BMW E90 330d Msport
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E90 330d Msport
Haha lol. Zoals ik al zei kan ik dat wel coderen, mooi tripje Friesland even.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Bedankt nog voor het aanbod! Maar was toch een beetje ver om eventjes heen en weer naar Friesland te rijden.matthyssie schreef: ↑30 aug 2021, 12:40 Haha lol. Zoals ik al zei kan ik dat wel coderen, mooi tripje Friesland even.
Uiteindelijk niemand dichtbij kunnen vinden die de foutmeldingen weg kon toveren, dus uiteindelijk zelf maar NCS Expert gedownload, een KDCAN kabel besteld en gaan puzzelen hoe het precies werkt. Dit was in ieder geval een erg handig topic waar ik veel mee opgeschoten ben, altijd handig om terug te kunnen vinden ook voor de toekomst.
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1204192
En een erg handig filmpje op youtube over het coderen:
Na de volgende dingen aangepast te hebben waren de foutcodes geheel verdwenen:
AKS_LINKS_1_CD : nicht_aktiv (actieve hoofdsteun links)
AKS_RECHTS_1_CD : nicht_aktiv (actieve hoofdsteun rechts)
SBR_SENSOR_BEIFAHRER_MCD : nicht_aktiv (sensormat bijrijderstoel)
Verder nog wat foto's van de interieur wissel.
En het 'nieuwe' alcantara interieur, inclusief de bijbehorende deurpanelen.
In de alcantara stoel zit ik een stuk steviger en lager, waardoor het gewoon voelt als een andere auto. Bizar hoeveel verschil een stoel kan maken! En daarnaast vind ik dit interieur ook echt een stuk mooier en fijner aanvoelen dan het zwarte leer.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: BMW E90 330d Msport
Jaa, veel beter zo. Ik ben ook echt fan van dat interieur. Je zit gelijk "vast" in de stoel met dat stof/alcantara. Heerlijk.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E90 330d Msport
Ik ben ook fan van stof/alcantara. Had het in de F30 en momenteel in de G31 en zit er beter in dan in bv. mijn M2 met leder.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E90 330d Msport
Hier nog een fan! Ik heb ook liever alcantara dan leder zowel mooier om te zien als dat het veel beter zit
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Toen ik een aantal jaar geleden van mijn Sierra overstapte naar de 320d was mijn grootste gemis in de BMW toch wel een sper. Niet dat een (gechipte) 320d het nou zo hard nodig heeft qua vermogen, maar het maakt een achterwielaandrijver gewoon een stuk leuker om mee te rijden. Bij de 320d is het er uiteindelijk nooit van gekomen, mede omdat de km-stand uiteindelijk al aardig opgelopen was, maar toch ook wel omdat het vermogen van de 320d niet zo heel indrukwekkend was. Nu ik de 320d ingeruild heb voor de 330d gaan beide argumenten niet meer op, de km-stand is laag genoeg om een flinke investering te doen en met het vermogen na chippen kan hij het ook best aardig gebruiken. Dus om die reden was ik al een tijdje rond aan het kijken naar de verschillende opties. Een OS Giken leek me wel de mooiste optie na het lezen van een hoop verhalen, maar dat bleek ook wel de duurste. En toen kwam Matthyssie ineens met een mooi deal voor een ZF sper uit Portugal. Nogmaals bedankt Thys!
Dus na een tijdje de track&trace dagelijks te volgen stond de pakketbezorger eindelijk voor de deur. Waarschijnlijk heeft hij de dag erna vrij genomen om zijn rug te laten herstellen, want het pakje was niet erg licht.
En nog een tweede pakketje, omdat het geheel te zwaar was voor één pakket zijn het deksel en de flenzen apart verstuurd.
Daarna uitgepakt, blijft toch leuk zo'n vroege 5 december.
En meteen het deksel en de flenzen gemonteerd.
Ook gelijk gezorgd dat de geschikte olie vast in huis was.
En daarna 'lekker' onder de auto liggen worstelen om het oude diff te verwijderen. Note to myself: Nooit meer op deze manier!
Maar na genoeg gevloekt te hebben zat het nieuwe diff er eindelijk onder.
Het diff is een 210L versie met nieuwe Timken rollagers ipv kogellagers, 2.81:1 overbrenging, 4 sperplaten en 40%/15% sperwerking. Verder nog wat fotootjes uit Portugal, gewoon omdat ik het mooi spul vind.
Dus na een tijdje de track&trace dagelijks te volgen stond de pakketbezorger eindelijk voor de deur. Waarschijnlijk heeft hij de dag erna vrij genomen om zijn rug te laten herstellen, want het pakje was niet erg licht.
