BMW E90 330d Msport
-
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 08 sep 2013, 16:59
Re: BMW E90 320d M
Voor PFL geldt:
Als je xenon hebt heb je zeer waarschijnlijk ZKW koplamp en halogeen is Valeo.
Bij offenga of bv de ekris webshop geven ze duidelijk aan welk merk welk type moet hebben.
Heb toevallig deze lampjes gister bij dealer gehaald voor 33e ex per stuk.
Ik had deze nodig voor PFL xenon uit 2007: 63117161444
Als je xenon hebt heb je zeer waarschijnlijk ZKW koplamp en halogeen is Valeo.
Bij offenga of bv de ekris webshop geven ze duidelijk aan welk merk welk type moet hebben.
Heb toevallig deze lampjes gister bij dealer gehaald voor 33e ex per stuk.
Ik had deze nodig voor PFL xenon uit 2007: 63117161444
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: BMW E90 320d M
Voor de geïnteresseerden, via ekris webshop is het mogelijk met korting te bestellen.
https://www.bimmerportal.nl/korting-ori ... -bmw-ekris
https://www.bimmerportal.nl/korting-ori ... -bmw-ekris
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E90 320d M
Prijzige aangelegenheid die parkeerlampjes..!
-
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 08 sep 2013, 16:59
Re: BMW E90 320d M
Ja nouja originele houden t ook wel 5-6jr vol.
Je kan ook alleen lampje vv door de houder kapot te maken en iets aan te passen maargoed dan ben je ook snel uurtje bezig
Je kan ook alleen lampje vv door de houder kapot te maken en iets aan te passen maargoed dan ben je ook snel uurtje bezig
-
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW E90 320d M
Geef dr eens een tik tegenaan, grote kans dat de storing dna weg is. Bij de mijne wel in ieder geval. Zijn de lampjes van je angel eyes.
Mocht je een vervanger in LED willen, die heb ik liggen, ben terug gegaan naar “gele” halogeen. (Storing was weg met de led-lampen maar nu met halogeen weer terug gek genoeg)
Mocht je een vervanger in LED willen, die heb ik liggen, ben terug gegaan naar “gele” halogeen. (Storing was weg met de led-lampen maar nu met halogeen weer terug gek genoeg)
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E90 320d M
jij knapt er aardig wat km's bij , taxichauffer van beroep?
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 320d M
Ik zal eens een poging doen, al verwacht ik eigenlijk dat de lamp toch gewoon kapot is. Als hij vervangen moet worden gaat er gewoon een originele lamp in, als zijn ze wel belachelijk duur vind ik, 40 euro voor een stadslichtje...vester86 schreef: ↑25 okt 2020, 14:08 Geef dr eens een tik tegenaan, grote kans dat de storing dna weg is. Bij de mijne wel in ieder geval. Zijn de lampjes van je angel eyes.
Mocht je een vervanger in LED willen, die heb ik liggen, ben terug gegaan naar “gele” halogeen. (Storing was weg met de led-lampen maar nu met halogeen weer terug gek genoeg)
Veel woon-werkverkeer, al is dat het laatste half jaar bijna naar 0 gegaan. Zat normaal gesproken op zo'n 45k per jaar.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 320d M
Tot die conclusie ben ik ook gekomen. Het lampje is eigenlijk gewoon een simpel lampje met bajonet aansluiting. Helaas heeft de houder geen uitsparing voor de 'puntjes' van de bajonet. Maar met een klein randje uit de houder halen paste er zo een nieuw lampje in de houder. Dus opgelost voor iets van 1 euro ipv 40. Toch eigenlijk belachelijk dat BMW je de hele houder mee laat vervangen waardoor het zo duur is terwijl het ook veel simpeler (en goedkoper, dus klantvriendelijker) gekund had.
