BMW E90 330d Msport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 19 aug 2016, 15:52

Ik zal mijn auto voor dagelijks gebruik hier ook eens neerzetten. Ik heb hem eind vorig jaar in Duitsland gekocht en zelf geimporteerd. Toen ik hem kocht had hij zo'n 148.000 km op de teller staan, ondertussen is dat al opgelopen tot zo'n 183.000. Het is een 320d van 2006 met M47 motor en handgeschakelde bak en volledig M pakket.

Veel foto's heb ik niet van de auto, bijna alleen maar de foto's van de verkoop advertentie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thuis aangekomen.

Afbeelding

En na zo'n anderhalve week wachten op het kenteken mocht hij eindelijk de weg op. :df: Dat duurt best lang als je een 'nieuwe' auto voor de deur hebt staan maar er niet mee mag rijden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 29 apr 2021, 16:54, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Martijn_bmw » 19 aug 2016, 15:55

dikke bak :thumbup:
ontzettend mooie kleur :D

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW E90 320d M

Bericht door ErikS » 19 aug 2016, 16:33

Oeh, die is lekker!

Ik mag dat ook wel, geen double bouble dash. :thumbup:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW E90 320d M

Bericht door dvh » 19 aug 2016, 16:47

Fraai!
Hier staat nog één 325d in dezelfde uitvoering+kleur.
Heb nog even getwijfeld.. maar de ruimte in de 5 Willen we niet kwijt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Arthur » 19 aug 2016, 16:50

Mooi ding :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Marc Sierra » 19 aug 2016, 18:12

Bedankt allemaal! :D
Walter schreef:Haha wij helemaal blij met een Sierra, heb je stiekem ook een BMW :lol: Wel een mooie trouwens.
Haha, zelf ben ik blijer met de Sierra dan met de BMW. Maar dat zullen de meesten wel niet begrijpen. :blink:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Macboy » 20 aug 2016, 11:04

Gaaf ding :thumbup:

Foto met je mobiel is toch zo gemaakt ?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Niels » 20 aug 2016, 16:14

Mooi ding!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Marc Sierra » 20 aug 2016, 18:03

Macboy schreef:Gaaf ding :thumbup:

Foto met je mobiel is toch zo gemaakt ?
Als hij een beetje schoon was had ik dat wel even gedaan. :lol:

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Pica » 20 aug 2016, 20:46

Prachtige kleur. Veel :df: ermee. :swinging:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Marc Sierra » 02 aug 2017, 15:33

Ik zal dit topic ook nog eens updaten. Ondertussen staat er zo'n 224.000 km op de teller. In de tussentijd heb ik wel wat dingetjes moeten vervangen. Zo bleef de thermostaat open staan waardoor de motor niet goed op temperatuur kwam, iets waar je niet snel achter komt omdat BMW een koelvloeistoftemperatuurmeter overbodig vond. Daarna ging de waterpomp lekken en heb deze dus ook vervangen. Helaas was het plastic van het ontluchtingsschroefje van het koelvloeistoftankje een beetje verouderd en was het ontluchten na het vervangen van de waterpomp een keertje te veel. Alleen werd dat pas 500 km na het ontluchten duidelijk toen hij elke 5 minuten zo'n liter koelvloeistof naar buiten pompte, waardoor ik voor de eerste keer gebruik mocht maken van mijn ANWB abonnement. :x Na het bijvullen met wat water en het vervangen van het plastic schroefje door een M10 boutje met teflontape door de ANWB kon hij de koelvloeistof wel weer binnen houden. Eenmaal thuis een nieuw ontluchtingsschroefje besteld voor zo'n 2.50 euro en de mix van koelvloeistof en water vervangen door verse koelvloeistof.

Verder heb ik nog het roetfilter laten verwijderen en softwarematig weg laten schrijven en meteen de CDV (Clutch Delay Valve) weg laten halen toen ze daar toch in de buurt bezig waren. Met de CDV was de koppeling redelijk gevoelloos. Gelukkig is dat nu een stuk beter.

Afgezien van de koelsysteem gerelateerde problemen heeft de auto zich goed gehouden tot nu. Ik had alleen wel de pech over iets (geen idee wat) heen te rijden in het donker op de snelweg. Het gevolg was een flinke deuk in de velg links achter en een scheur in de wang van de (net nieuwe) band tot op de staaldraad, maar gelukkig was de band niet lek.