En nog een tweede pakketje, omdat het geheel te zwaar was voor één pakket zijn het deksel en de flenzen apart verstuurd.
Daarna uitgepakt, blijft toch leuk zo'n vroege 5 december.
En meteen het deksel en de flenzen gemonteerd.
Ook gelijk gezorgd dat de geschikte olie vast in huis was.
En daarna 'lekker' onder de auto liggen worstelen om het oude diff te verwijderen. Note to myself: Nooit meer op deze manier!
Maar na genoeg gevloekt te hebben zat het nieuwe diff er eindelijk onder.
Het diff is een 210L versie met nieuwe Timken rollagers ipv kogellagers, 2.81:1 overbrenging, 4 sperplaten en 40%/15% sperwerking. Verder nog wat fotootjes uit Portugal, gewoon omdat ik het mooi spul vind.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E90 330d Msport
Wat een heerlijke upgrade!!
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11 feb 2021, 11:23
- Auto: BMW 325D LCI
Re: BMW E90 330d Msport
lekker hoor!
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E90 330d Msport
Nice! Wanneer komen de beelden van rokende achterbanden?
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW E90 330d Msport
Top-upgrade, juist met veel dieselkoppel!
- Danish
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39
Re: BMW E90 330d Msport
Vet!! Erg benieuwd naar je ervaring!
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: BMW E90 330d Msport
Nice!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Sinds afgelopen week merkte ik dat de automaat niet meteen in de lockup ging toen de motor nog koud was. Zelfs in de 6e versnelling bleef hij nog een tijdje 'hangen' voordat de lockup uiteindelijk inschakelde.
Vandaag gebeurde het ook weer, maar daarnaast begon heel de auto een tijdje (15 sec ofzo) te schudden terwijl ik ongeveer 50 reed. Verder was er niets te horen of te voelen. Daarna was het gewoon weer normaal en heeft het (nog) niet opnieuw opgetreden. Nou ben ik niet erg bekend met automaatbakken en het gedrag er van, maar het schudden en niet meteen inschakelen van de lockup voelde allebei niet normaal en doet me denken dat er iets niet in orde is met de koppelomvormer. Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand kan zijn?
Vandaag gebeurde het ook weer, maar daarnaast begon heel de auto een tijdje (15 sec ofzo) te schudden terwijl ik ongeveer 50 reed. Verder was er niets te horen of te voelen. Daarna was het gewoon weer normaal en heeft het (nog) niet opnieuw opgetreden. Nou ben ik niet erg bekend met automaatbakken en het gedrag er van, maar het schudden en niet meteen inschakelen van de lockup voelde allebei niet normaal en doet me denken dat er iets niet in orde is met de koppelomvormer. Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand kan zijn?
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E90 330d Msport
Dat schudden is wel gek. Het niet in lockup gaan is een standaard iets wat erger en langer duurt als het kouder wordt. Misschien dat het je daarom nu extra opvalt?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E90 330d Msport
Duurt langer voordat de bakolie op temperatuur komt idd.
Weet nog goed toen ik mn eerste automaat had, ging ie in 5 in lockup, ik dacht dat ie verrot was
Weet nog goed toen ik mn eerste automaat had, ging ie in 5 in lockup, ik dacht dat ie verrot was
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Vandaag is het op zich niet erg koud, volgens mij heb ik wel met lagere temperaturen gereden en dat hij toch sneller in de lockup ging. Op zich is dit ook niet hetgeen waar ik me het meeste zorgen over maak. Is het in de lockup gaan volledig elektronisch geregeld?
Wat betreft het schudden, in eerste instantie voelde het als schudden door iets dat rond draait en uit balans was. Maar het zou ook een schudden kunnen zijn geweest doordat hij constant een beetje versnelde en weer vertraagde, maar dan wel met dezelfde frequentie.
Sowieso is het misschien niet verkeerd om de bak eens te laten spoelen. Waarschijnlijk is dat nog nooit gedaan. Veel km heeft hij niet echt, staat niet op ~110.000, maar de leeftijd loopt natuurlijk al wel redelijk op. Iemand die een goed adres weet voor het spoelen van de automaat?
Wat betreft het schudden, in eerste instantie voelde het als schudden door iets dat rond draait en uit balans was. Maar het zou ook een schudden kunnen zijn geweest doordat hij constant een beetje versnelde en weer vertraagde, maar dan wel met dezelfde frequentie.