Ondanks dat de auto nog steeds prima bevalt zit ik af en toe toch een beetje te kijken naar een E90 LCI 325/330d. Ik vind de E90 een lekker rijdende auto, maar de 4 cilinder diesel heb ik toch altijd het minpunt gevonden. Dan is een gechipte 6 cilinder met 300 pk toch een stuk leuker en klinkt hopelijk ook een stukje beter. Ook zit ik dan te denken aan een automaat, dat past misschien ook beter bij een diesel en lijkt me ook wel lekker in de file. Nou heb ik alleen nooit eerder een automaat gehad en vraag me wel een beetje af of ik het niet saai zou vinden op den duur. Maar blijkbaar kan je ook met flippers aan het stuur schakelen als de bak in S/M (handmatig?) staat? Dat klinkt dan wel weer leuk. Nou ben ik echt compleet onwetend op automaten gebied. Als de bak in S/M staat, schakelt hij dan helemaal niet zelf meer? Met automaten ben ik altijd bang dat zo'n bak ineens schakelt op momenten dat je dat niet wil, zoals in een sportief genoemen bocht, al dan niet een beetje dwars genomen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26714
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E90 320d M
Ik was ook altijd wat huiverig voor automaat rijden icm saai worden. Maar moet zeggen nu de 420d en daarna de 435i met zf8 toch wel erg goed bevalt. Het zelf schakelen gerbruik ik in NL nauwelijks soms een keer de flipper om wat terug te schakelen voor een inhaalactie. in de bergen op vakantie vind ik het zelf flipperen wel toegevoegde waarde.
In manueel stand icm sport schakelt hij niet zelf tenzij je te laag in toeren komt met bijvoorbeeld afremmen.
In mijn hobby auto wil ik dan wel weer alleen een handbak, dan ben ik echt betrokken bij het rijden wat ik ook zoek op dat moment.
Daily met 100 meesukkelen met de rest van het verkeer wat inmiddels (randstad) toch echt 98% van de tijd is is de automaat heerlijk. Relaxter en ik kan persoonlijk dan ook makkelijker accepteren dat het allemaal wat traag gaat
In manueel stand icm sport schakelt hij niet zelf tenzij je te laag in toeren komt met bijvoorbeeld afremmen.
In mijn hobby auto wil ik dan wel weer alleen een handbak, dan ben ik echt betrokken bij het rijden wat ik ook zoek op dat moment.
Daily met 100 meesukkelen met de rest van het verkeer wat inmiddels (randstad) toch echt 98% van de tijd is is de automaat heerlijk. Relaxter en ik kan persoonlijk dan ook makkelijker accepteren dat het allemaal wat traag gaat
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 320d M
En heb je ook de ZF6 gereden? Dat is toch degene die in de E90 zit? Want ik kan me voorstellen dat de ZF8 toch weer een stukje beter zal zijn dan de ZF6.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26714
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E90 320d M
Nee die heb ik niet gereden, in de zin wel eens proef gereden maar nooit zelf gehad.
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: BMW E90 320d M
Ik wel en dat is een prima combi ! Houd er wel rekening mee dat deze bakken ook onderhoud nodig hebben zeker als je ze een lang leven gunt.
-
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW E90 320d M
ik vind de ZF6 prima (zit ook in m’n 330i). voor de dagelijkse ritten heerlijk relaxed, en alsMarc Sierra schreef: ↑10 dec 2020, 17:27 En heb je ook de ZF6 gereden? Dat is toch degene die in de E90 zit? Want ik kan me voorstellen dat de ZF8 toch weer een stukje beter zal zijn dan de ZF6.
je zelf wil schakelen (heb helaas geen flippers) dan kan ik fijn het pookje gebruiken en dat gaat prima. naar huidige maatstaven misschien niet snel, maar naar mijn standaard snel genoeg. bak schijnt een serieuze verbetering te zijn vergeleken met de oudere bmw bakken.
heel simpel:Marc Sierra schreef: ↑10 dec 2020, 13:16 Nou heb ik alleen nooit eerder een automaat gehad en vraag me wel een beetje af of ik het niet saai zou vinden op den duur. Maar blijkbaar kan je ook met flippers aan het stuur schakelen als de bak in S/M (handmatig?) staat? Dat klinkt dan wel weer leuk. Nou ben ik echt compleet onwetend op automaten gebied. Als de bak in S/M staat, schakelt hij dan helemaal niet zelf meer? Met automaten ben ik altijd bang dat zo'n bak ineens schakelt op momenten dat je dat niet wil, zoals in een sportief genoemen bocht, al dan niet een beetje dwars genomen.
