterwerken staat het geprint.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door JdBn » 30 jul 2021, 08:09

Marc Sierra schreef: 29 jul 2021, 21:34
JdBn schreef: 10 jun 2021, 15:34 Ik heb nog een set M-sport veren (en dempers) liggen van m'n E91 335d, dus mocht je nog een set zoeken.. :roll:

Dat rollen is echt wel vervelend trouwens, ik ben dan van een E91 335d naar een F31 330d gegaan, beiden met M-sportpakket (en KW schroefset) maar de E91 lag helde minder overbij het bochtenwerk. Geen idee of the stabi's bij de F3x dunner zijn dan bij de E9x maar dat is wel een leuke om uit te zoeken :)
Heb je die M sport veren nog steeds liggen? Zo ja, zou je dan eens willen kijken wat voor code er op de veren staat? Op de voorste veren zit normaal een labeltje geplakt en op de achterwerken staat het geprint.
Voor D7, achter K3. Geen idee hoe lang ze op de auto hebben gezeten maar ze zien er vrijwel nieuw uit.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 30 jul 2021, 15:55

Bedankt voor het checken!

Ik zat wat op internet te googlen over de M-sport veren en de codering en kwam er toen achter hoe het (ongeveer) werkt. De standaard veren onder mijn 330d zijn C7 voor en C5 achter. Voor zover ik weet zijn de 'C' veren voor de E90 met standaard onderstel en de 'D' voor E90 met M-sport onderstel. De nummers zouden dan hetzelfde moeten blijven, wat betekent dat ik een D7 voor en D5 achter zou moeten hebben.

De M-sport veren van mijn 320d had ik ook nog liggen, dus even gekeken wat dat zijn, D3 voor en D2 achter. Blijkbaar worden de veren stugger naarmate het getal hoger is, wat ook logisch is gezien de 330d natuurlijk een stuk zwaarder is dan de 320d.

Een handige link die ik er over vond: https://www.1addicts.com/forums/showthr ... 776&page=2

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door vester86 » 30 jul 2021, 19:51

Ja klopt, en dan hangt het ook nog van bepaalde opties af, panorama dak bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 24 aug 2021, 21:22

Op dit moment heb ik nog altijd mijn oude 320d staan. Als het goed is wordt deze volgende week opgehaald door een koper. Maar nou reed ik er afgelopen weekend nog eventjes mee en toen viel me op hoeveel fijner ik de stoelen in de 320d vind zitten ten opzichte van de 330d. De 320d heeft handmatig verstelbare alcantara sportstoelen en de 330d heeft half elektrisch lederen sportstoelen. Voor m'n gevoel zit ik in de 330d een stukje hoger en minder stevig, in de 320d zit ik lekker diep en heb ik veel meer het gevoel een te zijn met de auto. Het alcantara is veel stroever dan het leer waardoor je veel vaster in de stoel zit. En ik vind het ook lijken alsof de half elektrische stoelen (alleen hoogte en rugleuning is elektrisch) hoger zitten dan de handmatig verstelbare stoelen, maar het is lastig om te meten of dit echt zo is.

Dus nu zit ik te twijfelen of ik het interieur van de 320d overzet naar de 330d. Het jammere is dat de lederen stoelen ook verwarmd zijn en de alcantara stoelen niet. Verder schijnt de 330d ook actieve hoofdsteunen te hebben omdat het een LCI is en de 320d dus niet. Met het overzetten van het interieur zal dat waarschijnlijk ergens een foutmelding op gaan leveren, al weet ik dat niet zeker. Het interieur van de 320d ziet er wel nog erg netjes uit, al komt het alcantara op de foto's minder mooi over dan in het echt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk zou ik het liefst ditzelfde interieur in de 330d hebben, maar dan komend uit een LCI, met stoelverwarming, handmatig verstelbaar ivm de hoogte en het liefst ook de verstelbare lendesteun. En de deurpanelen en achterbank, neerklapbaar en met skiluik moeten er dan ook bij zitten. Maar ik heb het vermoeden dat dat zoeken naar een speld in een hooiberg is, zeker als je ook wil dat het er nog netjes uit ziet. Dus misschien toch maar het interieur van de 320d overzetten en in de gaten houden over ik ooit een setje voorstoelen kan vinden met verwarming en verstelbare lendesteun?

Toevallig staat op marktplaats een vergelijkbaar interieur, met stoelverwarming maar geen verstelbare lendesteun. Maar dit is ook half elektrisch en zit dus te hoog verwacht ik. En daarnaast is het een beetje aan de prijs...

https://link.marktplaats.nl/a1389774325

945t
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 okt 2019, 20:23
Auto: Volvo 240/E91 330D

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door 945t » 25 aug 2021, 15:29

Afgelopen week bij deze 325d wezen.

https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.h ... 329117176

Heeft ook de sportstoelen bekleed met alcantara, zitten inderdaad fantastisch. Alleen jammer dat er vanaf 96.000 km geen onderhoudshistorie meer was gedocumenteerd dus om die reden laten staan.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door JdBn » 26 aug 2021, 07:59

Ik heb wel vaker gehoor dat de handbediende stoelen lager zitten, vrees dat dat niet te maken heeft met leder of alcantara. Lendesteun kan je ook retrofitten, die maken gebruik van dezelfde luchtpomp als de opblaasbare zijwangen. Ben zo'n tutorial een keer tegen gekomen en voor zover ik me herinner viel dat voor de onderdelen best mee qua kosten.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 26 aug 2021, 09:09