Sowieso is het misschien niet verkeerd om de bak eens te laten spoelen. Waarschijnlijk is dat nog nooit gedaan. Veel km heeft hij niet echt, staat niet op ~110.000, maar de leeftijd loopt natuurlijk al wel redelijk op. Iemand die een goed adres weet voor het spoelen van de automaat?
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E90 330d Msport
Ja ik ga er vanuit dat dit elektronisch geregeld is. Mijn 335i E90 deed dit ook aanzienlijk de eerste 2/3 minuten. Daarna klaar. De ZF8 in de 330d nu doet het 1 minuutje ongeveer.Marc Sierra schreef: ↑17 nov 2021, 15:07 Vandaag is het op zich niet erg koud, volgens mij heb ik wel met lagere temperaturen gereden en dat hij toch sneller in de lockup ging. Op zich is dit ook niet hetgeen waar ik me het meeste zorgen over maak. Is het in de lockup gaan volledig elektronisch geregeld?
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E90 330d Msport
Mijn oude S60 slipte altijd gigantisch als het kouder werd.
Kwaal van het type bak.
De Pajero slipt eventjes en gaat alsnog vrij snel in lock-up.
Duurt alleen wat langer nu voordat de overdrive in wordt geschakeld.
Zou de bak zeker eens spoelen, dat kan aardig verschil maken en is voor de levensduur van de bak sowieso bevorderlijk.
Kwaal van het type bak.
De Pajero slipt eventjes en gaat alsnog vrij snel in lock-up.
Duurt alleen wat langer nu voordat de overdrive in wordt geschakeld.
Zou de bak zeker eens spoelen, dat kan aardig verschil maken en is voor de levensduur van de bak sowieso bevorderlijk.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E90 330d Msport
Gewoon bij ZF in zuidholland spoelen toch?
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: BMW E90 330d Msport
Ja, ZF in Delfgauw.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 330d Msport
Zijn er nog andere goede adressen? Vanaf omgeving Arnhem is Delfgauw niet om de hoek. En zo specialistisch kan het toch niet zijn dat er maar 1 goed adres is?
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 27 okt 2019, 20:23
- Auto: Volvo 240/E91 330D
Re: BMW E90 330d Msport
Heb de bak van mijn e91 330d vandaag laten spoelen bij flushed.nl in Woerden, hij doet dit werk zo'n beetje de hele dag door. Prima adres, je mag meekijken en hij legt het een en ander uit. Heb het preventief gedaan, had geen klachten verder.Marc Sierra schreef: ↑17 nov 2021, 17:24 Zijn er nog andere goede adressen? Vanaf omgeving Arnhem is Delfgauw niet om de hoek. En zo specialistisch kan het toch niet zijn dat er maar 1 goed adres is?
-
OnlineJdBn
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: BMW E90 330d Msport
Eenmaal warm hoort die bak niet meer te slippen hoor. Maar het klopt wel dat zeker als het wat kouder wordt het even kan duren voordat de bak uit zijn opwarmmodus komt. Schudden heeft mijn E91 nooit gedaan.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E90 330d Msport
Zoek een specialist, of in ieder geval een garage die je het toevertrouwd en vaker doet.
Weliswaar geen E90 maar een E46, dik tevreden over ZF (nl). Zat ook factuur voor spoelen vaneen vorige eigenaar bij, maar daar hebben ze waarschijnlijk niet de juiste of te weinig olie gebruikt ofzo. In mijn woon-werk traject kon ik de bak met een knal er in laten komen.
Afspraak gemaakt met ZF, monteur laten rijden bij aankomst. Kon niets vinden dus mij erbij gehaald en nog een collega om een rondje samen te doen.
Uiteindelijk olie vervangen en nooit meer gezeur gehad er mee. Netjes gewezen op het feit dat m’n remblok indicator tegen m’n velg liep en het tywrapje ervoor stond niet op de factuur
Weliswaar geen E90 maar een E46, dik tevreden over ZF (nl). Zat ook factuur voor spoelen vaneen vorige eigenaar bij, maar daar hebben ze waarschijnlijk niet de juiste of te weinig olie gebruikt ofzo. In mijn woon-werk traject kon ik de bak met een knal er in laten komen.
Afspraak gemaakt met ZF, monteur laten rijden bij aankomst. Kon niets vinden dus mij erbij gehaald en nog een collega om een rondje samen te doen.
Uiteindelijk olie vervangen en nooit meer gezeur gehad er mee. Netjes gewezen op het feit dat m’n remblok indicator tegen m’n velg liep en het tywrapje ervoor stond niet op de factuur