Afbeelding

Afbeelding

Afgezien van de deuk bleek er zelfs een scheurtje in de velg te zitten aan de andere kant van de velg. Ook zat er een flinke slag in de velg. De velg heb ik kunnen laten repareren, de scheur is gelast, de velg gericht en in de deuk is materiaal gelast en daarna glad geslepen en opnieuw gespoten. Maar helaas bleef het niet bij een kapotte velg en band, een paar maanden later begon het wiellager linksachter ook geluid te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dat toeval was...

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Tim N » 02 aug 2017, 22:40

Wat balen, lelijke schades altijd op die manier

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E90 320d M

Bericht door ///Joost » 03 aug 2017, 09:25

Oef, dat is nog flink hard gegaan zeg! Het wiellager is inmiddels ook gerepareerd neem ik aan?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E90 320d M

Bericht door e30touring1990 » 03 aug 2017, 10:51

mooi balen! is vette pech savonds op de snelweg ja, zie je eigenlijk nooit aankomen tenzij de snelweg goed verlicht is en t object niet al te klein is. wat doet die qua verbruik? nog verschil na verwijderen van het roetfilter?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Marc Sierra » 03 aug 2017, 11:31

Ik ben nog altijd benieuwd wat het nou geweest is waar ik overheen gereden ben. De deuk in de velg was glad en rond, je kon precies je vinger in de deuk leggen. Ik zou denken dat het een stalen stang ofzo geweest moet zijn, maar dan wel vrij hoog omdat hij door de band heen geslagen is. Wat ik ook wel vreemd vind is dat het lijkt alsof het achterwiel het over de hele breedte geraakt heeft gezien de schade aan de buitenkant en binnenkant van de velg, maar aan het voorwiel is niets te zien. Het lijkt me toch dat de achterwielen de voorwielen vrij goed moeten volgens als je met ongeveer 120 op de snelweg rijdt. Het wiellager heb ik ondertussen inderdaad vervangen.

Verder bevalt de auto best goed. Hij ligt lekker op de weg al is het M onderstel op korte hobbels af en toe wel een beetje hard. Ik heb destijds speciaal gekozen voor de M47 motor aangezien ik geen zin heb om me zorgen te maken over een kapotte distributieketting van de latere N47. Qua vermogen en verbruik zou de N47 wel beter moeten zijn maar op deze manier rij ik toch een stuk geruster rond. Over het verbruik van de M47 motor ben ik best tevreden. Ik rij veel lange afstanden en ik kom eigenlijk altijd wel op 1 op 19 a 20 uit over een hele tank. Ook is het erg fijn om niet zo vaak te hoeven tanken. In het verleden heb ik met een 2.9 V6 op LPG gereden en moest ik na zo'n 450 km wel tanken. Nu kom ik altijd wel over de 1000 km op een tank. Het hoogste dat ik heb gezien is dit, 318.1 km gereden op de huidige tank en nog 1115 km te gaan. :D

Afbeelding

Ook over het vermogen van de motor ben ik best tevreden, door te chippen zou er 40 pk bij de 163 pk gekomen moeten zijn. Maar aan de andere kant vind ik de motor ook het minste punt van de auto. Onder zo'n 1500 toeren doet de turbo nog niets en is er dan ook weinig trekkracht. En als je met wegrijden vanuit stilstand vanaf stationair gas geeft duurt het ook vrij lang voordat je boven de 1500 toeren bent zodat je de koppeling wat agressiever kan laten opkomen om wat sneller weg te zijn. Maar als je niet lang genoeg wacht met de koppeling op laten komen kan het nog weleens gebeuren dat de motor afslaat. Het probleem is een beetje dat het gaspedaal aanvoelt als een aan/uit schakelaar waar ook nog eens vertraging op zit. Ook nodigt de motor niet echt uit om hoge toeren te maken. Boven de 3500 toeren begint de trekkracht al aardig af te nemen en daarbij klinkt de motor als een tractor. :( Op die momenten verlang ik toch wel erg terug naar de 2.9 V6 24v van mijn Sierra, die bij de 4000 toeren nog een schepje erbij deed qua trekkracht en daarbij een heerlijk geluid maakte. Misschien dat een 330i een vergelijkbare beleving zou geven, maar helaas is dat met mijn 45.000 a 50.000 km per jaar niet te doen. :( Het onderstel, stuurgedrag, zitpositie en schakelgevoel van de E90 nodigen allemaal wel uit tot een lekker sportief rijgedrag maar het karakter van de motor verpest dat eigenlijk een beetje. Ik kan me voorstellen dat het met het geluid, gevoel en vermogen/koppel van een 330i of 335i een erg lekkere auto zal zijn.