de D stand is de normale rij-stand.
de S stand is ook volautomatisch, maar hij houdt meer toeren aan, en op de snelweg blijft die in 5 hangen ipv 6. schakeltijd is misschien ook wat sneller op, dat weet ik eigenlijk niet. voelt iig ook sportiever.
de M stand is de handmatige stand, dan schakelt die alleen over als je de toerenbegrenzer aantikt, of als de toeren terugvallen tot (bijna) stationair. voor het stoplicht blijft die in 2 staan btw, de 1 gebruik je alleen om weg te rijden met veel lading/aanhanger denk ik.
dit alles is met de originele bak-software. die is ook te tunen, xHP is daar een heel bekend voorbeeld van en die kan bovenstaand gedrag serieus aanpassen, in verschillende stage's.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 320d M
Bedankt voor de uitgebreide info! Ik dacht wel gelezen te hebben dat de xHP software het schakelen sneller zou kunnen maken dan het origineel is. De flippers aan het stuur lijkt me dan wel een leuke toevoeging. Zijn deze als optie leverbaar geweest vanaf een bepaald bouwjaar?
Zoals ik mijn ideale E90 zou zien wordt het waarschijnlijk wel een flinke zoektocht om die te vinden. Zeker als je dan ook nog een vrij lage km-stand wil op een diesel. Dat wordt Mobile.de maar goed in de gaten houden denk ik. Al is dat nu natuurlijk ook weer lastig met corona.
Zoals ik mijn ideale E90 zou zien wordt het waarschijnlijk wel een flinke zoektocht om die te vinden. Zeker als je dan ook nog een vrij lage km-stand wil op een diesel. Dat wordt Mobile.de maar goed in de gaten houden denk ik. Al is dat nu natuurlijk ook weer lastig met corona.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E90 320d M
xHP is een groot verschil voor die automaat, is het geld driedubbel en dwars waard imo. Flippers waren indd een optie en evt ook wel te retrofitten.
E90’s in juiste spec en juiste dieselmotor zijn indd erg zeldzaam. Vaak kosten ze dan ook nog eens de hoofdprijs.
Geen belang bij een E60 535d met weinig kms?
E90’s in juiste spec en juiste dieselmotor zijn indd erg zeldzaam. Vaak kosten ze dan ook nog eens de hoofdprijs.
Geen belang bij een E60 535d met weinig kms?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E90 320d M
Als je die clima op LO zet blaast hij toch gewoon kouder dan 16C naar binnen lijkt me, zo koud als wat hij buiten kan pakken?
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 320d M
Ik vind de 5 toch een beetje te groot en daarnaast vind ik de E60 de minst geslaagde 5-serie. Overigens heb ik ook geen haast hoor. Ik hou het wel in de gaten of er eentje voorbij komt die aan m'n wensen voldoet. Vind het overigens wel jammer dat ze bijna allemaal leer hebben. Leer is in de zomer te warm, in de winter te koud en daarnaast vaak te glad waardoor je in bochten heen en weer glijdt over de stoel. Het alcantara dat ik nu in de E90 heb bevalt me perfect en ziet er ook super mooi uit. Dat zou dus ook iets zijn om terug te willen. Maar ik heb nog geen enkele gezien die dat heeft... Maar waarschijnlijk zou ik altijd nog de stoelen, achterbank en deurpanelen uit m'n huidige E90 over kunnen zetten naar een andere E90.matthyssie schreef: ↑11 dec 2020, 10:25 xHP is een groot verschil voor die automaat, is het geld driedubbel en dwars waard imo. Flippers waren indd een optie en evt ook wel te retrofitten.
E90’s in juiste spec en juiste dieselmotor zijn indd erg zeldzaam. Vaak kosten ze dan ook nog eens de hoofdprijs.
Geen belang bij een E60 535d met weinig kms?
