BMW E90 330d Msport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Knot » 21 mei 2021, 14:30

Dus torque reduction is in de sport+ stand ook minder origineel af fabriek dan?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 21 mei 2021, 14:46

Dat zou goed kunnen, ja. Mijn ervaring is gebaseerd op de 6 traps automaten overigens.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 27 mei 2021, 14:29

Dat de auto geen M-onderstel heeft vond ik toch wel jammer. Onder de 320d had ik de schokdempers vervangen door Bilstein B8 dempers en in combinatie met de M-sport veren reed dat heel goed. Ook waren de camber pinnen uit de veerpoten verwijderd waardoor hij nog wat extra grip op de vooras had. Het onderstel van de 330d is wel echt een stuk minder. De demping is veel minder strak en de grip op de vooras is ook beperkt. Dus hoog tijd om daar iets aan te verbeteren.

De Bilstein dempers onder de 320d waren nog niet erg oud, dus besloten om daar de originele dempers terug te zetten voor hij deur uit is. En vervolgens natuurlijk de Bilsteins onder de 330d te zetten. Verder heb ik nog een tijdje zitten twijfelen over welke veren er onder moesten komen. De M-sport veren van de 320d bevielen eigenlijk heel goed, lekker stevig, maar toch niet extreem laag. Maar om nou bij BMW nieuwe M-sport veren te halen leek me niet zo'n goed plan. Toen er ooit eentje gebroken was kon ik iets van 120 euro aftikken voor 1 nieuwe veer. :blackeye: Een andere optie was om de originele veren te blijven gebruiken. Maar aangezien de Bilsteins de kortere B8 versie is twijfelde ik of dat een goed idee zou gaan zijn. En daarnaast stond hij ook wel een beetje hoog op z'n wielen met die veren. Als laatste optie stond een Eibach Pro-kit, waarbij ik me een beetje zorgen maakte of dat niet te laag zou zijn.

Aangezien de Eibach Pro-kit speciaal afgestemd zou zijn op de B8 dempers en de Pro-kit maar iets van 145 euro kostte toch besloten deze te bestellen. Ik blijf het bijzonder vinden dat ik voor 25 euro meer dan de Msport veer nu een complete set veren heb. Dan krijg ik toch het idee afgezet te worden bij BMW. En de kwaliteit van de BMW veer zal vast niet hoger zijn, aangezien ik bij de 320d allebei de voorveren gebroken heb.

Hoe dan ook, de Eibach set werd al vlot bezorgd.

Afbeelding

En aangezien de auto toch uitgelijnd moest gaan worden met de nieuwe veren ook maar gelijk besloten een andere upgrade te monteren, draagarmen van een M3. Het armpje voor de automatische verstelling van de xenonlampen heb ik maar gewoon bij BMW besteld aangezien ik die online nergens kon vinden.

Afbeelding

Vervolgens maar lekker aan de slag gegaan met monteren. Voor het leuk nog even een fotootje gemaakt van de Eibach veer naast de orginele veer. Gek genoeg zit er voor het oog niet eens zo'n groot verschil tussen.

Afbeelding

De achterkant was vervolgens vrij snel gemonteerd.

Afbeelding

Wat wel een beetje vreemd was is dat ik op een gegeven moment zag dat het stalen busje dat aan de bovenkant van de schokdemper hoort kwijt was. Na lang zoeken nog steeds niets kunnen vinden, dus uiteindelijk vroeg ik mij af of het vantevoren al ontbrak of dat het in de holle ruimte van de toren van de schokdemper gevallen is zonder dat ik het gemerkt heb. Die holle ruimte loopt helemaal terug naar achteren en kan je niet zomaar in kijken. Uiteindelijk heb ik maar even een busje 'geleend' van de 320d zodat ik het toch af kon maken. Dus nu moet ik nog steeds uitvinden of dat busje in de holle ruimte ligt... :roll:

Van het monteren van de veren, schokdempers en draagarmen aan de voorkant heb ik geen foto's gemaakt, ik had namelijk een beetje haast vanwege de constante regenbuien. :lol: Wat me wel opviel is dat overal gezegd wordt dat je het onderste kogeltje van het armpje voor de koplampverstelling om zou moeten wisselen met de M3 versie. Maar ik heb gewoon het hele armpje omgewisseld en dat past gewoon prima. Verder heb ik ook maar meteen weer de camber pinnen verwijderd voor wat extra negatief camber.

Nadat alles gemonteerd was vast even een poging gedaan de sporing van de voorwielen wat te corrigeren. De m3 armen zijn namelijk iets van 5 a 6 mm langer, dus de spoorstangen moesten ongeveer net zoveel uitgedraaid worden. Aan de linkerkant kwam de spoorstang wel los na een paar keer met WD40 inspuiten. Maar de rechterkant zat absoluut geen beweging in. Dus maar met een extreem scheef stuur naar de uitlijnboer gereden en ze veel succes gewenst. :lol: Daar ging hij nog steeds niet makkelijk los, maar na goed warm stoken zat er uiteindelijk toch beweging in. Verder is het uitlijnen erg netjes gedaan. Ik was alleen wel verbaasd dat het camber van de voorwielen nog steeds maar -1°10' was. En dat is dan met verlaging, M3 draagarmen en camber pinnen verwijderd. Origineel stond het volgens mij bijna positief. :duh:

Afbeelding

En nu is het uitvinden hoe het rijdt na de aanpassingen! :df:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Knot » 28 mei 2021, 00:25

Lekker bezig. Pro kit is prima voor dat bedrag natuurlijk!

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Flamman » 28 mei 2021, 08:35

Fijne upgrades dit ! Rijd zelf op de e90 330d ook met de B12 Pro kit, M3 draagarmen (ook achter) en dat is een heerlijke combi voor sportief straat gebruik.

Zou je wel adviseren ook powerflex bussen in de achteras te monteren tegen de carrosserie aan en alle diff ophang punten van powerflex te voorzien.
Als je hier een hoop koppel op los laat vervormd het dusdanig dat de auto scheef trekt.
En als je toch bezig gelijk een sper want er staat constant 1 wiel te roken 😉

Mjelnir
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2021, 11:23
Auto: BMW 325D LCI

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Mjelnir » 28 mei 2021, 09:02

Mooie upgrades ik kijk met veel interesse mee. De M3 draagarmen denk ik ook aan voor mijn e91.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 28 mei 2021, 10:16

Flamman schreef: 28 mei 2021, 08:35 Fijne upgrades dit ! Rijd zelf op de e90 330d ook met de B12 Pro kit, M3 draagarmen (ook achter) en dat is een heerlijke combi voor sportief straat gebruik.

Zou je wel adviseren ook powerflex bussen in de achteras te monteren tegen de carrosserie aan en alle diff ophang punten van powerflex te voorzien.
Als je hier een hoop koppel op los laat vervormd het dusdanig dat de auto scheef trekt.
En als je toch bezig gelijk een sper want er staat constant 1 wiel te roken 😉
Ik dacht gelezen te hebben dat voor de achterkant de M3 draagarmen zo goed als geen verschil maken? De arm voor de afstelling van de sporing schijnt wel slappe rubbers te hebben en kan om die reden beter geupgrade worden. Maar de M3 versie schijnt te lang te zijn om op een normale E90 te gebruiken dacht ik. :hmmm:

De bussen voor de achteras en diff heb ik inderdaad al vaak gelezen. Alleen jammer dat het zo'n gigantische klus is omdat de hele achteras er onder vandaan moet. Een sper staat ook wel op het verlanglijstje maar die zijn best prijzig, zeker voor de 330d aangezien die het grootste 215L diff heeft. Ik zou dan liever wel een platensper hebben zoals de OS Giken of een ZF. Een wormsper zoals een Quaife klinkt toch vaak wat minder goed qua werking, maar ook hier lijkt een platensper weer de duurdere optie te zijn dan de wormsper. Verder heb ik me er nog niet heel erg in verdiept wat er precies voor opties zijn en wat de kosten daar van zijn.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 28 mei 2021, 10:42

Knot schreef: 28 mei 2021, 00:25 Lekker bezig. Pro kit is prima voor dat bedrag natuurlijk!
Ik vond het echt super goedkoop voor de Pro-kit. Was bij Autodoc, bij de meeste anderen kost ie iets van 190 euro.