Ja handmatige stoelen zitten lager omdat er geen motoren onder hoeven.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Kasteel » 26 aug 2021, 11:20

En het kan niet in lci/niet lci zitten? Heb hier wel vaker dat bmw in de loop van de cyclus steeds minder laag/zitting minder ver kon kantelen

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Martijn_bmw » 28 aug 2021, 14:15

matthyssie schreef: 26 aug 2021, 09:09 Ja handmatige stoelen zitten lager omdat er geen motoren onder hoeven.
Klopt idd, is altijd het verschil tussen wel/niet elec stoelen.
Ik hoef ze daarom ook niet perse, het is wel handig met memory maar die diepere zit van handmatige is ook weer een voordeel.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 29 aug 2021, 14:15

Ondertussen heb ik het hele interieur omgewisseld. Dus nu ben ik een set elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen armer en een foutmelding rijker.

Afbeelding

Afbeelding

Nou wist ik al dat ik een foutmelding ging krijgen op het feit dat de stoelen uit de pre-LCI geen actieve hoofdsteunen hebben en de LCI dit wel verwacht. Maar daarnaast heb ik ook een overwachte foutmelding op de sensor in de bijrijdersstoel.

Afbeelding

Moet die sensor sowieso gecodeerd worden als er een andere in de auto komt? Ik kan op internet niets vinden over dat er verschillende types van de sensor zouden zijn. En in de 320d werkte de sensor gewoon prima.

Verder helaas met het verwijderen van de bestuurdersstoel de lichtschakelaar geraakt waardoor deze naar binnen gedrukt is en het zilveren randje afgebroken is.

Afbeelding

Hij doet het wel gewoon nog normaal. Je schijnt hem ook wel weer naar buiten te kunnen trekken, maar met de hand lukte dat nog niet. Maar van wat ik zo op internet kan vinden kan je het zilveren randje niet los bestellen, dus dat zou dan misschien toch een andere schakelaar moeten worden. :(

Is er iemand in de buurt van Arnhem die de meldingen op de actieve hoofdsteunen kan wegcoderen?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door EvdP » 29 aug 2021, 21:41

Dit kan met NCS Expert

ABG module

AKS_LINKS_1_CD en AKS_RECHTS_1_CD moeten op nicht_aktiv komen te staan.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 30 aug 2021, 12:23

Ja dat had ik inderdaad gelezen. De vraag is dus of er iemand in de buurt is die dat zou kunnen doen. :D

Overigens lijkt de foutmelding op de sensor in de bijrijdersstoel eentje die vaker voorkomt na het omwisselen van stoelen. Maar het is me nog onduidelijk waarom dat is. De PFL accepteert de LCI stoelen wel gewoon zonder foutmelding. Misschien dat de sensor uit de PFL toch een iets ouder type is waardoor de LCI deze niet accepteert? Voor wat ik heb kunnen vinden op internet is de enige optie om de sensor ook weg te coderen. Het gevolg zou dan zijn dat bij een aanrijding de bijrijders airbags altijd af gaan, ook als er niemand op de bijrijdersstoel zit. Op zich ook niet zo'n groot probleem natuurlijk. En ik denk dat het gordel-reminder-lampje voor de bijrijder ook niet meer aan zal gaan.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Gijzert » 30 aug 2021, 12:25

Marc Sierra schreef: 30 aug 2021, 12:23 Ja dat had ik inderdaad gelezen. De vraag is dus of er iemand in de buurt is die dat zou kunnen doen. :D

Overigens lijkt de foutmelding op de sensor in de bijrijdersstoel eentje die vaker voorkomt na het omwisselen van stoelen. Maar het is me nog onduidelijk waarom dat is. De PFL accepteert de LCI stoelen wel gewoon zonder foutmelding. Misschien dat de sensor uit de PFL toch een iets ouder type is waardoor de LCI deze niet accepteert? Voor wat ik heb kunnen vinden op internet is de enige optie om de sensor ook weg te coderen. Het gevolg zou dan zijn dat bij een aanrijding de bijrijders airbags altijd af gaan, ook als er niemand op de bijrijdersstoel zit. Op zich ook niet zo'n groot probleem natuurlijk. En ik denk dat het gordel-reminder-lampje voor de bijrijder ook niet meer aan zal gaan.
Kan verzekeringstechnisch misschien wel een dingetje zijn in geval van een ongeval waar je met 2 man in de auto zit.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 30 aug 2021, 12:34

Wat bedoel je precies? Als je met 2 man in de auto zit zouden de bijrijders airbags dus gewoon af gaan. Het punt is dat als er niemand op de bijrijdersstoel zit de airbags daar alsnog af zullen gaan.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Gijzert » 30 aug 2021, 12:38

Marc Sierra schreef: 30 aug 2021, 12:34 Wat bedoel je precies? Als je met 2 man in de auto zit zouden de bijrijders airbags dus gewoon af gaan. Het punt is dat als er niemand op de bijrijdersstoel zit de airbags daar alsnog af zullen gaan.
Ik las het verkeerd. Dacht juist dat hij niet zou afgaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Godspeed, Google [Bot], Nico e39, Tim N en 79 gasten