Niet naar mijn ervaring. Zelfs als het buiten heel koud is warmt hij de lucht nog best aardig op als hij op de laagste stand staat. Als je met koude motor vertrekt hoor je volgens mij achter het dashboard ook iets schakelen op het moment dat de motor warm genoeg is en hij actief lucht naar binnen begint te blazen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26714
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E90 320d M
Eens wbt leer, ik hou ook liever van Alcantara of alleen lederen wangen en stoffen zitting.
Nu in mijn 435i vol leder maar vond het half leder in mijn 420d of alcantara in 420i fijner...
Nu in mijn 435i vol leder maar vond het half leder in mijn 420d of alcantara in 420i fijner...
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E90 320d M
Leuk die verschillen. Stof/alcantara glijdt indd minder maar het voelt altijd zo goedkoop. Stof hoort in een Polo. Ik zou altijd leer willen als het even kan.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E90 320d M
Ik ga toch voor Willem hoor, als het kwaliteit spul is dan blijft het er ook strak op zitten.
-
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
- Danish
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39
Re: BMW E90 320d M
Voor wat betreft je keuze om voor een 6 cilinder diesel te gaan kan ik je het volgende meegeven.
Komend van een 318d e90 lci ben ik uiteindelijk overgestapt naar een 335d lci (lastige zoektocht trouwens). Een 4 pitter diesel is gewoon net te langzaam, alhoewel het schakelen het sportiever maakt en je vaker volgas rijdt. Wel zijn die dingen gewoon super zuinig! Met mijn kilometrage van 50k per jaar was 1100 km op een volle tank wel lekker.
De 335d met automaat rijdt heerlijk smooth op de snelweg en het is niet altijd volgas en zelfs dan rij je aardig door...maar.. het verbruik is een groot verschil.. met alleen snelweg en rustig rijden haal je net 900km terwijl je met de 318d hoe idioot je ook reed altijd minimaal 1000 km haalde, maar de funfactor met een 335d is terug. Heerlijk snel en zelfs met de xhp flash in Manueel schakelt het heerlijk en ga je supersnel (mits gechipped etc). Voor mij de perfecte allrounder.. mis alleen het schakelen soms.. ook grijpt de dtc heeeel vaak in..
Komend van een 318d e90 lci ben ik uiteindelijk overgestapt naar een 335d lci (lastige zoektocht trouwens). Een 4 pitter diesel is gewoon net te langzaam, alhoewel het schakelen het sportiever maakt en je vaker volgas rijdt. Wel zijn die dingen gewoon super zuinig! Met mijn kilometrage van 50k per jaar was 1100 km op een volle tank wel lekker.
De 335d met automaat rijdt heerlijk smooth op de snelweg en het is niet altijd volgas en zelfs dan rij je aardig door...maar.. het verbruik is een groot verschil.. met alleen snelweg en rustig rijden haal je net 900km terwijl je met de 318d hoe idioot je ook reed altijd minimaal 1000 km haalde, maar de funfactor met een 335d is terug. Heerlijk snel en zelfs met de xhp flash in Manueel schakelt het heerlijk en ga je supersnel (mits gechipped etc). Voor mij de perfecte allrounder.. mis alleen het schakelen soms.. ook grijpt de dtc heeeel vaak in..
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 320d M
Als je eerst een 318d lci had was dat dus een N47, dus die zal nog iets zuiniger zijn geweest dan de M47 die ik heb. Nou is een 335d volgens mij nog best een stuk minder zuinig dan een 325/330d N57, dus vandaar dat ik toch graag de N57 wil. Alhoewel het vermogen van een 335d wel een stukje hoger is natuurlijk. En ik zag dat die na chippen richting de 360 a 370 pk kunnen gaan. Maar ik hoop dat 300 pk in een gechipte 325/330d leuk genoeg zal zijn.
Merk je aan het stuurgedrag trouwens nog dat de voorkant een stuk zwaarder is met de 6 cilinder?
Merk je aan het stuurgedrag trouwens nog dat de voorkant een stuk zwaarder is met de 6 cilinder?
- Danish
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39
Re: BMW E90 320d M
Ik zou voor een 325/330 kiezen als ik perse een handbak wil, anders toch echt een 335d. Het vermogen alleen al na chippen etc is het echt waard.
Ja dat merk ik wel. De 318d had dan wel active steering, maar nog vind ik deze een stuk zwaarder aanvoelen/sturen en ook in bochten.
Als je met een 335d normaal rijdt, is die best zuinig. Alleen dat rustig rijden en optrekken is soms lastig.. plus het design van die twee pijpen achter icm mpakket is gewoon mooi!
Ja dat merk ik wel. De 318d had dan wel active steering, maar nog vind ik deze een stuk zwaarder aanvoelen/sturen en ook in bochten.
Als je met een 335d normaal rijdt, is die best zuinig. Alleen dat rustig rijden en optrekken is soms lastig.. plus het design van die twee pijpen achter icm mpakket is gewoon mooi!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E90 320d M
De dubbele uitlaten van de 335d zien er inderdaad gaaf uit. Verder kan je blijkbaar toch wel wat meer vermogen uit de 335d halen dan uit de 330d. Voor de 330d kom ik max 320 pk tegen en iets van 625 Nm, voor de 335d heb ik een hoogste gezien van 366 pk en 750 Nm. Al kan ik me voorstellen dat je met dat soort vermogens het roetfilter wel moet verwijderen.
Roetfilter verwijderen heb ik bij de 320d ook laten doen en het zorgt er wel voor dat hij ook een stuk zuiniger geworden is. Maar verder zorgt het er ook voor dat hij weleens een dikke zwarte wolk er uitgooit en daarnaast ook stinkt als je voor het stoplicht stil staat. Ik heb daarom zo m'n twijfels of ik ooit nog een roetfilter zou verwijderen.
Verder vind ik het wel jammer dat de 335d net boven de 1550 kg uitkomt, waardoor hij toch weer een gewichtsklasse hoger zit dan de 330d. Ook is het verbruik van de 335d volgens autoweek een stukje hoger (gecombineerd verbruik 1 op 15,2) dan voor de N57 330d (gecombineerd verbruik 1 op 16,1). Ik vind dat verschil nog best groot, aangezien het opgegeven gecombineerd verbruik van mijn 320d 1 op 17,5 is. Gek genoeg is het alleen het verbruik binnen de bebouwde kom wat hoger voor de 335d, buiten de bebouwde kom is het exact hetzelfde voor de 335d en 330d.
Verder vraag ik me ook wel af of de M57 nog betrouwbaarder zou zijn dan de N57. De N57 zou namelijk dezelfde ketting/kettingspanner/geleider hebben als de N47, en daarmee ook risico op dezelfde distributieketting problemen als de N47.
Roetfilter verwijderen heb ik bij de 320d ook laten doen en het zorgt er wel voor dat hij ook een stuk zuiniger geworden is. Maar verder zorgt het er ook voor dat hij weleens een dikke zwarte wolk er uitgooit en daarnaast ook stinkt als je voor het stoplicht stil staat. Ik heb daarom zo m'n twijfels of ik ooit nog een roetfilter zou verwijderen.
Verder vind ik het wel jammer dat de 335d net boven de 1550 kg uitkomt, waardoor hij toch weer een gewichtsklasse hoger zit dan de 330d. Ook is het verbruik van de 335d volgens autoweek een stukje hoger (gecombineerd verbruik 1 op 15,2) dan voor de N57 330d (gecombineerd verbruik 1 op 16,1). Ik vind dat verschil nog best groot, aangezien het opgegeven gecombineerd verbruik van mijn 320d 1 op 17,5 is. Gek genoeg is het alleen het verbruik binnen de bebouwde kom wat hoger voor de 335d, buiten de bebouwde kom is het exact hetzelfde voor de 335d en 330d.
Verder vraag ik me ook wel af of de M57 nog betrouwbaarder zou zijn dan de N57. De N57 zou namelijk dezelfde ketting/kettingspanner/geleider hebben als de N47, en daarmee ook risico op dezelfde distributieketting problemen als de N47.