Een ander minpuntje van de auto vind ik de airco/ventilatieunit en de bediening daarvan. Onder de 16 graden kan je hem niet instellen, dus is het onmogelijk om bv. frisse buitenlucht van 12 graden uit de roosters te krijgen wat best fijn kan zijn als je net na het sporten in de auto stapt. En ook vind ik het storend dat als je de lucht specifiek naar de voorruit stuurt de lucht automatisch verwarmd is. Voor het ontwasemen van de voorruit werkt het goed, maar heel de tijd die warme lucht in je gezicht is niet lekker. En om nou de airco aan te zetten om de warme lucht van de voorruit te compenseren vind ik ook een beetje vreemd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Marc Sierra » 03 aug 2017, 11:34

e30touring1990 schreef: 03 aug 2017, 10:51 wat doet die qua verbruik? nog verschil na verwijderen van het roetfilter?
Na het verwijderen van het roetfilter is het verbruik zo'n 10% gedaald denk ik. Met het roetfilter er nog onder reed is meestal rond de 1 op 18. Maar het nadeel van de roetfilter verwijderen is voor mij toch wel dat de auto flink is gaan stinken. Eigenlijk zet ik altijd de binnencirculatie aan als ik stil sta voor het stoplicht want anders vind ik het echt stinken. Ook waren de uitlaatpijpen voor het verwijderen van het roetfilter nog altijd netjes schoon. Maar 2 dagen nadat het filter weg was waren ze al compleet zwart.

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Trax » 03 aug 2017, 11:57

Heb ook lang getwijfeld om het roetfilter gelijk eruit te laten halen bij het chippen (M47, 120D) maar met oog op een mogelijk wijzigende wet en regelgeving heb ik deze laten zitten.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E90 320d M

Bericht door e30touring1990 » 03 aug 2017, 12:19

bedankt voor het delen van je ervaringen. die van jou is dan wel echt een stuk zuiniger dan die van mij (1 op 14,5-15 bij rustig rijden). wel moet ik daarbij zeggen dat ik een touring heb en het een automaat is, vooral dat laatste zal de meeste invloed hebben.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Marc Sierra » 16 okt 2017, 11:33

Vorige week is het logo van de motorkap afgevallen (of gejat?). Dus ik dacht even bij BMW een nieuw logo te bestellen. Maar dat is wel ff schrikken zeg, 41,93 euro voor een logootje. :shock:

Kan je die dingen ook ergens anders bestellen, waar ze wel normale prijzen hebben?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Jussi » 16 okt 2017, 11:46

Kost net zoveel bij Leebmann.
Gewoon aftikken, vrees ik.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Sander-E46 » 16 okt 2017, 11:55

https://www.mb-cardesign.nl/bmw/univers ... neel-model

Kwam deze zelf vandeweek tegen, vraag me af of dit goede zijn. Wel goedkoop!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Marc Sierra » 17 sep 2018, 10:34

Ondertussen alweer aardig wat km's weg met de BMW, de teller staat alweer op 270.000. Gelukkig geen grote problemen gehad. Het enige dat er echt aan de hand is geweest is dat ik in het weekend een keertje keek en het leek alsof de auto aan de voorkant scheef stond. Na wat beter kijken bleek dat ook echt zo te zijn, rechts voor stond hij zo laag dat het wiel achter de spatbordrand viel. Hij stond naast de andere auto geparkeerd, dus moest hem eventjes een stukje verzetten, maar dat ging niet zonder rare bijgeluiden. Uiteindelijk bleek de veer vlak boven de onderste winding gebroken te zijn. Bij de onderste winding loopt de veer naar binnen waar hij op de schokdemper zit. Doordat dat stuk afgebroken was was de veer nu helemaal langs de schokdemper naar beneden geschoten. Gelukkig is dit gebeurd terwijl hij gewoon geparkeerd stond, want ik moet er niet aan denken dat je toevallig net sportief een bochtje pakt op het moment dat hij breekt. :shock:

Afbeelding

Dus maar gelijk de veerpoot eronder vandaan gehaald en een nieuwe M-sport veer besteld bij BMW. Ik vond de 120 euro voor een enkele veer toch best prijzig als je nagaat dat je een complete Eibach set kan kopen voor net geen 200 euro.