De voorbumper ligt nu wel vrij laag met de Pro-kit. Bij het uitlijnen waren er al extra oprijplaatjes nodig om op de brug te komen. :lol: Ik heb ook het idee dat de M-voorbumper van de LCI nog iets lager is dan die van de PFL. Ik zal hem voor de verandering binnenkort eens wassen en wat foto's maken.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1321
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Fedmas » 28 mei 2021, 10:52

Mooie upgrade! Ook leuk je verslag zo omschreven. Hoe rijdt het? Wilde inderdaad net vragen om de foto's hoe het er uit ziet, haha.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 10 jun 2021, 14:21

Ondertussen heb ik wat meer kilometers gemaakt met de nieuwe setup. Op zich is het een hele verbetering ten opzichte van het standaard onderstel, maar om een of andere reden voelt het toch niet helemaal perfect. De auto valt natuurlijk goed te vergelijken met mijn oude 320d, zeker aangezien ik ook de wielen/banden overgezet heb. Maar qua onderstel vond ik de 320d fijner rijden.

De NVH is met de nieuwe setup best een beetje slechter geworden en dat is wel jammer. Ik vermoed dat dat toch aan de M3 draagarmen ligt. De M3 draagarmen die recht naar het subframe lopen hebben een sferisch lager ipv een rubber bij de bevestiging aan het subframe. En ook de zogenaamde 'tension struts' die naar voren lopen hebben een hard rubber in tegenstelling tot de hydraulische bus in een standaard arm. Dat geeft allebei natuurlijk meer stuurprecisie dan de standaard draagarmen, maar het geeft ook een hoop meer trillingen door. De 320d had gewoon de standaard draagarmen en veel meer trillingen, maar stuurde niet echt minder scherp.

Verder zijn de M3 draagarmen ook iets langer, waardoor je meer negatief camber hebt op de voorwielen. Maar het verschil is wel erg klein. Met de M3 draagarmen en de camberpennen verwijderd heb ik nog steeds maar -1.10° camber op de voorwielen. Het extra negatieve camber zou wel meer grip moeten geven op de vooras, maar in de praktijk kan ik niet zeggen dat de 330d meer grip heeft op de voorwielen dan de 320d. Ik zou eigenlijk eerder zeggen dat hij minder grip heeft. Maar de 330d is ook ruim 100 kg zwaarder dan de 320d en dat gewicht zit natuurlijk vooral boven de vooras. Daarnaast had de 320d het M-sport onderstel, wat ook betekent dat er een iets dikkere stabilisatorstang op de achteras zit (14 mm tov 13 mm). Het gewicht en de dikkere stabilisatorstang zorgen er beide voor dat de 320d minder onderstuur had. Dus misschien heeft de 330d vooral een dikkere stabilisatorstang op de achteras nodig.

Wat betreft de Eibach veren rijdt het niet veel anders dan de M-sport veren van de 320d, maar de auto is wel duidelijk iets lager. En volgens mij is de M voorbumper van de LCI ook ietsje lager dan de PFL, wat er samen voor zorgt dat de voorbumper nu wel erg laag hangt wat niet erg praktisch is. Het liefst had ik eigenlijk voor de 330d ook een set M-sport veren gehad ipv de Eibachs. Het feit dat de auto met de Eibachs lager ligt helpt namelijk ook niet tegen het onderstuur. Maar voor zover ik weet is er aftermarket eigenlijk geen vergelijkbaar alternatief voor de M-sport veren.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door JdBn » 10 jun 2021, 15:34

Ik heb nog een set M-sport veren (en dempers) liggen van m'n E91 335d, dus mocht je nog een set zoeken.. :roll:

Dat rollen is echt wel vervelend trouwens, ik ben dan van een E91 335d naar een F31 330d gegaan, beiden met M-sportpakket (en KW schroefset) maar de E91 lag helde minder overbij het bochtenwerk. Geen idee of the stabi's bij de F3x dunner zijn dan bij de E9x maar dat is wel een leuke om uit te zoeken :)

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Jan Terwolde » 10 jun 2021, 15:44

Zonde dat je nog niet helemaal tevreden bent. Volgens dit forum is het toch een van de beste sets voor een daily, al helemaal voor het geld.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 10 jun 2021, 17:20

JdBn schreef: 10 jun 2021, 15:34 Ik heb nog een set M-sport veren (en dempers) liggen van m'n E91 335d, dus mocht je nog een set zoeken.. :roll:

Dat rollen is echt wel vervelend trouwens, ik ben dan van een E91 335d naar een F31 330d gegaan, beiden met M-sportpakket (en KW schroefset) maar de E91 lag helde minder overbij het bochtenwerk. Geen idee of the stabi's bij de F3x dunner zijn dan bij de E9x maar dat is wel een leuke om uit te zoeken :)
Als dat nou een set van een E90 geweest was was het een mooie optie geweest. Maar de achterveren van een E91 op een E90 lijkt me niet zo'n goed plan. Ik heb nog wel de M-sport achterveren liggen van de 320d PFL (daar is een Breyton/H&R set onder gegaan toen er aan de voorkant een M-sport veer gebroken was). Maar er staat me bij dat er aan het M-sport onderstel wel het nodige gewijzigd zou zijn van PFL naar LCI. Dus om nou de M-sport achterveren van de 320d E90 PFL te combineren met de M-sport voorveren van een 335d E91 LCI is ook weer een beetje apart. :lol:
Jan Terwolde schreef: 10 jun 2021, 15:44 Zonde dat je nog niet helemaal tevreden bent. Volgens dit forum is het toch een van de beste sets voor een daily, al helemaal voor het geld.
Voor het geld is het zeker een goede set, de Eibach veren waren absoluut niet duur! En op zich is er met de veren ook niet echt iets mis hoor, maar ik zou de auto gewoon liever net iets hoger hebben staan. Wat dat betreft vind ik het M-sport onderstel de beste optie. Maar aftermarket is voor zover ik weet alles lager. Van Eibach heb je de Pro-kit en Sportline, waarbij Sportline nog een flink stukje lager is. En H&R is dacht ik ook lager dan de Pro-kit.

Voorlopig blijft het even zo tot ik misschien tot een beter idee kom.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Martijn_bmw » 10 jun 2021, 18:05

Ik denk dat een groot verschil gewoon is en blijft 4 vs 6 cilinder.

Je hebt 100kg extra gewicht en op de verkeerde plek namelijk voor de vooras.
Alles wat die 6 pitter langer is steekt meer uit naar voren want aan de achterkant liggen beide blokken tegen het schutbord.

Ik ben absoluut een 6 cilinder liefhebber maar als enige nadeel is wel de iets mindere scherpte met insturen.
Heb van vele types beide gehad en dat altijd ervaren zowel bij Z3’s als e46’s als e90’s en ook de f3*’s 420d / 320i stuurde beter in dan de 335i / 435i.
Allemaal eigen ervaring op originele bmws met originele onderstellen en vergelijkbare km standen.

Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Paul S » 11 jun 2021, 08:07

Denk inderdaad wat Martijn al aanhaalt.
6 cilinder loopt een stuk mooier maar 4 cilinder heeft het gewicht gunstiger liggen op de vooras.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door vester86 » 18 jun 2021, 22:20

jup, en al dat extra gewicht ligt voorin ;)

mijn e91 heeft M-sport veren met B4 sport dempers en ook M3 draagarmen voor en ik zit op +/- 0,50 graden camber. merk vooral dat de grip "mid corner" veel beter is geworden, en insturen is iets scherper. vond het bij mij een fijne verbetering (maar had er ook rotte originele dempers onder)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 23 jun 2021, 14:15

In plaats van zo'n lange 6 in lijn had BMW natuurlijk ook een V6 kunnen maken, die had niet veel verder naar voren gekomen dan een 4 cilinder. Maar ik heb zo'n vermoeden dat de suggestie van een V6 vloeken in de kerk is voor een BMW. :lol:

Sinds ik de auto heb was de bluetooth verbinding erg slecht qua muziek afspelen en ook handsfree bellen. Ik had eens wat gezocht op internet of er meerdere met zo'n probleem waren en kwam er eentje tegen waarbij de kabel niet goed aangesloten zat op de bluetooth antenne. Afgelopen weekend heb ik eens gezocht waar die antenne dan precies zit. Die blijkt aan de achterkant van het interieurpaneeltje te zitten bij de knieen van de bestuurder. Dus paneeltje eraf geschroefd en de bluetooth antenne zat mooi op het paneeltje geklikt, maar een kabel was nergens te bekennen. Na een tijdje met een lamp op zoek te zijn geweest bleek de kabel aan de zijkant weg gestopt te zijn richting het portier. Die moet dan dus door iemand ooit losgehaald zijn en weggestopt zijn, of zelfs vanuit de fabriek nooit aangesloten geweest zijn. :? Hoe dan ook, hij zit nu aangesloten en de bluetooth werkt nu ook perfect! :blink:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 23 jun 2021, 14:17

vester86 schreef: 18 jun 2021, 22:20 jup, en al dat extra gewicht ligt voorin ;)

mijn e91 heeft M-sport veren met B4 sport dempers en ook M3 draagarmen voor en ik zit op +/- 0,50 graden camber. merk vooral dat de grip "mid corner" veel beter is geworden, en insturen is iets scherper. vond het bij mij een fijne verbetering (maar had er ook rotte originele dempers onder)
Heb jij niet de camberpinnen verwijderd om nog wat extra camber te krijgen? 0.5 graden is namelijk niet zoveel icm M3 draagarmen. Of bedoel je 0°50'? Want dat is natuurlijk niet hetzelfde als 0.5 graden.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door vester86 » 23 jun 2021, 18:14

Marc Sierra schreef: 23 jun 2021, 14:17
vester86 schreef: 18 jun 2021, 22:20 jup, en al dat extra gewicht ligt voorin ;)

mijn e91 heeft M-sport veren met B4 sport dempers en ook M3 draagarmen voor en ik zit op +/- 0,50 graden camber. merk vooral dat de grip "mid corner" veel beter is geworden, en insturen is iets scherper. vond het bij mij een fijne verbetering (maar had er ook rotte originele dempers onder)
Heb jij niet de camberpinnen verwijderd om nog wat extra camber te krijgen? 0.5 graden is namelijk niet zoveel icm M3 draagarmen. Of bedoel je 0°50'? Want dat is natuurlijk niet hetzelfde als 0.5 graden.
klopt en klopt!

camberpinnen niet verwijderd
en inderdaad 0graden50min, dus omgerekend 0,8 graden camber.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Flamman » 27 jun 2021, 21:32

Hier met pin verwijderd en M3 draagarmen -1.3gr camber voor, had nog iets meer gemogen maar wel een fijne verbetering voor (dagelijks) straat gebruik.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 09 jul 2021, 12:02

Gisteren ben ik eventjes bij VVT langs geweest om de 330d te laten chippen. Met de winst ben ik erg tevreden, van 247pk / 536Nm naar 327pk / 662Nm. Helaas was het nogal druk op de terugweg, dus heb niet echt gelegenheid gehad om hem een beetje te kunnen testen. Merkte wel dat hij onderin een stuk beter oppakt en ook lijkt het dat hij nu een stukje zuiniger loopt, maar dat moet ik nog over wat langere tijd beoordelen. Tot nu toe reed ik ongeveer 1 op 15.5 gemiddeld op een tank (gelijk een reminder voor mezelf om later nog te kunnen vergelijken :lol: )

Afbeelding

Ik vind het trouwens wel bijzonder dat het vermogen standaard zo dichtbij de fabrieksopgave (245 pk) zit. Je zou er bijna sceptisch van worden, want een rollenbank die op 1% nauwkeurig is lijkt me toch wel bijzonder.

Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Paul S » 10 jul 2021, 08:47

Wat een bak vermogen evengoed.
Nu zul je dat extra gewicht op de vooras zo vergeten zijn.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2023
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Godspeed » 10 jul 2021, 18:59

Dat is een serieuze winst! Behoorlijk koppelkanon zo :df:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door matthyssie » 11 jul 2021, 00:08

Zo dan, hoop power!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E90 330d Msport

Bericht door Marc Sierra » 12 jul 2021, 14:55

Het is zeker een bak vermogen en koppel erbij, ben er ook erg tevreden mee! :blink:

Maar het gewicht op de vooras ben ik nog niet vergeten hoor... Er zit echt duidelijk meer onderstuur in dan bij de 320d, wat dat betreft hoekte die echt een stuk lekkerder de bocht door. Nou had de 320d geen M3 draagarmen voor, maar had achter wel een M-sport stabi van 14 mm ipv de standaard 13 mm. Nou lijkt 1 mm verschil niet zo veel, maar zou in het geval van een massieve stang toch een 34,5% stijvere stabi opleveren. En die stijvere stabi achter zorgt voor een minder onderstuurde auto.

Dus een stijvere stabi achter (of voor en achter) lijkt een logische keuze en wat stabi's betreft zijn er ook een hoop verschillende opties. Alleen moet je rekening houden met of je wel of geen sper hebt. Met een sper kan je een stijvere stabi gebruiken dan zonder sper. En een sper is ook nog iets om over na te denken. Op zich zou ik er graag eentje hebben, maar het is nogal een investering. Voor zo ver ik weet heeft de 330d het 215L differentieel en voor een sper in die maat ben je al snel 2.5 a 3K kwijt. :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], R728i, RS-Ron en 91 gasten