Een paar weken geleden heb bedacht om toch maar eens de schokdempers te vervangen. Had een mooie Breyton Bilstein kit besteld op internet die geschikt was voor de E90 en E87. Ik keek er toch best raar van op dat dezelfde dempers en veren blijkbaar passen op een 1- en 3-serie.

Afbeelding

De veren zijn gemaakt door H&R volgens specificaties van Breyton. De kit stond geadverteerd als comfort set, maar als ik zie hoeveel korter de veren zijn dan de M-sport veren die ik nu heb kan ik me voorstellen dat dit aardig stug en laag zou gaan zijn.

Afbeelding

Verder zat er in de kit een set Bilstein B8 dempers met Breyton ingegraveerd. Na navraag bij Breyton bleken dit gewoon dezelfde B8 dempers te zijn als Bilstein normaal levert.

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik maar besloten de originele M-sport veren te combineren met de Bilstein dempers. De Breyton veren lijken me te laag en te stug, het blijft tenslotte een dagelijkse auto die nog een beetje normaal over drempels enzo moet kunnen.

Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om de dempers te wisselen. De eerste was er vrij snel onder vandaan, hij was tenslotte een half jaar geleden nog los geweest.

Afbeelding

Nog een foto'tje van de originele M-sport Sachs demper en de Bilstein B8 naast elkaar. De B8 demper is korter dan een B6 demper en dus ook korter dan een standaard E90 demper, maar blijkbaar toch even lang als de M-sport demper. Uiteindelijk dus toch goed aan gedaan om voor de B8 dempers te gaan ipv de B6. Ook ziet de B8 demper er een stukje indrukwekkender uit met de upside-down monotube waardoor de 'zuigerstang' veel dikker lijkt.

Afbeelding

En nog een laatste foto met de demper onder de auto. Ik heb ook meteen de reactie-armpjes van de stabilisatorstang vervangen, ik had namelijk last van een klapperend geluid op hobbelweggetjes.

Afbeelding

Ik ben erg benieuwd naar hoe de auto rijdt met de Bilstein dempers, maar dat gaan we snel genoeg uitvinden. :df:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Tristan » 17 sep 2018, 21:23

Ben echt super tevreden over de B8 dempers. Qua comfort niets ingeleverd maar de auto voelt zoveel meer gecontroleerd. Het zweverige waar ik me aan stoorde is compleet weg en insturen is weer zoals een BMW hoort te doen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BMW E90 320d M

Bericht door daNpy » 17 sep 2018, 21:47

Marc Sierra schreef: 03 aug 2017, 11:31 Een ander minpuntje van de auto vind ik de airco/ventilatieunit en de bediening daarvan. Onder de 16 graden kan je hem niet instellen, dus is het onmogelijk om bv. frisse buitenlucht van 12 graden uit de roosters te krijgen wat best fijn kan zijn als je net na het sporten in de auto stapt. En ook vind ik het storend dat als je de lucht specifiek naar de voorruit stuurt de lucht automatisch verwarmd is. Voor het ontwasemen van de voorruit werkt het goed, maar heel de tijd die warme lucht in je gezicht is niet lekker. En om nou de airco aan te zetten om de warme lucht van de voorruit te compenseren vind ik ook een beetje vreemd.
Ik heb precies hetzelfde. Als het buiten ca 18 graden is en wellicht wat vochtig (of regen) gaat de auto lekker warme lucht naar binnen blazen :dood:
In de auto wordt het dan een vieze kleffe bedoeling en ook nog eens veel warmer dan nodig. De E46 had dit beter geregeld vind ik.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 320d M

Bericht door Marc Sierra » 25 okt 2020, 07:32

De BMW doet het nog steeds prima. Ondertussen weer wat meer km op de teller, ongeveer 345.000 nu, zonder bijzondere dingen aan de hand te hebben.

Sinds afgelopen week heb ik het stadslicht rechtsvoor kapot. Maar ik kan online niet vinden wat voor vervangende lamp ik nodig heb en waar ik die het beste kan bestellen. Het is in ieder geval in combinatie met xenon verlichting, want dat schijnt ook een verschil te zijn. Heeft iemand misschien een tip?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten